StarCraft 2 - Wings Of Liberty - Collector's Edition, PC Review
Via battle.net eergister Starcraft 2 maar eens binnengetrokken. De collectors edition maar eens gekocht. Bij de Collector's Edition zitten: Een making-of-DVD Een dik artwork-boek Een soundtrack-CD Een dogtag met Raynor, James E erop, met een USB-stick erin waar Starcraft 1 en Brood War op staat Een drietal CE-only avatars voor in het spel Een Thor-pet voor World of Warcraft (of zo) Een speciale vorm voor de ingame Thor Tenslotte: De vetste doos ooit om een game gemaakt! (bedankt, ExNomenDei voor je bijdrage voor wat betreft de Collectors Edition ) De game zelf dan. Tijdens de installatie komt het verhaal van deel 1 nog eens langs dus voor de mensen die deel 1 niet kennen (barbaren!) of een opfrisser nodig hebben: Blizzard...
Pluspunten
Je kan zerg kapot schieten :) Heerlijke gameplay Prachtig artwork Verhaal Veel extra zaken om het eigenlijk spel heen die de ervaring nog intenser maken. De vetste doos ooit om een game gemaakt + goodies
Minpunten
Lijkt wel heeeel erg op de oude starcraft qua gameplay, maar dat kan ook een pluspunt zijn Prijs
Eindoordeel
De collectors edition maar eens gekocht.
Bij de Collector's Edition zitten:
Een making-of-DVD
Een dik artwork-boek
Een soundtrack-CD
Een dogtag met Raynor, James E erop, met een USB-stick erin waar Starcraft 1 en Brood War op staat
Een drietal CE-only avatars voor in het spel
Een Thor-pet voor World of Warcraft (of zo)
Een speciale vorm voor de ingame Thor
Tenslotte: De vetste doos ooit om een game gemaakt!
(bedankt, ExNomenDei voor je bijdrage voor wat betreft de Collectors Edition
De game zelf dan.
Tijdens de installatie komt het verhaal van deel 1 nog eens langs dus voor de mensen die deel 1 niet kennen (barbaren!) of een opfrisser nodig hebben: Blizzard laat je niet in de kou staan. (krijg ik punten voor woordgrappen?)
De game voelt als vanouds aan: Het speelt precies zoals de oude starcraft.
Ik zie dat met alle mogelijkheden van nu toch een beetje als een nadeel, maar je kan het Blizzard bijna ook niet kwalijk nemen dat ze het concept van de bijna de hemel in geprezen deeltje 1 van deze serie niet enorm gaan verbouwen.
Er bekruipt mij dus een gevoel van opgewarmde hap. Maaar... wel een enorm lekkere opgewarmde hap. Niet eerder zag ik een RTS game die met zo veel detail, zo veel aandacht en liefde (ja, liefde) is gemaakt: De werelden zien er prachtig uit, de cutscenes (die voor een deel real-time, deels pre-rendered zijn) zijn prachtig. Het verhaal is diep en je duikt er zo in. De hele wereld van Jim Raynor is geloofwaardig. Een extra dimensie geeft de "thuisbasis" waar je je in kan begeven (dit is eerst een cafe, dan een battlecruiser, naar gelang de positie in het verhaal). Je kan hier upgrades kopen, mercenaries inhuren en (enigzins beperkt) praten met je kameraden. Ook kan je objecten bekijken die een verhaal vertellen over het verleden of heden en naar gelang de positie in de campaign komen er extraatjes langs. Zoals een levensgrote Firebat unit die opeens in de hangar staat op het moment dat je deze unit in het spel krijgt, inclusief omschrijving. Dit alles geeft Starcraft 2 net dat beetje extra dat de gepresenteerde wereld NOG geloofwaardiger maakt.
De graphics zijn lekker. Ze zijn niet overdreven zwaar. Dit is ook te zien in de cutscenes waar soms een lage polycount te zien is. De maps zijn prachtig vormgegeven, vol detail en vaak vol met omgevingen die half verwoest zijn met alle bijbehorende smerige details.
En nu we het toch over smerig hebben, Dat is dit spel zeker. Net als deel 1.
Veel bloed en uit elkaar spattende zergs zullen je ten deel vallen.
Geluid is prima in orde. Effecten zijn vol, niet hinderlijk hard en de muziek is "rocky" en is prima maar weet me tot nu toe niet te overdonderen, toch ook nergens te irriteren. Voldoende dus.
Gameplay is exact wat je al veel vaker gezien hebt in RTS games. En dit is ergens wel jammer.
