Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 92 reacties

Onlangs vond in Parijs de jaarlijkse World Wide Invitational plaats, het jaarlijkse persevenement van uitgever annex ontwikkelaar Blizzard. Tijdens de WWI 2008 was Starcraft II speelbaar en werd duidelijk wat er sinds de introductie van het spel, tijdens de WWI van vorig jaar, aan is veranderd. Met name de verschillende eenheden van de drie rassen in het spel zijn onder handen genomen.

Blizzard kon vorig jaar geen betere plek kiezen om Starcraft II aan te kondigen dan Seoul, waar destijds de eerste World Wide Invitational plaatsvond. De eerste Starcraft is in Zuid-Korea immers nog steeds ongewoon populair. Maar net als bij de introductie van Diablo III dit jaar, bleef de presentatie in Seoul beperkt tot het tonen van beelden van het spel. Speelbaar was Starcraft II nog niet. Dat was dit jaar gelukkig anders. Op de WWI 2008 stonden tientallen computers klaar waarop de rts kon worden gespeeld. Lange rijen fans stonden te wachten op hun twintig minuten speeltijd. De top van Blizzard was aanwezig om de aanpassingen toe te lichten die sinds vorig jaar zijn doorgevoerd.

Starcraft II

*Speeltijd

Twintig minuten is natuurlijk niet lang, maar gelukkig speelt Starcraft II, net als zijn illustere voorganger, lekker snel. Een potje tegen één computergestuurde tegenstander - meer was voor gewone bezoekers niet mogelijk - kon precies binnen de tijd worden afgerond. Als lid van de uitgenodigde pers kreeg ik de gelegenheid om meer potjes te spelen, met wisselend resultaat. Tijdens mijn speelsessies werd vooral duidelijk dat er nog aan de balans van het spel moet worden gesleuteld. Daar is nog voldoende tijd voor. Officieel komt Starcraft II uit 'when it's done', maar tijdens de demonstratie in Parijs werd duidelijk dat we er dit jaar niet meer op hoeven te rekenen. Rob Pardo, hoofd game design bij Blizzard, gaf toe dat het spel nog lang niet af is.

Starcraft II

Zo is de singleplay-campagne pas voor een derde deel klaar en wordt nog volop gewerkt aan de balans tussen de eenheden, die bovendien nog niet over alle gewenste mogelijkheden beschikken. Zo is er in de huidige versie moeilijk op te boksen tegen de snel en goedkoop te produceren Marines van de Terran. De Terran weten zó snel een leger op je af te sturen, dat het voor andere rassen nauwelijks mogelijk is om een verdediging op te bouwen. In deze fase van de spelontwikkeling doet dat er overigens nog niet zoveel toe. Het is al heel wat dat Blizzard het spel in deze fase laat spelen. Er zijn niet veel ontwikkelaars die in zo'n vroeg stadium een blik in de keuken toestaan.

Starcraft II

Door Paul Hulsebosch

- Redacteur games

Paul is de oudgediende van de redactie en schrijft al sinds 1996 over games. Eerst voor tijdschriften als PC Zone Benelux, maar door de jaren heen steeds meer voor websites. Na een uitstapje bij een Nederlandse ontwikkelstudio schrijft Paul sinds 2008 voor Tweakers, waar hij zijn voorliefde voor tactische shooters en mmog's helemaal uit kan leven. Al is hij na al die jaren nog nieuwsgierig genoeg om bijna alle nieuwe games te willen testen. De nachten zijn nog steeds kort in huize Hulsebosch.

Volg Paul op TwitterVolg Paul op Google+

Lees meer over



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True