Grand Theft Auto: San Andreas verschijnt voor PlayStation 3

Er zal een PlayStation 3-versie verschijnen van Grand Theft Auto: San Andreas. Wanneer de nieuwe versie precies verschijnt, is niet bekend. Een prijs is evenmin bekend. Eerder dit jaar verscheen ook Grand Theft Auto III al voor de PS3.

Dit heeft Sony bekendgemaakt op het officiële PlayStation-blog. Een datum wordt op het blog echter niet genoemd, al weet de Aziatische site van de fabrikant te melden dat het om 12 december gaat. Over een prijs is nog niets bekend. Hoewel de game van oorsprong een coop-modus heeft, zou de PS3-versie door maximaal één speler gespeeld kunnen worden, zo blijkt uit informatie op de Aziatische site.

Dat er een PS3-versie van Grand Theft Auto: San Andreas zou verschijnen, is niet geheel verrassend. Via de website van de Amerikaanse Entertainment Software Rating Board lekte eerder dit jaar al uit dat uitgever Rockstar van plan is om van de diverse GTA-games een PS3-versie op de markt te brengen.

Grand Theft Auto: San Andreas maakte in 2004 zijn debuut. De game verscheen voor de PlayStation 2. Versies voor pc en Xbox volgden halverwege 2005. Een PlayStation 3-versie van Grand Theft Auto III verscheen in september.

Door Paul Hulsebosch

Redacteur

10-12-2012 • 10:35

79 Linkedin

Lees meer

Reacties (79)

79
77
37
2
0
16
Wijzig sortering
Kun je niet gewoon de PS2 versie spelen op de PS3?
Dan moet je een oude 60 GB versie hebben, de versies erna is dat niet meer mogelijk. Ben wel blij dat de game nu ook binnenkort wordt aangeboden op PSN. Vraag is wel of we ook weer bergen cheats kunnen gebruiken net als in de orginele SA.
Ga je hem echt nog een keer spelen dan? Vond het een geweldig spel, maar erg lang.. Ga je niet liever gewoon een recent spel spelen!?
WTF, mijn hoofd blies zojuist op, iemand die klaagt dat een spel te lang is? Lees ik dat goed? 8)7

De meeste mensen klagen juist dat de huidige games zo weinig gameplay nog hebben... |:(
Hedendaagse games vind ik ook veelal te lang. Ik had na 75% al totaal geen zin meer om bijv. verder te spelen bij Portal 2, terwijl daar ook maar zo'n 8 uur voor stond.

Hou een beetje hoop dat men games voor zo'n 5~6 uur goedkoop gaat aanbieden en vervolgens de gameplay gaat rekken met dlc waardoor de prijs weer normaal komt te liggen.
Ik heb vaak juist het tegenovergestelde. Het duurt een paar uur bij mij voordat ik lekker in een game zit. De meeste games schrijf ik binnen de 1e 5 minuten al af. Het kan goed zijn dat ik dit uiteindelijk wel leuk ga vinden.. maar om dan eerst door die zure appel heen te bijten, heb ik weinig behoefte aan.

Ontopic: apart dat ze SA nog uit brengen zo kort voor GTA5. Want GTA5 gebruikt dezelfde stad als SA (maar dan kleiner). Overigens zal dit wel een HD remake worden die ze in de playstation store aanbieden voor een klein bedrag. Nou maar hopen dat mensen niet te lang SA spelen en zo GTA5 missen :P
Waar haal je vandaan dat de stad in V kleiner gaat zijn dan in SA? Afgaand op wat T.net eerder bericht heeft zou de spelwereld in ieder geval een flink stuk groter zijn:
De spelwereld is groter dan die uit Grand Theft Auto IV, Red Dead Redemption en Grand Theft Auto: San Andreas bij elkaar.
nieuws: Grand Theft Auto V krijgt drie hoofdrolspelers

