Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 34 reacties

Blizzard heeft de assets van Warcraft 3 vrijgegeven voor modders van de Public Test Realm van Starcraft 2. Het gaat om drieduizend nieuwe materialen, zo maakte de ontwikkelaar dinsdag bekend op zijn blog.

Blizzard geeft de assets vrij voor de Public Test Realm, een testservice die gamers nieuwe content laat spelen. Dankzij de assets kunnen de modders van Starcraft 2 onder andere de modellen, geluiden en effecten uit Warcraft III gebruiken.

Om de Public Test Realm te benaderen, moet het worden geselecteerd in de regiodropdown van het Battle.net-beginscherm. Blizzard zegt dat de assets voor StarCraft II per direct verkrijgbaar zijn. Dat spel werd in 2010 uitgebracht, en is het vervolg op de game StarCraft uit 1998.

Warcraft III-assets voor Starcraft IIWarcraft III-assets voor Starcraft II

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (34)

Daar zullen de makers van de mod Warcraft: Armies of Azeroth vast een flinke sprong mee kunnen maken! Ben benieuwd wat dit nog meer gaat opleveren binnen de Starcraft mod community.
Ik denk dat er ook een hoop tanden knarssen gebeurd nu, ze hebben honderden uren besteed aan het maken van modelen, en blizzard released nu ineens 'official' models.
Het gaat wel om erg oude (15 jaar?) modellen. Ik vermoed dat ze deze al lang uit Warcraft 3 hadden geplukt om details te bekijken en ze gebruikt hebben als inspiratie bron tijdens het modelleren van de nieuwe high-poly versies.
Als je de plaatjes opent heb je antwoord op je eigen vraag... Natuurlijk hebben ze dat gedaan.

@Therach, ik neem aan dat ze die al (voor een deel) uit World of Warcraft hebben kunnen halen. Daar heb je immers ieder van de 8 getoonde karakters hier rondlopen. Alleen het model van Arthas is anders omdat 'ie hier nog dat dode paard van em heeft (al is dat paard ook beschikbaar voor de undead / Baron Rivendare).
De "reworked" models lijken mij oude Heroes of the Storm modellen. Bij introductie was de game een mod op Starcraft 2. Voor de mod heeft Blizzard een aantal nieuwe modellen moeten maken, waaronder dus heroes uit de dota/warcraft 3 saga. De reworked modellen lijken mij daarom niets minder dan een ongebruikt restant die aan de fanbase gegeven is. Onder het motto, doe er maar wat leuks mee!

Overigens is Heroes of the Storm nu een standalone game met een eigen engine.
Heroes of the Storm draait nog steeds op de StarCraft engine:
"The game still runs on the StarCraft 2 engine, complete with the tools created to get the game to this level. "
Bron: http://www.polygon.com/20...-storm-making-of-blizzard
Vrijgeven van assets betekent voor mij dat ze verder niets hebben gedaan met die gegevens, maar de plaatjes (ook op de originele blog) impliceren dat modellen wel degelijk een touch-up hebben gekregen. Iemand die weet hoe dit zit (of gaat, zoals de blog impliceert) het enkel om de hero models van ieder ras (die een touch-up hebben gekregen))?

Ik ben niet zo thuis in game programmering, dus ik weet niet precies wat assets zijn: ik kan me voorstellen dat als er een vector omschrijving is van de figuren dat ze enkel hoeven te kiezen hoeveel polygonen gebruikt mogen worden om zo'n figuur te renderen, maar ik kan me ook voorstellen dat alles `pixel voor pixel' is vastgelegd als het ware.

edit: dubbele verduidelijking naar aanleiding van lukjah's reactie.

[Reactie gewijzigd door BincentV op 3 februari 2015 22:33]

Of je bekijkt even de plaatjes bij het artikel, daar zie je dat ze verbeterd zijn.

[Reactie gewijzigd door lukjah op 3 februari 2015 22:16]

assets = objecten
Meer resources in het algemeen. Textures, materials, 3d modellen, metadata, etc.
Leuk, maar grotendeels zinloos omdat de Starcraft 2 custom map scene dood is als gevolg van hun beslissingen rond de release van WoL.
Je wordt nu weggemod maar ik vind dat je wel gelijk hebt. De hele beslissing die Blizzard heeft gemaakt met arcade, ladder en op gebied van competitie is het spel niet ten goede gekomen.

Het spel is eigenlijk totaal niet toegankelijk voor mensen die casual gamen en het ladder systeem heeft er alleen maar voor gezorgd dat mensen "ladder angst" krijgen en bang zijn om een lage ranking te krijgen. Niemand wil een spel spelen waarbij je bij voorbaat al weinig kans maakt om goed te worden. Normaal is dit niet erg omdat je de hele modding scene hebt maar Arcade heeft eigenlijk alleen maar gezorgd dat nog minder mensen custom game modes gaan spelen. Zo kan ik zelf nauwelijks nog games vinden voor maps die ik leuk vind en kun je eigenlijk alleen maar de hele populaire spelen zoals Nexus Wars en Elemental tower defense.
Ik heb zelf nog tijdens de beta van Starcraft 2 een MOBA gemaakt met gameplay die het midden hield tussen SMITE en Gigantic. Het doel was om in alpha te gaan bij de opening van de arcade en in beta rond de officiële release van Starcraft 2.

