Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Blizzard werkt aan onaangekondigde first person game met voertuigen

Blizzard zoekt een programmeur die thuis is in C++ en ervaring heeft met het programmeren van het gedrag van voertuigen. De programmeur gaat werken aan een nog onaangekondigde game die vanuit eerstepersoonsperspectief gespeeld wordt.

Blizzard Entertainment logo (60 pix)Blizzard heeft een personeelsadvertentie geplaatst voor een senior software engineer. De programmeur moet aan specifieke eisen voldoen. Hij of zij moet niet alleen ruime ervaring hebben met de programmeertaal C++, de kandidaat moet ook ervaring hebben met het programmeren van het gedrag van voertuigen. De kandidaat gaat werken aan een onaangekondigde game die gemaakt wordt met een 'robuuste eerstepersoonsgame-engine'. De advertentie maakt verder niets duidelijk over de game.

Dat Blizzard aan een nieuwe game werkt, is niet verbazingwekkend. Waar aan games als Overwatch, World of Warcraft, Hearthstone en Heroes of the Storm nog volop gewerkt wordt, is de ontwikkeling van StarCraft II en Diablo III grotendeels klaar. Van die teams zijn waarschijnlijk leden beschikbaar voor nieuwe projecten. Blizzard bewaart de belangrijkste aankondigingen doorgaans voor het eigen BlizzCon, wat zou kunnen betekenen dat de nieuwe game het daglicht gaat zien tijdens BlizzCon 2018, dat waarschijnlijk begin november 2018 plaatsvindt.

Door Paul Hulsebosch

Redacteur games

20-12-2017 • 10:52

78 Linkedin Google+

Reacties (78)

Wijzig sortering
"for an unannounced project", hoeft dus niet per se een nieuwe game te zijn, zou bijvoorbeeld ook (al is het niet denkbaar) een uitbreiding voor Overwacht kunnen zijn, gezien dat ook een FPS is.
Er staat ook nergens in de vacature dat het om een FPS gaat, er staat first-person. Ik vind de titel van dit artikel daarom ook een beetje misleidend.

Edit: titel van het artikel is inmiddels aangepast.

[Reactie gewijzigd door rudie221 op 20 december 2017 12:38]

Precies, Skyrim is bijvoorbeeld een "First Person", maar geen FPS (mods niet meegerekend). ;)

[Reactie gewijzigd door Slavy op 20 december 2017 11:05]

Klopt, maar Diablo reeks is nooit first person geweest. Dus die is onwaarschijnlijk. Zelfde met SC2.

Overwatch ligt meest voor de hand. WoW krijgt in nieuwe expac al RTS component. Dan heb je nog HotS. Een MOBA racegame?

Het zou ook kunnen dat Blizzard een nieuwe game maakt in een van deze werelden. Dan zou ik mijn geld zetten op Overwatch of WoW. Vergeet niet dat WoW best veel vehicles heeft. Ze hebben al eerder 2 motoren IRL nagebouwd.
Ik zet mijn geld op een nieuwe Rock 'n Roll racing :)
Da's fair enough, die was ik vergeten. Scherp van jou en de anderen die hieraan dachten.
Misschien toch Starcraft ghost :D
Let the carnage begin!!
Om heel eerlijk te zijn ga ik hier eigenlijk ook wel een beetje van uit intussen, Blizzard kennende. Al had ik ergens (ik dacht op het YouTube-kanaal van Rhykker) geruchten gehoord over een Diablo IV en een Overwatch 2. Al zou dat laatste wel erg zijn snel naar mijn idee, zeker nu Blizzard de Overwatch League een beetje op poten begint te krijgen.

