Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 71 reacties

Een community manager van Blizzard heeft bekendgemaakt dat de nieuwe mmog die de studio in ontwikkeling heeft, niet wordt gebaseerd op één van de voorgaande games van de ontwikkelaar. Het spel krijgt een geheel nieuw verhaal.

Blizzard EntertainmentEen community manager van Blizzard Entertainment, die alleen bekend staat onder de nickname Zarhym, heeft op het forum van Blizzard's mmog World of Warcraft bekendgemaakt dat de nieuwe mmog die het bedrijf in ontwikkeling heeft een geheel nieuw spel wordt. De nieuwe titel zal niet worden gebaseerd op het verhaal uit één van de voorgaande games van de Amerikaanse ontwikkelaar.

Dat Blizzard een nieuwe mmog in ontwikkeling heeft is al veel langer bekend. Zo maakte Jeff Kaplan, hoofd van het ontwikkelteam van World of Warcraft, in februari al bekend dat hij de leiding zou krijgen over de ontwikkeling van de nieuwe mmog. Na de aankondiging van een nieuwe mmog van Blizzard ontstonden direct speculaties over de verhaallijn van het spel. De vraag was vooral of de mmog zou worden gebaseerd op één van de voorgaande games van Blizzard, net zoals World of Warcraft is gebaseerd op drie voorgaande strategie-games. Zo is regelmatig geopperd dat de nieuwe titel World of Starcraft of World of Diablo zou kunnen heten. Blizzard's directeur Paul Sams heeft echter al eens laten doorschemeren dat de studio wel weer eens iets geheel nieuws wil maken.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (71)

Whoehoe... Ben benieuwd :) Als het maar de zelfde kwaliteit is van alle voorafgaande spellen.
Dit was toch al bekend?

Quote uit het stukje:
We've already stated it'll be a brand new franchise, which means the lore, art, and game play are being developed entirely from scratch. It's an overwhelming process, but a process through which we excel.
Ja, er staat inderdaad in de nieuwspost dat ze dat al eerder bekendgemaakt hadden, maar ik heb niet kunnen achterhalen waar en wanneer. Voor mij was het dus wel degelijk nieuw, dus heb ik het toch maar geplaatst...
Dat kan best wel zijn, maar dan lees ik het hier toch weer voor het eerst ;). Al hebben ze het 10 keer afgelopen jaar al aangehaald in het nieuws, ik kan 't net elke keer gemist hebben ;)
Om de kwaliteit maak ik me niet zo druk. Blizzard hanteert meestal nl een "it's done when it's done" ontwikkelmentaliteit, wat de kwaliteit ten goede komt :)
Mooi dat ze een nieuwe franchise op gaan zetten. Als je World of Warcraft speelt, dan kom je allerlei zaken tegen uit de voorgaande Warcraft games. In een nieuwe franchise kan je dus door het spelen het verhaal ontdekken en maken. Dat lijkt me persoonlijk een erg mooie uitdaging en beleving :)
Juist het rondlopen in een al enigszins bekende wereld is juist vet. Je hebt al een connectie met die wereld als je de rts warcrafts gespeelt hebt, je herkend een hoop plaatsen (al is het soms alleen maar qua naam), in plaats van een nietszeggend verhaal wat zich langzaam op bouwt (je kan natuurlijk niet op lvl 10 het hele verhaal al hebben gehoord).
Ik hoop dat ze in deze nog te komen game de wat meer hardcore speler niet zo in de zeik zetten als ze met WoW gedaan hebben toen TBC/WotLK uitkwamen. Dit bedoel ik niet als loze flame, maar als oprechte frustratie ten aanzien van de endgame in WoW. Vandaag de dag kun je nog zo beroerd zijn, in een zeer matige guild zitten en toch alles spelen en doen. Dat hoort m.i. niet. Voor mij was de lol er af toen de questchain voor BT geen requirement meer werd. Sowieso was Mount Hyal een enorme afknapper na briljante, 20 minuten lang edge-of-seat fights als Kael'Thas en Lady Vashj. Maar toen kreeg je de situatie dat guilds die BT op farm hadden niet in staat waren SSC en TK te clearen. Da's toch belachelijk. Zelfs na alle nerfs op die twee masterfights.

