Door Paul Hulsebosch

Redacteur

Starcraft II

03-07-2009 • 09:42

112

Multipage-opmaak

Tweede kans

Een jaar geleden hadden we al eens de kans om Starcraft II te spelen. Inmiddels is het spel echter behoorlijk verder ontwikkeld. Uitgever Blizzard nodigde ons daarom uit voor een nieuwe speelsessie, als voorbode op de bètatest die binnenkort van start gaat.

Al is het afgelopen jaar flink gesleuteld aan de game, toch maakte de sessie opnieuw duidelijk dat Starcraft II op het eerste gezicht niet veel meer is dan een opgepoetste versie van het origineel. De drie speelbare rassen die het spel kent zijn nog dezelfde, en ook de grafische stijl is nauwelijks veranderd. Nog steeds zijn de Terran bonkig en robuust en nog altijd zijn de Protoss lichtvoetig en voorzien van superieure technische kennis. De Zerg ten slotte vertegenwoordigen nog immer een vreemde buitenaardse levensvorm, die zo uit Aliens lijkt te zijn weggelopen. Ook de aanblik van het speelveld is bekend. Het ligt bezaaid met hoopjes blauwe kristallen, Minerals, die de belangrijkste grondstof vormen voor het leger dat je gaat opbouwen. Rond de kristallen zijn altijd ook wat geisers te vinden waaruit Vespene Gas opborrelt. Dit gas is de andere grondstof in het spel, en je hebt het nodig om geavanceerde eenheden te bouwen.

Aan die opzet is niets veranderd. Bij elk ras worden de werkers - de laagste 'rang' in het spel - ingezet om mineralen te verzamelen. Ze kunnen ook het gas uit de Vespene Geysers halen zodra daar een speciaal daarvoor bedoeld gebouw op neergezet is. Ook de eerste aanblik van het spel is hetzelfde als tien jaar geleden, en in eerste instantie lijkt het alsof Blizzard het oude spel alleen maar naar een hogere resolutie heeft omgezet. Zelfs het terrein ziet er hetzelfde uit, met dezelfde hoekige terrassen die hoogteverschillen aangeven. Glooiende heuvels of weelderige vegetatie ontbreken: de vernieuwing zit overduidelijk niet in de grafische stijl van het spel.

Preview Starcraft II

*Vernieuwing

De toegevoegde waarde van dit tweede deel moet vooral zijn dat de rassen meer van elkaar verschillen dan in het eerste deel, terwijl ze toch aan elkaar gewaagd blijven. Geen geringe doelstelling, want de eerste Starcraft wordt juist nog steeds gespeeld omdat de balans tussen de rassen zo goed is. Daarbij heeft Blizzard, meer dan bij het origineel, de multiplayer-modus als leidraad genomen. Het spel krijgt ook een uitgebreide verhalende campagne, maar de eigenschappen van de eenheden en gebouwen worden geheel bepaald aan de hand van de multiplayer-modus. Het verhalende deel, dat in Starcraft II alleen vanuit het gezichtspunt van de Terran bekeken wordt, mochten we van Blizzard nog niet spelen, dus we concentreren ons hier alleen op het spelen in multiplayer. Blizzard heeft aangekondigd dat in een later stadium twee uitbreidingen voor Starcraft II zullen verschijnen die elk een campagne aan het spel toevoegen, bekeken door de ogen van respectievelijk de Protoss en de Zerg.

Preview Starcraft II

Protoss

De Protoss hebben sinds onze vorige kennismaking met Starcraft II een aantal belangrijke wijzigingen ondergaan, al is de basis nog steeds dezelfde. Het uitgangspunt is dat de Protoss een technisch superieur ras zijn. Dat uit zich in eenheden die sterker zijn dan die van de Terran en de Zerg. Daar staat uiteraard iets tegenover. Het kost bij de Protoss beduidend meer tijd om nieuwe eenheden of gebouwen te realiseren. Bouwen kost hen bovendien meer grondstoffen, wat ook een groot nadeel is.

Kenmerkend voor de Protoss is dat ze afhankelijk zijn van een krachtveld. Alleen als het krachtveld actief is, kunnen er gebouwen neergezet worden en dan ook alleen maar binnen het bereik van dat krachtveld. Het cirkelvormige krachtveld wordt opgeroepen door Pylons. Dat zijn constructies die gebouwd kunnen worden door de Probe, die binnen het Protoss-leger de laagste rang vertegenwoordigen. Net als bij de andere twee rassen is het deze werkeenheid die al het zware werk doet. Probes verzamelen Minerals en Vespene Gas, en bouwen de gebouwen waaruit een Protoss-basis bestaat. Er zijn uitzonderingen op die regel. De Nexus, het hart van elke Protoss-basis, kan ook buiten de straling van een Pylon neergezet worden. Ook de Assimilator - het gebouw dat de Protoss nodig hebben om het Vespene Gas uit een Geyser te halen - kan buiten het stralingsveld gebouwd worden.

Preview Starcraft II

*Charge

Met de Nexus, de Assimilator en de Pylon is het hart van de Protoss-basis wel klaar en dan is het tijd voor actie. Die komt uit een Gateway, waar Zealots getraind kunnen worden. De Zealot, de standaard voetsoldaat, heeft er ten opzichte van de eerste Starcraft een belangrijke vaardigheid bijgekregen: de Charge. Dat is een snelle aanval waarmee Zealots hun vijanden behoorlijk kunnen verrassen. Zealots zijn een stuk sterker dan hun evenknie in de legers van de Terran en de Zerg, maar het kost ook twee keer zoveel mineralen om er een te bouwen. Na de Gateway wordt het kiezen. Wie verdedigend wil spelen, bouwt een Forge, waarmee een Photon Cannon kan worden gebouwd. Het kanon biedt misschien wel de beste verdediging in het spel. Niet alleen schiet het kanon zowel op lucht- als op landeenheden, het kan bovendien binnen het bereik van de Pylons verplaatst worden.

*Scheiding

Wie meer aanvallend wil spelen, bouwt eerst een Cybernatics Core, waar Stalkers en Disruptors gebouwd kunnen worden. Beide zijn erg nuttig in de eerste fase van het spel en de twee vormen een prima duo. Stalkers schieten van afstand en zijn met hun lange mechanische benen behoorlijk snel. Disruptors zijn vrij goedkoop en richten niet veel schade aan, maar hebben de prettige eigenschap dat ze een krachtveld op kunnen roepen. Een enkel krachtveld, of een rijtje ervan, opgeworpen door een aantal Disruptors, kan heel strategisch ingezet worden. Zo kan de toegang tot de eigen basis er voor korte tijd mee geblokkeerd worden, zodat de vijand niet binnen kan vallen. Het omgekeerde kan natuurlijk ook: als je zelf een vijandige basis bent binnengevallen, kun je het krachtveld gebruiken om de verdedigende troepen op afstand te houden. De combinatie met Stalkers is zo mooi omdat die het vermogen hebben om zich via Blink in een oogwenk over korte afstand te verplaatsen. Dat kan echter ook met een schild dat is opgeworpen door Disruptors. Zo kun je in één keer een legertje Stalkers in veiligheid brengen. In deze fase van de strijd kunnen de Protoss ook een Obelisk bouwen, een gebouw dat het mogelijk maakt om korte tijd extra veel grondstoffen binnen te halen.

