Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 30 reacties

Hardwarefabrikant Silverstone heeft twee waterkoelers aangekondigd: de Tundra TD02-E en de TD03-E. De koelers zijn varianten van eerdere koelers met dezelfde naam, zonder E-achtervoegsel. Silverstone heeft onder andere de constructie verbeterd.

De Tundra TD02-E en de TD03-E zijn volgens de fabrikant eenvoudig te installeren met behulp van de aluminium clips en de backplate van staal. De koelers worden geleverd inclusief twee 120mm pwm-fans. De fans roteren bij beide modellen op 1500 tot en met 2500rpm. Het waterblok is een unibody van aluminium met laagje nikkel en basis van koper.

Het verschil tussen de Tundra TD02-E en de TD03-E zit hem in de afmetingen van de radiator. Die van de Tundra TD02-E meet 278x124x27mm en het gewicht van de gehele koeler komt hiermee op 1,5 kilogram uit. De TD03-E heeft afmetingen van 159x124x27mm en weegt 1,06 kilogram. Beide systemen ondersteunen socket LGA775, 1150, 1155, 1156, 1366, 2011, AM2, AM3, FM1 en FM2.

De accessoires komen 25 februari beschikbaar. De TD02-E kost dan 88,10 euro en de TD03-E 77,20 euro.

Silverstone Tundra TD03-E TD02-ESilverstone Tundra TD03-E TD02-ESilverstone Tundra TD03-E TD02-ESilverstone Tundra TD03-E TD02-E

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (30)

Na alle commotie rondom het revisie-beleid bij Gigabyte (Gigabyte past stilletjes moederbordnaam aan na kritiek revisiebeleid) nu nieuws van Silverstone die wel direct extra letters gebruiken voor een andere versie. Ook al is het eigenlijk écht gewoon een upgrade van een al bestaand model.

Verschillen:
TDE02:
- Radiator grootte: 278mm (L) x 124mm (W) x 45mm (H);
- Materiaal van de buis: FEP.
TDE02-E:
- Radiator grootte: 278mm (L) x 124mm (W) x 27mm (H);
- Materiaal van de buis: Rubber.

TDE03:
- Radiator grootte: 159mm (L) x 124mm (W) x 45mm (H);
- Materiaal van de buis: FEP.
TDE03-E:
- Radiator grootte: 159mm (L) x 124mm (W) x 27mm (H);
- Materiaal van de buis: Rubber.


Kleine aanvulling op artikel: Beide '-E' versies (de nieuwere dus) ondersteunen ook de '2011-v3' sockets.

Edit: opmaak e.d.

[Reactie gewijzigd door Vickiieee op 24 februari 2015 15:52]

rubber=beter? (ben er niet in thuis)
Ik maak me vooral zorgen om de dikte (hier uitgedrukt als hoogte) van de radiatoren.

[Reactie gewijzigd door SpazzII op 24 februari 2015 18:14]

Omdat het zo'n 40% aan radiator-oppervlakte scheelt. Dat valt vast te couperen met mooi materiaal, slimmer en/of fijnmaziger design van het rooster ("Patented brazing fins radiator increase cooling efficiency by 40%" staat er op de Silverstone website) en een effectievere ventilator, maar nog steeds lijkt mij dat het vermogen van de radiator om warmte over te dragen tot 40% minder is dan dezelfde in een dikkere variant. Om dezelfde reden heeft NZXT bijvoorbeeld hun X41 juist dikker gemaakt dan hun vorige generatie, de X40. Ben in ieder geval benieuwd naar de tests!

[Reactie gewijzigd door SpazzII op 24 februari 2015 20:50]

Wat ik nu nooit zo begrijp is dat ze koelers en rads meestal van
Aluminium maken..
Waarom is koper de deur uit gedaan ?!

Tuurlijk is t iets duurder, maar koper heeft way meer betere eigenschappen
Dan aluminium.. Zo ben je echt veel sneller je warmte kwijt.
Volgens mij zijn dat Scythe Gentle Typhoon fans met een Silverstone sticker erop!