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 20 december 2017 10:58]

Is bij Rhykker inderdaad: https://www.youtube.com/watch?v=L0UvKsUbqo4
D4 aankondiging is logischer dan Overwatch 2 op "korte" termijn. Maar een (grote) uitbreiding is goed mogelijk natuurlijk.
Zou natuurlijk ook een SP versie van Overwatch kunnen zijn ;)
Blizzard opereert bijna volledig op het game-as-a-service model met Diablo als enige uitzondering. Ik denk dat er de komende jaren geen Overwatch 2 uitkomt maar dit functionaliteit is die ze aan Overwatch gaan toevoegen, eventueel als betaalde DLC.
Ja precies, Diablo 3 is het 12e meestverkochte spel ooit met 30 miljoen copies + de inkomsten uit addons, RMAH, etc.

Bij Diablo hadden ze de fout van de RMAH gemaakt voor herhalende inkomsten (en daar hebben ze ook flink van geboerd), het probleem daarbij was dat het heel erg bots aantrok en ervoor zorgde dat de gameplay zelf eronder leed, bijv. dat het niet meer gaat om goeie gear bij elkaar zoeken, maar vooral gold zodat je het kunt kopen. Het spel is wel veel beter geworden sinds ze dat eruit gehaald hebben, maar dat was al ver voorbij de piek van het spel.

Ik heb hoop in een Diablo 4, maar ik ben bang dat het een lootbox-feest wordt.

iig, ik geloof niet dat deze vacature daarmee te maken heeft.
Remaster van d2 zou niet verkeerd zijn :)
Remaster van d2, met chars die niet na 3 maanden gedelete worden!
Offff

offfffffffffffff

Rock n Roll Racing!

Als Blizzard dat net zo vet neer kan zetten als Overwatch, hell yeah.
Zou fantastisch zijn.

En dan daarna Lost Vikings terugbrengen.

[Reactie gewijzigd door VonDudenstein op 20 december 2017 12:32]

Rock and Roll Racing ? :P zou echt geniaal zijn
Je wordt door sommigen wel irrelevant gemod, maar Rock & Roll Racing is een oude Blizzard racer, en ik zou graag zien dat ze nog eens een blik in die richting werpen. Blizzard is nu eigenlijk alleen grote projecten op aan het zetten, maar ik zou graag zien dat ze ook wat kleinere zaken uit brengen. Ik denk dan inderdaad aan Rock & Roll Racing, maar zou ook Blackthorne/Blackhawk of the Lost Vikings weer eens terug willen zien :)
Blizzard is nu eigenlijk alleen grote projecten op aan het zetten, maar ik zou graag zien dat ze ook wat kleinere zaken uit brengen.
De HD remake van Star Craft I gemist? ;) Of de patch voor Diablo II van vorig jaar? ;) nieuws: Blizzard wil Diablo II soepeler laten draaien op nieuwe besturingssys...

Wat classics betreft doet Blizzard dus op zich ook best veel. Misschien (nog) niet voor de echte klassiekers zoals Rock 'n Roll Racing en Lost Vikings, maar ook classics hebben en krijgen (op den duur?) aandacht van het Classic Games team van Blizzard.

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 20 december 2017 11:25]

De HD remake van Star Craft I gemist? ;) Of de patch voor Diablo II van vorig jaar? ;)
Zeker niet gemist, maar dat is imho echt wel wat anders dan een nieuw spel uitbrengen, ook al is het een ouder IP :p
Wat classics betreft doet Blizzard dus op zich ook best veel. Misschien (nog) niet voor de echte klassiekers zoals Rock 'n Roll Racing en Lost Vikings, maar ook classics hebben en krijgen (op den duur?) aandacht van het Classic Games team van Blizzard.
De classisc die nu hun aandacht hebben zijn echt gelimiteerd tot de bekendere spellen welke je via de battle.net website al kon downloaden, Starcraft & Diablo. Ze hebben niet veel IPs naast diegene die ze nu actief ondehouden: https://en.wikipedia.org/wiki/Category:Blizzard_games.
The Lost Vikings, Rock & Roll Racing en Blackthorne zijn dan ook echt de enige waar ze zelf zonder licencing issues mee verder zouden kunnen. Misschien dat er niet een super grote markt voor is, maar met een minimaal team zou je daar best iets leuks van kunnen maken :D

