Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 204 reacties

Rockstar werkt aan een patch voor de pc-versie van GTA V. Gebruikers lopen tegen het probleem aan dat de download en installatie van de game niet lukt als hun Windows-gebruikersnaam speciale karakters bevat.

Rockstar bevestigt het probleem op de eigen site. De game-uitgever stelt gebruikers een tijdelijke workaround voor, waarbij ze op hun eigen pc een nieuw administrator-account aanmaken zonder speciale karakters om de game te installeren. Vervolgens kunnen ze de game spelen.

De uitgever stelt aan een patch te werken, waardoor het probleem niet meer zou moeten optreden. Wanneer de fix precies beschikbaar zal zijn, meldt Rockstar niet. GTA V voor pc kwam onlangs uit en heeft onder meer de mogelijkheid om het spel in 4k-resolutie te spelen. In 1080p kan de game bovendien op 60fps draaien.

GTA V

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (204)

1 2 3 ... 6
Hier geen problemen gehad met m'n naam (geen accent erin), de installatie verliep vlekkenloos en geen problemen gehad met de servers van Rockstar, en dat op het moment dat de game uit kwam, dus niks te klagen :) Verder draait het echt super én het ziet er prachtig uit terwijl ik niet eens zo'n high-end systeem heb (i5-2500K, 280X en 8GB).

Echt compleet het tegenovergestelde als bij GTA IV, die zelfs vandaag de dag minder soepeltjes draait dan GTA V volgens mij. Berichten van héél veel andere spelers zijn ook positief en de game lijkt gewoon prima te draaien op een hele reeks aan systemen.

En voor degene die willen weten hoe GTA V het mogelijk doet op hun PC is hier een mooi overzichtje van GPU's, CPU's en hoeveel RAM, en op welke settings je dan kunt spelen :)
Ik heb een betere vergelijker gevonden van grafische kaarten van die goede oude guru3d. :) Verschillende kaarten, van 680, 750 ti tot r9 295 worden in deze vergelijking vergeleken op 1680 x 1050, 1200p, 1440p en 4k.

http://www.guru3d.com/art...performance_review,5.html

[Reactie gewijzigd door Frozen op 16 april 2015 01:13]

Thanks! Heb het meteen verwerkt in een vervolgblog van m'n voorspelling :)

[Reactie gewijzigd door SomerenV op 16 april 2015 11:40]

Je linkje linkt niet helemaal waar je naartoe wilt linken denk ik ;)
Opgelost, thanks!
Ziet ernaar uit dat een kaart met wat meer geheugen daar goed van profiteert (gezien het verschil tussen de R9 280 en de R9 290). Maar zelfs met een oudere 270 is het nog wel te spelen. Mooi :)
Het zal persoonlijk zijn, maar ik vind een spel ook speelbaar bij minimaal 24fps. Vooral iets als gta dat niet enorm snel gaat. Bij competative fps is het anders.

Ik speel zelf op mn laptop, i5 3210M met gtx630m en dat gaat prima. Geen full hd en minimale settings, maar het is absoluut niet lelijk. Ziet er prima uit. Heb wel de koeling verbeterd, anders krijg je framedrops door terugklokken gpu.

Mocht je je zorgen maken over de ruimte op je SSD. Het spel draait ook vanaf een externe HDD usb3.0 De laadtijden zijn acceptabel, maar als je een tijdje op volle snelheid door steden rij dan vallen er hele stukken textures weg.

Edit: Casual gamen! De hardcore pc gamers met hun 100+fps zullen het er misschien niet mee eens zijn. :P

[Reactie gewijzigd door Heilige Kaas op 15 april 2015 22:09]

Speel eens in first-person en doe Rampage met meneer Trevor, gaat dan nog eens op 24fps spelen :+
Het ligt er dus aan wat voor genre je speelt en je persoonlijke voorkeur. 24fps is voor mij sowieso te laag omdat ik me dan ga ergeren aan het schokkerige beeld (dat is persoonlijk) maar 60 fps heb ik ook genoeg aan, omdat ik geen FPS speel, waarbij dat je juist zo hoog mogelijke framerates wil.

De laatse opmerking in het artikel begrijp ik trouwens niet:
"In 1080p kan de game bovendien op 60fps draaien."
?? dat hangt toch puur af van je hardware en game -instellingen. Het kan ook vast op 1080p en 100fps draaien, of op 1080p en 10fps (op mijn hele oude laptop).
Volgens mij bedoelen ze dat het spel zelf een limiet heeft op 60 fps als je op 1080p speelt. Lager kan altijd, maar hoger kan vooralsnog niet (zelfs al heb je een supercomputer). :)
Ik denk ook dat heel wat mensen boos worden als je supercomputer-tijd gebruikt voor een schietspelletje :+
Het limiet lijkt gewoon je scherm refresh rate te zijn. (v-sync zeg maar)
Je kan Vsync zelfs uitzetten...
Rampages zijn toch niet zo moeilijk? Vooraf gewoon armor kopen, dan hoef je geen tijd te verliezen aan dekking zoeken.
Ik kijk er net zo tegenaan: bij fast-paced FPS games met muis en tobo wil ik een zo hoog mogelijke fps hebben, maar bij games als Assassin's Creed of GTA gespeeld met een gamepad (wat sowieso al stroperiger is dan muis/tobo) neem ik met 30-40 fps ook genoegen.
Ik draai op mijn laptop (i7, GTX760m, 16GB RAM) GTA V op een mix van High en Very High en blijf te allen tijde keurig boven de grens van 30 fps, en daarmee kan ik persoonlijk prima uit de voeten.
Ben dan ook zeer onder de indruk van de optimalisatie die Rockstar heeft uitgevoerd, had nooit verwacht het spel met dergelijke settings vloeiend te kunnen spelen. Nu alleen nog het Discrete GPU issue in Social Club fixen (GPU in- en uitschakelen werkt prima als work-around, maar het blijft een lapmiddel) en dan ben ik helemaal happy.
Voor mij voelt 30fps met drops naar 25fps ook gewoon als soepel bij dit soort games.

