Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 62 reacties

Er zijn aanwijzingen dat onwikkelaar Valve de game Dota 2 op de Gamescom in Keulen zal aankondigen. Het bedrijf wordt op de website van de gamesbeurs genoemd als standhouder, met een product dat tot het strategiegenre behoort.

Hoewel de naam Dota 2 nergens genoemd wordt, ligt het voor de hand dat Valve dit spel zal aankondigen op de Gamescom, die van 17 tot 21 augustus plaatsvindt in het Duitse Keulen. De ontwikkelaar van onder meer de Half-Life franchise heeft immers geen andere strategiespellen in zijn portfolio. De noemer 'Strategy' op de officiële website van de Gamescom lijkt dan ook te wijzen op de aanwezigheid van Dota 2 op de Gamescom.

Daarbij komt dat het altijd de bedoeling van Valve is geweest om de remake van Warcraft III-mod Defense of the Ancients in 2011 op de markt te brengen, zodat een onthulling op de Gamescom al aan de late kant zou zijn.

Dota 2 is in ontwikkeling voor Windows en Mac OS X. Het spel bevat veel elementen uit het originele Defense of the Ancients, al zal de spelwereld gebouwd worden in Valves eigen Source engine, hetgeen grafische verbeteringen moet opleveren. Daarnaast zal voicechat in Dota 2 ingebakken zitten en bevat het spel bots. Deze computergestuurde spelers nemen bijvoorbeeld de taken van een speler over als diens internetverbinding even wegvalt.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (62)

Ik vind dit best een risicivolle stap, aangezien er flinke concurrentie zal zijn van Leauge of Legends. Dit spel heeft inmiddels al een flinke user base opgebouwd en is bovendien helemaal gratis. Valve zal dus echt met sterke verbeteringen moeten komen willen ze hiermee kunnen concureren
Mwuah, ik denk dat Valve hier toch een sterke positie zou kunnen innemen. Zowel LoL als HoN zijn leuke titels, maar missen met name buiten de DotA wereld toch wel wat naam.

Daarentegen heeft Valve natuurlijk via Steam een prachtig medium om spelers in grote getalen aan te trekken, afhankelijk van de prijs. Met name qua matchmaking, statistieken en ladder based gameplay denk ik dat Valve de benodigde resources zal hebben om in dat aspect ook zeer succesvol naar voren te komen.
Concurrentie van Leauge of Legends? Wat dacht je van Heroes of Newerth deze concurrent is duidelijk populairder en zal niet snel van ze troon gestoten worden. De game community is vrij actief en is nog steeds aan het groeien.
Hoezo duidelijk populairder? Facts?
Hier dan:
http://www.dotallyrad.com...010/03/4waycomparison.png
http://www.google.com/tre...erth%2C+league+of+legends
www.xfire.com most played

Als het al niet gelijk is, is League of Legends nog altijd groter, bekender.

Als Valve het goed promote hebben ze kans, maar ze moeten iets toevoegen. Wat ik net las: de bot neemt het over tot men terug is, is een leuke toevoeging, dan is het team niet meteen kansloos bij een disconnect bijvoorbeeld.

Echter zal Valve veel en veel meer moeten toevoegen dan een simpele 3de kloon te zijn. Als iemand daar toe in staat is, is het Valve wel denk ik.
Ik had het over de populariteit van het spel en niet over het aantal spelers.

Eerste hit op google "lol vs hon".

wint HoN toch overduidelijk.

Hou er rekening mee dat LoL al een jaar langer open is voor het open publiek en ook nog eens gratis is. Ik denk niet dat je twee games met elkaar kan vergelijken op basis van het aantal spelers wanneer één game gratis speelbaar is en de ander niet, dat is mijn mening.

Als je goed kijkt naar jouw gelinkte grafiekje is het mooi om te zien dat in de tijd dat HoN(Beta) ook gratis speelbaar was het aantal spelers groter was dan die van LoL wat mijn theorie bevestigd.
De populariteit van een spel meet je meestal toch echt wel door het aantal spelers te nemen xD
Het enige wat je nu laat zien is dat de mensen die gestemd hebben op dat forum denken dat HoN beter/leuker wordt (2 jaar terug), maar dat zegt niks over de gemiddelde gamer.

