Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 34 reacties

Erik Johnson, bij Valve projectmanager van Dota 2, heeft bekendgemaakt dat het strategische spel via een local area network gespeeld kan worden. Valve bouwt lan-support in omdat 'we weten hoe belangrijk die functie is voor de gemeenschap'.

Johnson deed de mededeling in een interview met fansite joinDota. De director of operations van het Dota 2-team stelde onomwonden dat er lan-ondersteuning is ingebouwd in het spel. "Er zijn wat systemen die nodig zijn voor lan-mode en die we nog niet af hebben, vooral omdat we veel tijd besteed hebben aan matchmaking. We weten echter hoe belangrijk de functie is voor de gemeenschap."

Johnson liet zich in het interview niet uit over een datum waarop Dota 2 geïntroduceerd wordt. Hij wilde ook niet zeggen of voor het spel betaald moet worden of dat het gratis speelbaar wordt. Hij liet wel los dat Valve een nieuw toernooi rond het spel wil organiseren, als vervolg op The International, dat gehouden werd tijdens GamesCom 2011. Valve zal bovendien minstens evenveel prijzengeld beschikbaar stellen als vorig jaar, wat wil zeggen dat Valve minstens 1,6 miljoen uittrekt voor het toernooi. De versie van dit jaar vindt plaats in Seattle, waarschijnlijk tijdens de Penny Arcade Expo, op 31 augustus en 1 september.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (34)

Eigenlijk geeft het feit dat een spel dat wel lokaal via LAN gespeeld kan worden nieuwswaardig is al aan hoe erg de games-industrie in het algemeen het niet begrepen heeft...
De hele gamesindustrie focust op online gaming, want via die weg valt er veel extra te verdienen doordat zaken als DLC, microtransacties en abbonementen gebruikt kunnen worden om extra levels, characters, functionaliteit etc.. toegevoegd kan worden.
Komt er heel erg op neer dat ze alleen denken aan hun eigen portemonnee en niet zozeer wat spelers er van vinden. Ze gooien er gewoon een dikke reclame campagne tegenaan om van hun game een grootse succesvolle game te maken.

Een ontwikkelaar die wel weet wat spelers willen spelen of hoe ze willen spelen heeft sowieso al bonuspunten voor de verkoop van hun spel. Valve is zo'n ontwikkelaar. Het heeft voor een ontwikkelaar wel zoveel meerwaarde als ze gewoon luisteren naar wat de spelers willen ipv geldkoe te ontwikkelaar die ze zelf 'helemaal cool' vinden.

[Reactie gewijzigd door Zeror op 16 februari 2012 15:33]

Waar baseer jij alles op?

Vindt je dat Valve luistert naar spelers? Ik denk meer naar het geld.

Het is een feit dat MOBA games heel erg in zijn qua competitief spelen, kijk naar DotA, HoN en LoL. LoL zelf investeert zelfs in LANs en evenementen.

Dus het is een hele simpele rekensom dat als er geen LAN features zijn, dat het spel de verkeerde kant op gaat. Doe je het voor de spelers? Ja, zoiets zeg je maar zolang ze er geen $ uitkomt doe je het niet.

Valve mag dan altijd de ontwikkelaar geweest zijn die fatsoenlijke games uitbracht (halflife 1 en 2) met hun uitblinkers als counter strike 1.6 en source, dit gaat al drastisch de andere kant op.
Zo is TeamFortress opeens een 1 of ander casual game geworden met item drops, die allerlei stats boosten e.d. terwijl dat er een aardige competitieve scene was.
Verder krijgt counter strike: source allemaal casual updates, zoals achievements en met kerst vielen er kerstpakketjes als je iemand killde.

Dus om weer even terug te komen op dat Valve zo goed bezig is, voor een MOBO game die Dota 2 gaat heten moeten ze wel bepaalde features er in doen anders wordt het een flop (features die al in games zoals HoN zitten, dus zo bijzonder is het ook niet). Echt luisteren doen ze niet naar de spelers, misschien wel naar de casual gamers wat uiteindelijk ook hun grotere doelgroep is..
TF2 is altijd al een "casual game" geweest, het enige verschil is dat het nu gratis is, en dat er dus op een andere manier geld mee verdient wordt. En die updates voor CS:S voegen puur wat leukigheidjes toe die verder geen verschil maken in de spelbalans. Ik ben absoluut geen fan van deze games of Valve in het algemeen, maar ze zijn veel klantgerichter dan andere ontwikkelaars (zoals EA en Activision die het veels te veel vanuit een puur business perspectief bekijken).