Die ingebouwde benchmark is erg fijn, want het was wel even puzzelen met een mobiele quadro kaart die helemaal niet gebouwd is voor games. De meeste winst kreeg ik door msaa uit te zetten.
Je neemt dan ook genoegen met wat je gewend bent. Het probleem is dat als je eenmaal aan beter heb mogen proeven dat het steeds lastiger wordt om weer terug te moeten vallen ;)

Ik zou er bijvoorbeeld ook moeite mee hebben om HD kanalen op TV weer terug te zien vallen naar niet-HD. Je kunt het allemaal prima volgen, maar het is gewoon net wat fijner als het beeld haarscherp en kleurig is.

Ik speel al meer dan 25 jaar pc games en heb van de 25 jaar zeker 20 jaar games gewoon op 50-60fps mogen aanschouwen - van de aloude commodore Amiga tot jaren aan retro PC games. Als ik nu de prachtige media monsters van vandaag de dag in 30fps moet aanschouwen, console of PC, dan knakt er iets in mijn hersens. Het klopt gewoon niet. Je hardware wordt steeds duurder en beter en de games gaan dan ineens op halve stoom draaien.

Ik zeg: niet doen.
Tjah ik was beter gewend. Zo'n jaar of twee geleden had ik een phenom 955 met hd6970, voor die tijd erg goed. Maar ik geef er gewoon minder om. Dat is ook een scenario. Het maakt mij minder uit (bij dit soort spellen) cs:go achtige games hou ik nu niet van omdat ik gelimiteerd ben door mijn systeem.

Zelfde geld voor mijn koptelefoon, eerst had ik nog een bottlehead crack+speedball met hd650 en stoorde ik mij meteen aan iets wat niet klopte, maar nu luister ik net zo lief naar mn goedkope fidelio S2 oortjes.
Inderdaad. Op enkele kleine probleempjes met de downloader/updater na kan ik vloeiend GTA V spelen op 1080p, en dat op een laptop. Dat moest ik met GTA IV niet proberen. Die draaide wel, maar had altijd hiccups.

Felicitaties aan Rockstar, beter dat ze de game een paar keer hebben uitgesteld dan dat ze een extreem brakke port uitbrengen. Ze hebben duidelijk geleerd uit hun fouten :)
Nu nog GTA 6 gelijk met de P.C. versie uitbrengen en niet 1,5 jaar later.
Het gaat er ook niet om dat jij een probleem hebt, maar mensen die vreemde karakters in hun username gebruiken binnen windows zoals een $ of een #
Mijn probleem was niet mijn useraccount naam, maar mijn computer name. In mijn computernaam had ik een - waardoor ik error code 1 kreeg.

Na het veranderen naar een naam zonder characters (en bijbehorende reboot) kon ik de installatie afronden.

Daarna mijn computernaam weer terugverandert trouwens, en het spel start nog steeds.
Ik heb een nieuwe windows account moeten maken en pc naam moeten wijzigen voordat het werkte bij mij. Ik heb nooit speciale tekens in mijn naam gehad en toch werkte het allemaal niet, gpu uitschakelen ook niet, andere launcher niet, en heb meerdere malen een nieuw lokaal account aan moeten maken voor ik het werkend kreeg hierop. Moet nu telkens met dat account aanloggen voordat ik GTA kan spelen.

[Reactie gewijzigd door Nervoize op 17 april 2015 00:20]

Wat ook helpt als je bij die eerste patch code 1 kreeg, is om de update zelf te draaien.
Hieronder een link van "Frozen". Die m uit zijn temp directory gevist heeft, en m vervolgens geupload heb. Bijna iedereen die gisteren om 1 uur het spel probeerde te laden, kreeg code 1. Deze patch werkte voor iedereen.
https://mega.co.nz/#!b9YH...l1rG7k0MQDAGq2KVzGNcsT3Z0
Vreemd, mijn PC naam heeft ook een "-" (net zoals vrijwel iedereen gok ik zo, aangezien dat de voorgestelde MS naam is die je krijgt tijdens installatie ("$NAAM-PC")) maar ik had geen problemen tijdens of na de installatie.
Aha, oplossing gevonden voor het ERR_GFX_D3D_INIT probleem (iig met Nvidia GPU)

Installeer (als je 'm nog niet hebt) de laatste 350.12 driver, inclusief Geforce Experience tool.
Open de Experience tool en optimaliseer GTA V voor je GPU.
Daarmee draait het nu probleemloos bij mij.