Of out of the box denken... Een dikke Street Fighter clone met Blizzard characters <3
1. dat zijn patches en 2. HD remake van SC is echt geen klein ding. ;p
Maakt het uit dat het een patch is dan? Het gaat erom dat Blizzard diens classics niet vergeet en nog altijd support!
Ja omdat het hier omdat het feit/wens gaat voor meer kleine games zoals Lost Vikings. Patch of niet, Diablo is dat niet. ;)
Games als Rock 'n Roll Racing en Lost Vikings moderniseren en opnieuw uitbrengen is ook geen klein project an sich, dus waarom dat 'klein' zou zijn en een Star Craft I remake of een patch voor Diablo II niet is mij echt een compleet raadsel. Je onderschat hoeveel werk er in gaat zitten.

Dus nee, wat dat betreft is er verder echt weinig verschil en maakt het voor mijn punt nog altijd niets uit.

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 20 december 2017 12:12]

Fijn dat ze classics te supporten (absoluut!) maar dat is het punt nu juist niet. En in verhouding is dat veel veel kleiner dan een project als Overwatch/SC2/Diablo 3 en zelfs SC1 remake etc.
En wie heeft het over remakes? ;p Gewoon nieuwe projecten als die soorten games. Een nieuwe puzzel game bijvoorbeeld.

En een 2D puzzel game zal in de meeste gevallen toch een veel kleiner team/budget hebben dan een gigantisch FPS/MMO met tientallen/honderden miljoenen X budget en met honderden mensen erop.
Niks met onderschatten of overschatten te maken. Gewoon een feit dat games op zo'n manier gemaakt kunnen worden. Of Blizzard dat ook doet en hoe ze dat doen is natuurlijk weer iets anders.

En hij wilt graag meer van die projecten, dat is zijn mening (mijne ook trouwens), daar kun je gaan praten over patches en starcraft remakes maar dat heeft hier natuurlijk niks mee te maken. Buiten het feit dat het dus ook gewoon onderdelen van grote projecten zijn, al dan niet oudere.

Lijkt me vrij begrijpelijk dat iemand meer kleinere projecten als nieuwe games wilt met de kwaliteit en fun zoals Lost Vikings. Waarom daar zo moeilijk over gedaan wordt is mij totaal onduidelijk.
Niemand die zegt dat Blizzard de classics niet mag of kan ondersteunen met patches/remakes.

En daar laat ik het bij, anders krijg je weer cirkel gedoe of zo. Simpel genoeg zo.
Meer nieuwe kleine projecten NAAST classics supporten dus. :)

[Reactie gewijzigd door The Chosen One op 20 december 2017 13:32]

Amen on that ! lost vikings was echt top ! maar Rock and Roll Racing 3 op verschillende platformen met mulitplay :) awesome
Hearthstone was ook maar een relatief klein project met ongeveer 15 man. Dat het later groeit als het populairder wordt, is logisch. Het startte echter als een klein team.
Oeh! Ben erg benieuwd hoe een Rock & Roll Racing ala Blizzard er hedendaags uit zou zien. Daar heb ik wel zin in!
Jammer, geen salarisindicatie. Maar ik denk dat zulke profielen dik betaald worden. Het is niet dat iedere programmeur deze job kan klaren. Je moet blijkbaar wel een gamer zijn want ze vragen welke games je momenteel speelt.
Het lijkt me wel redelijk een no-brainer om actief te zijn/ een hobby te hebben die aansluit op dit vakgebied. :+
Geen idee of het nog mogelijk is als hobby. Je krijgt toch een soort van beroepsmisvorming waardoor je op allerlei details (gedragingen, bugs, AI, ...) binnen het spel gaat letten dat elk spelplezier gaat dwarsbomen.
Ik heb zelf altijd al een game ontwikkelaar willen worden en kijk vanuit dat standpunt ook naar games. Ik zie hoe dingen geprogrameerd zijn en daardoor zie je ook de dingen die slecht gemaakt zijn inderdaad. Echter maakt dat mijn keuze in games een stuk makkelijker. Ik hou van games waar passie in zit en ze de “extra mile” gaan om hun game te maken naar hun visie i.p.v. het te zien als een baan waar ze makkelijk geld mee kunnen verdienen. Metal Gear Solid 1 was echt een eye-opener voor mij en wakkerde deze passie nog sterker aan. Hoe veel details er in dat spel zitten is echt niet normaal voor die tijd net als het gevecht met psycho mantis.

