Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Blizzard voert levelscaling door in alle zones van World of Warcraft

Met patch 7.3.5 heeft Blizzard levelscaling doorgevoerd in alle zones van World of Warcraft. De game past nu het niveau van de tegenstanders automatisch aan aan het niveau van de speler. Levelscaling was al actief in de zones uit Legion, de recentste uitbreiding.

Tegelijk met de wekelijkse serverreset heeft Blizzard mmog World of Warcraft van patch 7.3.5 voorzien. De patch werd in november tijdens BlizzCon al aangekondigd en door Blizzard in de tussenliggende maanden getest op de testserver van de game. De voornaamste verandering die 7.3.5 doorvoert, is levelscaling. Daarmee past de game niet alleen het niveau van tegenstanders aan aan dat van de speler, ook de beloning is passend bij het niveau en de class van de speler. Blizzard heeft ook het niveau van de vele dungeons in de game aangepast. Levelscaling werd door Blizzard geïntroduceerd in Legion, de recentste uitbreiding, die in augustus 2016 op de markt kwam.

Levelscaling zorgt ervoor dat spelers meer keuzevrijheid hebben en in veel meer zones uit de game quests kunnen doen. Waar zones voorheen bevolkt werden door tegenstanders van een bepaald niveau, wordt het level nu aangepast aan dat van de speler, wat maakt dat het interessant is om quests te doen in zones waar voorheen de beloning te laag was. Het is nu dus interessant om terug te keren naar zones waar spelers niet alle quests gedaan hebben.

Overigens zijn er nog steeds grenzen aan het level dat tegenstanders hebben in bepaalde zones. Zo zijn de zones uit de oorspronkelijke game, veelal aangeduid als 'vanilla WoW' nu geschikt voor spelers tot aan level 60, zijn de werelddelen Outland en Northrend geschikt voor spelers tussen level 60 en 80, brengt Pandaria spelers van level 80 naar 90 en brengt Dreanor spelers van 90 naar 100. Spelers hebben dus vooral meer keuzevrijheid tot aan level 60. Database Wowhead biedt een volledig overzicht van het niveau van de verschillende zones in de game. Tijdens BlizzCon kondigde Blizzard ook aan dat er Classic Servers komen, waar de game gespeeld kan worden zoals die in 2004 van start ging. Wanneer die komen, is nog onbekend. Het is ook nog niet bekend wanneer Battle for Azeroth verschijnt, de nieuwe uitbreiding die Blizzard in de maak heeft.

De World of Warcraft Classic Servers

Door

Redacteur games

146 Linkedin Google+

Reacties (146)

Wijzig sortering
Dan vraag ik me af, als ik een quest oppak 'kill 20 van bla' dan is die quest dus bijvoorbeeld level 60 terwijl deze oorspronkelijk level 10 was (als voorbeeld). Maar die mobs lopen vrij rond, dus welk level zijn die dan?

Of is het nu zo dat de hele wereld instanced is, en ik geen andere spelers meer tegenkom tijdens quests?

Het is toch beter het level van de speler aan te passen aan het gebied?
Dat is nu juist de hele scaling, als jij als lvl 45 rond loopt in bijvoorbeeld Western Plaguelands zijn de mobs voor jou +- lvl 45, kom je een andere speler tegen die lvl 20 is in het zelfde gebied zijn de mobs voor hem lvl 20, ook de mobs die je bijv. samen aanvalt. Dit maakt het dus ook mogelijk om bijv. als lvl 45 met een maat te spelen die lvl 20 is, jij ziet alle mobs / quests / rewards in dat gebied als lvl 45, terwijl hij alles als lvl 20 ziet. jij ziet een lvl 45 mob bijv. als een mob met 2000HP, hij ziet diezelfde mob als een mob met 200 HP terwijl het dezelfde mob is die jullie allebei aan het killen zijn. Jij krijgt bijv. die mob die jullie samen killen 100 experience en 50 silver en een mageweave cloth, hij krijgt 20 experience en 5 silver en een linnen cloth.

Hierdoor kun je dus altijd met iedereen samenspelen die binnen de bepaalde ranges (1-60, 60-80, 80-90, 90-100 en 100-110) vallen zonder dat de een er niets aan over kan houden (omdat zijn level te hoog is) en hij de ander enkel aan het boosten is.
Als ik het fout heb mag je mij verbeteren, maar het is toch zo dat het mininum level nog wel in stand is gehouden? Dus als je als een level 20 Western Plaguelands binnen komt gelopen, dan kom je nog steeds wel de level 45 mobs tegen.
Niet helemaal, waar je "vroeger" bijv. lvl 55+ zones had zijn deze nu allemaal weg,

Je heb nu 1-20, 10-60, 20-60,25-60, 30-60, 35-60 en 40-60.
Vanaf level 40 kan je dus in principe volledig vrij levelen in alle vanilla zones op Deadwind pass na (hier zijn geen vanilla quests en de mobs daar scalen van 50-60).

Mogelijk dat WPL in mijn voorbeeld trouwens niet helemaal correct is, ik dacht namelijk dat dit een 20-60 zone geworden was, maar het lijkt een 35-60 zone geworden te zijn.

Hier kun je alles scaling makkelijk zien per continent in tabelvorm: http://www.wowhead.com/ne...ls#zones-eastern-kingdoms
"veelal aangeduid als 'vanilla WoW' nu geschikt voor spelers tot aan level 60, zijn de werelddelen Outland en Northrend geschikt voor spelers tussen level 60 en 80, brengt Pandaria spelers van level 80 naar 90 en brengt Dreanor spelers van 90 naar 100."

Ditklopt dan ook niet in de tekst. Je kan als je wil outland volledig overslaan.
Deze post van mij gaat alleen over de vanilla zones, niet over outland, northrend en later ;)
op het verkeerde bericht gereageerd :X
Every zone in Kalimdor, Eastern Kingdoms, Outland, Northrend, Pandaria, and Draenor now use the level scaling system introduced in Legion. This new scaling system greatly increases the amount of options you have when deciding where to quest and when to move on to the next zone.