Ik hoop dat dit ook voor anderen werkt.
Werkt niet voor mij helaas. Nog steeds de crash om de zoveel tijd.
Het zal wel aan mij liggen maar je kunt de game helemaal niet draaien op 60FPS. In 1080p krijg je de refresh rate niet hoger dan 59Hz. Daarbij is dat "speciale karakter" probleem minder erg dan de andere problemen. Het heeft mij 4-6 uur gekost om de game aan de gang te krijgen. Maar eenmaal draaiend doet die het stukken beter dan zijn voorganger.
Ligt inderdaad aan jou, of je hardware. Sommige monitoren gaan helaas niet hoger dan 59.94Hz. Windows toont dit als 59Hz. Heeft iets te maken met TV compatibiliteit.

In de praktijk maakt dit niets uit omdat 60Hz ook omgezet wordt naar 59.94Hz.
https://support.microsoft.com/en-us/kb/2006076
Windows en CCC geven beide aan dat de monitor op 60Hz draait. Ook in andere games is dat het geval.
Yep, lees de link maar even door.
Both 59Hz and 60Hz are translated to 59.94Hz before these values are sent to the driver.
Men toont 60Hz maar het is in feite 59.94Hz. Sommige games/programma's zijn eerlijker dan andere. 59Hz of 60Hz, het is in werkelijkheid allebei 59.94Hz.

Het maakt helemaal niets uit. Niet echt de tijd/energie waard om je druk over te maken.

[Reactie gewijzigd door EnigmaNL op 15 april 2015 20:20]

GTA 5 kapt dus de frames af naar 59, dat heb ik zelf ook ondervonden. Heb zelf even gegoogled en kwam toen bij deze fix uit: Custom-Resolution-Utility

Hiermee kun je je monitor forceerbaar op 60Hz laten draaien, vanaf nu dus ook GTA5 altijd op 60fps :)

Edit:
Een fix voor Tweakers met 59fps ipv 60fps wordt gemod op 0 terwijl een reactie die nog verder offtopic gaat gewoon een +1 krijgt. Soms begrijp ik er echt niets van.

[Reactie gewijzigd door -Bas op 15 april 2015 23:31]

wat is dit allemaal voor onzin ? ik draai dit spel met 100+ FPS met fraps gemeten op een 120hz scherm. deze game is helemaal niet op 60 fps gelocked!
Dat komt waarschijnlijk omdat jij, in tegenstelling tot de anderen, je vsync uit hebt staan of op full welke jouw computer niet haalt.
Wie zet v sync nu aan?
dat geeft alleen maar dikke lag.
Ik heb alles op very high :) gta v is helemaal niet zo zwaar als je een goede pc hebt.En Tearing is ook een mythe als je genoeg fps hebt!
@BruceLee

Tearing is geen mythe als vsync uit staat. Het idee is dat je monitor elke x milliseconden je beeld opnieuw tekent, dus als je een fps hebt die anders is dan je monitor sync - kortom als je met vsync uit draait - dan krijg je tearing.

Dat is ook het hele idee van vsync; dat je spel elke keer netjes buffers swapt op het moment dat je monitor tekent, zodat je geen tearing krijgt.

Dat laggen waar je het over hebt krijg je als het spel de vsync niet haalt, bijv als je minder dan 60fps haalt op een 60hz monitor. Als je echter meer dan 60fps haalt zou ik juist aanraden je vsync aan te zetten (tenzij je competitief counterstriked oid.) zodat je geen tearing krijgt :)

[Reactie gewijzigd door bazkie_botsauto op 16 april 2015 14:40]

vsync brengt altijd veel vetraging ook als je je fps wel haalt.
tearing is niet te zien als je genoeg fps hebt.
Ik speel GTA 5 met een Intel HD 4600 en zelfs daar draait het redelijk op.
Want die ene frame verschil zie je?
Ahzo, bedankt voor de opheldering. :)
Het is maar hoe je het afgerond weergeeft.. In sommige zal er gewoon een simpele round gebruikt worden (welke in veel gevallen wiskundig afrond) en soms doet men gewoon afkappen (zoals dus blijkbaar in het geval van GTAV)..
Dat ligt inderdaad aan jou. Want FPS en Hz is totaal NIET hetzelfde! Of je scherm nou 30, 59 of 60 Hz is? dat maakt niets uit! En je kan nog steeds (met Vsync uit!) meer fps op je scherm toveren (mits je PC het ook aan kan).

Dus op een scherm van 60Hz kan je dus 60+ FPS draaien. En die 60+ Frames worden ook allemaal getoond. Dit zorgt voor de tearing, de Hz van je monitor loopt dan niet gelijk met je Frames. Zet je Vsync aan, dan loopt dat wel gelijk (of probeert dat gelijk te laten lopen)

Waarom jouw monitor dan de 59 Hz geeft als max is al verder uitgelegd.
een 60 hz monitor ververst zijn beeld 60 keer per seconden; dit is hardwarematig; de pixels kunnen niet sneller veranderen in zo'n scherm...
hoe je meer dan 60 beelden per seconden op je scherm denkt te toveren gaat er bij mij toch niet in...

als je vsync uit zet zal je beeld trouwens onrustig worden omdat je output niet meer gelijk loopt met je monitor, en de gpu zal dan wel meer beelden per seconde kunnen verwerken, maar jij krijgt er echt maar 60 te zien, al dan niet met (voor het oog bijna niet merkbare) fouten in het beeld. Ik speel al jaren altijd met vsync aan omdat dit gewoon een veel beter beeld oplevert; ik speel zelfs liever met vsync aan op 30 fps dan zonder vsync op 50-60; gewoon omdat het gesyncte beeld veel vloeiender is
Omdat, zoals ik al zei, verversing -Hz dus- en FPS niet hetzelfde is.
de Hz van je monitor maakt voor de FPS niet uit.