Overigens heb ik SA eerder dit jaar nog eens opnieuw gespeeld helemaal, hij is nog steeds erg leuk. Was er met zo'n 40 uur ook weer klaar mee en voor mij is dat geen bijzonder lang spel. Wel beduidend beter dan veel andere singleplayer spellen, maar er zijn ook genoeg spellen waar ik 100-200 uur in heb zitten. Mensen die dit te lang vinden, die zitten lijkt mij gewoon niet in de doelgroep van een GTA...
Die informatie heb ik van een jaar - 2 jaar geleden ongeveer. Toen gta5 werd aangekondigd, vertelden ze dat dit de stad zou gebruiken van SA. Alleen dan zonder het woestijn gedeelte (hiermee wordt deze dus kleiner dan SA). Maar ze hebben dan toch wat dingen toegevoegd lijkt het, anders kan deze onmogelijk groter zijn. Iig leuk nieuws! :)
Waarschijnlijk is dit niet eens een HD remake, maar gewoon een regelrechte port (net zoals ze bij GTA III deden).
Oftewel gewoon exact de PS2 versie, maar dan werkend op alle PS3s
Mensen stop! Ik kan echt niet geloven dat je een spel van 10 of minder uur te lang vind.

Als een game je niet langer dan 8 uur weet te trekken en je aandacht te houden en het bied wel meer content dan dat, dan is het gewoon een slecht spel voor jouw. Een miskoop zeg maar.

*denkt ondertussen weer terug naar een 120+ uur Baldur's Gate II*
Mensen stop! Ik kan echt niet geloven dat je een spel van 10 of minder uur te lang vind.
Hij zegt ook niet dat alle spellen langer dan 10 uur te lang zijn!

Als een verhaal te lang gerekt wordt wordt het gewoon saai voor sommigen daar is niks raars aan, met films, muziek (of luister jij de hele dag hetzelfde nummer?), boeken en ander entertainment is dat niet anders!
dat zeg hij wel.
Hedendaagse games vind ik ook veelal te lang. Ik had na 75% al totaal geen zin meer om bijv. verder te spelen bij Portal 2, terwijl daar ook maar zo'n 8 uur voor stond.
weinig ruimte voor interpretatie me dunkt.

[Reactie gewijzigd door preske op 10 december 2012 12:02]

en ik altijd maar happy zijn als er een keer een game is met een storyline van 10+ uur.... had nooit verwacht dat mensen ooit zouden klagen over een te lange game..

eerste run dark souls koste me uiteindelijk zo'n 50 uur, en dan nog niet eens alles uitgespeeld.... te lang? had nog wel 50 uur extra gewild!

on topic: wel leuk dat games opnieuw worden uitgebracht, hopenlijk dan voor mooie prijzen rond een 10tje. blijft wel jammer dat ps2 games niet gewoon op de ps3 gespeeld kunnen worden :(
Lang is leuk maar het moet je wel blijven pakken..... Zo heb ik Fallout: New Vegas onlangs weer opgepakt nadat ik hem eerder na zo'n 40uur aan de kant heb gelegd. Zo heb ik ook nog Skyrim liggen. Ook al zo'n 20-30 uur in zitten.

Echter vond ik een GTA IV weer frustrerend te lang. Vooral omdat er geen checkpoints waren waardoor je soms telkens 20+ minuten over moet doen.
Dat heet moeilijkheidsgraad, het moet toch lastig zijn en je kan na elke missie saven
Is echt afhankelijk van de persoon, en de opbouw van de gameplay.
Ik ben ook niet zo'n fan van uren durende singleplayers, maar dat komt omdat ik multiplayer toch leuker vind.

Voorbeeld:

FC3 --> Speel alleen single en ben echt aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaal lang mee bezig... vermaak me nog steeds dankzij de variatie..
Geef mij maar een heerlijk singleplayer game met een goed verhaal erin. Of lekker puzzels ipv:

http://husks.files.wordpress.com/2011/07/game-design.jpg

Ach, kzal wel weer een oude lul (28) zijn....

[Reactie gewijzigd door Phoenix_the_II op 10 december 2012 11:06]

hahaha briljant plaatje wat betreft dat game-design. :)

Echter spreekt dit plaatje niet voor GTA. Hoewel het spel uit 2004 is, heb je wel tig mogelijkheden voor het uitvoeren van missies, de routes die je neemt etc.
En dan zit ik hier al ruim 150 uur van Skyrim te genieten :/ .
WTF, mijn hoofd blies zojuist op, iemand die klaagt dat een spel te lang is? Lees ik dat goed?
Ik weet niet hoe lang San Andreas is want die heb ik nooit gespeeld, maar sommige spellen mogen ook van mij best wat korter hoor, er ligt nog een hele stapel waar ik nog niet eens aan begonnen ben. Ik speel momenteel bijvoorbeeld Final Fantasy XIII, best een leuk spel, maar ik zit nu op 30+ uur en van mij mag het wel een keertje klaar zijn :P

