Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 108 reacties

Telefoon uit Irvine, Californië: of we zin hadden in een rondleiding bij Blizzard, de gameontwikkelaar die onder meer World of Warcraft en Starcraft maakt? Nou... Verslag van een bezoek aan een bedrijf waar gewoon lang niet gek genoeg is.

Zo'n 1500 rondleidingen denkt gids Lindsey inmiddels gegeven te hebben: voor haar is het bijna dagelijks werk. Ik kom echter niet zo vaak bij Blizzard Entertainment over de vloer, en ben dus behoorlijk nieuwsgierig naar wat ze mag laten zien van de studio in Irvine, een voorstad van Los Angeles.

Het is al bijzonder dat Blizzard iemand in dienst heeft die rondleidingen geeft. Ik heb heel wat studio's bezocht, maar ken geen andere ontwikkelaar waar dat op deze manier geregeld is. Blizzard was al niet de eerste de beste, maar de studio is de laatste jaren ook nog flink gegroeid. Een mmog vergt nu eenmaal een groter team dan de gemiddelde editie van Diablo of StarCraft, dus sinds het werk aan World of Warcraft begonnen is, is ook het personeelsbestand flink gegroeid. Inmiddels werken er zowat 1200 mensen, die echter niet allemaal aan games sleutelen. Een deel van de mensen vervult ondersteunende taken: zo zit een gedeelte van de customer support voor Noord-Amerika in Irvine, waaronder de Game Masters van World of Warcraft.

Juist op de dag van ons bezoek wordt het werk afgerond aan het metershoge beeld dat midden op de campus staat. Het is een beeld van een Orc die op een vervaarlijk grommende wolf rijdt. Het koperen beeld is mooi, maar het rozet waar het beeld op rust vind ik eigenlijk indrukwekkender. Op de acht punten van het rozet staan de waarden geschreven die het Blizzard-personeel dient te respecteren. Daaronder leuzen als 'Every voice counts' en 'Gameplay first', maar de mooiste is misschien wel 'Embrace you inner geek.' Dat is niet zomaar een kreet: Blizzard hecht er echt waarde aan dat het personeel van nerdy stuff houdt. Zo worden er regelmatig avonden gehouden waarop het personeel bordspellen speelt, of trading card games. Ik ontmoet een vrouw die me vol trots vertelt dat ze een G1 heeft, omdat het een 'geeky phone' is, met Android erop. Geen iPhone voor haar, die is veel te mainstream.

Campus Blizzard- deel 1Campus Blizzard- deel 1Campus Blizzard- deel 1

In het kleine Blizzard-museum waar Lindsey ons brengt, prijken behoorlijk wat onderscheidingen die de games van Blizzard in de loop der jaren gekregen hebben, maar andere zaken vind ik interessanter. Zo staan er alle boeken die over de games van Blizzard geschreven zijn, en is er een brief van een astronaut die zijn exemplaar van Starcraft op zijn ruimtereis had meegenomen. Niet dat hij het daar kon spelen, maar hij had het spel tijdens zijn training veel online gespeeld met zijn familie, en het spel deed hem daarmee aan thuis denken. Ook in het museum: het script van de aflevering van Southpark over World of Warcraft, en dan wel in alle 31 versies.

Na het museum gaan we naar de afdeling van WoW, waar gewerkt wordt aan uitbreiding voor het spel. Het kantoor van Blizzard is zo ingericht dat er op pakweg elke dertig medewerkers een lounge-hoek is, en aan het aantal games en consoles te zien worden die plekken ook regelmatig gebruikt. De meeste werkruimten zijn rijkelijk versierd, met hier en daar een vervaarlijk metalen zwaard of schild aan de muur.

Ook de aankleding van de gangen op de WoW-afdeling valt op. Zo ontwerpt Blizzard voor elke content patch van WoW een wallpaper, dat hier, op twee bij drie meter uitvergroot, is terug te vinden. Kleiner maar indrukwekkender zijn de tft-schermen die door heel het pand in de gangen te vinden zijn. Die schermen tonen een wereldkaart, waarbij minuscule gekleurde stipjes de activiteit van WoW-spelers in de diverse werelddelen laten zien. Elk stipje is een ingelogde speler, en zo kan het personeel gedurende het etmaal de activiteit zien verschuiven, van Azië naar Europa naar de VS en weer naar Azië. Op de kaart zijn duidelijk de grote stedelijke gebieden in Japan, China, West-Europa en de VS te onderscheiden.

