Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

World of Warcraft Classic wordt gebaseerd op gameversie 1.12

World of Warcraft Classic zal gebaseerd zijn op versie 1.12: Drums of War. Dat is volgens ontwikkelaar Blizzard de 'meest complete versie van de klassieke ervaring'. De studio is nu aan het werk om de data van 1.12 compatibel te maken met de moderne back-end van de game.

Versie 1.12 is niet de laatste patch die uitkwam voordat de eerste expansion, The Burning Crusade, uitkwam. Het is wel de laatste grote update die niets met de eerste uitbreiding te maken heeft. 1.12 kwam op 22 augustus 2006 uit en introduceerde cross-realm battlegrounds, aanpassingen aan Rogue-klasse en andere pvp-aanvullingen. The Burning Crusade volgde op 15 januari 2007.

Tussen patch 1.12 en de release van The Burning Crusade, een periode van ongeveer vijf maanden, werden nog twee grote updates uitgebracht: 2.0.1 en 2.0.3. Zoals de becijfering al doet vermoeden, waren de wijzigingen die deze patches introduceerden, onderdeel van The Burning Crusade, ondanks dat die nog net niet gereleased was. Patch 2.0.1 werd ook geleverd op de disk van de eerste uitbreiding.

Het is momenteel niet duidelijk of bepaalde quality of life-verbeteringen die niet per se een sterk verband hebben met een bepaalde uitbreiding, zoals de Looking For Group Interface Tool van versie 2.0.1, niet alsnog in de Classic-game kunnen komen.

Blizzards devlog zet verder uiteen voor welke uitdagingen de ontwikkelaars†komen te staan als ze proberen de data van versie 1.12†te laten werken in de moderne back-end. Het gebruik van de back-end van 1.12 is, waarschijnlijk tot niemands verrassing, problematisch op moderne hardware. Ook zaken als databases moeten vertaald worden naar nieuwe formats om ze compatibel te maken. Het voordeel daarvan is niet alleen compatibiliteit met moderne hardware, maar ook met Blizzards huidige anticheattechnologie.

World of Warcraft Classic werd in november van vorig jaar aangekondigd tijdens BlizzCon. OnofficiŽle classic-servers bestonden al langer, maar niet met de goedkeuring van Blizzard. Een van die servers was Nostalrius. Mogelijk heeft de populariteit van dit soort servers bijgedragen aan Blizzards beslissing om zelf een 'ouderwetse' World of Warcraft uit te brengen. Wanneer World of Warcraft Classic uitkomt, is nog niet bekend. Ongetwijfeld vertelt Blizzard meer op BlizzCon 2018, dat gehouden wordt op 2 en 3 november.

Door Mark Hendrikman

Nieuwsposter

16-06-2018 • 13:47

178 Linkedin Google+

Reacties (178)

Wijzig sortering
"Het is momenteel niet duidelijk of bepaalde quality of life-verbeteringen die niet per se een sterk verband hebben met een bepaalde uitbreiding, zoals de Looking For Group Interface Tool van versie 2.0.1, niet alsnog in de Classic-game kunnen komen."

Elke keer dat je zo'n soort "Tool" introduceert gaat er een stukje van wat de game mooi maakt kapot, namelijk:

"Wat Vanilla geweldig maakte was de community. In huidig WoW heb je geen echte community meer. Je was dan vroeger ook veel meer afhankelijk van elkaar, en je was wel een beetje bekend met de spelers op jouw server (zelfs de spelers aan de kant van je tegenstaande partij). Het hebben van een reputatie op de server was toentertijd veel belangrijker, evenals de contacten die je had, evenals dat je op een goede server zat of niet."

De LFG en LFM berichtjes in specieke kanalen, en elkaar persoonlijk berichten etc., juist DAT is wat een community maakt.

Simpele spelers denken alleen in sneller, meer en liefst voor niets. Alleen maar voor jezelf spelen en geen persoonlijke value voor een maatschappelijke community bieden maakt veelal de enige resterende interactie tussen spelers een grote scheldpartij. Het zijn vaak ook deze spelers die om deze veranderingen het hardst op fora geschreeuwd hebben dat alles snel en eenvoudig moet komen.

Voorheen zouden deze spelers geen kans maken op goede items; de enige manier om die goede items te krijgen is teamwork, en zo'n mentaliteit gaat dan niet werken.


Nog een voorbeeld:
Als je kiest om Mage te zijn, had je de coole feature om portals te summonen voor anderen om ze daarmee naar Ironforge, Stormwind of Darnassus te teleporten. Alleen Mage kon dat. Dus als je dat als andere klasse wou moest je een mage opzoeken en deze een berichtje sturen.

Hetzelfde geldt voor Warlocks die de unieke ability hadden een persoon te kunnen summonen. Later kwamen er bv meeting stones, of worden spelers instant geteleporteerd. Weg unieke coole Warlock skill, weg sociale interactie. :(

See that pattern???

[Reactie gewijzigd door Thunderhawk op 17 juni 2018 13:48]

De LFG en LFM berichtjes in specieke kanalen, en elkaar persoonlijk berichten etc., juist DAT is wat een community maakt.
Ik ben het hier niet helemaal mee eens. Het gespam van dezelfde line of text in de LFG of LFM channel vind ik nou niet zo zeer het voorbeeld van een community. In vele gevallen vond je zo een groep, en werd nadat je de dungeon binnenging, niets meer tegen elkaar gezegd, op noodzakelijke instructies na mochten die toevallig voorkomen. Ik ben het er geheel mee eens dat een aantal functies het contact tussen spelers verbroken heeft, maar ik denk eerlijkgezegd dat een LFG functie niet enorm veel verschil uitmaakt, met uitzondering op het kleine percentage spelers die wel graag communiceren tijdens group activities.
Lfg or lfr is echt bagger en dat moet echt pleitte!!!
Yup, in Vanilla ging het ook om je persoonlijkheid, of tenminste, de persoonlijkheid van je character.

Je moest sociaal zijn en vrienden maken, waarmee je regelmatig speelde, anders clearde je de endgame dungeons niet eens, laat staan raids. En had je geen vrienden, dan betaalde je inderdaad 5G voor een summon of teleport, omdat je geen mage/warlock kenden die jouw helpen wou.
Simpele spelers denken alleen in sneller, meer en liefst voor niets
Heel gezellig allemaal, maar ik ben geen 18 meer. Het beetje gamingtijd dat ik s'avonds heb wil ik gewoon effectief gamen, niet bezigzijn moet het zoeken naar medespelers, reizen naar de plaats waar ik moet zijn en dan wachten tot iedereen er is.

Nu speel ik niet veel MMO's meer, maar de enige MMO die ik bij regelmaat nog speel (GW2) heeft als (voor mij) belangrijkste feature dat je op zeer korte tijd groepeert met tientallen andere spelers om allerhande content te doen.

Kan je wel argumenteren "ja, dan is classic niets voor jou". Klopt, maar ik denk dat enorm overschat wordt voor wie classic dan wel is. De jongere generatie gaat er niets aan vinden, want zij kennen niets anders dan gemakkelijke matchmaking. De oudere generatie heeft een voltijdse job en/of kinderen wil wil zijn/haar gamingtijd zo optimaal mogelijk benutten.

De classic servers zullen bij launch heel populair zijn, puur vanwege de nostalgiefactor, maar ik eet mijn schoen op als de servers binnen de 3 maanden niet weer bijna volledig leeggelopen zijn.
Jonge generatie is al verpest en te verwend.is maar goed ook wij roepen al jaren voor dit(elite old gamers).

Wow van nu is al te makkelijk en word kleuterspel.
Mensen gaan het heel leuk vinden in het begin maar zullen er al snel genoeg achter komen dat er bijna geen content in vanilla zit, als je het vergelijkt met nu. Denk dat mensen snel genoeg zullen stoppen met "classic"
Wat Vanilla geweldig maakte was de community. In huidig WoW heb je geen echte community meer. Je was dan vroeger ook veel meer afhankelijk van elkaar, en je was wel een beetje bekend met de spelers op jouw server (zelfs de spelers aan de kant van je tegenstaande partij). Het hebben van een reputatie op de server was toentertijd veel belangrijker, evenals de contacten die je had, evenals dat je op een goede server zat of niet.

Daarnaast had je ook nog echte open world PvP (Crossroads, Hillsbrad Foothills, Ashenvale). Je bereikte er niets mee behalve dat je er plezier aan had. Vliegende mounts was een grote fout.

En battlegrounds waren nog niet cross realm (ik hoop dat Blizzard dit niet direct cross realm maakt, maar weer pas net voor de release van TBC, indien er ook een revival van TBC plaats zal vinden), wat het gezelliger maakte in PvP omdat je tegen mensen vecht die je kent.

Tevens duurde leveling, raid preparation (gearen in Stratholme, Scholomance, UBRS, etc) en raid progression en raid grinds zo lang, dat je niet tig dungeons en raid zones nodig had. Hierdoor was er wel veel grinding, maar hierdoor had je wel een groter gevoel van beloning dat jij een plaats binnen een goede guild kon hebben en de goede progressie en gear kon behalen, en de mindere niet.

M.a.w.: het 'LAN gevoel' was voor mij aanzienlijk meer aanwezig in WoW vanilla, dan in huidig WoW. Huidig WoW voelt dood en koud, daarom ik sinds Cataclysm niet meer speel.

De realiteit is dat wat WoW geweldig maakte was de sfeer dat de community aan het spel bracht. Het huidige WoW is gericht op een totaal ander publiek. Ik bedoel het maken van WoW video's betekende vroeger veel meer dan nu. Waarom nog raid progression video's maken als iedereen dezelfde boss kan downen? Waarom nog PvP videos maken als PvP vrijwel niets meer betekend? Waarom machinemas maken als er geen community meer is die nog echt om de community geeft en dus niet geeft om community generated content?

In huidig WoW ben je veel meer onafhankelijk. Sommigen vinden dat juist geweldig, maar ik snap niet waarom je een MMORPG wilt spelen om niet met andere mensen samen te moeten hoeven spelen. In een goede MMO maken mensen het spel.
Klopt helemaal wat je zegt. Toch denk ik dat je hetzelfde gevoel niet meer terugkrijgt. Ik denk dat een groot deel van het plezier voor iedereen ook was dat het voor iedereen nieuw was. Alles moest nog ontdekt worden. We deden zelfs excursies omdat we hadden gehoord over een stad ironforge en gingen ernaartoe met een groepje met veel te.laag lvl. Dat was net lord of the rings.
Met de kennis van nu krijg je datzelfde effect niet meer.
Maar benieuwd ben ik wel. Misschien vergis ik me en kan iedereen toch weer in die rol van verbazing en enthousiasme kruipen en met elkaar spelen. Ik denk alleen dat ik het zelf niet meer kan. Wat toen was, dat ervaar je niet op dezelfde manier een 2e keer. Dat blijft denk toch een stukje nostalgie wat je niet meer terugkrijgt.
Meestal had je ook vijanden. Guild A had een vete met Guild H, want dat waren gankers en als iemand Guild H zag lopen werd dat onmiddellijk gemeld in de chat en werd er een klein legertje gestuurd om Guild H af te motten :). Er was ook nog min of meer respect voor low level pvp'ers. Als er een bepaalde kerel van Guild B altijd low levels zat te ganken en corpsecampen kon je meestal wel terecht de GM of de lt's van die guild en werd die (hopelijk) wel eens ter orde genomen. Tenzij het natuurlijk Guild H was, want dat waren klootzakken en daarom dat die met iedereen boel hadden :D
Heerlijk om dit zo te lezen. Op onze realm the emerald dream was het niet anders. Het haastte naar bosses in Ashzara of Feralas was gewoon goud. Tijdens je vlucht Op de hippogryph kwam je al je tegenstanders tegen. Je wist toen direct van 'shit nu word het echt spannend' . Heerlijk
Kijk dit is precies waarom vanilla super was. Vind het ook een hele domme beslissing dat ze cross realm pvp in vanilla gaan stoppen. Dit is namelijk wat de originele vanilla verneukte. Het gevoel van status binnen je eigen kleine wereld (eigen realm) is dan weg.