Dus alle zones in World of Warcraft maken hier nu gebruik van!

Officiële bron: https://worldofwarcraft.c...5423/patch-7-3-5-now-live
Dat snap ik,
Enkel in Stijn z'n bericht mistte ik Cataclysm. :)
meh rare reactie. Ik 'ken' iemand die pandarian rolde en nooit van het starters eiland af is gekomen, maar van lvl 1 tot en met 100 gedaan heeft door herbs te farmen in het start gebied..

Met andere woorden, je kan blijkbaar ELK gebied skippen, als je het echt wilt. Word het daardoor sneller of leuker? Das voor ieder op zich, maar ik vermoed in de meeste gevallen van niet.
Ben het met je eens, maar ik kan er ook wel inkomen dat als je je zoveelste alt levelt dat je eventueel outland na een tijd wel gezien hebt. Met het nieuwe systeem kan je ook hele questchains uitspelen zonder dat je het gebied outleveled bent. Dus ik denk dat je dan soms wel eens keuzes gaat maken genre heel outland doen en dan northrend maar skippen.
Het had mooi geweest als de volgende zones ook naar 50-60 waren gegaan:
Eastern Plaguelands, Searing Gorge, Burning Steppes, Blasted Lands, Winterspring, Silithus.
Klopt. De minimum levels zijn gehandhaafd.
Bedankt voor de uitleg, niet alleen jij maar al die andere ook :).

Toch nog wat onduidelijk, want wow ... mindfuck! Speel sinds de Panda's geen wow meer dus vergeef me:

Ik ga in een groep met een level 10, ik ben level 60. Mobs schalen naar level 60 voor mij, nog steeds level 10 voor hem. Ik doe dus net zo veel damage als ik altijd zou doen, alleen heeft de mob dus op mijn scherm meer HP en doet tie meer damage op mij dan op mijn maatje. Toch?

Nu doet mijn maatje bv 50 damage per klap gemiddeld, en ik bijvoorbeeld 200. Ik zeg maar wat. We zitten in een groep en we zien elkaars getalletjes over het scherm vliegen. Ik zie 200 van een klap van mezelf, wat ziet hij? 200 of 50? Op zijn scherm heeft de mob mischien maar 500 HP en zou tie met 3 klappen van mij dood moeten zijn, maar op mijn scherm heeft tie 5000 HP en moet ik 25 keer meppen. Nu hebben we allebei Skada of welke damage meter er tegenwoordig gebruikt wordt. Dat gaat toch niet meer goed?

"OMFG what a noob level 60 does 50 damage per hit!!" /votekick

:o :Y)

En hoe zit het met heals van een laag level op een hoger of andersom? Schaalt dat ook navenant of is het alleen damage op en van mobs?

Zoveel vragen.... :) enne, wat nou als ik cloth nodig heb omdat ik tailoring wil levelen? Dropt dat dan helemaal niet meer voor mij en krijg ik alleen nog maar mageweave omdat ik level 60 ben?

Thanks!
Hoe dat exact werkt heb ik nooit echt uitgezocht. Maar volgens mij doet de combatlog een soort "vertaalslag", ik zie namelijk wel eens lvl 101 oid WQ's doen in mijn party, en ik doe dan bijv. 1 miljoen DPS en hij / zij zal op haar scherm iets van 100k oid doen. Maar op mijn damage meter ziet het er allemaal wel redelijk verdeeld uit, ik doe wel meer van het % damage, maar het is volgens mij niet zo dat ik 90% doe en de andere speler 10%, maar 100% zeker weten doe ik het niet, ik zal er eens op gaat letten :)

Healing scaled volgens mij ook gewoon, maar ook dat weet ik niet 100% zeker, want speel geen healers :P

Cloth is wel een goede, in Legion was dat geen issue, want maar 1 soort cloth. Nu het echter game wide ingevoerd is zullen ze daar vast wat op bedacht hebben. Het eerste is al dat je tegenwoordig proffs altijd 1 tot max kan levelen met mats uit de nieuwste expansion. Maar als je oudere patterns wil maken voor Transmog of iets in die richting zal daar inderdaad wel iets voor bedacht zijn.
Alles scaled apart voor iedereen. In legion zie je heel veel lvl 101 dungeon twinks. Zij hebben craftable gear aan dat qua itemlevel waardig is voor lvl 110 gear. Door de stat scaling zie je tank en healer twinks zo bosses two shotten. Terwijl je zelf als ijverige lvl 110 aan het gearen bent in dezelfde dungeon en relatief gezien heel weinig dmg doet.
Ik denk eerder dat voor beiden de mob 5000hp heeft en de L10 speler pro rato damage doet
Heel basis genomen scaled alles per level. In feite moet je het zien dat de player met de zone genormalized wordt, zoals dit in de Legion areas momenteel ook al gebeurt. Je zone hebt dus een base level en jouw verschil in level zorgt voor een multiplier. Een voorbeeld van een 30 tot 60 area zou als volgt kunnen zijn:

Base level mob: 30
Base health mob: 3000
Base damage van level 30 mage Arcane Blast op mob = 700

In het geval van een level 30 mage:
Level mobs: 30 * (30/30) = 30
Health mobs: 3000 * (30/30) = 3000
Damage Arcane Blast op mob = 700 * (30/30) = 700

In het geval van een level 38 player:
Level mobs: 30 * (38/30) = 38
Health mobs: 3000 * (38/30) = 3800
Damage Arcane Blast op mob = 700 * (38/30) = 886,67

In het geval van een level 60 player:
Level mobs: 30 * (60/30) = 60
Health mobs: 3000 * (60/30) = 6000
Damage Arcane Blast op mob = 700 * (60/30) = 1400

Dit zijn uiteraard niet de exacte nummers, en waarschijnlijk heeft Blizzard hierin nog een scaling multiplier meegenomen dat de nummers per expansion niet uit de hand gaan lopen (vooral gezien de item/number squish welke we in BfA weer gaan krijgen), maar als basisvoorbeeld denk ik dat dit het principe wel covered :)

Edit: spel en typvouten

[Reactie gewijzigd door detheavn op 17 januari 2018 13:29]

Gaat net zoals in Legion het ook ging. Als je als level 10 die mob aanvalt is die level 10, als een level 60 die mob aanvalt is die voor hem level 60 maar voor jou nog steeds level 10.

