Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 329 reacties
Submitter: player-x

Een 'bug' in Starcraft II zou gpu's kunnen laten oververhitten omdat ontwikkelaar Blizzard geen maximum heeft gesteld aan het aantal frames per seconde in het menu van de game. Videokaarten kunnen hierdoor overbelast raken.

Als de gamer het spel op het menu laat staan, stijgt de belasting van de gpu naar 100 procent. Bij lange duur in combinatie met onvoldoende koeling kan dit tot oververhitting leiden. Verschillende gamers meldden de problemen, waaronder Adam Biessener van Game Informer. "Na drie uur gescholden te hebben, plaats ik dit bericht vanaf de laptop van mijn vrouw omdat bij zowel mijn laptop als mijn desktopsysteem de videokaarten doorgebrand zijn", valt te lezen bij Dailytech.

Inmiddels heeft Blizzard een oplossing voor de bug in StarCraft II: Wings of Liberty. Door het variables.txt-bestand in de map van het spel aan te passen met 'frameratecapglue=30' en 'frameratecap=60' zouden de problemen verholpen moeten zijn. Tot grote frustratie van sommige gamers met een defecte videokaart, spreekt Blizzard niet over vergoeding van de veroorzaakte schade door de bug.

De vraag is of Blizzard wel verantwoordelijk gehouden kan worden voor de schade. De oververhittingsproblemen vallen waarschijnlijk onder garantie bij de videokaartfabrikanten omdat normaal gesproken de grafische kaart zich automatisch onderklokt zodra de temperatuur van de gpu te hoog dreigt te worden. Daarnaast is het de verantwoordelijkheid van de gamer zelf om voor voldoende koeling te zorgen in zijn systeem.

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (27)
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (329)

1 2 3 ... 11
Leuk bericht jongens, maar het is totaal niet compleet.

Blizzard heeft het probleem niet opgelost met die variables. Het is een workaround. Ingame gebeurt dit namelijk ook, maar dan heeft het compleet niks te maken met de hoeveelheid frames die je hebt.

Mijn kaart gaat gewoon om de 5 minuten even vol zn fan speed verhogen terwijl mijn temps gewoon okee zijn (80 graden max op de gpu). Dan krijg ik een dikke blackscreen en na 15 seconden gaat hij weer verder.

Na dagen dingen geprobeert te hebben is het me gelukt om het weg te werken. Ik heb mijn kaart nu met 8 mhz undercloacked. Mijn temps blijven hetzelfde, maar de black screen is weg. Het hele forum van blizzard staat trouwens vol met problemen met crashes in game die veel weg hebben van degene die ik heb.

In de beta zat deze fout al en die heb ik aangekaart, maar helaas geen reactie van de blues. Pas vandaag heeft een blue gereageerd in het ATI topic op het forum met het feit dat ze informatie willen. Een paar dagen geleden verkondigden ze nog heel leuk dat het allemaal aan ons lag en dat onze airflow slecht was etc.

Dit is complete onzin want de temps zijn gewoon oké, maar mijn comp reageerd alsof mijn kaart inderdaad overheated is. Dus ik vraag mij ten zeerste af of die kaarten gefryed worden door hitte of door slechte code, want het zou zo maar eens kunnen.

Die game had nooit gold mogen gaan zoals ik al zei aan het einde van de 1ste beta fase. Ze hebben het niet gehaald met hun code zoals ik al had voorzien want dit probleem zit te diep in de software.
Hitte. Niets meer en niets minder.

De koeling zit er gewoon niet goed op of is niet goed genoeg.

Hardware fabrikanten staan bekend om het toepassen van slechte en niet goed geteste koeling. Dan gaan zo in een keer na een jaar spellen bepaalde functies gebruiken dat ze voorheen niet deden en ....blam....hogere temperaturen en kapot.

Ook mag je temperatuur wel goed lijken. Als de koeling er niet helemaal goed opzit dan kan 1 deel van de GPU behoorlijk warmer worden dan het ander deel.


Ik heb net van een G73JH laptop de Ati 5870m voorzien van nieuw koelpasta en de koeler er goed opgezet. De 5870m heeft 3 temperatuur censoren wat als voordeel heeft dat je kan zien dat het niet in de haak is. 1 sensor gaf een normaal te verwachten temperatuur aan terwijl de ander 17 tot 20 graden meer aan gaf tijdens load. Dat is op een core van 2 bij 3 centimeter.

Na mijn eigen bewerking is het verschil nog maar 6 graden bij Furmark belasting.

Fabrikanten gebruiken graag massa produktie en dat kan enorme temperatuur verschuivingen op een relatief klein oppervlak opleveren. Het is echt de hardware.
Dus ik vraag mij ten zeerste af of die kaarten gefryed worden door hitte of door slechte code, want het zou zo maar eens kunnen.
Áls code ál een videokaart kan mollen, dan geef ik nog steeds de videokaart de schuld en niet de software/game. Een beetje videokaart moet gewoon zichzelf kunnen beschermen - zij het door een automatische terugklokfunctie of een reset-mogelijkheid als er flashable chips zijn aangepast.
Als er nog andere opties bestaan waardoor een videokaart kapot kan gaan dan bovengenoemde twee, dan hoor ik dat graag :).

[Reactie gewijzigd door kimborntobewild op 2 augustus 2010 23:22]

Hoe kan zoiets nou niet naar voren komen tijden het beta testen?
Zoals reeds een aantal malen vermeld, was dit ook bekend tijdens de beta test, maar het feit dat VGA kaarten er nu mee ophouden kun je Blizzard niet aanrekenen. Er zal toch echt iets fout zitten in de koeling van deze grafische kaarten.

Overigens vermoed ik dat het voornamelijk Nvidia kaarten zijn gebasseerd op de G84, G86 en G92 series en daarnaast de 8800 Desktop series. Deze GPU's bevatten namelijk een produktiefout waardoor de GPU niet bestand is tegen de warmte fluctuaties welke bij een GPU normaal gesproken onstaan.

Zo zijn er al legio laptops voortijdig gestorven en kun je in een topic hier op GoT een topic vinden over de 8800 series die na ongeveer 2 jaar gebruik bij bosjes sterven.

Deze produktiefout was overigens eind 2006 reeds bekend eb ontdekt door HP die Nvidia hiervan op de hoogte bracht, alleen Nvidia heeft dit tot Juni/Juli 2008 altijd ontkend en verzwegen. Uiteindelijk hebben ze ook nooit een oplossing geboden.

Dus als het inderdaad Nvidia kaarten betreft zoals elders wordt gezegd, dan ligt de schuld volledig en alleen bij Nvidia. De problemen met deze serie GPU's komt sneller aan het licht naar mate de GPU zwaarder wordt belast en de warmte fluctuaties groter worden. De kaarten zouden hier namelijk gewoon tegen moeten kunnen.

[Reactie gewijzigd door _Dune_ op 3 augustus 2010 01:40]

Sorry voor de overlast hoor, ik heb voordat ik dit poste de reacties doorgelezen en gezocht (ctrl-f) op 'beta' en er werd toen nog niets over gezegd, zoals jij suggereert :(
Welke grafische kaarten zouden dit kunnen zijn? Iemand een lijstje ? :)
gok iets met passieve van nvidia... zijn nogal gevoelig...
Eigen schuld dit. Hun zorgen niet voor goede airflow in hun kast en/of koeling van hun videokaart. Als je een stock videokaart (non passive) koopt, dan zou deze genoeg moeten koelen, zelfs op 100% load.

Als je een passief gekoelde kaart hebt, dan weet je dat je een goede airflow moeten hebben en een sterk genoege om dat ding te koelen. Heb je dat niet dan brand hij door ja.

Je koopt videokaarten zodat ze op 100% load kunnen draaien, videokaarten worden hier ook uitvoerig op getest door de fabrikant met stock cooling.

Of ze hebben hem overklokt zonder de koeling aan te passen..

Als er videokaarten doorbranden dan zal er echt wel iets meer aan de hand zijn dan een gevalletje "100% load", trust me. Passief gekoeld zonder juiste airflow? eigen schuld. Overclockt? eigen schuld.

De 8800gtx kaarten hadden koelings problemen en de 8800gt512mb in mindere mate.. maar verder ben ik er van overtuigd dat dit bij de gebruiker ligt en niet bij de fabrikant of blizzard entertainment.

Last but not least, videokaarten clocken zichzelf terug en/of schakelen zichzelf uit als ze te heet worden. Mocht dit niet het geval zijn dan zal er wel aan het bios oid geknoeit zijn.

Beetje hypocriet dit.

Long story short:

Videokaarten met actieve koelers zijn er uitvoerig op getest door de fabrikanten dat ze langdurig 100% Load aankunnen(al dan niet met 100% fanspeed) zonder hitteprobleme te ondervinden.

- passief gekoelde kaarten
- slechte airflow
- overclocks
- veel stof
- bios tweaks, volt tweaks etc.

zijn allemaal gebruikers te verwijten.
Tenzij ze een 8800gtx of 8800gt512mb hebben, dit zijn de enige 2 hitte problemen kaarten.

[Reactie gewijzigd door kaluro2 op 2 augustus 2010 19:31]

Wat nou als je een kant en klare Acer pc hebt met een passieve nvidia kaart? Kun je het de gebruiker dan ook verwijten?

Nee tuurlijk niet. Dit is gewoon een hardware fout, al dan niet overgeclockt, dat moet de fabrikant zelf uitzoeken.
Nee, dit is geen hardware fout, niets mis met de videokaarten... De ontwikkelaars van starcraft hebben een 'foutje' gemaakt. De kaarten worden gewoon onbedoelt overbelast door een verkeerde instructie, of beter gezegd; door een instructie die niet gegeven wordt.
Nogmaals, videokaarten met actieve koeling worden uitvoerig getest op 100% Load, dit kunnen ze aan. Zolang er niet mee geprutst wordt en zolang ze niet in een computerkast met weinig tot geen airflow komen te hangen, branden ze niet door.

Dit ligt uiteindelijk bij de gebruiker, niet bij starcraft. Softwaremakers maken geen software om de GPU niet 100% te belasten, beetje dom verhaal.