Campus Blizzard - deel 2Campus Blizzard - deel 2Campus Blizzard - deel 2

Starcraft II wordt gemaakt in een ander gebouw op de campus. In dat gebouw zit ook het zenuwcentrum van WoW: de gekoelde ruimte van waaruit 24 uur per dag, 365 dagen per jaar alle WoW-servers over de hele wereld in de gaten gehouden worden. De Starcraft-gangen zijn minder uitbundig aangekleed dan die in de WoW-afdeling, maar de werkplekken zitten net zo vol met games, action figures en andere geeky spullen. Dat is tenslotte een voorwaarde... Ook hier mogen we helaas alleen vanaf de gangen toekijken hoe er gewerkt wordt, ook al zou ik maar wát graag even op de beeldschermen willen gluren om te kijken wat de mensen aan het maken zijn. Misschien is het ook wel goed dat we op een afstandje moeten blijven: de medewerkers zouden anders maar afgeleid worden, en Starcraft II is al zo lang in ontwikkeling. Uiteraard krijgen we niet alles te zien: het deel van het gebouw waar aan de nog onaangekondigde mmog gewerkt wordt, is, om begrijpelijke redenen, niet in de tour opgenomen. Zou die verscholen gaan achter het bordje 'Project Hydra' dat we op een zorgvuldig afgesloten deur tegenkomen?

Gelukkig kan Lindsey ons nog wel wat laten zien, zoals de bioscoop van Blizzard, een zaal met zo'n vijftig stoelen waar niet alleen films getoond kunnen worden, maar ook de wedstrijden die via Battle.net gespeeld worden. We krijgen er een aantal oefenpotjes te zien tussen Matt Cooper en David Kim, de twee vaste testers die niets anders doen dan Starcraft II tegen elkaar spelen, met als doel het testen en uiteindelijk verbeteren van de balans in het spel. Starcraft II's lead designer Dustin Browder is in de zaal aanwezig om de matches live van commentaar te voorzien, net als in de Battle Reports die Blizzard vrijgeeft. Tussen de bedrijven door laat Browder een glimp van het vernieuwde Battle.net zien. Dat maakt indruk en Tweakers.net hoopt binnenkort uitgebreid op Battle.net terug te komen. De potjes tussen Cooper en Kim blijken net zo spannend als die in de Battle Reports en maken mij pijnlijk duidelijk dat ik in de Starcraft II-competitie nooit de top zal halen. In de zaal zit ook een aantal Blizzard-medewerkers, die de potjes tussen Kim en Cooper met veel belangstelling volgen. Luid applaus klinkt wanneer Cooper twee keer op rij Kim weet te verslaan: dat is nog nooit gebeurd. Na deze demonstratie van vingervlugheid stuurt Browder ons naar de pc's waar we zelf Starcraft II op mogen spelen. Gelukkig tegen elkaar en niet tegen Kim of Cooper.

Campus Blizzard - deel 3Campus Blizzard - deel 3

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (108)

Lijkt me toch echt te gaaf om gewoon in de gaarkeuken van een grote gamecompany als Blizzard rond te mogen kijken.. vooral ook prachtig om te zien hoe zulke bedrijven in de gaten hebben dat je de werkplek gewoon zo infomeel mogelijk moet maken om ervoor te zorgen dat je medewerkers zich 100% thuis voelen en deel van de familie zijn.

Ik denk dat heel veel bedrijven over de wereld met zo'n aanpak hun ziekteverzuim toch heel mooi naar <5% terug kunnen dringen.
Betwijfel het, dit is wel een uitzondering. Wat ga je doen in een fabriek of gewoon kantoor waar men niet zo'n creatieve mensen heeft ?

Foto's van de laatste spreadsheets? Je moet de mensen motiveren maar nu ook niet overdrijven, denk trouwens dat dit in belgie (of nederland) veel minder effect zal hebben, cultuur is hier toch anders.
Ik denk dat heel veel bedrijven over de wereld met zo'n aanpak hun ziekteverzuim toch heel mooi naar <5% terug kunnen dringen.
Betwijfel het, dit is wel een uitzondering. Wat ga je doen in een fabriek of gewoon kantoor waar men niet zo'n creatieve mensen heeft ?
Elke werkgever kan wel zijn eigen dingen doen om het voor mensen leuk te houden, ook al is het onderwerp van het werk voor leken niet al te spannend.
Een fatsoenlijke, gezellige kantine is al 1 ding wat elke werkgever kan doen.
En een goede leeshoek of prettige werkplekken waar je rustig kan zitten, of juist handig kan overleggen. Denk verder aan opleidingsmogelijkheden; cursussen etc. of af en toe een internet scholingsdag om mensen een beetje fris en betrokken te houden.
En gewoon een goed personeelsbeleid voeren (mensen niet te vaak laten overwerken, en niet over elke verlofdag gaan zeiken) scheelt ook een hoop om het leuk te houden.

[Reactie gewijzigd door RagingR2 op 10 juli 2009 12:42]

Kwam een aantal dagen geleden op de forums een link tegen naar een foto-reportage bij Blizzard (97 fotos).
Hun artists zijn echt geweldig.
Blizzard is duidelijk nogal groot, maar wat nu als WoW weer over is en de populariteit weg? Eigenlijk hebben ze maar 1 paard om echt op te wedden, of niet?
Blizzard was al ongenaaktbaar voordat WoW uitkwam. Zowel diablo 2 als starcraft als Warcraft 3 worden tot vandaag de dag nog zeer intensief online gespeeld. Een van de voordelen die WoW had was dat vele Warcraft fans het spel echt wouden proberen en het spel de eerste maanden door zijn zeer problematische startproblemen heenhielpen: Er was een heel nerdleger dat WoW promootte, wat blizzard natuurlijk aanmoedigde.
Tegenwoordig zijn diezelfde nerds al lang weer wc3/d2/sc aan het spelen, maar nu houdt het mainstream publiek WoW overeind en die zijn wel met iets meer.
Mocht WoW een van deze jaren toch uitdoven is er geen echt probleem voor Blizzard. Hun maandelijkse omzet zal enorm dalen, akkoord, maar ze zullen nog steeds voldoende verdienen. Vergeet niet dat al van voordat WoW uitkwam Blizzard zodanig veel kapitaal opstreek dat ze zich konden veroorloven van zo lang te werken aan hun games als ze zelf wouden: Ze hadden toen al het blinde vertrouwen van hun publishers ruimschoots verdiend.

Dat gezegd zijnde vind ik het wat spijtig dat blizzard tegenwoordig synoniem staat voor WoW. Ik ben een grote liefhebber van blizzard games maar heb een afkeer gekregen van alles wat met WoW te maken heeft.
Blizzard heeft sowieso een enorm hoge reputatie opgebouwd. Ik ken genoeg mensen (incl. mezelf) die een nieuwe game van hun blindelings zouden kopen.

Verder is het niet echt 1 paard, op dit moment eerder 3. Ze hebben naast Warcraft ook Diablo, ik denk toch wel een van de beste RPG spellen, waarvan ze nu deel 3 aan 't maken zijn. En ook Starcraft nog, waarvan nu deel 2 ontwikkeld wordt; dit is toch wel de RTS, aangezien het een van de weinige (enige?) RTS games is waar (vooral in Aziatische landen) nog steeds wedstrijden mee gehouden worden.
Zeker, maar allemaal zijn het dezelfde genres, nu speel ik weinig dus misschien vloek ik nu in de kerk, maar als het genre (net als bijv. de flight-sims) niet populair meer is, hebben ze nog steeds een probleem en vrij snel ook, gezien de kosten van al het moois wat ik hierboven zie.
Dezelfde genres?

Starcraft is een meer Macro en strategisch georienteerde game waarbij je constant druk zet op je vijand terwijl je je basis meer en meer uitbreidt.
Setting = Science Fiction 'space' setting.
-------

Warcraft III is meer micro georiënteerd waarbij creepen ook van groot belang is en je met véél kleinere legers rondloopt dan bij starcraft en nog steeds succesvol kan zijn.
Setting = Fantasy, eigen warcraft universum.
-------

Diablo is een hack&Slash rpg.
Setting = terug naar het verleden toen er alleen nog maar polearms/zwaarden/bogen etc. werden gebruikt, waarbij de wereld bezeten is door verschillende bazen en minions. (ja ik weet het dit klopt niet maar ik heb geen zin om heel de diablo verhaallijn hier neer te gooien dus doe ik het maar zo ;))

Starcraft -> Macro-rts
Warcraft III -> Micro-rts
Diablo -> hack&slash rpg
World of warcraft -> MMO grind RPG.

ook de settings zijn compleet anders.

[Reactie gewijzigd door kaluro2 op 10 juli 2009 14:47]

Dat zie jij als iemand die in die hoek zit als enorme verschillen ..