De hitpoints (van de mob) en de damage scalen afhankelijk van jou level.

Mooi voorbeeld zijn bepaalde bosses (Love is in the Air event, als je die kent). Kun je dus met een level 20 in dezelfde instance komen als mensen van level 110.
Leuke daaraan was, als je een low-level met heirlooms mee had, dat die boss veel sneller plat ging dan als je in een groep met alleen 110 zat (toen vaak nog ilvl 840 gemiddeld).

Dus nee je komt niet in een lege wereld, je ziet gewoon andere players van verschillende levels dezelfde mobs aanpakken.
Maar dan is de lol van het hele levelen er toch af? Als je ieder level relatief aan de monsters net zo sterk bent, waarom dan nog levelen? Ik speel het spel zelf niet overigens, dus vraag me af of dit niet de leukigheid eraf haalt. Het hele doel, in mijn ogen, is toch juist een zo hoog mogelijk level halen om zo sterk mogelijk te zijn?
Ze zullen niet allemaal evensterk zijn. Het gaat om jouw level, niet je gear of gradaties in monster sterktes. Er zijn zat mobs die voor lvl 55 zijn maar de ene is sterker of doet jou meer dmg en andersom.
In World of Warcraft 'begint' de game eigenlijk pas als je het maximale level bereikt hebt. Het pad daar naartoe is er tegenwoordig voornamelijk voor de speler om zijn class te leren kennen. Doordat je in elke zone nu kunt levelen neemt de lol daarom juist toe, omdat je vrij bent om in de 'leuke' zones te levelen.
Wellicht ot, maar wat valt er dan nog allemaal te doen als je max level bent? Heb je tegen die tijd niet al een groot deel van t verhaal en quests gehad?
Waar de meeste rpg's in endgame om draaien > grinden voor gear
Wat veelal inhoud dat je eerdere content herhaald. Maar WoW is wel groot genoeg met hun aantal uitbreidingen dat dit je toch een behoorlijke tijd bezig kan houden.
wat valt er dan nog allemaal te doen als je max level bent?
Raid or die !

Thanks Obama.
Ik bedoel: Bedankt Ion Hazzikostas !
De zones hebben nog steeds een minimum lvl, dus als je als lvl 10 bijvoorbeeld naar Eastern Plaguelands gaat zijn de mobs daar gewoon de oude vertrouwde lvl 40+ mobs, dus leg jij het af tegen ze. Als jij eenmaal lvl 40+ bent dan schalen ze mee tot lvl 60.
Dus je kan nog steeds op zoek naar zones met mobs die boven jouw level zitten.
"Maar dan is de lol van het hele levelen er toch af?"

Beter is te zeggen
Dat haalt het hele concept van het levelen eraf.
Of je dat als positief of negatief ervaart is een mening. Ik ervaar dat eerder als positief. Laat ik een ander voorbeeld pakken. The Witcher 3. Hartstikke leuk spel, maar gelukkig is er later een functie toegevoegd die levelscaling mogelijk maakt(niet ideaal dat dat achteraf gedaan is). Dit wel terugwerkend, laaglvl>zelfdelvl, hoger blijft hoger. Daardoor zijn alle gebieden weer interessant, de uitdaging vind ik namelijk leuk. Overpowered/overleveled zijn geeft weinig meerwaarde. Het klopt ook niet lore-wijs. Geralt is al xx-jaar Witcher en die paar dagen dat ik hem volg wordt hij opeens zoveel malen zo sterk dat hij eerst moeite heeft met een vijand en dagen later een groep van die zelfde vijanden zo verslaat?!

Levelen is in mijn ogen "bad game design". Je wordt via een mechaniek kunstmatig in een gebied gehouden. En ja ik snap dat dat een behoorlijk aparte uitspraak is voor iemand die van RPG's houdt, je zou zelfs kunnen stellen dat ik DUS niet van RPG's houd. Komt wellicht omdat ik ben begonnen met een gameserie die levelloos werkt en alles weg heeft van een RPG(lite) Zelda.

Iets anders wat je zag in WoW (vooral als je langer speelde meer toons had) dat levelen meer een karweitje was na de uitbreiding. Zo snel mogelijk rennen van lvl 70 naar 80 oid. Of even een ander poppetje van 0 naar 80 levelen. Door de latere updates kon dat makkelijker in 5mans dungeons wat ik het leukst vond. Want raiden op hoog lvl was waar het mij om te doen was. Hoewel ik in de wereld lvlen ook leuk vond, maar het minder vond dat dat was om het lvlen opzich.
sorry maar de zelda games RPG noemen is in mijn ogen niet correct.
Zelda games vallen meer in adventure category dan RPG.

Het levelen is een de core mechanics in een RPG zonder dat kun je het geen rpg noemen.
en het uitbreiden van health pool en sterkere wapens krijgen is geen rpg element.
Zelda heeft hooguit wat kleine rpg mechanics voor progression, en heeft daar exact hetzelfde probleem als tomaat aangeeft over zn under/overpowerde Geralt.

Link gaat van het hebben van 3 hartjes en een flinke klap van een vijand in 1x dood tot een paar uurtjes later dat je 3 balken vol met hartjes hebt en diezelfde vijand tig keer op je moet inhakken voordat het beetje effect heeft.

