Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 326 reacties

Microsoft heeft de Xbox One in Nederland en BelgiŽ officieel op de markt gebracht. De console verscheen in december 2013 al in diverse andere landen, maar werd voor de Benelux uitgesteld. Het apparaat is verkrijgbaar met en zonder Kinect 2.0.

De nieuwste spelcomputer van Microsoft, de opvolger van de in 2005 verschenen Xbox 360 en de derde Xbox-console die Microsoft in de markt zet, is te koop voor 389 euro. Daarvoor krijgen consumenten de console, een controller en twee gratis games. Voor ongeveer vijftig euro meer krijgen gamers er een Kinect-set bij. Die hardware voegt onder meer een camera en een microfoon aan de Xbox One toe, waardoor gebruikers onder andere de menu's via spraakherkenning kunnen aansturen.

Gebruikers kunnen de console desgewenst de Nederlandse taal laten weergeven in de diverse menu's. Het spraakgestuurde deel is echter nog niet aangepast naar Nederlands. Microsoft bevestigde eerder deze week dat dit nog wel op stapel staat, maar kon niet bevestigen wanneer Kinect in het Nederlands toegesproken zal kunnen worden. Het localisatieproces werd door Microsoft eerder aangevoerd als belangrijkste reden achter het uitstellen van de console in onder meer Nederland en België. De Benelux hoorde bij de eerste aankondiging van de Xbox One nog bij de landen waar de console het eerst geïntroduceerd zou worden, maar Microsoft kwam hier later dus op terug. Behalve Nederland en België moesten ook Denemarken, Zweden, Noorwegen, Finland, Rusland en Zwitserland langer op de introductie van het apparaat wachten.

Hoewel de Xbox One tot vrijdag niet officieel op de markt was in Nederland en België, boden diverse retailers de console wel aan. Onder meer Media Markt importeerde ladingen Xbox One-consoles uit Duitsland, terwijl veel consumenten ook zelfstandig hun console bestelden uit Duitsland, Engeland of Frankrijk. Ook een groot deel van de games die Microsoft tegelijk met de Xbox One in de winkels legt verschenen al eerder in andere landen.

Opvallend is dat enkele winkeliers niet van plan zijn te stoppen met het importeren van de consoles. Tegenover Entertainment Business liet een woordvoerder van gamewinkelketen Nedgame weten door te gaan met importeren om aan de vraag naar Xbox One-consoles te kunnen voldoen. Microsoft zou onvoldoende duidelijk hebben gemaakt hoeveel consoles het bedrijf uitlevert naar de winkels, waardoor winkeliers niet zeker weten of zij aan de vraag naar de spelcomputer kunnen voldoen.

Review Xbox OneReview Xbox OneReview Xbox OneReview Xbox One

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (326)

Het localisatieproces werd door Microsoft eerder aangevoerd als belangrijkste reden achter het uitstellen van de console in onder meer Nederland en BelgiŽ.
En wat valt hier onder precies die zgn localisatie ? Voor de x360 bestaat alles al in het Nederlands, zowel de menu's als de xbox store. Games voor de xbox one zijn ook in het Nederlands te verkrijgen, althans Fifa 14 kan gewoon in het Nederlands ingesteld worden. De xbox one store zal een 1:1 kopie zijn van de x360 store, alleen natuurlijk andere games.

Ik vraag me dus echt af waarom het 8 maanden heeft moeten duren om nu de X1 store te openen voor NL. OneGuide werkt toch nog niet voor NL voor zover ik weet, dat zou dan nog de enige reden kunnen zijn voor uitstel.

Microsoft kwam destijds met de reden dat ze iedereen vanaf het begin een 100% werkende ervaring willen bieden en dat zoiets voor NL nog niet mogelijk was omdat Kinict nog niet in het NL bestuurd kon worden. Nou nu dus nog steeds niet en hebben we wel 8 maanden langer moeten wachten.....waarschijnlijk helemaal voor niks. Laat wel weer zien hoe MS met haar klanten omgaat.

EDIT: Net even in de NL X1 store gekeken en in de US X1 store:

LEGO Marvel Super Heros: § 44,99 in de NL Store
LEGO Marvel Super Heros: $ 39,99 in de US Store

Je betaalt dus 14 euro te veel als je in de NL store koopt. Goed bezig Microsoft.
Waar het voorheen nog $69 = §69 was, hebben ze het nu voor sommige games zelfs verhoogd.

EDIT2: Voor Wolfenstein The new Order hetzelfde: $59,99 tegen 64,99 Euro.

[Reactie gewijzigd door MRE-Inc op 5 september 2014 08:23]

Wellicht heb je het niet meegekregen maar Microsoft heeft een andere CEO gekregen die iets anders tegen dingen aan kijkt. In dat licht kun je ook de beslissing Xbox zonder Kinect plaatsen en dus ook het "breng het in godsnaam naar de markt toe" ipv wachten tot alles perfect is.

Dat ze daarmee oude uitspraken teniet doen nemen ze dan op de koop toe.
Dat prijsbeleid valt MS niet te verwijten, ze zijn afhankelijk van de retail hier. Als MS de Amerikaanse prijzen gaat hanteren zal de retail de XBox niet meer in de schappen leggen. Sony heeft iets dergelijks met de PSP Go al ondervonden, die werd ook nauwelijks in de retail verkocht omdat ze aan de games niets konden verdienen.
De volgende generatie wordt hoogstwaarschijnlijk download only en dan zullen de prijzen wel gaan zakken.
Houdt er wel rekening mee, v.w.b. het prijsverschil, dat de Nederlandse prijzen incl. BTW zijn, en de U.S. prijzen niet, welke van staat tot staat verschillen.
US prijzen zijn exclusief BTW.....
Tweakers.net blijft de MS/Xbox One goed nieuws-show. Het interessantste deel van het artikel op Entertainmentbusiness.nl voor mij was dit:
Dragan Blom, eigenaar van Foregames in Breda en Tilburg vult aan. “Het blijft akelig stil rond de launch. Microsoft gooit ons een beetje in het diepe. Moeten de winkels niet worden aangekleed? Waarom zijn er nog geen reclames op tv om een beetje vraag te creŽren? Ik zou bijna denken dat ze er zelf niet echt meer in geloven.”

Wesley de Jong, eigenaar van Game Shock in Gorinchem zegt dat de vraag naar Xbox One in zijn winkel achterblijft. “Er is geen echte Xbox One-hype geweest. Ook niet rond de originele launchdatum. Het is een rare situatie, na de aankondiging van de PS4 werd ik overspoeld met consumentenaanvragen, maar bij de Xbox One was dat niet het geval. We doen ook niet echt aan pre-orders voor deze launch, de console ligt tenslotte al in de winkel.”
De Xbox One is net in Japan uitgebracht: Japan launch of Microsoft Xbox One a damp squib
The Japanese launch of Microsoft's Xbox One fell flat on Thursday, with journalists covering the debut far outnumbering buyers
Hollywood Reporter: Xbox One Console Has Dismal Launch in Japan
The Xbox One launched in Japan on Thursday with next to no fanfare and one store in Tokyo reporting that they hadn't sold a single console by late afternoon. Some electronics and game stores in central Tokyo had put out signs at midnight last night telling nonexistent customers where to line up for their Xbox Ones. Other outlets, with lower but more realistic expectations, had not gone to the trouble of opening early.

"Honestly speaking, we haven't sold a single Xbox yet today. The Xbox has never been a big-seller, but we would expect a few customers on the release day," a sales assistant at a Tokyo electronics store, who asked for it not to be identified,
Leuk joh, onbekende blogjes gebruiken als geloofwaardige bronnen ;)

Reden dat het niet storm loopt: console was al uit elders en kon gewoon via internet besteld worden. De fans hebben hem al en de overige gamers gaan niet in de rij staan.

Edit: het ging me voornamelijk om de eerste bron.
Yahoo is wel bekend, al is dat vaak niet meer dan copypasten van persberichten. Hollywood reporter is soms ook wel wat snel met het plaatsen van berichten die niet meer dan geruchten zijn en later ook verkeerd blijken.

[Reactie gewijzigd door Martinspire op 5 september 2014 12:54]

Ten eerste, yahoo en hollywood reporter zijn geen "blogjes". Het zijn net zoals tweakers sites die nieuws aanleveren wat vaak gekopieerd van persbureaus of andere sites is.

Ten tweede, wat maakt het uit dat het een blog is? Hier op Tweakers zijn er ook gebruikersreviews, en delen mensen hun ervaringen in de reacties. Wat maakt het voor verschil dat betreffende winkelier zijn ervaringen met hen deelt, en bijvoorbeeld niet in de reacties op tweakers?
De Hollywoord Reporter een onbekend blogje? Ahum, voor jou misschien...
De Hollywood Reporter is een van de twee belangrijkste vakbladen over de entertainmentbusiness in de VS. Bestaat al sinds 1930, eerst als dagblad, sinds 2010 als weekblad. Ze zijn de grootste concurrent van Variety, het andere belangrijke vakblad.

[Reactie gewijzigd door ymmv op 5 september 2014 13:08]

Gezien alle negatieve reacties over de Xbox One vind ik het wel eens tijd voor een positieve. Ik vraag me namelijk ook af hoeveel PS4 fanboys de Xone al daadwerkelijk fatsoenlijk hebben getest.