En sindsdien loopt iedereen in dezelfde epic gear rond. Ook het C-garnituur. Ik heb 't meegemaakt dat ik in een Karazhan-zerg (die ik voor de lol deed) unbuffed en na maanden uit de roulatie te zijn geweest (!) met mijn pre-BT-gear mensen outdamagede die in T6 rondliepen. Dan is er met de balans iets heel goed mis.

Anyway, voor mij was er gewoon geen enkele motivatie meer om WoW te spelen -- mijn core reason is altijd het raiden geweest, bossfights tackelen met je groep, strategieen uitdenken, theorycraften enzovoorts. Het is nou zinloos: het enige wat je bereikt is dat je een paar weken eerder in gear rondloopt waar later iedereen in rondloopt. :( Ik kan me voorstellen dat het voor casuals en PVP'ers anders is, maar voor endgame zie ik geen reden meer. Er is totaal geen exclusiviteit meer, geen prestige. :(
dus eigenlijk was je reden het halen van gear die andere mensen niet kunnen halen omdat ze er niet genoeg tijd in steken of nog niet oud genoeg zijn zodat je je ingame e-peen kan vergroten :P

hoewel ik het wel roerend met je eens ben, heb precies dezelfde ervaring :(
Maar is die e-peen niet waar het hele mmo gebeuren om draait? Als je allemaal hetzelfde bent is er toch niks aan? Een hoop lol in het spel komt juist door het beter willen zijn dan anderen. Betere gear, betere guild, etc.
Dat is ook een van de redenen dat ik het achievements systeem in WLK erg kon waarderen, je kunt patsen met je exclusieve rewards en misschien je hoge aantal achievement points.
Ja, natuurlijk is het jammer dat iedereen tegenwoordig al full epic is, terwijl 1 epic hebben vroeger iets bijzonders was. Ja, het is inderdaad spijtig dat ik vroeger veel moeite heb moeten doen om 1 titel te bemachtigen (een lange quest chain met heroic instances en raids), en ik er tegenwoordig 19 heb zonder al eigenlijk iets voor te hebben moeten doen. Ja, het is jammer dat je vroeger voor de coole flying mounts veel moeite moest doen (netherwing faction naar exalted farmen enzo), en je tegenwoordig als lucky noob een exclusieve mount uit een ei kan halen voor minder dan 3 gold.
Maar ondanks dat ze op dat soort gebieden het spel te simpel hebben gemaakt en ik het idee heb dat ze alleen maar naar noobs luisteren die alles makkelijker willen hebben, krijg je er ook weer uitdagingen bij. Zo zit er bv tussen de achievements eentje voor 40 exalted factions. Dat is best wel een hele klus. Ik zit nu op 39 en heb eigenlijk geen idee welke van alles wat er nog over is ik ooit zou kunnen halen... Of patsen met je achievement points ofzo. Vroeger was ik met zo'n 3k points de hoogste van m'n guild. Heb er nu over de 6k en het eind is nog niet in zicht :+
Dus om nou te zeggen dat er geen motivatie meer is om WoW te spelen... mwah, hangt er van af wat je wilt doen denk ik. Ik verveel me nog niet, ik heb de laatste boss in Ulduar nog niet eens gezien :+
Je hebt gelijk hoor, er zjin nog meer redenen om uberhaupt te spelen dan (endgame) raiden. Maar achievements kunnen me dus echt gestolen worden; er komt meestal geen skill of teamplay bij kijken (teamplay in de zin van 25+ man op Ventrilo met de focushat op). Daar speelde ik niet voor, nooit gedaan ook. PVP idem dito; ik kan goed begrijpen dat mensen het tof vinden maar het trekt me gewoon niet. Ook de arena niet. Ik wil met een groep mensen hindernissen nemen, daar tijd in steken, een tactische puzzel bij de horens vatten en na alle effort een mooi aandenken krijgen en op naar de volgende.
Ik ben bloedserieus als ik zeg dat ik de rewards niet anders zag dan een souvenir, een heus aandenken aan de First Kill (die ik bij praktisch iedere boss tot en met TBC meegemaakt heb) met de guild. Noodzakelijk voor progressie, maar een aandenken in de eerste plaats. Ik word nog steeds week van de Vestment of the Sea-Witch van Lady Vashj bijvoorbeeld; er waren ook maar bitter weinig mensen op onze server die 'm hadden voordat Blizzard besloot BT open te gooien voor iedereen en Vashj/Kael'Thas kapot te nerfen.
ja ga algalon maar plat halen en hodir hard mode bijvoorbeeld daar komen casual mensen nooit aan.
Je hebt er denk ik wel over nagedacht. Denk dan even aan de 70% (zoiets was het dacht ik) van de spelers die Sunwell niet hebben gezien. Een spel maken, en vervolgens zien dat niemand het kan bekijken, is een waarschuwing. Jij hoort bij een kleinere groep die Blizzard best wil horen zeuren als dat betekend dat van de casual gamers er meer blijven hangen.

En volgens mij hebben ze ook de verschillende niveaus in heroics etc. En sowieso, een MMO is voor de 'massa' die moet je tevreden houden. En ze zijn erachter dat het overgrote deel meer gefrustreerd raakt zonder epics, als die vervolgens zien dat 1 of 2 mensen daar in full epics een beetje lopen te showen.

en omdat je de massa tevreden wilt houden pas je het spel aan hun aan. Dat hebben ze heel goed gedaan dus.
Ik denk dat de massa 't juist ook wel charmant vind als er onberijkbare plekken zijn, en guilds die bosses wel neerkrijgen. Ik begrijp precies wat EnzoMatrix bedoelt: een MMO moet in staat zijn een spectrum van hardcore en casuals te verzien van uitdagingen, en dit vertaald zich automatisch in verschil in gear. Gelul van 'tzelfde betalen dus zelfde toegankelijkheid is onzin, want iedereen die betaald krijgt van de MMO maker dezelfde kansen. Dat je die pakt of niet is aan de speler. Oh en.. ikzelf was nooit een echte hardcore.
Vroeger was er inderdaad bewondering. Voornamelijk bij de PvPrangen of die guilds die enkele bazen in BWL neerkregen.
Tegenwoordig ziet iedereen er hetzelfde uit en de gemiddelde leeftijd van spelers zal gemakkelijk 10jaar lager liggen dan enkele jaren terug.
Niet alleen bewondering; maar "epic" was ook "epic". Ik kan me nog herinneren DKP te potten voor de Azuresong Mageblade of Tier 2 pants. Tegenwoordig lopen mensen al te klagen als ze een paar dagen droog staan.

En doordat al die dombo's in T7+ rondhobbelen is het voor de geskillde speler onmogelijk in een pug te geraken. Voor de meest triviale pugs krijg je een gearcheck om de oren (die 9 van de 10 keer kant noch wal raakt) omdat het merendeel van de epic gegearede mensen gewoon niet goed zijn. :(
en toen was het weer tijd eens achter je pc weg te komen en in de echte wereld te gaan rondlopen... :) man nog meer WOW slangtaal en het kruipt hier over je beeldscherm heen...
Oh, maar ik speel al heel lang geen WoW meer hoor. En er is ook geen MMORPG voor in de plaats gekomen. Moet wel bekennen dat ik in mijn hoogtijdagen makkelijk 35+ uur/week gehaald heb, maar goed, da's inherent aan officerschap/classleader zijn, denk ik.

Wel heb ik onlangs BG, BG2 en NWN2 weer geinstalleerd. Maar 't laatste jaar heb ik amper achter m'n PC gezeten en al helemaal niet om te gamen :)
Bepaalde plekken maybe, maar niet alle endgame content. Mijn guild is nu Ulduar zover aan het clearen, maar zelf heb ik nog nooit Sunwell of BT of MT gezien.. Vind ik echt jammer, want het lijken me juist ruige gevechten... Ik kan ze nu wel op redelijke easy mode doen, maar dan nog.

Als Blizzard het wil doen, dan moeten ze een uber uber questline maken, maar 90% wel gewoon endgame content bieden. Ze hoeven niet alles aan te passen, maar willen ze er voor zorgen dat mensen blijven spelen, moeten ze wel degelijk rekening houden met de massa.

En ja ik betaal hetzelfde, misschien wil ik wel minder betalen als ik die endgame stuff niet wil zien, of juist wat meer als ik die gear wel wil verdienen?
Graag een mmorpg die niet zoveel tijd van je echte leven in beslag neemt s.v.p.

dat is toch aan je zelf?

Ja, als het puntje bij paaltje komt, klopt dat. Maar in tegenstelling tot een FPS, Fighting of bijvoorbeeld een sportsgame, MOET je tijd in het spel stoppen om een voordeel boven de ander te creeren. Aan de ene kant is dat juist het mooie van het spel, het opbouwen van je character. Aan de andere kant is dat het irritante ervan, er komt geen eind aan. Ik ben dan ook gestopt met wow, hoe leuk ik het ook vind

[Reactie gewijzigd door amatoer op 13 mei 2009 13:06]

Dat is bij pakweg een voetbalgame toch ook zo? Iemand die drie uur per dag PES speelt zal iemand die drie keer per week een wedstrijdje speelt ook inblikken. Je kan aan de meest MMO's ook lol beleven als je maar een paar uur te spelen hebt. Uiteraard kan je dan niet alle content zien, maar daar valt toch niets aan te doen - je kan moeilijk met een volledig uitgekit karakter voor de end boss gedropt worden :).
Nee, dat is anders. Iemand die enorm getalenteerd is kan met weinig "vlieguren" toch goed meespelen in een voetbalspel. In WoW (en andere MMORPG's) moet je er - hoe getalenteerd je bent - toch veel tijd in steken om je karakter te levellen, uitrusting te verzamelen etc.
dat is toch aan je zelf? :s..
Kijk eens naar EVE om te zien hoe het ook kan.
Geen end content, eerste maanden niets te doen en trage groei, vermorzeld worden door spelers die het al jaren domineren, groepsmissies die steeds op hetzelfde neerkomen?

Been there, done that.
Ik probeer het elke keer weer (om de zoveel tijd) maar elke keer weer is het niet boeiend in de eerste 2-3 weken.. Krijg mezelf niet over de drempel heen. Ben zelf gestopt met WoW onlangs maar kan me herinneren dat het toch vele malen leuker is met de start. Je hebt tenminste het idee dat je iets doet dan :)
Ben wel benieuwd welke kant ze hiermee op zullen gaan.

In WoW was de klacht eerst dat veel endgame content "te moeilijk" was en daardoor buiten bereik van veel casual spelers bleef, nu is de klacht juist andersom, dat de endgame content niet moeilijk genoeg is.

Maargoed, de tijd die het spel in beslag neemt is natuurlijk geheel afhankelijk van jezelf.
Al lijken ze nu een betere balans te hebben door het toevoegen van hard modes, Al blijft het natuurlijk gewoon dezelfde boss.
Niet helemaal waar. Een hoop lvl 80 instances hebben een extra boss in heroic mode.
In raids is het wel ok vind ik zelf, maar helaas vind ik de "heroic" modes in LK te makkelijk. Hadden wat mij betreft wel wat lastigere heroics tussen mogen zitten. Voor mijn gevoel zijn de heroics in vergelijking met BC veel makkelijker.
De heroics zijn niet het uiteindelijke end game..