Maar buitenom het verzamelen van gear en hartjes is er weinig aan de Zelda games een RPG te noemen.
Indeed, dit is het doorgeslagen idee dat alles even moeilijk moet zijn, omdat alles te doen moet zijn, voor iedereen, etc.
Beetje een symptoom van de hedendaagse cultuur :) Gaat wel weer over.
Je ziet dat fout.
Het doel is dat alle content door iedereen gespeeld kan worden. Altijd, zonder restricties.

Blizzard's moeder (Activision) is alleen geinteresseerd in winst. Dus niet alleen in hoeveel geld er binnenkomt. Maar ook hoeveel geld er wordt uitgegeven. Bij alle content die ontwikkeld wordt, wordt er gevraagd: hoeveel van onze klanten zullen deze content spelen ? Inderdaad, als je een raid ontwikkeld (zoals de Naxx40 raid, of de Sunwell raid) die door slecht 1% van je spelers gespeeld wordt, dan is dat eigenlijk een verkeerd gebruik van je resources. Dan had je beter iets kunnen maken dat de andere 99% zou spelen.

Blizzard is hier in doorgeslagen. Geen class-specific quests meer. Alle raids en alle dungeons speelbaar op 5 verschillende difficulties. Ook hebben ze door dat ze extra makkelijk geld kunnen verdienen, zonder extra kosten, als ze spelers zo ver kunnen krijgen om oude content opnieuw en opnieuw te spelen. Daarom is een hoop content "alt-friendly". Deze nieuwe techniek moet er voor zorgen dat een hoop spelers blijven spelen, zonder nieuwe content.

3 Jaar en 1 maand en 5 dagen.
Ik raak die troep nooit meer aan.
Jouw mening...ik word er echt simpel van de zeikerige spelers....te moeilijk was het in begin....dan laters ik wil niet eindeloos rep farme...toen pffffff lvlen duurt zo lang en ga zo maar door!!!

Dit hoort er bij bij elke nieuwe expansion dat noemen we inovatie.

Het is ook nooit goed ...andere willen vanilla enz...
Ten eerste ben ik geen speler. Ik ben een ex-speler.

Ten tweede: "het is ook nooit goed". Wat kan ik er aan doen als anderen klagen ?

Ik heb van 2005 tot begin 2010 (WLK, Arthas down) gespeeld. Veel gespeeld. Heel heel veel gespeeld. Het spel was fantastisch. Niet perfect, maar dat hoeft ook niet. Het spel was goed tot Augustus 2009. Toen ging de lead-developer weg (Tigole, die nu Overwatch doet). En Activision nam Blizzard over. Dat was het omslag punt. WLK, de release van die tent met een dungeon en een raid er in. De release van LFD. Kopen van tier-gear met puntjes. Met daarop Cataclysm, dat, vergeleken met TBC en WLK bagger was.

Dus er was een tijd dat het goed was. "het is ook nooit goed" gaat dus niet op.

Ik ben me er van bewust dat WoW een spel voor velen is. Voor verschillende spelers. Ik ben nooit van mening geweest dat er alleen maar in moet zitten wat ik leuk vind, en alle andere dingen er uit. Ik deed bv nooit PvP. Dus zul je mij niet horen klagen over PvP. Maar na Pandaria zit er gewoon niks meer in wat ik leuk vind.

Om het samen te vatten: World of Warcraft was vroeger echt een wereld. Waar je jezelf in kon verliezen. Waar je avonturen kon beleven, verhalen horen, nieuwe gebieden ontdekken. Dat is nu voorbij. WoW is just another game. Met game-mechanismen. Waar spelers alles min/maxen. De weg ernaar toe is niet meer belangrijk, alleen het einddoel. Waar iedereen 11 lvl110 alts heeft, en het spel speelt als een RTS ipv een RPG. De magie is weg.
Dat krijg je als je lang speelt he ;) hoop alts .

S6 verder en wie weet komt de liefde terug met de volgende expansion ( hord against ally )

[Reactie gewijzigd door noway op 18 januari 2018 14:31]

En doordat elke mob gelijk is aan jouw level krijg je voor elke kill het maximale aantal EXP waardoor je dus nog sneller max level bent.

Geen idee of de rewards voor quests ook mee scalen kwa level maar anders is het ook nog een goede reden om alle regions te doorlopen om snel gold te verzamelen.
Nee ze hebben de health pool omhoog gezet en exp nodig tot lvl 60 verhoogt met 60%. Dus het is eigenlijk langzamer dan dat het was de laatste paar jaar (en dungeons zijn nu helemaal generfed qua exp).
Het nadeel nu van WoW is dat 0 tot 110 (straks 120) voor nieuwe spelers als een obstakel gezien zal worden. Het is nou ook niet heel leuk als je alle quests doet je tegenkomt dan is het al snel dat je overlevelt bent waardoor je mobs loopt te one hitten en er geen exp voor krijgt.

Nu kan je zelf je progressie bepalen in welke gebieden. En je wordt sterker tussen de continenten.
Neee ?? Als je als nieuwe speler begint wil je juist lvlen en gebieden zien.wat is anders de reden om niet te spelen ?

Kijk als ervaren speler en allles 10xdoor gelopen hebt dan ja....want 1 alt lven kan ik begrijpen dat je er echt dood moe van word ;)

[Reactie gewijzigd door noway op 18 januari 2018 04:20]

je blijft natuurlijk betere gear verzamelen en je wordt ook zelf beter in 't spel. Hierdoor zal de ene level 55 speler toch meer damage doen op een bepaalde mob dan een andere level 55 speler. Ofwel: spelerverbetering is zeker nog een belangrijk onderdeel van de game (zeker op max level).
Afgezien daarvan blijf je tijdens het levelen natuurlijk nieuwe gebieden unlocken, krijg je nieuwe spells en heb je het verhaal dat je kan doorlopen.