En het volgende voorbeeld:
Als er ergens een band op gaat treden en er geld voor vraagt, terwijl er ergens anders een band op treed die geen geld vraagt. Als er dan meer mensen naar het gratis concert gaan, kan je mij niet vertellen dat het betaalde concert populairder was.

Ik deel je mening dus helaas niet ;)

[Reactie gewijzigd door job_h op 5 juli 2011 12:25]

Je link een forum post uit 2009 van een willekeurig wow arena pvp forum met daarin ongeveer 200 stemmen.
Misschien iets realistiser is dreamhack ongeveer een maand geleden waar live streaming van de matches was, op een gegeven moment had LoL 130k viewers en HoN 6k. Ik geloof dat op een gegeven moment er 220k viewers waren voor LoL (Ik heb er persoonlijk 169k gezien, heb verder geen statistieken voor HoN maar ik geloof dat het niet veel hoger is geworden als die 6k).
Op dit moment krijg je de items als iemand leaved in dota. Ik weet niet zeker wat ik liever heb, een bot of items...... (het moeten wel érg goede bots zijn wil je er wat aan hebben)
Zo risico vind ik dit niet... LoL is zo instabiel en de wachttijd om uberhaupt in de game te komen ligt op dit moment s'avonds op minimaal 3 uur. Een goed alternatief is zeker welkom!
Dat is wel heel erg overdreven.... En het zijn vooral de europa servers met problemen. Ze hebben momenteel net zo veel logins als bij sommige MMO's. Het groeit gewoon heel snel doordat het gratis te spelen is.
en dit probleem wordt elk moment opgelost door de splitsing van west en oost europa iin combinatie met het toevoegen van ong. 100 servers voor alleen europa. LoL is daarmee wel de enige echt concurrent aangezien de HoN playerbase klein is, die van LoL is echter gigantisch en na evenementen als Dreamhack (Season 1) en nu LoL in de IEM geloof ik niet bepaald dat hier verandering in zal komen.
Die splitsing (en de extra splitsing die er komt) zorgt er wel voor dat ik het spel niet heel makkelijk kan spelen.

Ik speel voornamelijk op de US server met mensen die ik ken, maar ik ken ook mensen op de EU server (en straks ook op EU Nordic). En helaas zijn het niet alleen de servers en spelers, maar is ook je eigen "summoner account" apart per "server groep"

Als de server splitsing alleen dat was, met een grote enkelvoudige "summoner database" die elke server gebruikte had ik het spel een stuk leuker gevonden, en er waarschijnlijk ook al geld aan uitgegeven.
mja je kan niet altijd met een dubbeltje op de eerste rang zitten, in WoW moet je maandelijks betalen om op één enkele server te kunnen spelen met je character. je kan straks gratis 1x van server veranderen als je dat wilt. en anders maak je gewoon nog een gratis account op de andere server, problem solved.
"Als de server splitsing alleen dat was, met een grote enkelvoudige "summoner database" die elke server gebruikte had ik het spel een stuk leuker gevonden, en er waarschijnlijk ook al geld aan uitgegeven."

Probleem is nu juist dat de database het niet aan kan. Vandaar dat er een login que is gekomen. Helaas heeft de login que het probleem niet opgelost (vroeger ging de server gewoon op busy).

Het lijkt me wel zo prettig als je gewoon in je eigen region speelt aangezien niemand te wachten zit op een speler met ping 400.

ps:
"Why wasn’t Scandinavia included as part of EU West?

There were two primary reasons that we split the platform across the regions that we did. First and foremost, we wanted to ensure that the two new platforms that we created would be of relatively equal size. Additionally, the Nordic region continues to be one of our fastest growing areas in Europe. By splitting the platforms in the manner that we did, we were also able to keep the growth rate consistent across both of the new platforms.

