Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 22 reacties

De Duitse gamesuitgever Gamigo gaat een Koreaanse mmog op de Westerse markt brengen. Het spel zou tegen het einde van dit jaar moeten verschijnen. De uitgever zoekt nog een naam voor de game, die voorlopig te boek staat als 'Project S.'.

Gamigo wil aan het einde van dit jaar een gratis speelbare Koreaanse mmog uitbrengen. Het spel heeft voorlopig alleen de werktitel 'Project S.', en wordt gemaakt door Cyber Revolutionary Space, een ontwikkelaar uit Seoul. Als het spel gelanceerd wordt, kunnen spelers kiezen uit drie classes: de warrior, de ranger en de magician. Twee maanden na de release wordt er een vierde class geïntroduceerd, al wil de Duitse uitgever niet vertellen welke dat is. Spelers kunnen het in de Player versus Player-mode tegen elkaar opnemen, terwijl in de Player versus Environment-mode quests kunnen worden opgelost.

Hoe Gamigo geld wil verdienen aan het spel, is niet duidelijk. Bij gratis speelbare mmog's is het gebruikelijk dat uitgevers geld proberen te verdienen aan micro-transacties, maar Gamigo heeft geen plannen in die richting bekendgemaakt. Voor het spel online gaat, houdt de uitgever een bètatest, hoewel niet duidelijk is wanneer die plaats gaat vinden. Gamigo is ook nog op zoek naar een naam voor het spel. Wie een goede weet, kan die per e-mail melden; de winnaar krijgt een tegoed van 1000 euro op zijn of haar Gamigo-account.

Video (ProjectS_Trailer.flv)
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (22)

de winnaar krijgt een tegoed van 1000 euro op zijn of haar Gamigo-account
Lijkt me wel duidelijk dat er micro transacties aan te pas gaan komen wat zou je anders moeten doen met de 1000,- euro op je account?
Ik vraag me alleen wel af of er ooit een MMO in Europa in geslaagd is om ook maar een paar maanden winst te maken met een MMO betaald uit micro transacties. De cultuur hier lijkt er gewoon niet aan te willen dat men moet betalen met echt geld voor niet bestaande objecten in een niet bestaande wereld. Waar in Korea en China dit een heel goed business model is lijkt het in Europa altijd te falen omdat er gewoon niet genoeg mensen spelen dan wel dat niet voldoende transacties plaats vinden. Dat kan haast niet meer liggen aan de game play of de graphics alleen omdat er nu al zo veel van dit soort gefaalde projecten zijn dat er toch wel een die dingen op orde moet hebben gehad.
Als het wel lukt dan is het natuurlijk een geweldige goudmijn waar je oneindig nieuwe betere en duurdere producten kunt aanbieden terwijl je er eigenlijk weinig meer in hoeft te stoppen dan een paar honderd euro aan design, development en testing. Ik kan ze dus geen ongelijk geven dat ze het maar weer eens proberen maar ik geeft ze weinig kans.
Ik kan je zo al twee voorbeelden noemen waar ik zeker van weet dat er (goed) verdiend wordt. Gameforge GMHB, duits bedrijf, heeft met een dochteronderneming een aantal Koreaanse games naar de Westerse markt gehaald. Aangezien ik een tijd geleden Community Manager geweest ben voor hun Nederlandse webgames kreek ik de succesverhalen te horen over deze games. Vooral irritant toen omdat er nauwelijks meer aandacht was voor de webgames maar goed, dat terzijde :)

www.metin2.com <-- de eerste game waar ze mee aan de slag gegaan zijn, direct een goudmijn. Idiote stuff like een andere, speciale haarkleur voor een euro verkocht als een tierelier (36k in het eerste uur als ik me goed herinner)
www.nostale.co.uk <-- beetje kiddy game vergelijkbaar met FlyFF maar ook hier liep het toen in ieder geval zeer goed.

Geen idee wat de cijfers nu zijn maar de eerste 9 maanden van Metin2 waren in ieder geval prima, toen werkte ik er nog. Daarna geen flauw idee maar omdat ze nog steeds online zijn neem ik aan dat ze goed draaien.

Disclaimer: er zijn er vast veel meer, deze kende ik toevallig persoonlijk. Verder, Gameforge is inderdaad hetzelfde bedrijf dat een tijdje gewerkt heeft aan die Franse game die alsnog failliet ging en waar ik nu verdorie de naam van kwijt ben... heb die game nog beta gespeld maar kom er zo niet op. Dit bewijst maar weer dat het zeker niet allemaal succesverhalen zijn maar het wel mogelijk is om winst te maken.

oh ps. ook Atlantica Online loopt als een tierelier, maar ik heb daar de indruk dat er ook veel Aziaten spelen.
Sowieso als je naar een MMORPG kijkt als WOW dan zie je dat het kopen van in-game items met echt geld behoorlijk populair is, zelfs ondanks het feit dat het verboden is. Levels en goud kopen zijn altijd dusdanig populair geweest dat het bijna onmogelijk was het de kop in te drukken. Binnen de game waren er ook allerlei manieren om voor goud (al dan niet gekocht) items te krijgen, bijvoorbeeld door betaalde runs door een dungeon.

Kortom: ik verwacht niet dat er een enorme weerstand zal zijn tegen microtransacties. Het nadeel van het systeem is dat je steeds de kosten in de gaten moet houden omdat je steeds in de verleiding wordt gebracht iets te kopen. Ook zullen er altijd spelers zijn die een berg geld in het spel pompen en dan meteen beter zijn, wat vervelend is omdat prestaties in het spel bepalen dan niet meer bepalen wie de beste is.

Aan de andere kant zijn er net zulke kanttekeningen te plaatsen bij een maandelijks bedrag. Dan heb je weliswaar een bovengrens aan de kosten, maar als je heel weinig kan spelen is het wel ineens behoorlijk duur. Ook zie je bij een dergelijk systeem dat het beter worden vaak meer te maken heeft met de hoeveelheid tijd die je in het spel steekt, en niet zozeer met hoe goed je bent in het spel.

[Reactie gewijzigd door Morrar op 3 augustus 2009 17:28]

Kortom: ik verwacht niet dat er een enorme weerstand zal zijn tegen microtransacties. Het nadeel van het systeem is dat je steeds de kosten in de gaten moet houden omdat je steeds in de verleiding wordt gebracht iets te kopen. Ook zullen er altijd spelers zijn die een berg geld in het spel pompen en dan meteen beter zijn, wat vervelend is omdat prestaties in het spel bepalen dan niet meer bepalen wie de beste is.
Zou je hier meer nadelen aan bevinden door bv. het door WoW gebruikte transactie om een character over te plaatsen? Ikzelf was onder de veronderstelling dat als er een nieuwe server wordt gestart. Er een seller van merchandise een ingehuurde kerel of vrouw is, die de game de hele ganse dag speelt is, en daarna de items (van niveau) worden geloot, en verkocht

Dit zou dus inhouden dat je op nieuwe servers niet (zo) veel last heb van lui die spullen inkopen en dan beter als jouw zijn, aangezien de spullen zelf ook nog gewonnen moeten worden.

Het principe van WoW dat je characters over kan plaatsen, zorgt er dan toch voor dat het bedrijf kan investeren en daardoor er eentje overplaatst naar de nieuwe server? Die dan kan zorgen voor een nieuwe cashflow in een de server, waardoor de eerlijkheid waarover je spreekt wordt aangetast

Wellicht offtopic, maar toch?


Verder zie ik veel van die gratis MMO's rond dwarrelen, en zijn er maar een select groepje mensen die deze dan ook spelen. De meeste kunnen doorgaans niet tippen aan een grotere community en tegen de investeringen, noodzakelijk voor een goede (met uitzonderingen) game.
En daarop zie ik dit niet als een uitzondering.
Archlord is toch veel gespeeld in Europa? Alsook kiddy-games zoals Maple Story, die zelfs hun client in het Nederlands vertaald hebben.
Misschien kiddy game, maar vooralsnog is er geen enkel ander spel geweest die zo enorm succesvol is geweest als maple, niet alleen microtransacties maar ook in geregistreerde accounts.
Wie een goede weet, kan die per e-mail melden; de winnaar krijgt een tegoed van 1000 euro op zijn of haar Gamigo-account.

Lijkt me wel dus wel iets in die richting van microtransacties

[Reactie gewijzigd door rbtje1 op 3 augustus 2009 15:49]

Een tegoed van 1000 euro voor een spel dat gratis is en waar nog geen micro transactie model van bekend is. :P
Gamigo brengt gratis speelbare Koreaanse mmog op de markt
De naam Gamigo kan je in dit artikel vervangen door IGG, NCSoft en zo'n tien andere chinees / koreaan / japanse gaming companies. Dit "project-S" ziet er net zo uit als een standaard jrpg waarvan er al een paar dozijn op de markt zijn.
(E.g. Leuke graphics, veel sfx, weinig verhaal of interessante gameplay, en veel microtransacties)

Wat exact maakt Gamigo zo bijzonder in dit geval? Ik had nog nooit van het bedrijf gehoort.

[Reactie gewijzigd door bbr op 3 augustus 2009 16:05]

NCSoft brengt heel wat kwalitatief hoogstaande games uit. Guild Wars, City of Heroes, Aion. Kan je niet vergelijken met de één in een dozijn "free to play" meuk.
Oh ja en het hoofdkantoor van NCSoft staat in Londen
Dit is geen jrpg. Jrpg's zijn van het type Final Fantasy of Pokémon (dus meestal op een console en turn based). Dit is gewoon Koreaanse mmorpg, zoals er al tientallen anderen zijn. Het zal me niet verbazen als de gameplay net zo generiek is als de dertien-in-een-dozijn graphics.

