Specificaties Voordeelbundel met 500GB interne opslag - Bekijk alle specificaties
Kies andere uitvoering

Microsoft Xbox One 500GB + Kinect Zwart Review

Penhoat 30 januari 2014, 1.637 views

Microsoft Xbox One 500GB + Kinect Zwart

Pluspunten

• Kinect
  • Controller
  • Software

Minpunten

• Grote powerbrick
  • Geen grote exclusieve launchtitel

Randapparatuur Score: 5
Spelaanbod Score: 3
Multiplayer Score: 5
Multimedia Score: 5
Elke generatie van nieuwe consoles is de vraag; welke zal het worden?
Vorig jaar was ik in het bezit van zowel de Xbox 360 en Playstation 3 en aangezien ik het deze generatie met een van beide wil gaan doen is het simpelweg de afweging welke ervaring beter was. In mijn geval was dat met de Xbox 360, dit voornamelijk door Xbox Live, de controller en de geweldige software support en ontwikkelingen die Microsoft doorvoerde, waar Sony de steek liet vallen. Ook is Kinect een waardevolle toevoeging in mijn ogen, die die 100 euro exta waard is, hierover meer in de onderstaande punten.

Kinect
Het eerste wat je merkt na het voltooien van de basisstappen is dat Kinect erg nuttig is los van met Kinect games. Na het aanzetten scant de Xbox One je en logt hij automatisch in met je profiel. De voucher van Fifa 14 die bij de console zat had een QR code die ik gewoon kon scannen met de Kinect en hoefde vervolgens geen vouchercode meer in te vullen. De voice commands werken verder ook uitstekend, om makkelijk voor en tijdens het gamen functies van de Xbox te gebruiken.
Verder is de belangrijkste verandering het feit dat er geen omgevingslicht meer nodig is, wat er voor zorgt dat je in elke ruimte, goed of slecht verlicht, goed gebruik kan maken van de uiterst nauwkeurige Kinect. Het feit dat het nu via infrarood gaat maakt het een uiterst fijn systeem.

Software
De dashboard oogt vertrouwd, en is enigszins geëvolueerd sinds de meest recente versie op de Xbox 360. Het navigeren door je game collectie en de store gaat een stuk sneller en makkelijker, met name door de focus om games digitaal aan te schaffen. Dit is dit keer dan ook erg goed aangepakt door het feit dat niet heel de game gedownload hoeft te zijn en hij na 10% preloaden al de mogelijkheid geeft om te beginnen met de desbetreffende game. Persoonlijk ben ik niet iemand die games doorverkoopt of fysieke media voordelen vind hebben. Gebruik op de PC ook enkel Steam en dit bevalt me prima.

Xbox Live werkt verder als vertrouwd, ondanks de vele vernieuwingen. Elk moment uit je game die je wilt kan je opnemen, herbekijken of delen zonder enkele moeite. Zo nam de Xbox One direct mijn mooiste Fifa 14 momenten op om hier vervolgens mee te doen wat ik wil. Ondanks veel veranderingen in de interface went het toch erg snel.

PS: Op moment van spreken kunnen digitale games ook nog eens erg voordelig van de US Marketplace worden gedownload voor omgerekend ongeveer 43 euro nieuwprijs.

Games
Het game aanbod is het enige wat nog enigszins tegenvalt op het moment. We hebben het over de standaard BF4, CoD en Fifa die op meerdere platformen al uit zijn. Als exclusieve games zijn er Dead Rising 3, Forza 5 en Ryse. Wat mist is toch een game uit de Gears of War, Halo serie. Ryse is een goede titel, maar niet de spetterende launch titel die mensen gelijk overhaalt tot aanschaf. Zelfde geld voor Dead Rising 3. Forza 5 is voor de racefans echter wel degelijk een geweldige launch titel.

Los daarvan had Kinect Sports Rivals echt een launch game moeten zijn om gelijk de kracht van de nieuwe Kinect te demonstreren. Ter compensatie is er wel een demo uitgebracht van de desbetreffende titel, waarbij we met met jetski race aan de gang kunnen gaan die dan toch wel fijn laat zien hoe goed en nauwkeurig de nieuwe Kinect is, want dat is het echt.

Hardware
De Xbox One is niet het mooiste apparaat op de wereld, maar ook zeker niet de lelijkste. Hij is volledig rechthoekig en staat eigenlijk nergens misplaatst, wel jammer is dat de powerbrick weer lekker fors van formaat is. De Xbox One is verder erg soepel en start snel op.

De controller, misschien wel het belangrijkste, is net wat anders dan die van de vorige generatie, maar voor diegenen die de Xbox 360 controller gewend zijn ligt hij wel direct fijn in de handen. Het batterij klepje is vervangen door een nieuwe, een die in alle waarschijnlijkheid niet zo snel stuk zal gaan als die van z'n voorganger. De layout van de knoppen is weinig veranderd.

Al met al zijn de ervaringen meer dan positief. Als het aanbod aan games nog even wordt opgeschroefd en we ook aan de gang kunnen gaan met wat goede Kinect games om hier de kracht van te zien zal het zeker meer dan goed komen. Ondanks het feit dat de graphics een minder grote stap vooruit lijken, is de stap meer dan groot genoeg om de overstap te rechtvaardigen. Zelfde geld voor de Xbox One hardware en software.

Heb jij ook een Microsoft Xbox One 500GB + Kinect Zwart?

Leuke, aangename review. Alleen een beetje verrast dat de power brick voor zoveel mensen een groot nadeel is.

[Reactie gewijzigd door Jarrichvdv op 30 januari 2014 11:00]

Dankje. Reden dat ik het storend vind is omdat ik hem, waar de Xbox One staat, niet goed weg kan werken. Kon dit wel, dan was het zeker geen probleem geweest.
Het heeft ook z'n voordelen natuurlijk. Wanneer de voeding defect is kan je die makkelijk vervangen. Vind ze alleen wel érg groot. Die van de 360 lag me ook al altijd in de weg.
Hoe zit het met media streaming/ bestandformaten,?
En hoe luidruchtig is die?
Dit zal ik vanavond uitproberen op gebied van media, en de review erna updaten.

Kwa geluidsproductie valt er niets te klagen, hij is erg stil, wat je ook van de Xbox 360 Slim gewend bent
Inmiddels bijna twee weken later... ;)
Heb het even allemaal uitgeprobeerd. Met de huidige software even film etc op stikje zetten en afspelen lijkt niet te werken, of ik zie iets over het hoofd.

Via DNLA kan je echter wel mediabestanden afspelen, en voor zover ik zie, alles wat je mediaplayer pakt, stuurt hij gewoon naar de Xbox.

Eerlijk is eerlijk ,het zou beter moeten kunnen, dus misschien dat ze daar nog wat mee gaan doen.

Heb zelf een NAS staan, dus maak er geen gebruik van.
Kun je niet via je NAS streamen naar je xbox one?

Mooiste is natuurlijk als dat met .mkv bestanden zou kunnen. Dattie .avi kan geloof ik wel.
Op het moment is het zo dat ie alles ondersteund wat Windows ondersteund, alleen je moet gebruiken maken van de "Play To" functie ibv Windows 8 of Windows Mediaspeler. Dat zorgt ervoor dat het op het moment leuk kan werken voor een keer filmpje, maar niet als volledige Mediacenter. Misschien gaat Microsoft dat nog doen, maar op het moment iig niet.
Hij is zelfs nog net iets stiller dan de 360 Slim. Eens geinstalleerd hoor je hem echt totaal niet.