OT:

Ik ben zeer benieuwd! Misschien is het wel een battle royal game van Blizzard. Die weten in ieder geval kwaliteit af te leveren.
Denk eerder als je 50 a 60 uur per week aan een game werkt, je daarna niet meteen zin hebt om thuis nog te gamen.
ach mijn omgeving kijkt me ook vreemd aan dat ik na een dag systeembeheer, de hele avond thuis ook achter de pc zit. Ik denk dat dit behoorlijk subjectief is, 60 uur aan een game werken en daarna lekker gamen klinkt in mijn oren zo slecht nog niet. :)
Het werken aan een game engine met code is toch een hele andere ervaring dan daadwerkelijk een game spelen.

En als je op je werk 500x moet testen of het voertuig lekker drift word dat saai maar je kunt thuis nog prima overwatch opstarten lijkt mij.
Geen idee of het nog mogelijk is als hobby. Je krijgt toch een soort van beroepsmisvorming waardoor je op allerlei details (gedragingen, bugs, AI, ...) binnen het spel gaat letten dat elk spelplezier gaat dwarsbomen.
Of juist gaat waarderen - dat je het kaf van het koren kunt scheiden, en dus een goed oordeel kunt vellen over wat wel en wat niet werkt, en dat weer kunt toepassen op het project van de werkgever (Blizzard in dit geval).
Ik begrijp dat de gameindustrie juist vaak richting slavendrijven gaat. Lange dagen en veel stress tegen relatief weinig salaris tegenover andere sectors zoals de medische of financiële sector.
Dat is niet alleen in de gamingindustrie of in überhaupt de ICT. Het is vrij normaal om heel veel te werken in de States.

Weinig salaris valt ook echt wel mee. In verhouding zijn ze daar hoger dan hier. Echter betalen wij ook voor een stuk sociale zekerheid (pensioen of een arbeidsongeschiktheid verzekering bijvoorbeeld) wat in de States niet gebruikelijk is dat de baas die betaald.

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 20 december 2017 16:14]

Precies, in de VS zit je echt niet veel beter als je alles bij elkaar neemt. Een keer een ongeluk of ziekte en je zit voor miljoenen in de schuld. Ja leuk dat je 10 jaar 100K / jaar binnengehaald hebt maar zonder sociale zekerheid blijft het een gok.
Ja lollig mensen die heul blij aan het vertellen zijn dat ze 100.000 dollar per jaar gaan verdienen...

...in Silicon valley...

...waar je binnen een straal van 3 uur reizen een 1 kamer studiootje kan huren voor 5000$ per maand. :X
Hier in NL is een salarisindicatie gebruikelijk, bij bedrijven in de States niet.
Blizzardgrounds, een battle royal game met blizzard characters? :P

Maar zoals Lekker Ventje al aangeeft, als het nog unannounced is, dan hoef je er eigelijk nog niet aankomend jaar of 5 op te wachten :P
Ik zat inderdaad ook aan een Blizzard PUBG te denken ja, maar dat zal wel niet.

Ik word er in ieder geval niet warm van, multiplayer shooters zijn mijn ding niet.

Ik hoop dat ze met Diablo 4 bezig zijn of iets van Warcraft 4 ofzo.
Ik word er in ieder geval niet warm van, multiplayer shooters zijn mijn ding niet.
Cool, ik geef het door aan Blizzard dat ze er niet aan hoeven te beginnen.
Warcraft 4 is de Half Life 3 van Blizzard ondertussen :P
Ik hoop ook dat Warcraft IV ooit nog zal verschijnen bij voor zonder een maandelijks abonnement of iets dergelijks dus de klassieke manier zoals bij Warcraft II en III.