Maar als je kijkt naar de grotere lijnen zoals FPS / Racer / flight sim / RPG, zitten ze toch echt wel in dezelfde richting.
Starcraft en Warcraft 1/2/3 zijn idd allemaal hetzelfde genre, namelijk RTS. Je probeert met jouw troepen de vijand te vernietigen. Diablo is echter compleet anders, het is een RPG, je volgt een verhaallijn, en speelt niet tegen een tegenstander. Meestal is coop meer gebruikelijk in RPG's. WoW is een mmo, waar je meer bezig bent met teamwork, levellen en gear verbeteren dan het volgen van een verhaal. Als je het verschil niet ziet speel je volgens mij niet zo veel games. WoW heeft qua gameplay ongeveer net zo veel overeenkomsten met WC3 of SC dan met Unreal Tournament of Need for Speed.
maar als het genre (net als bijv. de flight-sims) niet populair meer is, hebben ze nog steeds een probleem en vrij snel ook
Tja... en als m'n tante kloten had, dan was het m'n oom. :P
Het fantasy genre is nogal breed. Diablo kun je moeilijk hetzelfde genre noemen als WoW, en Starcraft heeft helemaal niets met Fantasy te maken. Het genre Fantasy op zich bestaat al sinds Tolkien (of langer?) en zal echt niet zomaar uitsterven. Hooguit zal het meer de ene kant, of meer de andere kant op gaan maar daar kan Blizzard dan weer in mee groeien, of hun kennende juist leidend in zijn! Een beetje meer sci-fi er in? Of juist meer een hint naar historische thema's? Meer magie, of juist meer richting een geloofwaardige/realistische wereld?

Linksom of rechtsom zullen er altijd wel mensen blijven die het leuk vinden om zich helemaal in een niet-bestaande wereld te storten waar je je helemaal in kan inleven.

[Reactie gewijzigd door RagingR2 op 10 juli 2009 14:03]

Ik zie dat toch anders.

Het lijkt misschien wel een beetje het zelfde, allemaal een "fantasy world", maar er zit wel degelijk een aardig verschil tussen RTS, RPG en MMO(RPG). :) Verder verwacht ik niet dat al deze genres (tegelijk) een stuk minder populair worden.

Maar, het zou natuurlijk kunnen... Je weet nooit wat de markt doet. Maar Blizzard is naast Starcraft 2, Diablo 3 en een nieuwe WoW uitbreiding ook nog bezig met twee nieuwe games, niet gebaseerd op de bestaande verhaallijnen. Of het ook een nieuw genre wordt, dat weet ik niet, maar het zou me niets verbazen.
Zijn toch echt 3 totaal verschillende games. Een MMORP, een RTS en een Hack 'n Slash.
Warcraft is eigenlijk ook begonnen als RTS... Starcraft is in feite Warcraft met een Sci-fi sausje.
Warcraft is nog steeds een RTS. World of Warcraft heeft qua gameplay niks met de oude WC serie te maken, de enige overeenkomst is de wereld waarin het zich afspeelt.
Daarom blijven ze met nieuwe producten komen en WoW uitmelken zover ze kunnen... Ze hebben best een aardige buffer nu met WoW :)
WoW uitmelken..... Dat je die woorden even terugneemt ;)
Ze zijn WoW niet aan het uitmelken, ze zijn enkel WoW aan het afmaken van wat er nog miste in de verhaallijn.
Blizzard kan schijnbaar nog maar weinig fout doen bij de gamer.
Ik vind het ook wel een goede uitgever, maar momenteel een beetje zwaar over het paard getild.
WoW is op zijn retour en dat is toch wel de grootste bron van inkomsten. Het is maar de vraag of hun volgende MMORPG net zo aan zal slaan aangezien de markt nu anders is als toen WoW het licht zag. Verder zitten er nog een paar leuke titels aan te komen van Blizzard maar het is maar de vraag of die aan de hooggespannen verwachting kunnen voldoen.

[Reactie gewijzigd door Thorgrem op 10 juli 2009 16:43]

Wow is op zijn retour
bron?
Dat gaat niemand ergens in een blad opschrijven maar volgens mij is de wow-populatie aan het terug lopen. Ik ben zelf een jaar geleden afgehaakt en mijn vrouw is recent overgestapt naar een ontwikkelserver (da's zo'n gratis server van een enthousiast waar je met misschien 10 of 20 anderen op speelt) zodat wij nog eens af en toe voor de leuk (lees: gratis) een weekendje kunnen questen.

We zijn helemaal niet te cheap om te betalen voor gamen maar voor WoW weegt het voor ons niet meer op. We gaan overigens dat geheimzinnige MMO spel waar Blizzard mee gaat komen blind kopen en ongetwijfeld helemaal suf spelen. Man wat ben ik benieuwd wat voor spel het gaat worden.
Als Blizzard "This is a crap game, seriously" uitbrengt koopt iedereen het nog want het zou het beste slechte spel ooit zijn.
In tegenstelling tot anderen, worden games bij Blizzard gewoon gecancelled als ze zelf het idee hebben dat het zuigt. Warcraft Adventures en Starcraft Ghost bijvoorbeeld.

Ze hechten kennelijk veel waarde aan hun naam, en gooien liever een investering in een game weg dan dat ze hun naam beschadigen.
Als je het Orc standbeeld wat buiten staat nog niet gezien hebt, zeker even googlen. :)

Leuke rondleiding! Het kantoor in Frankrijk komt niet eens in de buurt....
Leuk stukje.

En toch mooi om te zien hoe ver sommige bedrijven gaan om hun werknemers het zo comfortabel mogelijk te maken. Zie je in nederland niet veel dacht ik.
Maar ze maken daar dan ook langere dagen :)
Dit doen ze met opzet - een blije werknemer werkt meer en langer, is minder vaak ziek, neemt genoegen met een lager loon, enzovoort. Ik weet niet of de investeringen zich ook zo weer terugbetalen, maar het helpt sowieso.
Dit doen ze met opzet - een blije werknemer werkt meer en langer, is minder vaak ziek, neemt genoegen met een lager loon, enzovoort. Ik weet niet of de investeringen zich ook zo weer terugbetalen, maar het helpt sowieso.
Die gedachte zal er wel achter zitten. En het is niet alleen fijn voor het personeel dat ze al hebben; ze zullen het ook wel doen om op die manier weer goede nieuwe mensen te lokken, zodat ze creatief en kwalitatief aan de top blijven.

Aan de andere kant moet ook wel gezegd worden dat Blizzard er ook het geld voor heeft... Met World of Warcraft zijn ze natuurlijk verzekerd van een constante stroom geld (abonnementen) waardoor de winstmarges die op de gemiddelde game zitten waarschijnlijk al 20 X gehaald zijn. Anno 2009 natuurlijk een luxe positie, omdat het bij veel games maar de vraag is hoeveel mensen het gaan kopen of het gewoon illegaal gaan downloaden, waardoor lang niet elke games-maker zoveel geld binnenkrijgt dat hij dit soort "luxe extra's" voor zijn personeel en voor het opleuken van het gebouw kan betalen, terwijl ze dat misschien wel zouden willen.
Desalniettemin alle lof voor Blizzard, want dat succes van World of Warcraft dat hebben ze aan hard werk te danken, en economisch gezien was het instellen van abonnementsgeld voor WoW gewoon een hele slimme zet. Al kan ik me voorstellen dat het ook een risico/gok is geweest. Ten eerste moet je natuurlijk gewoon een goede game maken die kwaliteit heeft, maar daarnaast is het ook gewoon geluk hebben dat er genoeg hype/buzz rond jouw game ontstaat om genoeg mensen zo gek te krijgen. :)

[Reactie gewijzigd door RagingR2 op 10 juli 2009 12:30]

maar daarnaast is het ook gewoon geluk hebben dat er genoeg hype/buzz rond jouw game ontstaat om genoeg mensen zo gek te krijgen.

Klopt, in het begin was world of warcraft ook niet voor jan en alleman, het was wat meer voor de nerdjes in de klas zeg maar,
maar om een bepaalde reden zag je dat steeds meer "gewone" mensen WoW gingen spelen.

Ik speel zelf pas sinds 2006, dus de eerste 3 jaar heb ik niet meegemaakt.

Wow word natuurlijk iets meer gehyped door de uitbreidingen en uitgebreide patches.

Want wow heeft eerst 3 tot 4 jaar zonder expansions geleefd!

Ik weet niet wat voor invloed patches die tijd hebben gehad, maar ik kan begrijpen dat wow dan veel minder in de belangstelling komt.

Veel mensen kenden het niet eerder denk ik.
Wow bestaat pas vanaf begin 2006 voor iedereen hoor. Daarvoor waren er wel geruchten e.d., maar speelbaar was het pas vanaf begin 2006 ( de beta was een paar weken eerder ).
Begin 2005 voor NL etc, eind 2004 voor US etc al, niet pas 2006.
En ergens herfst 2004 zaten er al vrij veel in de US beta, ik ook.
Wikipedia says: Uitgebracht 12 november 2004
Een blije medewerker maakt betere code en verzint waarschijnlijk ook meer originele dingen. En dat is precies wat een game nodig heeft. Indirect verdient Blizzard het dus dubbel en dwars terug, het is in mijn ogen een van de weinige bedrijven met consistent hoge kwaliteit software.
Daar staat tegenover dat jij 25+ vacantiedagen hebt en die Blizzard medewerkers slechts 10 ofzo.