Laat ik voorop stellen dat ik absoluut geen Microsoft fanboy ben. Ik ben altijd een PC gamer geweest en heb een aantal jaar een PS3 gehad waar ik ook dik tevreden over was. Ik heb de PC hobby echter op een laag pitje gezet, omdat het me steeds meer tegen begon te vallen. Zowat elke gekochte game zat vol bugs en glitches en ik liep vaak tegen allerlei onnodige problemen aan, zoals bijvoorbeeld games die totaal niet met een SLI opstelling overweg konden. Voor mij voelde het alsof PC games nauwelijks nog aandacht kregen en na de belachelijke grafische problemen met Watchdogs was voor mij de maat vol. Ik ging kijken voor een console. Disk erin, installeren en spelen maar. Dat was voor mij het uitgangspunt. Geen gedonder meer met instellingen maar gewoon spelen.

Nu kwam de vraag, Xone of PS4. Bij deze keuze was er eigenlijk maar ťťn aspect wat voor mij de doorslag gaf en dat was de controller. Mijn enige probleem met de PS3 was namelijk het comfort van de controller. Ik vond de controller relatief klein en het lag me gewoon niet lekker in de hand. Hoewel de PS4 controller een grote verbetering is tov de PS3 variant miste het toch nog het benodigde comfort. De Xone controller daarentegen lag net zoals de 360 controller heerlijk in de hand. De 360 controller gebruikte ik al een tijdje voor de PC en dit beviel mij fantastisch. Comfort vind ik onwijs belangrijk dus de keuze was snel gemaakt.

De Xone heb ik via Amazon.de laten importeren en dit is vlekkeloos gegaan. Ik draai momenteel met een US account op het adres van een bevriende Amerikaan en dit bevalt mij prima. Zolang dit geen problemen geeft zie ik voorlopig ook geen rede om dit te veranderen.
Wat me het meest bevalt is het gebruikersgemak. Microsoft lijkt er alles aan te doen om het de gebruiker zo makkelijk mogelijk te maken. Menu's zijn duidelijk en overzichtelijk met een interface die grotendeels gebaseerd is op die van Windows 8. Wat me hier het meest aan bevalt is de manier waarop apps en games samenwerken. Via de snap functie is het zeer eenvoudig om naast je game een app te draaien zoals bijvoorbeeld Skype of YouTube. Een app kan ook op Fullscreen gedraaid worden terwijl de game op de achtergrond door draait. Erg fijn als je snel even een walkthrough op YouTube wilt bekijken.
Dan is er nog de Smartglass functie die je telefoon of tablet omzet naar een tweede scherm. Bij een aantal games werkt dit geweldig. Zo kan je mobiele apparaat bijvoorbeeld fungeren als minimap. Ook is de smartglass app te gebruiken om je Xone te bedienen en instellingen te wijzigen. Zelfs offline zijn instellingen aan te passen die vervolgens overgenomen worden na het maken van een verbinding.
Wat mij tevens prima bevalt is de kinect. De camera herkent mijn gezicht zelfs in het donker en logt mij automatisch in. In de skype app volgt de camera mijn gezicht en blijft het beeld zelfs met zoom functie haarscherp. Ook over de spraakherkenning ben ik zeer te spreken. Bij binnenkomst roep ik enkel "Xbox on" waarop mijn Xone zowel zichzelf als mijn TV inschakelt. Bij afsluiten gaat dit exact hetzelfde. Het in en uitschakelen van de TV is natuurlijk wel in te stellen. Met de spraakherkenning valt tevens het volledige menu tot in de kleinste functies aan te sturen en komt het in sommige games ook erg goed uit de verf. Zo kon ik bij Tomb Raider van wapen wisselen door enkel het soort wapen te roepen. Dit werkte fantastisch.
Tenslotte wilde ik het nog even hebben over de HDD. Hoewel deze relatief klein is en niet te wisselen valt, lost een externe HDD dit probleem fantastisch op. Ik installeer mijn games op een 4TB My Book die ik afkoppel en zo meeneem naar een vriend om daar verder te gamen. Inloggen op mijn account en spelen maar. Een fantastisch systeem als je het mij vraagt.

Microsoft voegt steeds meer functies toe die het voor gebruikers alleen maar makkelijker maakt.
En hoewel het game aanbod momenteel nog wat tegen valt ben ik zeer te spreken over de Xone. Bovendien zal het game aanbod snel verbeteren als ik zie wat er allemaal aan zit te komen.

Ik ben een zeer tevreden Xbox one gebruiker.
Bedankt voor je feedback. Echter valt me op dat er ťťn, nogal belangrijk aspect ontbreekt: de games!

Prima dat de hardware goed werkt, dat je allerlei dingen met je TV ermee kan doen, dat je je telefoon kan aansluiten, maar volgens mij is het een game console. Ik koop er iig. ťťn om te gamen, niet om te Skypen.

Schrijf je er niet over omdat het tegenvalt (omdat je van PC komt). Had je wellicht meer verwacht?
Klopt, daar heb je gelijk in. Maar op het spelen van games heb ik eigenlijk weinig aan te merken. Ik hoor vaak mensen klagen over de resolutie van de Xone games en dat snap ik best, maar ik zie het echt niet op mijn 1080p TV hoor. En als ik het wel zie stoort het me eigenlijk nauwelijks. Bovendien is Microsoft daar hard mee bezig. Kijk maar naar de druk die ze op blizzard hebben gelegd met de release van Diablo III UEE. Nou zal dit niet bij alle games mogelijk zijn, maar de wil is er wel. UHD is leuk, maar zolang er nog bijna niemand zo'n toestel in huis heeft staan heeft het weinig zin.

Tenslotte ben ik van mening dat een game console tegenwoordig veel meer is dan alleen een game platform. We leven in een tijd van een oneindig aanbod van diverse soorten media waar we dagelijks gebruik van maken. Skype, Netflix en YouTube zijn hier een belangrijk onderdeel van en ik wil dan ook graag dat het fatsoenlijk werkt op mijn console. Dat doet het dan ook en het wordt steeds weer aangevuld en verbeterd. Ik kan niet wachten om films te gaan streamen van mijn PC naar de Xone
Hier nog een tevreden gebruiker. Herken me helemaal in je post :)

Ik heb hier overigens ook een PS4 staan en hoewel die controller sterk verbeterd is voor mijn grote handen, vind ik de X1 controller toch nog net wat fijner.

[Reactie gewijzigd door Martinspire op 5 september 2014 12:09]

Mag ook wel eens gezegd worden.

Hier dus ook een tevreden Xbox One gebruiker.
Het enige waar ik nog aan moet wennen, is de B button....met het terug bladeren in het menu, nog steeds regelmatig een keer te veel drukken.... wat dan bijvoorbeeld het laatst gespeelde spel start ....
Klopt, heb ik ook last van hoor. Is echt even wennen
Ik ben over beide tevreden :-) En kan me helemaal vinden in je post. Alleen vind ik de controller van de PS4...hoe gek het ook klinkt, iets beter dan die van de X1 (en dit komt van een echte Dual Shock 3 hater en fan van de Xbox 360 controller)
Nee dat probeer ik niet te suggereren, maar er valt niet te ontkennen dat PC games al sinds lange tijd niet meer zo belangrijk zijn voor developpers en dat er ook niet zoveel gedaan wordt aan de meeste fouten. Dit heb ik bij diverse titels aan den lijve ondervonden. Ik heb inmiddels de moed opgegeven voor COD Ghosts heb ik zeker een half jaar lang niet fatsoenlijk kunnen spelen omdat mijn SLI niet geaccepteerd werd. Natuurlijk zitten er fouten in console games maar ze worden in mijn beleving vaak wel sneller aangepakt dan op de PC.
Daar komt ook nog eens bij dat de gemiddelde game-PC wel een tikkeltje duurder is dan een console. Het is een dure hobby die voor veel mensen nauwelijks nog bij te benen valt gezien de technologische ontwikkelingen. Deste frustrerender is het dus dat al mijn aanpassingen en tweaks teniet worden gedaan door slecht ontwikkelde games.
Nu hoef ik niets meer in te stellen en kan ik meteen aan de gang. Een verademing als je het mij vraagt. En dat komt van een hardcore PC gamer die eigenlijk nooit anders gedaan heeft.

[Reactie gewijzigd door Gerder op 5 september 2014 13:56]

Volgens mij begrijp jij mij niet helemaal goed. Ik ben iemand die met de PC inderdaad hoge eisen stelt. Dat kan namelijk met een PC aangezien je deze naar hartelust in kunt stellen. Voor 600euro heb je geen PC die een aantal jaar de spellen draait op de kwaliteit die ik van een PC verwacht. En wil je zoals ik een beetje kwaliteit op de PC dan zul je moeten blijven updaten. Met een console neem ik voorlief dat ik dat niet meer kan, maar ik krijg daar wel een naar mijn mening betere spelbeleving voor terug. Mijn probleem is echter niet het constant updaten van mijn PC en dat daar veel geld bij komt kijken. Mijn probleem ligt bij het feit dat ik daar doorgaans geen moer voor terug krijg aangezien bijna elk PC spel door de plee gespoeld wordt. Als het Łberhaupt al uit komt want steeds meer games worden console exclusive.

Maar dit is echt de laatste keer dat ik op je posts reageer want ik wordt een beetje moe van de manier waarop je de posts schrijft. Het is volgens mij niet teveel gevraagd om gewoon fatsoenlijk taalgebruik te gebruiken. Ik heb enkel mijn mening gegeven en dat je het daar niet mee eens bent is prima, maar wel op een andere manier aub. Ik praat geen bullshit, ik geef enkel weer wat mijn visie op het onderwerp is. Reageer frustraties ergens anders op af aub.
Ik weet niet of het al gemeld is maar EA acces is ook gelanceerd in NL. Zojuist Mn One op Nederlands gezet en een account aangemaakt.
Voor 4 euro per maand of 25 euro per jaar heb je dan toegang tot een aantal EA games.
Op dit moment :
Battlefield 4
Fifa 14
Madden 25
Need for speed rivals
Peggle 2

EA geeft zelf aan dat dit aanbod nog zal groeien.
Erg goede deal!

[Reactie gewijzigd door Chillko op 6 september 2014 01:05]

Kijk dat is nou eens een mooie usp voor xbox one. Ben zelf een tevreden Ps4 speler maar hier ben ik toch wel heel jaloers op.. Zat even te kijken op de website van EA Acces & helaas 'Only on Xbox One.' :'(

Hele goede deal inderdaad als je een Xbox One hebt! _/-\o_

[Reactie gewijzigd door Rubenk84 op 6 september 2014 10:04]

Goed dat hij eindelijk uit is in NL! Ga vanmiddag na m'n werk mijn exemplaar ophalen bij de Saturn.

Wat ik me wel afvraag: Forza 5 downloaden, hoeveel data zal dat om gaan, en vooral: zit er nog een beetje tempo in die download als er massaal gedownload gaat worden?

Hopen dat het meevalt :+
De snelheid is voornamelijk afhanklijk van jouw ISP. Ik haal tegen de 15MB/s bij het downloaden van grote installaties op de One; zelfs toen de demo van Destiny zeer korte tijd beschikbaar was voor mensen. Mijn huidige installatie van FM5 is 40.3GB en daar zit nog eens 200MB aan uitbreidingen bij. Zou ik FM5 opnieuw downloaden, duurt het minder dan een uurtje dus.

Let wel op: voor de One zijn er extra TCP en UDP poorten nodig om 100% online te kunnen komen. Lees zeker even een bak met topics door op GoT of op de officiele Xbox-forums om niet te worden geconfronteerd met haperende ervaringen. Of zet jouw One in de DMZ van je router :)

/edit:
TCP: 53, 80, 3074, 3075, 42920
UDP: 53, 88, 500, 3074, 3075, 3076, 3544, 4500, 36081, 42920, 49390

^deze heb ik allemaal openstaan in mijn router met een static portforward naar mijn One.

[Reactie gewijzigd door MAX3400 op 5 september 2014 08:41]

40 Gb en een beetje, hij is dit weekend gratis te downloaden als je gold hebt, gisteren toevallig aangezet.

[Reactie gewijzigd door nexhil op 5 september 2014 08:57]

Is ongeveer 40 gieg, zonder de carpacks.
Mijn XBox en PS4 hangen beide aan een draadje en mijn ervaring is dat de huidige generatie (erg) snel is met downloaden van games.
Ik krijg em vandaag binnen de Xbox One + Forza en FIFA bundel.
Van Intertoys , van de week besteld , vandaag binnen.
Ik zag je reacties al voorbij komen op het forum.

En ik kaap even deze spot om even de Xbox One topics in de spotlight te zetten.

Allereerst het grote Xbox One topic waar je terecht kunt voor al je vragen en informatie:
[XBO] Xbox One - Deel 3
Verder het Xbox One Leveringen topic voor prijzen, bundels en meer:
[XBO] Levertijden, Verkooppunten & Prijzen
En als laatste het slowchat topic:
[XBO] Het grote kroeg / slowchat topic!

Jammer dat ze niet in het nieuwsbericht genoemd zijn, had wel even fijn geweest jongens ;)
Ik snap het probleem eerlijk gezegd niet zozeer, aangezien Amazon.de al bestwel een tijd lang al ook in Nederland bezorgd. Als ik deze nu wil bestellen kan ik gewoon een Nederlands bezorgadres opgeven.

In Duitsland komt overigens een nieuwe bundel uit op 25 september inclusief 500GB en FIFA 15 voor §399. Wellicht ook in Nederland?
Uit interesse: waarom heb je hem nu pas gekocht?
Ik heb hem ook pas een week geleden besteld. De reden? Goede aanbieding met games die ik toch al zou willen hebben (forza5 en fifa15) Persoonlijk had ik nog geen behoefte om de xbox te importeren. Met deze aanbieding werd de keus er een te nemen wel aantrekkelijk.
Ik was vorig jaar toch voor de PS4 gegaan. Nu wil ik de Xbox One als extra console voor de exclusives en nieuwsgierigheid.
Heel herkenbaar. Toch nog forza willen spelen onder andere
Waarom niet alle vier ;)
Ja alle 4 dan heb je alle "Exclusives"
Omdat consoles fijner zijn
En Destiny...(Nog) niet aangekondigd voor de PC.
Zoals? De exclusives die ik wil zijn niet op pc dus die vlieger gaat niet op..
voor pc zijn wel wat meer exclusives dan voor consoles, zie bron:

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_PC_exclusive_titles
RTS games :) waardeloos om op een console te spelen
Ik weet inderdaad niet over welke exclusives het gaat. Of welke spellen je het liefst speelt. Maar meestal en dat is in het verleden gebleken dat de meeste spellen ook op de pc verschijnen. Maar als je inderdaad het voor de exclusive doet, ja dan moet je het niet laten. Op een persoonlijke note, ik zou niet voor een platform kiezen voor 1 ding. Maar dat moet zoals je al denkt je helemaal zelf weten. Btw als je een lijst van PC exclusive wilt hebben kan ik die voor je genereren. Daar heb ik wel veel ruimte voor nodig.
Omdat een pc geen console is en hij waarschijnlijk al een pc heeft staan. PC games zijn toch veel anders dan console games, dan heb ik het over de exclusives, het zijn gewoon Mobas, MMOs, free 2 play games, RTS en dat soort dingen waar de gemiddelde console speler niets van moet hebben.
Wat een vreemde conclusie weer. Ik speel zowel op de PC als de consoles en daar zitten games tussen die volledig multiplatform zijn. Niet iedere PC gamer speelt alleen Blizzard games..
Er is helemaal geen conclusie daaruit getrokken, mijn antwoord was op Redbear die een punt probeerde te maken van exclusives, geen multiplatform games. De PC exclusives bestaan wel degelijk uit MMO's, Mobas, F2P en indies. PC heeft geen AAA exclusives, geen enkele dev kan het rechtvaardigen om een grote game uit te brengen op pc alleen, het is niet winstgevend genoeg. AAA kent zijn oorsprong op consoles. De enige PC AAA die ik ken is Star Citizen maar dat is omdat de ontwikkelaars hun klanten uitbuiten met hun pay 2 win strategie, de virtuele schepen die ze verkopen kosten honderden euro's, gewoon absurd.
Maar AAA staat niet gelijk aan goeie kwaliteit 8)7 . AAA is niet meer dan een groter budget, met de gedachte beter kwaliteit dus. Je zou best dom moeten zijn om dit ook nog te geloven _/-\o_ .

Laten we CS:GO eens als voorbeeld gebruiken. ~15e voor de game, jaren lang updates, competities, mod+plugins+map community en ga zo maar verder. En is momenteel de meest gespeelde en meest bekeken shooter.

Dus dat er miljoenen word geÔnvesteerd in zo'n AAA titel en dan ook nog slechter doet dan een spel van 15e. Bevestigd alleen hoe slecht het model is en waar het voor staat. Dat mensen dit Łberhaupt proberen te verdedigen gaf me al koude rillingen over de rug.

En de PC bestaat uit wel meer dan die genres.. De 30 duizend Steam PC games bestaan nog eens niet uit die genoemde genres |:( . Het klinkt bijna alsof het niet telt of niet goed genoeg is voor je 8)7 Terwijl de cijfers er niet om liegen. Uniekheid en innovatie op de consoles is duidend gelimiteerd. Deadlines en development cycles niet.

Die consoles houden ook alleen maar innovatie tegen. Een grote bottleneck voor de hele game industrie wat wel willend is, maar niet kan.

En dat je star citizen Łberhaupt als een en enige waardige triple A beschouwt zegt al genoeg over je kennis ervan 8)7 .

Je bevestigd hier ook dat de PC het met minder dus veel meer kan maken en dus veel efficiŽnter is. Iets waar de console fabrikanten al te graag een graantje van mee willen pikken.

[Reactie gewijzigd door 291608 op 5 september 2014 22:21]

Ehm... Jongens, sorry voor mijn comment, dit is een beetje uit de hand gelopen hier. Laten we het weer hebben over de Xbox One?

Persoonlijk vind ik de keuze van Microsoft om de kinect los te leveren jammer. Het hele idee van de Xbox One valt nu langzaam in duigen. Ik denk dat ze beter gewoon bij hun eigen plan hadden kunnen blijven, dan had de Xbox waarschijnlijk beter uitgepakt dan nu. Kinect hoort nu eenmaal bij de Xbox, daar kun je niet omheen. Zonder kinect verlies je aardig wat functionaliteit. Juist de hele 'persoonlijke' gebruikerservaring van de Xbox t.o.v. de PS trekt mij wel aan. Maarja, daar steekt Microsoft nu zelf een stokje voor...

