StarCraft II op BlizzCon 2010

Nieuws over de uitbreiding?

Blizzard had, voordat de BlizzCon van start ging, al laten doorschemeren dat er niets van Heart of the Swarm, de eerste uitbreiding van StarCraft II, op de beurs te zien zou zijn. Een kleine teleurstelling natuurlijk, want na de uitstekende campagne uit SC2 zijn er vast heel wat fans van de serie die benieuwd zijn hoe het verhaal rond de insect-achtige Zerg zich in de eerste uitbreiding verder ontwikkelt. Op de verschillende podia van de BlizzCon werd echter niets verteld over de uitbreiding. Gelukkig kregen we de kans om de man aan de tand te voelen die alles weet over het verhaal in de rts, schrijver Brian Kindregan.

Is het verhaal van Wings of Liberty en de twee uitbreidingen al helemaal af?
Nee, niet helemaal. De grote lijn is wel af, die is al lang geleden vastgesteld. Maar bij elke game en elk verhaal proberen we de details zo lang mogelijk open te houden. Je kunt ooit iets tot in detail hebben uitgedacht, om er pas achter te komen dat het niet werkt of niet leuk is als je drie jaar later aan de implementatie toe bent. Je kunt er ook drie jaar later achter komen dat je inmiddels een beter idee hebt of dat de techniek is veranderd zodat er opeens veel meer mogelijkheden zijn. Daarom probeer ik niet te diep in de details te gaan, zodat het verhaal gemakkelijk kan worden aangepast.

Wanneer en waarom hebben jullie besloten om het verhaal in drie delen op te splitsen?
Dat gebeurde toen we ons realiseerden 'hoeveel verhaal' we wilden vertellen. Toen we ons probeerden voor te stellen hoe groot het verhaal is dat we moesten verwerken in tien missies voor de Terran, tien missies voor de Zerg en tien missies voor de Protoss, werd langzamerhand duidelijk dat het zonde zou zijn om daaraan vast te blijven houden. Uiteraard waren de fans daardoor wat bezorgd. Fans waren bang dat we ze een poot probeerden uit te draaien door de game in drie delen te splitsen. Sinds het spel uit is, hoor ik die kritiek gelukkig niet meer. Het lijkt erop dat de fans hebben begrepen dat er genoeg valt te beleven aan de Terran-campagne uit Wings of Liberty. Ik kan me ook niet voorstellen hoe we het verhaal uit Wings of Liberty hadden moeten vertellen in tien missies. Als iemand me had verteld dat ik het in tien missies had moeten proppen was ik waarschijnlijk in huilen uitgebarsten. Of gaan drinken. Of beide.

Wings of Liberty is alweer een paar maanden geleden uitgebracht. Is het verhaal van de tweede uitbreiding inmiddels al af?
O nee, was dat maar waar! Het overkoepelende verhaal is af, dat was zelfs al af, maar aan het gedetailleerde verhaal uit Heart of the Swarm wordt elke dag nog hard gewerkt. Dat is spannend, want alle lessen die we hebben geleerd bij Wings of Liberty proberen we toe te passen in Heart of the Swarm. Bovendien is een verhaal bij ons nooit helemaal af. Binnen Blizzard wordt erg nauw samengewerkt en iedereen mag overal over meepraten. Het is niet zo dat we het verhaal met zijn allen schrijven, maar er zijn altijd wel mensen die een stevige mening over bepaalde zaken ventileren. Soms op een vriendelijke en rustige manier, maar soms ook met stevige taal of met grote diagrammen die op whiteboards worden getekend. Dat gaat door tot we iets hebben waar iedereen enthousiast over is. En dan heb ik het nu alleen nog maar over het managementteam. Daarna ga ik ermee naar de tekenaars en level designers en die hebben vaak praktische bezwaren of simpelweg andere ideeën, wat wil zeggen dat er meestal erg veel wordt aangepast voordat we vanaf het eerste idee zijn aangekomen bij de definitieve uitwerking.

Blizzard maakt nieuwe start met Dota Nieuws van 22 augustus 2011
Blizzard kondigt Blizzcon 2011 aan Nieuws van 7 februari 2011
Blizzard kondigt BlizzCon 2010 aan Nieuws van 25 maart 2010