En ja, er zijn zat bedrijven in Nederland die hun medewerkers ook verwennen met dit soort dingen.
10 is dan nog veel voor een Amerikaans bedrijf. Tis vrij gebruikelijk het eerste jaar <5 te hebben. Je moet ze echt verdienen, na een paar jaar kun je er meestal wel 10-15 regelen als je het goed doet.

Volgens de WTO was het gemiddelde12: http://www.infoplease.com/ipa/A0922052.html
Check ook Italie met hun gemiddeld! 42 dagen...
Vergeet niet dat dit alleen het vrij te kiezen aantal vrije dagen zijn. In de VS hebben ze wel weer meer feestdagen die ze ook vrij zijn en wij gewoon aan het werk moeten.
Wij hebben anders ook veel feestdagen hoor. Dus die vlieger gaat niet helemaal op.
Denk je?
Ondanks dat het een "oud" artikel is vermoed ik dat het nog steeds aardig geldt. Ik denk niet dat er overal 10 feestdagen zijn geschrapt of hier in NL toegevoegd:
http://www.dewaarheid.nu/apr01/vrije_dagen.htm

Jammer genoeg is de VS er niet in opgenomen. Misschien vind ik nog een recenter artikel waar die wel in staan, maar goed het idee blijft het zelfde
microsoft nederland doet het ook wel goed ;)
Helemaal eens.
Heb je wel eens foto's gezien van Google werkplekken?. Man hé. Paradijsje op aarde :)

Op tweakers was ook een artikel over een Nederlander die een bedrijf is gestart in het buitenland, en z'n personeel ook zo goed verzorgd, kan ik alleen niet meer vinden.
Ja ze hebben een mooi kantoor. Maar fijn werken is anders :'(
Oh? Ik ben één keer bij onze TAM op bezoek geweest in het oude kantoor bij Schiphol Rijk, en dat zag er als een normaal kantoor uit.
Microsoft Nederland wel jah.


Maar de afstammeling..Wij MS die voor MS werken in een datacenter niet ver van Schiphol. Wij worden gezien als lucht. Met pijn en moeite dat er iets geregeld wordt voor ons :( best jammer dan weer
Je ziet het wel hoor, alleen lopen we er niet zo mee te koop, XS4ALL is een heel goed voorbeeld,
Idd 9 to 5 is daar not done. En nee dank u dan nog liever het oudbollige ex philips gebouw dat al 20 jaar een facelift nodig heeft waar ik nu werk maar waar ik om 15h30 vrolijk de kinderen op kan gaan halen.
Dat is redelijk voor game development studios. Als je op internet eens even zoekt naar foto reportages van game studios komt je veel soortgelijke omgevingen tegen.
Ik heb het idee dat vooruitstrevende bedrijven met jonge mensen aan de top wat dat betreft voorop lopen. Ik heb het genoegen gehad bij bol.com te hebben gewerkt. Frisse kleuren, open ruimtes opgedeeld met wat kasten of semi-open muren.

Destijds was er een gameroom met tafelvoetbalspel, flipperkast, dartsbord en wat consoles plus hifi apparatuur. Elke vrijdag een borrel (=win), twee koelkasten met twee soorten bier en een keer in de maand een extra "feestelijke" met borrelgarnituur :9

Daarnaast twee keer per jaar een uitje (all inclusive). Ik heb gemerkt dat dit soort zaken mij gemotiveerd houd om onbetaald wat extra uren te maken elke week. Ik deed met plezier de reis Eindhoven-Nieuwegein anderhalf jaar lang.
Als je fulltime gametester kan zijn, waarom zou je dan nog vakantie willen? ;)
Jij hebt duidelijk nog nooit software getest....
Da's saai, monotoon en intensief werk hoor. Als je voor de 300ste keer een dungeon moet doorlopen om te zien of de juiste loot gedropt wordt...
Denk je dat ze iedere keer de hele dungeon testen? Lijkt me niet hoor. Een developer kan gewoon ergens een boss encounter starten en heeft bergen commando's om z'n tests te versnellen.
Dan alsnog is het belangrijk om alle randvoorwaarden te testen...

Voor hetzelfde geld is het eeuwig ronddolen juist de oorzaak van de bug?

Net zoiets raars als de befaamde bug van Fable2 waarin bleek dat als je neit met een bepaalde tovenaar praatte dat het niet meer mogelijk was om een bepaalde quest te starten.

Bugtesten voor games lijkt me wat dat betreft behoorlijk wat intensiever dan testen voor 'normale' software.
Ha, ik ben met WoW gestopt omdat ik het raiden met m'n guild als verplichting ging zien (want als je een paar keer niet komt opdagen, wordt je (terecht) niet snel nog een keer gevraagd) en toen ging de pret er HEEL SNEL af.

Ik moet er niet aan denken om games te spelen omdat m'n boterham er vanaf hangt. Krijg nu al zenuwen als ik een screenshot zie van de Night Elf starting area, heb ik ook iets te vaak doorlopen, zogenaamd voor de lol. ;)

Heb ooit een interviewtje gelezen met testers van adventuregames, ik dacht LucasArts. Ikzelf vond toen adventures het leukste genre, maar als tester moet je *elke* combinatie gespeeld hebben, 1000x hetzelfde stukje lopen, hetzelfde doolhof oplossen, ALLE mogelijke conversatie-combinaties voeren, maar dan met dit item in je inventory en dat item niet, etcetera etcetera.

Toevallig eergisteren Indy & Fate of Atlantis nog eens gespeeld, en na 1x uitspelen had ik al geen meer om de andere 2 verhaallijnen te spelen.

Nee hoor, gametester is echt niet zo'n leuk vak.
Ik kan me voorstellen dat het scenario wat jij beschrijft inderdaad gaat vervelen. Maar het is en blijft werk he. Hoe vaak maak jij iets exciting mee op je werk? Terwijl als je een spel voor de eerste keer speelt zal je t toch wel best leuk en spannend vinden. Dat het de andere keren dan werk is, ok. Maar de eerste keer zal het toch wel plezierig zijn.
Je impliceert dat werk dus iets saais moet zijn? Dat is anders nog steeds niet mijn definitie ervan, als ik tester zou zijn zou ik na 1 dag zijn afgehaakt. Werk moet je inspireren, beetje laten nadenken liefst, beetje uitdagend zijn. Er zijn mensen die continue precies hetzelfde doen en dat nog leuk vinden ook, maar ik zou er niet voor tekenen.
Ikzelf ben raidleader bij ons, en ik heb sinds kort het DKP systeem bij ons geimplementeerd, waardoor je niet verplicht bent om te raiden, maar waar je juist beloond wordt bij wel raiden.

Dat is een heel andere insteek, en je ziet vanaf dag-1 al de resultaten daarvan.
goede tip,

mag ik vragen, hoe word je dan beloond precies?
DKP staat voor dungeon kill points, het zijn punten die je verzameld door te raiden. Deze kun je vervolgens gebruiken om op items te bieden.
Hoe je deze punten precies verdiend hangt van het guild af. Je kan ze bv krijgen door alleen maar op te komen dagen, of bij het killen van een boss, of bonus-dkp als het guild een boss voor het eerst killt, etc. Hoe meer DKP je hebt, hoe meer loot je zal krijgen, omdat je hoger en vaker kunt bieden dan de rest.
Ik denk dat het verschilt per game. Ik heb zelf de balans zitten modden (voor de fun, ja ik heb een leven) van Company of Heroes, omdat ik de endgame niet zo bijzonder vond als ik met vrienden ging lannen.
Wat mij vervelend lijkt is dat als jij de balans test dat je niet direct zelf wat aanpassingen kan doen (of ingame de balans aanpassen).

Wat ik wel vreemd vind is dat ze maar 2 mensen hebben om de balans te testen, het is zo immens belangrijk als je serieuze RTSers wilt bereiken.
<speculatie> Hydra zou ook kunnen duiden op de nieuwe uitbreiding van WoW. Blizzard legde laatst de merknaam Cataclysm vast, wat duidt op een referentie met de Maelstrom. Dat is een watergebied, en van daar is het een kleine sprong naar Hydra :P </speculatie>
Hydra is een code naam voor een project waar ze al enkele jaren mee bezig zijn en zal dus hoogst waarschijnlijk geen uitbereiding zijn voor WoW.
Ik weet dat mensen misschien moeite hebben met dit geloven, maar toen ik op de Worldwide Invitational was verleden jaar vroeg ik één van de medewerkers naar Project Hydra. Hij legde rustig uit dat die game zojuist was aangekondigd, en dat dit Diablo 3 was...
Niks dat ze belet om de naam nog een keer te gebruiken. Houdt de geruchtenstroom ook lekker op gang.
Respect voor Tweakers dat ze daar op bezoek mochten komen en respect voor Blizzard dat ze hun personeel Magic The Gathering laten spelen :D Ik vermoedde al dat Blizzard veel inspiratie haalde uit o.a. dit kaartspel(als je ziet hoe vergelijkbaar de benamingen en items soms zijn).
Ook leuk die leuzen bij binnenkomst zoals "Gameplay First". En zo is het maar net _/-\o_
Ook erg stoer, een brief van een astronaut die Starcraft speelde hehe ;)

[Reactie gewijzigd door SuX DeLuXe op 10 juli 2009 11:16]

Het is gewoon een bedrijf hoor.
Er wordt gewoon gewerkt, en er wordt verwacht dat mensen hun werk doen.