Waarom kan Sony trouwens gewoon zijn apparaten leveren en doet Microsoft er zo moeilijk over? Spraakherkenning werkt nog steeds niet in het Nederlands :(
Ik denk dat je pov tov pc gaming niet correct is. Er zijn legio games die je ook kunt doen. De pc kan alle games draaien die je ook op je console hebt (technisch gezien). Maar ik vind het wel grappig om te zien wat de console of sommige console spelers denken wat wij pc gamers spelen. Maar kun je me vertellen wat jij wel intressant vind? Begin dit een leuke discussie te vinden.
Je zei exclusives, geen multiplatform games, die spelen we namelijk al op onze consoles. De exclusives die de pc heeft zijn geen AAA games die je op de consoles vind. Niemand gaat zijn God of War of Halo laten liggen om League of Legends te spelen op een kleine monitortje.
Dat je een PC game alleen op een monitor kunt spelen is flauwekul. Met een simpele HDMI-kabel speel je je games binnen 2 tellen op je tv scherm.
Dat vindt jij, ik heb alle 3 spellen gespeeld en moet zeggen dat ik League of Legends het leukst vindt van allemaal. Even om je een beeld te geven, het is de meest gespeelde game ter wereld, gevolgd door World of Warcraft welke beide PC exclusives zijn en waar je veel meer gameplay uren kan uithalen dan Halo of God of War. Daarbij is League of Legends 100% gratis om te spelen.

En dit doe ik overigens niet op een 'klein monitortje' ik heb een asus 27'' monitor waar je 1,5 meter vanaf zit.
Let it go.. Ik ken zat mensen die een console kopen om call of duty op te spelen. Hoe meer keus, hoe beter toch, het maakt toch niet uit waarom iemand een console koopt..

Je gaat hier bijna iemand laten verantwoorden waarom hij of zij een console koopt...

Er zijn zat redenen waarom mensen dat doen... en elke reden is legitiem..
probeer je nu serieus iemand over te halen om te gaan pc gamen? 8)7 Buiten het feit dat een PC onderhoud vergt, duurder is, je games zijn geen fluit waard zijn (altijd gebonden aan een code of onderdeel van oh zo geweldige Steam), niet specifiek gemaakt is voor gaming en veel games veel later worden uitgebracht kan ik nog legio argumenten verzinnen. Jij wilt gamen op een PC? prima! Niks voor mij..been there done that.
Dat een pc duurder is hangt van je eigen kwaliteiten af. Van de pc wordt te vaak uitgegaan dat het alles moet kunnen.

Een console is een hapklaar product net als apple producten. Een pc kan zoveel meer, waardoor een console duurkoop is.
krijgen we dit soort argumenten weer

pc gaming is niet duurder het kan zelfs goedkoper zijn het ligt totaal aan jou en je keuzes voor hardware en software

de waarde die jij aan een game hecht is voor iedereen anders
een console game duur verkopen betekent niet perse dat hij dat ook waard is en dat is in de meeste gevallen wel zo.

[Reactie gewijzigd door firest0rm op 5 september 2014 12:10]

Gezien het feit dat Dennis585 een ps4 en een xbone heeft denk ik dat pc gaming goedkoper is, spellen zijn ook goedkoper (zelfs als je je console games verkoopt zijn de pc games waarschijnlijk alsnog goedkoper). En je kunt er natuurlijk ook controllers en een tv op aansluiten ;).
en een beetje slechte ports spelen die 6 maanden later uitkomen op een monitortje (Sorry maar voor couch gaming is een pc nog steeds waardeloos tov een console)
Veel games worden gewoon netjes op tijd uitgebracht hoor.. ja GTA V is een jaar later maar dat zijn wel de uitzonderingen.

Als ik de keuze hebt wacht ik wel liever 6 maanden, betere graphics, hogere fps en mods zijn me dat wel waard.

En ik weet niet in welk jaar jij leef maar couch gaming is perfect mogelijk met een pc. Je kan gewoon in steam big picture booten en zo games met je controller spelen vanaf de bank.
"Wat de boer niet kent dat vreet hij niet". Haha.

En ja PC exclusives zijn heel anders dan console exclusives. Console exclusives bestaan alleen maar om het feit dat er een zak geld van Sony, MS of allebei bij de developer is afgeleverd. Terwijl PC exclusives vrijwel alleen maar exclusive zijn omdat consoles bediening missen (bij RTS of MMO) of gehinderd worden door hoge development kosten en hoge fee per game (Indie games).
Yeah right! AAA console games verkopen gewoon goed en kunnen dus hoge Development kosten rechtvaardigen. Zonder de consoles was er geen GTA 5, Assassins Creed, Dark Souls, Metal Gear Solid op je PeeCeetjes geweest. Brengt namelijk allemaal te weinig op als dat exclusieve PC games waren geweest.
Dit vind ik een wat vreemde bewering. Ik weet het niet 100% zeker, maar volgens mij waren zowel de eerste gta's als assassins creed een pc exclusive? Metal Gear zou ook nog wel eens kunnen. Pc games brengen voor de developer net zoveel geld op, probleem is dat de pc jongens allemaal wat meer verstand van software hebben en de games dus vaak kraken. Dit is volgens mij grotendeels verleden tijd met al die op multiplayer gefocuste games...
Assasins creed was helemaal geen pc exclusive (Xbox360 en ps3). Metal Gear al helemaal niet (MSX game),de Metal gear Solids waren voornamelijk PS games (met wat ports en remakes naar de xbox, pc en Gamecube ) Gta 1 was een PC en PSX game.

Maar jouw stelling klopt niet: games met een budget zoals GTA 5 zouden nooit winstgevend kunnen zijn als PC exclusive.
Okay, dan weet ik dat weer :P Ik ben niet meer zo actief in de gamewereld :/

Ik probeerde ook te zeggen dat GTA bijv. inderdaad niet winstgevend is, maar als iedereen braaf de game gewoon koopt ipv kraakt dan zou hetndenk ik toch wel uit kunnen? Gamen is begonnen op de pc, dus waarom zou het vandaag opeens niet meer kunnen?
in welke vreemde dimensie is gamen begonnen op een PC??? 8)7
In de dimensie waarin wij leven. Het spelen van spellen is op de computer begonnen, niet op een console. Die kwamen later pas.
En een console is geen computer? Man man man, beetje dom ofzo?

Een PC is een computer, maar niet iedere computer is een PC.

Maar even voor jou: gamen is NIET begonnen op een PC!

Straks ga je nog beweren dat gamen begonnen is op een X86 PC 8)7
*slaakt hele diepe zucht*
Computer als in Personal Computer. Als ik console/spelcomputer bedoelde had ik dat wel gezegd.

In ieder geval: De console kwam er later dan de computer. Waarom? Er waren al spellen ontwikkeld voor de computer maar dit waren hele grote en logge dingen, niet bepaald thuis-computers. Sommige mensen hadden geen behoefte aan alle functionaliteiten van de computer of geld voor zo'n apparaat en speelden liever alleen een spelletje. Zie daar, de geboorte van de console.

Ofwel: de geboorte van spellen is niet begonnen op de console (maar ook niet echt op een "PC").

Beetje lezen helpt.
http://i.imgur.com/plBrXqv.jpg

http://i.imgur.com/R6zzCD8.jpg

Toch aardig console ;-)

[Reactie gewijzigd door riotrick op 5 september 2014 16:29]

Eh, je weet dat die 2600 die je daar post niet eens first-gen was, right? Bovendien was Pong ook niet de eerste videogame...
Ik had ook een Magnavox Odyssey neer kunnen zetten, maar de atari en pong leken me wat bekender. Maar punt is duidelijk volgens mij. Ook voor nintendo waren er al consoles.

Voor mij persoonlijk is gamen begonnen met zo'n apparaatje:

http://i.imgur.com/hGFSET1.jpg

[Reactie gewijzigd door riotrick op 8 september 2014 09:35]

Dat noem jij een bron?Van het geen wat ze konden vinden.!

Geloof mij het is met pc begonnen, daarvoor is het puur experimentele fase geweest, simpelweg omdat er niks was.
De PC heeft het huidige draaimodel ter wereld geholpen en niet de console!
Het zelfde geldt voor jou.

Tennis for two was het eerste echter computerspel, gespeeld op een oscilloscoop.

En waar denk jij dat het spel op geprogrammeerd is?


Weet je wat, veel succes kerel. Het is leuk geweest.
Computerspellen zijn op de computer begonnen. Ja, consoles zijn computers maar om onderscheidt te maken heten ze dus consoles en niet computers. Net als vroeger worden spellen op de computer gemaakt, voor consoles. Tegenwoordig zijn dat Personal Computers (PC's) en daarvoor waren dat de loggere machines.

Ik ben hier verder klaar mee.

[Reactie gewijzigd door EliteGhost op 5 september 2014 14:51]

Let eens op je taalgebruik en je spelling.

Ik heb mijn vorige commentaar aangepast. Veel plezier verder.

[Reactie gewijzigd door EliteGhost op 5 september 2014 14:54]

Ik wilde eigenlijk net Forza 4 spelen

Het is mooi om te zien dat je verder niets nuttigs in te brengen hebt en je maar richt tot het uitkramen van onzin. Die veredelde typ-machines maken namelijk behoorlijk wat mogelijk. Waaronder de veredelde pong-machines. ;)
Zoals? Voornamelijk MMO's en RTS games, zoals LOL, Civ 5, Dota en Starcraft. En de enorme collectie Indie games, omdat ze op het PC platform niet gehinderd worden door hoge ontwikkelingskosten en relatief lage opbrengst per verkocht spel.
GTA is ontstaan op PC, oh the irony
oh the irony is dat dit een pc fabeltje is aangezien de game ook op de PSX is uitgekomen en (nog veel belangrijker) samen de pc versie is aangekondigd destijds!!

[Reactie gewijzigd door 88T op 5 september 2014 12:03]

wederom fout..

van de wiki..


