×

Help Tweakers weer winnen!

Tweakers is dit jaar weer genomineerd voor beste nieuwssite, beste prijsvergelijker en beste community! Laten we ervoor zorgen dat heel Nederland weet dat Tweakers de beste website is. Stem op Tweakers en maak kans op mooie prijzen!

Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Blizzard gaat grote veranderingen doorvoeren in multiplayer van StarCraft II

Door , 20 reacties

Blizzard is van plan om ingrijpende veranderingen in de multiplayer van StarCraft II door te voeren. Een aantal units krijgt nieuwe mogelijkheden. De meest ingrijpende wijziging is het voornemen om de Protoss-unit Mothership Core in zijn geheel te verwijderen.

Het weghalen van de Mothership Core is volgens Blizzard experimenteel en riskant. Deze wijziging zal dan ook uitgebreid worden getest. Het bedrijf zegt nauwlettend in de gaten te houden hoe het spel hierdoor verandert tijdens de testfase.

Met het schrappen van de Mothership Core hoopt Blizzard te bereiken dat het verdedigen van een Protoss-basis eenvoudiger wordt tijdens het begin van een match. De verdedigende taak wordt overgenomen door de Nexus zelf, het gebouw dat het hart vormt van elke Protoss-basis. De huidige Mothership Core is een bewegende verdedigende unit en door die weg te nemen zal de gameplay ingrijpend wijzigen. Er hoeft voortaan geen aparte eenheid meer gebouwd te worden om de basis te verdedigen. Ter compensatie wil de ontwikkelaar onder andere de Stalker aanpassen; deze unit krijgt een lagere attack rate, maar zal meer damage doen per schot.

Verder gaat Blizzard tal van balansaanpassingen en veranderingen uitvoeren bij units van de drie fracties in de game: de Terran, Protoss en Zerg. Een uitgebreide omschrijving van alle wijzigingen is gepubliceerd in een blog. Het doel van Blizzard is om met de wijzigingen sommige units die weinig gebruikt worden, meer nut te geven en de multiplayer van StarCraft II in zijn geheel beter te maken. Ook de economie van de game wordt iets aangepast, in de hoop dat daarmee spelers die achterstaan in een match, meer kans hebben om terug te komen. De wijzigingen zijn al actief op de testserver van StarCraft II Multiplayer. Blizzard is van plan om na tests de definitieve wijzigingen door te voeren als het toernooiseizoen afloopt in november.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

18-08-2017 • 15:46

20 Linkedin Google+

Reacties (20)

Wijzig sortering
De video van Winter op Youtube geeft hier een goede uitleg voor.
Voor korte overviews van de changes:
Terran: https://youtu.be/bT9qMXmuoPQ
Protoss: https://youtu.be/WKPeBOF5QrU
Zerg staat gepland voor Morgen!
He, je bent me net voor! Wilde deze ook net uplaoden. :)
Geweldig spel, alleen als je hoger komt in de league wordt t op een gegeven moment: wie klikt het snelst.
Wat een onzin. Hoe hoger je komt hoe meer het aankomt op inzicht, gevoel voor macro en anticipatie. Micro is inderdaad belangrijk maar ik ben master en verlies tegen 80apm protoss.
Hoe gaat het nu met mass recall? Dat gaat nu direct vanuit de basis. Welke impact verwacht je daarvan?

(Edit, beter geformuleerd)

[Reactie gewijzigd door PizzaMan79 op 22 augustus 2017 23:25]

Dat is echt totaal niet zo. Er zijn GMs met 120apm.
Bijzonder, de MSC is nu bijna een verplicht unit die heel veel gebruikt wordt en verschillende functies vervult. Offensief, defensief en als scout. Aan het begin van het spel draait het vaak om het aanvallen met de MSC of daar tegen verdedigen.
Dan is het toch juist een goede change t.b.v. de balans van het spel. Als je een compleet spel hebt waar het uiteindelijk maar om 1 unit draait zit er wel iets fout. Ik vind het wel een goede change.
Ik zeg niet dat het een slecht change is, alleen dat ik het bijzonder vind dat ze daar nu nog aan durven te komen. Het gaat niet alleen om die unit, maar het is nu wel een van de bepalende units die een belangrijke rol speelt in de strategie van zo'n beetje iedere speler. Als je die er helemaal uit gooit dan verandert er wel heel veel.
Ik vind het MS en de MSC maar saaie units dus ik wil het graag proberen, maar ik denk dat het veel impact zal hebben.
Het verwijderen van de MSC valt nog mee aangezien de meeste abilities verhuizen naar de nexus. Wat wel interessant word is de removal van overcharge, de dps van de stalker is ongeveer hetzelfde..
Eindelijk, weg met die Mothership core. Een hero unit past niet in de game als Starcraft 2. En toss defenden was met dat ding nog nooit zo makkelijk. Jammer dat de gewone mothership er nog in zit maar gelukkig worden die dingen ook amper gebruikt en is het toch wat leuker dan die k*t MSC.

Wat wel jammer is, is dat er niet gekeken wordt naar de Oracle. De Oracle mag van mij wat meer op de Arbiter lijken qua ability's. Timewarp, Cloak field (als ability zoals in de Hots beta) en nog iets leuks bijvoorbeeld. Nu wordt/werd het alleen maar gebruikt voor kut cheeses en krijg je ''you scout you win, you don't you lose'' situaties.

Stalkers worden dus Dragoons met Blink, ah ja ook leuk. Ook leuk dat de Colossus is gebuffed. Ik ben het persoonlijk niet zo eens met de High Templar change, je kan nu niet meer direct shift-storm doen en je hebt dus kans dat de Storms te laat komen, het was iets waar ik me erg aan stoorde in de campaign. Ook snap ik niet waarom ze het niet hebben gedaan bij Raven en Infestor. Die hebben hier veel meer last van plus Protoss is al zo makkelijk om te microen. Is [caster controlgroup]-S drukken nou werkelijk zo moeilijk voor toss players?

De zerg changes voelen naar mijn mening toch aan als nerfs. Goed dat ze eindelijk Parasitic bomb hebben generfd, die ability was nog erger dan Scourges in Starcraft 1. The Swarmhost, tja het is en blijft een failed concept en ze kunnen die dingen beter vervangen door iets nuttigs zoals een late game anti air optie (Waardoor bomb ook niet echt meer een must is) Stiekem hoop ik nog steeds dat ze de Hydralisk weer terug naar hatch tech gaan zetten (nerfed natuurlijk) en de Roach bijvoorbeeld naar lair (buffed natuurlijk) Zo creŽer je naar mijn mening een toch wat meer zergy feeling.

Hopelijk gaan ze toch nog een paar dingen buffen.

Voor Terran vind ik de MULE changes ook erg interessant en hopelijk forceert dit toch wat meer mech play. De Raven changes vind ik persoonlijk het meest interessant en is voor de Raven echt een Blessing. Scrambler Missile klinkt erg als een eerlijkere versie van Lockdown, Repair Drone klinkt helemaal geweldig voor mech players! Alleen weet ik nog niet of Shredder Missile nou zo'n goed idee is, maar dat zullen we vanzelf wel zien :)

De Widow mine nerf is echt geweldig, ik heb zo'n hekel aan die no brain, no shame unit. De Ghost change klinkt ook geweldig en hopelijk worden die dingen ook wat meer gebruikt.

Maar goed we zullen het zien. Ik ben blij met de changes en we zien vanzelf wel wat de inpect is van deze veranderingen.

[Reactie gewijzigd door rickboy333 op 18 augustus 2017 16:44]

Valt wel mee hoe erg de oracle een build order win veroorzaakt. Hij komt niet super vroeg, en tegen die tijd hoor je al anti air te hebben.