Overigens: voor spelers die daar geen zin in hebben, kan je een boost kopen naar level 100. Dan heb je enkel nog de Legion content door te questen tot je max level (110) bent en kan gaan beginnen met de endgame.

Ikzelf vind 't best leuk om nieuwe characters te levelen. Het grote voordeel van deze change is ook dat ik een heel gebied door kan questen terwijl het ook uitdagend blijft (voorheen was ik halverwege de zone al te ver geleveld en was alles te simpel).
Als alles toch aan je level en je gear aangepast wordt, waarom zou ik dan nog voor betere gear/lv grinden ?
Wat is de meerwaarde ervan nog ?
Het word naar je level aangepast, niet zozeer gear.
De low-level voordeel waar ik het over had bij die boss fights heeft te maken met het Heirloom gear.
Dat is gear wat levelen makkelijker en sneller maakt, en is in verhouding met normaal gear voor die levels zwaar overpowered.

Echter, Heirloom gear schaalt mee tot een bepaalde level (afhankelijk van hoeveel upgrades je hebt gekocht, standaard tot level 60, maar je kan upgrades kopen zodat het blijft schalen tot level 100, nu zelfs 110 volgens mij). Daarna moet je wel over naar beter gear omdat op de maximum level de Heirlooms niet voldoende zijn om goed mee te komen.

Dus als je op 110 nog in je Heirloom gear loopt, sla je geen deuk meer in een pak boter. Dus beter gear behalen is nog wel degelijk noodzakelijk op hoge level.

Met beter gear kun je in de open wereld ook makkelijker questen, monsters schalen qua level wel mee, maar ze worden niet sterker als jouw gear beter word, dus beter gear kun je ze veel makkelijker plat krijgen.
Ondanks de levelscaling zijn er nog steeds max levels per zone ingesteld.

Zo gaan starterzones gaan niet verder dan level 20. De lage level leveling zones in Kalimdor en Eastern Kingdoms gaan van level 10, 15 of 20 t/m level 60. De hoge leveling zones in Kalimdor en Eastern Kingdoms gaan van level 30, 35 of 40 t/m level 60. In Outlands gaan de zones vanaf de oorsponkelijke minimale level tot level 80. Northrend zones gaan de minimale level met 10 levels omlaag naar level 60ish t/m level 80. Cataclysm en Pandaria zones gaan van level 80 naar level 90. Dreanor gaat van level 90 t/m 100. Broken Isle is onveranderd.

Meer info over de levelrange per zone (incl maps): klik hier
Dan vraag ik me af, als ik een quest oppak 'kill 20 van bla' dan is die quest dus bijvoorbeeld level 60 terwijl deze oorspronkelijk level 10 was (als voorbeeld). Maar die mobs lopen vrij rond, dus welk level zijn die dan?
Als jij zelf level 60 bent en je loopt in een gebied waar de mobs van oorsprong level 10 zijn, dan zijn de mobs sinds vandaag opeens level 60. Of je daar nu een quest doet of niet :)

Als iemand van level 30 daar rondloopt, zijn de mobs die hij ziet ook level 30. Als iemand van level 10 daar rondloopt, zijn de mobs zoals ze vroeger waren.

[Reactie gewijzigd door Paul Hulsebosch op 17 januari 2018 11:12]

En toch blijf ik het stom vinden.. Als ik in een starter gebied zit om daar eea te bekijken als 110, waarom zou ik dan wolven van 110 tegenkomen. Het hele idee is toch juist dat je je "oppermachtig" voelt tov de creatures. Nu duurt het farmen etc nog langer. Nu kon je gewoon door de zones rennen en spullen halen en ff oude dung. doen voor de lol..

*edit* lees net onderstaande Dank aan @Zeror

https://www.mmo-champion....ne-Scaling-and-XP-Changes

[Reactie gewijzigd door Deurges op 17 januari 2018 11:45]

Ja, de startzones vormen de uitzondering. Daar schaalt het tot level 20.
En wat nou als je in een party zit met iemand die level 85 is en jij bent level 10?

Is de mob voor mij dan level 10 met bv 500 HP en doen wij beide 50 dmg (voor mijn view).
Is de mob voor mijn party member dan level 85 met bv 50.000 HP en doen wij beide 5.000 dmg (voor zijn/haar view).

Zoiets :?
Ja, het schaalt percentueel.
De mobs zijn lvl 10 als jij lvl 10 bent. Word jij 11, worden de mobs 11. Tot een maximum van 60 in de Vanilla wereld.
Voor jou is hij level 60, voor iemand anders bijv. de oorspronkelijke 10. Jullie kunnen op dezelfde mob aan het slaan zijn, en procentueel evenveel schade doen. In jouw beeld staan alleen hogere getallen.
Ik speel WoW niet, maar in ESO is het level scaling gewoon per speler. Ook al vecht je als level 10 en 50 tegen hetzelfde monster. Alles wordt gescaled. Je damage wordt naar percentages gescaled.
"Het is toch beter het level van de speler aan te passen aan het gebied?"

In mijn bescheiden mening, volmondig: nee, alsjeblieft niet!
Dit systeem is een van dé allergrootste redenen dat ik een hekel heb aam Guild Wars 2.
Ben je lvl 80, kom je in een begin zone, ben je weer lvl 5 ofzo. Ik vind dat echt super (argh oud zeer, haha) SUPER lame! :)

Ben zelf wel blij dat ze dit op deze manier gedaan hebben. Ik was eerst bang dat ze alles van lvl 1 tot max lvl zouden laten scalen, dat zou ik niet tof hebben gevonden. Nu kan je nog steeds als een bad ass van lvl 120 door een 'low lvl' gebied heen lopen waar de mobs dan max lvl 60 zijn. Soms is dat gewoon een fijn gevoel, mobs neermaaien door ze alleen maar aan te kijken, bij wijze van spreken. Dat geeft toch veel meer een gevoel van progressie in mijn ogen.
Helemaal mee eens, maar ik zie niet hoe het andersom goed kan werken. Zie mijn reactie hierboven ook met 1001 vragen ;).
De mobs schalen allemaal. En jouw aanvallen doen een bepaald percentage damage van de hp van die mob en andersom zijn zijn aanvallen ook gescaled.

