Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 27 reacties

Drie vooraanstaande medewerkers van Blizzard zijn opgestapt om een eigen bedrijf te beginnen. De drie starten de nieuwe studio Booyah, die met 4,5 miljoen aan investeringskapitaal een sociale game voor de iPhone gaat maken.

Logo BooyahDe nieuwe Amerikaanse studio Booyah heeft 4,5 miljoen dollar opgehaald bij het investeringsfonds Kleiner Perkins Caufield & Byers. Met het geld gaat Booyah een applicatie ontwikkelen die de studio zelf omschrijft als 'a playful life companion', een sociale applicatie voor de iPhone. Het programma zou al voor de zomer te koop moeten zijn.

Booyah is opgericht door Keith Lee,  Brian Morrisroe en Sam Christiansen, alle drie tot voor kort werkzaam bij Blizzard Entertainment. Lee was bij Blizzard lead producer van Diablo 3, Morrisroe was hoofd van het grafische team van World of Warcraft en Diablo 3, terwijl Sam Christiansen als programmeur aan Diablo 3 werkte. De drie hebben het concept van hun applicatie eerst aan Blizzard voorgelegd, maar toen die niet genoeg belangstelling toonde, besloten ze voor zichzelf te beginnen. Opvallend is dat Rob Pardo, directeur van Blizzard, zitting heeft in de raad van commissarissen van Booyah.

Het geld dat Booyah van de investeringsmaatschappij ontving, is afkomstig uit het speciale iFund, waarmee KPCB iPhone-ontwikkelaars ondersteunt. De maatschappij voorzag eerder Neil Young van subsidie. Ook deze voormalige topman van Electronic Arts heeft zich met zijn nieuwe bedrijf ngmoco inmiddels toegelegd op het maken van games voor de iPhone.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (27)

Wel vreemd dat drie topmannen (of twee topmannen en 'een programmeur') van een toptitel zoals Diablo 3 tijdens de ontwikkeling van het spel er tussenuit knijpen. Of doen ze dit naast hun werk voor Diablo 3?
er staat ook : alle drie tot voor kort werkzaam

en de titel zegt ook ex medewerkers.
Je zou bijna denken dat het op dit moment een side-project is van ze. Aangezien er toch grote namen aan werken die ook bij Blizzard met grote titels bezig zijn.

Valt me trouwens op dat ze een best bedrag hebben opgehaald... 4,5 miljoen voor een iPhone OS Applicatie... lijkt me een record. Hebben ze die al in de zak ;)
Je zou bijna denken dat het op dit moment een side-project is van ze. Aangezien er toch grote namen aan werken die ook bij Blizzard met grote titels bezig zijn.

Valt me trouwens op dat ze een best bedrag hebben opgehaald... 4,5 miljoen voor een iPhone OS Applicatie... lijkt me een record. Hebben ze die al in de zak ;)
Zoals in de tekst te lezen is was het inderdaad een side project.


Wat ik opvallender vind is het volgende:

Opvallend is dat Rob Pardo, directeur van Blizzard, zitting heeft in de raad van commissarissen van Booyah.
Ik krijg het gevoel dat Blizzard het misschien wel een aardig concept vond maar het niet in hun straatje aan spellen vond passen. Mogelijk hebben ze zelfs aangemoedigd het spel te bouwen onder een andere bedrijfsnaam. Rob Pardo zal mogelijk een goede relatie met de ex-medewerkers willen behouden of het concept op persoonlijke basis steunen.
lijkt me wel dat de investeerder dit bedrag ook ooit met winst terug wil zien ;)

Overigens staat in de tekst dat ze opgestapt zijn bij Blizzard

[Reactie gewijzigd door hiostu op 5 mei 2009 15:07]

Valt me trouwens op dat ze een best bedrag hebben opgehaald... 4,5 miljoen voor een iPhone OS Applicatie... lijkt me een record. Hebben ze die al in de zak ;)
Ja, zeker aangezien hij voor de zomer al klaar / te koop zou moeten zijn - da's iets van 2 - 3 maanden ofzo? Ze moeten wel flink hun best doen om in die tijd 4.5 miljoen erdoorheen te jassen, :+.

En zoals Hiostu ook al zegt, "[...]alle drie tot voor kort werkzaam bij Blizzard Entertainment"
BIj Blizzard is dat helemaal niet zo vreemd.

Tijdens de ontwikkeling van WarCraft 3 en World of WarCraft vertrok vrijwel het gehele team achter Diablo (Flagship Studios), alsook een groot deel van het team achter StarCraft en Battle.Net (ArenaNet) en de lead designer van World of Warcraft (ArenaNet). Nu zijn het weer een aantal medewerkers die opstappen en hun eigen projectje opzetten. Niks nieuws voor Blizzard, ze moeten dat ondertussen toch wel gewend zijn.
Waarschijnlijk houden de heren er een hoog salaris op na? Ik zou me anders niet voor kunnen stellen waarom ze 4,5 miljoen nodig hebben
Omdat je een pand wil hebben wat huur kost; er bepaalde types zullen moeten worden ingehuurd voor gedurende het project (denk aan muziek, sound effects, graphics, etc.). Alles bij elkaar kost alleen al het behoud van het bedrijf en het development ervan meer dan wat het spel naar alle waarschijnlijk gaat opbrengen.
Kunnen ze de overschot niet overdragen naar een volgende project?
Dat lijkt me inderdaad ook veel. Zeker voor een game die binnen een par maandjes al te koop moet zijn!
Doet denken aan Bill Roper & kornuiten die vertrokken om Flagship Studios op te richten.

Maar de grootste vraag die dit nieuws oproept is misschien: in welke verstandhoudingen is dit gegaan? Het feit dat de Blizzard-baas Booyah gaat helpen doet vermoeden dat ze nog vriendjes zijn. Maar...gaat dit de ontwikkeling van Diablo 3 compromitteren? Lead producer, leading graphicsdude... dat zijn functies die ik als ik Blizzard was niet kwijt zou willen.

Of zou dit betekenen dat D3 in principe klaar is en dat er vanaf nu aan de gameplay / quests/ item database / balancing / testen gewerkt gaat worden?
Ben benieuwd.
Maar de grootste vraag die dit nieuws oproept is misschien: in welke verstandhoudingen is dit gegaan? Het feit dat de Blizzard-baas Booyah gaat helpen doet vermoeden dat ze nog vriendjes zijn.
Mogelijks wil Blizzard geen falende titel op hun palmeras staan hebben. Dus richten ze een apparte studio op, die daarna terug overgekocht kan worden door Blizzard indien ze winst boeken. Of ze laten de studio over de kop gaan en de oprichters gaan terug naar Blizzard zonder dat Blizzard financiŽle schade oploopt
Of ze laten de studio over de kop gaan en de oprichters gaan terug naar Blizzard zonder dat Blizzard financiŽle schade oploopt
Mwah, het zou me niet veel verbazen als, in het kader wat je schrijft, in elk geval een deel van die 4,5 niet bij Blizzard vandaan zou komen. Net zoals Microsoft via een investeringsfonds geld in SCO stopte. (andere context, ander doel natuurlijk).
Het is natuurlijk de vraag of Booyah ook mensen kan blijven boeien met hun producten.

Ander probleem is:

Je leest laatste tijd dat er veel studio's over de kop gaan.
Zal dit ook een korte carriere worden of blijven ze "hits" na "hits" scoren

Toekomst zal het uitwijzen.

[Reactie gewijzigd door aliberto op 5 mei 2009 15:19]

A Playful Life Companion, dat is toch gewoon een Tamagotchi? :P Ik vindt een Tamagotchi voor de iPhone erg cool idee.

Waarom maken ze ook niet een Tamagotchi voor de PSP? Aangezien de iPhone en PSP niet zoveel verschillen. Of heb ik het nou helemaal fout?
Hopelijk heeft het geen impact op Diablo 3 ontwikkeling, daar zit ik meer op te wachten dan op een of andere iphone app (vooral omdat ik er geen heb/wil ;))
Hmm ik denk dat het best risicovol is voor die 3 mannen. Het is niet zomaar wat om 'eventjes' een spel voor de iPhone te maken. Het is altijd maar afwachten of er goede omzet is, want voor je het weet lukt het niet om op te starten, en ga je dus al failliet.
Maar, ik moet toegeven, best origineel.
En dat geld gaan ze allemaal investeren in een Iphone app?


De markt voor apps is groot, maar niet groot genoeg om 4,5 miljoen op te vullen.
Oh ? Vergis je niet... Een stomme app als iFart heeft in zijn eerste dagen meer dan 15.000 stuks verkoopt van $ 0,99 per stuk. Dat is netto (minus het gedeelte voor Apple) een kleine § 10.000. En dat voor scheet geluiden. En nu halen ze $ 10.000 PER DAG.

SimCity zit al ver boven de 100.000 downloads (a $ 10 per stuk).

[Reactie gewijzigd door Neus op 5 mei 2009 15:18]

Met SimCity noem je wel gelijk een hele bekende titel. En ze zitten dan evengoed nog "maar" op 1 miljoen.
Dat investeer bedrijf heeft er blijkbaar 4.5 miljoen in gestopt.

Als de investering echt alleen voor dat ene spel is lijkt het me heel lastig dat ooit terug te verdienen

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True