Je had op 1 realm een paar Warlords of high warlords. Deze waren bad ass en konden gewoon 3-4 andere lvl 60 spelers aan. Dit gevoel was prachtig, vooral als je zelf de warlord was ;)
Ik zou veel liever zien dat men Alliance vs Alliance etc zou invoeren ipv crossrealm. De rede dat men crossrealm BGs wilt is omdat de ene faction, op bijna elke realm (zal nooit 50/50 zijn) een veel langere queue zal hebben dan de andere, crossrealm lost dit op. Ally vs Ally of Horde vs Horde waar nodig zou dit problem veel beter oplossen dan Crossrealm, omdat je dan de community feeling van de realm behoudt.

Op dit moment speel ik op Kronos 3 waar Horde de Alliance grof outnumbered, wat resulteert in 1uur + wachtrijden voor battlegrounds, waardoor de Horde, om aan hun honor te komen, constant lvl 49-60 zones af rijdt om elke Ally die ze tegen komen te killen, campen e.d waardoor de spelers aan de Alliance kant het totaal opgeven en veel te veel mensen kappen. (wie gaat er 50x corpserunnen op lvl 50 per dag).

Dit probleem moet zoiezo op worden gelost, maar zou veel liever de Horde vs Horde variant zien dan Realm vs Realm-die-je-totaal-niet-kent-dus-het-is-alsof-je-speelt-tegen-bots variant die retail wow in veel andere dingen vandaag de dag ook tentoon spreidt.
Bij Kronos 3 is dat een probleem dat ze zelf hebben gecreŽerd door mensen de mogelijkheid te geven om overal te queuen. Als je moet queuen in een hoofdstad of bij de fysieke ingang van een BG dan ga je niet zo snel 20 minuten reizen naar STV en daar mensen ganken. Als je echter in STV mensen kan ganken terwijl je wacht dan is dat een veel leukere tijdsbesteding. Echter minder leuk voor mensen die gewoon willen lvlen, en ik denk dat er heel wat Alliance spelers tijdens het lvlen zijn afgehaakt na de zoveelste keer geganked te worden.

Zo zie je maar dat een kleine aanpassing waarvan je op papier dacht dat dat mensen zou helpen voor een betere spelervaring, de hele game kan verzieken. Ik hoop dat blizzard zich kan inhouden.
Je gaat niet naar STV, daar zijn low levels. Je gaat naar WPL en EPL (of elke andere 49+ zone als er daar al teveel gankers rondlopen), op 2minuten vliegen van de Undercity waar je ook gewoon zou kunnen queuen zonder dat systeem, zodat de alliance daar niet meer kan levelen. 1 uur + queues daar vliegen mensen heus wel op. Ook die ~8min flight van darnassus naar silithus zullen mensen gewoon nemen als de queues 1uur+ zijn, je moet immers je honor halen. Het world queue probleem op kronos is echt overrated, de lengte van de queue zorgt voor dit probleem.

Ik zou zelf inderdaad ook snel hebben afgehaakt als ik ťťn mob per 15min kan killen en voor de rest aan het corpserunnen ben, dit gaat echter ook gewoon op retail gebeuren als ze het zo in voeren en er een faction inbalance komt. Daarom liever Ally vs Ally in WSG dan realm vs realm.

[Reactie gewijzigd door xtrmx op 17 juni 2018 11:28]

Je kunt beter een limiet zetten op de verhouding Alliance-Horde spelers op een realm. Dan is het probleem opgelost.

Ik weet niet meer welk spel, maar ik meen mij een MMORPG te herinneren waar dit zo was. Je kon wel van beide facties characters maken, maar op sommige momenten kon je gewoon niet een bepaalde factie spelen, omdat het al te vol was op die betreffende factie. Daardoor kreeg je geen scheve verhoudingen in realms en dus ook niet op battlegrounds.
Dat is echt dodelijk voor de raiding scene, dan wordt dat om 15:00 inloggen omdat je anders je plek kwijt kan zijn. Ook voor vrienden die samen willen spelen is dit killing.
Nostalgie doet als beschrijving te kort. Totaal herkenbaar wat je stelt. Althans qua openworld PvP, al niet aan de kant waar ik speelde. Ik speelde Horde, en voor mij voelde het alsof Alliance beter met elkaar communiceerde en veel vaker elkaar hielpen. Misschien kon het aan mijn server liggen, maar ik denk dat dat kwam omdat wellicht de gemiddelde Alliance speler specifiek voor die kant koos met een andere mentaliteit dan spelers die voor Horde kozen.

Het lukte me echter wel om dat te doen wat jij als voorbeeld gaf, maar dan in Warsong Gulch. Warsong Gulch was op dat moment de enige BG, en werd zwaar gefarmd door twee Alliance premades (een PvP guild premade, waren al in een beetje MC gear en wat rang 12, 13, 14 spul; de ander een PvE guild premade met veel MC en een beetje BWL gear -- terwijl mijn kant pas maar een paar keer MC had gecleared). Ik verzamelde de beste spelers die ik op mijn kant kon vinden, versloeg de premades direct een aantal keer op rij, vervolgens werd dat voluit WG farmen, en na een week of zo werd er door Alliance gezeurd om te stoppen. Dat was een van de meest belonende momenten in WoW die ik ooit had. Echter gewoon doorgestoot naar Warlord. En een paar patches later weer opnieuw, maar dan in AB voor High Warlord, waar Alliance toen een premade vormde met eveneens de beste spelers, waarvan sommigen al wat Naxx gear hadden, puur zodat een stomme gnome speler mij op mijn plaats kon zetten. :D Tegenwoordig maakt het inderdaad geen zak uit wat je waar tegen wie wat doet. Waarschijnlijk ben je na een aantal minuten de speler(s) toch vergeten waar je tegen/met speelde. Eerlijk gezegd had ik in WoW vanilla (en zelfs TBC) niet gedacht dat crossrealm de community zo erg zou opbreken, terwijl toen ik voor het eerst op forums over het crossrealm concept hoorde, dat ik dacht dat het een fantastisch idee zou zijn om servers wat meer gebalanceerd te maken.

Edit: btw: had je ook deel genomen aan de AQ opening event? Dat was in mijn optiek een van de beste world evenementen die Blizzard had georganiseerd. Dat beide kanten op de server een quota aan goederen moesten verzamelen, een guild een lange quest chain moest doen om de gong te luiden, en daarop volgend vechten tegen wereld spawns (wanneer de server niet lagde :D).

[Reactie gewijzigd door PostHEX op 16 juni 2018 21:50]

1.12 was precies de patch met cross realm Battlegrounds. Dat is inderdaad wel jammer, Alterac Valley was deels leuk omdat je iedereen kende.
Inderdaad, maar ik hoop dat Blizzard cross realm achterwegen laat tot laat na de release van Naxx. Ik hoop dat ze zoiets doen als private server Crestfall, waar ik meen ze de server baseren op een van de laatste vanilla patches, maar ze bepaalde zaken simpelweg in fases in chronologische volgorde uitbrengen (honor systeem, battlegrounds, raid zones, world events, etc).
Wat Vanilla geweldig maakte was de community. In huidig WoW heb je geen echte community meer. Je was dan vroeger ook veel meer afhankelijk van elkaar, en je was wel een beetje bekend met de spelers op jouw server (zelfs de spelers aan de kant van je tegenstaande partij). Het hebben van een reputatie op de server was toentertijd veel belangrijker, evenals de contacten die je had, evenals dat je op een goede server zat of niet.

Vanilla heb ik alleen de laatste 2 weken van het spel gespeeld dus kan ik niet over oordelen
en bij de burning crusade was ik een total noob al hoewel als je mijn speelstijl van toen vergelijk met zogenaamde goede mensen van nu was ik pro. Maar het was toen wel echt leuk om in te spelen, je had echt het idee dat je in een wereld speelden. Dat het spel leefde en je had ook daadwerkelijk lol. Wat jij beschrijft dat gevoel had ik trouwens ook nog in WoTLK dat er echt een community was. Catalysm heb ik overgeslagen en bij MoP had je ook nog wel dat idee dat iedereen je kende en andersom. Ook van de tegenovergestelde factie, bij drains of dreanor was het op het begin ook nog wel. Later werd alles crossrealm en zo makkelijk dat je dacht waar gaat het heen. Het is gewoon brainless op knopjes klikken en soms naar rechts stappen om een aanval te ontwijken. Op ten duur vond ik er ook geen zak meer aan, mensen die in vorige expensies volediger noobs waren konden nu opeens een heroic raid clearen omdat het zo makkelijk was. Ze steekten er zo veel tijd en energie in dat ze je inhaalden en gaan dan intressant lopen doen. Dat is een beetje de community van tegenwoordig. (Je kon geboost worden door een mythic raid als je wat goud betaalde ect) Je kreeg mer het pay to win principe, al hoewel daar draaien alle spellen tegenwoordig bijna op.

Legion heb ik overgeslagen en de volgende expension sla ik ook over. De classic servers wil ik wel uitproberen, al is het om weer dat ouderwetse spelgevoel terug te krijgen van de toen levende community. Zonder alle wannabe's

[Reactie gewijzigd door Glamourt op 16 juni 2018 16:54]

Ik zie noobs geen orange parses halen,geen mythic raids doen of hoge keys in mythic+ dungeons halen. Content is op een lager niveau voor iedereen nu binnen bereik, met andere woorden het is niet alleen weggelegd voor mensen die er veel tijd in steken. Tijd is hier een belangrijke factor omdat een bepaalde doelgroep minder tijd heeft maar toch willen genieten van het spel. Ik noem dit een plus, geen min zoals jij het neerzet. Ja, er zijn mensen die met gold kunnen meeliften, maar dit is beperkt in content (zoals mythic+) en beperkt in de hoeveel mensen.
Wat boeit het eigenlijk wat anderen doen? Het is ook niet zo dat iedereen zich 'omhoog werkt' door met gold te strooien. Overdrijven is ook een vak. Een mythic raid groep kan alleen bij het naderen van het einde van een expansion zich permiteren om een noob-met-geld in hun groep te betrekken omdat content dan pas makkelijker is geworden en dit heeft ook te maken met de periodieke geplande nerfs voor mythic.
Vroeger ging het er echt dat je van iedere speler in de groep afhankelijk ben dat is niet meer zo
Dikke onzin. Ik wil eens zien hoe snel jij heroic en mythic cleared met newbies in de eerste maanden. Daar komt nog steeds veel voorbereiding bij kijken. De raidmechanics van destijds waren niet zo uitgebreid als nu, dus het is moeilijker omdat zoals toen 1 speler de hele raid kan wipen.

Mythic+ is een game+ mode voor bestaande dungeons waar je bij het behalen van Mythic+1 een keystone krijgt dat toegang geeft tot een bepaalde dungeon met verhoogde moeilijkheidsgraad. Bij elke hogere behaalde mythic+ krijg je weer een verhoogde keystone. Bij deze verhoogde dungeons komen er affixes kijken, dit zijn debuffs die de groep steeds harder raken. Je kan denken aan:
Explosive - While in combat, enemies periodically summon Explosive Orbs that will detonate if not destroyed.
Quaking - Periodically, all players emit a shockwave, inflicting damage and interrupting nearby allies.
Grievous - When injured below 90% health, players will suffer increasing damage over time until healed above 90% health.
Er zijn veel meer affixes en ze komen per drie. Er zitten een paar nasty combinaties bij waar de healer ook hoofdpijn van krijgt. Hogere moeilijkheidsgraden zijn niet te doen voor newbies, ongeacht hoe goed hun gear is. Je moet weten wat je doet.

Bij raids en dungeons kan je jouw sessie loggen via warcraft log. Daarin is te zien hoe efficient je bent als speler. Orange parses geven aan dat je zo'n beetje tot de beste van jouw item level behoort, het gaat er dus om hoeveel je hebt gehealed of aan schade hebt gericht. Dit resultaat wordt vergeleken met andere mensen die hetzelfde content deden in hetzelfde item level bracket. Je kan dus makkelijk zien wie noob is en wie goed is en dus wie de mechanics begrijpt en zijn class goed begrijpt. Noobs vallen makkelijk door de mand.

Geen idee wat je bedoelt met 'spelers zijn te verschillend geworden'. Ik denk dat de diversiteit is toegenomen en het nu ook leuk is voor casuals om het spel te proberen. Dit vind ik juist een plus. Zo kan mijn vriendin ook mee zonder dat er frustratie bij komt kijken.

[Reactie gewijzigd door Enigmus op 17 juni 2018 15:45]

Dikke onzin. Ik wil eens zien hoe snel jij heroic en mythic cleared met newbies in de eerste maanden.
Toevallig heb ik dat eerste gedaan met Failtrain EU. Wat blijkt? De eerste 7 bazen zijn een fucking grap die je zelfs met Normal gear kunt doen (dat had ik namelijk).
Er zitten een paar nasty combinaties bij waar de healer ook hoofdpijn van krijgt.
Heeft die ook nog 'ns iets te doen. Verschilt trouwens per healer hoor, en je kunt er gewoon voor specen (of andere legos gebruiken). Beetje logisch nadenken. Is geen rocket science. Je doet net alsof dat supermoeilijk is. Is het niet.
Noobs vallen makkelijk door de mand.
Ook mensen die gecarried worden door hun gear vallen door de mand. Die hebben namelijk wel een goede algemene parse, maar niet voor hun ilvl! En dat kom je ook in guilds tegen die alles op Mythic hebben gecleared.
Wanneer speelde jij ?
500k voor mythic raid ...echt niet
En ja mythic +...hoe hoger hoe pittiger.
De bosses waar je kan padden worden meestal ook niet meegerekend. Je krijgt er geen punten voor en de mensen zijn bewust wanneer het een pad-boss betreft.

Laat ik het zo zeggen, bij mythic raids gaat er een boel voorbereiding aan vooraf. Je moet de nodige hoeveelheid spelers bezitten en een minimum aan dps en hps in je spelersgroep, anders kom je niet door dps of healchecks.

Ja joh, met alleen grinden kom je er wel. Je kan dan makkelijk alle affixes negeren he en doen waar je zin in hebt, immers het is makkelijk.. not.

Je komt wat bitter over en beledigt zomaar wow spelers. Ik kan hier weinig mee.
Feit dat je toegeeft dat je een groep wow spelers beledigt geeft jouw mentaliteit ook aan he. Het komt butthurt over. Waarom zou WoW willen denigreren omdat er een kleine groep mensen bestaan die met gold meeliften met anderen wanneer content niet meer relevant meer is? Je vergeet dat het merendeel wel degelijk moeite moet doen om iets gedaan te krijgen wanneer content relevant is en dus niet makkelijk te op eigen conto te schrijven is.

Je hebt padden door het dpsen van niet relevante adds door met je aoe te strooien en je hebt 'padden' waar adds prioriteit verlangt van de groep. Daar zit een groot verschil. Warcraftlogs maakt hier gelukkig onderscheid in, net zoals de meeste mensen die verstand hebben van de boss mechanics. Kortom, in zulke omstandigheden boeit het padden niet en is het geen nutteloze besteding. Padden in wow is dus geen echt punt om aan te merken.

Wat een bittere toon voer je, mijn God. Alsof een persoon die beter wordt door oefening onwaardig wordt geacht in jouw ogen. Kom van jouw high horse af. Ik vermoed dat dit komt doordat je meer waarde hecht in de geherinvesteerde moeite in vanilla en daardoor 'denkt' dat je het alleenrecht hebt om geŽerd te worden voor alle effort. Sorry, maar dat is bullshit. Als iemand op eigen kracht beter wordt en hoger aankan dan verdient diegene een pluim.

Ik durf te beweren dat wanneer er guides waren voor vanilla raids dat het erg gemakkelijk zou zijn om content te clearen. De mechanics van toen waren niet van een aard waar je 'meer skill' nodig hebt dan wat je nu nodig hebt. Het verschil is dat je laagdrempelige content niet moet vergelijken met raids van destijds, dat is een oneerlijke vergelijking. Mythic raids tegenover Vanilla raids is een betere vergelijking en zelfs met guides en knowhow van nu is het geen cakewalk. Ik kan begrijpen dat het voor jou als een hele grote uitdaging aanvoelde om een vanilla raid te voltooien, maar don't kid yourself. Het was moeilijk door een gebrek aan informatie, niet de raid zelf.

Orange parses. Meer zeg ik niet.
Wat boeit het eigenlijk wat anderen doen? Het is ook niet zo dat iedereen zich 'omhoog werkt' door met gold te strooien.

Mij vrij weinig ieder speelt zijn eigen spel, probeer alleen uit te leggen hoe volgens mij een deel van de community speelt en dat ik het zo jammer vind dat je daar niet fatsoenlijk mee kan samen spelen. Maar er word meer met goud te gegooid dan jij denkt en nu al helemaal je koop een gamekaartje en je zet hem op AH ..... Vraag maar is aan zoon groep boosters hoeveel ze eraan verdienen. Heb zelf ook wel is jongens geholpen door Challenge mode Gold voor 20K gold. Op een gegeven moment maar mee opgehouden omdat zoveel mensen die boost wouden kopen. Dat over de mythic runs heb je wel gelijk in dat je daar alleen geboost in kan worden wanneer het end content is en zoveel generfed dat je er bijna met 2 vingers in je neus doorheen kan rushen. Over challenge mode kan je ook zeggen, dat het te makkelijk is als je er doorheen geboost kan worden. Klopt zodra je alle Legendary gear van vorige expansions heb verzameld kan je die gebruiken omdat je gear scaled naar een bepaald ilevel. Je kan dan met meerdere legendary pieces rondlopen van de verschillende expansions. Die van MoP is onder andere goed, maar niet iedereen heeft die expansion gespeeld en zijn ook niet bereid tot om die hele questline te gaan doen. Sommige legendary waren ook niet meer te halen meen ik. Heroic daar gelaten sommige ervaren spelers vinden het wel lastig en sommige niet, dat heeft dan misschien meer te maken met een goede guild hebben ofniet. Bijvoorbeeld de guild "bomenzijnrelaxed" op kazzak doet zich voor als goede guild, ze zijn ook niet slecht. Maar zeker dat je niet denk poeh poeh (Ze hebben moeite met HC content), verschillende portugeze guilds op grim batol cleared alle heroic content met gemak. Spelen ook haast allemaal mythic.

Niet dat zij zo pro zijn als een Envy ect. Maar als ik die tijden vergelijk met de verschillende twee guild waar ik inzat op grim batol of kazzak. Was het op grim batol toch meer een uitdaging en op kazzak meer een eindeloze grind. Wat Jerie terecht zegt als je een aapje 15x hetzelfde kunstje leerd, goh dan ken je het op een gegeven moment dromen wat de volgende stap van die boss is die hij moet killen. Zo kan je er makkelijker op inspelen, maar dat heeft niks maar ook niks met skilles te maken. Ik zeg niet of het goed of fout is, het maakt mij niks uit want help graag mensen en wil mee grinden, heb ook in die guild gezeten "Bomenzijnrelaxed" die dat deed. Maar buiten dat is het gewoon enorm saai, misschien dat ik door die ervaring het spel plezier verloren ben. Maar ik denk wat jerrie probeert aan te geven hoe de community van wow spelers vandaag de dag is,

Waarom de spelers zo verschillend zijn omdat iedereen voor zichzelf speeld er is geen team gevoel meer. Het is alleen gebasseert op loot krijgen, zoals CM mode een van de leukste onderdelen word niet veel gespeeld omdat je er geen loot voor krijg.Later hebben ze eraan toegevoegt dat je een mount krijgt wanneer je alles op gold krijgt en opeens gaan spelers het spelen. Of je alleen maar iets speelt om beloont te worden. In dat opzich zijn de spelers misschien niet zo verschillend omdat ze allemaal alleen maar kijken naar de loot inplaats naar het spel plezier. Wat het belangrijkste is! Om die rede haken er ook steeds meer mensen af want mensen spelen een mmorg om samen te spelen en niet een groep te vormen om content te clearen voor loot.

Er zijn nog guilds die echt samen spelen en waar spelers elkaar helpen, maar het is moeilijk om daar tussen te komen. Omdat ze meestal alleen maar spelen met een vast groepje spelers waar ze van weten daar kunnen we op aan. Maar dankje voor de uitleg die mythic+ runs lijkt me wel leuk om uit te proberen, misschien dat ik de volgende expensie toch maar weer is probeer.

