Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Blizzard voegt twee door fans gemaakte mods toe aan StarCraft II

Blizzard kondigt aan dat het met de invoering van patch 4.3.0 van StarCraft II twee nieuwe Premium Arcade-maps zal gaan verkopen. De twee maps zijn eigenlijk meer mods en zijn niet door Blizzard, maar door fans gemaakt.

StarCraft II krijgt binnenkort een flinke update in de vorm van patch 4.3.0. De patch voegt ook de optie aan de rts toe om twee nieuwe mods voor de game te downloaden. Blizzard schaart de mods onder de 'premium arcade maps', wat wil zeggen dat er voor het downloaden van de mods betaald moet worden. De mods die Blizzard aanbiedt zijn ARK Star en Direct Strike en beide zijn niet gemaakt door Blizzard, maar door modmakers uit de StarCtaft II-community. Beide mods zijn voor 5 dollar te downloaden en volgens Blizzard delen de modders in de opbrengsten, al maakt de studio niet bekend welk percentage naar de makers gaat.

ARK Star is gemaakt door Daniel 'Pirate' Altman. Het is een mod waarin de speler de Sol Seekers volgt, een team van elite templars die op zoek zijn naar een mysterieus wapen, de ARK Star, dat uitgeschakeld moet worden. Spelers maken en ontdekken nieuwe uitrustingsstukken om hun team mee te versterken en spelen nieuwe talents vrij.

Direct Strike is gemaakt door een modder die enkel bekendstaat als Tya. Het is een variant op Desert Strike HotS, een map die al via arcade maps van StarCraft II te spelen is. De nieuwe versie vervangt de bestaande en verschijnt in een gratis en een betaalde variant. De betaalde versie zou er beter uitzien en heeft bovendien nieuwe spelvormen. Het is onbekend of Blizzard meer maps of mods van fans aan de game toe wil gaan voegen.

Door

Redacteur games

46 Linkedin Google+

Reacties (46)

Wijzig sortering
Vroeger, toen Blizzard mods nog gratis waren...
Vroeger toen er nog een mod community bestond uberhaupt bij welk spel dan ook. Dat is om zeep geholpen helaas.
Er zijn nog genoeg spellen te vinden met mods, maar die zijn meestal niet van de grote bedrijven. Voor The Forest en 7 Days To Die zijn een redelijk aantal mods te vinden die ook actief worden bijgehouden, en volgens mij voor meer 'indie' games.
Voor BF2 zijn er heel veel mods en voor BF1942, en voor HL2 en zeker een boel voor Doom en Doom 2.
Er zijn nog steeds games die modden aanmoedigen/ondersteunen of niet actief tegenwerken. Divinity Original Sin 2, Skyrim, Fallout. Check anders even nexusmods.

Overigens om even devil's advocate te spelen: Vroeger was online spelen veel minder voorkomend, dus zijn er tegenwoordig veel checks die controleren of het spel niet aangepast is. Aan de ene kant best logisch (zie hackers PUBG of menig oude MMO, daar heb ik zelf met client-sided in oude MMOs nog wel eens skill ranges aangepast, muurtjes weggehaald, en andere leuke foefjes toegepast) en aan de andere kant wel een beetje jammer.
+sugarlee89
SC2 heeft prima mod tools en DotA2, zat andere spellen.
Persoonlijk speel ik het niet meer omdat ik liever de core gameplay speel.
Het team dat Age of Empires: The Forgotten Empires gemaakt heeft is overgenomen.
Dit is weer een geval waarbij modders beloond worden.
Hoezo om zeep gehopen?

Bedoel je dat modders overgenomen worden en betaald krijgen?
Dat gebeurt altijd al en motiveerd vooral andere modders.