We also took a very hard look at how people were making friends while playing League of Legends. Based upon our research (and much to our surprise), we actually found that Scandinavian summoners actually tended to have more friends in Eastern Europe. Keeping friends lists as intact as possible was one of the key motivators for how we ultimately decided to split the platform. We wanted to ensure that friends remained with friends in the broadest sense, so we placed the Nordic region onto the platform that would be least disruptive to existing friend groups. We acknowledge that this is not universally the case, but that is the reason that we are providing everyone with a one free transfer to the opposite server. You will also, of course, be able to join either platform as a new summoner if you so choose.
"

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 5 juli 2011 17:14]

Helaas is 3 uur is niet overdreven, sommige dagen is uberhaupt niet in te loggen. Gelukkig worden de servers gesplitsts tussen west eu en oost eu (+noord). Dus de Polen, Denen, enz krijgen een andere server.

http://riot-web-static.s3...om/images/eu2/eu2-map.jpg
en daarom speel ik op USA servers

de max wachtijd daar voor mij is tot nu toe niet meer dan 5 minuten geweest
Wellicht is mijn ervaring niet representatief, maar zowel mijn vriendin als ik spelen LoL sinds een week zonder ook maar een enkele crash. Wachttijd is er wel, maar het langste wat ik heb moeten wachten is twintig minuten, geen drie uur, en dan loggen we toch vrij uniform over de dag in :)
Nou, ik heb als vervent gamer allebei gespeeld, en ik moet toegeven dat de Heroes in DotA beter waren dan in LoL. Tevens was de strategie achter DotA wat fijner (creep kills en denies bijv.)

Ik kan niet wachten!
Als je echt niet kan wachten dan moet je Heroes of Newerth proberen moTIF ;), daarbij is het creep kills denied systeem al vanaf het begin actief in het spel.
En niet alleen LoL, maar ook Heroes of Newerth. Maar toch ben ik benieuwd hoe Dota 2 zal uitpakken :)
Zolang LoL er iedere dag uit ligt en HoN relatief(ten opzichte van de GRATIS LoL) duur is en ook een tikkie te hardcore is voor veel gebruikers (daarom is LoL ook zo succesvol, DOTA Light) zou Valve wel best een kans kunen maken met DOTA2.

LoL ontwikkelaars zijn ook nog eens vrij incompetent wanneer het op netwerkmanagement neer komt. Zeker nu ze de servers gaan splitsen. Een best of both worlds, wat DOTA2 kan worden, zou geen kwaad kunnen.
LoL is onspeelbaar IMHO, de login problemen zijn echt niet normaal, al erg lang.

plus het crasht ook nog eens heel vaak.

[Reactie gewijzigd door Navi op 5 juli 2011 18:40]

De laatste dagen valt het wel mee. Ze hebben de europa servers opgesplitst waardoor er theoretisch 2 keer zo veel man tegelijk online kunnen zijn. Heb sindsdien max een kwartier hoeven wachten.
vergeet niet dat Dota 2 wel al een status heeft en al een hele grote fan base heeft. dus al ze inderdaad met sterke verbeteringen komen, ga ik er van uit dat het zeker goed moet komen.

Edit:Dota

[Reactie gewijzigd door GinoGio op 5 juli 2011 11:52]

Wel, het voordeel dat DOTA 2 heeft, is dat IceFrog hier mee aan werkt. Hij is degene die de originele DOTA de laatste 4 jaar staande houdt en nog elke maand updates uitbrengt.

En hij wordt toch beschouwd als degene die DOTA echt goed gemaakt heeft. DOTA 2 wordt zeer gelijkend aan DOTA (qua gameplay,heroes,items, ...) en veel DOTA spelers zullen dan ook overstappen naar DOTA 2 (terwijl dit niet gebeurde bij HoN/LoL, zij hebben vooral nieuwe spelers bijgekregen)

De userbase van DOTA is nog steeds zeer groot, vooral in Azië.