Dus: Jij valt als lvl 60 een mob aan. Je ziet dat hij lvl 60 & 1000 hp heeft en jouw autoattacks doen 10 damage en zijn attacks doen 10 damage op jou.

Als er dan een lvl 10 aankomt, dan heeft die mob voor hem lvl 10 & 100hp en zijn attacks doen 1 damage en de attacks van de mob doen 1 damage op hem. En voor hem lijkt het alsof jouw attacks ook 1 damage doen op de mob.
De volledige zone/beesten/mobs & quests schalen naar u character lvl, ongeacht van wnnr je de quest hebt opgepikt.
Je kan dus in principe een quest op lvl1 accepteren, het negeren. Maximum lvl halen en terug naar die 'begin' zone gaan. Alle mobs zullen max lvl zijn (gelijk aan u lvl).
Ik ben al een poosje gestopt kort na de releade van Legion. Aan de ene kant is dit een fijn idee maar ik denk ook dat het een stuk lastiger kan zijn om een transmog setje bij elkaar te farmen van oudere raids en dungeons als deze allemaal meescalen.

Persoonlijk zou ik liever zien dat je de oude verhalen echt kan spelen en meemaken vanaf het begin tot het einde van elke expansion zoals het hoort. Nu level ik en werk ik naar het einde van een expansion en dan ben ik bij een bepaald level en je gaat lekker door naar de volgende expansion enzovoorts tot je bij de laatste expansion uit komt en dan pas een verhaal hebt wat je op normale manier kan spelen zoals het hoort.

Op dit moment ben ik weer begonnen met Final Fantasy XIV waarbij je alle classes met een character kan spelen en elke class begint bij lvl 1. Het mooie van deze MMO is dat je de main questlijn volledig moest doorlopen voordat je de Expansion van Heavensward in mocht en dat is inclusief dungeons en kleine raids op enkele optionele gebieden na. Verder kan je alle oude dungeons en raids nog blijven doen als hoog level en scale je gewoon naar beneden maar zal je wel wat sterker zijn dan een speler die voor de eerste keer die dungeon of raid doet. Maar het mooie is dus dat je met een nieuwe character het volledige verhaal meekrijgt vanaf het begin.
Dit vind ik wel jammer. Nu is de beloning van lvlup veel minder waarneembaar, de uitdaging van hogere levels aanvallen weg en de thrill van hogere level gebieden te verkennen er niet meer.
Is natuurlijk ook een gevolg van het veel te snel levelen tegenwoordig, vroeger moest je bijna alle gebieden bezoeken om lvl 60 te worden.
Dat is inderdaad een nadeel. De mogelijkheden zijn daarvoor wat beperkter, maar het kan nog wel degelijk. Als lvl 110 kun je nog flink aankloten in Vanilla WoW, waar het max level 60 is. Ook in Outland en Northrend kun je nog flink huishouden, met mobs van max lvl 80.

[Reactie gewijzigd door Paul Hulsebosch op 17 januari 2018 12:46]

meteen naar de pluaguelands amet de level 1 banker. omdat t kan
Dat kan dus niet. Indien je een dirty hordey bent en je komt uit je graf gelopen in tirisfall glade, en je loopt dwars door de bulwark WPL in, zul je nog steeds door een of andere plague bat worden opgevreten.

De beloning van de lvlup zit overigens nu ook weer in ranks van skills/spells (hoewel ze wat leuker zijn geworden, ipv dat je alleen wat meer dmg gaat doen zoals ze in vanilla waren, krijgen ze nu secundaire effecten), en dat afgewisseld met nieuwe talent points, en nieuwe 'capabilities' zoals toegang tot group finders vanaf lvl10, dungeon finders vanaf lvl 15, etc; etc... elke paar levels is er wel weer wát beloning...
Neuh, die niet. Abilities zijn wel gesplitst maar een huidige 110 is niet/amper veranderd. Op wat balancing dingetjes na dan.
'Veel te snel levelen'

Iedereen heeft al gewoon te veel keer een character geleveled en er is niet leuk meer aan voor velen. Het is gewoon een domme grind om uiteindelijk in de laatste expansie te kunnen doen wat je wilt. Zelf voor deze update duurde het VEEL te lang met heirlooms om level 100 te halen.
2dagen ...en het kan sneller (100 )
Als je met 2 dagen 48 uur bedoelt, duurt het nog steeds veel te lang. Voor mij zou dat 2-3 weken duren met het aantal uur dat ik dagelijks speel. 2-3 weken speeltijd kwijt om te moeten grinden om uiteindelijk plezier te maken vind ik veel te lang.
Ik vond het juist altijd leuk om na een tijdje terug te gaan naar een begin zone en te zien hoe hard ik lage level mobs in 1 klap neer kon slaan :P
precies dat, gaf ook een soort voldoening voor het behalen van je hogere level dat in je in die low level gebieden wat vrij rond kon aankloten.

of wat te denken van de spanning die je had bij de levels die te hoog waren? Stiekem even rondkijken in duskwood terwijl je weet dat de eerste beste mob je in 1 klap dood slaat.. sowieso heel het gevoel rondom gebieden met een hoger level waarop je niet kon wachten om zelf dat level te behalen zodat je daar eindelijk binnen kon, dat is nu ook weg.
Ben ik het dus ook mee eens. Ik zelf vind die level scaling altijd erg jammer. Een stukje beloning voor het levelen dat je hebt gedaan, wordt weggehaald.
Je slaat een level 60 net zo gemakkelijk in 1 klap dood als een level 1 als je zelf level 80+ bent.
Dat is zeker waar, en dat ga je zeker missen, maar één munt heeft altijd 2 zijdes. Zo had je ook van die grafgebieden waar je het liefst zo snel mogelijk doorheen wou.. tergend saai, depresief, langzaam levellen, veel lopen... enorm demotivered. Burning Steppes of Hellfire Peninsula zou ik het liefste willen skippen back in the day xD Iedereen heeft zo zijn favorieten en meest gehate zones.