[...]


Hell deze game is nog voor de Ultra 64 aangekondigt!....en de naam Utra 64 naam is al in 1995! komen te vervallen...niks exclusief voor de PC zoals de fanboys je willen laten geloven!
Wederom fout, van de zelfde wiki pagina:

Ports
The original Grand Theft Auto was developed for the MS-DOS, but then later ported to Microsoft Windows (using SciTech MGL), PlayStation (developed by Visual Sciences using their "ViSOS" framework),[1] and Game Boy Color.

Voortaan verder kijken dan je neus lang is. Niemand zei iets over "exclusives", alleen over het ontstaan: "GTA is ontstaan op PC, oh the irony".

Dus even lezen voor je andere mensen "fanboy" noemt. Je zit zelf gewoon fout.
vertel me dan even waarom dat deze game zeer ruim voor de release al voor meerdere platforms was aangekondigd.... :+

misschien dat ze de MS Dos versie als uitgangspunt namen en zo porten naar meerdere platformen zoals men dit hedendaags ook doet?

Zelfs een multi platform release zien de fanboys nog als PC exclusive. Zo jammer dat ik mijn exemplaar van Electronic Gaming Montly heb weggegooid waarin deze werd aangekondigd voor de typemachine en de PSX
Als je het stukje eens leest kan je je eigen vraag beantwoorden.
Uhm, aannemende dat je met "de wiki" wikipedia bedoelt, lees je eigen bron eens goed.

Het spel heette eerst Race'n'Chase tot de titelverandering en zou eerst op MS-DOS, Win95, PSX, Saturn en Ultra64 uitkomen. Dat waren dus de plannen, maar dat is dus niet gebeurd. Daar gaat die hele paragraaf over, over hoe het niet lukte met de originele plannen (en hoe de focus van het spel veranderde).

Het volgende stukje zegt:
The original Grand Theft Auto was developed for the MS-DOS, but then later ported to Microsoft Windows (using SciTech MGL), PlayStation (developed by Visual Sciences using their "ViSOS" framework), and Game Boy Color.
Niks PC-fabeltje dus, het klopt helemaal wat Praise_Gaben zei: GTA is op de PC ontstaan en is later door een derde partij geport en naar Playstation.
Geloof mij die speelde prima ook met multiplayer, met keyboard only, mits je een beetje feeling had!
wat dacht je van prijs?

mijn steam collectie is retail value ruim 8000euro waard, effectief 100-200 aan besteed :+

console games zijn overbodig duur tozv pc, beeld is vaak minder en replay value is binnen half jaar 0. Dat is bijna altijd een probleem op console; de games van NU worden gespeeld, maar een leuke titel van jaar geleden ofzo kun je maar wachten en hopen dat er voldoende spelers zijn.

dat probleem ervaar ik op de pc eigenlijk nooit; games van 10jr geleden hebben nog servers en een community.
Niet alleen dat, een game op de console heeft hogere framerate en vaak een mod community ook. Kijk bijvoorbeeld naar "Pirates of the Caribbean" (uit 2004) voor de pc, op de console is het nog steeds vanilla 30 fps, maar ook dit jaar nog is er een nieuwe versie uitgekomen van een overhaul die veel content toevoegd en graphics enorm verbeterd. Games op pc worden in het algemeen beter en mooier, op consoles blijven ze altijd hetzelfde (tenzij, je ze in een emulator op de pc speelt }> ). Zelfs remakes zijn niet gratis.
Ik zei toch "een game" niet "games"? Ik had het dus over ťťn game, niet alle games in het algemeen. Leer eens lezen, "Dude".

En nee je hoeft niet persť te upgraden. Als je pc de game toch al makkelijk aankon kunnen een zooitje mods er ook nog bij. En bijvoorbeeld bij Skyrim de lightning mods hebben geen performance hit maar maken de game wel stukken mooier. "Moeten" upgraden is dus een beetje overdreven.

[Reactie gewijzigd door Praise_Gaben op 5 september 2014 13:28]

Je weet dus niet eens meer wat je zelf schrijft?
Games op pc worden in het algemeen beter en mooier, op consoles blijven ze altijd hetzelfde (tenzij, je ze in een emulator op de pc speelt }> ). Zelfs remakes zijn niet gratis.
Als jij over 5 jaar je PC games nog fatsoenlijk wil draaien, ga je dat niet redden met je PC van nu, tenzij je er § 5000,- aan hebt uitgegeven, en dan nog. Over 5 jaar zien games op de PS4/X1 echter een stuk mooier uit dan nu, en dat op dezelfde hard. Zie je mijn punt?
Nogmaals, leer lezen. Ik bedoelde games individueel, niet games in het algemeen. In andere woorden, voor een game op de pc worden vaak nog mods ontwikkeld die de game verbeteren, terwijl je dat niet op de console hebt. Is dat echt zo moeilijk om te snappen?

En een 5000,- PC? Niet echt, deze 5 jaar oude videokaart draait nieuwe games nog prima.

https://www.youtube.com/watch?v=vVqz1G2zhRk

En nee, over 5 jaar gaan ps4/xbox games er niet beter uitzien. Dat kwam vorige generatie door de moeilijke architectuur, en omdat programmers er steeds beter in werden om te programmeren. Bij x86 is dat niet het geval, developers hebben daar al zat ervaring mee en games op dit moment benutten nu al volledig de next-gen consoles.

Nogal veel foute aannames in je comment, weet je uberhaupt wel waar je het over hebt? Lijkt sterk op typisch console fanboi gedrag, want verbazingwekkend genoeg hoor je altijd hetzelfde 'pc gaming is duur' en 'je moet altijd upgraden'. Maargoed, wel begrijpelijk hoor. Je moet toch wat om te vermijden om toe te geven dat je fan bent van een locked down systeem dat als enige doel dient om zoveel mogelijk geld van je af te troggelen, aka corporate puppets. Best lachwekkend eigenlijk :D
Nogmaals: leer schrijven. Je zegt toch echt dat ze ook "mooier" worden. Als je niet op het cosmetische gedeelte doelt, moet je toch echt duidelijker gaan worden.

Mods zijn leuk ja, maar maken een game niet per definitie beter. Er is ook genoeg troep en ik persoonlijk zou console exclusives niet in willen ruilen voor mods. Misschien als ik zeeŽn van tijd had, maar dat is niet het geval.

Wat ik verder lachwekkend vind, is dat je juist Watch Dogs aanhaalt om een oude videokaart aan te prijzen. Die game ziet er nog slechter uit dan GTA 5 op de PS3 en 360, haha. Knap videokaartje hoor. Wat heeft dat ding 5 jaar geleden gekost eigenlijk? :+

En zou je aan kunnen geven hoe devs als ND, die eigendom van Sony zijn, zat ervaring hebben met X68 (en mantle)? Ze developen niet voor de PC. Daarbij geven ze zelf aan dat ze nog lang niet het onderste uit de kan weten te halen. Zal wel onzin zijn?

En ik zie niet wat er mis is met een "locked down systeem". Ik stop er een schijf in en binnen 5 minuten kan ik spelen. Kun jij dat ook zeggen? Updates worden gedownload als ik het niet doorheb en online speelt iedereen met dezelfde config, eerlijker kan niet. Helemaal top. En daarbij zijn mijn favoriete exclusives ook nergens op wat voor PC dan ook te bekennen en mijn favoriete multiplats hebben de console als leadplatform. Indies zijn tegenwoordig ook in veelvoud aanwezig, mocht je daar interesse in hebben. Sorry, ik kan een PC nog steeds niet voor mezelf rechtvaardigen zoals vroeger. Prima dat jij er plezier mee hebt. Ga daar vooral mee door. :)
Ah weer iemand die mods als iets slechts ziet. het is ongelooflijk dat mensen dit zien als iets slechts ik hou er van dat we dingen kunnen aanpassen. Ja tuurlijk sommige zijn niet zo goed als andere. Maar in mijn ervaring de meeste waren zo goed dat het beter werd dan het origineel. De meeste games kan ik nu spelen binnen een minuut. Tsja techniek en het gemak van SSD!
Maar zoals ik al eerder zei, als je de console goed genoeg is voor jouw dan wie ben ik om daar iets over te zeggen. Maar het is een feit dat de pc beter is als je wilt gamen. voor gemak neem een console, en wil je het uiterste uit je games ga naar de pc.
Iemand die mods als iets slechts ziet? Wat snap je niet aan de zin "Mods zijn leuk ja", als ik vragen mag?

