Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 69 reacties

De overheidscommissie die moet bepalen welke games geschikt zijn voor de Zuid-Koreaanse markt heeft moeite met rpg Diablo III. De commissie beschouwt de optie om virtuele voorwerpen te verkopen voor echt geld als gokken.

De commissie die moet beoordelen welke games in Zuid-Korea op de markt mogen verschijnen weet niet wat het moet besluiten met betrekking tot Diablo III, vertelde een woordvoerder aan de Korea Times. Het nieuwe Real Money Auction House zorgt voor verdeeldheid binnen de commissie, stelt de woordvoerder. In dat online veilinghuis kunnen spelers de virtuele voorwerpen die ze in het rollenspel weten te bemachtigen aanbieden aan andere spelers, die daar echt geld voor moeten neerleggen. Ontwikkelaar Blizzard kondigde de nieuwe optie in augustus aan. Spelers kunnen bij het aanbieden van voorwerpen kiezen of ze doen in een Auction House waarin betaald wordt met het virtuele geld dat in het spel gebruikt wordt of in het Real Money Auction House.

Die laatste optie wordt door de Koreaanse commissie beschouwd als gokken en dat is in het Aziatische land aan zeer strenge regels gebonden. Dat de commissie het verkopen van de virtuele voorwerpen uit Diablo III als gokken beschouwt, komt waarschijnlijk doordat het bemachtigen van de voorwerpen gedeeltelijk van een random-factor afhankelijk is. Blizzard heeft eerder geprobeerd om de commissie over te halen het spel goed te keuren. Directeur Mike Morhaime vloog vorig jaar al naar Zuid-Korea om het spel aan de commissie te presenteren. Toen dat niet hielp, stuurde Blizzard op 22 december een nieuwe aanvraag in, waarbij de optie om in echt geld te handelen uit het spel was verwijderd. De commissie twijfelt echter nog steeds en komt op 6 januari bijeen voor een nieuwe vergadering over de zaak.

Blizzard was van plan om Diablo III wereldwijd op dezelfde dag uit te brengen en bovendien in precies dezelfde versie. Volgens de lead designer van de game komt die opzet niet in gevaar. "Azië is niet wat ons tegenhoudt," stelde hij op Twitter. "Dat ontdekken we snel genoeg."

De games van Blizzard zijn in Zuid-Korea bijzonder populair. Vooral het strategische StarCraft en StarCraft II, maar ook rts Warcraft III en mmog World of Warcraft. Ook naar rpg Diablo III wordt in het land reikhalzend uitgekeken. De ontwikkelaar heeft echter nog niet bekendgemaakt wanneer Diablo III op de markt zal verschijnen, al is de verwachting dat de game voor de zomer te koop zal zijn.

De openingscinematics van Diablo III

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (42)
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (69)

Lees dit eens:

daeity.blogspot.com/2011/12/diablo-delay-debate.html

Blizzard lijkt wel degelijk in Koreaanse kettingen te zitten wat betreft Diablo 3.

Oh en, Blizzard neemt geen percentage van RMAH sales, maar een fixed cut.

Dus het maakt niet uit of je [Feeble Axe] voor 2 euro weg doet of [OmgwtfBBQ Axe of Awesome] voor 100, je bent een fixed amount kwijt per transaction.
Kan op zich inkomen op het standpunt. Als je bedenkt dat voor virtuele goederen soms duizenden euro's worden neergelegd kan het inderdaad gebeuren dat velen Diablo III kopen om dergelijke items te verkopen.

Oftewel, de gok nemen 50,- te betalen in de hoop 1000,- ervoor terug te krijgen. Met alle risico's van dien zoals verslavingen.
Houd rekening met het volgende:

Bij een storting van laten we zeggen 50 euro wordt het echte geld omgezet naar 50 'blizzard bucks' of anders gezegt virtueel geld.

Dit virtuele geld kan nooit meer naar euro's worden omgezet.
Op korte termijn kun je het virtuele geld alleen gebruiken om voorwerpen te kopen op het realmoney auctionhouse van Diablo III.

In de toekomst worden de services wel uitgebreid zodat je het geld bijvoorbeeld ook in WoW kunt gebruiken.