Heroics doe je eventjes om begin gear te krijgen, daarna ga je door naar raids waarbij de hard modes zitten (1e hardmode was satharion met zijn 3 broertjes tegelijk). Die was echt niet makkelijk.
En daar komt bij dat ze zo veel mogelijk mensen happy willen houden en dat zoveel mogelijk mensen endgame content zien.. Als maar 5% van de spelers je endgame ziet, heeft de rest na 2-3 expansions wel genoeg gezien en gaat iets anders doen. Want waarvoor doe je nog de moeite als het toch bijna onmogelijk is.

Gelukkig hebben ze nu die hardmode en hier kunnen ze nog veel meer mee.... Als mensen voor de achievements eens wat zaken konden kopen, dan blijven mensen spelen om zo unique dingen te kunnen kopen.
"Ja, als het puntje bij paaltje komt, klopt dat. Maar in tegenstelling tot een FPS, Fighting of bijvoorbeeld een sportsgame, MOET je tijd in het spel stoppen om een voordeel boven de ander te creeren."

Dat is al sinds The Burning Crusade niet meer zo.
Grootste probleem aan WoW is hoe simpel het is. Elke baas doet elke keer alles exact hetzelfde dus enige beperking is het IQ en de concentratie van de 24mensen rond u.
Steek er AI in ipv scripts en elke raid zal anders voelen, nu is het allemaal een rijmpje opzeggen.
Moeilijke fights met een random factor zijn erg frustrerend... Dan kun je maar zo 10x whipen en dan de baas eitje neerhalen. Dat willen ze natuurlijk ook voorkomen, anders krijg je klagende guilds.
Juist het feit dat je met andere mensen speelt en iedereen een andere lag heeft, houdt het spannend of het deze keer weer lukt.. Als op een gegeven moment iedereen zijn beste gear heeft, dan wordt het makkelijker dat klopt.

Vroegaah met MC was het nodig om 40 te hebben, ook al was de baas zo voorspelbaar, als er 5 man aan het slapen waren, moet je toch net wat beter je best doen...
ik gok niet dat het dan world of starcraft zal gaan heten. Blizzard is wel iets origineler met de naamaanduiding ;) maar het zou zeker een optie zijn geweest denk ik, vooral nu ze hetzelfde trucje kunnen doen: starcraft II komt uit, en dan een mmorpg erachteraan net als bij warcraft III gebeurde. Deze zou dan wel iets te vroeg zijn maar wellicht komt die er wel.

Ik hoop persoonlijk dat de warcraft reeks, rts dan, weer een nieuwe editie krijgt. Ik mag altijd graag met een kwijlbakje de cutscenes kijken en het hele verhaal volg ik al vanaf dag 1. warcraft, warcraft II en warcraft III alemaal gespeeld. Wow heb ik om sociale redenen achterwege gelaten :P
Ik ben ook zeer benieuwd :)

Blizzard kennende zal er wel weer een hele leuke game voor ons MMOG-fans aankomen!

World of Warcraft ben ik naar 4 jaar nog steeds niet op uitgekeken, maar voor iets nieuws sta ik altijd open!
ik heb ongeveer 2 en half jaar gespeeld en ben toen gestopt vanwege tijdnood. ik miste het echt niet. ik ben nu weer begonnen voor de gein met vrienden, maar echt veel spelen doe ik niet meer. het is saai als je al naar 60 bent geleveld, hele tijd stil gestaan, naar 70 , weer een hele tijd stil staan, nu naar 80, en dan is er niks meer. iedere keer weer hetzelfde.
Ik denk dat de kwaliteit beter wordt..
Maar uiteindelijk zal de gameplay toch het zelfde blijven.. ( mage, warriors etc.)
Misschien gaan we tijdens BlizzCon hier meer informatie over krijgen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True