[Reactie gewijzigd door Glamourt op 18 juni 2018 11:44]

M+ is een soort van Diablo 3 progressie systeem waarbij moeilijkheid 15 op tijd hetzelfde is als CM halen (skin voor artifact). Verder zit er geen lockout op M+. Je kunt het dus zoveel grinden als je wilt. Maar dat staat niet op Wowprogress. Het is slim van Blizzard om dat systeem te gebruiken omdat zo iedereen "het haalt" op hun eigen difficulty. Maar omdat er een reward is (met RNG) wordt het een groot grindfest. En nergens op Wowprogress staat hoeveel M+ men doet. Je weet van te voren wel hoeveel mensen raiden (hoewel sommige guilds daar ook over liegen) maar je weet niet hoeveel M+ men doet. Tenzij je dat handmatig op raider.io gaat opzoeken. In de About Us op Wowprogress staat 't niet. Ik vind dat geen goede ontwikkeling. Lockouts bestaan er om een goede reden: zodat men niet keihard kan grinden, zodat het verschil tussen casual en hardcore niet groot wordt, en zodat men iedere week blijft spelen (Blizzard's belang).

En tja, ik heb simpelweg niet zoveel respect voor mensen of guilds die het spel veel spelen en dan ver komen. Het wordt te weinig meegenomen maar time + willpower = effort; effort + skill = result. Met veel tijd en weinig skill "kom je er dus wel". Maar er zijn daadwerkelijk guilds die van oudsher weinig spelen of veel spelen en dan ook heel ver komen. Vergelijk bijvoorbeeld hoe snel Inner Sanctum de content heeft gecleared tov de andere guilds op die realm. Vergelijk bijvoorbeeld hoe veel Group Therapy speelt tov zo'n beetje alles dat in de top 1k staat. Alles dat 12 of meer uur speelt, speelt overduidelijk meer dan GT. Dat soort guilds zitten topspelers, maar ze krijgen de erkenning niet. Neem een guild als Elitist Jerks (waar Ion H. GM van is). Die deden veel theorycrafting maar speelden relatief vrij weinig.
Feit dat je toegeeft dat je een groep wow spelers beledigt geeft jouw mentaliteit ook aan he.
Mijn mening gaat tegen een grote groep WoW spelers in maar dat is niet het hoofddoel.
Waarom zou WoW willen denigreren omdat er een kleine groep mensen bestaan die met gold meeliften met anderen wanneer content niet meer relevant meer is?
Ik heb het nooit over gold boosts gehad. Ik heb zelf meerdere expacs voor gold geboost in het verleden en heb daar een andere visie op: iemand heeft gewerkt voor gold, en koopt dan iets dat hij later in het spel niet meer kan halen (Cutting Edge of Ahead Of The Curve heet dat tegenwoordig).
Je vergeet dat het merendeel wel degelijk moeite moet doen om iets gedaan te krijgen wanneer content relevant is en dus niet makkelijk te op eigen conto te schrijven is.
Het "moeite doen" effort is nou juist het gehele probleem. Er zijn figuren die veel moeite doen. Vooral sinds M+. Er zijn mensen die iedere fucking avond of de hele dag door M+ aan het spelen zijn. Daar kun je als casual niet tegen op. Vervolgens heb je de ilvl of raider.io niet om met groepen mee te gaan, terwijl jij wel die difficulty aan kan (ook met jouw huidige ervaring and skill lvl).
Warcraftlogs maakt hier gelukkig onderscheid in
Nee, by default kijkt Warcraftlogs niet naar priority damage in de parses. Dat zouden ze by default wel moeten doen. Dan is dat "ranken" ook meteen afgelopen.
Wat een bittere toon voer je, mijn God. Alsof een persoon die beter wordt door oefening onwaardig wordt geacht in jouw ogen. Kom van jouw high horse af. Ik vermoed dat dit komt doordat je meer waarde hecht in de geherinvesteerde moeite in vanilla en daardoor 'denkt' dat je het alleenrecht hebt om geŽerd te worden voor alle effort. Sorry, maar dat is bullshit. Als iemand op eigen kracht beter wordt en hoger aankan dan verdient diegene een pluim.
Niet tov iemand die zonder veel moeite al goed is. M+ is echt niet zo moeilijk ofzo hoor, zeker niet met de guides (zelfde voor Mythic raids). Je hoeft eigenlijk alleen maar je comp aan te passen op de guide en de affix (in geval van M+). Zo ontzettend moeilijk is dat niet.
Ik durf te beweren dat wanneer er guides waren voor vanilla raids dat het erg gemakkelijk zou zijn om content te clearen. De mechanics van toen waren niet van een aard waar je 'meer skill' nodig hebt dan wat je nu nodig hebt. Het verschil is dat je laagdrempelige content niet moet vergelijken met raids van destijds, dat is een oneerlijke vergelijking. Mythic raids tegenover Vanilla raids is een betere vergelijking en zelfs met guides en knowhow van nu is het geen cakewalk. Ik kan begrijpen dat het voor jou als een hele grote uitdaging aanvoelde om een vanilla raid te voltooien, maar don't kid yourself. Het was moeilijk door een gebrek aan informatie, niet de raid zelf.
Gast, ik speelde niet eens in Vanilla, ik heb het daar niet over. In Vanilla kon iemand AFK gaan en dan nog haalde je de baas neer. DPS DCde en nog ging de baas neer. Ik ken mensen die na Vanilla niet meekonden omdat ze niet goed genoeg waren maar die wel vrijwel alles in Vanilla hadden gecleared. Vanilla zegt niets. Grote raid betekent dat je mensen kunt carryen, DPS checks waren niet zo tight (Naxx was wel moeilijk, maar dat heeft bijna niemand gecleared), en het was toen ook al een grindfest.

Wat ik zeg over grinden gaat zelfs in tegen waar Vanilla spelers voor staan. Je snapt werkelijk geen reet van mijn standpunt.

Het trucje dat Blizz toepast mbt grinds is contest rehashen zodat ze ondertussen aan nieuwe content kunnen werken terwijl de spelers blijven betalen. Dat is hun businessmodel.

Verder zijn raids inderdaad moeilijker geworden, maar spelers zijn ook beter geworden. Aldus Blizzard. Persoonlijk denk ik dat spelers op den duur iets beter zijn geworden maar dat het vooral addons zijn die het spel spelen. Dat lijkt leuk, en waarom zou je jezelf nerfen? Speel 'ns een andere MMO zonder addons zoals Wildstar of GW2. Veel leuker dan al die addons die je vertellen wat je moet doen.
Orange parses. Meer zeg ik niet.
Haalde ik consistent voor mijn ilvl terwijl ik wel foutjes maakte in m'n rotatie. Zo moeilijk is het niet om orange parses te halen. Ik weet nog dat we zelfs bepaalde mensen hadden die mochten AoEn en de rest niet (met /roll bepaald) zodat die konden ranken. Gaat nergens over.
In vanilla kon je niet afk gaan ...wtf je zegt zelf dat je niet speelde |:(
In vanilla was het juist moeilijker!!! Nu is het kinderspel!!

In vanilla moest je group maken met 4/5 om 1 rare elite te slopen.

Dus wat jij typt is echt ONZIN!!!

[Reactie gewijzigd door noway op 19 juni 2018 03:19]

Zijn zat videos van, ken ook zet mensen die wel in vanilla speelden. DCs enzo was normaal.
Ik ook dus weet waar ik over praat..
Zoals ik zeg het is 10x harder dan nu.

Nu is het faceroll
Nee, het was veel grinden. Dat maakt het niet "moeilijk". Je kunt dit ook zien nav interviews met top guilds. Die zeggen welke bazen het meest moeilijk waren. Dan kom je uit op iets als M'uru, Yogg+0 maar ook recenter spul zoals Lei Shen en KJ. Naxx zat achter een gigantische commitment. Maar is ook een beetje het probleem in WoW. Het zit achter grinds en dat is een artificiele moeilijkheid (die van investering van tijd). Grinds zijn niet moeilijk. Er is geen skill voor nodig.
Weet jij eigenlijk wel wat je typt?
Jij hebt het over grinde :?
Ik heb het daar niet over!
Jij komt met weer iets nieuws.
En ja grinde zit in elke expo!!!!
Zolang jij vanilla niet hebt gespeeld en 0 ,0 ervaring daar mee hebt....en alleen maar met youtube en verhaaltjes komt....
Tja S6 verder
Helemaal mee eens. Het was ook veel meer een MMO/RPG , je moest nog skills leren zoals swords en maces. Eerste 40 levels lopen! en zelfs bij lvl 40 was een mount onbetaalbaar en epics waren toen nog echt epics. Quest's die over meerdere levels en continenten door gingen zoals The Missing Diplomat. b.v.
Ik word altijd een beetje kriegelig van mensen die roepen dat vroeger alles beter was, zonder te weten wat de situatie tegenwoordig is (omdat ze al 6 jaar niet meer spelen).
En dan zo'n verhaal over hoe raiden tegenwoordig zo simpel is. Ja: dankzij LFR kunnen meer mensen tegenwoordig raids in (wat het ontwikkelen van nieuwe raids door Blizzard ook legitimeert). Maar raiden, of zelfs dungeons op het hoogste niveau (Mythic) is ongelofelijk veel moeilijker (uitdagender, interessanter) dan vroeger.

Enfin, grappig om te zien dat het merendeel van de reacties vooral pleit voor servers zonder cross-server optie en het heeft over die kleine, maar hechte community van vroeger. Ik begrijp dat punt wel, maar feitelijk genomen is WoW nu dus meer Massive Multiplayer dan vroeger. Vroeger was het een beetje zoals in een klein dorp, nu is het meer als in een grote stad.
Maar ik zal zeker de classic versie af en toe gaan spelen. Ook uit nostalgie, maar toch ook vooral om me weer te doen herinneren dat ik toch echt een stadsmens ben. ;-)
Ja, want de huidige WoW iteratie heeft 'geen community'.. Ooit gehoord van een guild? Dat is een community op zich en zo zijn er duizenden communities in het spel. In vanilla moest je op zoek naar mensen om het een en ander gedaan te krijgen, dit is een romantisering van een gedachtegoed dat in het heden teveel energie en tijd vereist. Je kan daarom niet zeggen dat de community van toen 'beter' was, zeker omdat communities van nu toegang hebben tot guilds en discord waar je al sprekend elkaar beter leert kennen en zo ook vrienden kan maken.

Vanilla is niet 'beter', het is een relic van het verleden waar mensen hun harten aan verloren omdat het nieuw was, sociale interactie een rijke invulling gaf en beloning een groter gevoel van gratificatie verschafte omdat je er meer moeite voor moest doen.