Ik denk aan games als Homeworld die toch al weer enorm oud zijn maar toch een stuk innovatiever zijn dan starcraft 2 nu is. En tegelijkertijd kan je je afvragen of je dit spel wel ingrijpend KAN veranderen zonder enorme groepen fans tegen het hoofd te stoten.
Ik ben van mening dat je altijd moet innoveren en vernieuwen en je de "conservatieve fans" maar gewoon moet laten scheeuwen. Helaas is starcraft 2 dus niet vernieuwend en ik snap zo goed waarom: Je wil aan de verwachtingen voldoen, mensen willen starcraft 1 voor een groot deel "herbeleven" en dat doe je niet door ze een compleet nieuw concept te geven.
Een "oud" concept dus. Maar wel ZO goed uitgevoerd dat je dat kan vergeven.
En meer dan dat.
Aanrader.
Heb jij ook een StarCraft 2 - Wings Of Liberty - Collector's Edition, PC?
Deel je ervaringen en help andere tweakers!
Reacties (18)
Wat mij verder nog stoorder, vooral in de eerste missie, dat je je eenheden commandeerde dat je hero telkens dezelfde 3 lijnen tekst zij. Na 4 keer klikken heb je het gehoord en begint het erg te irriteren.
De omgevingen zijn inderdaad mooi gemaakt maar de units mochten van mij nog wel wat meer detail vertonen als je helemaal inzoomt.
Nog iemand die bij het introductie filmpje dacht aan Duke Nukem? Die gast die zo een battle armor aangemeten krijgt?
Starcraft was gebaseerd op de Warcraft II engine dus het zou goed kunnen kloppen.
Ik heb altijd genoten van de games van Blizzard.
Wat ze voor het eerst lieten zien op E3 1996 was gebaseerd op warcraft 2 engine, en kreeg de kritiek 'warcraft in space'.
juist daarom zijn ze het gaan omgooien, 3e ras erbij, rassen compleet anders, voice actors, CG movies... en: 'compleet' andere engine. (blijft 2d rts engine, hoe anders kan het zijn, maar toch).
Bij starcraft 1 was het ook al zo, bij alle Blizzard spellen zeggen ze 3-4 lijnen tekst, behalve als je blijft spammen op hun portrait, dan gaan ze zich aan jou irriteren, altijd wel grappig.
Zoals ik al eerder zei, je hebt de graphics te laag staan al vind je het detail niet goed genoeg.
Heb Duke Nukem ook redelijk veel gespeeld, maar om nou te zeggen dat het daar veel op lijkt.. dan kan je net zo goed zeggen dat elk spel een remake is.
Hier had je review bij moeten staan.
Of nog een ander idee.... kan iemand mij een aanvulling sturen m.b.t. de collectors edition dan plaats ik die in het stuk met je naam erbij uiteraard.
Een making-of-DVD
Een dik artwork-boek
Een soundtrack-CD
Een dogtag met Raynor, James E erop, met een USB-stick erin waar Starcraft 1 en Brood War op staat
Een drietal CE-only avatars voor in het spel
Een Thor-pet voor World of Warcraft (of zo)
Een speciale vorm voor de ingame Thor
Tenslotte: De vetste doos ooit om een game gemaakt!
De LAN optie mist (zoals voorspeld),
Als je niet in campaign mode werkt, MOET je via battle.net werken en als je dan een custom spel aanmaakt tegen een computerspeler, kan je niet eens saven om later een keer verder te spelen.
Het spel is op zich niet veranderd sinds starcraft 1.
[humor-mode]Blizzard laat je niet in de kou staan..
...en liefde (ja, liefde) is gemaakt
[/humor-mode]
StarCraft 2 - Wings Of Liberty [+1 gameplay]
Ik merkte wel wat andere toetsen hier en daar, pylon/drone is niet meer P maar E.
Dichter bij de B toets denk ik, om het makkelijker te maken.
Wat mij betreft nog steeds, en opnieuw een topgame.
Zelfs de oude achtergrond muziek van deel 1 heeft een refresh gekregen.
De vergelijking starcraft-warcraft kan ik wel begrijpen, maar er zat toch veel subtiel verschil tussen de games, sommigen zullen gauw zeggen meer-van-hetzelfde.
Maar op RTS gebied blijft SC toch wel de koning, en ze doen het nog eens dunnetjes over nu met deel 2.
Bedankt.
[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 22 juli 2024 14:00]
Kijk nog eens goed.
Geluidseffecten zijn enorm goed, maar de muziek weet me niet te raken en vind ik bij vlagen `bombastisch`. Het is niet slecht.... en zeker goed uitgevoerd, maar imho niet geweldig.
5 sterren voor geluid? Chrono Trigger.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn