Door , , 69 reacties

Blizzard bewaart ieder jaar opnieuw een grote aankondiging voor de BlizzCon, de beurs die de ontwikkelaar jaarlijks voor zijn eigen fans organiseert. Dit jaar werd er geen volledig nieuwe game aangekondigd, maar de laatste speelbare klasse van Diablo III, de Demon Hunter.

De Demon Hunter is er voorlopig alleen in een vrouwelijke vorm en daar zijn de makers tijdens het ontwerp ook steeds van uitgegaan. Het spel zal uiteindelijk ook een mannelijke Hunter bevatten, maar die ligt nog op de tekentafel en kon tijdens de BlizzCon dus niet worden getoond.

Ondanks dat de Demon Hunter als laatste klasse is voorgesteld, was het ooit de eerste klasse die het ontwerpteam in gedachten had voor Diablo III. Het was vanaf het begin af aan duidelijk dat de makers een 'ranged' klasse in het spel wilden hebben, die van afstand aanvalt met wapens als pijl en boog. De ontwikkeling van wat de Demon Hunter zou gaan worden, had echter nogal wat voeten in aarde, en het ontwerp is een aantal malen drastisch aangepast.

* Een andere jager

In het begin hadden de makers een heel andere Hunter voor ogen. In het eerste ontwerp was de Hunter veel vriendelijker, meer een soort Woodland Ranger, zoals de makers het zelf omschreven, bijna een padvinder met pijl en boog. Dat was een aardige start, maar er miste iets. Dus zijn de makers 'melee'-mogelijkheden toe gaan voegen, in steeds grotere mate, zodat ze uiteindelijk een soort assassin hadden in plaats van een ranged character. Toen werd duidelijk dat het team een andere weg in moest slaan, want teveel melee zou niet goed zijn voor de Hunter, daar zijn immers andere classes al in gespecialiseerd.

Dit was een lastig moment in het ontwikkelproces. Bij een volgende poging werd de Hunter een donkerder voorkomen gegeven, alsof ze niet alleen op demons jaagt, maar ook zelf geheel of gedeeltelijk demonisch was. Een volledig demonische Demon Hunter was echter ook weer geen optie. Het verhaal achter de serie schrijft nu eenmaal voor dat de helden uit het spel menselijk zijn, vechtend tegen Hell en zijn troepen. De vraag die het onwikkelteam zichzelf vervolgens ging stellen, was of de Demon Hunter dan misschien gedeeltelijk demonisch kon zijn. Zo circuleerde er een idee om de Demon Hunter één demonische arm te geven, aan een verder menselijk lichaam. Met die arm zou ze dan de melee-aanvallen kunnen uitvoeren.

Populaire gebruikersreviews

Paul is de oudgediende van de redactie en schrijft al sinds 1996 over games. Eerst voor tijdschriften als PC Zone Benelux, maar door de jaren heen steeds meer voor websites. Na een uitstapje bij een Nederlandse ontwikkelstudio schrijft Paul sinds 2008 voor Tweakers, waar hij zijn voorliefde voor tactische shooters en mmog's helemaal uit kan leven. Al is hij na al die jaren nog nieuwsgierig genoeg om bijna alle nieuwe games te willen testen. De nachten zijn nog steeds kort in huize Hulsebosch.