De ghost change vind ik maar raar. Late game ghosts veranderen niet echt aangezien zon upgrade dan toch niet zo veel uitmaakt. Zouden ze meer terran cheeses willen zien met ghost rushes? Proxy ghost hit nu op 2:10..
Ik gebruik Widow mines primair bij mech builds als tijdelijke defense, daar zijn ze nu nutteloos voor. Eigenlijk zijn ze voor alles nutteloos geworden behalve anti-oracle verdediging, en mid-game helft van Zerg units wegvagen in een enkele explosie. Zeg maar precies wat ik dacht dat ze het probleem vonden.

Banshees zullen beter worden als niemand meer detectie nodig heeft voor Widow mines, immers je triggert hem gewoon en je kan hem vernietigen. Ik heb het idee dat ze hem zo veel te hard pakken.

En euhm, Parasitic Bomb generfed? Je bedoelt geboost. Ja hij kan niet meer stacken, maar wat maakt dat uit na een verdrievoudiging van zijn dps! Drie overlappende Parasitic Bombs lukt normaal gesproken toch niet. Voor de meeste praktische situaties is Parasitic Bomb nu gewoon significant sterker geworden.

Shredder missile zie ik vooral goed met bio samen gaan, omdat mech simpelweg niet veel geeft om armor van tegenstander. Scrambler klinkt als extreem beperkt bruikbaar. Repair drone ligt eraan hoe goed hij is, ten opzichte van gewoon mules droppen.

Maar grootste twijfel is bij mij over Protoss Recall. Nu kan Protoss vloot / leger ergens aanvallen, mothership kan aan andere kant zijn, zodra je tegenstander bij je leger is, recall je naar mothership, en zodra tegenstander dan eindelijk bij nieuwe locatie is, recall je terug naar je nexus. Het klinkt allemaal erg risicoloos vooral.
Het probleem met Widow mines is dat ze zo ongelooflijk goedkoop zijn, bijna altijd een positieve V/K ratio hebben en gewoon no skill is tov Siege Tanks en Spider Mines (spider Mines zou een betere optie voor de Raven zijn, maar thats just me) De unit is gewoon te moeilijk om te balancen. Hij is of UP or OP wat tov Spider mines weer anders ligt gezien de onvoorspelbaarheid van die dingen en Siege tanks waar je betere counterplay hebt

Banshee's en Ghost zullen zeker beter worden maar ook banshee's is een high rist high reward situatie. Als er een zwerm Muta's met een overseer ergens hangen heb je toch een aardig probleem. (Die speed upgrade heeft dat gelukkig wel deels gefixt)

Parasitic vind ik persoonlijk niet echt ''geboost'' maar wel beter te gebruiken. Parasitic bomb was niks meer dan spammen als een gek en zo veel mogelijk damage gooien. Nu werkt het wat meer als storm waardoor je niet in een keer al je air units kwijt raakt. Maar we zullen zien in de beta ;)

Recall lijkt me zeer interessant met Chornoboost en Shield Battery. Je kan niet oneindig boosten zoals in WoL en Recall betekend dus dat je flink wat van je marco onderuit haalt. Maar ik verwacht dat Recall naar 150 energy gaat om eerlijk te zijn. Dan creeer je pas een interessante situatie.

Mothership gaat niemand gebruiken zelfs in late game niet. Het is gewoon te slap en als die leuke recall trucjes kon je in WoL ook doen (wat niemand dus deed)

Wat ze echt moeten terugbrengen is de Reaver, weg met die Disruptor!
Ook wel interessant, Blizzard gaat een kantoor openen in Den Haag...Ik zou hier graag wel meer over weten, misschien interessant voor Tweakers om om reactie te vragen?

Maar naar alle waarschijnlijkheid zal het wel met belastingen en PR te maken hebben, er zullen geen producten gemaakt worden....
ik vind persoonlijk de veranderingen van de mule veel ingrijpender. Deze kan nu ook op refineries gezet worden en dat een hoop uitkomsten voor terran rushes zoals ghost builds en sneller je tank eruit, die al zeer sterk zijn.
Maar kan je wel nog het Mothership bouwen? Toen er nog geen expansions waren kon je die bouwen zonder MSC.

Edit: Ja dus, Mothership blijft er wel in, aldus de log.

[Reactie gewijzigd door Slavy op 18 augustus 2017 23:33]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*