Persoonlijk heb ik een redelijk brede vriendenkring dus zit niet te wachten op virtuele vriendschappen die ik vervolgens gebruik om doeleinden te gebruiken. Daar heb ik een guild voor, maar ik begrijp dat het sentiment nog sterk leeft bij de Vanilla liefhebbers en heb daarom ook niks tegen een Classic server. Echter blijf ik van mening dat Vanilla geen betere iteratie is van het huidige WoW.
Wat Vanilla geweldig maakte was de community. In huidig WoW heb je geen echte community meer. Je was dan vroeger ook veel meer afhankelijk van elkaar, en je was wel een beetje bekend met de spelers op jouw server (zelfs de spelers aan de kant van je tegenstaande partij). Het hebben van een reputatie op de server was toentertijd veel belangrijker, evenals de contacten die je had, evenals dat je op een goede server zat of niet.
Vroeger had je socialiteit nodig om bepaalde dingen te kunnen bereiken. Tegenwoordig is heel veel overgenomen door tooltjes in het spel, zoals LFG enzo. Daardoor is die socialiteit bij een aantal spelers weggevallen. Waar je vroeger kweenie hoe lang aan het zoeken was om een groep bij elkaar te krijgen voor een dungeon, doe je dat nu met ťťn druk op de knop. En als je dan een groep had, was je gemotiveerd om die dungeon te clearen, nu is het zo dat als de groepsformatie niet helemaal bevalt dat je vervangbaar bent. Je wordt eruit gekicked en binnen een minuut staat er alweer een andere speler of je leaved zelf en vind via de queue zelf binnen notime een andere groep.

[Reactie gewijzigd door Zeror op 18 juni 2018 12:11]

Wanneer mensen anoniem weg kunnen komen met rot gedrag dan zullen ze dat doen. Kijk maar naar mentaliteit in een stad tov een dorp. Als je in een dorp een scheet laat, weet iedereen het (ik kom zelf van origine uit een dorp en woon nu in een stad).
Ik ben het honderd procent met je eens. Vliegen, LFR en de Dungeon finder hebben de community en ook guilds on zeep geholpen.
Helemaal waar, zeker als je al een tijdje rond de Crossroads aan het vechten was om vervolgens in de chat te lezen dat een groepje beruchte spelers van de andere kant was gearriveerd. Run forest run 😂 of dat het uiteindelijk escaleert in een uren durend gevecht!

Wat ik ook erg jammer vind aan de huidige wow, je doet quests, maar je leest ze niet eens. Kijk wel op de map waar ik naar toe moet. Ik moest in vanilla echt wel vaak de Quest opnieuw lezen om te weten wat ik moest doen. Daarnaast was ook alles nieuw, weet nog wel dat ik met een vriend ooit undercity als Alliance wilde verkennen. Wisten wij veel dat het een horde city was. Of dat je op level 40 echt je best moest doen voor een mount, tegenwoordig stelt dat niks meer voor. Etc

Het is te makkelijk/laag drempelig. Maar misschien denkt niet iedereen zo.
Je hebt 100% gelijk.

Ik denk echter nog steeds dat veel mensen in het begin zullen afhaken. Dit zal gelukkig de servers wat rustiger maken. Vooral de mensen die het echt willen spelen zullen blijven. We moeten hopen dat een paar WOW youtubers overstappen/ aparte content maken voor WOW classic, dit zal de playercount ook wel wat boosten en ook hoog houden.

Uiteindelijk ziet blizzard een mogelijkheid voor geld en ik geef ze geen ongelijk. Een oude build van WOW online zetten en verder bijna niks meer te hoeven doen terwijl je geld verdient. (ze zullen natuurlijk altijd nog wel bezig zijn met classic)

De reden dat mensen een MMORPG alleen willen spelen is omdat niet iedereen vrienden heeft en veel niet met randoms willen spelen. Multiplayer spellen zijn altijd beter met vrienden maar sommige mensen vinden van niet.


Biglebuffski moet maar eens volwassen wordne. Hint hint.
hameren? Wow, zo wenen ineens... typisch trolgedrag. Uw leeftijd gebruik ik om duidelijk aan te tonen dat je toen praktisch in je pampers zat toen WoW uitkwam, dus je speelde het niet, je kent het niet. WoW van vandaag is een ander spel die niets meer voorstelt en zoals al getoond via verschillende Reddit topics, er is zelfs een blinde persoon die alle raids PvE heeft gecleared. In Vanilla moest je van de 40 mensen in de raid 1 iemand hebben met een laag IQ, ging de volle 40 man neer. 1 klein foutje door 1 vd 40 mensen en het was whipe. Deze kiddiewow sinds wotlk is niet gebaseerd op skills.
Waarom denk je dat ik troll?

Zeker WoW is anders en ik heb vanilla op private servers gespeeld. Dus ik weet precies hoe het was. En ik blijf het zelfde zeggen. Genoeg mensen zullen terug gaan naar de WoW van nu.
Eens en oneens, ja er zit minder content in maar het duurt natuurlijk ook wel wat langer om bij genoemde content te komen. Wat betreft mensen die snel zullen afhaken, ja denk dat er inderdaad een gros afhaakt na de eerste maand.. maar als je Nostalrius's player base zag dan heb je niet echt dode servers, wellicht dat het anders is als men er 12.99 voor moet neerleggen maar we zullen het zien.

Ik ga hier zelf iig veel plezier van hebben, plus puntje is dat je misschien wel op hetzelfde abo mee kan spelen voor zowel classic als hedendaagse content zo kun je toch een beetje van twee walletjes eten. :9
Er is geen enkele reden om een net zo hoog maandelijks bdrag te vragen voor een classic versie van het spel die niet geupdate wordt met nieuwe content, behalve pure gierigheid. Ik denk dat Blizz meer succes zal hebben als ze het iets lager leggen.
Ik denk dat blizz er helemaal geen aparte sub voor gaat maken maar classic gewoon in de huidige sub onderbrengt. Dus subbed is toegang tot huidig wow en classic.

Businesswise denk ik de ook de meest voor de handliggende. Daar je gezien #Nochanges er ook niet echt een ander verdien model achter kan hangen dat de community gaat accepteren.

En ze zal kruisbestuiving krijgen, spelers die tijdens de laatste vier op "retail" classic oppakken en classic spelers die misschien toch ook live weer eens starten

[Reactie gewijzigd door Dennism op 16 juni 2018 21:20]

Ja dat zou ook kunnen, een package deal. Maar als je alleen classic wilt spelen betaal je dan voor content die je nooit zult zien.
Maar goed dat mag geen enkel issue zijn. Het grootste argument voor vanuit de classic community was altijd wij willen officiele vannila / classic servers en zijn bereid daar het volle punt voor te betalen
Tja, dan is het wat de gek er voor geeft.
Probleem met de grote private servers was dat je echt maandenlang bezig was en ieder moment de stekker eruit getrokken kon worden. daar gaat je gameplay :D
Ligt eraan wat je onder "content" verstaat. Wat ik tof vond aan vanilla is met een groepje vrienden levelen.
Dat je in dungeons cc moest gebruiken , voorzichtig zijn met pullen en dat je daadwerkelijk dood kon gaan.
Het levelen van nu is zo ontzetten faceroll dat er echt geen zak aan is , het is niet meer dan een saaie bezigheid waar je doorheen moet. Ik had trouwens in vanilla veel meer te doen dan nu , lastige repfarms , goldfarmen , orbs farmen in strat voor crusader enchants , enfin , vul het maar in allemaal.
Faceroll? Heb je al eens hoge Mythic+ keys gedaan?
Faceroll? Heb je al eens hoge Mythic+ keys gedaan?
Ja heb ik gedaan , maar ik snap niet helemaal waarom dat er toe doet? Als je even goed leest zie je dat mijn "faceroll" opmerking over levelen gaat.
ik ben er alweer wat jaartjes uit, dus weet niet van alles de hoed en de rand binnen WoW. Ik dacht dus dat mythics end level content is?

laatste keer dat ik wow opstartte (ruim half jaar geleden) was levelen inderdaad faceroll. Zelfs zonder heirlooms was ik binnen de kortste keren lvl 20... Ik was er toen gelijk klaar mee.
Ik ben met liefde bereid het een paar maand te gaan uitproberen. Goede herinneringen.
Hier nog 1, ben zelf gestopt bij wotlk...
Maar... wotlk is leven!
Ik speel al 8 jaar vanilla private servers zo'n beetje. Als je zo'n mindset hebt moet je idd gewoon lekker bij Retail blijven. Ik noem meerdere difficulties dungeons en raids + transmog farmen geen content.

[Reactie gewijzigd door redzinx op 17 juni 2018 15:35]

Ik denk dat je gelijk hebt. Het is puur vanuit nostalgisch oogpunt dat hier vraag naar is. Het kan niet anders dan falen naar mijn mening. We leven immers niet meer in 2004. De wereld is een stuk sneller geworden en het sociale aspect zoals we dat op de oude servers hadden is er gewoon niet meer.
Wouw wat een haat, lekker de leeftijd van iemand gebruiken om zijn mening te onderdrukken. Lekker volwassen man.

Heb zelf ook op vanilla servers gespeeld, het is in het begin leuk maar uiteindelijk ben ik gewoon terug gegaan naar Main WOW. Er is gewoon veel meer content en er zijn mensen. Plus je hebt geen vanilla "elitists". die kunnen echt verschrikkelijk zijn, ze haten hoe wow nu is en willen het terug, en als jij het er niet mee eens bent gaan ze dingen opzoeken om je mening te ondermijnen. (zie jezelf)

Die -1 die er nu staat, staat er om een reden.
Ik heb nog altijd het gevoel dat het allemaal mooi was omdat het "toen" was. Na zoveel jaren aan veranderingen weet ik eerlijk gezegd niet of terug gaan naar die tijd een echte optie is.
Als iemand die al jaren op de 'illegale' classic servers speelt kan ik je vertellen dat er meer dan genoeg mensen zijn die dit heel graag willen. Om de een of andere reden verveelt het me gewoon nooit om dezelfde area's later opnieuw te spelen. Eigenlijk voelt het bijna aan als een klassieker als Super Mario, ik kan zonder moeite nog super Mario 64 opstarten en er evenveel van genieten als van de nieuwe odyssee.
Waarom zet je illegale tussen aanhalingstekens? Het zijn immers gewoon illegale servers.
Omdat ik van mening ben dat als een spel onspeelbaar wordt gemaakt door de fabrikant het in leven houden van een dergelijk spel niet illegaal moet zijn. Zo ook het ontwikkelen van emulators en het beschikbaar houden van games voor oude consoles die niet meer verkocht worden e.d.

De werkelijke illegale servers kopiŽren de huidige versie van WoW, maar de servers waar ik op speelde waren juist servers die zonder winstoogmerk probeerde deze oude versie in stand te houden. Vandaar dat ik 'illegale' schreef, omdat ik het zelf niet eens ben met het illegaal noemen van deze servers.
Het illegaal noemen is niet voor discussie vatbaar. Het gaat tegen de wet in, het is illegaal, einde verhaal. Je kan het wel oneens zijn met het feit dat het illegaal is, en wat dat betreft kan ik me best in je punten vinden. Abandonware moet gewoon beschikbaar blijven. Het verdwijnen van code/content/programmatuur doet alleen maar afbreuk aan de beschikbaarheid. Maar toch is het simpelweg illegaal. De wet zegt dat het zo is, en als de wet het zegt, dan is het zo.