Ontopic @Alexxxxxxxxxx:
Wat billie91 al zegt werkt de BC alleen maar op de ouderwetse 60 GB PS3 (ben ik achteraf toch blij dat ik er nog een heb kunnen vinden toen ie er uit ging :)). Er waren toen ook een tijdje versies die 'semi-BC' hadden, daar zat de helft van de PS2 hardware nog wel in, maar de rest werd in software ge-emuleerd, wat dus niet bij alle spellen werkte. Uiteindelijk heeft Sony die functionaliteit maar gewoon helemaal gekilled met een firmware update.

Dat ze nu zo'n beetje elk populair PS2 spel aan het her-uitbrengen zijn voor de PS3 geeft wel mooi aan waarom ze de BC functionaliteit eruit gesloopt hebben, nu kunnen ze mooi nog een paar keer verdienen aan spellen die al jarenlang niet meer verkocht worden.
Het hangt er nogal vanaf wat voor game het is. Voor mij was een uur GTA-SA al te lang, maar ik vond heel die game ook gewoon niet boeiend. Een game als Oblivion heb ik helemaal grijs gespeeld, die kon me niet lang genoeg duren. Ook Skyrim is een beetje klaar, er had nog veel meer in gemogen.
Op consoles heb ik dat veel met The Legend of Zelda - niet lang genoeg. Xenoblade Chronicles heb ik 250+ uur gespeeld en had nog drie keer zo lang mogen zijn.

Het is echter wel een beetje sneu dat, zoals je al aangeeft, ze eerst de BC uit de PS3 slopen, en daarna alle oude games gewoon lekker opnieuw gaan verkopen. Dat je dan PS1 games gaat recyclen, soit, maar de vorige generatie moet toch gewoon via BC kunnen lopen. Dat krijgt zelfs Nintendo nog voor elkaar.
225 uur met Dota 2.

Ben nog steeds niet klaar mee.
Ik 1000+ uur Minecraft, so what...

Zolang een spel lang genoeg is en dit spel mij gedurende langere tijd kan blijven boeien is het gewoon een goed spel. Mario op de NES en SNES vind ik nog steeds leuk om te spelen.

San Andreas is en blijft een top spel, heb het 4x uitgespeeld 2x zonder cheats en 2x met. Dat is al heel lang geleden zou het met alle liefde nog een keer doen op de PS3. Mocht dit spel 20 EUR gaan kosten, dan koop ik heb zekerste weten.

Edit:

Waarschijnlijk koop ik hem toch wel want de CD? voor de PS2 is grijsgedraaid en niet meer werkzaam.

[Reactie gewijzigd door ReDnAx1991 op 10 december 2012 11:14]

Helemaal mee eens! Maar het is dus waar dat er veel mensen zijn die het lang spelen van een game als vervelend ervaren. Dit is dus de reden waarom al die games tegenwoordig in minder dan 10 uur uitgespeeld kunnen worden.

Ik ben eindelijk blij met bijvoorbeeld Hitman Absolution. Ik heb er al zeker 20 uur ingestoken (op bijna het hoogste niveau, no guns, no kills) en ik zit pas op 6%! toen ik dat zag dacht ik:" HEERLIJK!" hier kan ik me de hele winter mee vermaken.

Maar goed, kwaliteit en diepgang is tegenwoordig iets waar veel mensen niet meer op zitten te wachten. Het moet er mooi uit zien, gemakkelijk te spelen zijn en je mag zelf niet meer te veel nadenken, want blijkbaar is een game dan niet meer goed.

Erg jammer dat de nieuwe generatie gamers vooral stompzinnig voor zich uit willen staren en op een paar knopjes willen drukken om geentertained te worden. Dat is het gevolg van de acceptatie door de massa en het grote geld dat er te halen valt voor en door de game industrie.
Als je heel veel tijd hebt is het inderdaad fijn als een spel lang is. Ik heb echter niet heel veel tijd te besteden aan het spelen van games dus bij lange games ga ik eerst eens goed nadenken of ik wel de tijd heb. Om deze reden kunnen voor mij games inderdaad "te lang" zijn want ik vind het zonde om een game niet uit te spelen.
Wat maakt het uit hoeveel tijd je hebt. Het gaat er toch om dat je plezier hebt tijdens het spelen? Als een spel 100 uur kost en je hebt maar 1 uur per dag om te spelen dan heb je er toch 100 dagen plezier van? Ipv iemand die 5 uur per dag tijd heeft en er dan 20 dagen plezier van heeft..

Na 8 uur al uit gekeken zijn op een spel... De aandachtsspanne van een goudvis lijkt het wel. Ik vind het juist verschrikkelijk dat je tegenwoordig 60 euro betaalt voor een spel dat je in een weekend hebt uitgespeeld.

[Reactie gewijzigd door Mirved op 10 december 2012 11:54]

Helemaal mee eens, alleen moet je niet vergeten dat als je teveel keuze krijgt mensen ook dichtklappen.

Kijk maar naar Apple bv, die heeft o.a. zijn succes te danken aan het feit dat er minimaal keuze is, zeker vergeleken met diens concurrenten.*Heb alleen de link niet meer*

Ikzelf vind wel dat een game lekker lang mag zijn en zeker niet uit te spelen binnen een weekend, MAAR ik vind het ook niet leuk als ik een spel na een maand spelen nog steeds maar 25% heb uitgespeeld, dat leid bij mij in ieder geval naar frustratie, omdat het lijkt alsof mijn inspanningen voor niets zijn geweest. Ik hou zelf liever van min of meer lineaire games, die niet al te veel keuzes geven in het begin, omdat je na het spelen toch ontdekt dat je de verkeerde keuzes hebt gemaakt en dan heb ik al geen zin om te spelen.

Bijvoorbeeld Bioshock/Deadspace vind ik heel leuk. Ze zijn enigszinds open en je hebt voldoende keuze(niet teveel en niet te weinig), het is niet te kort en het verhaal is prachtig. Zulke games wil ik dus zien en vind 60 euro voor zo'n spel dubbel en dwars waard ;) .
Helemaal met je eens. Ode aan de oude RPGs: Final Fantasy reeks, Legend of Dragoon, Lufia etc etc.

Het ligt natuurlijk ook aan welk genre je speelt denk ik. Een GTA-titel mag van mij best uitgebreid zijn, maar dan wel zoals Far Cry; Een roaming wereld waarin je veel dingen kan doen buiten de verhaallijn om.
Ik ben nu Final Fantasy VII aan het spelen omdat ik X tof vond en een hoop mensen zeggen dat VII het best is. Maar ondanks dat ik lange games waardeer is het wel extreem lang hoor, en voornamelijk door die continu stroom aan random encounters. Als je fulltime werkt is dat echt een maanden project.

Wat dat betreft vind ik het niet erg dat game want minder grind achtig zijn ook al maakt het ze korter.
Beter een lange goeie game, dan twee korte crapgames.
Voor mensen met weinig tijd is 't vervelend om een stapel games te hebben liggen die stuk voor stuk niet zijn uitgespeeld omdat 't er nooit van komt. Er zijn teveel titels en ik zou er 't liefst gewoon een beetje doorheen rennen ipv me er uren in moeten verdiepen wat betekend dat ik uiteindelijk nooit verder dan de helft kom.
Ik heb hem vorige maand nog een keer helemaal opnieuw uitgespeeld en ik moet zeggen dat het het gewoon waard was. Het speelt nog steeds lekker en de storyline zit goed in elkaar.
En erg lang? Tja, ik heb liever ruim 20 uur speelplezier dan 6 uur.. Maargoed, smaken verschillen zal ik maar zeggen.
Alleen op de 1e generatie PS3's voor zover ik weet. (60gb Phats)
op de nieuwste slim ps3's kan je sowieso geen ps2 spellen spelen. Op de voorgangers van de slim zijn een goed aantal ps2 titels te spelen, maar lang niet genoeg!
Tenzij je een PS3 van de allereerste generatie hebt ondersteunt de PS3 geen PS2 en PS1-spellen.
Sowieso wel PS1... En deze versie zal gok ik 720p of 1080p doen en daar komt emulatie niet bij in de buurt.
In de amerikaanse ps store kan je al een tijdje software downloaden die het mogelijk maakt om ps2 spellen op je ps3 te spelen.