Het hoofkantoor van NCsoft is overigens gewoon in Seoul. Hoewel ze een paar succesvolle spellen ontwikkeld/gepubliceerd hebben, zijn ze ook verantwoordelijk voor een paar geflopte spellen (Auto Assault, Tabula Rasa).

[Reactie gewijzigd door evEndzhar op 3 augustus 2009 17:09]

Zouden ze hopen op 'Project S' of doen ze dit voor 'Project $'?

Verder: een Koreaans spel op de europese markt. Ik mag hopen dat er een leuke vertaaloptie in zit...
grootste deel van de mmorpg's die je ziet zijn van koreaanse afkomst.
ze gooien er meestal 2 vertalingen overheen.
1x naar engrish voor de beta
1x naar engels voor de final versie.
Even een atwoord op de vraag wat moet je met 1000 euro voor een spel waar nog geen microtransacties mogelijk zijn. Er staat duidelijk gamigo acount dus geldt het ook voor andere spellen. Het ziet er ook nog slecht uit beetje metin achtig en voor de maatstaven van de 21ste eeuw een beetje slecht speel ik liever guildwars (of sro maar dat zit vol met bots).
Uhm.. hallo, aarde aan modders.. Zitten jullie dronken achter jullie computer ofzo?

http://www.gamigo.com/ <-- Hier valt duidelijk een zeer ruime lijst van games te zien

Pirate Galaxy
Neosteam
Legend of Qin
Fiesta
Smash online

Waarvan er bij de meeste, zo niet alle games microtransacties mogelijk zijn.

Dus die 1000 euro die je krijgt heeft betrekking tot al die spellen, aangezien het een universele account is. Net zoals een NCsoft account.

En dan gaan jullie vrolijk de reacties omhoog modden van "Een tegoed van 1000 euro voor een spel dat gratis is en waar nog geen micro transactie model van bekend is. :P"; en " de winnaar krijgt een tegoed van 1000 euro op zijn of haar Gamigo-account

Lijkt me wel duidelijk dat er micro transacties aan te pas gaan komen wat zou je anders moeten doen met de 1000,- euro op je account?"
alsof die 1000 euro alleen betrekking heeft op deze nieuwe MMORPG.

Dat is foutieve informatie en die moeten gedownmod worden of neutraal blijven.
Door ze omhoog te modden geef je valse info vrij spel en een verdraaide kijk op dingen.

Dus ik vraag zeer beleefd om A.U.B. je werk serieus te nemen en een beetje te kijken voordat je mod..

[Reactie gewijzigd door kaluro2 op 4 augustus 2009 02:59]

Micro account is wel een riskant zet, want als een bijv Gamigo falliet gaat, dan kun je je geld op je micro account wel fluiten...
Ik hou mijn hart vast als iemand het bedrag van ong ter waarde van 10.000 dollar op zijn micro account heeft.
Volgens mij kun je geld wel inwisselen als Gamigo ook een bankvergunning (net als paypal) heeft.

[Reactie gewijzigd door Dark Angel 58 op 3 augustus 2009 16:22]

sowieso, ergens geld instoppen (online credits oid) is eigenlijk niet al te slim. Zeker niet met hoge bedragen en bedrijven waarvan je niet al te veel vertrouwen in hebt / dreigende rechtzaken (russische MP3 site). Maar als het je wat kan opleveren, gewoon uit laten betalen :)

En daarbij, hoe kom je op een bedrag van 10000 dollar in een online game? Meer dan 50 euro geeft een gemiddeld persoon toch niet uit aan een spelletje? (behoudens de WOW spelers die constant full pull aan het dokken zijn)
In Entropia Universe heb je al 1000$ bijna nodig om door je mentoring stage te geraken, voor uber te worden mag je er gerust een 0 of twee achteraan bijzetten :+

Soit, geen enkele game is gratis (tenzij misschien gemaakt door steuntrekkers die zichzelf een bezigheid coden). Men zal dus wel mikken op een "dure" economie.
Ziet er wel leuk uit, maar het zal me nooit zo lang kunnen boeien. Die muziek erbij is trouwens ook echt afschuwelijk.
En nee... van die spellen met micro-transacties, daar wordt ik niet blij van. Het is toch ook veel fijner om een spel te kopen en daarmee er klaar mee te zijn. Dan weet je tenminste wat je hebt en komen er vanzelf wel updates uit en hoef je je er niet druk om te maken dat anderen meer geld eraan uitgeven waardoor zij voordelen hebben tov jou.
enige beetje bekende mmo die zo werkt(1x kopen en klaar) is guildwars

overigens proberen meeste mmo aanbieders wel te zorgen dat items die je met echt geld koopt zo min mogelijk de speler een voordeel geeft(minimale stat bonussen etc, en items die alleen het uiterlijk van je karakter veranderen)
Project Snurk.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True