Maar om on-topic te blijven: HoN en LoL hebben geen LAN-features op het moment, hiermee is DotA 2 de eerste van de nieuwe generatie MOBA games. Ben benieuwd of hierdoor S2-games (de HoN ontwikkelaars) eindelijk gehoor geeft aan de jarenlange vraag naar LAN functionaliteit.

Ik denk overigens ook dat DotA 2 free-to-play gaat worden. Dan kan er ook zonder op Steam in te loggen over LAN gespeeld worden, want LAN met online authenticatie is nep.
Ik vind het fantastisch hoe Valve het aanpakt om deze game te maken. Ze hebben heel erg de focus gelegd op e-sport, wat te zien is aan hun uitgebreide en schaalbare spectator-systeem. Mensen kunnen elke game die bezig is live meekijken, en alles observeren, zelfs alle clicks en muis bewegingen die de spelers maken.

DotA is altijd al een game geweest die het goed op Hamachi & Garena heeft gedaan, ben dus blij dat Valve dit ook inziet en niet forceert om het online-only te maken. In de beta is het nog wel onbekend wat voor businessmodel Valve gaat gebruiken voor het spel.

Hopelijk maken ze een micro-transactions systeem maken zoals bij League of Legends (in DotA 2 zit ook een levelsysteem, dus boosts & cosmetische items zouden goed kunnen werken). Eenmalige aankoop zoals Heroes of Newerth was vind ik ook goed, maar ik neem aan dat Valve, die na release nog veel support moet geven aan het spel, dat minder fijn vind financieel.
Microtransactions zijn ok, zolang het om cosmetische items gaat. Denk aan de hats in Team Fortress 2 b.v. Maar als het eenmaal boosts o.i.d. worden die noodzakelijk zijn om enigszins leuk mee te kunnen doen is de lol er vrij snel van af imho. Dan betaal ik nog liever een maandelijkse subscription waarmee ik dan ook in één keer klaar ben. Dit is precies de reden dat ik heel veel zogenaamde "Free to Play" games links laat liggen, ze bombarderen je met dingen die je moet kopen om het überhaupt speelbaar te maken.

Gelukkig hebben we het hier over Valve, die wel door lijken te hebben wat consumenten eigenlijk willen, en niet over een bedrijf als EA dat vooral bezig is zo veel mogelijk geld uit mensen te persen. Ik heb dan ook goede hoop dat ze met een fatsoenlijk business model zullen komen :)
Micro-transacties maken het voor spelers die niet betalen een stuk minder leuk. Het is beter voor de ontwikkelaar (die verdient gemiddeld vaak meer per speler), maar voor spelers is het niet fijn. Zeker in een e-sport wil je niet dat degene met het meeste geld gegarandeerd wint.
Hoezo?

In LOL heb ook micro-transacties, maar daar heb je geen voordeel tegen niet betalende spelers. Je hebt geen ingame boosts waardoor jou hero/champ sterker is.
Minder leuk als je standaard maar een erg beperkte hoeveelheid aan heroes hebt, zoals in LOL het geval is. De betalende speler krijgt veel sneller alle heroes, wat een oneerlijk voordeel kan betekenen.

Ik hoop (en vermoed ook sterk) dat dota 2 na de beta ook meteen alle heroes voor iedereen meteen beschikbaar stelt.
jawel, je hebt een grotere selectie aan heroes als je die 'unlocked' door te kopen, waardoor je andere heroes kunt counteren. dus je hebt een ingame advantage, die al beslist wordt voordat je het spel ingaat.
Online inloggen kan nog steeds een vereiste zijn om op een LAN server te spelen. De enige reden waarom LAN servers belangrijk is voor Valve is voor de Aziatische markt. DOTA is daar erg groot en online servers werkt niet. De infrastructuur is daar te slecht.

Met deze actie nemen ze wel een stap richting de Aziatische markt. Dus ik verwacht eigenlijk ook wel een freetoplay model.