Aangenomen Vsync is uit, scherm is 60Hz en FPS is 60
dan wil dat niet zeggen dat één Hz ook één Frame is. frame dertig in die ene seconde kan twee Hz lang getoond worden en frame 35 is slechts een 0,25 Hz in beeld (bij wijze van). dat heeft weer te maken met de timings van de Frames die gerenderd worden.
zet je Vsync aan, dan zal er getracht worden de boel synchroon te laten vallen met elkaar. dus één Hz is één Frame.

het kan dus ook zo zijn dat je 70 FPS hebt. en ál die 70 FPS worden ook getoond. alleen als je dan 60Hz hebt kan je dus tearing krijgen.

Hz is dus niet de snelheid waarop pixels reageren, maar hoevaak per seconde een bepaald beeld wordt ververst.
een beeld bestaat uit pixels...

de pixels refreshen; samen vormen ze het beeld dat refresht...
als een pixel niet refresht heb geen beeld...

het is idd tearing dat je krijgt (half beeld scherm met frame 1, andere heft met frame B) als je meer frames probeert weer te geven dan dat er door het scherm gerefresht kan worden...

daarom dat het met vsync ook veel rustiger aanvoelt; omdat je die 'fouten' niet hebt...
met een 60hz scherm kan je dus maar 60 beelden per seconde zien... doordat sommige beelden uit meerdere frames zijn opgebouwd kan je idd wel meer fps te zien krijgen, maar je ziet nog altijd maar 60 beelden per seconde; die getearde beelden kan je trouwens beter weglaten want die beelden bevatten fouten... daarom dat ik vind dat 30 fps vsync veel beter is dan 50 hz met tearing; wat voor het oog gewoon onrustiger is; als je bv in een fps een rondje draait merk je onmiddellijk het verschil tussen een vsynced beeld of een niet gesynced beeld...
v-sync. Je monitor doet 59Hz en dus zet het spel zich ook vast op die refresh rate. Indien je een monitor hebt die 4k60 kan doen dan kan je wel degelijk een output in 60Hz krijgen.
Mijn monitor werkt gewoon op 60Hz alleen dat laat het spel niet zien.
Welke monitor heb je dan?
Hier geeft GTA fullscreen gewoon 60 Hz aan.
Ik heb een 144Hz scherm en daarmee kan ik gelukkig ook ver boven de 100fps gamen, ook in dit spel, ik heb geen vage cracks of hacks toegepast :)
144Hz hier, ligt aan je monitor
60Hz hier, werkt gewoon prima.
Draai ik een benchmark dan staat de teller gewoon continu op 60.0 FPS.
Ik heb het probleem dat de game op m'n bto notebook niet start als ik play game aanklik.

Het lijkt te maken te hebben met de onboard graphics / gtx850m. tijdelijke oplossing:
als ik in apparaatbeheer m'n gtx uitschakel, dan op play game klik, start rockstar social op, vervolgens weer gtx inschakelen in apparaatbeheer en ik kan spelen.. hoop dat ze dit fixen in de volgende patch, mocht iemand hetzelfde probleem hebben kan je het dus zo oplossen voorlopig.
Ik heb zelf een onboard met een AMD kaart. Je hebt in principe 3 workarounds.

1: Disable je dedicated kaart in apparaatbeheer en enable deze direct na het wegspringen van het social club scherm (deze oplossing werkt buggy)
2: Zet gta5.exe in je Catalyst control center (of nvidea variant, geen ervaring mee) op power saving. Zodra gta5 start zet je hem weer terug op maximum performance. Nadeel: Soms wordt je dedicated kaart onder geclocked i.v.m. eerdere power save setting. Hierdoor lage fps
3: Beste oplossing: Reboot en ga naar de bios (bij dell notebooks F2) en ga naar video, vink hier het vinkje "disable intel onboard graphics" (of vergelijkbaar) aan. GTA start nu gewoon op (zonder gekke truukjes) en smooth (bij mij op volle GPU clock). Downside: Je pc/laptop gebruikt meer stroom omdat je onboard gpu disabled is.
hmm die laatste ga ik eens proberen, hang toch altijd aan het stroom thanks :)
Exact hetzelfde met mijn Samsung-laptop, met een AMD 8870m. Opnieuw de dedicated GPU activeren levert bij mij crashes op. Voor Nvidia is er een scriptje om het uit- en aanzetten te automatiseren.

Hoopvol is wel dat het er niet slecht uitziet op Intel HD 4000. Knap staaltje optimalisatie.

[Reactie gewijzigd door whitey-d op 15 april 2015 22:04]

Misschien is het te fixen met een commandline?
Alle commandlines hier voor de geïnteresseerden:

https://support.rockstarg...mand-Lines-for-GTAV-on-PC

Probeer eens -adapter 0 of 1 bij de snelkoppeling of commandline.txt in de game installatie map, en altijd beginnen met 1 spatie voordat je commando's invoert.

Zelf kan ik hem niet gelaunched krijgen, de retail versie zonder steam, altijd een BEX64 error bij het opstarten.