[Reactie gewijzigd door Amanoo op 16 juni 2018 16:02]

Dan zie ik graag een uitspraak van een rechter waarin staat dat het daadwerkelijk illegaal is. Deze is er alleen nog niet, omdat geen enkele server het geld heeft om de rechtszaak aan te gaan. Zoals in een andere comment besproken, als de server op volledig zelf geschreven code draait wordt het heel moeilijk om het copyright schending te noemen. Het is volledig legaal om een Ferrari chassis te kopen en zelf een motor te maken welke even krachtig is als de originele motor om in de auto te gaan rijden. Ik ben in het bezit van de game-client, en iemand anders heeft wat code geschreven welke de oorspronkelijke server in- en output nabootst. Dit is ook te zien in hoeveel jaren het heeft gekost om alle raids en dungeons perfect te laten werken inclusief alle scripts die daarmee gepaard gaan.
De vraag is natuurlijk of jij die client "bezit", normaliter neem je een licentie af, onder bepaalde voorwaarden. Voldoe je niet meer aan die voorwaarden kan het dus zeer goed zo zijn dat jij die 1.12 client en eventueel bij behorende assets niet meer mag gebruiken.
Maar dat heeft niets met illegaliteit te maken. Maar puur een civiel geschil.
Dat zeg ik dan ook niet, al is auteursrecht / IE inbreuk wel illegaal, ook al wordt het in de regel civiel rechterlijk afgehandeld.
Maar dit is niet eens inbreuk op auteursrecht als je de CD-ROM uit die tijd nog hebt liggen. Het is alleen een overtreding van een bepaling in het gebruikscontract dat daarbij zat. Je gebruikt geen illegale kopieen van software en de server software is door hobbyisten zelf gebouwd dus maakt ook geen inbreuk op het auteursrecht.
Dat vraag ik me dus af, bijv. Mijn install discs bevatten versie 1.1, private vanilla realm werken enkel met gemodificeerde 1.12.1 clients die ze zelf ter download aanbieden. Volgens mij haal je dan nog steeds software uit illegale bron ook al heb je zelf een "verre neef" op disc

Ik kan met enkel mijn originele media uit 2005 als bron in ieder geval geen client voor elkaar maken die werkt met een private server

[Reactie gewijzigd door Dennism op 16 juni 2018 21:49]

Je kan de officiŽle update van Blizzard naar 1.12 gewoon nog downloaden, die is niet illegaal. Vervolgens moet je de realmlist aanpassen, maar het kan niet illegaal zijn om bestanden op mijn eigen pc aan te passen. De servers bieden nooit eigen downloads aan, altijd slechts instructies waar je het kan downloaden en wat je aan moet passen.

En om terug te komen op het aanpassen van de realmlist, dit zou tegen de ToS zijn maar deze zijn mij niet ter inzage aangeboden voordat ik overging tot koop van de CD-ROM en daarom niet geldig :)
De vraag is alleen, waar download je die van. Onder de Nederlandse (en Europese) wet mag je niet downloaden uit illegale bron. De bron moet dus een door Blizzard geautoriseerde bron zijn voor zover ik kan zien. Blizzard zelf zal dit echt niet meer ter download aanbieden. Ik zie in de regel enkel torrents of fileshare services voorbijkomen bij private servers, dat zal deze geen legale bron zijn. Verder daar WoW patches niet cumulatief zijn zou ik voor mijn originele media alle patches tussen 1.1 en 1.12.1 moeten kunnen downloaden uit legale bron voordat ik een werkende client zou kunnen hebben.

Niet dat je er ooit op gepakt zal gaan worden, maar dat is weer een andere discussie. Ik ben trouwens wel benieuwd wat volgens jou "zonder winstoogmerk is", alle grote privateservers die ik ken / kende, staan bol van de speculatie over corruptie dan wel bewezen corruptie van de mensen achter die servers. WoW private servers zijn echt big business en een boel van die teams voelen zich nu bedreigd in hun inkomsten nu Blizzard daadwerkelijk classic gaat uitbrengen. Er gaat echt serieus geld om in de private server markt. o.a. gold / item / XP / Character selling door de admins, cash shops bij diverse servers en andere vormen van "donaties".

[Reactie gewijzigd door Dennism op 18 juni 2018 12:46]

Het klopt dat het gros van de private servers helemaal stijf staan om winst aan te maken. Daarentegen draaide de servers waar ik op speelde puur en alleen op donaties en betalingen voor cosmetische mounts. Geen level boosts, items of xp boosts e.d. die je kon kopen en er werd heel actief opgetreden tegen gold sellers ingame zodat het echt draaide om wat je zelf voor elkaar kon krijgen.

Als je ook kijkt naar de groep mensen die hierop gaan springen heb je het niet over de honderden duizenden mensen die op generieke private servers zitten, maar juist de kleinere groep welke op deze 'echt vanilla' private servers speelde zoals Nostalrius en tegenwoordig andere.
Het is een ontzettend interessante kwestie (of moet ik queeste zeggen :+) en zoals je zelf al aangeeft helaas een gebied met erg veel onduidelijkheid. Kleine groepjes staan nou niet echt te popelen om een jarenlange en zeer dure procedure aan te spannen tegen Blizzard.
De servers zelf zijn niet illegaal. De server software is niet van Blizzard en in feite is het emulatie.

Het omzeilen van security features in de WoW client is wel verboden. Een gecrackte client is hier illegaal, maar op het internet grijs gebied. Maar het enige waar je de private servers op kan pakken is het linken naar die client. Maar dankzij o.a. magnet links weer niet zo'n probleem.

De spelers zijn het illegaalst bezig door het gebruiken van die gecrackte client, en het moeilijkste aan te pakken.
Hoezo gecrackte client? In de tijd dat ik me bezig hield met spelen op private servers was het gewoon een kwestie van de realmlist file aanpassen in de officiŽle client.

Alleen als je private server een oudere versie hanteert moest je de client met de juiste versie ergens anders vandaan trekken. Dat is wel illegaal.
Fout. De software is wel van Blizzard. Als gebruiker hebben wij betaald voor een licentie om de software van Blizzard ONDER HUN VOORWAARDEN te gebruiken.
Zo staat dat in de Terms of Service die je te zien krijgt als je de software op je disc gebruikt (fun fact: als je het niet eens bent met de ToS van Blizzard en dus de software niet wil gebruiken, kan je ook je geld terug krijgen).
Dit geldt overigens voor bijna alle softwareproducten.

Edit:
Ik realiseer me net dat je post natuurlijk over de software aan de serverkant gaat. Maar het is helemaal raadselachtig hoe je daaraan zou willen komen, gezien die niet te koop is (of licenties niet te koop zijn). Wat zeer waarschijnlijk betekent dat deze gekopieerd zijn van of gebaseerd zijn op de software die Blizzard zelf gebruikt(e) voor zijn servers. Waar auteursrecht op zit en wat het gebruik daarvan dus ook illegaal maakt.

[Reactie gewijzigd door Jw_vdB op 17 juni 2018 01:11]

Heb het zelf een tijdje een server gebouwd voor de hobby, en ik had 2 moderators die de data op live servers “minen” via software. Is een soort van hacktooltje die alle data mined van de plaatsen waar je langs loopt. (Hoe het precies werkt weet ik niet, ik deed enkel de database updaten met de door hen geleverde waardes en ik had in die tijd ook geen live sub om het zelf te proberen).

Wat wel is, is dat de emulators vol met bugs zitten en nog lang niet een volwaardige wow ervaring kunnen bieden. De grotere spelers hebben wat goede devs in dienst en daar zal de ervaring doorgaans beter zijn, maar denk maar eens aan Gunship in ICC die destijds op de meeste emu’s niet aanwezig was. Heb zelf ook geprobeerd gunship toe te voegen aan Trinitycore (emulator) waarna iedereen op github al liep te roepen dat dit nooit mogelijk zal zijn met Trinitycore. (Ik praat over jaren geleden, dus durf niet te zeggen hoe ver gevorderd ze nu zijn met die emu’s).

Maar inderdaad om in te loggen op mijn server moest je destijds een realmlist aanpassing doen en klaar. Overigens een hele leuke bezigheid als je wow leuk vind, maar enorm tijdrovend wil je er echt een “live” server van maken. Voor mij was het een testground voor wat vrienden en na 4 maanden heb ik het beeindigd, vanwege het feit dat mensen je constant proberen te DDOSsen of andere vervelende dingen.

Al met al heb ik wel respect voor de “live” spelers, want het is een dure bezigheid om up te houden voor zoveel mensen, je er waarschijnlijk niet erg rijk van zult worden en nog eens de kans loopt om al die rijkdommen van je afgenomen zien worden en een paar flinke rechtszaken aan je broek kunt krijgen.
Nee ik respecteer dat, dat er mensen zijn die uit zoveel liefde voor een bepaald iets (in dit geval classic wow) zoveel risico durven te nemen om hun “liefde” in stand te houden.

[Reactie gewijzigd door jimzz op 17 juni 2018 04:46]

Die servers worden vaak zelf geschreven. Tijdje een populaire private Maplestory gehad (Iedereen die dat 10 jaar terug speelde kende het wel). Maar alles wat wij gehost hebben en aanboden aan diensten, was met uitzondering van de phpBB forums en Inspircd, zelf geschreven. Daarmee emuleerden wij infeite de server kant alleen. En emulatie is niet verboden, daar heeft Nintendo al eens tegen gevochten en verloren. Juist doordat aan onze kant er geen auteursrechtelijk beschermde zooi van derden te vinden was, kon Nexon nauwelijks tegen ons optreden.

Het enige wat echt verboden is/was, is het verspreiden van de client. In Nederland is er sinds een paar jaar juridische uitspraak dat het linken naar illegale content zelf niet verboden is.

Uiteindelijk zijn we gestopt omdat voor het hele team dat kat en muis spelletje niet leuk meer was. Er waren maar 3 mensen met directe communicatie tot alle teamleden omdat veel hem scheten voor eventuele consequenties als bekend werd dat ze meehielpen. Financieel is het ook niet leuk, ondanks dat je technisch niet illegaal bezig bent, een Paypal en alle anderen bannen je toch wel zodra je bovenaan komt te staan op de prioriteitenlijsten van een Blizzard, Nexon of NcSoft.

Ik was destijds ook gepartnered met 1 van de grootste WoW private servers en die vent deed vrijwel alles hetzelfde als ons, alleen dan voor een andere game. De server kant werd door zijn eigen groepje devs ontwikkeld.

Het bestaansrecht van private servers is enkel de onvrede van de retail. Niet omdat men het gratis wilt spelen. Veel private server eigenaren zwemmen in het geld. (Deze hele shit heeft mij vele duizenden euro's gekost -.- maar goed, leuke tijd, veel geleerd en het was uiteindelijk een hobby).

Blizzard zet hiermee wel een boel private servers klem, want de meeste private server spelers spelen echt veel liever retail.