[Reactie gewijzigd door Sarza op 5 januari 2012 12:42]

Dit is de laatste informatie die ik betreft dit onderwerp heb kunnen vinden op battle.net (blizzards eigen website/forum):

Er zijn twee opties voor het omgaan met je geld, namelijk

1: Je verkoopt een item en kiest ervoor het bedrag bijgeschreven te krijgen op je PayPal account. PayPal en Blizzard krijgen dan een klein bedrag per transactie. Als het geld eenmaal op je PayPal staat kan je ermee doen wat je wilt.

2: Je verkoopt een item en kiest ervoor het geld bij te laten schrijven op je Battle.net account. Geld wat op dit account staat kan gebruikt worden om o.a. gametime voor WoW, pets voor WoW, trading cards, blizzard games, etc etc (alles wat je via battle.net kan kopen in principe) te kopen. Of je kiest ervoor om verder te handelen met dit geld in de Diablo III RMAH (real money auction house).

Het geld van je Battle.net account kan inderdaad niet omgezet worden naar je PayPal account. Maar je betaald dus niks aan paypal als je voor deze optie kiest en als je toch al van plan was je geld bij blizzard uit te geven is dit de goedkopere optie.
Je vergeet een derde optie. Je kan een vriend vragen om een bepaald goedkoop item op de RMAH te zetten voor bedrag X, met al betaaloptie Paypal. Als jij dat object dan koopt met je "Blizzard bucks" betaal je daarover dus het percentage dat blizzard hanteert per sale en een klein percentage aan Paypal, maar het geld staat wel op een Paypal rekening.

Dit geld kan die vriend dan weer naar jou overmaken (Het moet natuurlijk wel een betrouwbaar persoon zijn en iemand die je uit het dagelijks leven kent, om fraude te voorkomen).

Afhankelijk van het percentage dat Blizzard en Paypal hanteren zal je dus een berekening moeten maken of het voordeliger is je geld iedere keer naar Paypal te laten storten, danwel een bankroll op te bouwen In-game en dat na enige tijd uit te cashen op bovenstaande manier.
Onzin, PayPal is de partner van Blizzard voor de RMAH en je kan alles gewoon omzetten naar echt geld, je hebt echter de keuze om het niet om te zetten en dan kan je het of op de RMAH of in de Blizzard store uitgeven (scheelt weer PayPal commissie).

[Reactie gewijzigd door Borusbulldog op 5 januari 2012 13:04]

Je kan per veiling aangeven of je het geld naar blizzard of paypal wil laten storten.
Tot op zekere hoogte kan ik de gedachtegang van de Zuid-Koreanen nog wel volgen, maar de twijfel na de suggestie om de real-money auctionhouse te verwijderen vind ik nogal vreemd.
World of Warcraft is er immers al en ook die bevat gameplay waarbij je kans hebt op bepaalde items te vinden welke je kunt verkopen in een auction house voor virtueel goud.
En dit is toch zeker niet de enige game er zijn er talloze.

Dus mocht ook de versie van Diablo 3 zonder real-money auction house niet door de goedkeuring heenkomen, zouden veel games alsnog verboden moet worden of eenzelfde rating moeten krijgen.
Oftewel, de gok nemen 50,- te betalen in de hoop 1000,- ervoor terug te krijgen. Met alle risico's van dien zoals verslavingen.
Dan kan je elke aankoop "gokken" noemen.
Onzin.

Als ik als kok een mes koop van 50 euro, kan ik daar veel geld mee verdienen, door gerechten met dat mes te verkopen. Maar hier zit geen random factor bij, zoals het wel met drops is.
Ik voorzie alweer een hele industrie aan Chinese item-farmers zodat je online wapens kan kopen. Dat was er al, alleen nu makkelijker.
Dat is toch ook de bedoeling juist, maar nu gecontroleerd door Blizzard? Je kan er voor kiezen niet te kopen, je hebt nergens last van.
Het spel bevat ook PVP. Nu kunnen mensen met veel geld hun succes kopen zonder er werk in te willen steken.

