Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 83 reacties

Rockstar heeft een visueel verbeterde versie van GTA: San Andreas voor de Xbox 360 aangekondigd. De hd-versie van de game verschijnt dan tien jaar na het debuut van het spel als Games on Demand-titel.

De nieuwe versie van GTA: San Andreas komt 26 oktober voor 14,99 dollar beschikbaar via de Xbox Marketplace. De resolutie is verhoogd naar 720p en Rockstar maakt melding van verbeterde draw distance. Daarnaast is er ondersteuning voor achievements. De nieuwe Games on Demand-versie van de game is niet compatibel met de Xbox Originals-versie die eerder te koop was, benadrukt de ontwikkelaar, en bestaande save-bestanden werken dus niet met de bijgewerkte versie.

De komst van de opgepoetste GTA-titel werd al verwacht toen de Xbox Originals-versie van GTA: San Andreas van Xbox Live verdween en er een lijst van achievements verscheen. Onduidelijk is of er ook een 720p-port naar de PS3 komt. San Andreas is in zijn oorspronkelijke vorm nog steeds beschikbaar voor de PS3 als Playstation Classic-titel. Ook is het spel beschikbaar voor Windows, OS X, iOS, Android en Windows Phone. Voor de mobiele platformen had Rockstar al enkele grafische verbeteringen doorgevoerd.

GTA San Andreas

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (83)

Kan niet wachten tot dit naar de pc versie gemod wordt, want van Rockstar hoeven we iig niets te verwachten voor PC (en dat wat we eventueel wel zouden kunnen verwachten werkt ruk, want hun devs voor de PC zijn compleet incapabel getuige san andreas en gta 4)
Gta 4 port was geoutsourced, dus niet door Rockstar devs. Hopelijk is het bij gta 5 idd wel een fataoenlijke versie net als max payne 3.

En wat valt er te modden? In het artikel staat alleen resolutie en draw distance dus denk dat dat gewoonal op de pc is.
Nou.. ik kan niet wachten totdat ik eindelijk gta V ook op de PC kan spelen. en als dat een brakke port is.. dan hoop ik inderdaad dat de community al een hoop kan fixen.
Maar ik verwacht niet dat GTA V net zo brak slecht perfomed als GTA IV dat deed.
Dat zal ook de reden zijn waarom dit allemaal zo verschrikkelijk lang duurt.
Je heb ook mods die dit gedaan hebben ook eens leuk om naar te kijken https://www.google.nl/?gw...an+andreas+hd+mod&spell=1
Waarom niet gelijk de game oppoetsen naar 1080p, als je toch bezig bent?

Anyway, blijft imho één van de mooiste GTA games, dus zal deze zeker spelen :-)
Omdat de Xbox 360 720p is en alles upscaled naar 1080p?
De eerste xbox kon al 720p/1080i uitsturen, mits je hem aansloot met een component kabel en de game dit ondersteunde. Alleen geen enkele GTA game voor die console draait meer dan 480p(dat ziet er overigens ook al beter uit dan 480i, de standaard output!)

De xbox360 kan 1080p aan, maar zo uit mijn hoofd zijn er maar een stuk of 10 games die "echt" 1080p zijn.
En weetje ook welke games ook écht 1080p zijn op de xbox360?
Lijst is incompleet, net zoals de lijst van wikipedia.

Boogie Bunnies
Fifa Street 3
Geometry Wars: Retro Evolved 2
NBA Street Homecourt
Pinball FX
Virtua Tennis 3

Oudere lijst trouwens van 2009, maar dit is een redelijke leidraad.
Nee, de resolutie van de Xbox 360 verschilt per game er zijn ook enkele games die op native 1080p lopen. Meestal ligt het rond de 600p geloof ik.
Een volledige lijst met render resoluties vind je hier: http://forum.beyond3d.com/showthread.php?t=46241
Meestal is het dus 720p.
Onzin! De Xbox 360 kan in principe gewoon iedere render resolutie aan, van 1080p tot een stuk onder 720p. Maar net wat de developer intern bouwt. Zeker met een game als GTA SA moet 1080p60 prima te halen zijn.

Verder beschikt de 360 over haar eigen interne game upscaler (dmv het ESRAM) waardoor de output op iedere resolutie gegarandeerd is.
Er zit nogal een verschil in instaat zijn resoluties tot 1080p te kunnen renderen of daadwerkelijk ook echt games aan te kunnen op die resolutie. Zegt al genoeg dat de PS4 en de Xbox One al problemen hebben met deze resolutie laat staan dat een 8 jaar oude console het wel zou kunnen


edit:

9 jaar oud zelfs

[Reactie gewijzigd door hb1981 op 24 oktober 2014 16:55]

Dat klopt, maar GTA:SA is een game die oorspronkelijk op de PS2 en Xbox (de eerste) uit kwam. Er zitten dus niet echt zeer complexe objecten en effecten in om te renderen. Om die reden zou je denken dat de 360 het mogelijk toch wel aan had gekund op 1080p. Het kan echter ook zijn dat de engine misschien niet super efficient is op de 360 omdat hij hier niet oorspronkelijk voor ontwikkeld is en ze gaan deze natuurlijk niet even helemaal herschrijven om hem nog eens voor een zacht prijsje op een aflopende console aan te bieden.
Dat de nieuwe consoles moeite hebben met 1080p komt vooral omdat de ontwikkelaars de keuze maken om de nadruk meer te leggen op meer detail en effecten. De resolutie is niet het enige dat bepaalt hoe zwaar iets is om te renderen. Zo speelde ik in 2005 al games op 1920x1200 op mijn PC terwijl die hardware bevatte die maar net iets beter was dan wat er in de xbox 360 zit. Alleen games van tegenwoordig zou die PC natuurlijk ook absoluut niet meer goed op die resolutie kunnen spelen (als ze al zouden draaien natuurlijk, los van dat die 7800GTX van toen ergens de geest gegeven heeft).
Dat klopt, maar GTA:SA is een game die oorspronkelijk op de PS2 en Xbox (de eerste) uit kwam. Er zitten dus niet echt zeer complexe objecten en effecten in om te renderen.
Het is maar net de vraag of er geen zeer complexe objecten inzitten.

Ik weet niet of ze native renderen op de xbox360 (geen complexe objecten) of dat ze gewoon een xbox gpu emuleren (alles is complex aangezien alles door een emulatie en een render laag heenmoet)
Helemaal mee eens. Met extra aandacht was 1080p gewoon mogelijk geweest met een game zoals gta san andreas met de xbox 360.
Voor mijn mac mini (2011) is alles hoger dan 800x600 al te hoog gegrepen.
is idd vaak luiheid van de ontwikkelaars. kijk maar naar de xbox one momenteel. de exclusives zijn veelal 1080p maar bij croos platform gaat het zogenaamd ineens allemaal niet. of weigeren ze dus extra tijd erin te stoppen.

ik weet overigens wel dat die gta op de ps2 / xbox uitkwam. heb ze beide hier origineel nog in de kast samen met stuk of 85 andere (handheld) consoles :p
Dat klopt, en dat ben ik ook helemaal met je eens.
Het is een reactie op MarkyB, die stelt dat iedere 360 game 720p upscaled naar 1080p is... dat is gewoon onzin.

Wonderbaarlijk genoeg krijgt dat wél een +1 hier op Tweakers.
Dat klopt, en dat ben ik ook helemaal met je eens.
Het is een reactie op MarkyB, die stelt dat iedere 360 game 720p upscaled naar 1080p is... dat is gewoon onzin.

Wonderbaarlijk genoeg krijgt dat wél een +1 hier op Tweakers.
Inderdaad geen Idee waarom jij -1 gemod wordt, de 360 kan gewoon 1080p aan native. Het hangt van de software titel af of hij gaat opschalen.
Precies!

dat hij op je televisie weergegeven wordt als 1080, betekent niet dat de console native 1080p is hoor......De Xbox One en PS4 kraken al in hun voegen bij die native resolutie
Er zijn ook een handjevol native 1080p games voor de 360, maar ik denk inderdaad dat capaciteit dan eerder het probleem is.
720p = 720p
1080p = 1080p
Upscaled 720p = 1080i
1080i != 1080p

Of heb ik het nou altijd verkeerd begrepen?

[Reactie gewijzigd door Phoenix_the_II op 24 oktober 2014 16:19]

Ja, 1080i is Interlaced.. dwz twee halve beelden verwoven met elkaar.. Alles op tv (uitzendingen) is i.
1080p is Progressive, dwz hele beelden/frames. Alles op je pc/consoles enzo is p. :)

[Reactie gewijzigd door poor Leno op 24 oktober 2014 16:23]

i= interscaled.
Oftewel om de regel een update.
p= progressive, oftewel op de zelfde regel nog een update.
Het 3e item klopt niet.
1080i = 1920 * 540
1080i = 1920*1080 (frame 1: 1920*540 oneven lijnen, frame 2: 1920*540 even lijnen, enz. tot frame 50 of 60)
En dat dan doorgaans op dubbele framerate, dus bij tv beeld 1080i@50hz ipv 1080p@25hz.

Interlaced video is iets wat je eigenlijk alleen bij broadcast ziet, voor computers en consoles is het nogal loos en onhandig om een interlaced signaal uit te geven (het kan wel overigens, maar bij game beelden gaat dan niet de framerate automatisch omhoog, waardoor het altijd een slechtere beeldkwaliteit zal geven dan progressive)
1080i = 1920*1080 (frame 1: 1920*540 oneven lijnen, frame 2: 1920*540 even lijnen, enz. tot frame 50 of 60)
Die dingen noem je fields en ze zitten samengepakt in een 'normaal' frame dat op halve framerate loopt.
Ja, dus? Per frame afzonderlijk gekeken, klopt mijn statement dus gewoon.
Dacht te reageren op de persoon boven je. Zei Dat Upscaled 720p = 1080i is
Je vergeet nu even dat GTA: SA ook op de PC te spelen is.
Misschien is dat lastig voor de Xbox360? Zo'n rekenmonster is het niet.
Nee, de Xbox 360 kan met gemak San Andreas op 1080p draaien. Je ziet het verschil echter niet erg of het wordt zelfs minder mooi omdat het gebrek aan detail meer op gaat vallen.

De Xbox 360 is qua CPU trouwens behoorlijk een rekenmonster, daar kan de Xbox One niet aan tippen.

[Reactie gewijzigd door Panzy op 24 oktober 2014 16:07]

De Xbox 360 is qua CPU trouwens behoorlijk een rekenmonster, daar kan de Xbox One niet aan tippen.
Dat zou ik ook weer niet willen zeggen, de CPU in een 360 was voor zijn tijd behoorlijk high-end en nog steeds geen sloom ding, maar sneller dan de CPU van een Xbox one is ie zeker niet. De IPC van de PowerPC cores in een 360 is veel lager dan die van de Xbox One, en die heeft er acht ipv 3 (weliswaar op iets meer dan de halve klok maar toch)
Toch haalt de 360 chip meer gflops dus op papier is hij sneller dan toch?
Op papier is een Ferrari ook sneller dan mijn Opeltje, en toch staan we allebei stil in de file.
en aan de CPU heb je dus niks an als je op hogere resolutie wil draaien :+
Kan je nagaan wat voor een monster Sony in de PS3 prikte, en als je dan de huidige generatie ziet... ;(
x86 he...er is een reden dat consoles vroeger nooit voor x86 gingen.....veels te inefficient.
We hebben het hier wel over san andreas he...
Het is de 360 he, als 1080p voor de huidige gen al moeilijk is zal het op de 360 wel helemaal niet lukken.
Nee, 1080p is alleen moeilijk in de huidige games, een oude game als San Andreas zal met gemak op 1080p draaien op zowel de Xbox 360 als de huidige gen.
Ondertussen kan het op mijn telefoon gewoon wel. Hangt echt ervan af WAT je wilt renderen, niet alleen op welke resolutie. Een PS2 game zou prima op 1080 moeten kunnen.
Double buffer 1080p past niet in de 10MB edram van de 360. Je kan beter de kwaliteit per pixel opschroeven en de resolutie laag houden.
Jammer dat Vice City zo genegeerd word, dat was naar mijn mening de beste GTA ooit. Daar zou ik wel eens een opgepoetste versie van willen spelen. Of beter nog, GTA 6 weer in 80s miami.
Idd ... vreemd genoeg blijven mensen vaak de beste herinneringen hebben van de "oude" GTA Vice City, met de typische jaren 80 maffia toestanden ( en de muziek ). Vaak was dit lachwekkend. Je zou kunnen zeggen, dat GTA meer & meer de serieuze toer probeerde op te gaan.

Persoonlijk ondanks dat GTA:SA geen slecht spel was, was gans de "boys in the hood" toestand in het begin van het spel, wat me het meeste afstootte aan het spel. Gans de cultuur, de pimp your ride, die verdoemde missie met je auto te doen springen op zijn wielen *uch*.

Ik denk ook dat een deel van de populariteit gewoon het feit is, dat het voor een "blanke" het lastiger is om je te kunnen inbeelden in andere culturen ( probeer dat maar eens diplomatische te zeggen zonder racistische over te komen *lol* ). Zou een TV serie zoals Breaking Bad ook zo populair geweest zijn, met een andere culturele setting? Ik betwijfel het.