Tuurlijk joh. Als jij een nieuwe game koopt en die in je PC stopt, kun je binnen 1 minuut spelen. Yeah right. En SSD, ook weer zo'n goedkoop stukje techniek. Gelukkig kun je die ook in een PS4 stoppen. :O

En je laatste alinea toont aan dat een verdere discussie met jou helemaal geen zin meer heeft. Maar om er toch op te reageren: nee, het is geen feit dat een PC beter is als je wilt gamen. Misschien voor jou, maar voor veel mensen ook niet, om uiteenlopende redenen. Als je had gezegd dat dit op het gebied van graphics geldt, dan had je uitspraak al iets meer hout gesneden, hoewel de verschillen bij veel games op dit moment bijna verwaarloosbaar zijn. Bij sommige comparisons moet je bijna met een vergrootglas gaan zitten om verschillen te ontdekken. Chapeau. En verder stellen verschillende mensen verschillende prio's. Ik vind andere dingen dan graphics belangrijker zoals, inderdaad, gemak, en exclusives. Hey! Is het nu een feit dat een console beter is om op te gamen? Nee (see what I did there?), dat is het voor mij. :Y)
Exclusives? Die paar? Ik kan natuurlijk melden dat op de pc de spellen wat moeilijker zijn. behalve the ports die we krijgen naar de pc zijn pis simpel. Nee hoor hou het maar bij je simpele console met simpel gameplay. past goed bij je. Ja de PC is beter in meer dan alleen graphics. Snelheid en vrijheid. Vrijheid dat je kunt doen met een game wat je wilt. op de PC is het mogelijk om games te modden. Ja ik zie niet waarom de console een beter platform is. Bovendien als je echt niet meer wil nadenken maar meteen wil spelen moet je terug naar de cartridge tijdperk. dat was zo'n cartridge erin rammen en klaar. Spelen geblazen.
Haha ik heb zelden iemand zo verbitterd gezien omdat iemand anders een ander favoriet platform heeft. Wil je een koekje jongen? Die paar exclusives? De PC heeft amper AAA exclusives buiten het MOBA/strategy genre. Zuur, ik weet het. :)

Leuk dat je daarbij vrijwel niet inhoudelijk op mijn reactie ingaat. Beetje niveautje kleuterschool welles-nietes, discussiŽren met jou. ;(

[Reactie gewijzigd door bram1984 op 9 september 2014 07:09]

Hahaha geef me even de lijst van jouw exclusives en dan zoek even de exclusives voor de pc. Maar blijkbaar heb je dat nog namelijk niet gedaan. Als je wilt kan ik je die geven. Maar dan sta je er weer zo onnozel erop.
Bedankt voor je reactie een week later. Lang over na moeten denken?

Kom dan maar met budgettair vergelijkbare titels als Destiny, Uncharted, The Last of Us, The Order, Halo, GoW (beide). Succes.
Sorry i was met vakantie :)
Ja dan kijk ik niet meer op tweakers.
hier even een aantal exclusvies voor pc
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_PC_exclusive_titles
en daaronder de exclusives van de consoles.
http://en.wikipedia.org/w...sives_(eighth_generation)
Je hoeft geen rekenwonder te zijn om te zien dat er meer op de pc is uitgekomen.
Man man man, leer eens lezen. Ik zeg toch ook nergens dat de PC minder exclusives heet. Natuurlijk heeft de PC meer exclusives. Indie devs hebben daar vrij baan.

Ik zeg letterlijk: "De PC heeft amper AAA exclusives buiten het MOBA/strategy genre."

Daarbij noem ik ook nog 7 voorbeelden waarbij ik vraag of je budgettair vergelijkbare AAA exclusives op de PC kunt opnoemen. Aan je lijst te zien gaat dat een lastig verhaal worden.

Daarbij is een game als Crysis ook op de console beschikbaar. Die staat er ook tussen, net als AoE en Delta Force.

[Reactie gewijzigd door bram1984 op 17 september 2014 13:28]

Jij moet ook eens leren lezen. Er zijn meer dan alleen moba's en strategy games op de PC. Maar alle games zijn goedkoop op de pc. m.a.v. space sims. oh was dat een ander gerne dan moba's en strategy games? tsja dan is er ook zoiets als de mmo's landschap en jawel ook shooters.
Maar die vooroordelen zie ik al dat je er niet echt in verdiept hebt.
Geef niets hoor, ik zie dat soort personages ook bij de pvv.
Wat snap je niet aan de woorden "amper" en "buiten" in onderstaande zin?
"De PC heeft amper AAA exclusives buiten het MOBA/strategy genre."
Waar zie jij staan dat ik zeg dat de PC alleen MOBA's en strategy games heeft? Ik zie het zelf namelijk niet staan.

Waarom reageer ik Łberhaupt nog op jou? Ik heb nog nooit iemand meegemaakt die zo selectief en onbegrijpend leest als jezelf.

Maar goed, we zijn inmiddels een paar reacties verder en je hebt nog geen enkele titel aangedragen die vergelijkbaar is met de titels die ik heb genoemd, dus daar maak ik voor het gemak maar uit op dat je al door hebt dat je een verloren discussie aan het voeren bent, maar dit niet toe wilt geven.

Oh ja: "maar alle games zijn goedkoop op de pc". No shit sherlock. heb ik ergens gezegd dat PC games duur zijn? Geen idee waar deze uitspraak nu weer vandaan komt en wat dit toevoegt aan de discussie, maar goed.
Ach wederom een peasant console quote die wederom nergens op slaat. Het scheelt er nog maar aan dat je niet wild om je heen slaat en gaat schuimbekken.
Zullen we maar stoppen met deze zinloze discussie? Je hebt inhoudelijk niets meer in te brengen en lezen kun je niet. :Y)
Maar hij kan de games wel blijven spelen als hij een nieuwe pc koopt.. kan je voor console games lang niet altijd zeggen. Niet alleen dat, op PC worden games ook nog eens vaak verbeterd na verloop van tijd door de mod community. En de games kan je inderdaad niet doorverkopen, maar aan de andere kant kan je diezelfde games wel goedkoper halen en gaat een (relatief) groter bedrag naar de developer in plaats van naar Sony/MS.
op PC worden games ook nog eens vaak verbeterd na verloop van tijd door de mod community.
Dat is compleet afhankelijk van de kwaliteit van de mod, want er zit af en toe een partij rotzooi tussen... ;)
Ligt eraan wat je onder rotzooi verstaat.. ieder zijn smaak, en zo nu en dan eens gek doen is ook wel leuk. :)
eens kijken of je games er over 10 jaar nog zijn :+
Grapjas. Ik heb hier games liggen van 20+ jaar oud die nog gewoon werken. Ik durf toch te stellen dat je dat op de consoles niet voor elkaar krijgt. De meeste halen zo'n leeftijd niet en backwards compatibility is tegenwoordig ook non-existant op niet-Nintendo consoles.
poe poe...ik heb hier ook gewoon 20+ jaren oude console games liggen..en ze doen ook nog perfect. Cartridges zijn nog altijd veel robuuster dan diskettes he :>

vandaar ook dat er zon grote levendige handel is in oude consoles games..zal vast komen dat "die consoles" niet meer werken :z

maar ik doelde eerder op je huurcontract met Steam...eens kijken hoe lang dat duurt...

[Reactie gewijzigd door 88T op 5 september 2014 22:34]

Mijn pc games gaan al langer mee dan 10 jaar.. en zijn nog erg aktief.
Ik keek alleen naar je argument om een bepaald platform te kiezen. Ook zei ik dat het altijd je eigen beslissing is om te doen wat jij het beste lijkt. Het is namelijk jouw geld. Bovendien vertelde ik ook dat het een persoonlijk iets was en daarom niet heel relevant voor je vraag/opmerking. Als laatste vraag, wat is de uber exclusive die de rest niet relevant maakt? ben nu erg benieuwd.
In ieder geval alles van Naughty Dog en Quantic Dream. Ook kijk ik erg uit naar The Order en DriveClub. Dan is er ook nog Destiny. En veel multiplats worden tegenwoordig ook steeds slechter geoptimaliseerd voor de PC, om nog een argument te noemen. Denk aan Batman en Tomb Raider, om 2 recente titels te noemen.
Steeds slechter maar liefst? Leg uit? Zover ik weet zijn multiplats altijd al problematisch geweest op de PC omdat de x86 architectuur zo verschillend is van de PowerPC en Cell architectuur. Het zou juist beter moeten gaan komende jaren omdat de consoles nu ook x86 zijn. Aan de andere kant is de noodzaak om games slechter te optimaliseren wel groter, kijk naar Watch Dogs, waarbij de extra PC settings waarschijnlijk zijn uitgeschakeld om zo het verschil tussen PC en next-gen niet zo groot te maken.
Ik heb niet zoveel problemen met altijd online games. Ik heb deze via GOG.com en die zijn DRM vrij. Bovendien muis en keyboard zijn een betere input device als je deze vergelijkt met de console variant. Ik wilde niemand overhalen ik vroeg me af waarom niet een pc. die is op langere termijn goedkoper. En ik vroeg me ook af wat jullie dan wel spelen op de console. Ik zie op het moment vechtspellen en last of us. Tenzij ik me vergis. Het maakt me niet zoveel uit het ging me er meer om dat de gamers meer opkomen voor een goed spel en niet press a button to win. Dat vind ik wel belangrijk. Reden waarom ik niet meer op een console game is de beperking die het me geeft. Alles is zoals het is en word de komende tijd niet beter totdat je een ander next gen console koopt.
In het algemeen misschien wel, maar mijn 360 controller vindt ik onmisbaar bij mijn pc setup ;) Beste van twee werelden, en het leukste is dat je hem ook nog eens perfect kunt gebruiken bij ps2 en snes emulators.
Er zijn toch tal van voorbeelden van multiplatform titels die op het begin extreem slecht op PC's liepen. Als je een beetje zoekt kom je er genoeg tegen. Om nog maar te zwijgen over het feit dat sommige games echt "console" uitademen. Geen FOV slider, press X to continue. WD is inderdaad ook een mooi voorbeeld. De PC heeft geen prio bij dat soort uitgevers. Zolang dat soort titels niet met volle overgave het onderste uit een PC persen, zie ik geen noodzaak er een te kopen.
Je mist mijn punt, ik ontkend nergens dat er niet zat multiplats zijn die slecht op PCs lopen en geen goede interface hebben, wat ik juist ontken is: "En veel multiplats worden tegenwoordig ook steeds slechter geoptimaliseerd voor de PC".