Tot die tijd speel ik nog lekker de oude versies (II en III) of pak ik soms deze 'OrcWar' gratis (maar met reclame helaas) kloon uit de iOS App Store op mijn iPad erbij (hier ook in Google Play trouwens). Ik heb er zelf geen fysiek toetsenbord of dergelijke aanhangen dus is het toch een stuk lastiger bedienen zonder toetsenbord/muis e.d.

[Reactie gewijzigd door funrider op 20 december 2017 12:41]

D4 zou leuk zijn! Ik kan d3 helaas niet meer spelen. Na 10 minuten haak ik meestal alweer af..
5 jaar wachten valt wel mee denk ik. Ik verwacht de eerste beelden komende Blizzcon 2018. Misschien al iets eerder zelfs. Dat ze een programmeur zoeken, betekent nog niet dat ze nog niks hebben.

[Reactie gewijzigd door Zeror op 20 december 2017 12:32]

Ik baseer me op de ontwikkelingstijd van titan, wat nu overwatch is :P
Is dat zo? Dacht dat Titan een MMO was in een heel andere setting en dat daar de stekker uit getrokken was. Dat Overwatch een project was dat gestart was na het succes van Hearthstone - relatief eenvoudig spel (zeggen ze zelf, ik geloof ze niet) met een klein team gebouwd enzo.
Als Blizzard net begonnen is met de game weet ik niet of we daar al wat van gaan horen in november 2018, zeker niet als de release nog enkele jaren weg is.
Als ze nu een developer zoeken zijn ze waarschijnlijk al best ver in het game design; met de developers kunnen ze dan de engine en mechanics gaan opzetten, en als dat redelijk ver is kunnen ze een leger aan modelers, animators en visual artists enzo erop zetten. Je ziet vaak zo'n soort op- en afschaling in een gameproject.
Als het een nieuwe game wordt, zal het vast ook inzetten op het 'battle royale' concept wat steeds populairder wordt.
'FPS' of 'game met first-person perspectief'. Dit zou bijvoorbeeld ook Skyrim met voertuigen kunnen zijn, wat geen FPS is.
[..]het programmeren van het gedrag van voertuigen.
Juist...

Of bedoelen ze dan, hoe een auto door een bocht rijdt en door z'n vering zakt aan één kant enzo?
Zoiets, en hoe een auto door een bocht gaat, wanneer hij uitbreekt.
Misschien hoe een auto neerkomt na een sprong, hoelang hij doorveert/stuitert.
Al dan niet veranderend gedrag na enige opgelopen schade o.i.d. .

Er komt nogal wat bij kijken om een voertuig (semi)realistisch te laten gedragen in een game.

Edit:typo

[Reactie gewijzigd door DannyvDalen op 20 december 2017 14:25]

Bijvoorbeeld. Hoe de grip veranderd op verschillende oppervlakken en hoe het voertuig daarop reageert, hoe het voertuig reageert op plotselinge bewegingen (of plotselinge stilstand) zijn ook onderdelen van het gedrag van voertuigen.
Of 1 of andere Transformers game :P
Dat of pathfinding. Denk niet dat je dat echt met zekerheid uit de advertentie opmaken kunt. Kan ook allebei zijn natuurlijk.
Met alle respect maar er staat 'project'.. niet 'game'.
features in a robust first-person engine for an unannounced project.
Dit kan in mijn ogen net zo goed betekenen dat ze voertuigen toevoegen aan een Overwatch map ofzo..
Ze hebben hun vacatures per spel opgedeeld. Er is een categorie "Overwatch", maar deze en andere vacatures zitten in de categorie "Unannounced Project": https://careers.blizzard....nounced-project/all/all/1
Blizzard maakt sowieso mooie games. Ik laat me verassen aangezien Overwatch een FPS is. Dit was een enorm goed / veel gespeeld spel. Laat maar komen Blizzard! :)