Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Nostalrius vraagt opvolger Elysium met klassieke WoW-server te stoppen

Door , 85 reacties

Het Nostalrius-team heeft zijn opvolger Elysium gevraagd te stoppen met het gebruik van zijn bestanden voor het draaien van een klassieke WoW-server. Nostalrius had deze eerder overgedragen, nadat het zelf was gestopt met zijn server.

In een bericht schrijft een lid van het Nostalrius-team dat het altijd de bedoeling was om een thuis te bieden aan spelers die de 'vanilla'-versie van World of Warcraft prefereren. Daarbij zou Nostalrius er altijd naar hebben gestreefd om een officiële Blizzard-server voor elkaar te krijgen. Dat is tot nu toe niet gelukt. De beslissing om Elysium te vragen ermee op te houden, is genomen omdat tot nu toe slechts tien procent van de Nostalrius-spelers naar de nieuwe server is overgegaan en deze server inmiddels bekendstaat als een 'piraten'- in plaats van fanserver.

Daardoor meent Nostalrius in zijn missie gefaald te zijn en zegt het dat het door de overdracht aan Elysium juist moeilijker is geworden om zijn doelen te bereiken. Daarom vraagt het Elysium te stoppen met het gebruik van de in november overgedragen gegevens. Elysium zegt in een reactie gehoor te zullen geven aan het verzoek. Daarnaast zegt het zijn eigen Anathema-server op te zetten, die 'hetzelfde of beter' moet zijn dan Nostalrius.

Nadat alle data sinds de start van Elysium is overgezet, worden alle Nostalrius-gegevens gewist. Elysium stelt dat het 'de fakkel van Nostalrius heeft overgenomen en niet van plan is om deze te doven' en komt met eigen cijfers over de populariteit van zijn servers. Het schrijft dat 52 procent van alle Nostalrius-acccounts in zestien dagen zijn overgezet. Daarnaast zouden 17.000 spelers bij de opening van de server online zijn geweest. Verdeeld over vier realms zijn dat 30.500 spelers.

Nostalrius draaide lange tijd een vroege versie van World of Warcraft, totdat de server op last van Blizzard vorig jaar offline werd gehaald. Daarna gaf het de broncode van zijn serversoftware door aan Elysium, dat zijn eigen variant opende op 17 december. De server is populair bij spelers die de klassieke versie van WoW willen spelen. Blizzard voorziet zelf niet in een mogelijkheid om het spel op die manier te spelen en gaf tijdens zijn laatste BlizzCon-evenement aan dat er niets nieuws over dit onderwerp was te melden. Een petitie om klassieke WoW-servers te introduceren leverde vorig jaar bijna 280.000 stemmen op.

Reacties (85)

Wijzig sortering
Ik vermoed dat Blizzard Entertainment, Nostalrius heeft gedreigd met diverse rechtszaken en zodoende Nostalrius hunzelf proberen te redden door de data terug te vragen van Elysium. Nostalrius zegt dat het hun goal eigenlijk alleen maar hapert, wat dus blizzard legacy/classic servers zijn.

Enfin m.b.t de core, ik denk persoonlijk dat Elysium gewoon een kopie maakt en het hernoemt naar Anathema, en niemand die er dan iets over zegt, speel momenteel zelf op Elysium PvP en ik moet zeggen dat ik het een geweldige ervaring vindt. Ik betaal tegelijk ook een abonnement aan Blizzard, zo kan ik mee snoepen van de laatste content maar voel ik mij tevens nog wel loyaal aan het bedrijf die deze versie van het spel ooit heeft gemaakt.

Kan alleen maar hopen dat ondanks er momenteel geen officieel aanbod is voor classic servers, het er wel ooit van zal komen. Oh en de data van de characters op Nostalrius PvE/PvP die al over waren gezet zijn van wat ik gehoord heb onaangetast gebleven, dan moet je dus wel al hebben over gezet, dat kan nu niet meer.

[Reactie gewijzigd door Argonar op 16 januari 2017 14:30]

Dit is voor iedereen die het nog niet weten....
Het team van blizzard zaten rond te tafel met Nostalrius. ze hebben urenlang gepraat en kwamen tot de conclussie dat blizzard er naar uitkijkt om samen te werken met Nostalrius

Meeting met blizzard + Nostalrius topic:
http://forum.nostalrius.o...c.php?f=2&t=44218#p308858

Meer info over huidige situatie mbt Elysium ( 15 jan 2017):
http://forum.nostalrius.org/viewtopic.php?f=2&t=45489

" ...Nostalrius community is no longer about private servers, it is about official legacy realms."

[Reactie gewijzigd door N1ls op 18 januari 2017 20:17]

Characters die al overgezet waren zullen inderdaad niet verwijderd worden. Gelukkig maar, ik ken een 50-tal mensen in de guild die hier (voor de 2de keer) helemaal niet blij mee zouden zijn.
Ja. Ik heb 3 weken lang non-stop geprobeerd mijn characters over te zetten. Is gewoon niet gelukt. Gisteren kwam ik achter dat ze dus stoppen en je character niet meer kan overzetten. Ik gooi zelf de handdoek in de ring. Ik heb zoveel uur gespendeerd om level 60 te bereiken en ga het niet weer doen. Blizzard heeft het officieel verpest voor mij. Na 7 jaar lang te betalen, vind ik dat ze gewoon naar hun fans moeten luisteren voor een vanilla server. Onzin dat het technisch te moeilijk zou zijn.

