×

StarCraft II: Legacy of the Void Review

Voor fans verplichte kost

Door , 95 reacties

De trilogie is af

Blizzard probeert met legacy of the Void zowel oude als nieuwe spelers aan zich te binden. Voor nieuwe spelers is er uitgebreide uitleg, zowel in de campagne als voorafgaand aan de multiplayer. Ondanks dat is de game lastiger te doorgronden. Dat komt door de maatregelen die Blizzard heeft genomen om ervaren spelers tevreden te stellen. De start van potjes multiplayer is versneld en er zijn meer eenheden waarbij met micromanagement het verschil kan worden gemaakt. De game is daarmee voor ervaren spelers uitdagender geworden, wat de game voor de grote groep fans aantrekkelijker maakt. Voor ervaren spelers is Legacy of the Void in feite een verplichte aanschaf. Nieuwe spelers zal Blizzard er echter niet mee trekken.

StarCraft II: Legacy of the Void, PC (Windows)

Prijs bij publicatie: € 34,90

Vanaf € 22,92

Vergelijk prijzen

Voor we van start gaan, eerst een mededeling. Doordat StarCraft II een behoorlijk uitdagende game is, hebben we niet de illusie dat we alle ins en outs van de gameplay en de campagne binnen een paar dagen hebben kunnen doorgronden. Om die reden hadden we de review uit kunnen stellen, zodat we meer ervaring op konden doen. We hebben echter voor een andere weg gekozen. Onder het motto 'twee weten meer dan een' hebben we ons tot onze trouwe volgers gericht. We hebben de StarCraft II karma-koningen naar hun ervaringen gevraagd. Je wordt tenslotte niet zomaar karma koning; het is een status die aangeeft dat je verstand van zaken hebt. Deze review is daarom mede gebaseerd op de ervaringen en de mening van de tweakers Gropah, Rannasha en Sissors. Waarvoor dank!

Niet dat er enige reden is om de twee uitgevers met elkaar te vergelijken, maar in zekere zin zou je kunnen stellen dat Blizzard doet wat Valve nalaat: een keurig einde breien aan een game die in verschillende episodes is opgeknipt. Waar we nog steeds wachten op Half-Life 2: Episode Three, ligt StarCraft II: Legacy of the Void alweer ruim een week in de winkel. Daarmee komt voor Blizzard en voor de vele fans van de serie een einde aan een lang project. Helemaal afgelopen is het geheel nog niet, want Blizzard heeft op de BlizzCon wat kleine mission packs aangekondigd. Het project waar Blizzard tien jaar geleden aan begon, is met Legacy of the Void echter wel afgerond.

De game was oorspronkelijk helemaal niet als trilogie bedoeld. In mei 2007 kondigde Blizzard aan dat het was begonnen met de ontwikkeling van StarCraft II, dat toen nog zou bestaan uit een campagne verdeeld in drie hoofdstukken. Een jaar later liet Blizzard weten dat het project te groot werd en dat het de drie hoofdstukken als afzonderlijke games op de markt zou brengen, om zo toch nog binnen afzienbare tijd iets te presenteren. Het zou vervolgens nog tot halverwege 2010 duren voordat StarCraft II: Wings of Liberty op de markt kwam. Ook voor de twee andere hoofdstukken nam Blizzard de tijd. In 2013 verscheen StarCraft II: Heart of the Swarm en nu is er dus StarCraft II: Legacy of the Void, het laatste hoofdstuk.

Op eigen benen

Daarbij is het prettig dat Legacy of the Void op eigen benen kan staan. Wie Heart of the Swarm wil spelen, heeft Wings of Liberty nodig. Dit derde hoofdstuk is echter speelbaar zonder dat je de twee voorgaande hoofdstukken in bezit hebt. Het is tekenend voor dit nieuwe deel. Blizzard heeft alle moeite gedaan om het nieuwe spelers naar de zin te maken, al is het de vraag of het met Legacy of the Void veel nieuwe fans weet te trekken. Ondanks alle moeite die Blizzard doet, is de leercurve namelijk behoorlijk steil.

Introvideo van StarCraft II: Legacy of the Void.

*