Je gaat Crytek toch ook niet aanklagen voor crysis, en zegt dat de fout bij hun ligt omdat jouw kaart op 100% draait?
@kaluro2: Hoe noem je dan software die de GPU 100% belast.. of dat nu per ongeluk is of expres, degene die zorgt dat de GPU 100% belast wordt over langere tijd is toch degene waar de schuld ligt. Bij normaal gebruik wordt een GPU nooit lang 100% belast..
Dus in jouw ogen zou een applicatie die constant blijft schrijven/lezen naar je harddisk en daarmee de levensduur extreem verkort nog steeds de schuld liggen bij de gebruiker..
Quote: "@kaluro2: Hoe noem je dan software die de GPU 100% belast.. of dat nu per ongeluk is of expres, degene die zorgt dat de GPU 100% belast wordt over langere tijd is toch degene waar de schuld ligt. Bij normaal gebruik wordt een GPU nooit lang 100% belast.. ".

Dergelijke software noem je "games" of distributed computing projecten (b.v. Folding@Home) op de GPU. En (moderne, deftige 3D) games belasten de GPU wel degelijk 100% over langere tijd. Sterker nog, 3D engines zijn heftig getweaked om het maximale uit de GPU te halen !

In-game menu's zijn meestal inderdaad lichter of draaien in '2D' modus om niet onnodig te GPU te belasten en dit is dus vrij slordig van Blizzard, maar veel games hebben er last van; ik noem even een C&C Generals.

Verder zijn moderne GPUs - net zoals CPUs - beschermd tegen oververhitting, ofwel BIOS-based ofwel driver-based. Helaas werkt dat 'generieke' algorithme niet altijd even afdoende; een laptop kaart of een passieve-kaart reageert nu eenmaal anders dan eentje met een mega-koeler erop. Vandaar ook vaak de specifieke mobile-drivers ...Dat is echter niet 'random game X' te verwijten !

En een beetje 'common sense' aka 'boerenverstand' vertelt ons dat urenlang gamen terwijl de PC als een idioot loeit en hete lucht 'spuugt' (nog even los van eventuele temp-metingen) niet echt verstandig is. Vergelijk het met de toerenbegrenzer in een auto; het voorkomt erger, maar continue er tegenaan rijden is niet echt verstandig .... en na X minuten/dagen volgas/gamen zonder enige rust, zal de boel klappen !

Mijn ge-OC'de 8800gtx met overkill-home-made koeler die 'm 20C koeler hield onder load dan de fabriekskoeler, is na 3 jaar ook doorgefikt, dacht tijdens een potje GTA4. Een ander berucht voorbeeld is de Radeon 9800 Pro ... Nu kun je claimen dat je een dergelijke 'high end' kaart koopt om te gamen, maar enige 'fair use' en 'common sense' mag ook wel van de gebruiker verwacht worden.

Juridisch is dat een leuke strijd tussen fabrikant en gebruiker, maar daar heeft 'random game X' verder niets mee te maken; sommige screensavers veroorzaken b.v. al 100% CPU (of GPU) load; gaan we die nu ook aanklagen ?
inderdaad mijn gpu "klapte" als in systeem crashed omdat GPU te warm werd en abrubt alles uitschakelde wegens temperatuur beveiliging.
Dat de SW een 100% load geeft als dan niet bewust doet feitelijk niets ter zake evenals de toegepaste koeling. OCen laat ik nog een randgeval noemen.
De kaart moet tegen doorbranden beveiligd zijn niet meer en niet min.
Helemaal eens... De ontwikkelaars zijn niet de schuld, die kaart moet zelf de framerate bepalen a.h.v. de temperatuur.
het menu van sc2 is in 3d afaik.
Nee, de videokaart wordt bij normaal gebruik inderdaad niet langdurig 100% belast dus de ontwikkelaars hebben zeker een fout gemaakt. Maar dan nog ligt de schuld van het defect niet bij hun. Een videokaart hoort het gewoon aan te kunnen om 100% belast te worden, of je dat nu vaak tegenkomt of niet. Als dat niet zou kunnen moet dat als waarschuwing bij de videokaart vermeld worden en dat zie ik nooit.

[Reactie gewijzigd door bwerg op 3 augustus 2010 09:48]

Wanneer ik een videokaart, processor of wat dan ook koop dan mag ik er vanuit gaan dat deze 100% load aan kan. Sterker nog, wanneer een kaart 100% load verwerkt gedurende een game dan zegt dat alleen dat de game het maximale uit mijn kaart haalt.

Heb zelf ooit het zelfde probleem gehad met een X800 kaart van ATI, onder de meeste spelen deed ie het lekker, dus overklokken en deed ie het nog beter. Tot ik weer een keer met Pinnacle ging renderen, 9 uur full load en toen was het einde kaart, was vergeten vinkje aan te zetten in ATI tray tools om de fan auto te zetten, dus die stond op 40%.

En bij een stock kaart nooit het probleem gehad. Lag dus gewoon aan mij en niet aan de software.
@ Wim-Bart
Maar JIJ had de keuze een vinkje aan/uit te zetten.
Deze gamers niet.
Als daardoor de HDD binnen 5 jaar naar zijn gootje gaat, is het inderdaad gewoon een garantiegevalletje. Bij Seagate, althans, die 5 jaar garantie biedt. Bij normaal gebruik kan een GPU zeker wel lange tijd 100% belast worden: gewoon de settings absurd hoog instellen en spelen maar. Sommige potjes van (zeker spellen als Starcraft) kunnen uren duren, laat staan games als WoW enzo. Dat je een lage framerate krijgt wil niet zeggen dat er mensen zijn die niet gewoon genoegen nemen met 20 FPS, waarbij de videokaart op 100% loopt.
Wordt hij te warm, dan behoren ze teruggeklokt te worden.

Terug naar het hardeschijvenverhaal: hoe denk je dat servers dat doen? Die staan natuurlijk ook de hele dag te read/writen. En zeggen dat 'consumentenschijven' daar niet voor zijn bedoeld, is mosterd na de maaltijd. Staat er ergens dat ze daar niet geschikt voor zijn? Nee...
Off-topic: Seagate biedt al enige tijd geen 5 jaar garantie meer op hun harde schijven, behalve op de enterprise-level disks.

Ik heb er een 25-tal in m'n bezit (gehad) en heb er de laatste 4 jaar een stuk of 15 teruggestuurd omdat ze voortijdig de geest gegeven hebben binnen de garantieperiode (types: 200 GB, 250 GB, 1 TB). Zelfs de "certified repaired" begeven het binnen de (oorspronkelijke) garantieperiode, zo heb ik er ondertussen ook al 2 teruggestuurd. Ik koop alvast nooit nog Seagate. Nu werk ik met WD Caviar Black schijven en moet toegeven dat ik er nog geen seconde spijt van gehad heb (zo heb ik er ondertussen ook een stuk of 6 draaien het laatste anderhalf jaar).
Terug komen op je hardeschijf verhaal. Daar zitten specs aan. En een server hardeschijf heeft wel andere specs dan consumenten schijf. Daar zit ook het stukje hoeveel uur draaien etc. Niemand verbied jou om consumentenschijveb te gebruiken in servers. Zie Google bijv.
Ik denk dat in dit geval een verschil bestaat tussen oorzaak en schuld.

De schuld heeft degene die willens en wetens een kaart stukmaakt. Gevalletje Acer hierboven: als Acer de kaart in een systeem plaatst met slechte koeling en de drivers oververhitting niet voorkomen heeft Acer schuld. Gevalletje garantie. (Nog moeilijk genoeg om te claimen, maar via de normale kanalen heb je een redelijke kans. Bij de derde kaart is er duidelijk sprake van eem aantoonbaar slecht produkt, want hij gaat stuk.)

Als Starcraft de "oorzaak" is van het probleem zoals hierboven aangegeven, lees ik zelf dat Starcraft de trigger is voor de problemen. Natuurlijk mag het niet voorkomen, maar Starcraft heeft er niet voor gezorgd dat jij een bagger kaart hebt in een slecht geventileerde kast met beroerde drivers.

Als Starcraft het probleem niet triggert danwel een DVD-viewer of iets dergelijks.

Dat probleem is toch echt veroorzaakt door de gebruiker. Deze wil in de regel voor een dubbeltje op de eerste rang. Als je altijd goedkoop wilt boycot je "dure" producten, die verdwijnen vanzelf uit de markt. Dat mag, maar ga dan niet klagen bij de verkeerde partij.
Bij normaal gebruik wordt een GPU nooit lang 100% belast..
Als tijdens het spelen je GPU niet 100% belast wordt zit je naar een spel te kijken dat minder mooi is dan mogelijk zou kunnen zijn, dus dat is zonde.
Kleine toevoeging:

Al 14 jaar bestaat er een 'torture' test van GIMPS (Mersenne priemgetallen zoeken).
Hierbij wordt de CPU meerdere uren op 100% belast.
Lukt dat niet, wordt altijd aangenomen dat de CPU een fabrieksdefect had mits hij draaide op fabrieksinstellingen, of dat men hem niet zo hoog had moeten overklokken.

Lukt het wel, dan gaat men vaak daadwerkelijk naar Mersenne's op zoek, per getal duurt dat makkelijk twee maanden, en dat jaren lang.
CPU's kunnen dus 5 jaar lang 24/7 op 100% draaien!

Dat gaat bij tienduizenden gebruikers als jarenlang goed.

Als dat bij GPU's niet lukt, lijkt me toch dat er iets grondig mis is.
Wat als er brand ontstaat? Krijgt dan de software - die slechts gebruik maakt van de functies die de videokaart via de driver aanbiedt - de schuld? Want dat zou toch echt lachwekkend zijn!
@SuperDre: "Hoe noem je dan software die de GPU 100% belast.."
Nou, een benchmark mischien?
En daar gaat je GPU toch ook niet aan kapot.
In beide gevallen : Ja !

Een grafische kaart is wel degelijk gemaakt om 100% load aan te kunnen. Verschillende spellen (waaronder crysis en UT3) belasten de grafische kaart wel degelijk continu op 100% wanneer je aan het gamen bent.

Wanneer je 64MB ram in een systeem gooit, en er dan een HDD in steekt, is dan windows de schuldige wanneer je HDD het begeeft na 2 jaar ? Die ligt dan ook continu te lezen en schrijven naar je harde schijf.

De meeste HDD's en grafische kaarten kunnen het aan om hun garantietermijn uit te draaien op 100% load , continu. Er zal altijd een niet te voorkomen uitval zijn, maar dat zijn foutjes die naderhand naar boven komen, en dat ligt aan het productieproces.
Ik draai Folding@Home op mijn GPU, gaat volgens mij ook richting de 100% & hij doet het gelukkig nog. Als hij dan stuk gaat is het niet de fout van FaH maar van mij, had ik m'n hardware maar in orde moeten hebben. Zelfde geldt hier.
Hoezo bij gamen wordt toch ook je gpu 100% belast
Niet noodzakelijk. Dit ligt eraan hoe zwaar je spel is.
Sterker nog, bijna geen enkel spel lukt het om je gehele videokaart 100% te belasten. Neem je een stresstest die daar wel op gericht is, zoals furmark, dan haalt je GPU temperaturen die in eigenlijk geen enkel spel gehaald worden.
:) De vergelijking klopt niet helemaal.
Je kan het beter met auto`s vergelijken.
Je kan de motor 100% voluit laten lopen op benzine,dan gebeurd er niks,maar stop je kerosine erin,of lachgas in dan loopt die 3 minuten op 500 %.
En dan is ie kapot

Een (laptop) gpu is afhankelijk van drivers.
Als je de gpu voluit laat lopen op normale drivers gebeurd er niks.
Maar je hebt speciale drivers ,software,die kaarten aanpassen op gebied van voltage,core snelheid enz.
De SKD drivers zijn een goed voorbeeld of de quadro drivers of de speciale bios van Asus/Msi.
M.a.w software kan wel degelijk je kaart om zeep helpen.
Dus zo`n bug zou dus ook je kaart kunnen slopen.

[Reactie gewijzigd door Patecatl op 2 augustus 2010 21:38]

Drivers en Software die de DirectX 11 API aanspreekt lijkt me toch wel een verschilletje tussen te zitten.
Tenzij Blizzard op zo'n 'laag' niveau heeft lopen programmeren (wat zeer, zeer zeer onwaarschijnlijk is) dat ze er daadwerkelijk aan de kaart hebben lopen voeren "Draai deze code en omzeil de thermal throttle" lijkt me toch echt de fout liggen bij de kaart fabrikanten.

Het lijkt me waarschijnlijker dat fabrikanten van de kaarten op de verkeerde plekken hebben lopen te bezuinigen door geen temperatuursensor in te bouwen (ook het geval bij mijn oude 8800GT) waardoor de kaart niet weet wanneer hij aan zijn limiet zit.
Meer je auto in z'n 1 zetten en dan rustig een uurtje met vol gas rijden...
@poepkop
Maar in die motor zit een sensor die na 10 minuten zegt dat de gaskraan iets dichter moet om de temperatuur te stagneren.
De motor gaat van 7000rpm naar een stabiele 5000rpm en de temperatuur stijgt niet meer, neemt meneer even gas terug, dan kan hij daarna weer even op volle toeren.
Werkt de sensor niet goed, doordat de sensor defect is of de boardcomputer besluit hem te negeren en gewoon gas te blijven geven, dan wordt het een heel ander verhaal. De sensor is de verantwoording van de fabrikant, de boardcomputer ook.
De kaart moet gewoon afhandelen wat hij kan en zichzelf beschermen zodra het teveel wordt.
Mijn kever heeft ook geen begrenzer op het toerental/temperatuur. Bij normaal gebruik is er niets aan de hand, ga je raar doen draait het hele zaakje in de prut.

Hetzelfde geldt voor videokaarten, bij normaal gebruik (drivers van leverancier, geen overclock, goede airflow) is er niets aan de hand. Doe je rare dingen, dan loop je het risico dat het fout gaat.
GPU`s in laptops blijft trouwens een raar punt, ik heb al twee IBM`s (T40 met ATI 7500m) en een Dell (met NV8400m) kapot gehad door de videokaart.
En dat gaat dus niet, ik heb een kick down die (bij denk 50, 90 in 2 getest ;) ) inslaat en m'n toeren uitgooit zodat ik de motor niet opblaas. Iets wat dus ook bij die GPU's moet gebeuren.
Kerosine? Dat fikt nog slechter dan diesel en lachgas brand niet:)
Lachgas is een zogenaamd anesthetisch gas, dat wordt gebruikt bij verdovingen, maar het wordt ook gebruik in motoren om het motorvermogen te verhogen. Het is zelf niet brandbaar maar is wel een krachtige oxidator en kan dus ook verbranding van brandbare stoffen versterken.
Je spreekt jezelf tegen....

Fabrikant test op 100% load....
Bug in Starcraft kan voor 100% load zorgen -> gevolg doorbranden videokaart
Probleem fabrikant, deze zou ervoor moeten zorgen dat dit NIET kan.

Alle huidige moederborden schakelen zichzelf tegenwoordig ook uit als je een systeem met proc zou willen opstarten zonder cooler en de temp te hoog wordt.
Dit zou ook het geval moeten zijn bij videokaarten onder een max van 100% load.

Of je nu een actieve of passieve videokaart hebt maakt geen drol uit. De fabrikant moet garant staan voor hun videokaart welke onder 100% load max moet kunnen draaien, tenzij anders aangegeven in de specs....

Je mag er als fabrikant namelijk ook vanuit gaan dat men passieve videokaarten koopt in een zo stil mogelijk systeem (dus weinig fans...) wat moet je anders met een passieve videokaart. (wellicht ruimte besparing, maar dan nog).

All the fingers point to..... Juist ja de fabrikant!
@passkes
De fabrikant hoeft geen 100% load te garanderen, want dat is afhankelijk van de temperatuur van de GPU, welke weer afhankelijk is van o.a. de temperatuur en airflow van de kast.
De fabrikant stelt ook dat er 'voldoende' airflow moet zijn om de beste werkig van hun product te garanderen.
Het is aan de gebruiker om dan te kiezen voor een goede of slechte airflow (wat niet betekent dat hij niet stil kan zijn). Deze keuze heeft zijn uitwerking op hoe lang je de kaart kan gebruiken met 100% load voordat hij terug zal moeten klokken om zichzelf te sparen.
Als de kaart echter een slechte airflow hebt en de kaart klokt niet goed terug... dan ontstaan er problemen die volledig de schuld van de fabrikant zijn.
Waarom een fout van Blizzard.... Ik denk dat er een beveiliging tot oververhitten op moet zitten. Dat moet dan toch van de fabrikant van videokaarten komen???

Of zit ik nu stom te kletsen?
Ik vind dat je punt alleen geldig was als het ingame was, en niet bij het menu :)
JA! moet de gebruiker maar geen kant en klare Acer kopen :+

(even voor de duidelijkheid ik heb persoonlijk niets tegen acer, heb nooit een acer in bezit gehad namelijk en bovenstaande is slechts als sarcastische grap bedoeld!! Mocht de emoticon dat niet al weggeven.)

Ontoppic:
Blizzard is in mij ogen hier niet schuldig aangezien het bij ieder willekeurig spel had kunnen gebeuren. Gpu's moeten 100% load kunnen doorstaan gedurende langere tijd en zo niet zouden er voorzorgsmaatregelen getroffen moeten worden dmv terugclocken en dergelijke.
Als het dan gaat om een kant en klaar systeem of stock kaart is het een kwestie van garantie.
Erg lullig als je garantie al is verlopen maar zelfs dan is Blizzzard nog steeds niet aansprakelijk.
Inderdaad, benchmark programma's zoals Furmark belasten de gpu ook voor 100%, dat hoort een kaart gewoon aan te kunnen. Is dat niet het geval dan is het de schuld van de fabrikant (niet goed getest, slechte koeler) of van de gebruiker (stof, slechte airflow, zelf passieve koeler erop gezet, doorbrandbeveiliging uitgezet in BIOS, etc). Het is zeker NIET de schuld van software die de hardware ten volle benut.

Zou wat zijn als je een distributed computing proggie draait en dus je cpu of gpu (of beide) op 100% draait en het brandt door.

Wedden dat de overgrote meerderheid van de SC2 spelers totaal geen last heeft van dit probleem? Het zijn alleen die paar mensen die een niet goed gekoelde kaart hebben.
Sommige drivers herkenden wanneer je een bepaald rekenpatroon had en vertelden toen dat je een virus gebruikte dat gemaakt was om je kaart om zeep te helpen (in werkelijkheid een benchmark speciaal ontworpen om dat soort zwakheden aan te tonen). Dit is natuurlijk compleet belachelijk, maar is wel wat is gebeurd.
Sterker nog, sommige drivers keken aanvankelijk naar de naam van de applicatie om de rem erop te gooien. Dus de slimmerik die naam van de Furmark applicatie veranderde in lekkerpuh.exe kon de boel nog steeds kapot krijgen.
Kan het niet meer eens zijn met wat je hier schrijft echt waar _/-\o_

Ik heb sc2 vanaf de release dag, en toevallig heeft mijn bak 3 dagen geleden een hele nacht op het menu gestaan en dat toch zeker wel voor een uurtje of 10.

Vooralsnog niets gemerkt, alles werkt nog toppie :+

(gtx 260ce + haf932 kassie)
Een chip mag gewoon niet 'doorbranden'. Ontwerpfout van Nvidia dus door geen thermische beveiliging in te bouwen.
Wie zegt dat het NVIDIA kaarten zijn?
@aval0ne
Nou ik kan aangeven dat na 2 dagen SC2 spelen met mijn nvidia GTX 285 ook telkens hitte problemen had(geen simpel ding maar een XFX O.C. edition met een behoorlijke cooling). Wat toevallig altijd voorkwam tijdens het menu en niet in de game (nu is ook duidelijk waar het aan lag)

Ik heb sindien een ati 4970 met een vapor-X koeling in mijn PC zitten en SC2 draait als een zonnetje. Ik heb zelfs even het menu open laten staan gisternacht na het lezen van dit nieuws bericht en de volgende ochtend was alle nog steeds actief (standbij uitgeschakeld)

Ik vermoed dat blizz een functie heeft gebruikt wat niet eerder gebruikt werd en dus ook geen probleem oplevert bij andere games.
Ati/Amd staat erom bekend vooral proactief om te gaan met hun kaarten en hebben waarschijnlijk dit probleem allang opgevangen.

Nu nog Nvida die zoveel mogelijk alles eruit knipt om toch even dat laatste paar procent preformance eruit te persen.
Ati deed dit vroeger ook maar is er gelukkig mee opgehouden toen duidelijk werd dat zowel nvidia en ati driver tweaks aan het maken waren die ervoor zorgde dat 3D Mark beter presteerde welke verder geen invloed had op werkelijke games e.d.
@ Caelestis,

Sorry hoor maar dan weet ik niet wat jij bedoelt met een behoorlijke cooling.

OC edition of niet als jij met een gtx 285 hitteproblemen krijgt terwijl ik met mijn 260 gtx (oc edition) gewoon dat spel een dag lang op het menu aan kan laten staan met een evga stock coolertje derop dan zit er toch iets niet goed bij jou.

Hetzelfde geld voor het spelen, een hele dag lang spelen levert totaal geen problemen om, en om eerlijk te zijn zou ik verbaasd zijn als dat wel zo was.
Er is een harware beveiliging en die werkt dus schijnbaar niet.

Een moderne cpu schakeld ook lager als deze te warm gaat worden, een gpu moet dat ook doen. Als de temperatuur echt te hoog wordt is na terguschakelen van snelheid dus gewoon uitschakelen.

Als ik dus een burnin test van 3 uur hou zou een cpu / gpu het ook op 100% belasting moeten volhouden, zo niet dan deugt de hardware gewoon niet
Dat is het probleem denk ik ook, de wijze waarop de sensor gebruikt wordt.
De sensor werkt volgens mij op dit oment alleen door aan de driver door te geven dat de kaart terug moet klokken of de fan sneller moet.
Een beter manier zou zijn om de sensor direct hardwarematig de chip te laten reguleren en ook zonder een of andere load bij een hoge temperatuur de chip uit moeten schakelen. De driver heeft hier niks over te zeggen, waardoor de chip direct reageerd op de temperatuur en in kan grijpen. Alleen een defecte sensor kan problemen veroorzaken.

Als er nu een temperatuursverhoging optreedt (ook zonder load), door bijvoorbeeld een hangende fan of pomp die stilstaat, dan zal de kaart tenminste bespaard blijven.

Het is nu aan de driver of de sensor goed word geregistreerd en met een uniforme driver voor tientallen kaarten met verschillende sensors kan dit gauw fout gaan.
Dit is ook mijn enige verklaring waarom mijn 9800 pro is doorgefikt terwijl ik in Word bezig was. De 2e 9800 pro was wel tijdens het gamen doorgebrand.
Tuurlijk ligt het niet aan de ontwikkelaars. Als hardware oververhit raakt hoort het zichzelf af te sluiten, of in een protected mode te gaan draaien. Als een game dan optimaal gebruik maakt van hardware kan het onmogelijk de schuld van de software zijn als de hardware faalt.
Dat zou wat zijn als je hier de ontwikkelaars verantwoordelijk voor maakt. Dat wil zeggen dat je het ook perfect normaal vind dat je grafische kaart door een virus of een benchmark of whatever kan doorbranden...
het is een softwarefout van de bouwers van de kaarten. Geen hardware fout.
De drivers zouden de kaart moeten monitoren en er voor moeten zorgen dat er een blokkering optreedt.

Of nog beter, het bios van de videokaart zou in moeten grijpen.

Als ik de koeler van mijn cpu eraf laat en ik boot, dan stopt mijn pc er ook binnen een seconde mee zodat de cpu niet doorbrand.
Volslagen onzin.

Met goede koeling kan geen enkele videokaart doorbranden door hitte.

Het is de schuld van de hardware maker dat de koeling niet goed genoeg is. Dat komt vaak doordat ze niet goed genoeg testen met zware belasting.
Sorry, maar ik kan mijn processor ook dagenlang op 100% belasten zonder enig probleem. Dit is weldegelijk een ontwerpfout van de hardwarefabrikanten, dan wel eigen schuld van de gebruikers die niet voor voldoende koeling in hun kasten zorgen.

Hoewel hardware naar mijn mening niet direct kapot zou mogen gaan door onvoldoende koeling (op z'n hoogst een verminderde levensduur).


Echter is het wel slecht programmeer/test werk van Blizzard, je zou als developer niet moeten willen dat hardware maximaal staat te dissiperen in een menu.

[Reactie gewijzigd door knirfie244 op 3 augustus 2010 10:07]

die kaarten moeten gewoon een burn-in test vann uren non-stop 100% belasting overleven in een laptop. Zoniet is het de schuld van de laptopbouwer
Passief gekoelde acer PC's zullen ook echt wel uitvoerig getest zijn door de fabrikant op 100% load.

Tevens, waarom zou je met een office workstation waar je tekstbewerking etc mee doet, gaan gamen? op 100% load continue? (Mocht er alsnog iets doorbranden) dan is het nog steeds aan de klant te verwijten.

Ik ga toch ook geen diamanten door midden boren met mijn stalen boor?
Ja hij kan boren, maar niet door diamanten heen.

Beetje een flauw verhaal dat je ophangt.
Bij een stalen boor wordt waarschijnlijk uitdrukkelijk vermeld wat je er mee kan boren en wat niet dus die vergelijking klopt helaas voor geen meter. Mochten ze bij die stalen boor niets vermelden en hij gaat kapot als je er diamant mee boort, dan denk ik inderdaad dat je de boor vergoed hoort te krijgen. Een pc met een videokaart kopen die je vervolgens niet mag belasten slaat als een tang op een varken en is gewoon een gevalletje garantie bij de pc-fabrikant. Er staat nergens vermeld dat je er geen zware software op mag draaien (sterker nog, dat valt helemaal niet te specificeren). Beetje flauw verhaal dat je zelf ophangt dus.

Dus ja, je mag gewoon lekker OCCT + prime'95 + furmark op je laptopje runnen en als hij dan kapot gaat valt het zeker wel onder garantie. Al is dat wel flauw want dan doe je het er echt om om je laptop te bakken maar het is zeker een 'ontwerpfout'. En als het daar al onder garantie valt valt dit er zeker onder.

[Reactie gewijzigd door bwerg op 2 augustus 2010 20:18]

Hoezo zou je dat doen om je laptop te bakken?
Ik zou het juist direct doen en op een warme plek in de zon kijken of de koeling goed werkt en de fan goed doorschakelt.

Beter eerst kijken en in de gaten houden dan zoals bij SC2 gebruikers waarschijnlijk (ook) gebeurd is, de game na een spelletje een tijdlang in het menu laten staan en ondertussen rustig gaan eten en afwassen...
Dan is het alsnog aan de klant te verwijten? Pardon?
Waarom zou ik niet gaan gamen met een office werkstation?

De boor vergelijking slaat nergens op, appels en peren. Beetje flauw verhaal ;-)

Iedere pc kan ieder stukje software draaien (mits de hardware ondersteund wordt natuurlijk)

Dat de ene pc daarin efficiënter is dan de andere is een ander verhaal natuurlijk Als ik Crysis draai op mijn officebak dan zal dat met ongeveer 1 frame per seconde gaan maar het draait wel en ik ga er vanuit dat het blijft draaien. CPU en GPU op 100% dagen, zoniet wekenlang zou geen probleem moeten zijn aangezien de fabrikant er zorg voor moet dragen dat als er kritische waarden worden bereikt het stuk hardware in safemode gaat of zichzelf uitschakelt.

Kan dit niet dan zou ik graag een exacte lijst willen zien wat ik wel en niet kan op een pc. Zolang die er niet is is de fabrikant verantwoordelijk. Punt.

[Reactie gewijzigd door DamageCase op 2 augustus 2010 20:00]

Ik heb zelf ook n kant en klare acer pc, maar toen mij nvidia kaart te weinig koelde door stof ophoping bij de fan op de kaart, en dus te warm werdt, liep de pc gewoon vast (kompleet zwart scherm, en W7 reageerde niet meer).

Dus waarom zou de kaart dan kunne doorbranden, er zit toch n beveiliging tegen oververhitting op de kaart...
Nee een PC bevat sensoren en deze hoort Windows te meten en veiligheid maatregelingen te nemen als deze de temperatuur overschrijdt.

Dit is niet iets wat een spellen maker rekening mee hoort te houden maar Microsoft en NVidia.
dan is het probleem voor acer. hebben hun hun systeem niet goed gemaakt. en is het dus geen probleem voor de videokaartfabrikant.
Ja, want dan heb je een Acer gekocht. En Acer zuigt. Zodra je de tape van de verpakking doorsnijdt met een vlijmscherp mesje voelt een Acer al genoeg trillingen om kapot te gaan. :)
..en daarom verkopen ze zo goed tenslotte...
8)7
hoezo eigen schuld je moet toch gewoon een spel kunnen spelen dat je gekocht hebt op je gekochte pc? dat is toch onzin... daar kan een speler niks aan doen dit ligt bij blizzard!
Agreed, maar ik vind het wel een hardwarefout dat de boel niet terugklokt als de load 100% wordt en de temperatuur hard stijgt. Stel nu dat ik de instellingen van het spel te hoog zet, 1920x1200 met alles op max? Dat trekt m'n videokaart ook niet en zal resulteren in permanent 100% load.

En iedereen die roept dat het user error is omdat mensen zelf hun systeem maar van betere airflow moeten voorzien: je gaat dan compleet voorbij aan het feit dat ook laptops getroffen zijn. Bij een laptop mag je toch aannemen dat de fabrikant adequate maatregelen neemt om de GPU koel te houden?

Ook hier met een Lenovo W500, W7 Ultimate en een ATi FireGL V5700 geen problemen trouwens, hoewel ik niet uren tegen het menu aan heb staan staren ;)

[Reactie gewijzigd door Grrrrrene op 2 augustus 2010 20:06]

En iedereen die roept dat het user error is omdat mensen zelf hun systeem maar van betere airflow moeten voorzien: je gaat dan compleet voorbij aan het feit dat ook laptops getroffen zijn. Bij een laptop mag je toch aannemen dat de fabrikant adequate maatregelen neemt om de GPU koel te houden?
Dan is het nog steeds niet het probleem van Blizzard. De eerste generatie MacBooks had ook koelproblemen waardoor de CPU zo af en toe flink op de rem ging, maar dat is geen probleem van de ontwikkelaar.

Anders gezegd: Ik ga McDonald's er ook niet voor aansprakelijk stellen dat ik 40kg ben aangekomen en daarom door mijn IKEA-stoel heen zak.
Dat hoor (zie?) je me ook niet zeggen, maar het gemak waarmee gezegd wordt dat de consument de fout begaat hier gaat me iets te ver. Laat ik het anders verwoorden dan (met name vanwege de reacties hieronder): je zou er als consument vanuit moeten kunnen gaan dat de fabrikant voor voldoende cpu- en gpu-koeling zorgt, ook bij dit soort bugs, want 100% gpu-load is natuurlijk geen situatie die alleen voorkomt bij een bug in een spel ;) Al zou je willen, erg veel kun je niet verbeteren aan de airflow in een laptop. Koelpasta opnieuw aanbrengen, koeler fatsoenlijk monteren... Zorgen dat je de roosters niet afdekt met je benen/kleding... Dan houdt het wel op :)
Slecht voorbeeld... Je weet namelijk dat je dik word als je te veel eet. En als ik mijn pc laat aanstaan op een menu weet ik niet dat het doorbrand. Dus dat is een dom voorbeeld
StarZ,

Slecht commentaar, als ik een snelle stofwisseling heb kan ik elke dag wel mcdonalds eten en ga jij me niet vertellen dat ik dikker word alleen maar omdat ik meer vet eet dan de gemiddelde persoon.

Wat je wel hoort te weten (helemaal als je zulk commentaar geeft) is dat je gpu zowiezo wel toeren maakt met een spel als dat, of ben jij er zo een die 300 wilt rijden in een ford escort? Je snapt toch ook wel dat er limieten zijn en als je dat negeert (zoals het blijven gaan naar mcdonalds) dan is dat toch echt je eigen dikke schuld.

Wat wil je dan van Blizzard? Een kast temperatuur limit op het hoesje of een eis met een minimale koeler in je kast? Of misschien een sticker waarop staat dat de load op 100% komt en je maar uitzoekt hoe lang jou gpu dat volhoudt en of hij er zelf uberhaupt wat aan doet of dat je maar beter gewoon heel het spel niet (lang) kan spelen :?
Bij een laptop mag je toch aannemen dat de fabrikant adequate maatregelen neemt om de GPU koel te houden?
Ik geloof dat dat in de praktijk vies tegen valt. Het wordt als belangrijker gezien veel 3dmarks te halen dan dat de laptop altijd goed werkt (in de zomer, in de zon mèt Starcraft 2 :)). Dat blijkt nu dus ook weer en bevestigt voor mij weer dat het beter is je PC zelf te bouwen om dit soort gepruts te voorkomen.
Verre van.

Neem de G73JH van Asus. Ik heb er een. Ik heb de koeling van de Ati 5870m zelf opnieuw moeten voorzien van koelpasta en de koeler er goed moeten opzetten want dat ging ongetwijfeld problemen opleveren in de toekomst.

En dat van mij is geen uitzondering. Als je de fora er op na leest is het schering en inslag.

Nee, hardware fabrikanten staan al jaren bekend om slechte koeling.
Ik herinner me nog een mooie 8600M GT van NVidia met faulty verpakking die dingen verbranden ook waar je bij staat.
Nee, het ligt bij de hardware fabrikant. Zij zijn ervoor verantwoordelijk dat hun hardware niet kan overhitten zolang je zelf je garantie niet verbreekt door bijvoorbeeld overklokken.

Dat blizzard de framelimiter bij de release niet aan had staan is suf, maar niet eens echt een software fout. Door framerates op 60 fps te cappen bespaar je stroom en op lange termijn eventueel levensduur van hardware, meer dan 60 fps kan een menselijk oog tenslotte toch niet onderscheiden.

Toch moet een videokaart/cpu/ram met een 100% load om kunnen gaan - er zijn talloze programma's die daar namelijk gebruik van maken, neem bijvoorbeeld renderers in 3D software, of iedere game waar je de 60fps niet haalt. De hardware moet zo gebouwd zijn dat het hier mee om kan gaan.

Als er in nederland nu een snelweg opent zonder snelheidslimiet en jij met je Fiat boodschappenwagentje een paar uur met 200kmpu over de snelweg heen en weer sjeest waarna je motor er opeens mee kapt, is het dan de schuld van die snelweg of van Fiat?
De fabrikant is ervoor verantwoordelijk dat die motor gewoon blijft werken zolang jij ermee doet waar ie voor bedoeld is - dat het ongebruikelijk is DAT je hem uren achtereen op zijn uiterste vermogen laat draaien betekent niet dat ze daar geen rekening mee hoeven te houden.

[Reactie gewijzigd door simen op 2 augustus 2010 20:34]

Hardware hoort gewoon 100% belasting aan te kunnen, er is niks raars aan dat een stuk software 100% vraagt.
Wat als je 3D dingetjes gaat renderen? staat je PC dagen op 100%.. of een server oid.
Kan zoveel dingen bedenken die alles vragen van je PC, dus die paar mensen met een reeds brakke PC mogen blij zijn als er straks uberhaubt rekening met ze gehouden wordt.
Dat laadscherm heeft de afgelopen maanden hier ook uren op het scherm gestaan en ik heb nergens last van.
Het ligt echt niet bij Blizzard.

De fabrikant van de hardware heeft een ondeugdelijk produkt geleverd door de koeling niet goed genoeg te testen. Dat is schering en inslag ook op moderne hardware zoals de G73JH die ik heb.

Fabrikanten gebruiken graag massa produktie waardoor koelers er vaak niet goed genoeg opzitten of ze gewoon te goedkoop gemaakt zijn.


En als je zelf de PC hebt gebouwd en je hebt niet voor genoeg ventilatie gezorgd dan is het jouw probleem.
hoezo eigen schuld je moet toch gewoon een spel kunnen spelen dat je gekocht hebt op je gekochte pc? dat is toch onzin... daar kan een speler niks aan doen dit ligt bij blizzard!
[quote]

Je ziet het compleet verkeerd, je hebt een pc / videokaart gekocht, en die moet je gewoon voor de volle 100% kunnen gebruiken. Het probleem ligt bij de videokaart fabrikant, of de systeembouwer, of de gebruiker zelf. Niet bij blizzard.

Eigenlijk zeg jij nu, ik koop een nieuwe ferrari (je pc), maar vervolgens mag je het gas niet helemaal intrappen, want dan gaat ie kapot. Da's toch zot!
Nee dat ligt niet bij Blizzard, maar bij de fabrikant van de hardware.
Er zijn meer partijen dan alleen de gamer en developer in dit geval.
Wat nou eigen schuld?
Blizzard had ook een begrenzing erop kunnen zetten vanaf het begin!
Het is niet voor niets een bug! En dan moeten mensen met een oudere videokaart (waar geen garantie meer op zit) perse een nieuwe kopen om het spel weer te kunnen spelen :(.

[Reactie gewijzigd door Timons106 op 2 augustus 2010 19:49]

Tuurlijk niet. Hardware hoort gewoon zichzelf/het systeem uit te schakelen als het te warm wordt, of in een protected mode te gaan draaien. Software hoort niet te gaan controleren of de hardware waar het OS op draait te warm wordt, as simple as that.
Maar software hoort ook niet onnodig hardware langdurig tot zijn uiterste te persen..
Maar software hoort ook niet onnodig hardware langdurig tot zijn uiterste te persen..
... Dus ik mag een stofzuiger ook niet urrenlang op zijn maximumvermogen draaien, of met mijn auto ook niet 6 uur lang op topsnelheid over de Autobahn scheuren?

Als de gespecificeerde 'uitersten' voor een bepaald stuk hardware ervoor zorgen dat die hardware stuk gaat, dan heb je de grens te ver gelegd en draait je hardware gewoon out-of-spec. Als tweakers doen we dat met opzet door te gaan overklokken, maar dan weten we ook dat het op eigen risico is.

Kaarten die door de fabrikant OC'ed zijn horen ook onder belasting te zijn getest. En kaarten die aan OEM's geleverd worden horen door de OEM op load te worden getest in die configuratie. Is dat niet in orde, dan is er iets mis met je kwaliteitscontroles.
Heb jij een gaspedaal op je stofzuiger?

Ook wordt de gemiddelde auto daar niet blij van (en 6 uur vol vermogen op een tank benzine/diesel is ook al een uitdaging).

Vergelijkingen op dit gebied gaan eigenlijk altijd mank. Mijn 4850's in crossfire gingen over de 100 graden heen na 5 minuten Trine, gelukkig zat er beveiliging op. Volgens mij is dat een foutje in de drivers (had met physx te maken geloof ik) maar de fabrikant moet altijd een beveiliging voor dit soort calamiteiten inbouwen.

Dus ja, software kan wel degelijk je hardware slopen, de hardwarefabrikant moet hier op bedacht zijn en de software-maker moet hier op reageren (of hardware dmv driver-update).

[Reactie gewijzigd door Embrodak op 3 augustus 2010 10:00]

@ Embrodak,

Ik vind je laatste zin een beetje heel erg kort door de bocht, zoals jij het nu hier verteld zou Blizzard rekening moeten houden met het feit dat je computer te warm word?
Wat verwacht je van Blizzard dan? dat ze voortaan op het dvd hoesje gooien dat als je te veel speelt of het spel te lang aanhebt je gpu kan doorbranden? Dan zouden spellen als Crysis dit allang moeten hebben gedaan maar oke.

En ja inderdaad, softwarematig kan er inderdaad gesloopt worden.. maar.. dus?
Stel jij voert een bios update uit op je laptop, en je laptop geeft ineens halverwege aan dat ie gaat afsluiten omdat de accu leeg is, veel plezier om met dat verhaaltje een nieuwe laptop bij microsoft te bietsen nadat je bios naar de piep is ... of zou het dan toch misschien de fout van de makers van de bios update zijn? ;) 8)7

Hardware fout punt uit 8-)
... Dus ik mag een stofzuiger ook niet urrenlang op zijn maximumvermogen draaien, of met mijn auto ook niet 6 uur lang op topsnelheid over de Autobahn scheuren?
Als de stofzuigerzak te vol zit, kan de flow te laag worden waardoor de temperatuur hoog oploopt. Ik heb het zelf meegemaakt. Het roostertje waarlangs de hete lucht aan de achterkant uit de stofzuiger komt, was bij mijn stofzuiger zo warm geworden dat het spontaan helemaal krom getrokken was en dus niet meer paste. Tja, leg dat maar eens uit als je je stofzuiger terugbrengt naar de winkel.
Er is genoeg zware software die daar wel voor bedoeld is hoor. Zou wat zijn als je je workstation die je pc 100% belast, ook nog de taak krijgt om alle hardware te gaan monitoren omdat de softwareontwikkelaar daar verantwoordelijk voor zou zijn... En zou al helemaal gemakkelijk worden voor hardwarefabrikanten die brakke koeling gaan maken, joh, het schuld ligt toch bij de software, ze gaan het maar testen.
Het is niet voor niets een bug!
Het is een 2-ledige bug. Het is een bug aan de kant van Blizzard dat het menu zo belachelijk veel GPU power trekt. Aan de andere kant is het een bug aan de kant van de videokaart maker dat er geen thermische beveiliging ingrijpt op het moment dat de GPU dusdanig zwaar belast wordt dat de GPU dreigt kapot te gaan.

Sheesh, de laatste keer dat ik een chip meemaakte die door overbelasting stuk ging, was het current systeem nog een 486. ( AMD 486's hadden geen termische beveiliging, en daardoor heb ik m'n 486 DX4 100MHz destijds opgeblazen )
De 8800gtx kaarten hadden koelings problemen

Een 8800GTX had een massieve koeler erop en helemaal geen koleingsproblemen, heb een van die kaarten 3 jaar gedraaid ofzo. Bedoel je niet toevallig de 8600GT ofzo?
Dat jouw kaart al die tijd goed gewerkt heeft zegt niks over die chip in het algemeen.

Als 1 op de 10 videokaarten van een bepaalde serie binnen een jaar doorbrand is dat een onacceptabele marge, dat jij en misschien een paar vrienden/kennissen "toevallig" bij de overige 9 zit betekent niet dat er niks mis is met die specifieke chip. De massieve koeler die erop zat heeft daar weinig mee te maken, nividia heeft vermoedelijk de chip ook zo hoog geclockt dat die koeler maar nauwelijks genoeg was.

[Reactie gewijzigd door simen op 2 augustus 2010 20:35]

Zal ik wel even toelichten dat het een foutje was in de chip en geen koelingsfout. De kaart werd goed genoeg gekoeld, en een andere chip zou die temperaturen gewoon overleven. De g80 (de chip dus) gaat kapot door te veel temperatuurschommelingen, niet door een te hoge temperatuur, dus dit starcraft-probleempje is niet problematisch voor een 8800GTX (enkel als hij al op het punt staat dood te gaan misschien).
Nee dat snap ik, maar ik heb ook niks gehoord over kaarten die WEL doorbrande, dat is het hem juist. Normaal pik ik dat altijd snel op. Daarom vind ik het zo raar dat je dat ineens zei.
@CobraVE

Heb het helaas ook gehad, precies 3 jaar gebruikt, en denk ongeveer 2 maanden na de garantie reboot ik me pc en ineens zie ik windows in regenboogkleuren.. daarna was het snel over helaas :(

Werd ook altijd aardig heet terwijl er toch degelijke rekening in mijn kast werd gehouden met oplopende temperaturen.
Mja, Cooler Master CM690Adv2 met ALLE 120mm en 140mm fan opties benut.

Intel i930 op 3.33Ghz (dus niet al te gek overclocked) met een Megahalems met 2x 120mm push-pull.
Seasonic 900W voeding, die helemaal niet warm wordt gezien er relatief weinig aan hangt.
2x Ati HD5850 stocks in Crossfire. Furmark geeft 84 graden en 76 graden voor de kaarten na 1~2 uur.

Verder nog zo'n C300 128GB SSD en 3x 750 Seagates in RAID5.

Dit systeem doet normaal zo'n 60 graden op de CPU... Maar bij SC2, gaat hij na zo'n 20 minuten uit. De bovenste GPU wordt namelijk ~98Graden (onderste 88~90) En dat alles bij een CPU temp van 70 graden.

En nu de grote grap: Ingame, 1920x1200 geeft dit systeem 76 en 70 graden aan voor de GPU's. Hierbij heb ik het over gewoon een uurtje online matches spelen.
Dat gaat op zo'n frame of ~80/sec.

Maar de menu's lopen dus ver over de 500FPS!!! Waarom!?!?

Hetzelfde zie ik ook in mijn i920 1x 5850: Hij loopt zo'n 60FPS ingame (CPU limited) en 280 in de menu's gemiddeld. Temperaturen schalen alleen op mijn kaart terug samen met de terugclock naar 400mhz core en 100% fan. Ingame nooit een probleem.
Ook de minigame, de topdown shooter is gevaarlijk, deze draait ook veelste hoge fps.

Maar als je in crossfire draait, gaat de terugschaal optie niet op...

Een game menu dat gevaarlijker is voor je kaart(en) dan een burn-in test? Daarvan kan je de hardware ontwikkelaar niet helemaal de schuld geven vind ik...
Absoluut wel, een videokaart moet 100% benut kunnen worden zonder dat deze vastloopt. Dat heeft helemaal niks met de software developer te maken in dit geval. NVIDIA en ATi hebben vele malen betere stresstools voor videokaarten en die testen ze ook goed onder 100% load.
Inderdaad. Hoewel ik niet ga ontkennen dat het stom design is van blizzard zodat de GPU op 100% draait in een menu, is de hardwarefabrikant (of de pc-bouwer) hier in fout. Een GPU moet nu eenmaal dat aankunnen. En de pc-bouwer (evt persoon zelf) moet ervoor zorgen dat de koeling/airflow niet geblokkeerd wordt.

Trouwens, ik dacht dat de meeste GPU's automatisch onderklokken of gewoon de pc laten uitschakelen ipv door te branden?

Stomme fout van blizzard, maar ze moeten niets vergoeden. De fix moest er natuurlijk wel komen.

Even terzijde ook, het lijken vooral Nvidia kaarten te zijn. Ati kaarten kunnen meestal op hogere temperaturen blijven draaien.
Beetje kort door de bocht allemaal hoor.
Als je als normale gebruiker gewoon een pc koop bij een winkel en je speelt afentoe een spelletje en dit gebeurt, dan heb je gewoon pech. Je kunt van een normale gebruiker niet verwachten die bijvoorbeeld elke week zijn pc gaat uitzuigen en dergelijke.

Daarnaast bestaat er ook zoiets als pech, de ene videokaart (ook uit dezelfde serie) is de ander niet.
Last but not least, videokaarten clocken zichzelf terug en/of schakelen zichzelf uit als ze te heet worden. Mocht dit niet het geval zijn dan zal er wel aan het bios oid geknoeit zijn.
Kan net zo goed een driver probleem zijn, zoals nvidia laatst had.

En beetje flauw om meteen te zeggen dat het hypocriet is dit, als je niet weet wat er met die pc's van gebruikers aan de hand is.
Je hebt wel gelijk maar aan de andere kant is het natuurlijk bij geen enkele game de bedoeling dat de videokaarten volledig belast worden in een menu interface. Dat is toch gewoon een softwarefout. Denk bijvoorbeeld aan het stroomverbruik als je een crossfire setup-up hebt....
Er zit waarheid in je reactie, maar het klopt niet helemaal.
Je gaat er van uit dat de onderclock functie/oververhitting sensor goed werken, maar in de praktijk blijk dat bij verschillende videokaarten (hoeven niet hele series te zijn zoals de 8800gt's waar je naar refereert) die beveiliging niet naar behoren werkt.
Ik heb zelf tot 2 keer toe mijn Radeon 9800 pro doorgefikt, dat terwijl ik de 1e keer in Word bezig was :/ .
Daarna heb ik een 8800GT gehad en daar nooit problemen mee gehad.

Feit is dat hardware faalt in bijzondere omstandigheden en dat dat niet de schuld van de gebruiker is, maar het niet goed werken van de drivers, danwel de beveiligingsmechanieken die dit moeten voorkomen.
Conclusie: videokaart doorgefikt zonder overclock met originele koeler, schuld aan fabrikant.

Ik vind het verder frapant dat je mensen met een 8800gt of gtx wel verdedigd en de rest beschuldigd van misbruik of verkeerd gebruik maken van hun hardware, lijkt me niet echt heel inzichtvol. Ik denk dat de meeste mensen zeer zuinig met hun hardware omgaan, maar toch dit soort problemen kunnen ondervinden. (zoals ik).
Er zijn in de afgelopen tijd meerdere voorbeelden (en ik dacht ook nieuwsberichten over ~) voorbijgekomen waarbij duidelijk werd dat de bios die standaard op de kaart geflashed was niet (op tijd) terugklokte bij te hoge temperaturen.

Het kan altijd voorkomen dat een beveiligingsmechanisme (mechanisch of softwarematig) niet goed (genoeg) werkt. Discutabel is hierin de rol van Blizzard; het was netjes geweest om een framelimit in te stellen omdat het nu eenmaal een makkelijke beveiliging tegen overload is, aan de andere kant moet de videokaart (en daarmee dus de fabrikant ervan) op tijd eigen maatregelen tegen overbelasting in werking stellen.
Lichtelijk offttopic, maar ik vind het toch wel bijzonder dat iedereen een framecap zo normaal vind..Je koopt toch geen dikke videokaart om vervolgens alles op 60 fps te spelen? Als je dat wil kun je gewoon vsync aanzetten. Zelf zet ik caps en vsync meestal uit in shooters vanwege de mouselag die je er meestal van hebt.

Ontopic:
Ik heb net even zitten testen, maar bij kom ik niet hoger dan 63FPS in het menu, en max 93 ingame als ik op een zwart fog of war stuk inzoom. Alles op ultra, 1680x1050, vsync en reduce mouselag uit, op een HD5780 en een q6600 op 3ghz...
Ik kan het probleem uit het artikel dus niet reproduceren, en begrijp ook niet waarom mijn systeem er in het menu zo weinig uit weet te persen. Op 1024 haal ik trouwens ook 63 FPS in het menu, er lijkt dus al een framecap in te zitten??
In mijn variables.txt staat geen framecap regel...

Nog meer mensen die getest hebben?
Helemaal mee eens.
Om een game te verwijten aan het te heet worden van videokaarten is echt onzin.
System builders moeten zowiezo de systemen testen voordat ze die leveren, ik kan met mijn gtx275 van asus makkelijk 24 uur lang furmark laten draaien.
Niet dat ik het echt ga doen, maar ik weet dat ie het kan.
En heter dan furmark gaat het niet worden tenzij de cpu ook nog op 100% werkt, en zelfs dan mag er niks mis gaan.
"eigen schuld dit"

En toen ben ik gestopt met lezen, mijn reactie: Sukkel

Mijn waterkoeling wordt ook heet tijdens het menu, 35 graden wordt het water. Dat gebeurt met geen enkel ander spel.

Het is gewoon een bug in het spel en het valt Blizzard te verwijten.

[Reactie gewijzigd door Abom op 3 augustus 2010 08:45]

En hoe gaat je verhaal op bij mensen met een laptop waarvan de GPU doorbrandt ?
Heb hier 'n huisgenoot die inderdaad van wie dus van 't weekend z'n passief gekoelde 9800GT is doorgebrand. Kan nu z'n 2e monitor niet meer in de hoogste resolutie zetten...

Overigens vind ik dit niet de verantwoordelijkheid van de gamer zelf. Je kunt 'n kaart echt niet als passief qualificeren wanneer deze na 3 uur full hd materiaal afgespeeld te hebben (zoals bij een film vaak het geval is) er de brei aan geeft. Je kiest juist vaak voor 'n passieve kaart in media centers.

[Reactie gewijzigd door Rvanlaak op 3 augustus 2010 00:25]

Een kaart die doorgebrand is, is stuk. Het gaat hier niet om een 2de monitor, het gaat hier om kaarten die kapot zijn, helemaal stuk dus.
Hier met een passieve 7300gt sinds de beta geen problemen. Het viel me wel op dat op sommige momenten in het menu de framerate omhoogschoot naar 513.
Mijn graphicscard (ati met defautl win7 drivers) heeft nergens last van.

Meer kan ik niet zeggen.
gok iets met passieve van nvidia... zijn nogal gevoelig...
Waarom NVIDIA? Wie zegt dat het om passieve kaarten gaat? Waarom zijn die gevoelig? Waarom gokken als je niet met feiten of bronnen komt?

Ik zie het al, het is de eerste keer dat je reageert op een FP bericht.
Uit de reacties uit het artikel op Dailytech haal ik vooral dat het Nvidia kaarten zijn. Niet echt verwonderlijk, aangezien die een stuk meer hitte produceren/stroom verbruiken als een ati kaart (Gemiddeld genomen).

Merk ook dat mijn HD5870 na een tijdje in het menu flink hard zit te blazen, verder nergens last van. Ingame i.d. dat die zo hard blaast, maar dat is wel normaal denk ik...
Bij mij heb ik hier last van met mijn Radeon HD 4850. Wel maf, ik kan uren Left 4 Dead 2 of andere games zonder problemen spelen, maar SC2 belast mijn kaart dusdanig dat ie na een paar minuten gewoon op zwart gaat (monitor verliest signaal etc.) en mijn PC vastloopt.

Ik heb twee 120mm fans voor de airflow en de fan op mijn kaart op 100%... Toch kan ik moeilijk Blizzard de schuld geven, een kaart hoort onder normaal gebruik gewoon niet te overhitten. Maar ik ben wel een beetje verbaasd hoe dit met al mijn fans op 100% alsnog kan gebeuren en dan ook echt alleen in SC2 ...

[Reactie gewijzigd door Aphax op 3 augustus 2010 10:17]

Nvidia 8800gt , Nvidia 88gtx (512mb) ...maar ik heb zelf nog geen problemen gehad met mijn 8800gt
Als je het spel speelt gaat de belasting van je GPU toch ook wel naar 100%? Dus als je 'te lang' gamed brandt je GPU ook door.
Daarnaast is het de verantwoordelijkheid van de gamer zelf om voor voldoende koeling te zorgen in zijn systeem.
Lijkt mij ook, aangezien het niet de schuld is van SCII dat je kaart doorbrandt; het spel zorgt er alleen voor dat het kaartje hard moet werken.
Tijdens het spelen ga je niet continue naar de 100% willen gaan. Je moet altijd een marge overhouden om pieken in de belasting op te vangen.

In een wagen geef je ook niet continue vol gas.
Nou als je net iets beter beeld wil hebben dan zet ik alles op zn hoogst, en ga ik niet lopen denken van, wordt mijn videokaart te heet?

Of speel jij elk spel op low detail zodat je zekerweet dat je videokaart maar op 50% werkt?

Uiteraard is dit dus niet het geval bij het menu maar is het gewoon slordig dat ze een framelimit vergeten zijn.
Terwijl de productie 100 miljoen kost!!!
Gezien de hoeveelheid factoren die je daarvoor moet testen (duizenden verschillende combinaties hardware, mensen die om een een of andere reden het menu uren open laten staan, etc) zal je nooit alle fouten vinden en het verbaast me meer dat mensen er over gaan zeuren dat het de schuld is van blizzard, aangezien het toch echt een driver/ontwerp fout is bij de graka bouwer of een fout bij de gebruiker (airflow/stof).

note: Windows/MacOS kost vele malen meer en is niet op alle manieren getest of een menutje de graka sloopt (dit weet ik 100% zeker)

Mocht iemand met het 'hadden ze toch maar het limiet moeten stellen want anders was het nooit gebeurt' verhaal komt een kleine analoog: Je stuurt je snelheidsovertreding ook niet op naar je autofabrikant omdat hij geen limiet op 120 heeft gezet.
In een wagen geef je ook niet continue vol gas.
In een fatsoenlijke wagen kun je wel continue vol gas rijden.

Bovendien zitten er in de meeste auto's gewoon lampjes die gaan branden als je de boel iets te enthousiast op zijn staart trapt, waardoor je als gebruiker gas terug kan nemen (of het in moderne wagens automatisch gebeurt.)
In een fatsoenlijke wagen kun je wel continue vol gas rijden.
In de praktijk gebeurt dat natuurlijk nooit. Zelfs een langzame auto zit binnen een seconde of 20 al op rijbewijs bedreigende snelheden als je het gaspedaal vloert. ;) M.a.w. je rijdt altijd maar een paar seconden achter elkaar volgas, dan weer een tijdje niet, dan weer even wel, etc., etc. En continue op je maximum snelheid rijden kun je ook nergens.

Overigens beperkt mijn auto gewoon het vermogen op 60% als de motor te warm wordt, nog niet warm genoeg is of de lucht die de intercooler binnenkomt te warm is. Ik zie geen reden waarom een GPU dat niet zou kunnen.

[Reactie gewijzigd door NLxAROSA op 3 augustus 2010 08:44]

Niet echt. Want in het menu is de GPU waarschijnlijk de limiterende factor.

In het spel is dat eerder de CPU, harde schijf of het RAM-geheugen, waardoor de GPU het wat rustiger heeft!

Het is eigenlijk hetzelfde als de hele tijd furmark draaien. Daar moet een GPU ook gewoon tegen kunnen :?
het gaat niet om limiterende factoren maar de limiet die de ontwikkelaar heeft gesteld. in het menu is er geen limiet en zal de GPU proberen tot het uiterste te gaan (oneindig) in de game zelf is er wel een limiet
Het gaat wel om limiterende factoren.


Als de CPU het te druk heeft om meer dan 60X per sec instructies naar de videokaart te sturen om beeldjes op te bouwen, dan zal de GPU een groot deel van de tijd gewoon staan te "wachten".
Echter als je een menu hebt waarbij de CPU geen AI of wat dan ook hoeft te doen, dan kan de CPU veel sneller opdrachten naar de graka sturen, waardoor die veel harder moet werken. Dus een beetje kort door de bocht, de bottleneck CPU/RAM etc zorgen er voor dat de GPU een groot deel van de tijd staat te wachten op instructies ipv aan het werk te zijn. waardoor de framerate in principe onder het spelen niet absurd hoog op zal lopen, maar als die bottleneck er niet meer is en de GPU vrijwel voluit kan werken... dan zal hij aanzienlijk warmer worden,
Bij mij op m'n HD5850 wordt m'n kaart warmer 10 min "bridge" in SC2 dan als ik em een uur furmark laat draaien...
Veel geleuter hier. Feit is dat mensen die een laptop gebruiken helemaal níets kunnen doen aan de koeling of aan de grafische kaart . Dit is wel degelijk een fout van Blizzard en ze moeten de schade vergoeden .
Wie zet die slechte koeling in de laptops, Blizzard toch niet dat zijn de fabrikanten van de laptops. Dat die fabrikanten te lui zijn om er gewoon een beter koeling in te zetten dat is nog Blizzards nog de gebruiker zijn schuld.
Is eerder een fabrieksfout in de grafische kaarten die nu sneuvelen, je hebt gewoon hardware die sneuvelt bij 100% gebruik. En waarom zou je een grafische kaart maar voor 50% mogen gebruiken?