Moeten de makers van populaire shooters Aim bots gaan aanbieden voor geld zodat ze daar ook wat aan verdienen. In mijn ogen is dat dezelfde manier van triest vals spelen. Je succes kopen met geld zonder er zelf energie in te steken.
dat ze dan succes "kopen" ben ik het met je eens, maar je kan het niet vergelijken met aimbots verkopen/kopen... je zou het zo moeten vergelijk alsof mensen dan een hogere level/rank kunnen kopen bij een FPS, of dat ze dan een wapen wat pas bij een hoger rank/level te krijgen is kunnen kopen.

of het vals spelen is, en of het triest is, das een ander verhaal en open voor discussie, ik kan ook nl argumenten bedenken waarom zo een optie (om spullen te kopen) wel een goed iets is. Bijv dat niet iedereen heeft de tijd om 4-6 uur per dag aan zo een spel te besteden, maar wat je dan krijgt is dat je vast komt te zitten aan zo een lage rank met slechte wapens of wat dan ook.

stom voorbeeld misschien: het is dan net alsof iemand naar mij toe komt en zegt dat het triest is dat ik een huis gekocht heb ipv eentje helemaal zelf te bouwen. ja dat is leuk, maar ik heb de tijd er niet voor, maar ik wil een huis.

Maar ik begrijp ook wel dat het zuur is voor de mensen die wel de uren er in steken om die dingen te krijgen.
Waar is nu niet iets te koop met geld? Ik zie het zo; laat een ander maar lekker ploeteren, dan koop ik het resultaat van zijn ploeteren wel, zodat ik me bezig kan houden met leuke dingen.
Met een aimbot kan je iets wat normaal niet kan en jouw dus een oneerlijk voordeel geeft. Tenzij je hier dingen kan kopen die door normaal spelen niet te behalen vallen vind ik het niet echt cheaten. Het is eerder een shortcut nemen.
Met een aimbot kan je iets wat normaal niet kan en jouw dus een oneerlijk voordeel geeft. Tenzij je hier dingen kan kopen die door normaal spelen niet te behalen vallen vind ik het niet echt cheaten. Het is eerder een shortcut nemen.
Maar wordt mensen in PVP om zeep helpen om vervolgens hun loot voor echt geld te verkopen straks dan ook aangepakt? In de echte wereld is dat gewoon regelrecht overvallen.
Dit zou overeenkomen indien je in de "echte" wereld rondloopt met een t-shirt aan, vecht met mij ;)

Ik zelf zie er niet direct iets slechts in, zolang ik maar kan genieten van het spel zonder mij veel druk te maken over heel de commerce erachter ben ik content. Waarschijnlijk zal ik, indien ik ooit iets vind, ze wel gewoon verkopen ingame met virtueel geld, zodat ik mij ook geen zorgen moet maken over credit cards enzo.
PvP werkt met een ranking. Mensen die topgear kopen zullen dus niet tegen mensen met gewone gear komen te spelen. Daarnaast spelen skills ook nog een rol.
Echter heeft blizzard zelf al aangegeven niet te gaan balancen voor PvP. Dus je kan zowiezo al verwachten dat PvP in Diablo 3 nooit eerlijk gaat zijn en dat er altijd gewoon een winnende combo zal zijn.
tuurlijk heb je er wel last van.

bijzondere items droppen met een bepaalde kans (laag). Er is dus maar een beperkt aantal goede items aanwezig. die zul je niet op de gewone AH terugvinden omdat mensen die items ofwel zelf gebruiken, ofwel verzilveren op de echt-geld-AH.
Waarom niet? Het is een markt waar miljoenen euro's/dollars in omgaan, mooi voorbeeld van vraag&aanbod, maar nu gewoon legaal :)

Plus dat Blizzard hier ook slim speelt, ze krijgen een percentage van elke verkoop, dus het wordt een 2-in-1 klap. Ze 'legaliseren' de item-handel én verdienen er nog flink mee ook.
Vraag me af of andere landen hier nog moeilijk om gaan doen e.d. En hoe dat straks gaat met Accounts stelen etc.

Nu is het ook precies afwachten hoe het allemaal exact gaat werkend. Toch nog verbaasd dat Blizzard nog niet uitgebreid informatie over biedt. (specifieken )

Dan is ook nog maar de vraag of het gelijk bij release word geïmplementeerd
Toch wel vreemd dat zelfs als het alleen maar om ingame gold gaat ze er nog steeds moeite mee hebben. Je zou verwachten dat als het geld het probleem is het dan opgelost zou moeten zijn.
Toch wel vreemd dat zelfs als het alleen maar om ingame gold gaat ze er nog steeds moeite mee hebben
Dat maak ik er niet uit op.
...waarin betaald wordt met het virtuele geld dat in het spel gebruikt wordt of in het Real Money Auction House. Die laatste optie wordt door de Koreaanse commissie beschouwd als gokken en dat is in Aziatische land aan zeer strenge regels gebonden.
Lijkt me dat ze alleen met het handelen voor echt geld een probleem hebben.
Staat toch duidelijk in de tekst dat ze de game aangeboden hebben zonder de mogelijkheid om met echt geld aankopen te doen.

