Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 97 reacties
Submitter: paoper

Blizzard heeft naar eigen zeggen de mogelijkheden voor klassieke World of Warcraft-servers onderzocht, maar is tot de conclusie gekomen dat dit moeilijk uitvoerbaar is. Wel overweegt het bedrijf een uitgeklede 'pristine realm'. Blizzard haalde onlangs de Nostalrius-servers offline.

Blizzard heeft een uitgebreide reactie geplaatst op het neerhalen van die populaire servers, die fans beheerden om de originele versie van World of Warcraft speelbaar te houden. Volgens Blizzard zijn 'klassieke servers' al jaren een terugkerend onderwerp, dat eveneens sterk leeft bij de medewerkers van de studio.

"Waarom dan niet Nostalrius ongemoeid laten? Het eerlijke antwoord is dat het niet beschermen van intellectueel eigendom schade toebrengt aan de rechten van Blizzard", schrijft het bedrijf. Om de nostalgie van de eerste World of Warcraft terug te halen, denkt het bedrijf aan een 'pristine realm'. Dit lijkt om een recente versie van WoW te gaan waarbij veel functionaliteit, zoals transfers en boosts, uitgeschakeld is.

Daarnaast zegt Blizzard in gesprek te zijn met de beheerders van Nostalrius. Het neerhalen van de servers leidde tot veel verontwaardigde reacties. Een petitie voor het behoud van legacy servers werd meer dan 235.000 keer ondertekend.

Nostalrius

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (97)

"Waarom dan niet Nostalrius ongemoeid laten? Het eerlijke antwoord is dat het niet beschermen van intellectueel eigendom schade toebrengt aan de rechten van Blizzard",

Met andere woorden, private servers zoals Nostalrius staan het toe om met gekopieerde versies van World of Warcraft te spelen. Dat mag Blizzard toch niet toelaten, de schavuiten.
Als je intellectueel eigendom niet beschermt loop je op den duur het risico dat je je rechten kwijtraakt, en je staat in andere zaken ook niet erg sterk als je het elders wel toelaat.

Blizzard moet in dit geval wel, dat is niet de schuld van Blizzard op zich maar een gevolg van hoe het auteursrechtensysteem in de VS in elkaar zit.
Dat gaat (in America) alleen in beperkte mate op voor handelsmerken, niet voor auteursrecht en octrooien e.d. En voor handelsmerken is dat makkelijk op te lossen door gebruikers van die servers een kosteloze vergunning te geven om van het merk gebruik te maken, waarmee dus aangegeven wordt dat Blizzard geen afstand doet van het merk maar slechts het gebruik ervan wil toestaan aan bepaalde mensen.
Juist! Zo simpel en eenvoudig verwoord en nůg zijn er zo veel mensen die er heilig van overtuigd zijn dat Blizzard simpelweg kwaadaardig is en niets liever doet dan z'n eigen fanbase teleurstellen.
Blizzard zou Nostalrius een licentie kunnen geven, en dan zijn ze ook beschermt.
Er staat in de tekst: " there is not a clear legal path to protect Blizzard’s IP and grant an operating license to a pirate server. " Dus blijkbaar gaat dat niet.
voila zo simpel kan het zijn.
Dat argument van je intellectueel eigendom beschermen klopt.

Maar dat wil nog niet zeggen dat Blizzard dat argument maar niet al te graag gebruikt om zijn eigen fanbase teleur te stellen. Bobby is evil.
Zelfs als die 235.000 mensen een gereduceerd maandabonnement van 5 euro zouden betalen scheelt dat toch 1,175 miljoen aan misgelopen omzet. Per maand. Da's best geld.
Da's peanuts voor ze.

Maar ik zal een ander rekensommetje voor je maken.

In November 2014 kwam Warlords of Draenor uit. Ik had het in geen jaren meer zo druk gezien op mijn server. Allemaal oude spelers die terug waren om WoW uit te proberen. Omdat Blizzard had gezegd dat ze met WoD terug naar de tijden van vanilla en TBC wilden gaan. Mooi niet dus. Fucking Garrisons.

Maar die drukte was een goede indicatie. Een indicatie van hoe graag en hoe veel spelers er eigenlijk niet terug WoW willen spelen. Mij incluis. De getallen zouden zijn dat WoW in November 2014 terug was naar de top van WoW in WLK in 2010. Toen speelden er ongeveer 11 miljoen mensen. Nu moet je die getallen met een korreltje zout nemen. Blizzard telt graag Aziatische spelers en spelers uit EU en NA bij elkaar op. Da's onzin, want de Aziaten hebben andere betaalmanieren. Dat kun je niet met ons vergelijken. Maar stel dat er van de 11 miljoen zo'n 5 miljoen Europeanen en Noord-Amerikanen spelen.
MMO-Champion houdt zelf z'n eigen statistics van spelers "in the west" bij. Via de armory. MMO-Champion zei in April 2015 (5 maanden na verschijnen van WoD) dat ze nog maar zo'n 2 miljoen actieve spelers in the West zagen. De rest had al meer dan een maand niet meer ingelogd.

Dat betekend dat WoW in 5 maanden tijd zo'n 3 miljoen westerse accounts kwijt was ! Dat is 3 miljoen maal 13 euro of $15. Zeg zo'n 40 miljoen dollar per maand ! Dat is $480M per jaar. Een half miljard dollar per jaar misgelopen !

Ik ben er van overtuigd dat er vele spelers zijn die terug WoW zouden willen spelen. Als het spel maar weer een beetje leek op de ervaring die we hadden tijdens vanilla, TBC en WLK. Maar daar is niks van over. Het spel is zonder twijfel niet meer leuk. En het lijkt er op dat: 1) de huidige "architecten" niet meer weten hoe een goede MMO te maken, en 2) Blizzard's upper-management geen verandering wil doorzetten. Naar mijn inschatting wil Blizzard WoW zo lang mogelijk uitmelken, met minimale financiele investering. Met een inkomen van $300M-$400M kun je *makkelijk* een grotere en beter team bouwen, nieuwe mensen opleiden, enz, om je product beter te maken. Maar dat doen ze niet. Express. Want een of andere centenneuker op het hoofdkantoor heeft verzonnen dat je meer winst kunt maken met een goedkoop kutproduct dan met een kwaliteits-spel waar je geld in moet investeren.

Fuck Bobby Kotick.
Dat heeft de maken met het merkenrecht (trademark). Als jij niet actief je merken beschermt, dan verlies je het alleen recht erop. En dan mag iemand anders ook een World of Warcraft gaan maken.

Actied beschermen van je merken is dan ook een must.
Ik vraag me af of dat merkenrecht argument ook stand houdt in andere landen zoals Europa. De software die de private servers draaien, is van de grond af opnieuw geschreven (Mangos). Daar heeft Blizzard dus geen rechten op. En de gebruikers gebruiken de client software waar ze gewoon voor betaald hebben (zoniet is dat niet het probleem van de server beheerders maar de meesten zijn WoW fans sinds het begin). Het maandelijkse geld dat ze normaal betalen is voor de toegang tot de blizzard servers, en die gebruiken ze niet. (En inderdaad het gaat niet om het gratis zijn maar om het spelen van Vanilla dat een heel andere ervaring is die je niet meer op de officiŽle servers kan vinden)

Als je met bijvoorbeeld Internet Explorer een website bezoekt die op Apache draait in plaats van IIS dan maak je toch ook geen inbreuk op het merkenrecht van Microsoft?
Merkenrecht is wat anders dan copyright.

- Het feit dat ze zeggen dat ze World of Warcraft aanbieden op een private server is een inbreuk op merkenrecht. World of Warcraft is namelijk een geregistreerd handelsmerk. Die moeten ze verdedigen.
- Daarnaast is er nog patentrecht. Er zullen vast patenten aanwezig zijn die ingezet worden voor de wijze waarop de server en de client met elkaar communiceren. Wanneer dat zo is, moeten ook deze patenten verdedigd worden, of in licentie afgegeven worden.
- Dan is er nog het fenomeen van copyright. Op alle textures, code, en noem het maar op rust een copyright op de creatie ervan. Vaak is deze nog additioneel beschermd door wederom technieken van die zaken vast te laten leggen in bijvoorbeeld patenten en andere beschermingsconstructies.

Dus ook al hebben ze een eigen server opgebouwd, dan nog bootsen ze een Blizzard server na (dat is schending 1), gebruiken ze merknamen van Blizzard (dat is schending 2) en worden er resources ingezet die door Blizzard zelf gemaakt zijn (schending 3). Het siert de hobbiesten dat ze geld alleen ingezet hebben voor upkeep (de werkelijke kosten) en niet bezig geweest zijn met zelfverrijking. Maar dat is ook de enige reden waarom Blizzard ze niet voor de rechter dagen.

Hoewel ik het begrijp dat mensen de klassieke feeling van WoW willen herleven (ben zelf ook aangehaakt in december 2005), begrijp ik ook heel goed dat Blizzard deze zaken wel moet beschermen. Echter heb ik al wel berichten gezien dat Blizzard in dit fenomeen gaat duiken om te kijken of zij wat kunnen aanbieden.

Je vergelijking die je trekt t.a.v. browsers en apache server gaat naar mijn mening dan ook niet (helemaal) op.
En waarom zijn er dan nog zoveel private servers over die ook al jaren bestaan? Zal vast komen om dat blizzard er actief achter aan gaat.
Omdat de meeste private servers ook gewoon brak waren. Dit op verschillende gebieden. De doorontwikkeling van oude raids bijvoorbeeld, slechte uptimes, te kleine communities zorgden ervoor dat de official servers altijd aantrekkelijk waren indien je het geld ervoor over had.

Nostalrius was dan weer de server die een active development team had, stabiele uptimes en een goede community. Het werd hoe langer hoe meer een geduchte concurrent van de legit live servers van Blizzard. Een concurrent die blizzard zelfs niet kon evenaren omdat dit content aanbood die blizzard niet meer kon aanbieden. Omwille van die redenen was het TM van Blizzard in gevaar en moest actie ondernomen worden.

Hoe neem je actie dat de meeste impact geeft en het beste signaal? Door achter de grootste en meest populaire te gaan: Nostalrius. Het is an sich best logisch dat deze server het slachtoffer is geworden van zijn eigen populariteit in een toch wel heel grijze zone.

Dit is trouwens niet de eerste keer dat een uitgever zo reageert. Voor WoW was NCsoft's Lineage 2 een van de meest populaire MMORPGS. Dit game had bijgevolg ook een hele resem private servers (mede doordat de source codes waren uitgelekt) die als paddestoelen uit de grond schoten. Het bedrijf nam ook actie in coordinatie met de FBI en haalde de grootste private L2 server offline: L2Extreme.
Bron: http://news.mmosite.com/c...0/20061120190829155.shtml

[Reactie gewijzigd door kdegussem op 26 april 2016 19:25]

Tuurlijk ga je eerst achter de grootste aan. Alleen om je trade mark te beschermen(wat blizzard en teusink als reden gaven werkt natuurlijk niet als nog genoeg kleine visjes zijn. je moet het beschermen tegen grote en kleine partijen. niet alleen de gene die je geld kosten.
Tuurlijk ga je eerst achter de grootste aan. Alleen om je trade mark te beschermen(wat blizzard en teusink als reden gaven werkt natuurlijk niet als nog genoeg kleine visjes zijn. je moet het beschermen tegen grote en kleine partijen. niet alleen de gene die je geld kosten.
Nou jou originele vraag was waarom er nog zoveel andere private servers zijn die ongemoeid worden gelaten, en dit was mijn antwoord erop.

Maar even praktisch: als je dit signaal naar buiten brengt en achter je grootste illegale concurrent gaat, dan zullen andere private server voorzichtiger worden door het afradend effect dat het creŽert. Los natuurlijk van de wettelijke verplichtingen die een trademark inhoudt. Maar ja ze allemaal vangen dat gaat niet, al dan niet uit financiŽle overwegingen.
Maar als je over de hele levensloop kijkt is er bar weinig gedaan. zelfs een officiŽle brief naar de server is teveel voor ze. en deze bestonden al voor Nostalrius. Dus waarom ging blizzard specifiek achter Nostalrius. als het puur om trade mark protection ging hadden ze non stop servers moeten sluiten. en niet af en toe en.
Omdat ze de server waren met actief ontwikkel team (waren momenteel bezig met correcte implementatie van AQ), stabiele servers, grote userbase (actief en groeiend) en content (IP) van Blizzard dat zij zelf niet meer kan aanbieden, en bovendien gratis en dus illegaal. Combineer dat met de grote nostalgie onder (ex-)WoW-spelers en je bent er. Spreek om het even elke oldschool wower aan en ze spreken elke lof uit voor Vanilla en TBC in tegenstelling tot de latere patches.

In dat opzicht is Nostalrius uniek en was het een gevaar voor Blizzard, los van alle liefde voor de content en romantiek rondom vanilla.

Alle andere servers waren/zijn minderwaardig dan het product dat Blizzard aanbiedt.

[Reactie gewijzigd door kdegussem op 26 april 2016 20:06]

Ja dat weet ik. Maar het gaat er om dat voor trade mark bescherming geen drol uit maakt of het groot of slechte server is. En dus is een kul reden wat blizzard als reden aangeeft. Tevens hadden ze het gewoon een licentie kunnen geven zoals ze in China hebben gedaan.
Met het verschil dat blizzard actief wou zijn in china en dus verplicht was om een chinese partner te zoeken (wat verplicht is in dat land). Blizzard wilt niet actief zijn op Nostalrius maar wordt met het fenomeen wel geconfronteerd en het is een economische concurrent die eigenlijk geen bestaansrecht heeft. Maar ze kunnen er niet meer omheen. Zeker nu, en dat zie je aan hun bluepost 200k+ mensen hun stem hebben laten horen in favor van zo'n vanilla server.

TM is de tool niet de motivatie. Anders had TM geen bestaansrecht.
Alleen blizzard had wel nostalrius ook een licentie kunnen geven. ze hadden ook de andere servers kunnen aanpakken om hun TM te beschermen. Allemaal smoesjes van blizzard om gewoon de grootste vis te pakken. en als de halve WoW community ontploft gaan ze smoesjes verzinnen waarom ze het hebben gedaan.

Had gewoon de ballen gehad en gezegd we lopen inkomsten mis door nostalrius. en daar hebben we een stokje voor gestoken. Maar misschien komen we met een alternatief.
Juist zou jij het doen?

Jij vindt een technologie uit en plaatst deze op de markt. Iemand steelt een oude versie en ontwikkelt ze verder naast jouw retail versie. Een procentueel deel betaalt niet en gebruikt de illegale versie maar is hevige fan. Zou jij ze een licentie geven? Ik dacht het niet.

Uiteraard dat dit om inkomsten gaat. Als je denkt dat blizz games maakt voor de fun of voor de gebruikers dan ben je fout. Ze zijn uiteraard wel blij dat consumenten hun product mooi, leuk of om het even welk ander positief adjectief vinden want dat betekent niet meer dan een grotere markt. En markt is potentiŽle winst. Nostalrius een licentie geven zou een minderwaardige opbrengst opleveren tegenover hun huidige en eigen verdienmodellen.

Ik denk dat wij een eindeloze discussie hierover gaan voeren. Ik ben ook voor Nostalrius en ik vind jouw voorstel heel leuk en zou er direct opspringen. Maar wat je voorstelt is intellectueel niet realistisch voor een bedrijf zoals blizzard.
Juist zou jij het doen?

Jij vindt een technologie uit en plaatst deze op de markt. Iemand steelt een oude versie en ontwikkelt ze verder naast jouw retail versie. Een procentueel deel betaalt niet en gebruikt de illegale versie maar is hevige fan. Zou jij ze een licentie geven? Ik dacht het niet.

Uiteraard dat dit om inkomsten gaat. Als je denkt dat blizz games maakt voor de fun of voor de gebruikers dan ben je fout. Ze zijn uiteraard wel blij dat consumenten hun product mooi, leuk of om het even welk ander positief adjectief vinden want dat betekent niet meer dan een grotere markt. En markt is potentiŽle winst. Nostalrius een licentie geven zou een minderwaardige opbrengst opleveren tegenover hun huidige en eigen verdienmodellen.

Ik denk dat wij een eindeloze discussie hierover gaan voeren. Ik ben ook voor Nostalrius en ik vind jouw voorstel heel leuk en zou er direct opspringen. Maar wat je voorstelt is intellectueel niet realistisch voor een bedrijf zoals blizzard.
Als ik er winst uit kan maken. en mijn klanten willen het graag zal ik het zeker overwegen.

Ik zeg nergens dat blizzard games maakt voor de fun. Ik zeg alleen dat blizzard eerlijk moet zijn. want het is een kul verhaal wat ze ophangen. Gewoon zeggen dat ze te veel inkomsten mis liepen.
Zelfs met die wet verlies je een trademark niet zomaar. Er zijn vrijwel geen voorbeelden te noemen uit de afgelopen tientallen jaren. Het valt ook ietswat te betwijfelen of een trademark wel direct van toepassing is; de huidige private servers maken het redelijk duidelijk dat ze onofficieel zijn, er is vrijwel geen poging tot misleiding en de WoW trademarks worden/werden vaak niet eens actief gebruikt in hun marketing (let wel: trademarks, niet copyright). Het concept trademark infringement is veel minder specifiek dan waar veel mensen van uit gaan: het is geen volledig alleenrecht op woorden, het is slechts een manier om ervoor te zorgen dat andere bedrijven niets adverteren onder een naam gebruikt door een ander bedrijf zodat er uiteindelijk geen misleiding plaatsvind en zodat een bekend merk geen reputatieschade heeft als gevolg van een ander merk.

Andere IP rechten zijn onder Amerikaans recht niet zomaar te verliezen. Je staat wel minder sterk als het vaak misbruikt wordt en je er niets aan doet, maar een C&D sturen blijft altijd een mogelijkheid met even duidelijke consequenties.
Dat kunnen ze makkelijk omzeilen door de makers van de software voor een keuze te stellen. Een licentie te nemen dat 1§ / jaar kost en we laten het toe. Ze hebben hun trademark beschermd. En kunnen nog altijd andere dat de boel misbruiken een rechtszaak aansmeren.

Vaak willen ze dat gewoon niet doen omdat het in hun andere producten scheurt wanneer gebruikers de oudere games blijven spelen.
Private server laten inderdaad toe om onbetaalde spelers te laten spelen, sterker nog, ze hebben eigenlijk geen keuze, want een betaalde (legale) client kan alleen met de officiŽle servers verbinden.
In vrijwel alle gevallen gaat het niet om spelers die niet willen betalen (integendeel), maar spelers die de originele WoW willen spelen zoals het 10 jaar geleden was. Er is in die tijd zoveel aan de game veranderd, dat je nauwelijks nog over dezelfde game kunt spreken.
Het zou Blizzard sieren om in gesprek te gaan met de oud beheerders van Nostalrius, wellicht kunnen ze tot een technische oplossing komen. Server's van Nostalrius opnemen als officiŽle Battle.net server zou een mooi doel zijn, niet als WoW WoD/Legion server, maar als eigen game, WoW Vanilla.
Spelers nemen dan een subscription via Battle.net, betalen iedere maand net als de normale WoW spelers.
Blizzrd ontvangt geld, Nostalrius beheerders geen stress meer of de server nog wel zal blijven bestaan, spelers tevreden, en eens en voor altijd eind aan de discussie dat spelers WoW Vanilla missen. Win win.
maybe maar.......blizzard vraagt teveel per maand .
als ze nu dat eens aan passen !!!
Ik zou gewoon de normale subscription fee willen betalen om op een classic server te spelen.

Ik betaal nu helemaal niet omdat het spel gewoon niet meer interessant is
je kunt gewoon je speeltijd met in game goud kopen , beetje gamer speelt dus al voor niks :) https://wowtoken.info/ kun je de prijs zien hoeveel goud het je kost
dat hebben ze ingevoerd voor de gold farmers.
je betaald +/- 26 euro voor 60dagen speeltijd dat is al jaren!!!
ze verliezen niet voor niets spelers!!!
als je "gewoon" speeld kun je met gemak gratis spelen , speel nu weer vanaf okt 2015 heb er nog geen geld aan uit gegeven betaal gewoon me speeltijd met goud puur van garrison / shipyard missions .
Beetje jammer van het goudprijsverschil met NA. Bijna het dubbele moeten we in goud neerleggen...
Voor het jaargeld dat je dient te betalen voor WoW kan je amper 2 AAA-rated games kopen @ §59.99 met een klein DLC'tje erbij. Zet daarbij het feit dat de meeste games de dag van vandaag zo zijn uitgekleed dat je haast DLC dient te kopen om een volwaardig game te hebben. Het zal je bijgevolg duurder uitkomen om bijvoorbeeld een cyclus COD of BF mee te volgen dan een jaarabo WoW dat zelfde cyclus volgt.
De perceptie van duur zal hem wel liggen in het feit dat je maandelijks moet betalen wat een psychologische barriere opwerpt. Net zoals micro transacties twee keer niet lijken, tenzij je ze allemaal optelt.

Voor een gamer die intensief speelt is dit peanuts. Ik zou zelfs durven zeggen dat het misschien wel een van de goedkoopste hobby's is die je kan hebben.

[Reactie gewijzigd door kdegussem op 26 april 2016 20:16]

Je vergeet alleen even dat je ook nog eens 50 Euro moet ophoesten voor veelal rehashed content.
Elke keer nieuw land erbij is al lang niet meer van toepassing, ze gebruiken oude gebieden die ze "phasen".

Een tripple A game kost je 50 Euro en kan je daarna (veelal) zonder kosten spelen.
En dat is niet van toepassing bij Call of Duty of een Battlefield pakweg? Kom kom, dit is gemeengoed in de industrie. Niet dat ik er fan van ben, maar dat heb ik er al bijgenomen en me er bij neergelegd na 15 jaar gamen.

De exapnsion rate van Blizz is trouwens om de 2 jaar en kost je om en bij de §34.

edit: ik was de kost van de expansions vergeten, maar zelfs daarmee kom je ongeveer 1 op 1 met reguliere games te staan qua kostprijs.

[Reactie gewijzigd door kdegussem op 26 april 2016 20:16]

Klopt, 1x eten bestellen per maand en je bent al duurder uit, en al die free to play games op je mobiel of op je pc zijn 90% van de keer cashgrab games, alleen het installeren is gratis daarna ben je vaak een veelvoud kwijt aan euro's om het speelbaar te houden..
vraagje speel jij WoW eigenlijk?
en waar jij het over hebt... daar gaat het helemaal niet om.
Een bedrijf MOET zijn intellectuele eigendommen beschermen, ookal zou dit niet in haar voordeel liggen.
"Is tot de conclusie gekomen dat het moeilijk uitvoerbaar is."

Nostalrius-servers weer online brengen, Done :)
Nou nee, het grote probleem is dat als persoon of groep A met het intellectueel eigendom van Blizzard aan de haal mag gaan zonder kosten etc, dan mag een ander dat ook althans dat zal zeker in een rechtszaak gebruikt worden als argument om copyright infringement goed te praten.
Om die reden kan Blizzard simpel weg niet toestaan dat de Nostalrius servers weer opgestart worden zonder dat ze dat gat dichten.

Er is een mogelijkheid waar mee zo wel Blizzard als Nostalrius tevreden zouden kunnen zijn. Door een symbolisch bedrag af te spreken zeg $1 per jaar bijvoorbeeld kan Nostalrius netjes de rechten verkrijgen om de servers te draaien zonder dat Blizzard een gat in de copyright regels creeert want er is een licentie die netjes betaald wordt.
Een andere optie zou kunnen zijn om simpel weg een aantal van de Nostalrius beheerders in dienst te nemen en het een Blizzard product te noemen, maar dan moet men wel vaste kosten gaan rekenen want een bedrijf als Blizzard stelt andere eisen aan servers dan een hobby clubje en die eisen kosten nu eenmaal geld om te onderhouden.

Ik vermoed dan ook dat er waarschijnlijk een overeenkomst gaat komen tussen Blizzard en de Nostalrius beheerders om de servers weer in de lucht te brengen maar daar wel een licentie voor af te nemen. Blizzard doet een soort gelijk iets om de dienst in China aan te beiden want daar mag een buitenlands bedrijf geen online diensten aanbieden zonder een Chinese partner.
De beheerders van Nostalrius hebben zelfs aangegeven dat Blizzard de source code direct mag hebben. Dus ik vind dat moeilijk uitvoerbare maar een onzinnig iets.

Ookal spelen er maar 4000 man op deze "classic" server, dat is al 2x zoveel als de gemiddelde connected realm nu. Mijn eigen server, die als high pop word beschouwd heeft op peak t imes 3000 man online. Dus de reden dat het te duur zou zijn is ook vreselijke onzin, ze kunnen connected realms die compleet dood zijn ook gewoon in leven houden..

Blizzard snapt werkelijk niet wat deze spelers nu juist willen. Ze willen gewoon weg geen Warlords of Dreanor of Legion, ze willen terug naar de oude expansion. Pristine realms gaat dus werkelijk niets oplossen als het komt.

[Reactie gewijzigd door Zenety op 26 april 2016 17:42]

Dat het te duur zou zijn gaat natuurlijk niet om die paar servers, maar om de uren die nodig zijn om dit op te zetten. Dat het al gedaan is door een paar vrijwilligers zegt daarbij niets, want het moet wel aan Blizzard's standaard voldoen.

[Reactie gewijzigd door Spacejockey op 26 april 2016 18:48]

Blizzard standaard was destijds (tijden van Classic) niet altijd even zoals je nu gewend bent hoor, ik kan mij de gemixte gevoelens nog wel herinneren van de Ahn'qiraj opening op Quel'Thalas EU. Veel mensen waren online maar boten van Ratchet naar Booty Bay landen uiteindeljik in Stonetalon Mountains en de vele disconnections zorgden er voor dat veel mensen het niet (goed) hebben kunnen ervaren. Jammer want het was best een leuk evenement.

Point being Blizzard of third party, er zal altijd wel eens een foutje worden gemaakt.

[Reactie gewijzigd door Argonar op 26 april 2016 21:43]

Ik ben het hiermee eens, de spelers van 'Vanilla WoW' zijn denk ik klaar met de expansie verslaving van Blizzard.
Elke patch komt er een nieuw land bij en verhuizen dus alle spelers naar dit land toe.
Nieuwe spelers zijn ook meteen de benodigde start level voor de nieuwe content en hebben de nieuwe content dus vaak al helemaal grijs gespeeld voor zij er ooit aan denken om aan een level 1 character te beginnen.
Dan begin je een level 1 Character kom je er achter dat de hele realm bijna leeg is,
Dan word het saai en stoppen ze ermee.

En een serieus probleem is dat het allemaal veel makkelijker is gemaakt...

[Reactie gewijzigd door bozkuu op 26 april 2016 19:23]

ik gok eigenlijk dat je hier juridisch gezien niet mee weg komt,

er zijn in meerdere landen namelijk wel rechtsgevallen geweest waarin symbolische bedragen afgedaan werden als 'om niet', en zodra iets verkocht wordt 'om niet' wordt het jurische gezien niet verkocht.

mogelijk zit dat met licenties anders omdat je daarin vrijer bent om voorwaarden te stellen, zoals dat je je vooraf moet registeren, non commecial moet zijn ... daardoor ben ik zeer benieuwd of men idd tot iets van een regeling zal komen.
WoW in China is inderdaad niet officieel in handen van blizzard. Ze hebben ook een aangepaste WOTLK gekregen omdat er skeletten in waren(als je in China dood gaat krijg je een grafsteen). Ook MoP was een probleem omdat er panda's in kwamen.

En in China kan je ook per uur betalen. Wat in de vs/eu totaal niet mogelijk is.
Ik dacht juist dat MoP juist gemaakt was om bij de Chinese markt in de smaak te vallen? Iedereen die ik hier in Europa sprak vond het maar kinderachtig ('Kung Fu Panda') en bijna geen van mijn vrienden in WoW hebben de uitbreiding gekocht. Ik ben er toen zelf ook mee gestopt.

Het was toen toch al niet echt leuk meer. Cata vond ik wel leuk om nog een keer de hele wereld te zien met alle veranderingen maar toen was alles al zo easy mode dat er qua spel niet veel meer te beleven was.

Ik zou ook best nog wel eens vanilla willen spelen eigenlijk. Ik ben nooit echt een hardcore WoWer geweest maar ik vond het ook achteruit gaan.
mogen ze niet doen, of iedereen mag plots warcraft spellen beginnen maken en merchandise verkopen omdat ze hun trademark dan verliezen. Ze willen nu een veilig, legaal en gecontroleerd alternatief bieden, daar mag je als fan alleen maar blij om zijn ipv gefrustreerd
Tenzij ze een licentie geven aan Nostalrius om die server te draaien voor een klein bedrag per maand/jaar. denk dat ze met alle liefde 1 euro/dollar p/m willen betalen om de licentie te krijgen.
Mogen ze prima doen, dat heet "Licensing".
Ze mogen niet toestaan dat mensen het zonder licentie gebruiken, maar dat zegt niet dat ze geen licentie mogen geven of in elk geval het gesprek daarover niet aan zouden kunnen gaan.

Daarnaast kan onderdeel van een licentie ook bijv. een terugwerkende kracht bevatten waarin beide partijen overeenkomen dat de in het verleden niet gelicenceerde handelingen danwel onrechtmatig waren, maar wegens de licentie met gesloten beurs zijn geschikt op Nihil waarde.
Een fangroep heeft pas geleden ook een mod gemaakt voor Age of Empires 2. Microsoft was zo onder de indruk dat ze het officieel hebben gemaakt, het is nu dus een officiŽle expansion geworden die Microsoft support. Zoiets is vast mogelijk denk ik.
Tuurlijk. Ook kan je gewoon een licentie geven aan x persoon/bedrijf onder strenge voorwaarden. Maar blizzard wil dat helemaal niet. Er zijn genoeg private servers in omloop. Alleen de meeste succesvolle worden aangepakt. Anders zijn ze hun trademark kwijt? Yea right.
Ik denk dat die 'pristine realm' inderdaad weleens een oplossing zou kunnen zijn, maar wat is het probleem met transfers? In ieder geval zou ik het trager levellen + de moeilijkheidsgraad terug willen zien.
Absoluut geen oplossing. Spelers (waaronder ik) op nostalrius/kronos spelen echt niet enkel daar omdat het levelen zo snel is geworden. Homogenizen van classes / content die niet rewarding voelt etc zijn veel grotere problemen. Komt nog bij de totale lack of atmosphere in huidige raids die men dan moet doen, want het is niet zo dat men dan 'stopt' om MC te progressen met blizzards idee, nope, je gaat gewoon all the way to 100/110, geen progressie whatsoever.


Hopelijk is het beginnetje nu gemaakt om daadwerkelijk ooit in de toekomst echte progression realms te krijgen ala de private servers nu. "Pristine realms" is echter een belachelijk slecht idee. Hopelijk kan de nos-crew dit duidelijk maken.

[Reactie gewijzigd door xtrmx op 26 april 2016 18:12]

et eerlijke antwoord is dat het niet beschermen van intellectueel eigendom schade toebrengt aan de rechten van Blizzard", schrijft het bedrijf.
Wat een drogreden van Blizzard. Ze hadden gewoon met de beheerders van Nostalrius om tafel moeten zitten en en overeenkomst kunnen afsluiten welke voor beide partijen juist tot een vruchtbare samenwerking zou resulteren.

Nu plempen ze dictatoriaal de deur dicht.
En de gebieden + quests die door Cataclysm vernietigd zijn. Maar dat lees ik hier niet terug. Voor mij dus niet genoeg oplossing dus
Het tegenovergestelde word ook niet beweerd, je kan er redelijk vanuit gaan dat als ze een pristine server opzetten en al het genoemde uitschakelen dat het een gewone old school WoW word.
Mij ging het om de world pvp, Ik ben gek op ganken en dan een massagevecht uitlokken van allemaal 60s (of andere levels).
Het reizen naar een zone met een ander klimaat, leuk.
Voor het eerst naar STV gaan om te questen...."oooohsh*t, is er echt geen zone die ik eerst kan doen?"
De reden dat ik vroeger in Vanilla zo traag ging in het levelen was omdat ik altijd in WSG aan het pvp en was of dat ik ergens aan het pvpen in een zone was.
En dan een pvp instance, AV -heerlijk om er uren in te vertoeven-, WSG, lekker, AB, minder maar kon er mee door.

Nu heb je veel teveel (pvp) instances, die meeting stones en instant zoning in de dingeons zorgen er voor dat er geen gevaar meer is.

En voo rmij dus veel minder targets.
(en nee, arena rond een pilaartje huppelen met een healer naast me was echt niet mijn ding)
WOW retail, geen uitdaging, alleen maar een lobby spel geworden, en veel te gehaast.
Ze kunnen net zo goed alle zones onder lvl 90 deleten.

Nostalrius was leuk, maar k ga echt Blizzard geen geld geven als dank voor een spel dat ze zelf kapot gemaakt hebben.

[Reactie gewijzigd door Toka op 26 april 2016 20:41]

Omdat de server economie ook onderdeel zal zijn van zon pristine realm. M.a.w. iedereen van scratch beginnen, en dus geen gold inbrengen middels transfers.
wat is het probleem met transfers?
Al eens regelmatig voorgekomen dat een kleine (gezellige?) realm met een gezonde economie ineens wordt overspoeld met complete guilds die transsferen (om bij een volgende patch een RealmFirst te kunnen halen), die weer hun fanboys meenemen, die op zijn beurt weer de (chinese) farmers meetrekken.
Soort van sprinkhaan-plaag effect.
Beter zou zijn dat ze gewoon een andere game lanceren wow_classic poef klaar. die totaal los staat van wow normaal.
Moeilijk, maar toch kon Nostalrius (en diverse anderen) dit dus wel jaren lang zonder veel problemen blijven doen.

Een uitgeklede versie zonder boosts en transfers van de huidige expension is natuurlijk ook 0,0 waarde, het gaat juist om de Vanilla tijd (ok, ik persoonlijk zou liever TBC of maximaal LK hebben) die mensen 1 op 1 willen blijven spelen. Kan best zijn dat de huidige client zoveel is veranderd qua graphics, landschaping en mechanics dat een Vanilla nooit meer in huidige settings kan draaien, geen idee wat er clientside nog over is van de oude vanilla gebieden. (zoals silvermoon en omgeving een 'aparte' instance was tov rest van de wereld).
Je zal waarschijnlijk zoiets krijgen als met de test realm, dus extra/andere bestanden waar nodig. Het grootste probleem is denk ik dat er in de oude versies bugs zitten die later zijn gefixed (en te vinden zijn door de patch notes van de patches daarna te bekijken). De bugs eruit halen zal wel te veel tijd kosten.
Daar hebben we een mooi woord voor: "Bug-compatible" :)
Maar Silvermoon was geen vanilla, daarom was het ook een instance, anders konden spelers zonder TBC er ook in komen.

Maar idd ik neem aan dat de Vanilla spelers gewoon de oude client gebruiken. Immers waarom zouden ze de oude gebieden er in laten? Er is ontzettend veel veranderd. In Vanilla (of beter: voor Cataclysm) zou je bijvoorbeeld nooit in Stormwind hebben kunnen vliegen, de daken van de gebouwen (die je niet van de grond kon zien) hadden niet eens polygonen, als je er met een hack overheen vloog dan leek het net een filmdecor met van die kartonnen gebouwtjes :)

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 27 april 2016 01:03]

Ze denken er alleen maar aan om nieuwe servers te openen en daar de huidige build op te laten draaien, met een aantal aanpassingen. Dit zijn de volgende aanpassingen, direct uit het bericht van Blizzard:

"In essence that would turn off all leveling acceleration including character transfers, heirloom gear, character boosts, Recruit-A-Friend bonuses, WoW Token, and access to cross realm zones, as well as group finder."

Oftewel: hebben we dan echt een Vanilla experience? Dit vraag ik me toch af...
@hebben we dan echt een Vanilla experience?

Nee vind ik niet, die services zijn leuk dat ze uitgeschakeld zijn maar het ging toch echt meer om de sfeer en level 60 battlegrounds en raids... de vele uren in Alterac Valley, Molten Core, Blackwing Lair, Ahn Qiraji, Onyxia. Die pristine realm zie ik eerlijk gezegd niet zo zitten. :)

[Reactie gewijzigd door Argonar op 26 april 2016 17:50]

En daar was ik al bang voor, ik ben het namelijk helemaal met je eens.
Ja want die meuk hadden we destijds ook al niet.....
Goed dat ze tenminste in gesprek gaan!
Zou toch mooi zijn als Blizzard samen met de beheerders van Nostalrius opnieuw zoiets kunnen lanceren. Ben alleen bang dat Blizzard daar wel weer maandelijkse kosten aan toevoegt.
Dit zal voor de meeste spelers van het oude Nostalrius waarschijnlijk geen probleem zijn.
Ik vraag mij af in hoeverre Blizzard hiermee goed zou doen. Weliswaar zijn features die later zijn gekomen uitgeschakeld, toch denk ik niet dat zoiets het echte nostalgische gevoel teruggeeft waarvoor mensen graag eigen private servers zijn gaan installeren en gebruiken.

Aan de andere kant begrijp ik Blizzard ook wel; er is een potentiele markt hiervoor en met 235.000 mensen die dat ook aangeven middels de petitie, is dat ook niet te ontkennen. Vraag is alleen nog, of de kosten opwegen tegen de baten.
Als het private servers lukt, dan moet het Blizzard ook wel lukken.

Gewoon een onzin verhaal dus dat het moeilijk uitvoerbaar is.

Ze willen gewoon niet hun eigen playerbase kannibaliseren en dat snap ik volkomen.
veel mensen vinden de challenge en de community gewoon een stuk beter dan wat hij nu is op de current expansion. elke expansion wordt er weer meer naar een singleplayer ervaring toegewerkt of
wordt het spel makkelijker gemaak of its anders flashy toegevoegd . veel mensen willen een challenge die willen niet in 1 dag lvl 100 zijn of dungeons doorwalsen of slechts dailies doen.

de originele wow is gewoon een heel goed spel waar mensen maanden hebben doorgebracht. de uitdaging is best hoog en het feit dat je met 40 man raid en soms quests heb die je niet alleen kan doen bouwt een band op met mensen iets waaar je naar streeft in een mmorpg. open world pvp speelt daar ook een rol in.

ik zal er zo een paar dollar voor over hebben om het weer te spelen

maar niet voor de pristine servers dat is gewoon niks behalve iets moeilijker lvlen en als je eenmaal max lvl bent zit je in hetzelfde schuitje met dezelfde content als die andere hebben dan veranderd er nog niks mensen willen gewoon terug naar vroeger.

[Reactie gewijzigd door Bartosy op 26 april 2016 19:32]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True