[Reactie gewijzigd door crackletinned op 24 april 2018 13:18]

Ik begin die geld graaierij in de game industry een beetje zat te worden. Niets kan en mag meer en overal hangt een prijskaartje aan, zelfs players made content waavan de maker zelf misschien net een paar euro van terug ziet... Erg jammer weer!
Misschien zijn die paar dollars die naar de maker gaan juist wel de impuls die de modding community kan gebruiken?
Kijk naar de Creation Club van Bethesda en hoe deze is ontvangen door de community. Dan heb je je antwoord.
Ik ken de mod scene van SC2 niet maar de reactie van de community is zo slecht omdat de kwaliteit gewoon niet dendert was/is en het gratis alternatief vaak beter was, waardoor het vaak voelde als een slap aftreksel van een gratis mod, of iets doms als freaking horse armor. Wat op zich geen slechte grap zou zijn als je deze gratis bij enig andere gekochte CC mod zou krijgen, maar dat je daar een paar euro voor moest afrekenen werkt het niet als grap meer.
Creation Club content is idd behoorlijk slecht, en de prijzen die ervoor worden gevraagd zijn echt om te huilen. Verder vindt ik het echt de reinste onzin dat Bethesda geloof ik 25% van de aankopen in eigen zak steekt. Dit is gewoon bedonderen van de community die je game groot heeft gemaakt.

Ikzelf doneer regelmatig voor mods die ik op de nexus vindt. Helaas heb ik begrepen dat dit erg weinig gebeurd, wat ik erg jammer vindt aangezien sommige mods het zeker verdienen! Maar ik begrijp dat mensen eerst een mod willen proberen alvorens te doneren.
Het is wel handig om precies te weten welk percentage ze krijgen, voor we Blizzard als boosdoener aanwijzen.

Het is immers hun platform en podium dat ervoor zorgt dat deze modders er uberhaupt geld aan kunnen verdienen. Dat is niet per definitie alleen maar slecht.
Het is net het wat dat me niet aanstaat, maar het hoe. Van alle manieren die ze hadden kunnen verzinnen om user created content een podium te geven hebben ze zo'n beetje de slechtste gekozen. Als gebruiker moet je een drempel over om te betalen voor user created content waar Blizzard vervolgense (het meeste) aan verdient, en als content creator wordt je aangekeken als grijpgrage gier door je content achter een paywall te plaatsen.
Het is wel handig om precies te weten welk percentage ze krijgen, voor we Blizzard als boosdoener aanwijzen.
Blizzard bied deze maps te koop aan, omdat ze een liefdadigheidsinstelling zijn denk je? ;)

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 24 april 2018 12:23]

Valve geeft ook een percentage van de opbrengst van de 'Operations' uit CS:GO aan de makers van de skins/maps, als dat ook hier gebeurt zou dat echt geen bijzonderheid zijn.
Dat snap ik, maar dat is mijn punt dan ook niet.
[...]
omdat ze een liefdadigheidsinstelling zijn
Dat was niet het beeld dat ik probeerde te schetsen :P

Jij stelt/suggereert/neemt al aan dat de creator er sowieso bijna niks van terugziet. Wat als het nou een redelijk fair deal is voor de creator? Laat iedereen vooral zelf beslissen of ze er 5,- voor over hebben of niet. Ik zelf niet namelijk, maar ik vind het niet schofterig van Blizzard dat ze dit doen. Want als altijd alles alleen maar gratis moet zijn, houden creators er sowieso niks aan over.

Dit vind ik in ieder geval iets anders dan die schaamteloze EA praktijken.
Misschien ben ik gekleurd en heb ik iets teveel vertrouwen in de intenties van Blizzard.

Want juist tussen deze 2 bedrijven vind ik het verschil het meest typerend. Blizzard is gigantisch rijk geworden, maar altijd trouw gebleven aan games/gamers en het willen leveren van de hoogste kwaliteit. In termen van kwaliteit vind ik Starcraft bijvoorbeeld ongeėvenaard. Fifa 18 is gewoon Fifa 17 met een nieuw stikkertje. Om aan Star Wars maar geen verdere woorden vuil te maken.

Als de creators van Blizzard echter een bullshit deal krijgen, schaar ik mij volledig achter je.
Jij stelt/suggereert/neemt al aan dat de creator er sowieso bijna niks van terugziet. Wat als het nou een redelijk fair deal is voor de creator? Laat iedereen vooral zelf beslissen of ze er 5,- voor over hebben of niet. Ik zelf niet namelijk, maar ik vind het niet schofterig van Blizzard dat ze dit doen. Want als altijd alles alleen maar gratis moet zijn, houden creators er sowieso niks aan over.
Blizzard ziet iets anders denk ik; content gemaakt door derden (= geen ontwikkelkosten Blizzard!) waarvoor Blizzard wel geld in rekening brengt (minimale inzet, maximale winst dus). Ze hoeven dus niets voor die content te doen (althans, het grootste werk is al voor ze gedaan), maar willen wel geld beuren met de transacties door een percentage voor zichzelf te houden. Nergens heb ik het over het percentage gehad die de daadwerkelijke creators krijgen. Zij zouden wat mij betreft het merendeel moeten krijgen. Het gaat er dus om, dat Blizzard over iemands rug geld wil verdienen, wat velen tegen het verkeerde been stoot.

Deze manier van geld verdienen is vergelijkbaar met hoe Valve geld verdiend met Steam. Die vraagt ook een klein percentage per transactie. Blizzard gaat dat met deze content net zo doen, helaas.

Ik schuif mijn geld ook liever naar Blizzard dan naar EA, maar ik moet zeggen, dat ik deze actie dan weer niet had verwacht, om eerlijk te zijn.

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 24 april 2018 13:50]

Ben ik het deels niet mee eens. Die modders hebben iets leuks verzonnen maar betekend niet dat het al 100% goed was. Ik denk dat wel degelijk Blizzard mensen aan de mod hebben gezeten, want ze willen niet een half product leveren (Blizzard is in dat opzicht best perfectionistisch). Dan hebben zij wel degelijk productie kosten en misschien wel meer dan ze terug zullen halen. ¤5,- is weinig aangezien het niet een verplichte aankoop is en alleen echte fans zullen deze dus kopen. Stel dat er een aantal medewerkers er een maand nog aan hebben gezeten om het fine te tunen heb je al behoorlijk wat loonkosten en daarnaast moet je niet vergeten dat die medewerkers daardoor niet met een ander project, welke misschien wel winstgevender is op het korte termijn, bezig kunnen gaan.
Dan nog zijn die (productie)kosten aanzienlijk lager dan als ze het zelf volledig zouden hebben ontwikkeld. Het is hoe dan ook vooral een win voor Blizzard in dit geval. Het salaris krijgen de medewerkers toch ook wel, dus ik denk niet dat Blizzard geld voor het pakket vraagt, omdat ze anders de medewerker(s) niet kunnen betalen. ;)
De content is wellicht niet door Blizzard gemaakt maar het platform wel. Blizzard heeft het spel ontwikkeld, het Blizzard (voorheen battle.net) platform ontwikkeld en heeft servers welke ze moeten onderhouden. Dit was en is ook niet zonder kosten te maken. Tevens heeft Blizzard zijn playerbase over de decennia heen bij elkaar verdiend. De modders, die overigens hiermee geld gaan verdienen, kunnen gebruik maken hiervan (spel,platform,servers,playerbase(en wellicht vergeet ik nog wat)). Blizzard kan niets vragen maar dan verdienen de modders ook niet. Als alle opbrengst naar de modders gaat schiet Blizzard zichzelf in de voet. De modders hoeven immers niet de ontwikkelings- en onderhoudskosten te betalen terwijl ze er wel aan gaan verdienen.
...het Blizzard (voorheen battle.net) platform
Dat platform heet gewoon weer Battle.net. ;) Zie ook nieuws: Blizzard komt terug op beslissing om Battle.net-naam te laten vallen. En niet te vergeten, dat Battle.net de overkoepelende infrastructuur is voor Blizzard-games. Dus ja, daar zijn kosten aan, maar die zijn te spreiden over meerdere franchises en miljoenen gamers.
Blizzard heeft het spel ontwikkeld, het Blizzard (voorheen battle.net) platform ontwikkeld...
Blizzard heeft ook al jaren verdiend met de verkopen van de game (aan full price) en de uitbreidingen.
en heeft servers welke ze moeten onderhouden.
Die heeft iedereen, dus dat is risico van het vak. Aan de andere kant, veel gaat in de cloud tegenwoordig, zou mij niet verbazen als die servers ook een grote cloud zijn, verspreid over de wereld. Dan heb je er weliswaar nog wel kosten aan, maar kun je alles doordat het in de eigen cloud zit, qua kosten veel makkelijker spreiden over de diverse franchises. An sich zijn de kosten dan dus niet zo heel veel als je nu doet lijken dat het is.
De modders, die overigens hiermee geld gaan verdienen, kunnen gebruik maken hiervan (spel,platform,servers,playerbase(en wellicht vergeet ik nog wat)).
Het platform bestaat al jaren en kost procentueel gezien zoveel echt niet meer om het up & running te houden voor Blizzard, je geeft nu de credits ontzettend aan Blizzard, terwijl anderen het meeste werk verricht hebben aan hun mods.
De modders hoeven immers niet de ontwikkelings- en onderhoudskosten te betalen terwijl ze er wel aan gaan verdienen.
De modders hun (vrije) tijd is gratis, wilde je zeggen? ;) Sorry, maar ik vind niet dat Blizzard hier de enige is die er aan zou mogen verdienen, terwijl anderen het meeste werk voor hun heeft gedaan. Blizzard heeft de kosten er al lang en breed uit, wees daar maar niet bang voor, anders waren de servers allang en breed uit de lucht.