Doei blizzard :) ik koop dus ook nooit meer een spel van hun!
jammer hoor , ik vind legacy content op blizzard op dit moment bar slecht met huidige gameplay
Blizzard kan Nostalrius niets maken, aangezien een server als deze niet illegaal is waar de server wordt gehost.

Het lijkt mij eerder dat Nostalrius weer in gesprek met Blizzard is geraakt en op deze manier beter met Blizzard kan communiceren en meer voor elkaar kan krijgen.
Volgens mij is het nog steeds illegaal hoor wat ze doen. Je kan niet zomaar even de IP van Blizzard gebruiken.
Dat doen ze dan ook niet. In de EU is de rechtzaak tegen private servers door Blizzard verloren, omdat de software van de servers volledig zelf geschreven is. In de VS heeft Blizzard wel gewonnen.

De mensen die op deze servers spelen breken wel de terms of service, trouwens.

[Reactie gewijzigd door unilythe op 16 januari 2017 15:05]

heb je daar links van? ben wel benieuwd wat het argument betreffende inbreuk op copyright is van de assets.
Ik heb helaas geen links meer, dit heb ik van jaren geleden.

Het staat me nog wel bij dat als je de DBC files van WoW gebruikt voor je server je in principe wel Blizzard's IP gebruikt, en je dus wel illegaal bezig bent. De DBC files bevatten alle data over spells, objecten, en dat soort dingen. Die data kan met een programma uit de WoW installatie gehaald worden. Veel servers gebruiken die files inderdaad.

Maar ja, daar valt omheen te werken. Zeker in Vanilla WoW, want toen stond er nog relatief erg weinig in die files.

Andere assets gebruik je niet voor een server. Dat wordt alleen door de client (de speler) gebruikt.

[Reactie gewijzigd door unilythe op 16 januari 2017 15:19]

De assets staan natuurlijk lokaal en niet op de server. De vraag is natuurlijk of er geen copyrighted termen door de server geserveerd worden.
Copright van assets worden juist vermeden met dit soort projecten, die zitten namenlijk in de client (die je van cd installeert of van blizzard download), je communiceert alleen met een andere server. Ze reverse engineeren dus de code en dataformats tussen client en server. Ze zitten juist niet aan de assets (of bieden ze aan).
Bedankt voor de uitleg. Stuk duidelijker nu.
Een privateserver bevat geen assets ;)
Vallen quests / quest teksten hier ook niet onder ?
Zover ik weet staan in de database vooral nummers. Account ID, character ID, quest ID, item ID, enz.. allemaal getalletjes die aan elkaar gelinkt zijn. Ergens staat een 1 als quest 47198 complete is op character 1 van account 3.
Geen quest tekst, geen plaatjes, alles wat je in feite nodig hebt staat lokaal op je harddisk. De server vertelt je alleen de getalletjes van wat er in je rugzak zit, waar je bent in de wereld, wie er allemaal in de buurt is en hoe die eruit zien. Allemaal getalletjes, net als de Matrix zeg maar ;)

Zou ook raar zijn om telkens de hele tekst te sturen, als je ook een simpel getalletje kan sturen dat een quest gestart is. Scheelt best wat betreft netwerk verbruik.

[Reactie gewijzigd door grasnek op 16 januari 2017 18:09]

Er staat zeker wel ook quest text in, en die text wordt ook verstuurd naar de client. WoW slaat data op 2 verschillende manieren op:

- DBC files (een soort van locale database)
- Cache

Een aantal dingen zoals Quests worden in de cache ophgeslagen. de eerste keer dat je de quest tegenkomt, wordt de quest opgevraagd aan de server. De server stuurt de data terug, en het komt in WoW's Cache te staan, waardoor je het niet meer hoeft op te vragen tenzij WoW specifiek te horen krijgt dat die data niet meer up-to-date is.

[Reactie gewijzigd door unilythe op 16 januari 2017 18:25]

In de VS nemen ze reverse-engineering wat serieuzer en is het sneller illegaal, vandaar waarschijnlijk.
Reverse-engineering is niet illegaal. Als je op eigen kracht zonder eigendom van een ander te gebruiken een compatible product neerzet, dan is dat (of zou dat) geen enkel probleem (moeten zijn).

Ga je decompilen of neem je zaken over, dan wordt het mogelijk een ander verhaal.

[Reactie gewijzigd door Camacha op 16 januari 2017 15:50]

Reverse engineering is niet per se illegaal.
Een bekend voorbeeld is het reverse engineeren van IBM's PC door Compaq. Gemakkelijk te vinden op internet.
Uit de story, zoals het mij bij staat, is het van belang dat de reverse engineering wordt gedaan a.d.h.v. (functionele) specificaties. Dat is ook hoe dat door Compaq was aangepakt. Team een stelde de specificaties op. Dat ging over de muur naar een compleet ander team twee, dat de Compaq versie programmeerde. Je moet voor het gerecht kunnen aantonen, ter verdediging van je case, dat er absoluut geen hergebruik van code gedaan is. En dat kon Compaq met deze werkwijze aantonen.
Citaat: The key to cloning the IBM-PC was to reverse engineer the BIOS, which was the one piece of the machine that was proprietary IBM technology. But that was a tricky proposition. The BIOS had been published in the user manual, but anyone who had even looked at the BIOS code couldn’t work on rewriting it for fear of tainting the project. Running afoul of IBM’s intellectual property would doom the project.