Dingen die geprobeerd zijn:

Een andere gebruiker aanmaken in Windows.
Compatibiliteit modus & Administrator.
Anti-Virus uitschakelen
Commandlines zoals -safemode geprobeerd.
Proberen te launchen zonder Nvidia drivers geïnstalleerd, resulteerde helaas dat DirextX9 niet geladen kon worden in de launcher.
De documenten map van de B:\ schijf terug naar C:\ gezet
Social Club launcher handmatig bijwerken (meer info: https://support.rockstarg.../en-us/articles/200146066 )
DirectX bijwerken (was up-to-date)
VCredist bijwerken (was up-to-date)
Nieuwe GPU drivers.

Dat is het wel zo'n beetje, hier kan je de support pagina voor problemen van Rockstar vinden: https://support.rockstarg...d-Theft-Auto-V-PC-Support

Overigens had ik in het begin zelfs na installatie dat Social Club sowieso niet opstartte, dus kon de game niet eens activeren met een code en aan mijn account toevoegen, kon niet eens de patch downloaden via de Social Club launcher, daar heb ik opzich wel een oplossing voor gevonden.
Dat had ik zelf opgelost door volgens mij de Update map in de game installatie map te verplaatsen en de preload executables terug te zetten zodat hij weer voor updates gaat zoeken etc.
Had de eerste keer met het patch downloaden ook een connection error van de Social Club service die eruit lag, dus mocht de patch niet succesvol zijn gedownload misschien even de Update map eruit halen zodat het weer opnieuw begint.
Kwam overigens ook iets aparts tegen in C:\users\%USERNAME%\appdata\ , daar wordt elke keer met het opstarten een bestand aangemaakt met de naam "Local剜捯獫慴⁲慇敭屳呇⁁屖湥楴汴浥湥⹴湩潦", mijn gevoel zegt dat hij een probleem heeft met het localiseren van de appdata\local waar ook een map van Rockstar Games in staat.

Maar dus helaas nog geen fix gevonden voor de crashes, en er zijn blijkbaar ontzettend veel mensen met problemen, niet gelimiteerd tot de fysieke spellen, ook AMD gebruikers worden niet gespaard, dit had veel beter gekunnen, Rockstar.

EDIT: Spel werkend gekregen, het bleek dat HitmanPro Alert V3 Build 181 de boosdoener was dat Social Club bleef crashen, dus tijdelijk verwijderd.

Voor degene die nog problemen hebben met het updaten / downloaden van het spel kunnen hier even een kijkje nemen:

http://gtaforums.com/topi...l/page-15#entry1067312603

Ze hebben de patch files ge-upload mede als wat andere bestanden en hashes(MD5).
Vreemd genoeg had mijn DVD versie GTA5.exe niet, maar een vriend zijn steam versie wel, maar hij weer niet:

PlayGTAV.exe
GPUPerfAPIDX11-x64.dll
NvPmApi.Core.win64.dll

Daarbij verschilde een paar .rpf bestanden ook van grootte.
Helaas vraagt die .exe naar Steam, en de versie op de mirrors van die post niet.
En apart genoeg mistte ik ook update.rpf en metadata.dat

http://176.9.81.189/

Succes!

[Reactie gewijzigd door CriticalHit_NL op 16 april 2015 18:26]

Heb zojuist van Rockstar na een halve dag (vind ik met al die bugs vrij rap) reactie:
---
We would like to inform you that we have been receiving reports from other players about such issue. We would request you to try these steps and let us know if you are able to launch the game properly:

Go to your Device Manager and disable your AMD Radeon R9 M200X Series graphics card. *edit: geldt ook voor Nvidia denk ik*
After this, launch the game, you should receive an error which would say that your system is under-spec.
At this point, enable your AMD Radeon R9 M200X Series graphics card and then start the game.
Hier ook met een BTO X-BOOK met NVidia Geforce GTX 765M. Eerst uitzetten en weer aanzetten na Social Club te hebben geladen. Het is wachten op de patch inderdaad. Wel fijn om het te kunnen spelen met de Geforce.

Ik had meer problemen met de 5GB-update via Social Club op de releasedatum.. Tussen de 20 en 100 KB/s. Vandaag rond de 7MB/s.

[Reactie gewijzigd door WilliamsNL op 15 april 2015 23:56]

Er waren overigens wel meer problemen met het spel in de non-steam social club versie:
Een hoop mensen kregen last van "foutmelding 1" . Wat bleek? De 350mb patch werd niet goed gedownload ofwel dan maar handmatig downloaden en de .exe runnen.

Uiteindelijk heb ik alles handmatig via MEGA gedownload. De downloadsnelheid was hoger, betrouwbaarder en er was minder kans op corrupte bestanden.

Verder over het artikel:
GTA V voor pc kwam onlangs uit en heeft onder meer de mogelijkheid om het spel in 4k-resolutie te spelen. In 1080p kan de game bovendien op 60fps draaien.
Dat is toch niet zo bijzonder? Welk spel op de pc kan vandaag de dag nou niet op 1080p 60fps of 4k gedraaid worden?

[Reactie gewijzigd door Frozen op 15 april 2015 19:55]

Dat is toch niet zo bijzonder? Welk spel kan vandaag de dag nou niet 1080p 60fps draaien?
90% van de console games? Voor dit soort marketing termen gebruikt men helaas de consoles als ijkpunt.

1080p 60fps is voor PC games helemaal niks bijzonders, al jaren.
Nee, maar Rockstar roept het en de media blijven het steeds maar herhalen en niemand lijkt er inderdaad over na te denken dat het allemaal de normaalste zaak van de wereld is voor PC games dat ze op 60 fps draaien en dat je de resolutie zelf in kan stellen (waaronder 4K). Het slaat nergens op dat het iedere keer maar weer vermeld wordt, alsof elke nieuws site op de payroll van Rockstar staat.
Mwah. Er zijn anders ook games (rotte ports en slechte designs) die gelocked zijn op 30fps. Je kan het als marketing zien (en je zal er niet verkeerd in zijn) maar je kan het ook zien als een kwaliteitskenmerk: "wij zijn NIET gelocked op 30fps zoals sommige anderen".
Het zorgt voor verwarring. Op de PC is het uberhaupt belachelijk als games een fps lock hebben. Met 1080p 60fps wek je de indruk dat hij gelocked is op 60fps en dat is ook niet gewenst.

Men moet gewoon zeggen dat een game geen fps lock heeft zodat men ervoor kan kiezen om de fps zo hoog te laten gaan als het systeem kan, of zelf een fps lock in te stellen (of vsync).

Fps locks voelt als consolitis, niet echt gewenst op de PC lijkt me.

[Reactie gewijzigd door EnigmaNL op 15 april 2015 20:37]

Vind zelf een 60fps lock wel fijn. Hierdoor gaat je gpu minder stroom verbruiken (en dus minder hitte & koeler) en meer dan 60fps heb ik persoonlijk niet nodig & geen tearing! (soort van verbeterde vsync).
Natuurlijk zou het nog veel beter zijn zoals met Diablo 3 waar je zelf de fps lock kan instellen op welke gewenste fps die je maar wilt.
Je kunt altijd zelf een fps lock instellen via de driver van je videokaart.
Volgens mij niet met AMD (zijn ze wel mee bezig).
Oh dat wist ik niet, gebruik al jaren geen AMD meer. Dan kun je nog altijd gebruik maken van vsync, je hebt dan alleen wel last van input lag.

Ik vind dat PC games standaard geen frame lock moeten hebben maar wel de optie om dit in te stellen voor de mensen die dat willen.
Een voorbeeld daarvan is The Crew, die heeft een 60FPS lock :'(

Daarom speel ik het nu lekker op de bank in 4K60FPS wat trouwens makkelijk gehaald wordt door een 290X mits je AA uitdoet.
Helemaal waar. Maar de situatie is jammer genoeg meer en meer die kant op aan 't gaan. Hoewel het momenteel nog meevalt qua fps locked games op pc. Maar hoe meer dit gepikt wordt, hoe meer het zal voorkomen...
Een vraagje he, want het kan toch zo zijn dat de game niet native 4K ondersteunt? Dat er een soort van schaling plaatsvind en er dus geen voordelen zijn tov 2560x1440 en dat die dat wel native ondersteunt?
Dat zou inderdaad kunnen maar is op de PC erg ongebruikelijk. Op de PC is het juist van oudsher normaal dat je zelf je resolutie in kunt stellen, oorspronkelijk zelfs in welke gekke resolutie je ook maar wou, zolang je hardware het maar ondersteunt. Het is eigenlijk een rare beperking dat er sommige games zijn waar je níet zelf die 4k resolutie kunt selecteren dus wat Rockstar hier roept is eigenlijk "wij doen niet stom!"

Daarnaast is het ook nog eens zo dat het op consoles zin heeft om te praten over op welke resolutie het met een bepaalde framerate draait, want de hardware is altijd hetzelfde. Op een PC is dat niet zo en hangt het allemaal maar helemaal af van hoeveel rekenkracht je onder de kap hebt zitten. Er zijn daarom ook meer dan genoeg games die je op 4K op 60 fps kunt draaien, zolang je er de hardware maar voor hebt.

Als Rockstar nou zou zeggen dat ze de game flink geoptimaliseerd hebben en met deze CPU en deze videokaart kun je 4K op 60 fps spelen, kijk dat is bruikbare informatie. Wat ze nu doen is pure marketingblabla en het stoort mij dat nieuws sites als t.net het zo klakkeloos na papagaaien.

edit: Ik had even niet terug gelezen en ze hebben het niet over 4K én 60 fps, maar goed, het idee blijft gelijk.

[Reactie gewijzigd door Finraziel op 16 april 2015 18:26]

Toch logisch dat ze dit melden? Elke console game haalt het tegenwoordig niet, voor de PC is dit dus een troef (ook al is dat voor jou en mij als PC gamer de normaalste zaak van de wereld...)
Tja, ik heb nu juist een PS4 en de gedachte alleen al bij 4k in 60 fps doet mij verlangen naar een goede pc. Ik wist niet of het bijzonder was of niet, wel dat het voor GTAV in het bijzonder de beste graphics zijn. En dus kan Rockstar er wat mij betreft mee schermen :)
Zijn toch echt wel games die je als je alle setting maxt zelfs op een high end gaming pc niet op 60 fps kan draaien hoor....
Dat heeft dan te maken met de specs van je machine of de engine van de game (slechte optimalisatie), niet met een harde 60fps lock.
Ik gebruikte uiteindelijk maaar een US vpn om de download snelheid een behoorlijk stuk op te schroeven.