Toen dat niet hielp, stuurde Blizzard op 22 december een nieuwe aanvraag in, waarbij de optie om in echt geld te handelen uit het spel verwijderd is. De commissie twijfelt echter nog steeds en komt op 6 januari bijeen voor een nieuwe vergadering over de zaak.
Toen dat niet hielp, stuurde Blizzard op 22 december een nieuwe aanvraag in, waarbij de optie om in echt geld te handelen uit het spel verwijderd is. De commissie twijfelt echter nog steeds en komt op 6 januari bijeen voor een nieuwe vergadering over de zaak.
Dit geeft inderdaad aan dat de originele reden van "gokken" dus niet de primaire reden is, ik ben benieuwd wat de echte redenen zijn waarom ze er moeite mee hebben (dat kan ik niet 1-2-3 terugvinden).
Natuurlijk niet, het zou juist een groter probleem worden. Echt geld is namelijk voor sommige mensen een gemakkelijkere reden om iemand iets aan te doen.

@ Senor Sjon, inderdaad, er zal weer een hoop gehacked worden door China, hopelijk zal de Battlenet van Blizzard daartegen bestendigd zijn.
Ik zie het verband niet tussen iemand iets voor echt geld aandoen en een AH waar je alleen maar items voor ingame gold kunt kopen, sorry.
het verschil is significant voor de eindgebruiker, indien je via random drops echt geld kunt verdienen dan is dat fundamenteel anders dan als je slecht virtuele items kunt krijgen die alleen voor virtueel goud kunnen worden geruild: daar is immers geen "legale" manier voor om deze om te zetten naar echte ruilmiddelen.

Het farmen naar items die echt geld opleveren kun je vanwege de kans/random roll prima vergelijken met gokken en daar zijn beperkingen aan gesteld in veel landen.

overigens betwijfel ik of het iets uitmaakt wat betreft fysiek geweld indien de belangen zich naar de echte monetaire wereld uitstrekken, maar ik korea zou ik me er niet over verbazen.

[Reactie gewijzigd door blouweKip op 5 januari 2012 12:54]

Zullen ze voor fysiek geweld toch moeten weten wie je bent, anders maakt het helemaal niets uit.
Ik geef toe dat ik het risico daarvoor enigzins marginaal vind maar ik kan me best voorstellen dat het in de school/werk omgeving misschien niet heel onrealistisch is, hangt er natuurlijk allemaal vanaf in welke mate die informatie gedeeld wordt door eventuele slachtoffers.
Ik geloof dat dit één van de redenen is dat Diablo3 nog niet uit komt. Het vergt namelijk nogal de nodige aanpassingen wanneer de RMAH voor Zuid-Korea uitgesloten moet worden...

6-01-2012 is dus een belangrijke dag. Als hier morgen alsnog een positief besluit over wordt genomen, verwacht ik een release-datum binnen 4 weken.

Als dit door blijft etteren... Gaat het zeker na juni-2012 worden :/
Jij gelooft echt dat de Zuid Koreaanse overheid de release van Diablo 3 bepaalt? Dat heeft Blizzard al meerdere malen ontkend en staat nu ook weer in de tekst.
Lijkt me dat de belangrijkste oorzaak de runestones zijn waar ze al een tijdje mee aan het kloten zijn.
Ik geloof dat dit één van de redenen is dat Diablo3 nog niet uit komt. Het vergt namelijk nogal de nodige aanpassingen wanneer de RMAH voor Zuid-Korea uitgesloten moet worden...
Dat kan ik me dus niet voorstellen.

Als ze iets van plannen weten, dan houden ze heus wel rekening met beide scenario's (het wordt wel, of niet toegestaan) en hebben tijd om op beide situaties in te spelen.