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 24 april 2018 14:26]

[...]
Dat platform heet gewoon weer Battle.net.
Thnx voor de info. Dat had ik even gemist.
Blizzard heeft ook al jaren verdiend met de verkopen van de game (aan full price) en de uitbreidingen.
Klopt. Maar ze ondersteunen het spel nog steeds met updates dus dat wilt niet zeggen dat ze er niets aan mogen verdienen.
.... An sich zijn de kosten dan dus niet zo heel veel als je nu doet lijken dat het is.
Doe ik niet. Jij geeft aan dat Blizzard er GEEN kosten aan heeft en laat blijken dat ze er geen geld aan mogen verdienen aangezien ze nu "geld beuren over de rug van anderen". Tevens snap ik dat "over de rug van andere niet" want dit zal allemaal besproken zijn met de modders.
Het platform bestaat al jaren en kost procentueel gezien zoveel echt niet meer om het up & running te houden voor Blizzard, je geeft nu de credits ontzettend aan Blizzard, terwijl anderen het meeste werk verricht hebben aan hun mods.
Procentueel niet veel maar het kost dus nog steeds geld. Nogmaals, mogen ze er dan niets aan verdienen?
De modders hun (vrije) tijd is gratis, wilde je zeggen? ;) Sorry, maar ik vind niet dat Blizzard hier de enige is die er aan zou mogen verdienen, terwijl anderen het meeste werk voor hun heeft gedaan. Blizzard heeft de kosten er al lang en breed uit, wees daar maar niet bang voor, anders waren de servers allang en breed uit de lucht.
Ik zeg niet dat de (vrije) tijd van modders gratis is. Maar de meeste modders doen dit wel in in hun vrije tijd als hobby of als aanvulling op hun CV en niet met het oogmerk om er geld aan te verdienen. Dit gaan ze in dit geval WEL doen. Tevens heb ik ook nergens aangegeven dat "Blizzard hier de enige is die er aan zou mogen verdienen. Nogmaals, Blizzard verdiend er nu ook wat aan. Daar zie ik niets verkeerds in. Ik weet de onderhoudskosten van de servers niet en ook niet de salarissen van de tig programmeurs en die nog steeds in het Starcraft 2 team zitten. Dit zal toch betaald moeten worden. Dat gebeurd mede door nu nog steeds content te verkopen. Bij eigen content gaat alle omzet naar hunzelf. Bij content van andere een (onbekend) percentage. Blizzard is een bedrijf geen liefdadigheidsinstelling. Als de modders gewild hadden dat dit een gratis mod zou zijn, hadden nee gezegd tegen Blizzard. Blijbaar vinden ze het zelf niet erg dat ze er nu wat aan verdienen.

edit: quote opmaak correctie

[Reactie gewijzigd door Joever op 24 april 2018 14:41]

Ow sorry, de reactie over het percentage was JackJack.
Starcraft zelf is tegenwoordig ook gratis waar er voorheen betaald moest worden. Wel een beetje zuur als je wel betaald hebt en nu ook nog eens voor alle mods mag betalen. Aan de andere kan heb je er al wel jaren eerder plezier van kunnen hebben.

Hopelijk blijven er ook nog genoeg gratis maps.
Deze specifieke mods brengen wel compleet andere gameplay mee dus zijn het mogelijk wel waard. Stel dat een gedeelte van dit bedrag naar de modder gaat dan vind ik dit 1 van de betere modellen
Dan zou er eerder 80% naar de modder moeten gaan maar dat zie ik niet gebeuren.

Maar als je de map altijd super leuk gebonden hebt is het 5 dollar wel waard I guess.
Dan zou er eerder 80% naar de modder moeten gaan maar dat zie ik niet gebeuren.
Ik denk dat het percentage wisselend zou moeten zijn net naar gelang er in de mod eigen content zit.

En 80% is te hoog wmb, want in wezen zeg je dan dus dat je met 20% meer effort je een compleet eigen game had kunnen uitbrengen. Terwijl je nog steeds compleet draait op de engine etc van de makers.
Eigen game is het ook niet. Bedragen zijn ook heel anders van 4 dollar tov 50 wat je normaal voor een spel betaald.

Wellicht moet de verhouding nog wat veranderen maar ik verwacht dat de werkelijkheid eerder andersom is. Volgens mij gaan ze ook niet echt actief ontwikkelen voor sc2. Als in het verhaal is af. De uitbreidingen die kwamen zoals de nova story line waren al content waar voor je moet betalen. Zelfde geld voor alle commanders. En Daarnaast hebben de meeste mensen al voor het spel betaald en veel al ook de 2 uitbreidingen.

De custom maps worden door andere gemaakt dat kost blizzard geen moeite meer. Heel vaak 20% krijgen van een aankoop waar je verder niets voor hoeft te doen is imo niet eens slecht.
Zie het meer als een appstore/play store. Hoeveel nemen apple/Google van een betaalde app? Ook 30% enkel voor een platform dacht ik.
Dat is dan ook enkel een distributieplatform en geen engine. Je zou dus kunnen zeggen dat Blizzard 30% moet krijgen voor de distributie en daarnaast moet er nog wat voor de engine betaald worden, daarnaast nog wat voor de artwork / art-styles. Dan weet ik niet of ze zelf nog muziek maken ook, maar anders moet daar ook weer voor betaald worden.
Jep, ik zou het niet verkeerd vinden om te weten welk percentage richting de makers gaat. Maar tegelijkertijd weet iedereen dan precies wat ze er aan verdiend hebben, iets wat de makers misschien niet willen.
Het is een goed idee dat de mensen die mods maken er ook een beetje aan kunnen verdienen.
Maar doe dan een betaal model dan 5 euro per mod. Maak er dan 5euro als subscription model voor dat je alle Mods die uitgebracht worden onder de nieuwe functie beschikbaar zijn.
Denk dat meer mensen het dan zullen kopen, aangezien starcraft 2 toch al niet meer zo populair was als toen het uitkwam.

Speel zelf nog redelijk veel Nexus Wars in de arcade maar is soms lastig omdat de EU variant bijvoorbeeld nooit updates krijgt en de US sinds kort geen updates meer krijgt. Denk met een Sub based idee dat modders meer gemotiveerd kunnen raken om te blijven ontwikellen. Ik zou het niet erg vinden als er meer aanbod is om bijv 5euro per maar ervoor te moeten betalen.
Beide mods zijn voor 5 dollar te downloaden en volgens Blizzard delen de modders in de opbrengsten, al maakt de studio niet bekend wel percentage naar de makers gaat.
Het is maar de vraag wat ze er zelf nog van krijgen, dan waren de oude donate opties toch een beter idee.

Er zijn veel modders en content-makers die helemaal niets verdienen aan hun werk, die doen het omdat het leuk is (kijk voor de grap eens naar de workshops op steam in bv planet coaster), als jouw motivatie 'geld' zou zijn voor het maken van mods, moet je misschien wat anders gaan zoeken.
Van wat ik weleens heb gehoord leveren die donatie knoppen echt bijna niks op.

