Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Microsoft neemt bedrijf over dat gespecialiseerd is in optimaliseren van 3d-data

Door , 15 reacties

Microsoft heeft de makers van Simplygon overgenomen. Simplygon is software voor het optimaliseren van 3d-data. Met de Simplygon-techniek kan een geavanceerd 3d-model automatisch aangepast worden voor weergave op verschillende apparaten.

Microsoft en Simplygon maken op hun websites melding van de overname, maar het is niet bekend welk bedrag ermee is gemoeid. Zowel de ceo als de cto en oprichters van Simplygon gaan hun werkzaamheden voortzetten bij de Windows-maker.

Simplygon, dat beschikbaar is als plug-in voor 3ds Max en Maya, werd volgens de makers gebruikt bij het maken van verschillende recente games, waaronder Eve Valkyrie, The Witcher 3, Paragon en Forza Horizon. De techniek kan gebruikt worden om automatisch variaties te maken van geavanceerde 3d-modellen, voor weergave op apparaten met een verschillende rekenkracht. Simplygon is bedacht door het Zweedse bedrijf Donya Labs, dat in 2006 werd opgericht.

Met de Creators Update van Windows 10, die vermoedelijk in april verschijnt, richt Microsoft zich sterk op 3d. De nieuwe Windows-versie bevat onder andere Paint 3D. Vermoedelijk wil Microsoft zich versterken op het gebied van kennis en techniek met betrekking tot 3d-software door de overname.

Reacties (15)

Wijzig sortering
Ik had het niet door toen ik het artikel las, maar vrijwel alle grote gamestudio's (op hun website hebben ze het over 80%) maken gebruik van de techniek van dit bedrijf. Het is dus niet "gewoon een startup met een leuk idee", maar een behoorlijk grote speler op het gebied games en VR / AR.
Zie ook: https://www.simplygon.com/games/
Ik wou net reageren dat deze techniek jaren geleden uitgebreid gedemonstreerd en geprezen werd in de eerste tech demo's voor de Unreal 3 engine, al kreeg ik de indruk dat dit hun eigen innovatie was.

Volgens mij staat Unreal 3 ook niet in dat lijstje.
Vanaf de pagina die @kippertje geeft:
Tight Integration with: Max, Maya, Unreal Engine, Unity or any where with our SDK
Uit ervaring kan ik vertellen dat simplygon ook in UDK ofwel unreal engine 3 gebruikt werd
Zou een mooie techniek zijn om 3D modellen bijvoorbeeld eenvoudig geschikt te maken voor de Hololens?.

Hebben een machine op het werk geschikt gemaakt om te bekijken in de Hololens, dat is nog niet zo heel eenvoudig vanwege de beperkte hardware (of het uitgebreide model...... ;) ).
Dergelijke technieken worden inderdaad gebruikt om de rekenkracht nodig voor het renderen te beperken, juist door complexe modellen te vereenvoudigen, rekening houdend met de perceptie van de kijker.
Zo'n tool werkt prima om de polygon count te verminderen, zolang je het verlies in detail kan accepteren.
Simplygon werkt hierbij 'design time'. Het eigenlijke model wordt aangepast, de wijzigingen gebeuren dus niet realtime tijdens de weergave.
Games (en ander 3d spul) bevatten vaak verschillende versies van hetzelfde model en kiezen een versie afhankelijk van de afstand. De tools in kwestie helpen bij het maken van de verschillende versies.

[Reactie gewijzigd door the_stickie op 17 januari 2017 22:02]

simpligon is voorlal gebruikt om LODs te doen in games
LOD Level Of Detail) worden meestal getriggered op afstand,
aka als iets 20 meter weg is heeft het niet zoveel detail nodig als dat het 5 meter ver weg is,

typisch maakt een artist een source model, en dan verschillende LOD's met de hand,
dit kost veel tijd en de artist spendeert die liever aan het source model.

ook interessant zijn de hierarchichal lods, waar simpligon verschillende objecten (instances) combineert tot 1 object, bijvoorbeeld een gebouw welke uit een aantal verschillende objecten bestaat wordt op afstand verwisseld voor 1 gecombineerd model, wat dus maar 1 drawcall kost
dit helpt vooral met openwereld games zoals The Witcher.

anyways de tech is vrij goed, de topologie kan nog wel wat verbeterd worden,
(waardoor de meeste geanimeerde assets in games nog met de hand gedaan worden)
maar het is best indrukwekkend voor een geautomatiseerd systeem.

verder kan het ook wel eens gebruikt worden icm dit:
https://www.youtube.com/watch?v=kZ-XZIV-o8s
"De techniek kan gebruikt worden om automatisch variaties te maken van geavanceerde 3d-modellen, voor weergave op apparaten met een verschillende rekenkracht."

De tool maakt dus automatisch lod (level of detail) objecten :P .
Was dynamic LOD niet dat nieuwigheidje dat in 1996 hot was? :p
Er zit een verschil tussen dynamic en automatic ;)
Dynamic LOD moet nog steeds met de hand worden gemaakt en vooraf worden ingesteld.
Ik zit eigenlijk al wel een poosje te wachten dat Unity Auto LOD implementeert :9
Een beetje net als live video streamen, slechte (tijdelijke) verbinding, - lage bitrate/resolutie, goede verbinding - goede kwaliteit.
Mij zou lijken dat dit handig is voor bijv. de nieuwe 3D draw functie van Paint. Wellicht wilt Microsoft in meer producten het zelf maken van 3D modellen gaan introduceren en dan is dit mooie technologie om gebruikers die geen verstand hebben van het optimaliseren van polygonen toch efficiŽnte modellen te laten maken.

[Reactie gewijzigd door s1h4d0w op 17 januari 2017 23:13]

De techniek van Simplygon zou inderdaad van pas kunnen komen voor Paint 3D, maar niets houdt Microsoft tegen om de knowhow in de games van hun dochterstudio's te verwerken: Halo, Minecraft, Gears of War...
Het lijkt erop dat met deze overname het product ook meteen van de markt genomen is. Tenminste, als ik de link "Get Symplygon Now" aanklik dan gebeurt er niets.

--- edit ---

Er lijken nog download links te zijn voor huidige klanten via Support, maar de "Get Symplygon Now" link leidt terug naar de frontpage.

[Reactie gewijzigd door CrazyJoe op 18 januari 2017 12:57]

Alles leuk en aardig dat hele 3D verhaal met de creators update, maar ik denk niet dat de meeste mensen daarop zitten te wachten. Ik denk dat maar een heel klein deel hier daadwerkelijk wat mee gaat doen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Nintendo Switch Google Pixel XL 2 LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*