En ookal halen ze niet het onderste uit een PC, alsnog heb je betere graphics, hogere framerates, keuze tussen muis/controller en vaak mods wat de game alsnog verreweg superieur maakt aan de console versie. Beetje vreemd om je puur te focussen op of ze "het onderste uit de kan" halen. Dat deden veel games op consoles immers ook niet, vooral op de vorige generatie op de ps3 waarvoor het moeilijk te programmeren was.
Dat is inderdaad helaas waar dat de ports slecht zijn. De pc kan namelijk veel meer. Ik ben zelf niet into batman en tomb raider dus ga ik er nu even van uit dat wat je zegt waar is. Maar als je bijvoorbeeld kijkt naar titels (WIP) star citizen, kun je zien wat de pc toe in staat is. Ook (en dat hoop ik van ganze harte) dat mensen eisen dat de games ook voor de console niet te makkelijk worden gemaakt. Beetje prikkel is niet slecht voor de mens. En het komt de gehele game industrie ten goede. Zelf ben ik meer van turnbased strategie en schietspellen als SoF2 (oud weet ik) en de wat oudere BF series. Oh nog een titel die ik nogal hoog heb zitten voor de consoles is No mans Sky. Ik dacht dat deze op de PS4 uit kwam.
Heb hem gister al binnen gekregen :). Day one editie
Of je hebt heel veel geluk, of de leveringsproblemen die Microsoft zelf had voorspeld is gewoon een speculatie zodat iedereen zo snel mogelijk een preorder neerzet
De leveringsproblemen zijn nog raarder, aangezien de MS Store mij vorige week doodleuk liet weten dat ik vanwege een gebrek aan console mijn in juni 2013 bestelde Day One editie niet zou krijgen, maar een standaard model met 1 extra spel (Kinect Sports Rivals). Ik kon nog diezelfde dag bij Intertoys een Day One editie bestellen, die vanmiddag gewoon geleverd werd, en halverwege de middag hadden ze bij de lokale Mediamarkt nog bijna een pallet vol met Day One modellen liggen. Beetje aparte geval.
handige reactie op tweakers..... Laat gewoon de ps4 en xbox one voor wat het is.
Ik wens iedereen ontzettend veel plezier met zijn nieuwe xbox one!
wow. Dikke sony fanboy hier. zelf in bezit van de xbox one. en een vriend van mij de ps4. en ik kan je vertellen dat ik de xbox one toch veel fijner vind. de PS4 heeft ook zo zijn goede features. De controller ligt bijvoorbeeld goed in de hand. Maar de OS van de Xbox One is toch een stuk beter.

Zo wisselen beide consoles elkaar af. Geen een van de 2 is beter. Daarom is de verkoop ook altijd redelijk gelijk op gegaan.
Het Os kan beter zijn maar de Xone heeft daardoor minder ram over voor games zo 1@2 gb minder dat is niet niks en het is een game console ik had liever het Os van de ps3 gezien dan was er nog meer ram geweest voor games :) . Is kan mij dus gestolen worden als die maat hoe games kan renderen ben ik happy ;)

En ik vindt gewoon de exclusieve games beter op de PS4 . Ben al fan vanaf de ps-one .
Kun je gewoon even normaal doen? Dat fanboy gedrag wordt hier al heel lang niet meer gewardeerd. Leuk dat jij voor de PS4 kiest, en ik wens je alle plezier met die console. Echter zijn er genoeg mensen die voor de Xbox One gaan (waaronder ik)
Ik ben merkneutraal. Ik weeg namelijk per type apparaat alles af. Dus ja, ik kies in het geval van een gameconsole voor de Xbox One. Maar als het om telefoons gaat kies ik voor Apple, maar ik werk net zo graag met Android en gamen op de PS4 vind ik ook zeker geen straf.

Ik reageerde omdat ik me erger aan de reacties waarbij een merk wordt opgehemeld en een ander merk - vaak gepaard met een verbastering van de merknaam... (Shitbox, really?) - de grond in geboord wordt met een onderbouwing van niks.
Mijn vriendengroep en ik hebben altijd de kant van microsoft gekozen met de Xbox en Xbox360. Maar gezien wij Nederlanders als B-klanten worden gezien neig ik er sterk naar om toch een PS4 te kiezen... of beide consoles links te laten liggen...

Too little too late microsoft
Je reacties slaan sowieso al nergens op en bovendien kun je het niet eens in fatsoenlijk geschreven Nederlands verwoorden. Waarom heb je eigenlijk een account hier?
Welke van de 2 consoles betere hardware heeft is uiteindelijk niet relevant. Het gaat om de totale ervaring van het gamen en de exclusives. En alleen exclusives kunnen het maximale uit de console hardware halen. Hierdoor zijn crossplatform games exact hetzelfde op beide consoles.

Ik realiseerde me dat ook veelste laat bij de vorige generatie (toen was de playstation nog immens veel krachtiger dan de xbox, in tegenstelling tot nu). Ik baalde toen enorm dat ik de exclusives van Xbox niet kon spelen. Terwijl practisch alle games er hetzelfde uitzien op beide consoles.

Dus maak alstublieft een keuze gebaseerd op de exclusives die je Wilt spelen en niet op de hardware aangezien de hardware totaal niet relevant is waar je de console voor Wilt gebruiken. Dat is namelijk gamen!
wat een onzin. Beiden hebben voors en tegens..

voor mij persoonlijk hoeft een console helemaal niet meer. Ik vind ze namelijk nog duur ook, en heb tegenwoordig minder tijd ervoor.

ik vind het stom van microsoft om ze gefaseerd uit te brengen. Nu heb je eigenlijk tegen een groot deel van je gebruikers gezegd dat ze niet belangrijk zijn.
en android Jou exclusives zijn niet andermans gewenste exclusives.
Laat iedereen lekker zijn/haar keus maken. zoals anderen al gezegd hebben. Fanboygedrag is zo 2009...
Niet op die ANDROID88 in gaan, die fout heb ik ook al eens gemaakt.

Maar even over de console keuze: daar zit ik nu ook mee. Ik weet niet zeker of ik een nieuwe wil kopen aangezien ik een goede PC heb. Maar ik wil wel graag de nieuwe Forza spelen... en de nieuwe Killzone. Exclusieve titels zijn behoorlijk vervelend :P


Hoe is dit een trollopmerking of flamebait?

[Reactie gewijzigd door EliteGhost op 5 september 2014 14:05]

In plaats van te haten kun je de keuze van andere mensen voor xbox ook gewoon respecteren..
Wauw je post is nauwelijks leesbaar door de typos. Ook vind ik best knap dat jij al exclusives kan opnoemen die gaan komen zonder dat ze zijn aangekondigd. Zoveel exclusives zijn er tegenwoordig niet echt meer. De meeste games komen ook voor de andere console uit, wat je wel vaak ziet zijn die launch exclusives. Dan is de game een half jaar of een jaar exclusive voor een bepaalde console.
Bijna een jaar later en dan nog geen Nederlandse spraak ? wat hebben ze in die tijd gedaan ?
Het is heel simpel,

Spraakbesturing (daar hebben we het feitelijk alleen over) heeft geen prioriteit meer na dat MS heeft besloten om de Xbox One ook Kinectloos aan te bieden.

De Nederlandse taal zit dus ook gewoon in het apparaat, Wil je heb met je stem besturen, wat in het Engels prima werkt, is natuurlijk niets meer dan een gimmick, dien je hem dus op een andere taal in te stellen.

Als je nou "Xbox On" of "Xbox Aan" roept... Kom op, de feitelijk is Nederland al zo ver-Engelst dat het in de praktijk toch helemaal niets meer uit maakt.

[Reactie gewijzigd door Bullet NL op 5 september 2014 11:40]

Als je nou "Xbox On" of "Xbox Aan" roept... Kom op, de feitelijk is Nederland al zo verengelst dat het in de praktijk toch helemaal niets meer uit maakt.
Sorry maar hier ga je toch heel ernstig de mist in. Waarom ? Dat zal ik je uitleggen. Ik heb HPO-Engels als afgeronde opleiding. Ik ben dus docent Engels en om je diploma te kunnen halen moest ik perfect RP spreken (RP = Received Pronounciation, de Engelse variant van ABN - BBC Engels zoals de meesten het kennen). Xbox On op zijn US-Engels of UK-Engels maakt niet, ding start gewoon niet op. Zo heel af en toe pakt de X1 bij mij de commando's op die ik roep, maar of ik het nu in perfect UK Engels doe (met de X1 op regio en taal op UK) of op zijn US-Engels (met de X1 op regio en taal op US) de X1 doet er bij mij weinig mee, ook na tig x calibreren van de kinect.

Ik wil dus gewoon in het Nederlands tegen mijn X1 kunnen spreken. Xbox neem op werkt voor mij en de overige NL-ers veel beter dan Xbox record that, of zoals in het NL Engels: Ikboks, reekoord det. De X1 snapt het iig niet.

Nee die NL Spraakbesturing had er nu eigenlijk wel in moeten zitten. Ik heb het destijds hier op tweakers al gezegd toen het nieuws naar buiten kwam dat de X1 hier vertraagd is, dat NL spraakbesturing er ook in september niet in zou zitten, en ik heb gelijk gekregen.
Het ligt waarschijnlijk niet aan je uitspraak, maar eerder timing.
Mijn engelse uitspraak is verre van perfect, echter kan ik de xbox prima besturen met spraak commando's.