Verder is het tevens de driver van de fabrikant die het toe laat dat je oneindig veel frames per seconde toe laat, of dat de kaart te warm mag worden, als die driver in orde was, dan was dit ook misschien al opgevangen.

Zou grappig zijn als op de nieuwe grafische kaarten in de winkels een "compatible with SC2" logo er op zou staan...
Dan mag iedere game fabrikant die veel van een systeem vraagt doorgebrande kaarten gaan vergoeden zeker.
Hoezo? Bij laptops mag je er van uit gaan dat het ontwerp er zo naar is dat de laptop gewoon op alle componenten 100% belasting kan dragen zonder gare problemen te vertonen. Als je een flapjap om zeep kan helpen alleen door het te belasten is dat een keiharde productie/ontwerpfout.
Wat een onzin. Blizzard is verantwoordelijk voor het feit dat de fabrikant een te zwakke koeling heeft geplaatst? Ik denk het niet.

Dit is een redenering van niets.

Laptop fabrikanten staan bekend om het toepassen van te slechte koeling. I.p.v. al die nutteloze laptop reviews op het internet moeten ze er even een Furmark test bij doen en dan de laptop affikken als het ding op tilt gaat.
Sorry maar als je fan op 100% staat te spinnen dan ga toch eens even naar de temp kijken lijkt me zo... Of zie ik dat verkeerd :?
Ja dat zie je verkeerd... Als ik een game op het menu heb staan is dat omdat ik tijdens het spelen even iets anders ga doen. Als ik ondertussen een telefoontje aan het plegen ben ga ik toch niet in de gaten houden of een fan op 100% staat te spinnen? Uberhaupt, als je PC minder geluid maakt dan je geluidsset kan het toch voorkomen dat je niet door hebt dat je fan 100% draait?
Los van de fan speed moet je grafische kaart vanzelf downclocken of zelfs uitschakelen als de temperatuur te hoog word voordat de chip kan beschadigen. Dat zit gewoon in de bios/drivers van je videokaart verwerkt. De fabrikant is aansprakelijk voor deze fout tenzij je zelf je garantie verbreekt door bijvoorbeeld je kaart over te klokken.
Een Tweaker misschien wel maar een normale gebruiker niet.
Als tweaker zijnde wel ja, maar ik denk dat de gewone huis-tuin-keuken gebruiker niet de tools op zn machine heeft staan om zn fan speed af te lezen. Laat staan dat het hem iets zegt.
Aan de ene kant vind ik het niet netjes van Blizzard dat ze niks vergoeden, want er zit dus een fot in de software.
Maar aan de andere kant vind ik het eigen schuld, zorg voor goede koeling!

En ik vind het ook vreemd dat (nieuwerwetse) viedokaarten kunnen doorbranden door een tijd op 100% load te staan? Daar zijn ze toch op gebouwd?
fout of geen fout, de grafische kaart kan geen volle belasting aan. Het maakt niet uit of je een gamebug dan wel folding@home of iets dergelijks hebt draaien.
Sinds wanneer valt "een GPU voor 100% belasten" onder een fout? Als iemand een flut kaart heeft en de settings te hoog gooit is de GPU ook op 100% belasting.

De makers van SC2 zijn naar mijn mening op geen enkele manier aansprakelijk. De videokaart bakker is aansprakelijk; die moet ervoor zorgen dat de videokaart niet gebakken wordt onder zware belasting.
Er zit geen fout in de software. Als ze willen mogen ze vanaf het spel is opgestart de grafische kaart gewoon 100% belasten. Dat het niet netjes is, tot daar aan toe, maar ik zie werkelijk geen enkele reden waarom ze schadevergoeding zouden moeten betalen.

Als ik Folding@Home aanzet op mijn CPU en GPU, ga ik toch ook geen schadevergoeding vragen aan de makers omdat die onderdelen belast worden? :X
Dikke fout in de koeling van de videokaarten! Het zou niet mogelijk moeten zijn dat software een kaart krijgt doorgefikt. Ik denk dat de fout hier heel goed bij de gebruikers zelf kan liggen, door bijvoorbeeld de kaart over te klokken en daarbij niet voldoende aan de koeling te denken. Weet iemand om welke videokaarten het hier gaat? misschien is er een verband?
Inderdaad. Ik heb zelf ook het menu open laten staan en had nergens last van. Beetje slecht om Blizzard de schuld te geven dan. Als je een passief gekoelde videokaart hebt moet je wel zelf zorgen voor voldoende airflow. Het moet toch niet kunnen als je videokaart 100% wordt belast dat hij een meltdown creëert :| .
Inderdaad, dat kan dan namelijk ook bij het langduring spelen van een zwaars spel.

Maar goed, een lijstje met kaarten zou wel fijn zijn lijkt me.
wie weet is dit wel een probleem met een bepaalde combo? welke videokaarten gaat het om? ik heb ook eens een kaart kapot zien gaan door onvoldoende airflow (stof in de fan), als een GPU zichzelf werkelijk terugklokt moet dat niet kunnen. Daarbij inderdaad, als je een telefoontje krijgt heb je 't ook niet altijd door...

Dan liever een keiharde bluescreen vanwege zoiets, dan dat ie doorfikt...
In een perfecte wereld zou het onmogelijk moeten zijn ja. Echter in de praktijk kan het wel gebeuren dat je met software mogelijk je hardware kan slopen. Het gaat dan om exploits waar je EXPRES een bepaald kunstje moet flikken waar de hardware niet tegen kan.

Als het slopen zo simpel is als geen goede fame-cap je applicatie bouwen is de schuldige toch echt de hardware/driver boer.
Dit heeft namelijk een HELE grote kans om te gebeuren op de workstation van een developer die een 3d engine aan het omwikkelen is en tests aan het draaien is.

De driver moet gewoon bescherming bieden tegen de meest voor de hand liggende fouten van de 3d engine. Geen frame-cap is precies zo'n voor de hand liggende fout.

[Reactie gewijzigd door SuperNull op 2 augustus 2010 20:26]

Beetje Pro-blizzard/starcraft verhaal imo. Sowieso zou een GPU niet naar 100% mogen schieten bij een hoofdmenu. Dat is juist zoiets waar iets lang op kan staan: Game starten > naar wc/drinken halen, etc > gamen.

Dus imo wel Blizzards schuld. Gewoon een bug die ze zo snel mogelijk moeten patchen, en niet zelf waardes in TXT bestandjes aanpassen. Niet erg netjes...
Dus imo wel Blizzards schuld.
Nee, je grafische kaart moet gewoon onder 100% load stabiel blijven, of dit nu een menu in StarCraft is of een Benchmark of een game die je aan het spelen ben.
welke zin heeft het om een menu op 100%load te laten lopen terwijl je zelfs eigenlijk in zon situatie een underclock van de gpu mag verwachten.

wat voor een GPU heb je als ie door brand op 100% load?

-1 blizzard
-1 gpu bakker

game over
Het zou een bug zijn als ze een bepaalde combinatie van instructies sturen waarvan bekend is dat deze in het overlijden van je videokaart resulteren. Ik zou zeggen dat dit juist het omgekeerde is van een pro-blizzard/starcraft verhaal. Videokaarten die doorbranden omdat ze te heet worden, er zijn dus fabrikanten die videokaarten verkopen die niet op volledige snelheid kunnen draaien.

Misschien redeneer ik wel erg pro-blizzard maar ik heb zelf het hoofdmenu van Starcraft 2 gedurende acht/negen uur geopende gahad zonder problemen. Dit met een SLI opstelling en stockkoeling. Zwaar overrated in mijn beleving en zeker de term "bug" onwaardig. Sterker nog ik zie wel applicaties hiervoor, in plaats van furmark te draaien kan ik nu gewoon het hoofdmenu van mijn favoriete spel openen en wat door de achivements en dergelijk browsen, en dit tijdens dat ik mijn videokaart stresstest :D.

[Reactie gewijzigd door codeneos op 3 augustus 2010 00:29]

Dit ligt helemaal niet aan Blizzard! Grafische kaarten moeten er gewoon tegen kunnen op 100% belast te zijn. Als dat niet het geval is, is er iets mis met de grafische kaart in kwestie en moet je maar de maker van de grafische kaart of van de GPU (in het geval van Nvidia) aansprekelijk stellen.

Anyway, voor degenen van wie de kaart nu artefacts vertoont: bak 'm effe, grote kans dat het in orde is :) Het doodgaan van GeForce 8000 serie kaarten
Ja kan ook niet geloven hoe dit porbleem in de schoenen van Blizzard wordt geschoven. Kom op mensen als je videokaart doorbrand door oververhitting geef je toch niet de maker van het spel de schuld |:( . Zorg voor beter koeling of een beter beveiling tegen oververhitting, dit licht duidelijk aan de fabrikanten van de kaarten (denk aan al die factory overclocked modelen) of aan de GPU bakker (AMD en Nvidia).

PS: Je hardware in de oven stoppen is echt geen wonder middel. Als er iets is doorgebrand repareert het zichzelf niet als je het gedurende 10 minuten op 200 graden bakt. En nee 2000 graden in een frituurpan helpt ook niet.

Vat het niet persoonlijk op maar ik wordt echt een beetje ziek van al die mensen die bij elk probleem waar een videokaart in het spel is je adviseren hem te bakken. Er gebeurd echt niks magische in die oven waardoor hardware spontaan "geneest".

[Reactie gewijzigd door codeneos op 3 augustus 2010 00:22]

Verhitten zorgt dat het soldeer weer smelt en de punten weer verbinden. Er gebeurt niks magisch nee, maar het kan wel werken :)
Precies. Hoe moeilijk is het om een begrenser op je videokaart te maken. Een CPU op een moederbord die oververhit dreigt te raken, zet toch ook de pc uit indien nodig...
1 2 3 ... 11

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True