[Reactie gewijzigd door quakerix op 16 februari 2012 13:22]

Valve kennende zul je ook wel Steam in offline mode kunnen zetten.
Eindelijk een ontwikkelaar die het begrijpt. :)
Ik snap je volledig. Niets is zo heerlijk nostalgisch als een lan-party met de heerlijke benodigde kabels overal tussen hordes gepimpte kasten door en de occasional 'slome office pc van de vriend die toch graag mee wil doen'.
Echter, het is ook te begrijpen dat deze functie steeds vaker achterwege blijft. Wat hierboven beschreven is is inmiddels vrij gemakkelijk te doen via WiFi. Het idee van de lan-party is zelfs aanwezig in bijvoorbeeld de Nintento DSi en 3DS, PS Vita en de Android Samsumg Smartphones. Deze maken vaak gebruik van WiFi Direct of vergelijkbare draadloze multiplayer communicatie. Dit is in principe de toekomst ook, want het gemak dient de mens. Ik vrees dan ook dat, hoe nobel het ook is, niet veel ontwikkelaars het voorbeeld van Valve zullen volgen. Het laten ontbreken van lan-support maakt het gemakkelijker om beveiliging in te bouwen, noodzakelijker om een officiële sleutel te kopen voor het spel en kost minder.
ahum,

wifi-direct is beperkt in wat je ermee kunt.
door lan-support in je spel te bouwen zeg je tegen mensen jullie kunnen met ip's communiceren en iets opzetten. Als je een modded game-versie wil spelen geen probleem iedereen installeert de modded versie, en ze kunnen tegen elkaar spelen. Als je een programma gebruikt die gebaseerd is op lan maar probeert een directe connectie te gebruiken kun je alleen officiele aangeleverde software gebruiken. Dit heeft dus niks met beveiliging te maken, het heeft met gebruiksgemakt te maken. LAN is gewoon makkelijker, nu nog. je gebruikt wifi in LAN, je lan is gewoon een locale gedeelte die dus niet over internet hoeft. Dat is de voordeel voor lan-support. En veel mensen willen ook gewoon met hun broertje of zusje spelen. En niet perse hun vader een internet aansluiting laten betalen. Toegegeven de meeste huishoudens hebben standaard internet, maar het is wel fijn om op vakantie te gaan waar het niet is en nog steeds gewoon te zeggen hey zullen we die spel samen spelen.
Ik zeg er ook niets slechts over. Ikzelf omarm de voordelen die je opnoemt ook. En WiFi Direct is natuurlijk 1 optie, er zijn veel meer manieren om vanalles te streamen als je wilt. Denk aan via de router als simpelste oplossing, of gebruik van Hamachi. Ik probeer alleen te onderbouwen waarom het uniek is dat Valve dit doet en onderstreep ook ten zeerste hoeveel ik het waardeer dát ze het doen.

edit :typo

[Reactie gewijzigd door HgnX op 16 februari 2012 16:52]

En wederom hulde voor Valve.

Nu nog wachten op een releasedatum
want al hun spellen hebben steam "nodig" om te functioneren |:(
Als toernooi organisator kan ik je zeggen dat steam offline modus extreem onbetrouwbaar is. Je hoeft er niet in ieder geval op te rekenen dat het werkt.
Mwa, toen ze met steam begonnen moet je alleen zorgen dat je de laatste updates had voor de lanparty :)

Ging goed op DroME 13 :)
Zeer goed voor grote toernooien. Lage lag is altijd beter.
Daarnaast is deze game natuurlijk ook minder gevoelig voor piracy. DOTA is voornamelijk leuk omdat het online gespeeld wordt tegen anderen.
heel fijn , lets wait and play
Dota 2 kun je al spelen volgens mij (al is het maar als beta) eveneens CS:go.
Valve begrijpt het eigenlijk al heel lang... kijk maar hoelang CSS geupdate wordt! daar kan een andere ontwikkelaar nog van leren.
Blizzard, take note. Jullie spellen worden nog steeds ge-pirate en LAN-support zal daar niet veel aan veranderen. Breng alsjeblieft een systeem uit waarbij er een centrale 'server' is die communiceert met jullie servers, waarbij de rest lekker alleen met die server kan praten. Dat zou voor grote toernooien echt heel prettig zijn!

Het is toch zielig dat, als er een internetstoring is, je hele toernooi op pauze moet?
Ook niet zo verwonderlijk als je de geruchten gelooft dat DotA2 free-to-play zal worden. Meeste games die geen LAN-ondersteuning hebben kiezen daarvoor in verband met piraterij.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True