Ik heb alleen gemerkt dat je niet te snel de woorden achter elkaar moet roepen.
Dus niet "Xbox on" maar "Xbox ... On"
Klopt. Vooral het eerste commando kan wel wat pauze hebben, maar hier lukt het ook.

Als ik hem trouwens op Amerikaans instel, lijkt het wel iets beter te werken.
Nederlandse spraakherkenning is niet zo makkelijk als je denkt, je moet rekening houden met de
dialecten en ook nog het vlaams met de bijbehorende dialecten. Neem nou het Fries, lijkt total
niet op het nederlands wat in het westen gesproken wordt.
Weet je hoeveel Engelse. Duitse en Italiaanse dialecten er zijn? Dat zijn er vele malen meer dan in NL en BE bij elkaar.

Onzin dat spraakherkenning voor die talen wel kan en NL niet want Limburgers spreken anders dan Groningers.
Volgens mij kent elke taal dialecten iemand uit Parijs kan iemand uit Marseille amper verstaan wanneer die 'lokaal Frans' spreken.
Hier lijkt het beetje op dat Microsoft toch even wilt aftasten op de hoeveelheid hier worden verkocht, misschien dat ze via de verkoopcijfers bekijken of het wel zin heeft deze hoeveelheid een NL-spraakbesturing te geven.

We krijgen straks ook Windows 9 met spraakbesturing en daar zou ook 1 2 3 niet direct een Nederlandse spraak voor uitkomen.

Bekijk het maar met Apple iphones die nog engelse siri hebben.
boden diverse retailers de console wel aan. Onder meer Media Markt importeerde ladingen Xbox One-consoles uit Duitsland
MM importeerde ook vanuit de USA voor de vriendelijke prijs van 600 Euro (voor de standaard Kinect-editie) + incompatible stroomvoorziening + garantie tot de deur.
Je laat je toch niet zo oplichten door MM, je bent toch niet gek? Ik weet niet wie je dit wijs heeft gemaakt, als het MM is dan is het een vorm van oplichten, maar je hebt gewoon normale garantie op alle apparatuur die je koopt bij een NL verkoper.
Hij was bij onze MM (en ook die in Den Haag en Rijswijk) gewoon 499 incl Kinect en dat ging om een console uit Duitsland.
Ik heb hem sinds december 2013. Absoluut nog geen moment spijt gehad. Ben eigenlijk alleen maar positiever tegenover MS en hoe ze luisteren naar de gamers geworden via het Beta programma.

Als je dit apparaat koopt zet je taal op Engels en stel de US als locatie in. Kun je mooi als je games goedkoop naar binnen harken! Op het forum staat hoe je dit het beste kunt aanpakken!
Graag een linkje!

Wil dit graag weten, kun je het toelichten.
In het kort komt het er op neer dat je een betaalmiddel en factuuradres nodig hebt welke is gekoppeld aan de Amerikaanse regio. Via http://commerce.microsoft.com kun je zien welke betalingsmethodes je hebt en rechtsboven zie je welke regio er is geselecteerd. Zet je die op USA (als die er staat, anders moet je eerst ergens je account met een Amerikaanse regio hebben ingesteld op Xbox bv), dan zie je daar je gegevens bij en kun je desgewenst een methode toevoegen.

Je hebt 2 keuzes:
  • Creditcard (al dan niet prepaid)
  • Microsoft Points (USA regio)
Voor een factuuradres moet je gewoon effe een hotel opzoeken via Google, Bing of whatever en de gegevens overnemen. Doe dit voor een hotel in Alaska, Montana, Delaware, Oregon of New Hampshire (NH zit in tijdzone -6 btw, dichtste bij NL).

Zodra je alles hebt ingevoerd kun je in de Amerikaanse store je aankopen doen. Je console kun je van regio veranderen bij Instellingen->Systeem (geloof ik) en vereist opnieuw opstarten. Het kan zijn dat als je een Creditcard gebruikt, je hem even moet valideren omdat je met een ander adres aan het betalen bent, maar zodra dat gelukt is, werkt het gewoon prima.

Momenteel werkt Paypal dus NIET in de US-store en het lijkt erop dat dat ook niet gaat werken. In combinatie met een Nederlandse account in de Nederlandse store werkt het WEL. Wil je dus je bankrekening gebruiken via Paypal, dan lukt dat alleen in de Nederlandse store.
Graag een linkje!

Wil dit graag weten, kun je het toelichten.
http://ikwerkindeict.nl/2...open-in-de-us-xbox-store/
Dacht dat het bij de Nederlandse versies niet ging, meen ik te hebben gelezen in het laatste bericht?
Je kan het wel op Engels instellen maar je behoud dan toch nog de Nederlandse locatie.
Het is nog even afwachten of het na vandaag nog zo gemakkelijk gaat, maar we hebben de afgelopen maanden eigenlijk vrij spel gehad :D

`Howto:
http://ikwerkindeict.nl/2...open-in-de-us-xbox-store/

[Reactie gewijzigd door nexhil op 5 september 2014 08:35]

Vanuit Europa met een USA account shoppen gebeurt al enkele jaren dus ik zie dat niet snel veranderen. Voordeel is nu dat de games digitaal gekocht worden en niet doorverkocht kunnen worden en dat is wat Sony en MS beiden graag zien.
Das toch wel raar dat het zo simpel werkt.. 8)7

Wat gebeurt er als je die settings weer terug zet dan?


(OffTop: XB1 in NL: Goh nu al? |:( )
Dan zit je weer in de NL-store. Je aankopen zijn uiteindelijk gekoppeld aan je account, niet aan de regio van je account.
Ik had begrepen dat een update begin dit jaar digitale regio-blokkeringen heeft ingesteld, waardoor spellen of DLC uit andere regios kopen niet altijd meer werkt als ofwel de regio van je account anders is, of als je vanuit een ander land verbinding maakt. Ik heb liever niet dat ik straks een paar keer 40 euro heb weggegooid en m'n spellen niet meer kan spelen...
Dat is alsnog gelul. Spellen die je instore koopt zijn dan alsnog duurder dan dat je ze op schijf koopt.
Misschien kun je je toon een beetje aanpassen. Leer rekenen en kom daarna hier je excuses aanbieden omdat je ongelijk hebt.

zal het nog even voor je op een rijtje zetten:

Bart Smit in de winkel: COD ghosts 49 euro

Zelfde game in de US store 45,5 Euro Dit is een minimaal verschil, vaak gaat het bij release van nieuwe games om 15+ euro.

[Reactie gewijzigd door nexhil op 5 september 2014 09:34]

Maar je kan hetzelfde spel voor 32 euro (£24.85) bij de Britse Amazon kopen 8)7 : http://www.amazon.co.uk/C...ts-Xbox-One/dp/B00CM1KWAS
Hij is en de store ook al goedkoper geweest dan dat hij nu is. Maar je kunt er vanuit haan dat bij een nieuwe release van een nieuwe game de US store 99% van de tijd goedkoper is.
tja, maar Bart smit is nou niet echt de winkel die games goedkoop aanbied, kijk gewoon rond en je kunt via webshops de meeste games voor een stuk minder krijgen, en dat is dus op disc..
In de online store zijn ook regelmatig aanbiedingen, vorige week was Titanfall daar nog $25!
@nexhil

Daar komt ook nog eens bij als je de xbox home van een vriend bij jou insteld en visaversa je nog maar de helft betaald. Moet je wel beide het spel willen natuurlijk.

Ik betaal met mij vrienden momenteel voor een game van 70 euro slechts 25 euro. Dat lukt je niet eens met een fysieke disk als je die daarna weer zal verkopen:-).

Ik heb de xbox ook vanaf day one en geen moment spijt. Snap ook niet de negativiteit voor dit geweldige apparaat..
Nieuwe games kosten 70 dollar. = 53. nogwat.

Nieuwe game bij release in de mediamarkt 40 eu.
Games worden anders ook goedkoper in de store. BF4 is bijvoorbeeld $49,99. Oftewel 38 euro. Als je dan nog je Premium kunt overnemen van last-gen, heb je toch weer een upgrade voor niet al teveel.
Met EA Access zelfs $29,99 en krijg je er nog een hoop spellen extra bij!!!! Koopje als je het mij vraagt!

[Reactie gewijzigd door harrytasker op 5 september 2014 12:13]

EA Access is toch $4.99 per maand ofwel $59.88 per jaar? Of moet je BF4 dan nog steeds los aanschaffen?
29,99 voor een heel jaar! En alle spellen in de vault kan je spelen durende je abbo! Op het moment bf4, fifa14, peggle2, madden25 en binnenkort nfs rivals. Daarnaast kan je nieuwe spellen 5 dagen voor de release uitproberen, daarna eventueel kopen of gewoon deleten!
De games die nu bij de MM liggen sowieso niet nieuw. De One is al langer uit. Verder zijn de games 59 dollar (Madden NFL bijvoorbeeld, net uit)
Ik ben toch overstag gegaan omdat zoveel vrienden uiteindelijk een Xbox One hebben gehaald. Dus zal mijn PS4 nu meer gebruiken voor de exclusies en de One om online te gamen. Ben benieuwd hoe laat de chauffeurs van Bol.com voor mijn deur staan. Hopelijk vroeg, scheelt wat ramen likken :)
Heb ze alledrie nu voor de exclusives en eventuele multiplatforms koop ik voor de console waar ik nog de meeste schijfruimte heb :)
xbox one kan een externe HD als game opslag gebruiken.
Bol heeft zelf geen chauffeurs. ;)

[Reactie gewijzigd door enomiss op 6 september 2014 01:02]