Mensen hier laten zich gemakkelijk gek maken door de reputatie van een merknaam, of hoe foto's voor zich spreken, maar geloof maar niet dat je vrolijk wordt van iedere dag de zeikers van WoW uitleggen dat ze hun item niet terug kunnen krijgen, of dat de instance waar ze in willen nou eenmaal nog even niet beschikbaar is.

Ook een developer heeft zijn nadelen, want jouw eigen inspiratie is vaak niet eens bruikbaar in het geen wat al is voorgelegd en uitgewerkt. Hetzelfde geldt voor een persoon die bijvoorbeeld levels maakt, of in dit geval dungeons, en iemand die de textures dan weer doet..

Het zijn allemaal voorgekauwde zaken, die je gewoon moet doen van je werkgever.

Het lijkt natuurlijk allemaal fantastisch, maar ik denk dat je er gauw genoeg aan wendt allemaal.
Het zijn allemaal voorgekauwde zaken, die je gewoon moet doen van je werkgever.

Het lijkt natuurlijk allemaal fantastisch, maar ik denk dat je er gauw genoeg aan wendt allemaal.
Tja, werken moet je altijd, maar ik denk dat je op zijn minst kan zeggen dat dat werken bij zo´n werkgever wat minder snel gaat vervelen.
Sowieso denk ik dat je er niet gaat werken als je het specifieke dingen dat jij moet doen (programmeren, modelling, etc.) niet leuk vindt. Dus als dat een sleur voor je wordt, zou het bij andere bedrijven ook een sleur worden.
Ja en kijk naar die facilities daar. Het eten zal niet slecht zijn vermoed ik :/ En een sportschool, sportveldjes, een bioscoopzaal, om elke zoveel meter werkplekken staan consoles en PC's waar games op gespeeld kunnen worden. Ik weet niet hoe dat bij jullie zit maar ik heb dat niet op mijn werk ;).
na 9 uur games testen of games produceren heb jij echt geen zin meer om een potje warcraft te spelen hoor.
Niet om je eigen spel te spelen, wel om andere games te doen. Bij de game studio waar ik stage liep gingen er geregeld een paar ff in de pauze nieuwe games halen. Ook ik speelde 's avonds nog graag.
Heel gruwelijk :) Ookal ben ik erg anti-blizzard, het ziet er toch wel top-notch uit.
Mwaoah... ik vind het er bij PIXAR een stuk beter uitzien!! :+

Is wel geen game-developer, maar om de werkomgeving van Blizzard meteen top-notch te noemen...
Toegegeven, vergeleken met Nederlandse bedrijven is het al gauw top-notch. :)
Toegegeven, vergeleken met Nederlandse bedrijven is het al gauw top-notch
Oh!? Keek nou niet echt op van dit kantoor, ik ken een aantal reclamebureaus waar het kantoor toch nog wel een stukje gaver is.
Kantoren waar je op de bovenste verdieping van een gebouw zit, iedere werknemer een loungebank in zijn kamer heeft. U heeft denk ik een verkeerd beeld van Nederlandse kantoren, amerikaanse advocatenkantoren in films zijn ook niet alles.
Persoonlijk verkies ik overigens een mooie nederlandse locatie met uitzicht boven een werk-campus. Als je het mij vraagt (ik ga nu in de kerk vloeken hier) is die hele Blizzard campus een groot reclamebord voor de buitenwereld.
Verder hebben ze prima games, maar wordt Blizzard wel een beetje overgewaardeerd. W3 was een goede game -dank u blizzard voor de goedkoopste verslaving ooit (40 gulden / 2 jaar verslaafd)- Maar WoW vond ik echt geen bal aan, ik kon niet echt een bepaald soort strategie vinden en begrijp ook niet echt wat ik zou willen bereiken. Ook van wat ik tot nu toe heb gezien van sc2 vraag ik me af of dit wat wordt, ach als er 30 levels singleplayer inzitten zal ik hem wel kopen :)

[Reactie gewijzigd door poepkop op 12 juli 2009 20:42]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True