Cyberghost 9 heb ik hier trouwens gebruikt, simpel weg door het lage aantal gebruikers(snelheid) en omdat hij gratis is :P
Dat is toch niet zo bijzonder? Welk spel op de pc kan vandaag de dag nou niet op 1080p 60fps of 4k gedraaid worden?
Is natuurlijk compleet afhankelijk van wat je hardware is, bv op de Nvidia GTX760 kun je Battlefield 4 op ultramode niet op 1080p in 60fps spelen, je zult dus instellingen moeten aanpassen..
En bij consoles is natuurlijk GTAV niet te spelen in 4K of 1080p/60fps...
De laatste need for speed was voor pc locked op 30fps. Deed je dit met een hack/crack/mod verhogen naar 60 fps liep het spel 2x zo snel. Tuurlijk mag je verwachten dat 60fps gewoon ondersteund wordt. Zeker voor pc.
Draait op zich perfect op mijn systeem.
Het enige wat ik wel merk is dat de fps soms redelijk fluctueerd, De ene keer loopt het spel soepel als water en even later (op het zelfde stuk) ineens redelijk hapert/hakkelt.
Dit was vooral goed merkbaar toen ik een missie meerdere keren moest doen ivm falen. Precies de zelfde route en weers omstandigheden.
Ik vermoed dat je dit wel weet;
Soms worden prestaties naar beneden geschroefd als er oververhitting dreigt bij gpu of cpu... Misschien heeft het daar wat mee te maken? of software die op de achtergrond nog een zware taak verricht? (torrent die afgerond is, herscannen van een bibliotheek of zo...?) Misschien met dit warme weer het eerste?
Zware programma's draai ik expres al niet met gamen, misschien een virus scanner (zal die eens nakijken op scan schema en een keer proberen uit te zetten tijdens het spelen).

Warmte kan ik me niet echt voorstellen aangezien ik hier met FarCry 4, Dragon Age en Unity geen problemen mee heb gehad.. En in deze games ook geen schommelingen in fps zoals ik dat met GTA V ervaar.

Zal toch voor de zekerheid eens HWMonitor draaien op de achtergrond.
Kijk eens naar je CPU load. Bij mij ( i7 950@4,0 GHz ) schoot deze regelmatig naar de 100% load. Voornamelijk in Crossfire ( 2x r9 290 ) last van, single GPU blijft hij rond de 70% en blijft alles vloeiend. Om deze reden de overstap gemaakt naar i7 5930K
Ik draai een 4690K op 4,5Ghz, zou meer dan genoeg moeten zijn denk ik zo.
Misschien toch eens nadenken of ik een nieuwe cooler ga aanschaffen.
In Januari mijn PC verbeterd maar geen cooler omdat deze nog prima werkte maar ik merk nu dus dat hij best wel warm wordt.

Noctua of BeQuiet zijn goede coolers toch?
Heb zelf al geruime tijd een Mugen 3 rev 2. Een goede koeler vind ik. Past precies naast mn geheugen modules. Ben niet echt op de hoogte van de nieuwere modellen. Anders op Tweakers even een koeler review er bij pakken.
Laat me raden je fps dropt als je in het gras gaat rijden? Gras/planten/bomen op ultra is echt heel zwaar.
Nee niet eens eigenlijk, het is overal wel.
Maar zal er eens specifiek naar kijken als het gebeurd wat er dan aan vegetatie in de buurt staat, Dank!
Het kan ook duiden op VRAM problemen; teveel data die heen en weer moet, of structureel boven je VRAM limit zitten.
Dat zou dan duiden op een memory leak in het spel ofzo waardoor het vol loopt zonder empty en dus over zijn nek gaat?
Op 1080p en niet alle settings op max lijkt me dat het 3,5gb snel 500mb langzaam geheugen verhaal niet voor probleem zorgt.
Zou eens msi afterburner draaien op de achtergrond en kijken wat je cpu en gpu doen.
Tijdens het spelen heb ik HWinfo gedraaid:

Voor het gamen:
  • Kamer temp - 21 graden
  • CPU - 46-47 graden
  • GPU - 39 graden
  • Crusial MX100 512GB - 36 graden
  • WD 150GB - 30 graden
Na een tijdje gamen GTA V:
  • Kamer temp - 21 graden
  • CPU - 76-77 graden
  • GPU - 70 graden
  • Crusial MX100 512GB - 43 graden
  • WD 150GB - 34 graden
CPU is wel iets hoger dan ik gedacht had, maar is dit echt problematisch hoog?

[Reactie gewijzigd door Cowamundo op 16 april 2015 01:53]

Je cpu is wat hoog, maar niets om je zorgen over te maken. Videokaart is nog laag.
Nu maar hopen dat ze gelijk de ERR_GFX_D3D_INIT crash meenemen in de patch want daardoor kan ik het spel gewoonweg niet spelen...
Ik heb dit probleem ook met een reference GTX 980. Heb nog niet erg veel plezier van het spel gehad terwijl vrienden van me totaal geen problemen hebben. Nogal frustrerend als je er 60 euro voor hebt betaald. (Steam ja)
Nadat ik mijn GPU weer op stock heb gezet heb ik tot nu toe (vanmorgen 2 uurtjes gespeeld) nog geen foutmelding meer gezien. Hopelijk blijft het zo!
Goed nieuws! Hoop dat je nu van de game kunt gaan genieten. Probleem is bij mij alleen dat mijn GPU al stock is. Ik voel er niet veel voor om 'm te gaan downclocken eigenlijk.
Ik denk dat downclocken weinig oplost eerlijk gezegdaar wie weet.
Het zou gewoon moeten werken met stock speeds toch!
Dat een OC problemen geeft kan ik nog in komen maar als stock speeds problemen geeft is het echt een driver dingetje lijkt me.
Hoogst waarschijnlijk zal nvidia toch niet al te lang op zich laten wachten voor een update kwa performance, bugs, sli support etc.
Heb het probleem met de gtx 970m. Ook moet ik elke keer bij het opstarten de resolutie etc opnieuw instellen
Ja hier ongeveer het zelfde ( krijg niet die error). Resolutie moest ik steeds opnieuw instellen. En kreeg zwart beeld in fulltime screen mode. nu kan ik de game wel spelen in Windowd mode, maar is hij in 4 uur al 2x vast gelopen. echter heb ik een AMD kaart. Dit is de eerste keer dat ik een probleem hiermee lijkt te hebben. Hoop dat er van zowel rockstar als AMD snel update's komen
Heb jij de GPU een OC gegeven?
Bij mij ontstond dit probleem toen ik eens ging kijken of ik het meer soepel kon laten draaien met een GPU OC.
Hierna kreeg ik meerdere malen deze error. Nu de GPU weer op stock gezet en nu eens kijken of de fout nog terug komt.
Heb overigens een Gigabyte GTX 970
Ik heb in het verleden wel vaker problemen gehad met het accent in mijn naam. Daarom heb ik met wat voortschrijdend inzicht tegenwoordig geen accent meer in mijn naam in Windows. Kan het iedereen aanbevelen 8)7

Overigens op dit moment GTA V aan het installeren, ik ben benieuwd _/-\o_

Edit: voor de kijkers thuis, mijn naam is René.

[Reactie gewijzigd door chezrene op 15 april 2015 20:19]

toch fijn dat je dat toevoegt, ik vroeg me echt af of er mensen waren met een windows gebruikersnaam als x0x_''sweethoney95. Had helemaal niet aan gewone namen met trema's en accenten gedacht.

Overigens maakt Rockstar niet echt goede beurten als ik die foutmeldingen in het artikel en de comments lees. Maarja, de release op de consoles was ook al niet denderend en daar zit je niet eens met variabele hardware.
"René" kom ik ook nog wel eens tegen, dan hebben ze blijkbaar de UTF-8 codering niet helemaal op orde.

Op zich snap ik het ook wel hoor, als (Nederlandse) ontwikkelaar wil je zoiets nog wel eens vergeten, zeker in Nederland zijn accenten in namen niet heel erg gebruikelijk en vaak worden ze ook weggelaten door de drager. Het andere uiterste is dan weer dat alleen accentloze letters zijn toegestaan, dat zie je ook wel eens, maar dat is beter ellende achteraf.

Verder niet om het goed te praten, want een grote naam als Rockstar zou gewoon rekening moeten houden met speciale karakters, een aanzienlijk deel van de gebruikers zal sowieso geen Latijnse karakters gebruiken.
Er lijken inderdaad een aantal vage fouten in te zitten zoals die karakters in de namen, hoe dat ooit een probleem kan vormen vraag ik me echt af...
Maar al met al is de release (vanaf Steam iig) toch als een van de beste te zien volgens mij, de download was gisteren tussen de 14 en 17MB/s en was met anderhalf uur binnen, wel moet ik steeds mijn gpu disablen voor het starten en weer enablen na het starten (laptop gpu) maar de optimalisatie is idioot goed, vergeleken met zijn voorganger die echt moeite had om 720p op deze laptop te doen doet GTA V zonder problemen 1080p op high.
Dan heb ik nog het geluk dat er een werkelijke engelse variant is van mijn naam, ik gebruik al sinds jaar en dag 'Andrew' vanwege al die (mail)servers die niet overweg konden met é, en om 'Andre' te gebruiken vind ik niet acceptabel, LOL..
Is inderdaad niet meer van deze tijd...
De vergelijkbare trend is dat er in TLD's niet-Latijnse tekens mogen worden gebruikt. Op zich een goede ontwikkeling, al vond ik het vanuit Westers perspectief natuurlijk wel fijn dat het hele internet geharmoniseerd was met Latijnse karakters.

Aan de andere kant is het ook wel fijn dat je weet dat je niks te zoeken hebt op een website waarvan je de domeinnaam niet kan lezen :Y)
Op de Rockstar forums wordt er gezegd dat bij sommige Steam installaties PlayGTAV.exe ontbreekt. Was bij mij ook het probleem. Nadat dit opgelost was door iemand anders hun bestand te gebruiken, loopt GTA V als een zonnetje.

75FPS op 1080p lukt prima :) Jammer genoeg kapt Vsync hem op 37 FPS, dus een Frame Limiter zou een erg mooie oplossing zijn hiervoor.
Tja, er zijn mensen zonder dat bestand die wel gewoon kunnen spelen.
Inmiddels heb ik anderhalve dag verspeeld door van alles te proberen en 't werkt nog steeds niet. Hoop op een snelle Patch.

Bij Mortal Kombat X waren issues, en binnen enkele uren was er een patch...
Check je settings even, het kan zijn dat je Vsync op Half staat ingesteld!
1 2 3 ... 6

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True