Wel ga ik idd het level voordeel missen. Makkelijk grinden omdat mobs 2 á 3 levels lager liggen, of juist meer XP/Reward krijgen omdat ze nét iets te hoog zijn. Nu is altijd alles gelijk en bepaald enkel je gear wat je wel en niet kunt.

[Reactie gewijzigd door quintox op 17 januari 2018 11:33]

yep vond het vroeger juist leuk, crossroads missie in het rood (vanilla had toen nog geen markers met level requirements) toch proberen compleet falen. goed wat andere missies gaan doen opeens is die missie geel geworden weer proberen en dan lukt het wel.
Erg jammer dit, veel mensen zeggen dat WoW pas start als je max level bent ben maar een role player en wil wel gevoel krijgen bij mijn karakter, nu is het levelen letterlijk een grind geworden zonder enige vorm van weerstand
En wat dacht je van "vroegâh" als low level door Stranglethorn Vale naar Booty Bay lopen en maar hopen dat je niet door stealthed mobs werd aangevallen. :+
Dit is precies wat ik vroeger deed. Een paar keer naar Booty Bay gezwommen, want daar had je als enige het cross faction auction house. En (als Druid) Stranglethorn Vale met veel te laag level binnen gelopen om de juiste herbs te vinden om mijn herbalism te levellen. Continu +5 stealth potions innemen om niet aangevallen te worden. Was heel spannend. Wel jammer dat dat niet meer kan. Maargoed ik speel het toch allang niet meer :P

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 17 januari 2018 11:37]

En toen was het ook nog echt lopen. Je kreeg (ja ik was toen een paladin) pas vanaf level 40 je rijdier. Terwijl je dus net level 30 was en je toch heel graag die flightpath in het zuiden wilde hebben... De nostalgie...
Dat kan nu nog steeds want zones behouden hun minimum level
Interessant, zo zou je dus op 1 group mobs kunnen blijven van 1-20, door naar andere zone, daar tot 60 blijven op dezelfde mobs?

[Reactie gewijzigd door SinergyX op 17 januari 2018 10:55]

Zover ik het begrijp is de scaling tussen lvl 1-60 nu overal in vanilla wow, dus azeroth en kalimdor, van toepassing.

Dit zou betekenen dat je op 1 plek kan blijven om te levelen van 1 naar 60.

Ik heb overigens niet de bronnen van dit artikel gelezen.
Correct, maar je gaat uiteindelijk geen quests meer tegenkomen omdat je ze allemaal al gedaan hebt, dus dan kan je naar de volgende zone, of je blijft in dezelfde zone mobs farmen
Dit is hoe de 'level scaling' is ingedeeld:
  • Vanilla zones will scale to level 60, except for starting zones which scale to level 10.
  • Burning Crusade zones will scale to level 80 and start at a minimum level of 58 in Hellfire Pennisula.
  • Wrath of the Lich King zones will scale to level 80 and start at a minimum level of 58 in Borean Tundra and Howling Fjord.
  • Cataclysm zones will scale to level 90 and start at a minimum level of 80 in Mount Hyjal and Vashj'ir.
  • Mists of Pandaria zones will scale to level 90 and start at a minimum level of 80 in the Jade Forest.
  • Warlords of Draenor zones already scale to level 100 and nothing has changed.
  • Broken Isles zones already scale to level 110 and nothing has changed.
bron

[Reactie gewijzigd door Gforcez1337 op 17 januari 2018 11:11]

Volgens MMO-Champion gaan de starting zones tot level 20.
Inderdaad! Ik ben de starter zones vergeten in de lijst! Dank voor de aanvulling
Net even bron gelezen, daar hebben ze wel opsplitsing van level-brackets in bepaalde zones, toevallig zag ik een 1-20 en 20-60, neem aan dat er wel meer zijn :P
Je zou theoretisch all je levels in dezelfde zone kunnen doen.
Nope, in de vanilla zones bijvoorbeeld schalen de mobs maar tot max 60 mee, dat betekent dus dat ze maar xp geven tot je zelf iets van 66 of 67 of zo bent waarna ze geen xp meer geven. Dan zul je toch echt naar een andere zone moeten. De start zones schalen zelfs maar mee tot max lvl 20.
En aangezien ze ook minimum levels voor de mobs hebben gehandhaafd kan je ook niet zo maar beginnen in een zone bedoeld voor hogere levels.

[Reactie gewijzigd door Eric70 op 17 januari 2018 12:08]

Kan, maar quests doen gaat volgens mij veel sneller dan alleen maar mobs farmen.
yup... eigenlijk komt het er nu wat mij betreft op neer dat je in de wereld geplempt wordt met je eventuele nieuwe character en "doe maar een dotje".

WoW is het wat mij betreft echt helemaal kwijt, ben toch speler sinds dag 1 maar ik heb het voor mijn gevoel althans toch echt helemaal zien afbrokkelen tot een geweldig spel met diepgang naar 1 groot dumbed down spel wat toegankelijk moet zijn voor elk kind vanaf een jaar of 8..

