Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

Starcraft II - Wings of Liberty

Inleiding

Twaalf jaar na de release en meer dan drie jaar na zijn aankondiging is Starcraft II verschenen. De verwachtingen stegen al direct na de aankondiging tot grote hoogte. Toen de eerste beelden naar buiten kwamen zal menig fan van het origineel echter even hebben geslikt. StarCraft II betekende geen revolutionaire ommezwaai, zoals World of Warcraft na Warcraft III. Het rts-spel leek eigenlijk als twee druppels water op... StarCraft I. De opvolger had geen nieuwe rassen, geen noemenswaardige nieuwe gameplay en geen spetterende grafische hoogstandjes. Een grafisch wat opgepoetste StarCraft leek in de maak.

Verkrijgbaar voor: pc, Mac

Nu had Blizzard ook alle reden om veel elementen uit het eerste deel over te nemen: het spel uit 1998 ligt nog steeds in de winkel en is in zijn twaalfjarige bestaan 11 miljoen keer over de toonbank gegaan. De strategie van Blizzard leek om het goede van het origineel te behouden en daarop voort te borduren. Na het verschijnen van de bèta van StarCraft II leek het bedrijf daarin geslaagd: enige scepsis, als daar al sprake van was, sloeg al gauw om naar groot enthousiasme. Om keys voor de bèta werd bijkans gevochten.

Blizzard is sindsdien druk geweest met finetunen, polijsten en het gladstrijken van de laatste oneffenheden. De ontwikkelaar heeft zijn tijd genomen om een game af te leveren waar het bedrijf volledig achter kan staan en dat is niet verwonderlijk. Ten eerste staat Blizzard er om bekend geen half werk te leveren, ten tweede zijn de verwachtingen zo hoog opgelopen dat spelers met niets anders dan een perfect spel genoegen nemen en ten derde moet een investering van naar schatting 100 miljoen dollar worden terugverdiend. Activision Blizzard verwacht overigens dat dit geen enkel probleem zal zijn: het concern verwacht een winst van tussen 500 miljoen en een miljard dollar te boeken.

Nu het spel uit is kan de balans worden opgemaakt. Heeft de strategie van Blizzard zijn vruchten afgeworpen? Is het wachten beloond en rechtvaardigt de release de hype?

Blizzard maakt nieuwe start met Dota Nieuws van 22 augustus 2011