DOTA 2 kan zeker wel een grote concurrent worden van LoL/HoN
Ik vraag me af of er uberhaupt door Valve nog wel gewerkt wordt aan EP3 :/
Dat doen ze ook nog niet. Valve heeft namelijk maar 150 medewerkers, en toen ze aan Portal 2 werkten, werkte de hele studio mee. Ik betwijfel ook of ze überhaupt nog een Half-Life game willen maken.

Maar goed, ik zal het zien op Gamescom.
En dat nieuws maakt mij dan weer erg verdrietig... :'(

Hoewel ik toejuich wat Valve allemaal doet op hun platform en hun producten innoveert, zit ik nu al veels te lang te wachten op EP3. Maar ok, met een "klein" bedrijf als dit snap ik dat het lastig is om al je fans tevreden te houden.
Ik ben het anders wel met je eens, dat ik het jammer vind en geen mooi gebaar naar de fans toe dat Valve al een hele poos geleden besloten heeft om de Half-life franchise gewoon af te stoten.
Ten tijde van de ontwikkeling van Left4Dead (deel 1) was al bekend dat men geen tijd stak in Episode 3 (vervolgens volgde dus nog Left4Dead 2 en Portal 2 zoals Wolfos al aan gaf).

Dit is gewoon erg jammer, aangezien Doug Lombardi altijd aan heeft gegeven dat Valve 4 Episodes uit wilde brengen voor Half-life 2 en vervolgens pas de stap wilde gaan maken naar Half-life 3.
Nu zitten we met een abrupt afgebroken verhaal, terwijl er erg veel fans zijn welke smachten naar meer.

Mods als Opposing Force 2 en Black mesa zijn slechts een schrale troost. Ondanks dat deze los staan van Valve ontwikkelingen, zien de media releases er gruwelijk goed uit. Maar ook hier moet je wel in acht nemen dat bijvoorbeeld de mod Black Mesa al sinds eind 2004 in ontwikkeling is en nog steeds niet is gereleased!

Gezien Valve wel het gehele bedrijf laat werken aan nieuwe games, lijkt dit wel een duidelijke strategie om te zorgen dat nieuwe games worden uitgewerkt (ik denk dat veel van dit soort studio's het welbekende DNF scenario toch wel vrezen).

Overigens heb ik me zeker vermaakt met DotA 1. Echter moest je wel een doorgewinterde speler zijn om alle abilities goed te snappen (op latere levels werd het combineren van abilities vrij ingewikkeld... maar daardoor niet minder leuk).

[Reactie gewijzigd door Da_maniaC op 5 juli 2011 10:36]

Nee. Niet de hele studio werkt aan Portal 2, een gedeelte werkte en werkt nog steeds aan Team Fortress 2, er zijn nog steeds mensen bezig met de SDK tools en daarnaast wordt er naar alle waarschijnlijkheid wél op de achtergrond aan een nieuwe Half-life game gewerkt.

Waar jij dan vandaan haalt dat er maar 150 werknemers zijn is mij een raadsel gezien er inmiddels toch echt ongeveer 260 werknemers zijn.
Valve moet kappen met het uitkakken van nieuwe games en eens brengen wat ze beloven namelijk HL2 EP 3. Dit is een beetje een vaporware van Duke Nukem Forever achtige proporties aan het worden... En dat is niet zomaar iets daar EP2 eindigde met een mammoet van een cliffhanger die beantwoord MOET worden.
Het wordt wel heel zuur ja, door het gebruik van episodic games had valve juist aangegeven dat ze een grotere game in een kortere tijd konden maken met een hogere kwaliteit.

Nu geloof ik dat laatste prima, valve released niets als ze zelf niet tevreden zijn naar mijn weten, misschien dat daar ook het probleem ligt. Hl2 ep2 eindigde met een enorme cliffhanger die beantwoord moet worden MAAR ep3 zal ook de laatste zijn in de HL2 reeks dus moet ook wel echt met een knaller eindigen. Ik kan me voorstellen dat Valve hier heel moeilijk een final product van kan maken.