Maar het idee om een subscription model in te voeren vind ik wel heel twijfelachtig. Dan betaal ik voor wat tot nu toe gratis is, een volledig AAA spel per jaar. Oftewel geen schijn van kans dat ik dat ga doen, en dan succes met het vinden van spelers ervoor.
Verschilt een beetje per game. Iets als Skyrim zou ik niet als subscription willen hebben... Zelfs niet de mods maar voor andere situaties zou het best wel kunnen
Mijn meeste gespeelde Arcade spel blijft wel bestaan;

Direct Strike will replace Desert Strike HotS in the Arcade, but everything you know and love will still be
available in the free version—on top of additional commander modes. Upgrade to the premium version to play four all-new game modes, including Sabotage, which conceals players’ staging areas and allows for unit bans, and Switch mode, where players can change their race mid-game. You’ll also get access to cosmetics to customize your staging area and add some flair to your workers. And if you host a lobby with your favorite premium game mode, anyone playing the free standard edition of Direct Strike can join in on the fun.
Ik hoop wel dat de basis gewoon hetzelfde blijft. Leuke arcade map is het inderdaad. Ik zie echter ook veel SC1 units dus ik ben benieuwd of dat dan ook in de basis variant doorsijpelt of enkel die extra modes zijn die je dus kan koopt. Anders moet ik de balans en counters weer opnieuw leren.

Gelukkig blijven ze (nog) van Squadron TD af O-)
Leuk om te zien dat ze populaire arcade versies 'overnemen' en aanbieden als mod. Jammer genoeg betaald.

Als ik het zo bekijk komt de variant (Direct Strike) volgens mij eerder van de custom games Desert Strike 1337/1338 en Desert Strike HoTS. En is Direct Strike later uitgebracht en hier op gebaseerd.
Nog even en dan is Blizzard niet meer dan een game engine/platform waar allemaal kleine studio's hun eigen games op publiceren.
SC2 is helemaal niet populair genoeg om dit soort dingen te doen in de custom maps gamemode. Als ik een rondje tower defence wil doen dan zijn er echt weinig hosts hoor, en dan verwachten ze dat mensen gaan betalen voor een 'kwaliteits mod' EN dat er actieve hosts voor gaan zijn? Optimistisch hoor :P
Ik speel af en toe nog Starcraft II en dat is alleen voor de mods. Mijn favoriet is Desert Strike HotS en dat is volgens mij ook wat nu omgedoopt is tot Direct Strike (lijkt er in ieder geval erg veel op). Er zullen ook genoeg gratis mods blijven bestaan alleen deze twee specifieke mods komen achter een paywall. Is dat zo erg?
Ik zie het als een experiment van Blizzard. Als blijkt dat er veel animo is om te betalen voor mods, zullen ze wellicht naar andere vormen van 'betalen voor mods' gaan kijken. We kunnen hier echter alleen over speculeren want niemand hier zit momenteel bij Blizzard aan tafel.
Ze zouden beter eens iets aan hun support doen, het forum staat volgespamt met mensen die niet op de EU server kunnen spelen in WC3 met de nieuwste patch. In plaats van ze te beantwoorden verwijderen ze gewoon die topics, terwijl er nergens een oplossing staat. US West (Lordaeron) wordt automatisch geselecteerd en het is grijs zodat je er niet kan opklikken en veranderen. Maakt niet uit of je de .exe download via uw battle net account op de site, of via CD's installeert, het blijft hetzelfde. Dat terwijl er sommige mensen in uw lobby zitten met achter hun naam: EU Northrend. Ze helpen niemand.
direct strike? Ik speel die mod best vaak maar ik ken hem toch als "desert strike xxxx" (zijn meerdere versies van) of is dit extra omgedoopt om verwarring te voorkomen?
Als je het artikel goed leest staat er dat er voor de airstrike moe er een gratis en betaalde versie is.
Verschil zijn wat nieuwe speelvormen en betere graphics.

Het is dus niet (meteen) het einde van gratis mods/maps

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Call of Duty: Black Ops 4 HTC U12+ LG W7 Samsung Galaxy S9 Dual Sim OnePlus 6 Battlefield V Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V. © 1998 - 2018 Hosting door True

*