Toen bleek dat
  • Die Starcraft Ghost-achtige map die ze getoond hadden op Blizzcon? Dat was een leugen, want keyboard controls bleken opeens zowat onbruikbaar in multiplayer (en single player custom maps waren onmogelijk). Al mijn werk om zeep.
  • De combinatie van popularity sort en een onfilterbare en onskipbare lijst van alle maps die ooit gemaakt waren zorgde ervoor dat je onmogelijk een match kon starten voor een map die niet op de voorpagina stond. Oftwel: als je map niet METEEN na de release van Starcraft 2 werd gepubliceerd en op pagina 1-3 terecht kwam, dan was je map dood.
  • Map updates als nieuwe map werden gepubliceerd, dus vergeet het maar om verder te werken aan je map!
Resultaat: de maps die 2 dagen na de opening van de arcade populair waren, zijn nog steeds populair.

Blijkbaar heeft Blizzard dit later versoepeld. Too little too late want de mapping scene was dood na een maand.

--

Grappig dat je ladder anxiety naar voren schuift, want Blizzard heeft het ook ingezien met HotS. Een groot deel van het succes van LoL vergeleken met Dota 2 is omdat de skillcap laag is en iedereen vroeg of laat 20-0 gaat terwijl je je zelfs na veel uren spelen nog steeds een idioot voelt in Dota 2. De skillcap in HotS is nog een tikje lager, en juist daarom is HotS zo populair.
Ik snap je punt, maar als iemand die LoL/Dota2/HotS speelt.. Moet ik toegeven dat ik dé aantrekkingskracht van HotS toch wel de heroes vind.
Mooi actie. Het kost Blizzard niks en geeft een flinke impuls aan SC2 mods. Zo kunnen ze nog een keer profiteren van het werk dat ze voor WCIII hebben gedaan. Waarschijnlijk verkopen ze hier ook nog wat extra SC2 door.
Zo te zien zijn er nieuwe modellen gemaakt voor de sc2 engine - reken maar dat dit flink wat tijd/geld heeft gekost.
Wacht nog steeds de hints op wc4 af... It's about time...
Ze waren er al gewoon. Hots is begonen via de starcraft map editor. Dus de heroes hadden ze al liggen.
Hoop dat blizzard ooit nog is met een nieuwe warcraft komen! Warcraft III was een topspel!
Waarom een +2 is mij een raadsel...

Maar denk niet dat hij snel zal komen.

Warcraft lore gaat via een mmo. Starcraft lore via RTS.
Diablo lore via hack en slash.

En dit is ook waar ze het bij willen houden. Zal niet zo snel een andere warcraft 4 komen helaas..
Die +2 komt voor uit het feit dat veel mensen (me included) dit graag willen. Is het een nuttige toevoeging? Nee, maar het is de wens.

En Warcraft lore gaat via WoW; agreed. Maar als je gaat kijken naar spellen als Eve Online (MMO) waar je niet alleen cross-genre (naar FPS onder de naam Dust 514 en nu Eve Dust) maar zelfs cross-platform spellen hebt die online met elkaar interacteren (heel tof gedaan overigens), dan is het dus best mogelijk om daar iets voor te verzinnen om die lore paralel aan elkaar te laten lopen in Warcraft Universe. Doen ze nu trouwens ook al middels de boeken / strips en dadelijk de film.

Als je daarin verder gaat kom je zelf op een twisted version uit waar de lore van Warcraft overgaat in die van Starcraft en omgekeerd (doen ze al met Heroes of the Storm). Dit zou ook nog eens verhaal technisch mogelijk moeten kunnen zien doordat je sowieso al genoeg references hebt naar Starcraft in WoW en bovendien met Warlords of Dreanor hebben ze tijdreizen ook mogelijk gemaakt cross-werelden, en dus wordt zoiets als Starcraft mogelijk.

@ loki504 hieronder: en sinds wanneer luistert Blizzard niet naar geld en de wens van het publiek? Als we een petitie starten en daar 3 miljoen mensen voor vinden hebben ze volgende week de aankondiging.

[Reactie gewijzigd door Galeton op 4 februari 2015 09:21]

Ze kunnen er ook wel iets op verzinnen. Maar had(al enkele jaren geleden) gelezen dat blizzard Warcraft lore via WoW wou laten doen en dat starcraft hun rts game was. En dat er geen warcraft 4 komt.
Maar we kunnen altijd hopen:)
Waarom zou er geen vervolg op WC3 kunnen komen? Is dat officieel bevestigd? Ik heb het in elk geval nooit gelezen ergens.

