Door , , 112 reacties

Een jaar geleden hadden we al eens de kans om Starcraft II te spelen. Inmiddels is het spel echter behoorlijk verder ontwikkeld. Uitgever Blizzard nodigde ons daarom uit voor een nieuwe speelsessie, als voorbode op de bètatest die binnenkort van start gaat.

Al is het afgelopen jaar flink gesleuteld aan de game, toch maakte de sessie opnieuw duidelijk dat Starcraft II op het eerste gezicht niet veel meer is dan een opgepoetste versie van het origineel. De drie speelbare rassen die het spel kent zijn nog dezelfde, en ook de grafische stijl is nauwelijks veranderd. Nog steeds zijn de Terran bonkig en robuust en nog altijd zijn de Protoss lichtvoetig en voorzien van superieure technische kennis. De Zerg ten slotte vertegenwoordigen nog immer een vreemde buitenaardse levensvorm, die zo uit Aliens lijkt te zijn weggelopen. Ook de aanblik van het speelveld is bekend. Het ligt bezaaid met hoopjes blauwe kristallen, Minerals, die de belangrijkste grondstof vormen voor het leger dat je gaat opbouwen. Rond de kristallen zijn altijd ook wat geisers te vinden waaruit Vespene Gas opborrelt. Dit gas is de andere grondstof in het spel, en je hebt het nodig om geavanceerde eenheden te bouwen.

Aan die opzet is niets veranderd. Bij elk ras worden de werkers - de laagste 'rang' in het spel - ingezet om mineralen te verzamelen. Ze kunnen ook het gas uit de Vespene Geysers halen zodra daar een speciaal daarvoor bedoeld gebouw op neergezet is. Ook de eerste aanblik van het spel is hetzelfde als tien jaar geleden, en in eerste instantie lijkt het alsof Blizzard het oude spel alleen maar naar een hogere resolutie heeft omgezet. Zelfs het terrein ziet er hetzelfde uit, met dezelfde hoekige terrassen die hoogteverschillen aangeven. Glooiende heuvels of weelderige vegetatie ontbreken: de vernieuwing zit overduidelijk niet in de grafische stijl van het spel.

Preview Starcraft II

*Vernieuwing

De toegevoegde waarde van dit tweede deel moet vooral zijn dat de rassen meer van elkaar verschillen dan in het eerste deel, terwijl ze toch aan elkaar gewaagd blijven. Geen geringe doelstelling, want de eerste Starcraft wordt juist nog steeds gespeeld omdat de balans tussen de rassen zo goed is. Daarbij heeft Blizzard, meer dan bij het origineel, de multiplayer-modus als leidraad genomen. Het spel krijgt ook een uitgebreide verhalende campagne, maar de eigenschappen van de eenheden en gebouwen worden geheel bepaald aan de hand van de multiplayer-modus. Het verhalende deel, dat in Starcraft II alleen vanuit het gezichtspunt van de Terran bekeken wordt, mochten we van Blizzard nog niet spelen, dus we concentreren ons hier alleen op het spelen in multiplayer. Blizzard heeft aangekondigd dat in een later stadium twee uitbreidingen voor Starcraft II zullen verschijnen die elk een campagne aan het spel toevoegen, bekeken door de ogen van respectievelijk de Protoss en de Zerg.

Preview Starcraft II

Inhoudsopgave

Paul is de oudgediende van de redactie en schrijft al sinds 1996 over games. Eerst voor tijdschriften als PC Zone Benelux, maar door de jaren heen steeds meer voor websites. Na een uitstapje bij een Nederlandse ontwikkelstudio schrijft Paul sinds 2008 voor Tweakers, waar hij zijn voorliefde voor tactische shooters en mmog's helemaal uit kan leven. Al is hij na al die jaren nog nieuwsgierig genoeg om bijna alle nieuwe games te willen testen. De nachten zijn nog steeds kort in huize Hulsebosch.

Inhoudsopgave