Persoonlijk vind ik dat GTA eigenlijk niet veel geëvolueerd is tegenover GTA III / VC ... Grafische ja, maar voor de inhoud zelf. Neem nu GTA 5, .. een enorm grote map, en wat doen de meeste mensen? Juist, ze blijven in de stad rondhangen, want bij te stad is er niet zoveel te doen. En in de stad is het constant hetzelfde kartonnen front huizen ( waar je nergens binnen kan, buiten in gebouwen dat een missie bevatten of een doel hebben ). We kunnen enkel hopen dat de volgende GTA beter zal worden ( en niet enkel op grafische gebied ), maar ben dat al jaren aan het hopen.
Ik denk ook dat een deel van de populariteit gewoon het feit is, dat het voor een "blanke" het lastiger is om je te kunnen inbeelden in andere culturen ( probeer dat maar eens diplomatische te zeggen zonder racistische over te komen *lol* ).
Maar was sa dan zo veel minder populair dan vice city?
Ik vond zelf namelijk dat VC goed was maar dat SA beter was. En ik ben blank.
Hier nog 1, en ook dat npc's een eigen leefritme hebben zodat niet zodra je je omdraait er een auto verdwenen is, maar dat een npc naar zijn werk gaat in de ochtend en als je hem de hele dag zou volgen hij doet wat iemand in het normale leven zou doen!
Ik denk ook dat een deel van de populariteit gewoon het feit is, dat het voor een "blanke" het lastiger is om je te kunnen inbeelden in andere culturen ( probeer dat maar eens diplomatische te zeggen zonder racistische over te komen *lol* ). Zou een TV serie zoals Breaking Bad ook zo populair geweest zijn, met een andere culturele setting? Ik betwijfel het.
Grappig dat je dit zegt, GTA San andreas is nog altijd meer populair dan Vice city, ook al hoor je hier op Tweakers anders

San andreas = 27.5 mil verkocht
Vice city = 20 mil verkocht

San Andreas zat technisch ook gewoon beter in elkaar, zeker op de pc en ook kreeg San Andreas net wat hogere cijfers

en van Breaking bad heb je trouwens ook een spaanse versie, of die echt populair is weet ik niet. Ik denk dat dit meer je eigen gevoelens zijn

[Reactie gewijzigd door Sinester op 25 oktober 2014 13:37]

Je kan ook zeggen dat de rap/pimp cultuur je niet aanspreekt, voor mij geld overigens hetzelfde. Ik kon me veel beter inleven in Vice City.

Maar de setting van SA pastte beter bij gamer-generatie van dat moment, en daar speelden ze ook op in. Met succes, want SA was populairder.
Inderdaad dat was een heerlijk spel de sfeer en dan die muziek er nog eens bij, dat was zeker echt een leuk spel.
Dit. Die 80's sfeer met die muziek en alles er omheen, geweldige game was dat. Al die referenties naar 80's classics als Miami Vice en Scarface. Heerlijk. Blijft ook voor mij de beste en leukste GTA game.
Jammer dat ik dit spel dus voor een 2e keer moet aanschaffen voor hetzelfde platform...
Ik heb San andreas voor de pc, Android, ios, xbox360 original en nou willen ze me dezelfde game op hetzelfde platform verkopen? noem me een fanboy maar er zijn grenzen
Jammer dat ik dit spel dus voor een 2e keer moet aanschaffen voor hetzelfde platform...
Ik heb San andreas voor de pc, Android, ios, xbox360 original en nou willen ze me dezelfde game op hetzelfde platform verkopen? noem me een fanboy maar er zijn grenzen
Ik kan hier boven gaan :-P heb heel de GTA trilogy aangekocht voor pc (op CD/DVD), dan nog eens heel de trilogy op steam en op PS2, daarna heel de trilogy tweedehands gekocht voor Xbox zodat ik ze op mijn 360 kon spelen, heb GTA IV plus uitbreidingen zowel op pc als op 360 en GTA V op 360 :-P
Ah ja bijna vergeten heb ook GTA 1 en 2 voor ps1!
Van geen enkele aankoop spijt ;-)
Ik heb deze game al gekocht een paar jaar geleden voor me xbox, moet ik nu de game opnieuw aanschaffen om deze in 720p te kunnen spelen?
haha, maar dan heb ik nog steeds geen reactie op me vraag...
Leuk, heb hem laatst op de ipad gespeeld. Liep ook wel lekker al zijn sommige irritante missies (die driving school) die op de pc al erg waren op de ipad helemaal niet te doen. Wellicht na een paar uur oefenen maar ik speel dit voor de lol :)
Kun je niet met je controller spelen om dat soort punten even door te komen?
Ik kan me voorstellen dat die missie waarbij je die speelgoed vliegtuigjes uit de lucht moet schieten ook behoorlijk kut is op een tablet.
Cool! Lijkt me leuk om San-andreas nog eens uit te spelen, was destijds mijn favorite game :) Ook leuk dat het er nu een beetje beter uit ziet!
Hoop dat ze dus niet de textures oid hebben veranderd dan zou ik graag een patch zien voor de pc loefst die compatibel is met SAMP (=multiplayer servers met 1000 man)
Gaaf! Hele leuke actie van Rockstar in afwachting van GTA 5 next gen. Had deze niet aan zien komen, maar wordt zeker gewaardeerd.

Ben benieuwd of ze naast het grafische aspect ook de audio kwaliteit hebben verhoogd. Ik kan me herinneren dat soms de stemmen/voertuigen nog wat problemen hadden af en toe in SA.

[Reactie gewijzigd door xavento op 24 oktober 2014 16:23]

Why?.... Zie dit liever met Vice City gebeuren...

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True