Aangezien je toch permanent met een server verbonden bent en een battle.net account hebt, kunnen ze toch zien waar je vandaan komt, en afhankelijk daarvan wel of niet de optie aanbieden. Ik zou niet weten waarom dit een vertraging van maanden op zou moeten leveren.
Ik las laatst (ergens op Diablo.incgamers) juist dat ze niet de AH als gokken zien maar juist het "droppen" van items. Daar kan ik me veel meer in vinden dan de AH als gok apparaat zien. Je hebt inderdaad een "kans" om goede items te vinden en te verkopen :|
De random drop zorgt voor het "gok" element, slim aan en verkopen is geen gokken.
Is op zich wel logisch, in elke RPG heb je loot, maar dat wordt vaak random bepaald.
Nu je met RMAH die random gedropte loot kan omzetten in geld, heb je bijna een soort gok-constructie.

Ik ben zelf al super obsessief in spellen als Skyrim en KotOR om elke container/kist te openen, om te kijken of er wat gaafs in zit. Als ik dat dan ook nog kan verkopen voor geld? dan kan je er nog aan verdienen ook. (al ligt dat sterk aan de waarde die items in echt geld krijgen)

Maar met deze redenatie heeft bijna elk spel een gok-element
Maar met deze redenatie heeft bijna elk spel een gok-element
Met het grote verschil dat je in andere spellen de items die gedropt zijn niet voor echt geld kan verkopen.

Ik denk dat het zelf dichter bij strandjutten ligt: 99% van de tijd vind je iets waardeloos en het enige wat je eraan verspild hebt is tijd, geen geld.
Dus de beste spelers hebben waarschijnlijk de meeste centen? beetje jammer, vind dat voor iedereen die een spel aanschaft de gameervaring nagenoeg gelijk moet zijn. dat de een op een andere resolutie speelt als de ander, daar is mee te leven, maar als de ander in eens betere wapens en spreuken krijgt omdat hij meer geld kan uitgeven dan anderen dat vindt ik een beetje jammer. ik hoop dat ze niet met exclusieve items komen die je alleen kunt kopen. maar dat je ook alles in het spel terug kunt vinden.
De kwaliteiten van een speler hangen vooral van de speler zelf af en niet van de gear, kijk maar naar de spelers die een account van WoW via E-Bay gekocht hebben.
Daarnaast, als jij en je buurman onafhankelijk van elkaar Diablo3 gaan spelen en jouw buurman koopt het hele RMAH leeg, dan zul je er nooit wat van merken. In PvE speel je tegen mobs en in PvP is er een rankingssysteem waardoor je misschien een keer tegen hem speelt maar daarna komt ieder tegen gelijkwaardige tegenstanders. En mensen met hele goede gear maar weinig of geen skills hangen halverwege de ladder in plaats van bovenaan.
Ga er maar vanuit dat het wel gebeurd. Zolang dat Kotick er nog zit gebeuren dat soort praktijken juist. Kotick grijpt alles aan om maar geld binnen te harken. En Blizzard moet gewoon doen wat Kotick zegt.
Ik heb zelf behoorlijk wat uurtjes in Diablo II gestopt: de meeste daarvan waren voor het zoeken naar items. Dat heeft al aardig wat weg van gokken. Je kan het vergelijken met uren lang voor een fruitautomaat hangen voor een jackpot die misschien nooit komt. Op het moment dat je deze items ook nog voor echt geld kan verkopen is je vergelijking met gokken (bijna) compleet.