Daarbij komt dat als je de Portals hebt gespeeld je op moet vallen dat er een hele hoop verwijzingen zijn naar het HL2 verhaal en dus het 'universum' niet helemaal stil staat al is de tijdlijn tussen beide mij wat onduidelijk. Stiekem denk en hoop ik dan ook dat de verhalen van beide samen komen.
Portal en Half Life hebben nu eigenlijk alleen nog maar oppervlakkige verbindingen zoals Arperture dat een Concurrent is van Black Mesa en GLaDOS die iets te maken heeft met de borealis waar je een blauwdruk van ziet aan einde van EP2. (heb portal 2 nog niet gedaan moet ik daar wel bij kenmerken, dit is deels omdat Valve me op mijn zenuwen werkt met dit hele EP3 debacle, en hij momenteel nog wat te duur is.)
Begrijp best dat ze een goed eind willen knopen aan de HL2 franchise maar je bedrijf constant maar aan nieuwe titels laten werken gaat zeekerzeker geen goede afsluiter neerzetten, net zo min als het laten wachten van je fanbase want dat creert verwachting die niet te matchen zijn. (zie DNF)

[Reactie gewijzigd door Alpha Bootis op 5 juli 2011 10:45]

Portal 2 te duur ? 32 euro by G2Play en op Steam 34 euro terwijl je voor 10 euro meer de hele Valve collectie inclusief Portal 2 hebt.

Volgens mij is het voor sommige mensen ook nooit goed.

Steam link

[Reactie gewijzigd door Dylan93 op 5 juli 2011 13:54]

Dagaanbieding ja, zo kan ik het ook. Normale prijs is 50 euro en de hele valve collectie heb ik al. (de games die me boeien iig)
Dus niet zo naar conclusies springen svp. :)
Deze computergestuurde spelers nemen bijvoorbeeld de taken van een speler over als diens internetverbinding even wegvalt.
Dit is wat in LoL ook ECHT fijn was, een keer een pc crash of een wegvallende internet verbinding vergalt dan niet meteen het hele spel! Fijn dat die functie erin zit!

Kan niet wachten tot het uitkomt!
Als je in LoL je verbinding verliest kun je toch niet reconnecten.
Alleen midden in de nacht en 's morgens vroeg.
Daar heb ik nooit last van, want je hebt een fijne reconnect knop in de client waardoor je niet opnieuw de que in hoeft te gaan. Volgende keer dat dus proberen inplaats van de client gelijk af te sluiten ;)

Ik ben wel benieuwd naar dota2 want ik denk dat er al teveel concurrentie is. De mensen die betalen voor het spel die spelen HON en de mensen die gratis willen (met micro transfers) spelen LOL.
Heel ergerlijk ja, start je net een potje. Dropt er iemand. Ja dan kan je het eigenlijk al wel opgeven of de tegenstander moet newb mensen hebben :P
Zou mooi zijn als het dit jaar nog uitkomt. Als fanatieke DotA speler (vroeger) en HoN speler nu kijk ik heel erg uit naar DotA 2. Ben heeeel benieuwd wat valve er van kan maken. LoL kon me totaal niet bekoren, een wii versie van een MOBA :(

Als het net zoals HoN wordt, maar dan met stabielere servers zou het helemaal top zijn. :)
Ik speel nog steeds wel eens Dota voor war3, gewoon omdat het old school gaming is met een goede map en gebalanceerde heroes.

Hopelijk komt battletanks en battleships ook nog voor SC2 uit.

Persoonlijk vind ik het jammer dat er weer geld verdient moet worden door nieuwe games te baseren op een goede custom map voor warcraft3.

Overigens is Blizzard zelf ook bezig met een custom map voor SC2: http://www.dota-utilities...tarcraft-2-announced.html

[Reactie gewijzigd door Viper® op 5 juli 2011 10:53]