*Vliegen

Wie een snelle aanval voort wil zetten, bouwt vervolgens een Robotics Facility, waar Observers en Warp Prisms gebouwd kunnen worden. Observers kunnen zichzelf onzichtbaar maken en tegelijk onzichtbare eenheden van de tegenstanders in beeld brengen. Ze kunnen echter zelf niet aanvallen. Dat laatste geldt ook voor de Warp Prism, een luchtschip waarin troepen vervoerd kunnen worden. De Warp Prism is bovendien in staat om een krachtveld op te roepen, zodat er nieuwe gebouwen onder neergezet kunnen worden, desnoods in vijandelijk gebied. Je kunt in deze fase ook een luchtvloot opbouwen. Als je een Stargate bouwt, kun je de snelle en lichte Phoenix bouwen, of de Void Ray, die veel trager is, maar van lange afstand erg veel schade aan kan richten. Als je vervolgens ook nog een Fleet Beacon neerzet, kun je een Carrier bouwen, een luchtschip dat voorzien is van een dik pantser en zowel lucht- als grondtroepen uit kan schakelen. Een Carrier heeft niet alleen offensieve kwaliteiten, maar is ook zeer geschikt om de eigen troepen te beschermen.

*Tempelier

De Protoss hebben verder nog beschikking over de High Templar, die in korte tijd een aantal krachtige schokgolven uit kan zenden die erg veel schade doen aan alle vijandige eenheden in de omgeving. Er zijn ook nog Dark Templar, die zich onzichtbaar kunnen maken en ideaal zijn om de vijand in de rug aan te vallen. Beide Templar zijn grondtroepen die zich redelijk snel kunnen verplaatsen. Het summum van Protoss-techniek is echter de Colossus, een soort tank op lange metalen poten die buiten het bereik van grondtroepen over het slagveld kan stappen. De Colossus kan ook moeiteloos naar hoger gelegen delen van het slagveld stappen, op terrein waar andere grondtroepen wellicht een omweg moeten nemen. Tot slot hebben de Protoss beschikking over het Mothership, een groot en traag luchtschip dat vooral een tactische functie heeft. Een Mothership kan vijandige grondtroepen vertragen en eigen grondtroepen beschermen. Een Protoss-leger kan maar één Mothership bevatten, dat echter wel snel van basis naar basis verplaatst kan worden.

Preview Starcraft II

*Traag

De Protoss moeten het niet hebben van hun snelheid. Eenheden zijn traag en het bouwen ervan kost veel grondstoffen en daarmee ook veel tijd. Dat maakt het spelen met de Protoss wellicht wat lastiger dan met de andere twee rassen, want het kost meer tijd en grondstoffen om fouten te herstellen.

Zerg

Een jaar geleden gaf Rob Pardo, hoofd van het ontwikkelteam van Starcraft II, aan dat de Zerg nog de meeste aandacht nodig hadden. Van die achterstand is volgens Pardo inmiddels niets meer over. Alle drie de rassen hebben hun definitieve vorm wel min of meer gevonden, denkt hij, om er direct aan toe te voegen dat het team natuurlijk altijd van gedachten kan veranderen.

Al spelend valt op dat de Zerg een jaar na onze vorige sessie helemaal niet zo heel veel veranderd zijn. De buitenaardse beesten zijn nog steeds sterk afhankelijk van Creep, de donkerpaarse smurrie die ze over de grond verspreiden. Alleen op Creep komen de Zerg echt tot hun recht, al staat het leger van de Zerg ook buiten de smurrie zijn mannetje wel. De grondtroepen van de Zerg bewegen zich op Creep echter een stuk sneller, wat hen dan een niet te onderschatten voordeel oplevert. Het mooie is dat Creep zich niet alleen automatisch onder je basis verspreidt, maar dat je het ook zelf op andere delen van de kaart kan neerleggen, desnoods middenin een vijandelijke basis. Dat kan ook meteen aan het begin van de strijd, want nog voor je Zergling kan maken, de eenvoudigste soldaat in het leger van de Zerg, kan je al een Overlord produceren. Het hart van een Zerg-basis wordt gevormd door een Hatchery, waar naast Overlords ook Drones gemaakt kunnen worden, de werkers die Minerals verzamelen en, mits je een Extractor bouwt, ook Vespene Gas kunnen winnen.

Preview Starcraft II

*Larve

Overlords zijn vreemde, zwevende beesten met een aantal functies. Omdat je al direct over een vliegend wezen beschikt, kun je de Overlord inzetten om terrein te verkennen, hoewel hij zich erg langzaam voortbeweegt. Groot voordeel is echter dat de Overlord Creep uit kan storten en grondtroepen kan vervoeren, dus mocht je tijdens je verkenning een nieuwe bron van Minerals en Vespene Gas tegenkomen, dan kun je het terrein claimen door er Creep uit te storten en grondtroepen op te plaatsen. Terran en Protoss kunnen op Creep geen gebouwen neerzetten, dus zo kun je al heel vroeg in de strijd een constante toestroom van grondstoffen claimen, en zonder grondstoffen geen leger en zonder leger geen overwinning. Dat leger begint bij de Zerg bij de Hatchery. Die poept vanzelf met regelmaat een larve uit, die je naar keuze kan laten uitgroeien tot ofwel een Drone ofwel een Overlord. Als je een Spawning Pool bouwt, kan je een larve echter ook omzetten in een Zergling, de snelle voetsoldaat van de Zerg. Die zijn veel goedkoper en sneller te produceren dan de Zealot van de Protoss, maar zijn zwakker en doen ook minder schade. Zergling doen het vooral goed in snel bewegende groepen. Een groep Zergling kan als een zwerm sprinkhanen een vijandelijke basis helemaal kaalvreten. Snel en kwetsbaar is het kenmerk van alle legereenheden van de Zerg.

*Koningin

Tegelijk met Zerglings kun je ook een Queen bouwen. Dat is niet meer dezelfde Queen van de eerste Starcraft. De nieuwe Queen is een defensieve eenheid die binnen de Zerg-basis moet blijven, maar daar wel een betrouwbare sluitpost vormt. Zo kan de Queen een golf van mini-Zergs uitspugen die alle vijandelijke eenheden aanvallen. De Queen kan bovendien even snel wat extra larven uitspugen, die in Zerglings omgezet kunnen worden. Ook erg prettig is dat de Queen een Creep Tumor kan plaatsen, waarmee je de Creep kan uitbreiden. Erg prettig als je twee bases hebt die je aan elkaar wilt koppelen. Bovendien doet Creep schade aan vijandelijke eenheden, dus meer Creep is alleen maar goed. Naast de Queen hebben de Zerg in de vorm van de Spine Crawler en de Spore Crawler twee stationaire defensieve eenheden. Beide zijn dan wel stationair, ze kunnen wel verplaatst worden, al zijn ze tijdens het verplaatsen extra kwetsbaar en niet operatief.

*Verrassing

De aanvallende mogelijkheden van de Zerg worden uitgebreid met de Baneling en de Hydralisk. De Baneling lijkt nog het meest op het rollende rupsje van M.C. Escher, maar dan in een gifgroene uitvoering. Een Baneling is zeer kwetsbaar en ontploft al bij eerste aanraking. Dan laat hij echter een wolk zeer giftig spul los, dat erg veel schade aanricht aan vijandelijke eenheden. Een groepje Banelings is ideaal om een verrassingsaanval mee in te zetten, liefst van achteren. Als je ze ongezien dichtbij de vijandelijke troepen weet te krijgen, heb je maximaal effect. Baneling kunnen zich ingraven en vervolgens onzichtbaar wachten op passerende vijanden, als een soort mijn. Ook de Hydralisk kan zich ingraven, om vanzelf aan te vallen als er vijanden passeren. De Hydralisk is gelukkig een langer leven beschoren dan de Baneling. Hydralisk kunnen bovendien opgewaardeerd worden tot de sterkere Lurkers. De Zerg beschikken verder over de uiterst taaie Roach, die zich zeer snel herstelt van opgelopen schade en dus uitstekend geschikt is om voor de troepen te worden uitgestuurd.