[Reactie gewijzigd door batjes op 17 juni 2018 10:00]

De wet zegt ook dat auteursrecht wel tot 70 jaar na de dood van rechthebbende blijft bestaan. Oftewel niemand leeft lang genoeg om het te toetsen.
Vandaar dat er nooit mensen voor worden vervolgd mits er al lange tijd niks gedaan wordt met een auteursrecht.
Wat de wet zegt is niet altijd in steen gegraveerd.
Emulators an sich zijn niet illegaal..
Mooie discussie, maar illegaal is het wanneer je aanpassingen maakt in een spel zodat je het kan spelen op een wijze waardoor de fabrikant inkomsten mis loopt.

In dit geval vind ik dat het totaal niet illegaal is. De fabrikant heeft er namelijk zelf voor gezorgd dat bepaalde versies, uitvoeringen niet meer speelbaar zijn. Wanneer je bijvoorbeeld geen expansion pack koopt kan je op een bepaald moment niet meer spelen. Dat is niet de fout van de afnemer maar van de fabrikant.

Ik vind ook dat het een verplichting wordt voor fabrikanten welke games uitbrengen met dedicated server backends en ze besluiten de stekker uit deze backend te trekken, dat ze dan verplicht de Sourcecode en/of binaries hiervan aan de community beschikbaar moeten stellen.
Jij zit duidelijk niet in de rechtenleer. De wet en het recht is lang niet zo zwart / wit als jij hier stelt.

Het is verre van 'simpelweg illegaal'. Dat Blizzard ze illegaal noemt, maakt niet dat het ook daadwerkelijk zo is. Er zijn heel wat nuances aan te brengen die in het voordeel van de niet officiŽle servers kunnen vallen. En naar mijn mening is 'niet officieel' een betere term dan 'illegaal'.
Mwah dat je spelletjes van oude consoles die niet meer te krijgen zijn als ROM gebruikt, ala. De meeste devs van toen vinden dat ook prima. Maar WoW is nog steeds actief, + het is een steeds evoluerende wereld. Dat betekent dus niet dat een spel onspeelbaar wordt gemaakt. Dat betekent ook niet opeens dat je hun broncode mag gaan aanpassen voor een stukje nostalgie. Dat is gewoon aan de dev om dit te doen als de vraag er naar is. Dat is nu gebleken, dus gaan ze er mee verder. Mensen willen zo veel, maar niet alles kan en mag.

[Reactie gewijzigd door Xfade op 16 juni 2018 15:59]

Maar ze passen de broncode niet aan. Elke server draait op code die volledig vanuit niks gemaakt is om de werkelijke servers na te bootsen.

Daarnaast is de originele WoW niet meer actief. Het is onmogelijk om met een 1.12 client in te loggen. Dat het spel zoals het nu is dezelfde naam draagt betekent niet dat dit nog hetzelfde spel is.

Daarnaast, de community vraagt al jaren om classic WoW, eigenlijk al sinds de release van Cataclysm. Toen werd ons vrolijk door de dev's verteld dat we dit niet wilde... You think you do, but you don't. Dat ze nu eindelijk terugkrabbelen is natuurlijk een zegen, maar Blizzard is jarenlang bewust inkomen misgelopen, en ik vermoed dat de enige reden dat ze dit nu doen is omdat ze zien dat de communities die classic WoW spelen op sommige plekken bijna even groot beginnen te worden als de communities die de huidige versie spelen.
Dat heeft natuurlijk ook te maken met de afnemende populariteit van WoW. Om het maximale uit het product te persen is nu juist het goede moment om naar de community te luisteren
Hij zal er op doelen dat je (nog) geen legaal alternatief hebt.
Daar is wat voor de zeggen, maar uiteindelijk schend je gewoon copyright.
Gelukkig ben ik niet degene die copyright schend, aangezien ik de originele game-cd nog bezit. De servers zelf, daar is volgens mij het laatste woord niet over uit. Er heeft zich geen rechter gebogen want tot nu toe bezwijken ze altijd onder druk van dreig brieven voordat het tot een rechtszaak komt. Uiteindelijk denk ik dat het heel erg uitmaakt waar een server zich bevindt en in hoeverre het land bereid is mee te werken met de VS om een dergelijke server daadwerkelijk als illegaal te bestempelen.
Gelukkig ben ik niet degene die copyright schend, aangezien ik de originele game-cd nog bezit.
De software op die game-cd heeft echter een gebruiksovereenkomst waar ongetwijfeld in staat dat je de software enkel in combinatie met de officiele servers mag gebruiken.
De servers zelf, daar is volgens mij het laatste woord niet over uit. Er heeft zich geen rechter gebogen want tot nu toe bezwijken ze altijd onder druk van dreig brieven voordat het tot een rechtszaak komt.
Dat ze "onder druk bezwijken" komt waarschijnlijk omdat de exploitanten van private servers zelf dondersgoed weten dat ze fout bezig zijn. Er zijn in de VS genoeg no-cure-no-pay advocaten die graag hun naam willen maken tegen een grote tegenstander. Als de exploitanten dusdanig overtuigd waren van hun juridisch gelijk, dan was er vast wel eentje geweest die het tot een zaak had laten komen.
Een gebruiksovereenkomst die je pas na aankoop te zien krijgt en dus nietig vernietigbaar is.

@Maxjj4 was net even scherper dan ik ;)

[Reactie gewijzigd door Omega Supreme op 16 juni 2018 23:54]

Dat vraag ik me af, zeker bij wow. Je mag de overeenkomt ook afwijzen en dat kun je het geld terugvragen bij de verkoper. Daarnaast staat volgens mij zelfs op het vanilla doosje een link naar de voorwaarden waar deze voor aanschaf gewoon te benaderen zijn.
Algemene voorwaarden moeten voor de verkoop ter hand gesteld worden of bij de KvK gedeponeerd worden. Een link op een doosje in een fysieke winkel is niet ter hand stellen.

Overigens staat er op dat doosje alleen "please refer to the web site www.wow-europe.com for more information" dat is sowieso geen link naar algemene voorwaarden, al zouden die op die website staan. (Ja ik heb hem net opgegraven uit de grote doos)
Maar zelfs als dat zo is kun je de koop terugdraaien en het geld van de aanschaf terug vragen, voor zover ik weet trouwens niet het geld betaald voor de bijbehorende dienst (de sub) als je die ook afgesloten hebt. Maar je wordt dan nog steeds geen eigenaar van de software.
Bij gebrek aan rechtsgeldige algemene voorwaarden val je terug op de wettelijke standaard en mag je de software die je hebt gekocht gebruiken. Je kan de Blizzard dienst niet gebruiken omdat die wel netjes voor afsluiten voorwaarden laat zien die je moet accepteren. De grap is echter dat je die hier dus helemaal niet gebruikt.

Aan de gebruikers kant lijkt het mij dat je veilig zit, maar zoals altijd kan het geld kosten om je gelijk te halen. Hoe het aan de server kant zit doe ik geen uitspraak over. De code is weliswaar zelf geschreven, maar alle niet grafische spel data staan gewoon serverside in databases. In hoeverre die data creatief is en auteursrechtelijk beschermd, ik weet het niet.
Een EULA zoals men het noemt mag niet aanpasbaar zijn na het goed gekeurd te hebben. Een weblink voldoet niet aan dat voorwaarde. Dit geldt trouwens ook als regelgeving mbt emails. Zonder speciale email server zijn je emails ook niet rechtsgeldig.
Dit dus ja. Echt geen enkel product in de wereld toont zijn gebruiksovereenkomst voordat je de aankoop doet. Ik heb me altijd afgevraagd wat voor een juridisch recht die overeenkomst dan heeft
Zeker wel. Dat is online toch gewoon de standaard? "I Agree to the Terms of Use & Accept the Privacy Policy". Die hoor je dan ook gewoon te lezen. Dat niemand dat doet... tsja.

In de winkel is echter een ander verhaal ja...
Dat is online ja (toegegeven dat dat wel beel meer de norm aan het worden is), maar bij een fysiek winkel product is dit nooit, echter laten alle bedrijven voordoen dat de voorwaarden wel gelden. Maar dat kon je toch niet weten voor je aankoop?
Zoals @Omega Supreme zegt geen enkele. Alleen dat wat je van te voren kunt lezen is rechtsgeldig mits het voldoet aan de wetgeving in ons land.
Zeer interessante statement. Heb me dat ook al vaker afgevraagd bij bepaalde producten.
Even ter correctheid: dit leidt niet tot nietigheid maar tot vernietigbaarheid, aangezien de voorwaarden niet ter hand gesteld zijn.
En dat er genoeg NO dure NO Pay advocaten zijn in de VS is leuk.voor ze.

Maar ik kan me geen enkele server bedenken op Amerikaans grondgebied. Genoeg in Europa of erbuiten.
Dan heeft de Amerikaanse wetgeving geen enkele jurisprudentie. Hoe graag ze ook willen. Maar Blizzard is rijk genoeg om ook in andere landen de druk enorm op te voeren
Het schenden van een ToS is niet illegaal hoor. Je kan alleen een ban krijgen van Blizzard. Maar dat maakt het niet illegaal.

En de meeste servers zitten niet in de VS maar andere delen van de wereld.
Illegaal betekent niks meer dan dat iets in strijd met de wet is (zie Van Dale).

Kan je wel leuk je eigen subjectieve betekenis aan het woord geven, maar dat gaat natuurlijk nergens over.
Kan je leuk de Van Dale erbij pakken, maar hij handelt niet in strijd met de wet. Hij handelt in strijd met de Terms of Use.
zijn ze echt illegaal? net als illegale drugs of wapens? of gewoon omdat het niet mag van de makers
In principe draait het om de vraag of het namaken ( dus niet direct kopiŽren ) van de server code die nodig is om de volledig legale client te laten werken illegaal is. In mijn ogen kan dit niet zo zijn, als ik een chassis van een Ferrari legaal koop kan niemand mij tegenhouden in een werkplaats een motor te maken die ik in dit chassis kan monteren om vervolgens gewoon de weg op te gaan met mijn 'illegale' Ferrari.

Het feit is dat het nog nooit tot een rechtszaak gekomen is tussen een dergelijke server en Blizzard omdat de meeste servers het geld niet hebben voor een dergelijke rechtszaak. We weten dus nog niet of het echt illegaal is of dat alleen Blizzard foei zegt.
Volgens mij is er ook nog de vraag van inbreuk op de assets / lore. Bijv de namen van mobs / spells / items e.d. staan als het goed is allemaal in de serverside database. Het lijkt mij niet dat ze die zomaar mogen gebruiken.
In principe draait het om de vraag of het namaken ( dus niet direct kopiŽren ) van de server code die nodig is om de volledig legale client te laten werken illegaal is. In mijn ogen kan dit niet zo zijn, als ik een chassis van een Ferrari legaal koop kan niemand mij tegenhouden in een werkplaats een motor te maken die ik in dit chassis kan monteren om vervolgens gewoon de weg op te gaan met mijn 'illegale' Ferrari.
Maar in dit geval is het chassis van de Ferrari niet gekocht maar ook nagemaakt.
Deze vergelijking gaat volledig mank omdat je dan met de RDW te maken krijgt. Je auto is nog steeds niet straatlegaal. Je auto krijgt geen homologatie en mag dan dus de weg niet op.

Er zijn wel routes die je kunt bewandelen om de wagen legaal de weg op te krijgen. Voornamelijk door keuring in de UK. Hoewel die route met brexit op de loer, wellicht ook niet meer mogelijk zal zijn.

Dat Ferrari je niets kan maken, tsja....
Straatlegaal inderdaad niet, ik mag met mijn WoW client ook niet op de Blizzard servers. Maar ik mag wel gewoon op het circuit van Zandvoort rijden, of op privť terrein zonder dat de RDW er iets van kan zeggen.
De servers zijn niet toegestaan onder de EULA van Blizzard, maar het is niet direct bij wet verboden om op zo'n server te spelen.
lekker boeiend, kwaliteitsvolle reactie
Ja en nee, om even een andere groter speler van "toen" te pakken; Runescape. In 2013 is daar een oudere versie van gelanceerd gebaseerd op serverdata van eind 2007, sinds 2016 is deze "Oldschool" versie populairder dan RS3, (de "normale" versie) en niet zo'n klein beetje ook niet. :')

Maar dat komt vooral omdat er wel nieuwe content uitgebracht is in het jasje van hoe het spel destijds was. Zonder deze content kan ik je verzekeren dat veel spelers allang weer vertrokken zouden zijn.

Als Blizzard iets vergelijkbaars doet kan ik je verzekeren dat er genoeg spelers zullen zijn die daar naar terug komen, RS3 vind ik zelf bijvoorbeeld geen bal aan maar OSRS start ik met regelmaat nog weer op.

[Reactie gewijzigd door D4NG3R op 16 juni 2018 14:15]

In wow (classic)zit behoorlijk wat psychologische kennis wat betreffende verslaving en hoe mensen te binden.

Lvl ups
Talents
Item progressie
Community
Etc

Was er zelf goede 12 jaar geleden behoorlijk zelf verslaafd aan en toen ik het 2 jaar geleden nog eens probeerde. Opeen private server gingen meteen weer ettelijke uren inzitten.

Was het vroeger leuker. ? Waarschijnlijk wel maar het was al snel ook weer net zo verslavend.

De cartoonachtige style maakt het tevens erg tijdloos dus dat is ook wel beetje mootpoint.
Rede om te spelen is.....het is moeilijk :)
De rest weet je toch wel hoop ik.
Wat ik me dan weer afvraag is of bepaalde mounts er dan ook weer inkomen (winterspring sabre (of hoe ie ook heet) anyone)
Winterspring sabre zit nu ook nog gewoon in de game, is alleen een quest line geworden waar je een cub opvoedt ipv een eindeloze grind.

Heb op een character op de oude grind manier gedaan, en eentje op de nieuwe manier (cub opvoeden).


Zelf lijkt me een classic server wel leuk (als een aantal vrienden ook mee gaat), maar weet ook dat ik inmiddels aan veel 'quality of life' dingen gewend ben geraakt in de huidige WoW (cross-char mounts, mounts in een menutje ipv alles in je bags meeslepen, mounts die kunnen zwemmen ipv dismount zo gauw je water raakt enz).

In vanilla WoW was ook alles 'nieuw' , ookal ga je weer naar een classic server is het toch niet hetzelfde als toen. Neemt niet weg dat het nog steeds wel leuk kan zijn. Echter, ik vermaak me ook prima met hoe WoW nu is (als ik tenminste weer betaal voor m'n sub :P ), ben zelf wat meer casual gamer geworden (al was ik in vanilla ook heus geen hardcore raider ofzo, maar ging wel regelmatig de 'kleine' raids in zoals UBRS en Stratholme/Scholomance....toen het nog raids waren).
De Winterspring Frostsaber mount is juist bekend van de classic WoW. Daar was het heel bijzonder als je er 1 had want dan had je echt weken zitten rep grinden.

Stiekem hoop ik dat de classic Sabers weer te koop zijn in het begin van het spel. Want daar had ik destijds op live geen gold voor. :(

[Reactie gewijzigd door Amplus op 16 juni 2018 17:12]

Ik denk het niet (als je de Frostsaber en Nightsaber bedoeld, de 'oude' epic mounts), die waren in een vrij vroege patch al vervangen door de Mistsaber, Stormsaber en dergelijke.

Maar ik ook baal nog altijd dat ik toen niet genoeg gold had...de epic mounts zonder armor waren toch wel mooier.
ja dat snap ik ;) maar als je hem nu weer zou kunnen halen zou dus inhouden dat ze ook account wide zijn? meer die kant uit zeg maar :D dus weer epic grind fests
Ik verwacht dat Live compleet gescheiden zal blijven van classic. En er geen account wide integraties zullen zijn. Dus inderdaad weer lekker grinden met een groepje in die Furbolg dropjes en ondertussen Eko's verzamelen. Of waren die Eko's nu een horde ding?

[Reactie gewijzigd door Amplus op 16 juni 2018 17:19]

Ik zie het wel een succes worden mits ze er een dedicated team op zetten voor content en onderhoud. Kijk naar oldschool runescape, een doorontwikkelde 2007 versie van de game. Is populairder als de normale versie van runescape.
Ik zie niet helemaal waarom ze een dedicated team op content zouden moeten zetten. Het punt van deze server is nou juist om terug te gaan naar de oorspronkelijke content. Als ze daar op een gegeven moment meer content aan toe willen voegen, hoeven ze alleen maar TBC uit te brengen voor deze server.
Omdat er uiteindelijk ook nieuwe questes en areas moeten komen om het spel leuk te houden. Bij runescape doen ze dat slim, alles wordt via een in game poll besloten.

Zolang de basis maar echt vanilla blijft.

[Reactie gewijzigd door Ruw ER op 16 juni 2018 16:50]

Dit wordt zeker een succes !!!!
Ik heb WoW gespeeld sinds de launch.
En ik vind dat cataclysm de hele spelwereld naar de 'knoppen' heeft gedaan.

Ik zou nu meer 'genieten' van de verhaallijn in WoW Classic, dan toen ik het speelde bij de release.
Bij de release had je toch de 'druk' om zo snel mogelijk max lvl te bereiken om te raiden.
Grappig dat je het zegt. Heb precies hetzelfde. In cataclysm had ik de eerste dag niet kunnen spelen. Ik merkte in mijn guild gelijk al dat ik flink achterliep. Dus de rush om level 85 te worden was groot. Snel maar quest gaan om daar 1 dot op een monster te gooien, zodat dit meetelde voor de quest.

Dat was idd bij Wotlk een stuk minder.
Een logische keus ;) Al was 1.9 misschien een betere optie geweest, dit was de patch waar AQ was toegevoegd. Deze patch was zeker minder compleet, maar dan hadden ze nog een upgrade-path gehad. Laat men eerst even een jaartje dat spelen, dan hebben de spelers nog iets om naar uit te kijken (Naxx).

Direct met 1.12 beginnen zal het hele AQ en war effort-gebeuren op een lager pitje zetten en dat is echt jammer, want dat was echt het hoogtepunt van vanilla-wow.
Ik denk dat de kans groot is dat ze het wel wat gaan gaten en de world events de ruimte nog gaan geven, gewoon om het langer te laten meegaan.
Kan niet wachten.. Ik blijf het een groot gemis vinden. Gewoon spelletjes waar je tig levels hebt om te klooien
Nu alle zones meeschalen zie ik het probleem niet zo. Ik ben twee weken voor de release van cata ingestapt ik kan om die reden ook niet helemaal snappen wat er nou zo speciaal is aan alleen classic. Oke - het was vernieuwd maar ik heb net een poppetje zitten levelen van scratch in de geschaalde zones en dat werkt echt prima. Verder had ik "vroeger" een poppetje gelockt op lvl 70. Tijdens het levelen vond ik de zones en het hele thema van tbc zo leuk dat ik de dungeons kon blijven doen.
Ik bedoel. Wat is er anders/beter/leuker aan alleen classic dan het classic lvl 1-60 gedeelte wat er nu in zit?
Het is niet per se anders/beter/leuker. Het is meer een hang naar nostalgie. Het is ook een beetje opschepperij wat meespeel(t)(de). Patsen dat je al sinds (beta)vanilla WoW speelt.

Combineer dat met het feit dat de game toentertijd erg vernieuwend was. Dat heel veel raids en dergelijke niet al gelijk bij release al tot in den treure beschreven stond op websites met alle tactieken. Je moest zelf tijdens de game ontdekken hoe en wat.

Men vergeet maakt de 40 man raids ook mooier dan het was, want soms zat je gewoon letterlijk dagen te wachten tot dat je ein-de-lijk kon gaan beginnen... Ja, dan is het wel erg fijn als je dan de boss verslagen hebt.
Lijkt me leuk, voor ongeveer 3 dagen. Dan zal ik me wel gerealiseerd hebben hoeveel quality of life veranderingen ik mis en hoeveel 'kill x of y and find z drops' quests er ook al weer waren.

Maar de oude Duskwood zone is we een beetje aandacht waard :)
Vooral van die quests waar je X items moest verzamelen met een droprate van 1 op 10. Daar moet echt de maximale nostalgiefactor over om dat nog leuk te vinden.
Tja de echte fun zat dan ook op lvl 60: hillsbrad, crossroads, world pvp, en daarna stormwind raids, blackrock mountain oorlogjes op woensdag als de horde/ally guilds elkaar tegen kwamen (toen je nog te voet naar de instance moest), wallwalking avontuurtjes.


Voor grinden en Alteracs van 7+ uur heb ik geen tijd en geduld meer.


De OP builds gaat ook snel vervelen in pvp denk ik nadat je de zoveelste keer gestunlocked bent door een rogue of ge-1-shot door 2h windfury crit.


Ik mis het maar het komt nu eenmaal niet meer terug.


Aan de andere kant speel ik nog steeds UT99 en WC3 soms wil je gewoon even je jeugd herbeleven.

[Reactie gewijzigd door ddt15 op 18 juni 2018 13:19]

Ik wil het graag spelen, maar alleen als LFG er niet inkomt. Dat is de vervelendste feature in de huidige versie en haalt het hele sociale aspect uit het spel. Via LFG is het alleen maar dungeons doorbeuken in noodtempo zonder enige aandacht voor interactie of lore. Heel vervelend voor “casual” spelers.
dit. lfg is voor mij de reden geweest om te stoppen met wow. Het hele sociale aspect van het spel was om zeep geholpen. Voor LFG was iets als reputatie op een realm, erg belangrijk, belangrijker dan gold, of je ilevel, of je skillset. Je spendeerde tijd in het leren kennen van je medespeler in je realm, je hielp mee met andere guilds. Mensen die dat verwaarloosde, of gewoon geen leuke company waren in dungeons/raids werden uiteindelijk niet meer uitgenodigd. Voor die mensen is LFG een goed ding, maar moet je vraag stellen of ze nu zo'n aanwinst zijn voor wow.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Call of Duty: Black Ops 4 HTC U12+ dual sim LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6 Battlefield V Samsung Galaxy S9 Dual Sim Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True