Zijn zeer stille fans met hoge rpm's en goede keus van Silverstone om die fans te gebruiken. Ik heb een H100i in mijn systeem stock fans van Corsair zijn niet stil te noemen,en vervangen door twee van Scythe en een wereld van verschil qua geluid productie.

Ik ben benieuwd naar de prestaties van deze koeler.
ze lijken er wel wat op, maar zijn het denk ik niet.
heb ook een paar gentle typhoon fans en inderdaad beter heb ik nog niet gezien verder.
in mijn tijd, toen de vogels nog konden spreken :z , kocht ik altijd papst fans indien ik een stille pc wilde. Papst dat waren toch echt wel de koningen van de koeling

een madshrimps review uit de goede oude doos :)

http://www.madshrimps.be/...n-Roundup/3#axzz3Sg0k0YE4

[Reactie gewijzigd door klakkie.57th op 24 februari 2015 16:29]

Inderdaad... daarbij een Zalman CPU koeler..
Volgens mij heeft papst zich geheel teruggetrokken uit de PC markt? Hoor er nooit meer iets van.
Ze lijken er inderdaad behoorlijk op.
Maar: die van Silverstone hebben aan de onderkant bij het uiteinde van de fans (zoals op de eerste foto te zien) drie kleine inkepingen, die van Scythe hebben dat niet.

Desalniettemin ben ik ook ontzettend benieuwd naar de prestaties van de koeler! Concurrentie is altijd goed :).

(Totdat men meuk gaat leveren om maar met een 'nieuwere' versie te komen dan de concurrent).

Edit: zijn de meeste meegeleverde fans niet sowieso redelijk ruk te noemen in vergelijking met los verkrijgbare?

[Reactie gewijzigd door Vickiieee op 24 februari 2015 16:04]

Die van de kraken x61 en x41zijn anders prima...maar die kosten ook wat meer. Dus ipv aftersale fans die het bij elkaar net zo duur maken, meteen goede meeleveren en niet klagen dat het +/- 30-40 is 😎

Silentpcreview heeft ze met stille noctua's geprobeerd maar kreeg ze niet echt stiller en de koeling werd er ook niet bepaald beter op.
Scythe maakte die ventilators niet, maar Nidec-Servo. Scythe plakte er simpelweg een stikker op. Maar dat Silverstone Nidec-Sevo als OEM heeft gebruikt lijkt me sterk. De blades hebben een compleet ander design. En we weten ook niet welke motor ze hebben gebruikt (wat eigenlijk het belangrijkste aspect is, gezien de zeer goed gebalanceerde motor de Gentle Typhoons zo goed en stil maakte bij hoge RPMs). Deze Silverstones zullen hoog uit clones zijn. Niet dat het de eerste keer is dat andere partijen proberen mee te liften op het succes van de Typhoons.

Edit: desondanks Scythe de Gentle Typhoons niet meer verkoopt, levert Nidec-Servo ze nog wel aan wie ze wil verkopen (zei het dat de prijs wel een stuk hoger is geworden). Maar van horen zeggen is de recente Vardar lijn van EK een goede concurrent voor de Gentle Typhoons. Persoonlijk zit ik te twijfelen tussen die Vardars en de Gentle Typhoons.

[Reactie gewijzigd door PostHEX op 24 februari 2015 16:29]

Beetje jammer dat ze twee fans gebruiken ipv één, zoals zo velen. Ik kan fout zijn, maar de meeste cases zijn hier niet direct op voorzien. Mijn Lian Li case heeft bovenin alvast geen plaats en voorin/achterin slechts plaats voor 1 fan.
Daarvoor hebben ze toch 2 types? Doe mij die met 2 fans overigens maar :) Al moet ik hem met tieraps ophangen of wat dan ook, dat werkt toch veel beter dan 1 fan...

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 24 februari 2015 16:17]

Whoops, had die TD03-E niet zien staan.