Overigens betwijfel ik nog wel of deze 'real money auction house' gaat werken. Diablo II en World of Warcraft zijn al jaren overspoeld door botters, hackers en Chinese farmers. In tegenstelling tot D2 heeft WoW geen gehackte of gedupliceerde items, dus ik neem aan dat Blizzard dat in D3 ook wel weet te voorkomen, maar de rest geloof ik niet zo in. Dan kunnen we straks voor 50 cent de beste items kopen.
Afgelopen week heeft een Chinees nog iets van 1500 euro neergeteld voor een virtueel wapen in een game die nog moet verschijnen. En een andere F2P game heeft wapens van 1000 euro per stuk en daar hebben ze al een miljoen euro mee verdiend. Je staat er van te kijken wat mensen uitgeven voor virtueel spul.
Dat verbaasd me niks: dit soort verhalen hoor je al zo lang als dat mmo's bestaan. Maar wanneer mensen met tientallen computers tegelijkertijd 24 uur per dag botten, zijn zelfs de zeldzame drops niet veel meer waard. En als ik het goed begrijp zijn de items in jouw voorbeelden ook (nog) niet als drop te krijgen.
Klopt, de items zijn niet als drop te krijgen. Je moet ze kopen en daar leeft de ontwikkelaar/uitgever van.
De waarde van de items hangt af van de zeldzaamheid en van de speler die het loot. Ik zal als ik een heel goed item tegenkom het zelf gebruiken als het bij een van mijn chars past maar een ander zal het wellicht op het AH zetten voor echt geld. En de waarde wordt bepaald door wat de gek er voor geeft.
Of je kunt botten is de vraag, Blizzard weet van WoW ondertussen wel hoe die bots te ontdekken, daarnaast is er geen garantie dat er ook tientallen rare items gevonden zullen worden en kunnen de hele goede items toch nog best leuke bedragen opleveren. Blizzard gaat er zelf van uit dat je er geen boterham mee kunt verdienen als speler, hooguit een aanvulling op je zakgeld.
Er zijn anders zat bots in World of Warcraft, je komt ze in elke battleground en level 80-85 zone tegen. Af en toe doet Blizzard een banwave, omdat een bot iets teveel sporen achterlaat (zoals de archaeology bot een jaar geleden die steeds random chatkanalen aanmaakte en daar tekst in zette), maar afgezien daarvan worden de meeste botters handmatig opgespoord.

Er is geen garantie dat je met bots de meest zeldzame items zal vinden, maar met tien computers die 24 uur per dag draaien vergroot je je kansen aanzienlijk. Als Chinezen dit op veel grotere schaal gaan doen, wordt de meerderheid van de zeldzame items door bots gevonden en krijg je een markt waarbij het alleen maar interessant is om items van botters te kopen en vooral zelf niets te verkopen.
En Blizzard verdient zo dus zelf mee aan goldsellers, ik vind het een trieste zaak.
Niet zo'n gekke gedachtengang eigenlijk. En Blizzard wil natuurlijk ook niet aan een 18+ rating vastzitten voor de game.
Blizzard zet voor wat betreft Diablo altijd in om een M-rating (Mature).
Ik snap de twijfel wel, zelf ben ik ook tegen het 'wapens kopen' idee ... Zo word het spel zelf oneerlijker als ik zelf bijvoorbeeld geen gebruik van deze optie wil maken, en dus zonder goede wapens zit, en met slappere wapens moet vechten.

Zo speelde ik zeer lang geleden warrock, eerst een leuk idee voor die tijd, alles goedkoop, en toen kwam het spel uit. hackers, nou oké dat kan.

Member worden ... van 5 tot 12 euro per maand. lag eraan welke, en toen gingen ze wapens member only maken, daar begon de onheil..

Toen kwam de optie wapens met echt geld te kopen, iedereen die veel geld had kon op zn lvl 5 acc al wapens van level 21 kopen en zo maar door, dat heeft dat spel ten onder geholpen naar mijn mening in die tijd.

Hopelijk is het niet zo'n ramp in diablo aangezien de vorige delen wel leuk waren :)
Je hoeft in Diablo3 geen gebruik te maken van het AH voor echt geld. En daar zul je zelf niets van merken omdat je in je eigen dungeon speelt, al dan niet samen met maximaal 3 anderen. Het is geen MMO en je kunt zelf ook goede wapens maken.
In het PvP is een onzichtbaar rankingsysteem waardoor je tegen spelers van je eigen kracht komt te spelen, ook daar heb je geen last van mensen die betere gear kopen ipv het zelf verzamelen dor grinden en craften.

Het RMAH is juist een goede manier om het mensen mogelijk te maken op een veilige manier aan betere gear te komen als ze er wel voor willen betalen. En Blizzard verdient er een zakcentje mee om bv de servers te betalen en onderhouden.
Oké zoals jij het zegt klinkt het inderdaad niet zo heel erg allemaal. Verder neem ik aan dat diablo 3 ook gewoon gratis speelbaar is en je alleen de dvd moet kopen?
Diablo heeft na de aanschaf geen bijkomende kosten. Gewoon gratis te spelen dus.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True