Door Redactie Tweakers

Microsoft Xbox One: een console met potentie

Inleiding

Sony moest en zou de eerste zijn met zijn aankondiging van een nieuwe console en slaagde daar half in. Het bedrijf kondigde de PlayStation 4 weliswaar eerder aan dan Microsoft zijn Xbox One, maar Sony toonde het apparaat zelf pas tijdens de E3. Daarmee bood het Japanse bedrijf Microsoft een buitenkans om alvast een eerste tikje uit te delen in de 'consoleoorlog' en dat deden de Amerikanen aanvankelijk ook. In mei werd de nieuwe Xbox aangekondigd en direct getoond aan de buitenwacht.

De olifant in de kamer werd compleet genegeerd

Het bleek echter een presentatie die meer vragen en verbazing opriep dan antwoorden gaf. Gamers reageerden sceptisch op de plannen van Microsoft. Enge begrippen als 'digital rights management' en 'always online' werden direct gehekeld en gingen een eigen leven leiden. Ook had Microsoft op dat moment nog geen games laten zien; die bewaarde het bedrijf voor de E3-persconferentie. Het bleek de opmaat voor misschien wel een van de grootste pr-blunders in de geschiedenis van de game-industrie.

Terwijl de wereld vol vragen zat na de presentatie die Microsoft eind mei had gegeven en uitkeek naar antwoorden tijdens de E3, hield het bedrijf zelf een mooiweershow. Er werd op het jaarlijkse game-evenement alleen over games gepraat en helemaal niet over de op dat moment veelbesproken onderwerpen die het publiek bezighielden. De olifant in de kamer werd compleet genegeerd. Koren op de molen van Sony, dat in zijn eigen presentatie de vloer aanveegde met Microsoft, waarna Sony zich vrij eenvoudig mocht laten kronen tot 'winnaar van de E3' als het gaat om de tweestrijd tussen beide kemphanen.

Koerswijziging

Een kat in het nauw maakt rare sprongen en kennelijk voelde Microsoft zich danig in het nauw gedreven door Sony, want enkele weken na de E3 volgde een ingrijpende koerswijziging. Diverse vooruitstrevende plannen werden in de koelkast gezet. De eis om gamers altijd verbonden te laten zijn met Xbox Live werd geschrapt. De Xbox One moest bij nader inzien toch maar gewoon een klassieke gameconsole worden, net als de PS4.

Pas toen de rook opgetrokken was en diverse media op een rijtje begonnen te zetten wat er nu precies zou veranderen, bleek eigenlijk pas welke voordelen Microsoft zou laten varen of pas later zou introduceren. Het schrappen van de eis om altijd online te zijn betekende bijvoorbeeld dat ontwikkelaars er niet meer vanuit konden gaan dat gebruikers toegang hebben tot de cloud. Een bijproduct van de wijzigingen is verder dat gebruikers fysieke dragers in hun console moeten blijven stoppen, wat in de originele plannen onnodig zou kunnen zijn door drm. Pas na de analyses bleek dat Microsoft er onvoldoende in was geslaagd zijn vooruitstrevende plannen met de Xbox One uit te leggen. Daardoor kwam de nadruk te liggen op de negatieve aspecten, terwijl over de mogelijkheden nauwelijks werd gesproken.

Nederland en België wachten nog altijd op een releasedatum

Het 'kwaad' was al geschied, maar de gifbeker was nog niet leeg. Terwijl Microsoft zich in augustus klaarmaakte om allerlei launch-acties en bundels met de wereld te delen, had het nog een vervelende boodschap in petto voor onder meer België en Nederland. Waar eerder aangekondigd was dat de Xbox One in 2013 in 21 landen zou verschijnen, schrapte het bedrijf ineens acht landen, waaronder België en Nederland. Het bedrijf stelde dat de doelstelling van 21 landen een agressieve was en dat lokalisatie en specifieke contentdeals voor elk land meer tijd in beslag namen dan gedacht. Nederland en België wachten zodoende nog altijd op een releasedatum, al hebben veel gamers hun console inmiddels, net als Tweakers, uit Duitsland, Frankrijk of Engeland gehaald of laten bezorgen.

Het pakket zoals Belgen en Nederlanders dat nu kunnen bemachtigen is dus niet compleet, maar voor ons in elk geval compleet genoeg om er een review aan te wijden. Tegen de tijd dat de Xbox One in Nederland op de markt komt, plaatsen we zonodig een extra artikel over de wijzigingen die dan mogelijk zijn. Denk bijvoorbeeld aan de lokalisatie naar het Nederlands, de werking van de Nederlandse Xbox Live Marketplace en de contentdeals die voor de Benelux gaan gelden.

Dead Rising 3: Apocalypse Edition Review van 4 september 2014
21:39
Xbox One Video van 6 december 2013