GC: Preview Guardians of Middle-Earth

Door , 29 reacties

Het genre is hot

Bij de vele moba-games lijkt de sky de limit. Rond League of Legends start een heuse profcompetitie en Valve hield een jaar geleden al een toernooi rond Dota 2, waarbij een miljoen dollar aan prijzengeld verdeeld werd. Moba-games zijn dus hot. Dat heeft ook Warner Bros gezien. De uitgever zoekt naar een manier om een graantje mee te pikken binnen het populaire het genre, en denkt de oplossing te hebben gevonden door iets te doen wat de grote jongens nalaten: een game op de markt brengen voor consoles. En om de game nog meer op te laten vallen, heeft Warner Bros ook Lord of the Rings nog van stal gehaald. Ziedaar: Guardians of Middle-Earth, een moba-game voor de Xbox 360 en PlayStation 3, waarin de wat anonieme Hero's die je kent uit Dota 2 en League of Legends zijn vervangen door de boegbeelden uit de verhalen van Tolkien.

Gamesredacteur Paul Hulsebosch zette zijn eerste stappen in Guardians of Middle-Earth.

Vierkante map

We zagen de game tijdens de E3 al voorbijkomen, maar kregen nu de kans de eerste stappen te zetten op het slagveld dat ontwikkelaar Monolith Productions heeft geschapen. Dat slagveld ziet er bekend uit, of heeft in ieder geval een bekende opzet. Net als bij de concurrentie speel je in Guardians of Middle-Earth op een vierkante map die verdeeld is in twee gespiegelde driehoeken. In de uiterste punten bevinden zich de bases van de twee strijdende teams. Dat zijn ook de punten waar de tien strijdende Guardians aan hun opmars beginnen.

Voor wie Defense of the Ancients of de vele navolgers ervan ooit heeft gespeeld, is de opzet dus bekend. Twee teams van vijf Guardians strijden tegen elkaar en proberen elkaars basis te slopen. Er zijn daarbij drie wegen waarlangs de Guardians over kunnen steken naar de andere kant van de map. Dat geeft meteen het grootste dilemma van het spel weer; vijf Guardians verdelen over drie wegen die naar de andere basis leiden, betekent keuzes maken. Welk pad verdedig je het minst? Want uiteraard is het niet alleen zaak de andere basis aan te vallen, maar ook om die van jezelf te verdedigen. Dat is precies de opzet van het spel: met vijf Guardians de vijandelijke helft veroveren, terwijl je tegelijkertijd probeert te voorkomen dat de vijf tegenstanders jouw basis neer weten te halen.

*