Starcraft 2 bijvoorbeeld heeft een vrij hoge skillcap. Ik zie best wel een markt voor een fantasy RTS met een wat lagere skillcap, zeker met deze lore erachter, en zo kan Blizzard nog steeds differentieren. Warcraft 3 was ook al niet geheel hetzelfde als Starcraft, onder andere vanwege de heroes. En de RTS is nog steeds dun gezaaid.

Misschien vanavond maar eens kijken hoe WC3 eruit ziet met een flinke DSR boost, opeens best zin om het weer eens te spelen :)

[Reactie gewijzigd door Vayra op 4 februari 2015 09:34]

Blizzard heeft medere malen aangegeven geen plannen te hebben om warcraft 4 te maken. En rts via starcraft zal lopen en warcraft lore via Wow.

En ik zelf hoop ook op een warcraft 4. Al dan niet een warcraft 1/2 hd remake.
Altijd Warcraft fan geweest deel 1 weet ik niet maar heb deel 2 zeker gespeeld, en speel nu nog zo af en toe eens deel 3(Laatst verhaallijn nog eens gespeeld heerlijk).

Ik hoop ook zeker op nog eens een nieuwe Warcraft, ik vind het hele wow maar niks.
Ook het maandelijkse betalen vind ik niks voor iets wat ik niet dagelijks speel, gewoon lekker goede offline warcraft met goed verhaal erin.

Ik heb sowieso al bijna niks met offline doe mij maar een spel met een goed verhaal in de story mode, ik heb hier veel meer plezier van dan beetje online spelen(Wellicht behoor ik een beetje tot de oude gamers die niet direct online konden, dus gewoon altijd story mode speelde of gezellig bij elkaar zitten met paar vrienden en samen spelen(Atari2600/nes/snes/nin64 sega niet te vergeten).

[Reactie gewijzigd door Carlos0_0 op 4 februari 2015 08:59]

Ik ben altijd online freak geweest. Maar merkte gewoon dat ik mij zo irriteerde aan sommige mensen. Dat ik weer terug ben gegaan naar offline gaming. Gewoon lekker controller er bij en gamen maar.(ja ik ben en controller pc gamer...) en heb er geen moment spijt van.
Ik speel ben meer een console gamer aangezien hier voor mij de leukste exclusieve spellen voor uit komen, dus speel ik alles maar op de console(Playstation in mijn geval).
Echter blijven er paar leuke spelletjes die ik echt met muis en toetsenbord wil spelen, age of mythology/warcraft/ red alert die ook op console is.

Maar voor zo goed als alle spellen zelfs shooters inderdaad heb ik geen problemen met een controller.
Vind dat Warcraft veel meer sfeer heeft dan Starcraft, ben hier erg blij mee.
Mooi gebaar van Blizzard naar de community toe. Nu hopen dat er een custom Footmen vs Grunts voor SC2 komt :)
Ik wacht nog steeds op een echte Warcraft 3. Met grote mappen heel veel verschillende units. Weer een echte RTS en niet weer zo'n e-sports game zoals W3 en SC2.
Een echte Warcraft 3 bedoel je niet gewoon een nieuwe echte Warcraft 4, deel 3 is al zo oud maar zeker nog top spelletje nog steeds.
Warcraft 3 lijkt niet op zijn voorganger. Zoals ik al zei heeft het meer een e-sport karakter. Terwijl Warcraft 1 en 2 meer van uit epische slagvelden bestond. Ik wil graag wat meer RTS games zien die terug naar de roots gaan (de games waar de meeste franchises hun populariteit aan te danken hebben) zoals Red Alert, Dune 2, C&C, Age of Empires, Warcraft enz. Games waarin base building net zo'n belangrijk onderdeel was als de units op elkaar in laten hakken.

Over de jaren heen is steeds meer van de gameplay uit het RTS genre gehaald om het meer geschikt te maken voor e-sports en casual play, en dat is zonde.
Zeker mee eens RTS games worden steeds minder zoals ze vroeger waren, Red Alert 1 was nice maar 2 was helemaal vet speel ik soms nog steeds.
Ik vond dan C&C games erna echt niet zo boeiend meer deel 3 en 4, al vond ik C&C generals nog best wel leuk(Ik ben ook blij dat EA met Generals 2 is gestopt ik deed mee in de beta en vond het echt 10 keer niks).

Age of Empires vond ik leuk maar Age of Mythology heeft bij meer getrokken, ik ben op moment ook eens lekker story mode aan spelen.
Ik heb Warcraft 1 nooit gespeeld volgens mij gaat ook best lastig worden op pc's van nu, of ik moet met Dosbox of iets gaan doen.
Warcraft 2 heb ik echter nog wel gespeeld vond ik zeker vet, maar deel 3 vond ik persoonlijk zeker mooie opvolger.

Maar ben wel eens dat RTS games van nu steeds minder leuk worden.
Mooi terug naar wc3 td, kan eigenlijk de echte maffa map weer gemaakt worden.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True