Daarbij komt dat het altijd de bedoeling van Valve is geweest om de remake van Warcraft III-mod Defense of the Ancients in 2011 op de markt te brengen, zodat een onthulling op de Gamescom al aan de late kant zou zijn.
Vergeet die schatting niet om te rekenen naar Valve-time.
een release "dit jaar" vertaalt naar een release "over minstens 1 jaar"
LoL is een dumbed-down versie van DotA met lelijkere graphics dan het WC3 origineel. Heroes of Newerth is een waardige opvolger maar kampt ondertussen zelf alweer met een hoop problemen met de servers e.d. Ben alleszins benieuwd wat DOTA2 zal toevoegen aan het genre!
LoL ziet er duidelijk wel beter uit dat de WC3 versie, maar dat doet er eigenlijk niet toe. Juist omdat LoL simpeler is dan de oorspronkelijke DOTA is het veel toegankelijker, pak daarbij dat het GRATIS is en je alleen kunt betalen voor dingen die het spel niet beinvloeden en ook nog eens dat het voor beginners veel gemakkelijker is om het spel te leren in LoL en de communitie niet bestaat uit een stel losgeslagen harcore pro bullshit gamers met een iets te grote bek (HoN) is het niet gek dat LoL zo succesvol is. DOTA2 moet wel héél goed zijn, wil het de concurrentie aan kunnen met het gratis LoL. Lijkt het teveel op HoN, dan trekt het alleen maar een paar hardcore zeikgamers en dat zijn er niet zo heel erg veel, dus dan verdien je er niet al te veel aan.
Ik heb jarenlang Dota gespeeld en ben ook fan van het genre, LoL heeft mij echter nooit kunnen overtuigen. Ik vond de heroes niet passen en de magie van de items was naar mijn idee ook weg. Het was niet meer gewoon ff snel een potje dota spelen waarbij iedereen dezelfde voor -en nadelen heeft.

Ik denk dat HoN dit beter heeft aangepakt al heb ik dat nooit gespeeld. De indruk die het mij gaf was dat het een tussenoplossing was omdat de klassieke dota niet meer speelbaar was.
(al verwacht ik niet dat vele deze mening zullen delen)

Ik kijk dan ook erg uit naar dota 2 en hoop dat het de sfeer van de oude dota terug kan geven.
Ik hoop nog steeds voor een volwaardige DotA-achtige map in starcraft II. Op zichzelf heeft starcraft II in de map editor bijna elke functie die warcraft 3 ook had, en het heeft al features als in-game VoIP, waar HoN en DotA2 mee komen als nieuwe feature. Ook is er in SCII een mogelijkheid voor stats recording, die helaas nog niet zo goed werkt als hij zou moeten.

Natuurlijk zijn er maps op SCII die een beetje in de buurt van DotA komen, maar echt een goede vervanger is er absoluut nog niet.
Ik ben momenteel actief met Heroes of Newerth en aangezien dit spel veel updates uitbrengt en nog steeds erg actief is is de vraag nog maar of DotA 2 een goede concurrent gaat worden. Als het uit komt ga ik het zeker proberen want ik ben een grote fan van Valve en aangezien Icefrog zelf ook mee werkt aan het project heb ik er wel vertrouwen in. Ik weet namelijk ook dat Valve zelf ook erg actief is met updates uitbrengen, kijk maar naar Team Fortress 2 bijvoorbeeld.

Het zal alleen de vraag zijn bij welke van deze twee ik ga blijven. Heroes of Newerth moet trouwens ook nog steeds de map editor en custom maps functie uitbrengen, dat is voor mij ook een leuke toevoeging voor de afwisseling. Mocht Valve dat ook van plan zijn, en het eerder uitbrengen dan kan het misschien nog wat mensen over laten stappen.

Verder wacht ik ook heel erg op HL2 Episode 3, maar ik had al ergens eerder gelezen dat er geen Episode 3 meer kwam en dat als er nog een vervolg zou komen, dat ze het dan Half Life 3 zullen noemen omdat de engine van HL2 al te oud is en dat ze niet alles op deze engine wilde laten draaien.

Ik hoop dan in ieder geval wel dat er een vervolg komt, Episode 3 of niet, ik wil het verhaal wel zien eindigen en daarnaast vind ik de hele Half Life reeks gewoon briljant. Mocht het Half Life 3 worden dan zal dit uiteraard op een nieuwe engine zijn waar dan ook weer veel spellen voor uit zullen komen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True