[Reactie gewijzigd door Permutor op 16 januari 2017 16:28]

Stukje uit de wiki
Reverse engineering of computer software in the US often falls under both contract law as a breach of contract as well as any other relevant laws. This is because most EULA's (end user license agreement) specifically prohibit it, and U.S. courts have ruled that if such terms are present, they override the copyright law which expressly permits it
Het kan vrij ingewikkeld in elkaar steken, in america kunnen ze er iig moeilijk over doen, in europa is het vrijwel een non-issue en gewoon legaal.
Eerlijk gezegd geef ik ze groot gelijk. En dat zeg ik niet vaak over rechtzaken in de VS ;)
Zegt ie getypt van een IBM-clone.
Wat is het verschil tussen een 'fanserver' en een 'piratenserver'? Men kan toch op beide het betaalsysteem van WoW vermijden waardoor het beide in feite toch een 'piratenserver' zijn?

Of betaald men op Nostalrius gewoon abonnementskosten aan Blizzard?
Heb zelf kort op Nostalrius gespeeld, maar dat was een gratis en prive server. Je hoeft niet eens een Blizzard/Battle.net/WoW account te hebben.

Ben vooral gestopt omdat ik tot de conclusie kwam dat de echt vanilla WoW helemaal niet zo lekker speelt :) De herinneringen maken het mooier dan het daadwerkelijk is.
Smaken verschillen natuurlijk. Mijn main op Nostalrius (nu Anathema) heeft ondertussen al meer dan 40 dagen played. Persoonlijk vind ik de 40-man raids veel leuker dan 10 of 25 man. Ook heb je veel meer het gevoel van een community. Je moet wel contact zoeken met andere spelers om iets te bereiken. Spelers waar je tegen vecht in Alterac Valley kom je ook gewoon in de wereld tegen, geen crossrealm battlegrounds & dungeons. World PVP is veel actiever omdat er geen flying mounts zijn... Ik kan zo nog wel even doorgaan over waarom ik Vanilla zelf veel leuker vind. Niet iedereen zal er zo over denken, maar ik vermaak me nog steeds prima in de goeie oude WoW die ik vroeger gespeeld heb. Heeft niets met nostalgie of "rose tinted glasses" te maken, ik vind het gewoon een betere MMO.
Inderdaad, bijna iedereen denkt nostalgisch terug op de oude tijden, maar vergeten de mindere punten. Dat zeggen Blizzard designers ook altijd met de beruchte quote:
"you think you do, but you don't"

Bron:
https://youtu.be/0Wrw3c2NjeE

Als fervent beta WoW speler denk ik dat de nostalgie en het gratis/illegaal kunnen spelen toch een grote groep trekt. En fair enough, het 'versimpelen' van de huidige WoW spelervaring gaat nu mogelijk te ver. Wat men blijkbaar mist is in de huidige WoW is een gevoel van 'community', dat je echt op zoek moest naar goede vrienden en deze moest onderhouden om überhaupt het spel fatsoenlijk te kunnen spelen.

Desondanks hilarisch dat men verlangt naar een tijd waar slechts 0,1% de end dungeon - Naxxramas - kon spelen. En 0,01% deze kon voltooien.

Bron:
https://youtu.be/XBPHRlgczmk

Conclusie: als je nog steeds WoW speelt, dan doe je er verstandig om gewoon de laatste versie te spelen met goede server support en nieuwe ervaringen.
Ik spreek hier natuurlijk enkel voor mijzelf, maar ik zou met veel plezier weer ¤15 per maand gaan betalen om legaal vanilla te kunnen spelen. Het gevoel van community is inderdaad de grootste reden waarom veel mensen spelen.

De dungeon finder en flying mounts hebben het spel helemaal kapot gemaakt voor mij.

Men verlangt trouwens niet naar een tijd waar 0.1% van de spelers de laatste raid haalt, men wil gewoon die laatste raid kunnen spelen. De meeste mensen in de guild waarin ik zit waren toen te jong of te laat begonnen met WoW. Wij willen allemaal eindelijk AQ en Naxx kunnen doen, en niet die versimpelde versie met 25 man die in Wotlk zat.
Daarom zijn er nu 25K plus mensen aan het spelen op elk moment van de dag. Ik speel het zelf ook. En het de reden is niet omdat het gratis is. Want ik speel ook legion.

Ik zou graag 15 euro per maand willen betalen voor een vanilla server.
Herinneringen zijn vaker een stuk mooier dan menig game anno 2017 daadwerkelijk is. Ik denk bijvoorbeeld met leuke en fijne herinneringen terug aan potjes multiplayer Goldeneye 64/Perfect Dark totdat ik een paar jaar geleden nog een keer besloot dit te spelen met een stel vrienden...

Ongelofelijk hoe we het ooit zoveel hebben kunnen spelen met 4 man splitscreen. Niet alleen is er nauwelijks iets te zien ook is de framerate zelden hoger dan 15 fps. Ook puur qua gameplay en mechanics is het in elk opIcht ingehaald. Ook niet vreemd als je bedenkt dat ze inmiddels bijna 20 jaar oud zijn.

En datzelfde gevoel zal Vanilla WoW hebben. Het zal een tijdje leuk zijn vanwege nostalgische gevoelens, echter kun je niet ontkennen dat ook WoW flinke stappen heeft gezet op het gebied van gameplay en structuur van alles. En alhoewel de door Blizzard gemaakte keuzes niet altijd de beste (b)lijken te zijn is het spel, puur kijkend naar de mogelijkheden, opbouw en variatie stukken beter geworden.

Wel ben ik van mening det Blizzard een klassieke server zou moeten aanbieden als daar vraag naar is. Ook qua onderhoud zou het redelijk makkelijk moeten zijn. Pak gewoon de content van de laatste versie voor BC en maak dit beschikbaar voor de spelers. Zet een paar oude servers middels VM's online en geef die paar procent van de spelers waar ze om vragen.
Dat gaat tegen de filosofie van Blizzard in. Ze willen met WoW vooruit gaan en niet terug en stil staan. Plus als morgen een Vanilla server online komt, begint de volgende groep te janken om een server voor TBC. Vervolgens WotLK, Cata, MoP etc....
Als ze een oudere versie van WoW speelbaar willen maken moeten ze toch best veel patches doen aangezien er in Vanilla best veel gaming breaking bugs zatten.

Plus hoeveel mensen zullen echt actief een Vanilla server gaan spelen? Als ze morgen die server de lucht ingooien gaat zeker meer dan 50~60% van de gebruikers het proberen veel van deze mensen zullen daarna gaan klagen want het levelen is kut(grinden is verplicht), dungeons zijn kut(door veel patches in de jaren zijn ze een stuk beter geworden). 2/3 van de class+spec combinaties heb niets aan want geen goede balans.

Veel mensen die klagen dat WoW achteruit gaat zijn ook mensen die al te lang spelen waardoor ze gewoon uitgekeken zijn op de game. Mag het naar 10+ jaar voor vele?

Just my 2 pieces of copper.
laat ze alsjeblieft voor elke expansion een aparte server/realm opzetten maak de oude clients ervoor beschikbaar , en het is veel leuker in de game stappen als nieuwe speler , en leuker om je twinks op oude servers te hebben
WoW Vanilla is natuurlijk ook extreem verouderd. Ik zit er zelf ook niet meer op te wachten. Ik houd de mooie herinnering van weleer in stand :)
De moeilijkheidsgraad maakte het leuk voor mij.
1-mob: leuk., 2e agro erbij, uitkijken. Elite: iemand erbij halen.

WoW retail nu: 1 vs 10 mobs: de speler wint: health nooit onder 90%.

Nostalrius gaf wel aan dat het spel ongelofelijk gedateerd was.

Maar de ouderwetse 40 vs 40 Alterac Valleys die uren duurden, en de world pvp, heerlijk.
Maar sinds Nostalrius kan ik me niet meer geven om dit spel opnieuw te gaan levelen.

En Retail al helemaal niet. Sinds de Kung Fu Panda expansion niet meer gespeeld.
Ik heb geen idee wat ze in deze context bedoelen met "fan" of "pirate"- servers. Hier wordt gewoon gesproken over een private server, wat illegal is.

En nee, men betaald geen abbo kosten aan Blizzard.
Onder welk recht is dit illegaal........ Niet iedereen woont in Amerika of een willekeurig EU land. Dit kan mogelijk prima legaal zijn in China, Rusland, Angola, Andorra etc. Daarnaast is het maar zeer de vraag of gebruikers van deze service (bij legale koop van het spel) inbreuk maken. De overeenkomst van Blizzard is niet in alle landen rechtsgeldig.
Copyright schending...?
Private servers zitten een beetje in een gray area.

Ik heb nog mijn doosje van vanilla wow met alle cd's erin, dus ik heb het spel wel degelijk legaal gekocht. Voor de servers wordt helemaal niets van Blizzard gebruikt, dat is allemaal gemaakt door fans, met behulp van oude screenshots en filmpjes.
Ik neem aan dat bij een fanserver er genoeg WoW spelers zijn die ook een abonnement hebben bij Blizzard. Daarnaast is het doel natuurlijk een hechte community. Bij een piraten editie zie ik het toch meer voor me dat de speler alleen speelt voor het ontwijken van de kosten, ook zal het community idee minder zijn als er veel piraten spelen.
Ik speel inderdaad op Elysium, en heb nog gewoon een lopend account bij Blizzard. Qua content trekt het huidige WoW me meer, maar als speler ben je compleet geisoleerd van andere spelers door systemen als LFG (looking for group) en LFR (raid). Vanilla WoW (Elysium) speel ik omdat je echt met andere spelers samen moet werken om doelen te bereiken, een veel socialere beleving.
Mee eens, Ik speel ook op beide en hoewel paid WoW mooier, soepeler en aantrekkelijker is speel ik op de Elysium voor het nostagiegevoel van vanila WoW.

Eerlijkheidshalve moet ik er wel bij zeggen dat als ik op vanilla speel ik toch wel veel gemakken mis die het huidige WoW biedt. Ook doen bijna geen van de addons die ik in WoW gebruik het op de oude versie :(

Ik ben Naar Nostalrius en later Elysium gegaan omdat ik het gevoel had dat "vroeger WoW leuker was dan nu. In de praktijk blijkt het dat ik toch meer Legion speel dan Elysium, puur omdat ik teveel "gemak" mis op vanilla.
Het is natuurlijk vrij logisch dat je nieuwe Addons die op live gebruikt niet op een maar dan 10 jaar oude versie WoW werken.
Maar ls je op google Vanilla-Addons zoekt kom je sites tegen die nog heel veel oude Addons beiden uit die tijd. Veel van deze Addons werken ook nog lang niet zo gelikt als ze tegenwoordig werken. Ook worden er nog steeds oude Addons ondersteunt en doorontwikkeld, daarvoor kan je het best een kijkje op Github nemen. Daar lopen nog best een aantal projectjes op het gebied op 1.12 Vanilla Addons.
Ik zocht dit weekend naar een werkende versie van oCB. Degene die ik gebruikte bugde in battlegrounds. Op het nostalrius forum vond ik een topic van iemand met hetzelfde probleem. De originele maker van de addon kwam even langs en heeft meteen een nieuwe versie van de addon online gezet :)
Daar ben ik het mee eens, maar het is geloof ik juist het gebrek aan gemak wat spelers samen laat werken en een hechte gemeenschap laat vormen.
Er is geen verschil, Nostalrius noemt het alleen zo om Elysium in kwaad daglicht te zetten. Ze zeggen dat zij geen piratenserver zijn omdat zij als doel hebben officiele legacy servers door blizzard.

Wat ik heb gehoord is dat Nostalrius een rechtzaak kan gaan krijgen omdat ze de source code hebben vrijgegeven en dat dit hun vorm van damage control is. Ze naaien hiermee dus eigenlijk de hele legacy server community om hun eigen hachje te redden.
" Ze naaien hiermee dus eigenlijk de hele legacy server community om hun eigen hachje te redden."

"Naaien".
Ik vraag me oprecht af of ook maar 1 persoon uit die hele 'community', die geen risico loopt om persoonlijk te worden aangeklaagd door een software gigant als Blizzard, de server operator zou bijstaan in de rechtszaal als ze daarmee ook zelf risico zouden lopen.

Ja, heel gek, dat ze hun eigen hachje proberen te redden..
Ze zeggen in hun statement dat ze er zijn voor de legacy community en om te zorgen dat er officiele blizzard legacy servers komen. Door de source code vrij te geven doen ze juist het tegenovergestelde. Denk je dat blizzard dan eerder een legacy server gaat maken omdat Nostalrius aan het dreigen is? (zie de blizzcon 2016 dreigementen van Nostalrius)

Als ze gewoon zouden zeggen dat het stom was om de source code vrij te geven en dat ze dit doen om niet te diep in legale problemen te komen ok. Maar nu doen ze alsof zij de prins op het witte paard zijn, Elysium de boosdoener, terwijl Nostalrius zelf de code aan hun gegeven heeft. Elysium doet dit al veel langer dan Nostalrius en Nostalrius zegt dat Elysium een piratenserver is en Nostalrius een Fanserver(ze zijn beide non profit). Het zijn exact hetzelfdetype servers, piratenservers. Nostalrius werkt op dit moment alleen maar tegen legacy community en het gaat ook nog proberen Elysium neer te halen zodat ze er zelf beter uit komen.

misschien eerst wat meer in de geschiedenis van Nostalrius duiken voordat je dit soort comments maakt.

edit: Misschien om het wat makkelijker te begrijpen, wat Nostalrius zegt waarom ze het doen staat haaks tegenover wat ze aan het doen zijn.

[Reactie gewijzigd door Dutchman1989 op 16 januari 2017 15:17]

Jij mist totaal punt bedoel je. Mijn comment ging niet over de rechtzaak of iets. Het gaat over het feit dat ze zeggen dat ze A zeggen terwijl ze B doen. Ik zeg ook nergens dat het niet logisch is dat ze hun hachje willen redden of wel?!?!? maar de acties die ze nu ondernemen zijn onder een vals motto dat ze officiele legacy servers willen en daarmee naaien ze tegelijkertijd Elysium en DAT is hetgene wat niet ok is.

Zoals ik zei, als ze gewoon zeggen dat ze damage control willen doen , ok. Nu willen ze hun eigen hachje redden terwijl ze zeggen dat het daar niet om gaat en tegelijkertijd halen ze daarmee Elysium neer. Ze willen voorkomen als knight in shining armor en proberen Elysium als de villain neer te zetten terwijl Nostalrius hun de code gegeven heeft.

Ze zeggen dat alles wat ze op dit moment doen is om legacy servers van blizzard een realiteit te maken, maar alles wat ze nu aan het doen zijn werkt dat juist tegen(dreigen tegen blizzard, source code vrijgeven). Maar aangezien je inhoudelijk er niet op reageert is wel duidelijk dat je Nostalrius nooit gevolgd hebt.

[Reactie gewijzigd door Dutchman1989 op 16 januari 2017 18:25]

Ik reageer bewust inhoudelijk niet, omdat ik persoonlijk het hele onderwerp zinloos vind.
Ik reageer wel op jouw reactie, waarop je de echte mensen onderuit haalt omdat ze voor hun echte leven gaan, terwijl jij moord en brand roept om een spelletje.
Naar mijn mening niet realistisch en eerlijk gezegd gewoon asociaal.
Maar het komt inderdaad niet over bij je, laten we het hier bij houden, je hebt je punt gemaakt. :)
reageer dan niet als je inhoudelijk niks te zeggen hebt. Want zoals ik al eerder zei is het normaal om damage control te doen, maar niet ten koste van Elysium waar ook ECHTE mensen werken en ook ECHTE mensen spelen die ook ECHTE levens hebben (want we moeten 'echte' even benadrukken).

Je snapt niks van de topic, je reageert niet eens op hetgeen wat ik zeg, maar je wilt het laatste woord hebben zonder enige kennis ervan te hebben. Vind je mij misschien asociaal, ik ben tenminste geen idioot die op dingen reageert waar ik geen bal van snap en dan zeggen dat de ander fout zit.

"terwijl jij moord en brand roept om een spelletje" je snapt dus echt niet waar het om gaat.

Ik haal niemand onderuit in mijn reactie, ik zeg dat ik het gewoon een kutstreek vind dat ze liegen dat ze barsten en daarmee zorgen dat Elysium misschien ook in de problemen komt, maar jij negeert selectief bepaalde zinnen.

[Reactie gewijzigd door Dutchman1989 op 17 januari 2017 14:04]

Ik weeg af of een spelwereld even zwaar weegt als iemand zijn echt leven en toekomst.
Dát was voor mij de reden om de discussie met je aan te gaan, gaat wel degelijk over het topic, gezien jouw mening daar duidelijk haaks op de mijne staat.
Voor mij was het een no brainer dat iemand zijn echte leven natuurlijk veel belangrijker is dan een spelwereld van anderen, maar interessant om te zien dat daar de meningen over verdeeld zijn :)

Moet wel (als laatste, daarna kan je los) kwijt dat ik het niet chique vind hoe je zo op de persoon af communiceert.
Voegt weinig toen aan de discussie en begint een beetje op (laaggeschoold) moddergooien te lijken.

Overigens hoef ik niet het laatste woord te hebben hoor ;) Als je dag daar fijner van wordt, more power to ya! :)
Ja je zegt dus nu precies hetzelfde als ik, dat het niet raar is om damage control te doen. Lees vorige zin want dit heb je al 4 keer niet gedaan.

Wat Nostalrius nu dus doet is zorgen dat Elysium ook een rechtzaak kan krijgen, dat gaat dus ook om echte mensen... Het gaat niet om de spelwereld, maar het vuile spelletje wat Nostalrius nu aan het spelen is door Elysium zwart te maken terwijl Nostalrius vrijwillig de source code heeft gegeven aan Elysium. Ze spelen moraalridder door te zeggen dat alles wat ze nu doen ten belangen is van de community terwijl alles wat ze doen juist averechts werkt. Dat is het punt wat ik niet vind kunnen.

Als je dit nu nog niet snapt, kijk even de youtube video van Asmongold hierover, misschien snap je het dan wel.

Jij geeft totaal geen argumenten, het enige wat jij zegt is dat het om echte mensen gaat en je gaat niet in op wat ik zeg.

Waarom plaats je dan nog een comment als jij niet het laatste woord hoeft te hebben? Beetje tegenstrijdig.

Grappig dat je begint over dingen toevoegen aan de discussie, er is geen discussie omdat het enige wat jij zegt is dat het om echte mensen gaat en verder niks en alles wat ik zeg negeert.

[Reactie gewijzigd door Dutchman1989 op 17 januari 2017 19:30]

Onderscheid zit vooral in dat Nostalrius echt gemaakt was om het Vanilla gevoel na te bootsen en gericht op mensen die dat gevoel willen hebben.

Veel private server hebben allerlei omwegen om de ervaring makkelijker(grote exp boost, instant gear/levels etc)) te maken en is niet gericht op mensen die niet vanilla feel willen hebben maar gewoon een MMO willen spelen.
Maar elysium streeft exact het zelfde na? Het enige echte verschil met de retail versie van wow is de dynamic spawn rate(die vergroot de spawn rate van mobs als er meer tegelijkertijd worden gedood), maar die is nodig met het enorme aantal spelers(10000 tegenover de ~3000 die vroeger ongeveer op een realm speelde)
Waarschijnlijk dat Nostalrius daarom is overgedragen naar Elysium.

Maar een belangrijk onderdeel van Vanilla was de community, die was erg goed geregeld aan het begin van Nostalrius. Nu zit daar een gat van een jaar in en is die community waarschijnlijk uit elkaar gedreven en voelt het meer aan als een "Free MMO" ipv een Vanilla emulatie
Ik zou niet durven zeggen dat de community uit elkaar gedreven is. Iedereen die redelijk hardcore speelde op Nostalrius wist al ruim op voorhand van de re-release door Elysium. Dit zijn dan ook de mensen die er als de eerste bij waren om hun account over te zetten naar Elysium.

Veel mensen hebben niet de kans gehad om hun account over te zetten, want de token tool was na een paar dagen stuk en heeft niet meer gewerkt tot de grote Nostalrius drama van dit weekend. Die mensen zijn dus hun account kwijt, maar als ik kijk in de guild, zijn toch ongeveer alle raiders er terug als de kippen bij.

Onze community is actiever dan ooit. Effectief 1000+ mensen zien staan pronken in Ironforge met hun epic mounts & Thunderfury's is iets dat ik op retail al lang miste.
Heel veel mensen. Met mij erbij. Hebben nooit hun account overgezet en zijn opnieuw begonnen. Dit omdat het gewoon onmogelijk was om je account over te krijgen. De token generator lag er altijd uit. Heb het over 2 weken tijd zeker 30 keer geprobeerd.
Dit issue hebben een stuk of 6 guildies (op live, niet Elysium/Nostalrius) van mij ook gehad. Die hebben met geen mogelijkheid hun oude chars kunnen recoveren en zijn toen ook maar opnieuw begonnen.

Daarnaast moet ik ook zeggen dat ik het een kul argument vind om het voortstaan van een pirate-server (want dat is wat Nostalrius ook was, laten we het nu niet mooier laten klinken dan het is :p) te baseren op de hoeveelheid oude spelers welke hun account over hebben gezet. Dan geef je dus ook gewoon aan dat je geen drol geeft om nieuwe spelers.
Blizzard zal t gewoon kunnen implementeren in een vorm dat je kunt tijdreizen met je char en naar een vroegere status van jezelf kunt gaan, bijvoorbeeld dat je met hulp van de bronze dragonflight naar WoW 2005 kunt gaan ... voila probleem opgelost begin maar vanaf level 1 :P in het pre-cata azeroth ;) maar dan moet je eerst een level 110 char hebben ^^ en ze kunnen t aanpassen zoals ze willen ... alternate timeline bla bla :D

[Reactie gewijzigd door Metallize op 16 januari 2017 15:47]

Ze hebben oude dungeons en raids niet eens toegankelijk gehouden op deze manier, terwijl er veel mensen met die suggestie waren gekomen. Dan kan ik me amper voorstellen dat ze het hele spel op die manier willen gaan koppelen aan het huidige, om nog maar te zwijgen over de verschillen tussen server/client software en hoe dit botst met vernieuwe systemen zoals talents en spells.

Gewoon 2 verschillende clients & servers aanhouden is de makkelijkste optie :)
In principe is de huidige wow een betere "vanilla" wow.

Blizzard wil geen vanilla server openen.

Gezien deze gegevens is feitelijk gezien volgens de regels de vanilla server zoals nostalrius deze aan bood illegaal (lees: volgens wet en regelgeving niet toegestaan)

Rekening houdend met de normen en waarden in het maatschappelijk verkeer, en de missie en visie van nostalrius als organisatie zonder winstoogmerk, is het vanuit mijn perspectief als logisch redenerend mens met (minstens toch wel enige) integriteit overdreven wanneer hier juridische gevolgen aanzitten.

Imo moeten juridische activiteiten altijd een gevolgstrekking zijn uit maatschappelijk geaccepteerde normen en waarden blijven, zoals deze in beginsel hier ook uit is onttrokken. In plaats van vice versa.

Deze situatie vind ik een prachtig voorbeeld van een uit de kluiten gewassen juridische kwestie. Ik kan alleen maar denken alsjeblieft zeg Blizzard... luister wat minder naar je advocaat die graag uren factureerd en wat meer naar het verstand.
De reactie van Blizzard is niet alleen gedreven door de belangen van hun advocaat.

Het is in Amerika ook zo dat als je een merk niet actief verdedigt, je het merkenrecht eigenlijk per definitie kan verliezen. Niettemin is dat gewoon op te lossen als ze een (gratis) licentie op de merknaam zouden verlenen aan Elysium/Nostalrius, beetje vreemd dat ze dat ook niet wilden doen.
dit geld voor trademarks, niet copyrights

als Nostralrius bijvoorbeeld een shooter zou uitbrengen en het world of warcraft noemt, dan is het een trademark issue dat onder die regeling valt

[Reactie gewijzigd door dakka op 16 januari 2017 15:10]

Ja klopt, het merkenrecht zoals dat in het Nederlands heet (en zoals ik het ook noemde in mijn post).

Maar ik heb begrepen dat dit een van de bezwaren was van Blizzard. Want op het copyright maken ze helemaal geen inbreuk: De server software is namelijk door hobbyisten geschreven, het is geen software van Blizzard. En de client die je gebruikt is gewoon de officiele ongemodificeerde client die de spelers zelf ooit gekocht hebben.

Maar ik heb begrepen dat het juist een probleem was dat het een "World of warcraft" server genoemd werd.
Blizzard is aan de ene kant een echt "gamers-bedrijf" met liefde voor de gamers. Vanuit die optiek kunnen ze een tijdje een oogje dichtknijpen, mits de vanilla servers weinig aandacht krijgen.

Echter is Blizzard ook een gigantisch bedrijf waar het uiteindelijk wel om de cijfers en centen draait. Ze zitten dan niet te wachten op illegale servers die uiteindelijk spelers van hun eigen servers wegtrekken, wat voor reputatieschade en gederfde inkomsten zorgt. Het gedogen kan maar tot bepaalde hoogte. Bij voldoende populariteit op de illegale server ontstaat er uiteindelijk een precedent-situatie als Blizzard niet ingrijpt en dan wordt het dweilen met de kraan open. Het dient ook ter afschrikking naar anderen die mogelijk met het idee van een eigen server spelen.

Je termen "maatschappelijke normen en waarden" klinken heel leuk, maar hebben uiteindelijk geen fluit met de nostalgie van vanilla WoW te maken, de enige reden waarom die servers bestaan. De wet staat in dit geval aan de kant van Blizzard en zij hebben hierin volledige juridische bescherming. Vanilla WoW is het volledige eigendom van Blizzard, ze kunnen ermee doen en laten wat ze willen, en ze hebben hun redenen om geen vanilla servers te draaien.

[Reactie gewijzigd door Morphs op 16 januari 2017 15:12]

Ze zitten dan niet te wachten op illegale servers die uiteindelijk spelers van hun eigen servers wegtrekken, wat voor reputatieschade en gederfde inkomsten zorgt.
Wil toch ook iets zeggen, als mensen liever een tien jaar oude versie van je spel spelen :P . Blizzard kan ook gewoon Vanilla servers opstarten, mijn ¤15 per maand hebben ze direct terug.
Ze zouden licenties aan bepaalde partijen (oa dus Nostalrius) kunnen verlenen voor deze servers met bv een check tegen de Blizzard servers.
Zodat je dus wel vanilla kan spelen, maar niet gratis (account vereist)
Ik heb vroeger ook een flinke tijd WoW gespeeld, maar kan me eigenlijk niet voorstellen waar je op den duur nog het plezier uit haalt bij alleen maar de vanilla versie spelen. Na een x-aantal uren heb je toch alles wel gezien en gespeeld lijkt me?
Maar dat zegt niet dat je het niet graag nog een keer wil spelen. Inmiddels is het wat, 15 jaar geleden dat we vanilla WoW hebben gespeeld? Het gaat er hier ook om dat er in ieder geval een mogelijkheid is voor de mensen die graag hetzelfde spel spelen als toen.
Ja daar heb je ook een goed punt hoor, het is wel nice dat de mogelijkheid er is natuurlijk. Je kan het ook afwisselend spelen naast de huidige versie van WoW met alle uitbreidingen erbij.
Tjah ik mis dat community gevoel ook enorm in WoW.
Ik heb dan ook WoW de rug toegedraaid en ben naar Eve Online gegaan.
Juist dat samen moeten werken, bij een groep horen, etc zoek ik (en velen) in een MMORPG.
Nog geen 1% van de spelers heeft ooit het einde van Naxxramas gezien. Dat is voor velen het uiteindelijke doel.
Ligt eraan waarom je speelt.

Velen speelden puur voor de verslaving aan het raiden.
Nadat ze die gedaan hebben is de fun eraf.

Voor mij was het puur pvp.
En daar kon ik me altijd mee blijven vermaken. Geen expansion voor nodig. De community zorgde voor de content.
Ik denk het onderscheid dat het Nost team maakt omtrent "fan-" en "pirateserver", is of de server in kwestie for profit is, of niet. Nost was duidelijk non-profit. Geen idee of Elysium dat ook/niet is.

Hoe dan ook, ben dit gezeik zat. Het enige WoW-vanilla initiatief waar ik nog op wil wachten is Crestfall (omdat ik meer vertrouwen heb in de technische capaciteit en integriteit van dat team). Als dat niets wordt, dan is het einde verhaal voor mij wat betreft het willen herbeleven van de vanilla ervaring.

[Reactie gewijzigd door PostHEX op 16 januari 2017 15:21]

Dit is voor iedereen die het nog niet weten....
Het team van blizzard zaten rond te tafel met Nostalrius. ze hebben urenlang gepraat en kwamen tot de conclussie dat blizzard er naar uitkijkt om samen te werken met Nostalrius

Meeting met blizzard + Nostalrius topic:
http://forum.nostalrius.o...c.php?f=2&t=44218#p308858

Meer info over huidige situatie mbt Elysium ( 15 jan 2017):
http://forum.nostalrius.org/viewtopic.php?f=2&t=45489
" ...Nostalrius community is no longer about private servers, it is about official legacy realms."

[Reactie gewijzigd door N1ls op 16 januari 2017 21:17]

Natuurlijk zijn er meer dan genoeg mensen die de huidige versie van wow (Legion) helemaal top vinden. Gelukkig maar, we praten over de meest succesvolle game van de afgelopen jaren.

Maar zoals gewoonlijk heb je ook mensen die de eerste versie gewoon het tofste vinden.
Geen easy flying mounts, geen lfg, geen easy gold, geen anonimiteit.

Het huidige wow mag je eigelijk geen MMORPG meer noemen maar meer een SPRPG, wil je de content zien dan kan je alles solo doen zonder ook maar enige vorm van communicatie met andere spelers. Als je de eikel uit wil hangen dan kan je dit doen zonder problemen aangezien de kans dat je de mensen in je party nog een keer tegen gaat komen eigenlijk niet aanwezig is.

De grote kracht achter vanilla WOW is de community, ik heb vanaf release op Nost gespeeld en dan weet je op een bepaald moment met wie je wel moet spelen en wie je moet mijden.
Dit is puur persoonlijk uiteraard de ervaring, je vind dit leuk of je vind dit niet leuk.

Mijn vriendin bijvoorbeeld vind Legion geweldig, die logt in en doet een lfg of een random mythic en is tevreden. Doet de wekelijkse worldboss en zeurt dan weer dat ze gold krijgt op haar bonusroll.

De petitie is getekend door bijna 300.000 mensen wat wel aangeeft dat er zeker animo voor een vanilla server is. Ik heb er ook zoals zovelen totaal geen moeite mee om 15 euro aan Blizzard te moeten betalen (hence dat doe ik nu ook terwijl ik Legion niet speel).

Zolang Blizzard geen constructie aanbied voor ons om vanilla "legaal" te spelen zullen we genoodzaakt zijn om het maar op een "illegale" server te moeten spelen.
Ik kwam deze nog even tegen, en leek me wel toepasselijk voor dit topic.

https://www.youtube.com/watch?v=TZD4xloT8XA

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Nintendo Switch Google Pixel XL 2 LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*