Meeste sets met 1 koeler lees ik inderdaad weinig goeie dingen over. Ik blijf nog maar even bij mijn Prolimatech Megahalems.
Je moet juist blij zijn. Meeste all in one waterkoeler sets halen het niet van een goede luchtkoeler. Waterkoeling is uiteindelijk ook luchtkoeling. Het water gebruik je enkel als transport voor warmte. Door water te gebruiken kan je gemakkelijk buiten de case gaan waar de lucht koeler is dan in de case. Tevens ben je niet meer gelimiteerd door een beperkte ruimte waardoor je een groter koeloppervlak kan creëren. Een luchtkoeler kan je niet ongelimiteerd groter maken.

Als je echter water gebruikt met een kleiner koeloppervlak dan een luchtkoeler is het niet meer dan een gadget waar je beter een gewone koeler had kunnen gebruiken.
Ik ben blij met dat beest van Noctua op mijn CPU.(AMD FX @ 32° / load).
Maar mij zelf nooit kunnen overtuigen dat dit soort externe koeling stiller is en daarbij beter koelt.

Zijn er onderhand geen radiatoren waar je een kast bovenop kunt zetten met een dikke fan. die op lage toege de bak met water koelt?
Oeh! Ziet er goed uit! Ik ben heel benieuwd naar de testresultaten... Misschien een goede vervanger voor mijn defecte H100i?

edit: WTF is er mis met Tweakers? Ik kan geen comment plaatsen of ik krijg downmods! Hoe is mijn comment ongewenst, off-topic of irrelevant?!

[Reactie gewijzigd door biteMark op 24 februari 2015 15:57]

Een werkende koeling is sowieso een goede vervanger voor een defecte :+
Ik moest even grinniken :)
Ja goh, no shit! Maar de H100i is een stukje duurder, dus als de prestaties vergelijkbaar zijn dan ga ik liever voor deze. Als deze echter dezelfde grappen maakt als de Cooler Master AIO's (brommend geluid e.d.) dan hoef ik deze niet.
Niet doen, dat zeuren over de -1 moderaties. Die leveren je over het algemeen alleen maar meer -1 op..

Er wordt nog wel eens aan mening-modereren gedaan op Tweakers, admins e.d. proberen dit zo goed mogelijk tegen te gaan. Voor mijn gevoel wordt er op Tweakers sowieso negatiever gemod dan zou moeten.. Zie veel reacties die geen -1 zijn, maar eerder een 0, of een 0 die eerder een +1 is. Enfin..
Ik zou voor de kraken X61 gaan
Ja dat is inderdaad een hele fijne koeler, die heb ik in mijn primaire PC zitten 8-) maar dit gaat om een secundaire machine, en ben benieuwd hoe een "budget" AIO presteert :) plus, mijn kast kan geen 140/280 mm radiator kwijt

[Reactie gewijzigd door biteMark op 24 februari 2015 21:21]

Ik vind het juist jammer dat er relatief weinig 140 en 280mm radiators in AIO's beschikbaar zijn, vooral in het instapsegment. Scheelt toch aanzienlijk in oppervlakte, waardoor het bijna zonde is een 120mm te plaatsen als 140mm ook past.
In de kast zal dit ver achterlopen op andere vloeistof koelsystemen. Sterker nog het wordt telkens iets warmer, tot een bepaalde temp. X
Hoe dan ook, stil is het niet, door die 2 (optisch kleine) fans.
Buiten de kast is het uiteraard iets dat al jaren had gekund, een 'automobiel systeem'.
Dit wordt op de wand van de kast gemonteerd, zodat je direct toegang tot de buitenlucht hebt... En de fans zijn 120mm, zoals in het artikel staat. Niet bepaald klein dus.
Wel super handig dat je hem in 4 posities kan monteren. Bij mijn h100i zitten de slangen tegen mn hdd koeler aan omdat je de h100i maar op 1 manier kan monteren anders staat dat logo zo raar xD
Waarschijnlijk de zoveelste rebranded Asetek of CoolIT OEM koeler.

Het enige waar ze op kunnen differentieren is prijs en meegeleverde ventilators.