Het oneindige grindfest, de overdaad aan mij niet veel zeggende content die random gegereneerd lijkt te zijn, nee ze zijn mij helaas echt kwijt. Man wat verlang ik naar de dagen van burning crusade en WOTLK.
Niet direct, de storyline qua leveling zit er natuurlijk wel in en kun je gewoon blijven volgen, maar waar je eerder "veroordeeld" was tot de storyline omdat gebied A alleen geschikt is voor level 1-5, gebied B alleen voor 5-10 e.d. kun je nu afwijken van de storyline en bijv. als Human lvl na te beginnen in Elwynn naar de burning steppes gaan of als je wat raars in de bol heb lekker levelen in Ungoro.
Yep, je zou in theorie van 1-60 kunnen gaan door alleen maar boars te killen. Helaas moet je daar Elwynn Forest wel voor uit, dat schaalt maar tot level 20.
de 'South Park' challenge, er zijn al mensen die hiermee begonnen zijn! Dat is één van de eerste dingen die in de community ter spraken kwam toen deze aanpassing was aangekondigd. :)
Als je dat leuk lijkt, dan kan dat :)
Wel voer voor bots die achter elkaar steeds dezelfde spawnende mob killen ;)
South Park was zijn tijd ver vooruit :+

Mooi om te zien hoeveel jaar na release dit spel nog steeds zo populair en onderhouden is.
Ja dat was ook wat ik dacht. Dit spel is volgens mij nog ouder dan Team Fortress 2 en wordt net als het spel van Valve nog steeds voorzien van updates en gespeeld door veel mensen.
"Geupdate" dekt niet echt de lading..

Om het jaar komt er een nieuwe uitbreiding, een nieuw verhaal in de wereld van warcraft. Dan komen er nog eens periodiek verhaal updates (nieuw hoofdstukje) die leiden tot het eind van het verhaal en s het weer tijd voor een nieuwe uitbreiding.En dan komen er ook nog eens regelmatig kleine updates..

Veel mensen is hier ook iets van ~10.000.000 mensen. Blizz zou gek zijn als de kwaliteit niet hoog houden..
Ik hoop wel dat ze het moeilijk genoeg maken.
Mijn probleem met wow vanaf ongeveer Mist Of Pandaria dat het zo makkelijk was....
Zou je een moeilijkheidsgraad kunnen instellen dat alle mobs 1 level hoger zijn ofzo ook zodat je betere loot krijgt?
Zou je een moeilijkheidsgraad kunnen instellen dat alle mobs 1 level hoger zijn ofzo ook zodat je betere loot krijgt?
In dungeons kan dit inderdaad.... Als je een Mythic dungeon binnen de tijd volledig doorloopt dan krijg je een token waarmee je "Mythic+" kunt spelen. Je eerste token is dan "Mythic+1" en als je die weer snel genoeg doorloopt krijg je een "Mythic+##" token voor nog moeilijker met nog betere loot.

Nee, tijdens het levelen kan dit niet. Ja, alles is "iets moeilijker" omdat je niet meer in "lager level" zones kunt spelen. Meestal zat je bij het levelen in zones/quests/mobs die net een paar levels lager zaten dan jij zelf. Dat kan dus niet meer.
Als dat niet moeilijk genoeg is voor je dan heb je helaas geen andere opties.
Ik stond altijd mobs te 1hitten(voor wool) tot mijn dungeon finder iets had gevonden. zal nu wel voorbij zijn denk. maar ik speel al jaren neit meer
Dit vraag ik mij dus af of die mobs dan nog wel wool laten vallen en geen Runecloth. Mits je natuurlijk 60+ bent.
ik hoop t wel amders wordt wool wel enorm schaars en duur op de AH
Heb nooit WoW gespeeld, wel Runescape, maar overal levelscaling lijkt mij bijzonder schadelijk voor RPG's...wat geeft het nu bijvoorbeeld voor voldoening om hogere levels te behalen? Alles schaalt mee.
Niet alles dus. Als je op de huidige max (110) zit zal alleen courante content van 110 mobs voorzien zijn, waar zelfs daarin een zekere scaling zit. Argus mobs zijn nog lastiger dan gewone, hoewel zelfs gewone voor een net max lvl speler iets makkelijker zijn dan overgeared spelers. Hoewel niet veel... M'n net gedingde shaman heeft met 800k mobs te maken en mijn 963 druid net 2m, en in argus alles dubbel. Mijn druid one-shot nog steeds buiten argus, hoewel andere questende spelers tenminste ook een kans hebben.

Warlords mobs zullen voor mij lvl100 zijn en dus met honderden tegelijk neer gaan, panda en cata mobs 90, crusade en wrath 80.

Dit is een enorme verbetering voor levelen en maakt het spel ook voor nieuwe en terug kerende spelers leuk, ook buiten de enorme hoeveelheid content voor max lvl spelers.

Voor hen die als max lvl even wat ouds willen grinden? Moonfire one-shot mayhem bestaat dus nog steeds.
Ah oke, zal wel _/-\o_ . Zoals geschreven heb ik nooit WoW gespeeld O-) 8)7
Je zal een hoger level nodig hebben voor de Raids in Heroic Dungeons of de Mythic Dungeons
Kijk, hier zat ik nou al een tijdje op te wachten.....

Dit betekend vooral dat je niet meer gehouden bent aan een bepaalde "route" tijdens het levelen. Daarnaast is ook het fenomeen "Oh, ik ben hier klaar maar mis nog 4000XP voor de volgende zone" verdwenen. Als fervent "alter" is dit perfect! Mijn eerste Horde alt gaat hier sterk van profiteren :)

Overigens;
Het is ook nog niet bekend wanneer Battle for Azeroth verschijnt,
Het is heel erg waarschijnlijk dat deze, net als alle andere uitbreidingen, ergens in het najaar gaat uit komen. Blizzard is vrij strak in iedere 2 jaar een nieuwe uitbreiding. En hoewel ze een aantal keer aangegeven hebben dat anders te willen doen is ze dat nogsteeds niet gelukt....

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S9 Google Pixel 2 Far Cry 5 Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V. © 1998 - 2018 Hosting door True

*