*Goedkoop

De Zerg beschikken verder over een aantal zeer speciale luchteenheden. Zo is de zwakke Corruptor nauwelijks in staat om een vijandige aanval te doorstaan. Wat de Corruptor echter zo nuttig maakt, is dat hij een vijandig luchtschip kan kapen, dat dan stil in de lucht blijft hangen en de eigen troepen aanvalt. Ook de Mutalisk is niet al te stevig bepantserd en dus makkelijk uit de lucht te schieten. Mutalisk zijn echter snel en goedkoop te produceren, ook vrij vroeg in het spel. Dat laatste maakt de Mutalist ideaal om de vijand aan te vallen voor hij z'n luchtverdediging op orde heeft. De Mutalisk kan bovendien later in het spel omgevormd worden tot een Brood Lord, die van grotere afstand veel meer schade aan vijandige grondtroepen kan doen. Heel apart is de Infestor, een eenheid die zelf niet aan kan vallen, maar toch erg nuttig kan zijn: de Infestor kan, een beetje als de Corruptor, vijandige grondtroepen 'kapen', waarna ze ontploffen. Leuker is nog dat de Infestor eieren kan leggen die zich ontwikkelen tot Infested Terrans: mariniers die als zombies langzaam voortschuifelen, terwijl ze om zich heen schieten. De Infestor kan zich niet alleen ingraven, maar zich ook ondergronds verplaatsen, zodat je ongezien een hinderlaag aan kunt leggen.

Preview Starcraft II

*Dekking

Het ondergronds verplaatsen kan helemaal goed met de Nydus Worm, het voornaamste transportmiddel van de Zerg. Overal waar Creep ligt kan een Nydus Worm bovenkomen met een flinke hoeveelheid grondtroepen aan boord. Tot slot kunnen de Zerg de Ultralisk maken, die ook in de eerste Starcraft al aanwezig was. De Ultralisk is het ultieme aanvalswapen van de Zerg. Het is een enorm insect met lange scharen aan zijn voorpoten en een dik pantser dat flink wat klappen op kan vangen. De Ultralisk heeft het dikste pantser van alle eenheden in het spel, maar is desondanks verrassend snel en relatief goedkoop te produceren. Enig nadeel is dat de Ultralisk alleen grondtroepen aan kan vallen. Net als de andere twee rassen hebben ook de Zerg een manier om snel troepen te verplaatsen. De Zerg missen de sterke luchtvloot van de Protoss en zijn vooral gevaarlijk over de grond, via de zware Ultralisk. Met de Corruptor kan een Zerg-speler zich echter wel goed tegen een vijandige luchtaanval verdedigen.

Terran

De Terran, de derde partij in het conflict, missen de hoogwaardige technologie van de Protoss en de snelheid van de Zerg, maar maken dat goed door de troepen van een dikker pantser te voorzien. De troepen van de Terran zijn daarmee log, maar ook relatief goedkoop en snel te produceren. Het begint voor de Terran uiteraard ook met het winnen van Minerals en Vespene Gas, wat voor beide grondstoffen gebeurt met een Space Construction Vehicle. Die SCV's worden gebouwd in het Command Centre, de basis van de Terran. De Terran hebben het voordeel dat ze hun gebouwen overal neer kunnen zetten. Ze hebben geen Pylon of Creep nodig om te kunnen bouwen en dat is wel zo handig. Dat betekent ook dat de Terran eenvoudig en snel ergens anders op de kaart een extra basis kunnen bouwen en dus makkelijk aan extra grondstoffen kunnen komen. Zeker op de lange termijn is dat een groot voordeel. Zodra je Barracks hebt gebouwd, kun je zowel Marines als Marauder maken. De Marine, de standaard soldaat, kan zich relatief snel verplaatsen. Dat wil zeggen: sneller dan de Zealot, maar niet zo snel als de Zergling. De Marauder zijn een stuk duurder om te maken. Het zijn stevig uitgevallen Marines die met granaten zijn uitgerust, waarmee ze de vijand voor korte tijd kunnen vertragen. Dat is ideaal om vluchtende vijanden te vertragen en uit te schakelen. Leuker wordt het als de Terran de Siege Tank kunnen bouwen, een relatief lichte tank die ook stationair gemaakt kan worden en dan extra effectief is.

Preview Starcraft II

*Jetpack

De Terran kunnen ook de Ghost ontwikkelen, een soldaat die uitgerust is met een wapen waarmee hij over lange afstand kan schieten. Belangrijker is dat een Ghost zich tijdelijk onzichtbaar kan maken en zo een vijandige basis kan verkennen. De Reaper is wederom een aangepaste Marine, in dit geval uitgerust met een Jetpack, waarmee hij makkelijk hoger gelegen delen van het terrein kan bereiken. Als je een Starport neerzet, krijg je beschikking over de uitgebreide luchtvloot van de Terran. De Viking is een tussenvorm, die snel kan overschakelen van opstijgen naar neerdalen. De Terran beschikken ook over de Banshee, een licht en vooral snel luchtschip, dat ideaal is om een snelle verrassingsaanval in te zetten op een basis die de luchtafweer nog niet op orde heeft. Daarnaast beschikken de Terran over de Raven, een ruimteschip dat weinig mogelijkheden tot aanvallen heeft, maar wel onzichtbare eenheden kan spotten. Ideaal om als ondersteuning met een grootscheepse aanval mee te sturen. Tot slot beschikken de Terran over de Medivac, een transportschip waar acht eenheden in plaats kunnen nemen. Daarnaast kan de Medivac andere eenheden genezen.

Preview Starcraft II

*Thor

Als klap op de vuurpijl kunnen de Terran ook nog beschikken over de Battlecruiser, een luchtschip dat zich kan meten met de luchtvloot van de Protoss. De Battlecruiser is alleen veel minder snel. Toch ligt de kracht van de Terran niet bij de luchtvloot. De eenheid die de vijandelijke troepen pas echt schrik aanjaagt is de Thor, een gigantische mech met een even gigantische vuurkracht. Groot voordeel is bovendien dat de Thor het zowel tegen lucht- als grondtroepen op kan nemen.

Balans

Rob Pardo heeft steeds aangegeven dat Starcraft II een aantal belangrijke kenmerken van de eerste Starcraft moest overnemen. Zo wilde hij het spel vooral overzichtelijk houden. Dat is ook de reden dat Blizzard voor dezelfde drie rassen gekozen heeft en geen vierde heeft toegevoegd. Om diezelfde reden heeft elk ras ongeveer hetzelfde aantal eenheden als in het origineel. Pardo droeg het team op dat ze best nieuwe eenheden mochten verzinnen, maar dat voor elke nieuwe eenheid een oude moest vervallen. Dat wil zeggen dat de verschillende rassen met elk zo'n 15 verschillende eenheden nog redelijk makkelijk onder de knie te krijgen zijn. Om aan de hardcore-speler tegemoet te komen, zijn de mogelijkheden van elke eenheid echter uitgebreid. Niet zo uitgebreid als in Warcraft III echter: het moet makkelijk aan te leren zijn. Bovendien wil Pardo de balans tussen de rassen verbeteren. Niet zozeer door de mogelijkheden gelijk te trekken, integendeel, maar door net zo lang aan het spel te schaven tot de mogelijkheden van de rassen gelijkwaardig zijn. Zo zijn de Zerg duidelijk minder sterk in de lucht, maar compenseren ze dat doordat de meeste eenheden zich in kunnen graven en zich bovendien via de Nydus Worm razendsnel ondergronds kunnen verplaatsen, buiten bereik van de vijandige luchtvloot.

*All along

Er zijn echter meer aanpassingen aan het spel dan alleen die aan de legers. Zo liggen er nu op elke kaart ook gele kristallen. Die leveren dezelfde Minerals als de blauwe, maar hebben een langere levensduur. Blizzard heeft de kaarten uiteraard steeds zo ontworpen dat de gele kristallen alleen centraal gelegen zijn, zodat alle partijen er even gemakkelijk bij kunnen. Daarnaast staan er op elke kaart diverse Xel'Naga Watchtowers. Wie daar een eenheid in de buurt heeft, krijgt extra zicht. Rondom de toren lost de donkere fog op en kun je dus zien wat de vijand doet. Het onder controle houden van de Watchtowers kan een belangrijk strategisch voordeel opleveren. Dat geldt ook voor de diverse barrières in het spel. Op strategische plekken zijn kleine afgesloten gedeeltes gemaakt, waar eenheden zich kunnen verschuilen. Zo kan bijvoorbeeld een rij struiken het zicht ontnemen op de eenheden die zich erachter verschuilen. Het is een kleine toevoeging die de tactische mogelijkheden vergroot.

Preview Starcraft II

*Conclusie

De diverse leden van het ontwikkelteam bleven tijdens de speelsessie benadrukken dat niets nog zeker is in Starcraft II. De ontwikkelaar heeft herhaaldelijk aangegeven te hopen het spel nog dit jaar op de markt te kunnen brengen, maar zal dat pas doen als hij volledig tevreden is. Hoewel er dus nog van alles kan veranderen, is Starcraft II in zijn huidige vorm al goed in balans, wat niet alleen blijkt uit de potjes die ikzelf mocht spelen, maar vooral uit de sessies tussen de twee fulltime testspelers die Blizzard in dienst heeft. Deze testers hebben de mogelijkheden van de rassen en van de kaarten echt goed onder knie, en spelen bovendien in een erg hoog tempo. De teamleden gaven aan te hopen dat spelers meer gebruik gaan maken van de hoogteverschillen in het spel, al lieten ze niet weten hoe ze dat willen bereiken. Al is Starcraft II ook zonder die aanpassing al een uitstekend spel. Minder is dat Rob Pardo inmiddels heeft aangegegen dat Starcraft II niet via een lan gespeeld kan worden. De optie is geschrapt omdat de ontwikkelaar de eigen portal Battle.net wil promoten. Bovendien wil Blizzard zo het gebruik van illegale kopieën moeilijk maken.

Titel Starcraft II
Starcraft II
Platform pc/mac
Ontwikkelaar Blizzard Entertainment
Uitgever Activision Blizzard
Releasedatum onbekend
Preview Starcraft IIPreview Starcraft IIPreview Starcraft IIPreview Starcraft IIPreview Starcraft IIPreview Starcraft IIPreview Starcraft IIPreview Starcraft IIPreview Starcraft IIPreview Starcraft II

Inhoudsopgave

Lees meer

Blizzard maakt nieuwe start met Dota
Blizzard maakt nieuwe start met Dota Nieuws van 22 augustus 2011
StarCraft II - Battle Report IV
StarCraft II - Battle Report IV Nieuws van 20 oktober 2009

Reacties (112)

Sorteer op:

Weergave:

Dat hele LAN gebeuren is weer typisch mensen gedrag. Er bevalt één ding niet en er wordt aan alle kanten moord en brand geschreeuwd, de oogkleppen gaan op en men legt de nadruk alleen op dat punt wat hun niet aanstaat, terwijl men de rest van het hele spel totaal niet (wil) zien.

Blizzard snapt ook wel dat er meerdere mensen vanaf hetzelfde IP address connecties maken naar Battle.net, ze zullen daar echt wel slimme truukjes voor uithalen (zoals het gros van het verkeer gewoon over het LAN te laten lopen). Ze hebben immers genoeg ervaring met WoW. En dat ging, zelfs in het begin, over het algemeen prima met 40 mensen zonder grote problemen. En zoals hierboven ook al werd aangegeven is het bandbreedte gebruik ook peanuts. Als je 5-10 KB/s up/down gebruikt per verbinding dan kan je met een upstream van 1 mbit al heel wat mensen kwijt thuis.

Dan kan je nog met het argument komen dat er in genoeg landen geen fatsoenlijke internet infrastructuur ligt. Ben ik mee eens, maar blijkbaar is dat niet de doelgroep van Blizzard. Ik neem toch wel aan dat Blizzard hier berekeningen voor heeft gedaan m.b.t. de hoeveel inkomsten ze gaan missen in dit soort landen.

En op LAN parties waar geen internet is is het inderdaad erg jammer, ben ik mee eens. Maar ja, zal wel hetzelfde verhaal zijn als hierboven, vanuit de ogen van Blizzard gezien: kosten / baten. De hoeveelheid illegale kopies zal Blizzard dus (blijkbaar) meer geld gaan kosten als dat men het spel niet koopt vanwege de ontbrekende LAN functionaliteit.
idd kan ook niet wachten... Maar geduld word beloond

Alleen jammer dat er geen LAN ondersteuning in zit :(

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 22 juli 2024 14:31]

Heb ergens gelezen ( dacht nu.nl/games ) dat er een petitie getekend is, waar al meer dan 10.000 gamers aan mee hebben gedaan. Dit om de LAN-functie erin te krijgen.
Battle.net is iets wat ze daarvoor willen gebruiken. IMHO een goede reden het LAN gebeuren er buiten te laten. Volgens mij is het goed mogelijk om via Battle.net je vrienden op te zoeken.

Die LAN functie zou het alleen voor de illegale downloads vergemakkelijken, omdat zij dan niet via Battle.net kunnen spelen.

Als die gamers (iets meer als 10K) het allemaal zo geweldig vinden, Starcraft 2 that is, dan kopen ze het gewoon en gebruiken ze Battle.net.
Deze service van Blizzard is gewoon goed georganiseerd, dus ik zie (schijnbaar net als Blizzard) het nut niet van een LAN functie.
Gaat een mooi tafereel worden. LANparties van 1000mensen waar iedereen gezellig langs battle.net moet spelen ^^

Als ze hun spel willen promoten moeten ze een soort LANdemo inbouwen. Een volledige versie kan een demoinstallatie aanmaken en die kan dan uitgedeeld worden. Kunnen mensen het spel testen en er zullen er het dan ook wel kopen om na de LAN te spelen.
Zet er de beperking op dat de demo enkel kan inloggen als de persoon van wie de volledige versie host speelt bijvoorbeeld.
Waarom niet de LAN console van het spel op Battle.net plaatsen? Speler start het spel, spel logt in op Battle.net en die laatste geeft de speler de optie om via LAN te spelen. Indien daarvoor gekozen, worden op Battle.net de ip gegevens gevraagd en uiteindelijk start Battle.net de LAN functie op de client met de aldaar ingevoerde gegevens. Het spel kan dan in LAN draaien zolang er verbinding met Battle.net is en wordt deze om wat voor reden dan ook verbroken dan wordt het LAN spel onderbroken totdat de verbinding terug is.

Battle.net houdt netjes bij wanneer en hoelang je via LAN heb gespeeld en de client (het spel) doet dit ook. Iedere keer dat je inlogt op Battle.net worden die 2 logs met elkaar vergeleken en zijn er te vaak te veel verschillen dan wordt je Battle.net account geblokkeerd. Als je er dan ook nog even voor zorgt dat de single-player campaigns ook een actieve Battle.net verbinding nodig hebben (gezien de achievements, a la World of Warcraft, lijkt me dat sowieso wel verstandig) ben je klaar. Immers, zonder Battle.net account kan je niet spelen, welke mode dan ook,

Op deze manier zijn de mensen op de LAN parties ook geholpen. Hoewel ze nog een internet verbinding nodig hebben om zich te authenticeren en de lan settings in te geven bij Battle.net is naast de "live" check en evt. achievements dat het enige verkeer wat ze genereren.

Natuurlijk kan dit alles gehackt worden, maar een beetje dymanische content op de servers van Battle.net (seizoen gebonden units bv) alsook de achievements nemen voor een hoop "downloaders' behoorlijk wat plezier weg en legale lanners kunnen door hetzelfde systeem ook niet met niet legale lanners spelen; waardoor de evt. gehackte versie weinig populair zal zijn.
Dan is het geen LANoptie aangezien je op het net moet. Kleine LANs hebben geen internet. Hoe moeilijk is het om te begrijpen dat ze geen functie die sinds het ontstaan van multiplayer games wordt gebruikt moeten gaan slopen omdat ze zogezegd illegale kopies in toom willen houden.
Ze willen gewoon gebruikersgegevens verzamelen net zoals ze bij WoW doen met hun ingebouwde "safety tool" aka spyware.
Riskeer je dan niet dat als de legale speler met een illegale speelt, dat de legale speler verbannen van Battle.net wordt?
ik zat meer te denken aan:
persoon X koopt het spel en gaat naar een LAN party
hij wil een game hosten op map Y samen met speler Z.
hij maakt alle instellingen compleet en drukt op een knopje: create MP demo
de map, rassen en instellingen worden gecomprimeerd verzonden naar een kleine client aan de andere kant van de LAN kabel en kan worden gespeeld.
De Demo client van speler Z kan alleen potjes spelen waar speler X ook aan meedoet en moet in dat geval de maps enz. per game van speler X krijgen. zodra het potje voltooid is worden de units en de map enz. weer verwijderd.
er zijn ook makkelijk zekerheden in te bouwen. zoals een code die je allebei moet invullen, data die naderhand verwijderd word, sessions koppelen aan een bepaalde datum en een bepaalde B.net account en een bepaalde PC enz. speler 2 moet de demo version per se van die ene speler krijgen en er zijn nog vele andere mogelijkheden om illegaal spelen tegen te gaan.
zo kan je met een kleine 50 MB client een paar MP potjes spelen tegen je kameraden met 1 spel.
om dan "illegaal spelen" tegen te gaan moet speler X ingelogd zijn op B.net. ook zou het op deze manier mogelijk zijn over B.Net te spelen op 1 account met 2 personen.
Het komt er eigenlijk op neer dat ik een systeem zoals de Nintendo DS wil zien. Iemand heeft het spel en diegene zonder spel kan een gelimiteerde versie downloaden om zo multiplayer te spelen met de ander.
Wil dat al zien sinds ik ooit naar LANs ga en met de komst van de DS was het leuk om in de praktijk te zien maar op LANs komt de DS niet zo vaak boven :p
Vroegerr was dat bij vele spellen eigenlijk wel mogelijk. Voorbeelden zijn NOX en een aantal racespellen. Starcraft had zelfs zo'n functie (Spawn installatie heette dat), wat het een handig spel maakte op LAN.
Ik denk dat het LAN gebeuren vooral bedoeld is waar de afkorting LAN ook voor staat, Local Area Networking, dus voornamelijk voor mensen die locaal in huis of op een lanparty starcraft tegen elkaar willen spelen. Niet op elke lanparty is er namelijk internet aanwezig en dan zou een LAN optie een welkome toevoeging zijn imo.
Ik begrijp dat er anno 2009 keuzes gemaakt moeten worden. Blizzard denkt dat een LAN optie gaat zorgen voor (meer) illegale kopieën. Via een centrale server alles laten verlopen is daarom heel handig.
Het is daarbij 2009, je gaat nu niet meer in een kelder zitten zonder Internet. Doe je dat wel, dan weet je dat StarCraft II buiten de poel met te spelen spellen valt. Dit vind ik geen ramp, als alles een goede reden heeft (en gecommuniceerd word, wat nu ook gebeurt)

Als je kijkt naar welke games een LAN functie hebben en welke nu nog veel worden gespeeld zijn dat de oude spellen (die, laten we eerlijk zijn, we bijna allemaal op ISO hebben). Retro is leuk, maar met de tijd mee gaan is net zo leuk. En laten we eerlijk zijn, Blizzard mag haar investering best veilig stellen, door het via een eigen service te laten lopen (die prima ingericht is, was het nou shabby zou ik zeggen dat je een punt hebt).
Ik vind ook zeker dat Blizzard gewoon een valide punt heeft door er geen LAN optie in toe te laten. Ik kan echter ook begrijpen dat niet iedereen die graag de LAN optie in het spel wilt hebben dit wilt omdat het dan illegaal gespeeld kan worden. Starcraft I was altijd al een welkom spel op vele LANparty's met of zonder internet,

Mijn ervaring is dat LANparty's die ook echt LANparty's zijn vaak een stuk gezelliger zijn. Ik heb wel eens een Lanparty meegemaakt eigenlijk eerder een WANparty en merkte dat het toch veel gebeurde dat er dan mensen zich afzonderden en gewoon lekker online gingen spelen en dit doet mijn inziens een beetje het nut van een LANparty teniet.
Nounou, zo komt het een beetje over alsof Blizzard ervoor moet zorgen dat het gezellig wordt op een LAN party :P

Als je een LAN houdt voor de gezelligheid dan moet je ook gewoon gezellig mensen uitnodigen, geen nerds die liever niet sociaal bezig zijn en alleen online gaan spelen. ;)
Ik koop net vooral PC games ipv Console games omdat je daar de meest ven tegen elkaar kan spelen over LAN en heb je enkel 2 kopies nodig als je op internet wil.
Ik ga echt geen 2e kopie van een spel kopen omdat tegen mijn vriendin of broers te spelen.
Daarvoor had je toentertijd ook altijd die spawn installaties. Dat ze dat eruit laten oke, maar nu mag je geheel niets meer.
Op zich heb je deels gelijk.
Maar starcraft word nog steeds gespeeld met een hevig compititie element.
Kan me voorstellen dat je de internet lijn als zijne stoor factor op een LAN wil elimineren.
In dat geval blokkeer je alle data die over andere poorten gaan dan de battle.net poorten.
De kans dat op een LAN party geen internet aanwezig is, zal aanzienlijk kleiner zijn dan de kans dat mensen LAN willen om wat goedkoper tegen elkaar te kunnen spelen.
Het is tegenwoordig niet vreemd meer dat iedereen overal toegang heeft tot snel internet en dus zal het verplicht spelen via battlenet zeker geen probleem moeten vormen...
Whahaha lanparty's worden veel gegeven op festival terreinen. De kans dat jij 200 mensen full speed starcraft kan laten spelen verhoogt de kosten ontiegelijk erg!

Ik heb een keer voor zaken op een festival terrein gestaan en daar moesten we 200 pond betalen voor 2 dagen internet met een download van ong 100 KBPS (zakelijk is wel duurder dan privaat)

Daarom is de Lan functionaliteit zo belangrijk. Ik zou idd in het geval van een ander spel het niet zo belangrijk vinden maar bij Starcraft juist wel. Dit spel is speciaal gemaakt voor multiplay en daarom ook voor lan party's

Ik ben alleen zeker al 6 jaar niet meer op zo'n party geweest dus het kan zijn dat er wat is veranderd maar ik denk het niet...


Voor mij trouwens geen reden om starcraft niet te spelen want ik ben een singelplayer gamer only :D Multi play neemt teveel tijd inbeslag haha ik vermoed dus ook dat ik zeker wel ene jaar bezig ben met starcraft 2 campain (speel niet zoveel)


Oplossing, release de lan optie op het moment dat de speler minstens 1 x via battle.net heeft gespeeld :P

[Reactie gewijzigd door Mellow Jack op 22 juli 2024 14:31]

Oplossing, release de lan optie op het moment dat de speler minstens 1 x via battle.net heeft gespeeld :P

Ja, want dat is natuurlijk niet te kraken.
Gekraakt wordt het toch wel. Het zijn vooral de mensen die netjes betalen die last hebben van dit soort flauwekul.
Oplossing, release de lan optie op het moment dat de speler minstens 1 x via battle.net heeft gespeeld :P
Dat is geen oplossing, alle functionaliteit die in de client zit kan relatief simpel worden gekraakt en geactiveerd.

Dit zal in de reaiiteit uitmonden in accounts die nog nooit via battle.net hebben gespeeld en toch multiplayer hebben.

Wat overigens nog veel realistischer zal zijn, is dat er een battle.net emulatie server word gemaakt, zoals er ook voor WoW private servers zijn.

Dan kun je gewoon je eigen battle.net starcraft 2 games op een LAN gebruiken.
Precies, er komt toch wel een hack. Het enige dat ze nu doen is:
A - Illegale kopieën uitstellen
B - De legale kopers benadelen
Maar dat is tegenwoordig volgens mij toch wel de trand. Hackers kraken alles, zolang ze maar willen. En SCII is populair genoeg voor iedere hacker, dus illegale kopieën houden ze niet tegen.
Inderdaad, ik gok dat er binnen 2 dagen na de release (waar dan ook ter wereld) Trainers, cracks, patches, mods etc etc zijn.

Waarom? Omdat er ook al een beta is. Mensen zijn bekend met de code voordat het spel uit komt, dus reken maar op hackwerk.

Als Blizzard geen LAN functie gaat ondersteunen, gaan andere mensen die wel maken.
Met allerlei nare gevolgen, zoals LAN opties die battle.net inlog info stelen als bij proces etc...
op het moment dat ermee wordt gekloot kan je battlenet niet meer in......dus het kan wel als je die laatste update herinnert bij starcraft1
Ter informatie:

Het is gebruikelijk bij RTS'en, dat één van de spelers de host is, en dat je dus niet een dedicated host hebt zoals in bijvoorbeeld FPS'en. Het feit dat je battle.net moet opstarten om een server te starten veranderd daar niets aan. Als je dus met alleen maar LAN spelers zit zal je internet verbinding dus ook geenszins belast worden.

Kort samengevat: Het opzetten van een game gaat via battle.net, de gamedata ga via de spelers, dus de kortste route, en indien LAN is dat gewoon direct van PC naar PC.
Mijn 2 a 3 wekelijkse lanparty is gewoon met wat vrienden 10-20 man afhankelijk van wie er tijd heeft, dat doe je niet bij iemand thuis dus heb je een zaaltje ergens. buurthuis in ons geval, is zo een ding nog eens ergens goed voor. Daar is dus geen internet. natuurlijk spelen we wel eens iets zonder een officiële versie te hebben, maar dit wordt toch een classic die we wel kopen, maar het zou toch jammer zijn als we die dan niet eens kunnen spelen. Nou ja het betekend dat we waarschijnlijk met hacks zullen gaan werken immers dit heeft teveel potentie om niet op de >LAN< party te gaan spelen
De petitie kan hier getekend worden :
http://www.petitiononline.com/LANSC2/petition.html
zijn er nu al 30000 +
Hopelijk komt er een lan mode door die petitie.
Al vrees ik daar sterk voor
nu alweer 35000+ Gaat lekker zo. Blijft toch maar een populair spel =)
Sodeju, dat gaat snel, is pas een dag of 4 geleden dat ik mijn pootje zette, en dat dat was toen pas nummertje 4000 ofzo...
Voor mij is een beetje de lol eraf, daardoor.

Starcraft is voor mij juist het LAN-spel bij uitstek. Gezellig op de vrijdagavond of zaterdagmiddag bij vrienden langs met de laptop, biertje erbij, lekker wat epische veldslagen uitvechten.

Met andere spellen is het lastiger, want laptophardware is vaak niet snel genoeg of het spel wil uberhaupt niet draaien op Mac.

Vraag me af wat de lag/latency wordt als je met zijn 5'en achter een-en-dezelfde huis/tuin/keuken-router via Battle.net moet gaan spelen...

(Heb ook de petitie getekend)

[Reactie gewijzigd door Keypunchie op 22 juli 2024 14:31]

Ik denk dat ze wel een slim systeem hebben dat ziet of spelers van hetzelfde IP spelen. Ik denk dat battlenet alleen de connectie tussen de spelers legt en dat het netwerk verkeer zelf via LAN gaat (bijv op een LAN party). Anders krijg je waarschijnlijk op grote lan parties een enorme latency als alles via een centrale server moet lopen.
Die lag/latency is echt niet groter dan wanneer je in je eentje speelt. Als je een bandbreedtemonitor naast WoW houdt zie je dat je ongeveer 0.5kB up hebt en in een raid tot 3kB/sec down. En dat is dan met 40 mensen tegelijk en een baas en een hoop monsters etc. Als je dat vertaalt naar 5 mensen met een hoop units per persoon kom je op 30kB/sec? En reken maar dat Blizzard efficient met packets omgaat dus ik zou me er niet teveel zorgen over maken :)
ehm lijkt me niet hetzelfde.

Counterstrike gebruikt bijvoorbeeld ~6/7KB de man.

En met SC bestuurd iedereen afzonderlijk +- 100 units, die allemaal aparte info moeten sturen
Een systeem waarbij je wel ingelogd moet zijn op battle.net waarna de lan functie zich toont zou toch prima zijn? Zo is Blizzard zeker dat jij legaal het spel hebt en kan je het alsnog via LAN spelen.. alleen de autorisatie gaat dan via batte.net
Alleen is het waarschijnlijk vrij simpel om die authorisatie op te vangen en zo een fake battle.net server te maken. Hoewel dit waarschijnlik ook wel gekraakt wordt. HEt duurt alleen wat langer.
Ik heb zelf nooit starcraft gespeeld, dus geen idee hoe deze graphics zich verhouden tot de eerste versie, maar ik vind het helemaal niks. Er zitten een ontzettende WoW feel aan. Ik kan het niet precies beschrijven. Het is blokkerig en cartoony. Het spreekt mij absoluut niet aan. Het zelfde zie je trouwens bij diablo 3. Ook daar komt de WoW look weer terug.
Vind het ook erg chaotisch ogen.
Vind het erg jammer dat je nu alles over 1 kam scheert; jij mag WoW schijnbaar niet. Geen probleem. Maar om nu Blizzard min of meer te dwingen opvolgers van hun EIGEN SPELLEN niet op hun EIGEN SPELLEN te laten lijken vind ik erg vreemd.

Zo heeft Starcraft er altijd uit gezien, zo heeft warcraft er altijd uitgezien, zo heeft Diablo er altijd uitgezien en guess what; het is een succesvolle formule.

Ga ergens anders lopen janken
Sterker, ze waren allemaal eerder uit dan WoW :)
Dus WoW lijkt juist op de andere spellen.

Ik kan me trouwens best voorstellen dat ze met een vast design team werken.
En bij kunstenaars kan je ook zien dat het met de zelfde hand is gemaakt, dus waarom niet mer designers.
De kracht van Starcraft is wat mij betreft de besturing. Deze is heel simpel en duidelijk, waardoor het dus mogelijk is om zeer grote troepen te besturen. Bijvoorbeeld door het gebruik van sneltoetsen die erg aan de Windowsbesturing doen denken en dus voor de meeste mensen natuurlijk aanvoelen.

De screens zien er dus misschien wat chaotisch uit maar de besturing is allerminst chaotisch. En dat cartoonish gevoel.. tsja daar moet je van houden. Ik vind die kleurtjes juist extra duidelijk. Stel je voor dat alle voertuigen een schutkleur hadden...

Wat je er blokkerig aan vindt snap ik alleen niet.
Ik begin steeds minder enthousiast te worden over dit spel.. Eerst LAN eruit, en het spel verdwijnt in 3 losse games.. Doet me een beetje denken aan EA games, die de gamer ook laat betalen voor half afgemaakte games.. Uitmelkerij :(
Dit is gewoon een compleet spel, alle units zitten er al in. Maar ze focussen maar op het verhaal van een ras per versie, en ik dacht zelfs dat Blizzard heeft gezegd dat ze het goedkoper gaan maken, zoals met de meeste "Episode" games.
De andere versies zullen dus meer toevoegen aan het totaal verhaal en ik denk ook wel extra units toevoegen. (Dus een soort uitbreiding, maar ik denk dat het allemaal ook stand-alone is)
Ik mag wel hopen dat het flink goedkoper wordt. Als ze er 30 euro van maken dan lijkt het goedkoper maar als je dat 3x moet betalen zit je nog steeds op 90 euro. Toch weer het dubbele...
Ben ik het helemaal mee eens. Zonder LAN-play is het al veel minder aantrekkelijk om de game te kopen en met berichten dat je expansions moet gaan kopen om leuk 'single player' te kunnen gamen voel je al nattigheid.

Tevens ben ik helemaal niet onder de indruk van de screenshots. Ik vind de graphics alles behalve 'impressive' en de gameplay lijkt nogal warrig (veel te druk).

Hopen dat de demo het goed maakt (zodra deze beschikbaar is).
Ondanks dat iedereen op fora beweerd legale kopies van alle spellen te bezitten wanneer ze thuis zitten te lannen blijkt het tegendeel vaak waar te zijn. De reden dat LAN er uit gaat is omdat steeds meer mensen software als Hamachi, Garena of erger nog, in China, Haofang gebruiken.
Veel van de Chinese SC of WC3 heroes spelen niet of bijna niet op battle.net omdat ze lekker in privé channels willen zitten in VPN´s zonder last te hebben van de wereld om hun heen. Blizzard krijgt ook geen grip op deze VPN programma´s omdat ze niks tegen de EULA doen, maar mensen wel met een illegale kopie in staat stellen in een lobby te zetten en online games te spelen. Ze starten immers alleen een LAN game op, niks illegaal aan.

Het is jammer dat LAN er uit gaat, maar die VPN programma´s zijn voor veel ontwikkelaars een doorn in het oog. Ik denk maar een paar maanden terug aan Demigod. Zo zijn er nog talloze te noemen.
Software als Hamachi is juist geweldig! Je hoeft niet al je vrienden thuis uit te nodigen in je krappe huisje. Je kunt vanaf 2 locaties toch lekker met elkaar LAN-nen. Het is inderdaad jammer dat veel mensen hier misbruik van maken. Maar zoals met veel 'maatregelen' van producenten wordt de 'onschuldige' gebruiker weer benadeeld.

Voordeel van deze oplossing is dat je maar 1 legale versie van SC2 hoeft aan te schaffen. Ik ga voor 1 huishouden echt niet meerdere kopieën aanschaffen. Ik speel zelf ook wel eens op Battle.net maar voor mijn vriendin hoef ik dan geen kopie aan te schaffen.
vind het eigenlijk raar dat ze het doen.
Relatief heeft blizzard denk ik juist het minste last van de illegale kopieen.
Ik heb zowel SC, WC als D2 thuis liggen + alle uitbreidingen.
En zo ken ik er veel meer.
Laat ik als eerste voorop stellen dat ik de graphics van SC 2 een beetje vind teleurstellen. Gameplay kan ik weinig over oordelen, maar ook sommige units zijn imo duidelijk geen verbetering. Starcraft 1 zal niet geëvenaard worden, en zeker niet overtroffen!
Ik vind het juist super deze grafics. Niet 1 of andere monster pc nodig/vereist. Zo blijft alles tenminste lekker overzichtelijk. C&C generals blijf in mijn optiek 1 van de beste C&C games ever en deze had ook geen belachelijke grafics maar wel aardig/mooi (toendertijd). Je kon inzoomen draaien, etc. Kan waarschijnlijk hier ook wel mee. Ik ben alleen erg benieuwd naar de verhaal lijn(en). Gaan ze veder waar kerrigan alles had overgenomen. En Lt. Duran met zijn mixjes van Zerg/Protoss. Er is geen 4e bij gekomen maar helemaal ben benieuwd hoe dit gaat.

Edit: Oude games overtreffen blijft moeilijk maar zeker niet onmogelijk. Ik moet eerlijk zeggen dat het nogal kort door de bocht is ik gok dat Blizzard heel goed weet waar ze mee bezig zijn. En ze kunnen na release van 'deel 1' nog 2x alles updaten/aanpassen/balanceren EN dan heb ik het nog niet eens over patches e.d.

[Reactie gewijzigd door Goldman op 22 juli 2024 14:31]

Ik denk niet dat Blizzard teleur gaat stellen, zij weten ook dat miljoenen fans hierop wachten en gaan vast niet falen op iets 'simpels' als de graphics.
Gaap....! alleen omdat je de graphics minder vind zal dit deel 1 niet overtreffen.
Echt een perfecte redenatie, want graphics zeggen alles over een spel uiteraard
Nooit echt interesse gehad in deze franchise. Maar echt super dat de ontwikkelaar het oude concept er lekker in heeft gehouden, en niet totaal de andere kant uit gaat.

Dit zijn spellen waarbij geen (tot weinig) aandacht is gegeven aan de graphics, maar aan de gameplay. Iets wat je TE erg mist bij sommige games tegenwoordig (Crysis imo)
Er wordt zeker wel erg veel aandacht gegeven aan de graphics. Alleen niet aandacht om het alleen te laten lopen op machines waarvoor je jouw organen moet verkopen wil je eraan komen.
Geen levensechte graphics erin doen staat zeker niet gelijk aan 'geen (tot weinig) aandacht'! Dit is een groot verschil dat de meeste mensen zich totaal niet lijken te realiseren...
Het beweegt lekker soepel en is zo goed mogelijk gebalanceerd en dat is in zo'n esportsgame toch wel erg belangrijk. Gelukkig een ontwikkelaar die niet alleen maar graphics op één heeft staan. Blizzard is echt nog het ENIGE bedrijf waar ik met interesse de ontwikkelingen van volg. (En Bungie een klein beetje) Ik vind het er trouwens best goed uit zien eigenlijk.

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 22 juli 2024 14:31]

Crysis vind ik te kort door de bocht van je, Crysis heeft namelijk een prima gameplay maar is gewoon een veel te kort spel. Heb je het wel eens gespeeld? of zeg je dit omdat je zoveel mooie plaatjes zag over het spel.
Ik zit er sterk over te denken dit spel pas aan te schaffen al alle 3 de delen uit zijn.

Sinds ze begonnen zijn met episode-games zit ik me flink te ergeren.
Halo 1, dan een eeuwigheid wachten op deel 2 waarna vervolgens geen deel 3 gemaakt wordt.
Half Life 2 waarvan ik me nu al 3 jaar zit af te vragen wat er na episode 2 gebeurt.
Assassins Creed waarvan ik nu al weet dat er na deel 2 nog een deel 3 komt, dus wordt deel 2 wat mij betreft weer een 'half verhaal'. Zelfde voor Mass Effect, en schijnbaar ook voor Star Craft.

Aan 'deel 1' zit ik me meestal niet te ergeren. Daar zit een 'begin' aan, en een redelijk (open) einde. Kan ik mee leven. Maar deel 2's ... daar erger ik me kapot aan. Eigenlijk hebben die games geen begin, en geen einde. Deel 2's zijn alleen een opstapje naar het einddeel.

Ik wacht wel.
Mijn plan is om SC2 niet te kopen, ik koop de SC2 Total Box wel in 2012 als alle 3 de delen mooi gebundeld zijn in 1 pakket voor 60 euro, ipv nu 3 keer 50 euro neer te leggen.
Ik heb niks tegen (gratis) DLC zoals de BDtS campaign van Mass Effect, ik heb niks tegen echte expansions zoals de Brood War van SC1, maar als ze vantevoren al aangeven dat ze deel 2 en 3 ergens van gaan maken en dat dan pas het verhaal compleet is, voel ik me als consument in de zeik genomen.
Ik wacht wel tot het spel af en compleet is voor ik het koop. Dan betaal ik liever 60 euro voor 'alles' dan 50 euro voor deel 1.
Sinds ze begonnen zijn met episode-games zit ik me flink te ergeren.
Halo 1, dan een eeuwigheid wachten op deel 2 waarna vervolgens geen deel 3 gemaakt wordt.
Half Life 2 waarvan ik me nu al 3 jaar zit af te vragen wat er na episode 2 gebeurt.
Assassins Creed waarvan ik nu al weet dat er na deel 2 nog een deel 3 komt, dus wordt deel 2 wat mij betreft weer een 'half verhaal'. Zelfde voor Mass Effect, en schijnbaar ook voor Star Craft.
Wat bedoel je nu precies met een Episode game? Want naar mijn idee zijn Assassin´s Creed 1 en dadelijk ook deel 2 gewoon op zichzelf staande spellen waar genoeg verhaal in zit om de prijs voor een volledig spel te rechtvaardigen. Dat spellen qua verhaal enigzins opvolgend zijn (en zelfs dat is bij Assassin´s Creed 1 en 2 maar half waar) is op zich niet nieuw toch?. Dat is toch bij zoveel Game-franchises het geval?
Daarmee is het nog niet meteen een "Episode game" in de zin van dat het een half spel zou zijn waar te veel geld voor wordt gevraagd.

Bij Starcraft II ben ik het ermee eens dat het leuker was geweest als ze de single player campaigns voor alle rassen in 1 spel hadden gedaan. Zeker als ze dadelijk hoge prijzen voor het Protoss en Zerg deel gaan vragen.

En bij HalfLife2 vond ik het ook een beetje vaag, maar goed ik geloof dat Episode 1 en Episode 2 ook een stukje goedkoper waren? Dus in die zin kan je het ook gewoon zien als een soort extra, die je als je wilt naast het hoofdspel kan kopen voor een kleinere prijs.

Maar ik vind Assassin's Creed en Halo wat dat betreft slechte voorbeelden. Zowel Halo 1, Halo 2, Halo 3, Assassin´s Creed 1 en Assassin´s Creed 2 zijn volgens mij gewoon volwaardige spellen.

Of bedoel je gewoon dat je het irritant vind dat je moet wachten om te weten hoe het verder gaat. Mja... zo is´t leven. :P Dat heb je bij boeken, films en TV-series toch ook?

[Reactie gewijzigd door RagingR2 op 22 juli 2024 14:31]

Verwijderd @Noin6 juli 2009 10:40
Anders gewoon ff downloaden en tegen de tijd dat die Total Box uitkomt, dan pas aanschaffen. ;)
Even over de Zerg 'De aanvallende mogelijkheden van de Zerg worden uitgebreid met de Baneling en de Hydralisk" Hydralisk zat toch al in starcraft 1? :?
Ja idd hydralisks zijn de broers van de zerglings.

dat zijn de units die groene spul spugen (stekels ofzo).
die waren er idd al bij de eerste deel.
Och och toch.. Dat hele LAN dat eruit is gehaald is toch niet zo'n groot probleem? Nu doet de battle.net server de 'matching' (jij voert de naam van je tegenstander in oid), en de daadwerkelijke veldslag speelt zich af tussen beide peers... Er is overigens een kleine kans dat het verdere verkeer óók via de b.net servers gaat, dat zou dan zijn om cheaten en cracken te voorkomen...
Wel lastig als je gewoon tegen je vrienden in je eigen LAN wilt spelen, zit er weer een externe server tussen.

Vrij vervelend als je geen internetverbinding hebt.

[Reactie gewijzigd door Retaliator op 22 juli 2024 14:31]

Probeer eens een Blizzard spel over battle.net te spelen voor je begint over dit soort zaken. Ik speel sinds 2001 op battle.net en wat jij noemt toont een gebrek aan van kennis over de werking van battle.net. Vrienden kunnen altijd met of tegen elkaar spelen dankzij de brede scala aan matching opties.
Het enige wat niet gaat gebeuren is als je een ladder tournament joined en dan gaat hopen dat je elke keer tegen elkaar gemached wordt. Ik weet zeker dat battle.net 2.0 nog meer opties zal gaan hebben dan de huidige battle.net classic.
Wel eens SC of ieder ander Blizzard spel online gespeeld? Je kan gewoon afgesloten lobbies maken. Als dit hetzelfde gaat werken als b.v. Warcraft 3 dan kan je ook gewoon een game starten met vreemden.
vertel mij eens iemand die thuis geen internetverbinding heeft?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.