Het is maar een tip...
werkt bij mij in ieder geval.
Bedoel je niet gewoon de PS2 spellen die voor het PSN zijn uitgebracht? Want vanaf disc kan volgens mij echt alleen met 60GB versie.
Dat is juist het wrange. Sony heeft hoog van de toren geblazen dat dat kon, maar na de eerste serie werd dit er al uitgehaald. En komt Rockstar doodleuk met een PS3 versie waar je oonieuw voor moet betalen komen. Maar andere kant is het niet Rockstar die de boel verkloot heeft.

[Reactie gewijzigd door HummerHealey op 10 december 2012 11:04]

Als het geen HD-remake is dan laat maar zitten.
Alsof graphics zo een groot probleem zijn. Dit is een classic. Kom maar op met deze game! :D
geef toe dat de grapics van dit spel nooit helemaal top waren. Vice city zag er beter uit. Maar een HD remake is ook niet nodig. Slechts een beetje opschoning en audio remastering zou geen overbodige luxe zijn. :)
Op de pc was San Andreas toch wel mooier dan Vice City, is dat op de ps2 dan anders?


BTW: San Andreas was echt gaaf :+ . Ik herinner me nog steeds die missie waar je die wiet-kwekerij in de fik moest steken om bewijs te wissen, en vervolgens al stoned moest vluchten voor de politie :Y)
Inderdaad. Ik speel het nog geregeld op de PS2, maar ik zou het fijn vinden om deze via de Playstation Store ook te hebben voor m'n PS3. De PS2 is ten slotte al een oud beestje en je weet maar nooit wanneer het er mee ophoud.
Graphics zijn idd zeer gedateerd. Gameplay is nog steeds erg goed!
Zou bijzonder zijn wanneer deze game zou worden gefacelift. Wie weet ooit.
Zo ver ik weet word de nieuwe gta gewoon een soort san andreas.Dus ze gaan luisteren naar je.

Dit is en was een waanzinnig game maar ze komen er wel een beetje laat er mee.
nee helaas, aleen als je een 60gb versie van de PS3 hebt. door de restricties kan en mag je geen ps2 games meer spelen op je ps3..
Zou kunnen als je een van de eerste PS3 modellen heb.
die hadden nog ondersteuning voor de PS2 spellen.

in dit geval is het niet meer mogelijk aangezien de CPU en de GPU van de PS2 uit de PS3 zijn gehaald. en daardoor is het emuleren van PS2 games op de PS3 niet mogelijk.

Zie hier onder het kopje 2.5 Model Comparison
welke modellen Wel, Gedeeltelijke en Geen ondersteuning voor de ps2 games hebben.
Oude games verkopen op moderne consoles is geen nieuw fenomeen, en het heeft success. Graphics zijn bij somige oude games echt veroudert, maar niets boven de goeie klassiekers zoals deze. ^^
Hopen dat ze de graphics een boost geven. GTA VC kwam vorige week uit op iOS (android in de planning) en daar hebben ze de boel opgepoetst. Als je GTA 3 tegenover VC zet op een retina iPad zie je duidelijk het verschil.
Enkel de boel netjes upscalen zou al mooi zijn, dat je zonder kartels de hoekige charaters op je scherm hebt :)
Waarom nou niet vice city? te samen met stories.
De psp versie was nagenoeg niet speelbaar op hogere snelheden

Kan ook nog wel die torture scene herinneren met een zekere Carolina...

[Reactie gewijzigd door Dj Neo Ziggy op 10 december 2012 11:26]

Ze zouden zich beter bezig houden met GTA5 voor de PC.
ze zijn inderdaad met te veel tegelijkertijd bezig, lijkt het zo! laat ze eerst maar eens gta5 uitbrengen, daar wacht ik toch wel iets meer op
Anoniem: 473907
10 december 2012 10:40
lachen man, meest geinige multiplayer die er is van GTA.
Dat zal, maar die zit er juist niet in....
Hoewel de game van oorsprong een coop-modus heeft, zou de PS3-versie door maximaal één speler gespeeld kunnen worden, zo blijkt uit informatie op de Aziatische site.
Maar deze versie wordt singleplayer only, zie artikel hierboven.
Eh, alleen GTA IV heeft een officiele multiplayer. De PC versies van andere GTA games moeten het hebben van niet-officiele mods.
Voor de consoles was er een optie om met 2 spelers san andreas onveilig te maken. Wat ze eruit hebben gesloopt voor de pc versie. De pc versie heeft niks met dit artikel te maken

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee