Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 149 reacties

De Nostalrius-servers, die de originele versie van World of Warcraft speelbaar hield voor gamers, zijn offline gehaald. De fans die de servers onderhielden, hebben dit gedaan nadat advocaten van Blizzard eisten dat de stekker eruit ging.

De Nostalrius-servers draaiden World of Warcraft-versie 1.12, de laatste versie van de game voordat de eerste expansion uitkwam. Daardoor bevatte de game ook niets van de content uit de vele expansions die later voor de game is uitgekomen. Nostalrius heeft ongeveer een jaar bestaan, maar wordt op 10 april in opdracht van Blizzard offline gehaald. Het bedrijf vindt namelijk dat er sprake is van een inbreuk op zijn auteursrechten.

De World of Warcraft-versie had 800.000 geregistreerde spelers, waarvan 150.000 actief bezig waren met de game. Voordat bekend werd dat Blizzard de servers offline wou hebben, was het team achter Nostalrius, Nostalrius Begins, bezig met de ontwikkeling van de Ahn'Qiraj-raid. In deze versie van de raid is het mogelijk voor veertig spelers om gezamenlijk ten strijde te trekken in een dungeon.

Het team achter de servers heeft besloten om binnenkort de broncode en geanonimiseerde spelersdata vrij beschikbaar te stellen, zodat de community kan bepalen 'hoe de toekomst van Nostalrius eruitziet'. Vermoedelijk hopen de ontwikkelaars dat het initiatief daardoor wordt doorgezet. In een petitie aan Blizzard vragen ze aan het bedrijf om de servers toch toe te staan en om het mogelijk te maken voor vrijwilligers als zijzelf om zogeheten 'legacy'-servers te onderhouden. De petitie heeft op het moment van schrijven 21.000 handtekeningen verzameld.

Nostalrius

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (149)

Helaas inderdaad. Enorm veel tijd in deze private server gestoken en dus uiteindelijk voor niets. Was natuurlijk ook te verwachten. Er waren pieken dat er 15.000 mensen tegelijk online waren. De oude vanilla WoW servers hadden een gemiddelde van 2500 spelers per server.

Het mooie van Nostalrius was dat ze niet om donaties vroegen in ruil voor in-game items of bonussen. Je kon de server kosten direct betalen aan de hoster. En er dus zelf voor zorgen dat de servers online bleven. (net zoals de serverkosten voor Reddit bijvoorbeeld) Op deze manier waren alle spelers in-game gelijk en duurde het voor iedereen even lang om level 60 te worden. In de huidige patch van WoW ben je in een paar dagen level 60. In patch 1.12.1 duurt dit sowieso wel 3 tot 4 weken als je lekker snel gaat.

Een redelijk groot deel van de community vraagt al jaren om legacy servers (zoals bijvoorbeeld runescape dit heeft gedaan), maar helaas heeft Blizzard al meerdere malen gezegd dat ze hier geen plannen voor hebben. Als je op het fora van Battle.net zoekt op vanilla+server, krijg je alleen al 14.000+ resultaten... http://eu.battle.net/wow/en/search?q=Vanilla+server

Voor nog een boel informatie: https://www.reddit.com/r/...zard_is_suing_nostalrius/

[Reactie gewijzigd door Zenety op 7 april 2016 14:42]

Sinds de overname door Activision vraag ik me bij negatieve berichten steeds af waar de oorzaak nu werkelijk ligt. Heeft inderdaad Blizzard de beslissing genomen, of wordt zoiets door Activision bepaald?

Naar mijn mening was de verkoop van Blizzard een slechte stap en is sindsdien langzaam veel van de oude glorie verloren aan het gaan.
De oorzaak hiervan ligt in het feit dat als Blizard dit soort zaken toestaat, ze hun merkenrecht verliezen.

In de VS is het heel simpel: Je verdedigt je merkenrecht f je verliest het. Blizard is dus, simpelweg, verplicht om deze server offline te laten halen anders ontstaat er vanzelf een wildgroei waar ze niets meer aan kunnen doen.
De oorzaak hiervan ligt in het feit dat als Blizard dit soort zaken toestaat, ze hun merkenrecht verliezen.

In de VS is het heel simpel: Je verdedigt je merkenrecht f je verliest het. Blizard is dus, simpelweg, verplicht om deze server offline te laten halen anders ontstaat er vanzelf een wildgroei waar ze niets meer aan kunnen doen.
Dat is niet geheel waar. Ja, inderdaad je verdedigt je merkenrecht of je verliest het. Er is echter nog een derde optie: geef de organisatie achter deze server een sublicentie, waarmee ze onder bepaalde voorwaarden bepaalde dingen zouden kunnen doen. Dan kun zou je bijvoorbeeld kunnen afdwingen dat men alleen Vanilla mag aanbieden en misschien dat ze een api moeten gebruiken, zodat alleen betalende Blizzard gebruikers erop kunnen.
Maar dat is een kwestie van ROI: Als Blizard deze licentie afgeeft dan legt dat ook verantwoordelijkheid neer bij Blizard.

Zodra een betalende Blizard klant toegang krijgt tot een server die niet onder beheer van Blizard is, loop je een grote kans op gezichtsverlies. De gebruiker zal de verantwoordelijkheid voor enige problemen bij Blizard leggen. Dat kost een enorme berg goodwill.
Dat betekend dus dat Blizard techneuten zich bezig zullen moeten houden met deze server. Linksom of rechtsom moet Blizard namelijk hun goede naam beschermen.

Die investering is het simpelweg niet waard. De keuze tussen merkrecht kwijtraken, merk schade of merk verdedigen is dan heel eenvoudig; alleen het merk verdedigen is dan een zinvolle optie.
Niet helemaal waar. Ze zouden simpelweg toestemming kunnen geven. Als dat op papier staat hebben ze hun merk beschermd.
Blizzard is nog steeds Blizzard. Activision-Blizzard (Activision en Blizzard vallen hieronder) schijnt weinig tot niks te kunnen zeggen over wat Blizzard doet voor zover ik me herinner.
Dat wordt altijd zo gebracht als er iemand overgenomen wordt. Alles blijft hetzelfde.
Meestal is het een jaar later al niet meer zo. Ook logisch, want waarom zou je iets overnemen als je dan geen vinger in de pap zou krijgen.
In dit geval denk ik niet dat dit komt door die overname.
Uiteindelijk draait alles om belangen. Deze servers waren niet in het belang van Blizzard, aangezien de spelers wel hun spel spelen maar niet bijdragen aan het verdienmodel van Blizzard. Dus het lijkt mij logisch dat ze er ook iets tegen proberen te doen, of ze nu wel of niet overgenomen zijn verandert daar niets aan.
Aangezien het natuurlijk dweilen met de kraan open betreft, zullen ze de grootste bij voorkeur aanpakken, omdat die hun belangen het meest schaden.
Overigens vind ik het wel interessant hoe het nu zit wanneer de server software geheel zelf gebouwd is. Voor hoever is er dan copyright infringement?
Toch gaat dit ook nog wel goed.
Denk bijvoorbeeld aan VMware.
Nu dat EMC overgenomen wordt door Dell, blijft VMware buiten deze deal.
Voor hoever is er dan copyright infringement?
Als ik een nieuw boek schrijf over Harry Potter of James Bond, dan heb ik hier ook mee te maken. Ik maak gebruik van personages, titels, etc. die al onder het copyright vallen. Als ik ondertitels maak voor films, valt dat ook onder het copyright van de makers van de film. Ik ben immers het script aan het vertalen.
Als ik een cover maak van een bestaand muziek nummer, dan moet ik daar de rechthebbenden ook om toestemming voor vragen en hen hier royalty's voor betalen.

Velen zullen dit niet zo zien, maar wettelijk liggen de zaken wel zo.
Aldus Blizzard developers _en_ voormalig Blizzard developers zoals Ghostcrawler.
Veel tijd gestoken in een game, voor niets. Maar, leg me dan eens uit waarom je games speelt? Die speel je toch voor je plezier? Heb je dan geen plezier gehad in het spelen op deze legacy server?

Games spelen doe je per definitie voor niets behalve voor je eigen plezier en ontspanning.
Veel spelers schijnen alleen te geven om braggng rights en halen hun plezier dus niet uit spelen maar om iets te hebben wat iemand anders niet heeft, daarom zie je ook de nostalgie naar vanilla waar tijd en niet skill het belangrijkste was om zeldzame gear te verzamelen.
Dat en roze bril syndroom zijn imho de primaire redenen voor het feit dat sommige mensen naar vanilla verlangen.
Ik durf te wedden dat er veel overlap is met de mensen die naar vanilla zeggen te verlangen en degene die continue zeuren over LFR of vliegen: hun speelplezier komt niet uit het spel maar is direct omgekeerd evenredig gekoppeld aan het verminderen van mogelijkheden en speltoegang van andere spelers.
Als je ergens goed in bent of daar extra tijd in stopt mag dat toch ook best beloond worden? Sterker nog de game is groot geworden door dat soort acties. Ik herinner me goed dat ik in vanilla nog een grote noob was en vlak voor TBC pas lvl 60 behaalde toch vond ik het om in Orgrimmar rond te lopen en mensen met tier 2 & tier 3 gear rond te zien lopen. Ik voelde me eigen totaal niet buiten gesloten maar juist gemotiveerd om erop uit te gaan en beter te worden iets wat bij mij na WOTLK wegging. Zonder enige vorm van tijd of skill te investeren behaalde iedereen items die veel te goed waren waardoor de raids een cakewalk werden. Wat mij betreft had TBC de gear progression het best geregeld.
Zonder enige vorm van tijd of skill te investeren behaalde iedereen items die veel te goed waren waardoor de raids een cakewalk werden.
En dat is dus precies mijn probleem:dit is gewoon niet waar,, je kunt het blijven herhalen of als afleiding blijven gebruiken maar uiteindelijk zijn raids gewoon moeilijker geworden en veel mensen die tijd genoeg hadden kwamen erachter dat ze op dit niveau skill-wise gewoon niet konden meekomen.

Hoewel tijd nog zeker invloed heeft op bepaalde zaken die je een special snowflake gevoel kunnen geven is het al lang niet meer de factor die het in vanilla en tbc was.
Tegenwoordig is het primair je eigen kunde die je progressie beinvloed en een stuk minder de tijd die er in kunt steken, je kunt die waarheid verstoppen door met de wolven mee te huilen dat alles zogenaamd makkelijker is geworden of je kunt accepteren dat dat model gewoon niet meer bestaat in wow. (en terecht imho)

Ik snap dat dat moeilijk te accepteren is als je speelplezier afhangt van de mate waarin ander mensen iets niet kunnen behalen, maar er zijn veel meer mensen die gewoon spelen voor de fun in het spel en blizzard snapt dat.

[Reactie gewijzigd door blouweKip op 7 april 2016 22:12]

En nu log je 2x per week in doet je raids krijgt je gear net zoals alle andere 5miljoen spelers verder doe je je daily waar je geen reet aan hhebt. Ik vond het niet erg om atunements en consumables te farmen omdat je die shit voor een DOEL deed. Dat doel is er nog maar kost tegenwoordig nog maar 2dagen per week MAX... De rest van de week verveel je je eigen te pletter of kun je lekker de unbalanced wow PVP gaan doen.

Mij niet gezien ik betaal gvd maandelijks en dan wil ik ook shit te doen hebben tijdens die gehele maand en als ik die dingen dus doe wil ik daar voor beloond worden en daar is niets mis mee. Dat blizzard en jij daar anders over denken maakt het niet meteen de waarheid want ik denk dat ze een vele grotere playerbase hadden overgehouden met het oude systeem.

Sorry voor het gebrekkig Nederlands ben een beetje moe :P
Farmen is geen skill, er zijn juist veel mensen die het spel zijn blijven spelen omdat kunstmatige barrieres die geen skill vereisen er niet meer zijn, het feit dat je geen antwoord geeft op de vraag is al wel indicatief dat je diep vanbinnen weet dat ik in de goede richting zit.

Er is genoeg in de plaats gekomen voor die saaie grind, dat het daardoor lastiger is geworden om je speciaal te voelen alleen vanweg een tijdsinvestering die iemand anders niet kan doen: zie het als een uitdaging.
First: Ik zeg nergens dat farmen een skill is farmen is EFFORT. je doet moeite en neemt de tijd om verder te kunnen geraken dan anderen net als in het echte leven.

Ten tweede stel je helemaal geen vraag dus ik kan er ook geen antwoord opgeven dus snap je opmerking niet.

Er is genoeg in de plaats gekomen echter zijn er nog nooit zoveel mensen gestopt met wow en hoor ik weinig tot geen positieve geluiden over de game.

Noem eens wat op i.p.v. 'genoeg' ... Iets wat substantieel wat toevoegt en geen vanity items zoals mounts en pets.
Zonder enige vorm van tijd of skill te investeren behaalde iedereen items die veel te goed waren waardoor de raids een cakewalk werden.
Ok, ik stelde geen vraag, maar ik heb nog steeds geen onderbouwing gezien voor bovenstaande statement, een statement die continue wordt herkauwd door mensen alsof het een feit is.
Dat jij inzet belangrijker vind dan inhoud is een keuze, maar net doen alsof iedereen dat maar (moet) vinden is nu precies mijn probleem, dat gezeur dat vroeger alles beter was terwijl het eigenlijk stiekem gewoon het special snowflake syndrom is.
Noem eens wat op i.p.v. 'genoeg' ... Iets wat substantieel wat toevoegt en geen vanity items zoals mounts en pets.
Substantieel? In een game? Je beseft dat dit iets subjectiefs is toch? 5 dagen in de week grinden voor een paar avonden progression raiden zodat je gear hebt die veel mensen niet hebben is weinig substantieel, zoals ik al aangaf: special snowflake syndroom i.c.m roze bril.
Ja, die tijd was mooi, maar dat was omdat het nieuw was en niet omdat het spel beter was.
Er is genoeg in de plaats gekomen echter zijn er nog nooit zoveel mensen gestopt met wow en hoor ik weinig tot geen positieve geluiden over de game.
Het spel is inmiddels meer dan 10 jaar oud, en heeft zware concurrentie van MOBA's en veel nieuwe gamers kiezen voor eenvoudige games/consoles . Dat ze nog zoveel subs hebben is eigenlijk een wonder.
Er is vergeleken met vanilla en TBC meer dan genoeg te doen, je kunt zelfs nog hersenloos grinden (mounts/pets/achievements), maar het aantal mensen dat nu toegang heeft tot endgame is inderdaad groter: en dat is een goed ding: indien je "bewonderd" wil worden als je "afk" ergens staat kost dat nu meer skill en minder tijd: dat jij dat niet prettig vind is jou probleem.

Ik heb t/m pandaria end game geraid en JUIST het verwijderen van al die saaie kunstmatige grinds heeft ervoor gezorgt dat ik ben blijven spelen, de reden dat ik er nu juist minder game heeft te maken met het feit dat blizzard juist weer steeds meer saaie grinds aan het toevoegen is (ipv content)

Maar ja, ik speel dan ook voor mijn plezier en het samen spelen in een team, gear is daarvoor een middel en absoluut geen doel.

[Reactie gewijzigd door blouweKip op 11 april 2016 19:14]

[...]

Ok, ik stelde geen vraag, maar ik heb nog steeds geen onderbouwing gezien voor bovenstaande statement, een statement die continue wordt herkauwd door mensen alsof het een feit is.
Dat jij inzet belangrijker vind dan inhoud is een keuze, maar net doen alsof iedereen dat maar (moet) vinden is nu precies mijn probleem, dat gezeur dat vroeger alles beter was terwijl het eigenlijk stiekem gewoon het special snowflake syndrom is.
Ok makkelijke items halen via LFR waardoor je daarna easy kan doorstromen naar guild raiding, Quest met een legendary cloack die zo makkelijk te halen was dat werkelijk de hele server hem had en binnen een week na de expansion release heroics farmen zonder crowd control of enige mechanics van fights te kennen met crappy gear
Substantieel? In een game? Je beseft dat dit iets subjectiefs is toch? 5 dagen in de week grinden voor een paar avonden progression raiden zodat je gear hebt die veel mensen niet hebben is weinig substantieel, zoals ik al aangaf: special snowflake syndroom i.c.m roze bril.
Ja, die tijd was mooi, maar dat was omdat het nieuw was en niet omdat het spel beter was.
Gaat die logica niet twee kanten op of is alleen wat ik vind niet substantieel en wat jij vind wel? Al met al kun je dus achievements farmen naast 2-3 dagen raiden redelijk weinig en niet waar een MMORPG in mijn ogen voor bedoeld is.
Het spel is inmiddels meer dan 10 jaar oud, en heeft zware concurrentie van MOBA's en veel nieuwe gamers kiezen voor eenvoudige games/consoles . Dat ze nog zoveel subs hebben is eigenlijk een wonder.
Er is vergeleken met vanilla en TBC meer dan genoeg te doen, je kunt zelfs nog hersenloos grinden (mounts/pets/achievements), maar het aantal mensen dat nu toegang heeft tot endgame is inderdaad groter: en dat is een goed ding: indien je "bewonderd" wil worden als je "afk" ergens staat kost dat nu meer skill en minder tijd: dat jij dat niet prettig vind is jou probleem.
Het spel is inderdaad 10jaar oud en dat mensen moba's zijn gaan spelen is niet meer logisch want guess what MOBA"S vereisen een HUGE time sink als je er ook maar een klein beetje goed in wil worden. Het nadeel is dat de endgame content geen real endgame content is.. iedereen en z'n moeder loopt er doorheen op Mythic na... Het is trouwens ook mijn probleem dat zeg ik toch ook....
Ik heb t/m pandaria end game geraid en JUIST het verwijderen van al die saaie kunstmatige grinds heeft ervoor gezorgt dat ik ben blijven spelen, de reden dat ik er nu juist minder game heeft te maken met het feit dat blizzard juist weer steeds meer saaie grinds aan het toevoegen is (ipv content)

Maar ja, ik speel dan ook voor mijn plezier en het samen spelen in een team, gear is daarvoor een middel en absoluut geen doel.
AKA ik wil geen moeite doen om te kunen raiden dus het komt mij goed uit dat deze veranderingen zijn doorgevoerd, dat door deze nieuwe systemen realms langzaam dood gaan er geen community meer is en mensen nog 2-3x per week inloggen zoals ik dat doe maakt verder niet uit.
Guess what de grote groep mensen is vertrokken doordat casuals gingen eisen dat alles toegankelijker moest zijn. Man ik vond het als noob helemaal niet erg dat ik niet kon raiden het gaf juist een soort van next lvl gevoel dat waren de helden op je realms nu is niemand dat meer want weet je een server zonder special snow flakes is maar een HELE saaie server vol met eenheidsworsten want dat ben jij dan weer.

Ik wens jou en je team veel plezier want guess what blizzard gaat de game niet meer veranderen het is de investering niet meer waard want de spelers komen niet meer terug.

[Reactie gewijzigd door Extace666 op 12 april 2016 08:48]

Naxx40 vereiste geen skill zeker? Grapjas.
Ik zeg nergens dat er geen skill is vereist in sommige content, maar de grind voor mats voor pots en voor de attunement was toch vooral tijdgebonden (ja, ik heb ook in naxx rondgelopen in vanilla) en bring de class not the player maakte het moeilijker dan nodig was.

[Reactie gewijzigd door blouweKip op 7 april 2016 22:11]

Dus jij begint elke keer een spel helemaal van voor af aan?
Net als bij savegames bij een singleplayer spel, is er bij een MMORPG nu eenmaal een progressie in het spel waar je aan werkt. Het lijkt me nogal logisch dat je altijd verder wil werken daaraan...
Juist, klopt. En ja, vaak begin ik wel vooraan :) Maar WoW is een spel waar progressie in zit. Deze servers zijn juist gelimiteerd en hebben een plafond aan progressie. Je kunt daar wel een hoop tijd en energie in steken maar uiteindelijk kom je toch een keer dat plafond tegen. Blizzard speelt daar op in door het plafond met uitbreidingen steeds te verhogen en nieuwe content toe te voegen. Dat ontbreekt er hier dus aan.
Zeker jammer. Heb het meeste lol beleefd in vanilla wow. Bc heb ik nog wel veel gespeeld en de uitbreiding er na heb ik niet eens tot maximaal level gespeeld.

Ik vond het spel niet leuk meer door alle veranderingen.
Vanilla WoW was ook mijn favoriet. Ik ben zelf afgehaakt bij BC. Als Blizzard een vanilla versie zou draaien op een server zou ik zomaar terug komen.
En binnen een maand weer weg zijn want toch niet zo geweldig als het nostalgiegevoel deed denken.
Tenminste, dat zal toch voor veel mensen gelden, en dat zal ook een van de hoofdredenen zijn dat Blizzard geen legacy servers wil.
Nostalrius bestond al een jaar. En had 150.000 actieve accounts. Het leuke van Nostalrius was dat het niet een statische server was. Ze brachten de volgende patches uit na verloop van tijd. Binnenkort zouden pas de Gates of Ahn'Qiraj open gaan. Dit zou de eerstvolgende raid in Nostalrius zijn, iedere zoveel maanden werd er weer een stuk opengezet.

In het begin waren alleen UBRS, Onyxia, en Molten Core open.

Het zou dus heel lang duren voordat het misschien zou gaan vervelen. En stel het word niks, waarom is het niet het proberen waard? Wat houd Blizzard tegen. Lijkt wel alleen een principe kwestie omdat ze een keer nee hebben gezegd.

[Reactie gewijzigd door Zenety op 7 april 2016 16:18]

... Binnenkort zouden pas de Gates of Ahn'Qiraj open gaan. Dit is de allereerste raid van World of Warcraft.
Hoezo is dit de allereerste raid van WoW? Dat zou Molten Core toch moeten wezen?
Nou daar voor had je ook al ZF, UBRS etc. 10mans die op tijd van release ook al de nodige uitdaging boden.

Ahn'Qiraj was een van de latere raids.
Zul'Farrak was inderdaad 10 man, tot een patch. UBRS, LBRS waren 20 man vroeg in vanilla. Scholomance en Stratholme waren 10man. (Dit was allemaal voor een bepaalde patch in vanilla).

Episch was dat.

[Reactie gewijzigd door SKdragon op 7 april 2016 16:24]

Volgens mij was UBRS 15 man , kan me vergissen.
UBRS was ontworpen voor 10 man, maar in de praktijk deed men hem vaak met 15 man groepen.
Bij een bepaalde patch werd dat beperkt tot max. 10 (en voor alle andere end-game dungeons 5). Het werd toen wel leuker vond ik, want de 15-man runs waren niks anders dan loot-runs zonder uitdaging. En weinig kans op die loot, want er waren altijd meer kapers op de kust; hunters konden toen nog zo;n beetje alles gebruiken.
"this is clearly a hunter item"

EPIC
Ik denk dat je gelijk hebt FredjeK :)
Klopt inderdaad, verkeerd verwoord. Zal het aanpassen :) Het was de eerstvolgende raid die open ging in Nostalrius. Dit was 1 maand na Zul Gurub. Hier was ook een timeline voor aangegeven.

https://forum.nostalrius.org/viewtopic.php?f=2&t=4
Precies. En wat zou je gaan doen nadat ze Nax uitgebracht hadden en je de staff gefarmed zou hebben?

Het punt wat Blizzard, mijns inziens probeert te maken is: er haken al heel veel mensen af als een update patch lang op zich laat wachten. Laat staan als je eeuwig Nax op lvl60 zou blijven spelen.


Begrijp me niet verkeerd, ik zou het oprecht leuk vinden om TBC/WotLK op current level te spelen. Maar het zou erg snel gaan vervelen.
Ik denk vooral dat pvp-ers het tof zouden vinden om op bv een wotlk server te kunnen spelen. De dalende lijn die vanaf cata is ingezet m.b.t. pvp (arenas) is echt diep triest , en die lijn wordt met de Legion ability prune gewoon doorgezet.
Want PvP was tof in WotLK? Laatste expansion waar ik het gevoel had dat PvP nog redelijk interessant was, was TBC..

WotLK en later is gewoon een CD spam geworden imo. Al blijft WotLK wel mijn favoriete expansion, zeker PvE en setting-wise :)
Season 7 en 8 (wotlk) waren zeker de beste arena seasons , daar is de pvp community het wel over eens. Alle classes waren viable , door langere cd's had je meer nodig dan een cc-chain om te winnen.
De games waren daardoor ook korter.
Typisch dat je dat zegt, want doorgaans heb ik alleen maar gehoord dat het met WotLK juist bergafwaards ging met PvP :) (Buiten de vanilla world-pvp onzin)
Dan heb je vast en zeker met veel 1500 rating gasten gesproken ;)
Maar even zonder dollen , 90% van de mensen waar ik high rated arenas mee (en tegen) heb gespeeld vonden wotlk de beste voor arenas. Ook de wat populairdere multi rank 1 streamers zijn het hiermee eens. Maar goed , is en blijft persoonlijk. Maar waar we het beiden over eens kunnen zijn is dat na cata een echt dalende lijn is ingezet , mop en vooral wod zijn echt zo tergend slecht voor high level arenas.
sinds wanneer is AQ de eerste raid van WoW?
MC --> ony --> BWL --> ZG? --> AQ20/40 --> naxx voor zover ik me kan herinneren
Mee eens, maar de exponentiele stijignen van items en het dommer maken heeft voor mij de lol er toch wel grotendeels af gehaald.

Er zaten veel goede dingen in, maar iets meer vanilla had wel gemogen.
Ik heb gespeeld t/m Cata.. Ik vind wrath of the lichking super.. Alleen daarna zijn ze echt de verkeerde kant op gegaan.
Het is inderdaad jammer, maar Blizzard heeft hier weinig over te zeggen. Als ze hier niks over zeggen en er komt een andere groep mensen die hetzelfde doen maar er wl geld voor vragen, dan kunnen zij zeggen "ja maar die groep mensen hoeft niet te stoppen. Dan hoeven wij dat ook niet.".

Zo werkt dat in copyright land, helaas. Dus Blizzard is verplicht om actief stappen te nemen tegen inbreuk, anders vervalt hun intellectueel eigendom.
Als je er in opneemt dat ze erg geen stuiver aan mogen verdienen, dan is dat weer een ander verhaal. Ligt er maar aan hoe je de regels op stelt voor het gebruik van hun IP.

[Reactie gewijzigd door Oxidda op 7 april 2016 16:15]

"You don't want that. You think you do, but you don't."

Natuurlijk grootse onzin. Ik was zelf ook wel sceptisch over hoe leuk vanilla WoW nog zou zijn vandaag de dag. Nou, ben het gaan spelen op een (geweldige) server vorige zomer en heb nu een full T2 hunter :p.

Hier een screenshot van Orgrimmar die ik net maak (15:00 servertime). Het is hier nu ongeveer even druk als een volle retailserver vroeger was voor mijn gevoel (1300 horde online).
Helaas inderdaad. Enorm veel tijd in deze private server gestoken en dus uiteindelijk voor niets.
Ik hoop dat je die tijd niet alleen genvesteerd hebt om een karakter op te bouwen, maar dat je toch iets van plezier uit de gespendeerde tijd gehaald hebt.
Erg jammer inderdaad. Ik wist niet dat dit bestond. Ik heb Vanilla en BC gespeeld, daarna afgehaakt. Nog een keertje teruggeweest toen ik een gratis 10 dagen kreeg een jaar of twee terug maar het voelt als een ander spel. Niet noodzakelijk slechter, maar anders. Als ik WoW weer zou gaan spelen zou ik dat graag in Vanilla doen en niet in wat het nu is. Vreemd dat Blizzard hier geen markt in ziet.
Tijd in wow stoppen is altijd "voor niets". En saai bovendien tenzij je gevoelig bent voor dat eeuwige puntenverzamelen. *dont take this too serious ;
Wat mij betreft zou Blizzard mogen eisen dat je betalende WOW klant bent, en dan ook op zon legacy server mee mag doen.

Wat heb ik veeeel tijd in mijn Wintersaber Trainers Frostsaber gestoken en net zo veel tijd in de Blood Parrot.... Na alle uitbreidingen is het er niet moeilijker op geworden ze te halen om het maar heeeeel relaxed te zeggen.
Waarom zou je betalende WoW klant moeten zijn? In mijn opzicht zou je gewoon een WoW licentie moeten hebben. Je betaald in mijn opzicht maandelijks voor het onderhoud en hosten van de game.
Als Blizzard dat niet doet zou je daar ook niet maandelijks voor hoeven te betalen.

Het probleem wat zich hier voor doet is dat men servers host, die resources van Blizzard bevatten.

Volgens mij kan Blizzard je niet zo heel veel maken als je WoW server geen code en resources bevat die waar zij eigenaar van zijn.

In mijn ogen zou er wetgeving moeten komen die het legaliseert om software te hosten die door de rechtmatige eigenaar niet meer beschikbaar word gesteld.

Dus activatie servers, game servers en dergelijke die het onmogelijk maken om het door jou legaal aangeschafte product in de staat waarin het geleverd werd te gebruiken.

Dus in het geval van Warlords of Draenor zou dat dus niet mogen, maar als ze Legion uitbrengen en het niet mogelijk maken om die expansion te spelen weer wel.

Nu gaat dit niet zo snel gebeuren om dat de politiek dit probleem (nog) niet serieus neemt, en omdat men al langer de "aanschaf" van een product heeft vervangen met "licentie".

Zelfde geld voor wat Nest nu flikt door een product onbruikbaar te maken. In mijn ogen zou je gewoon je eigen server mogen schrijven en hosten, die alle functionaliteit kopieert inclusief resources omdat Nest het product abandond.
Dat zou een idee zijn als het niet direct concurreerde met het huidige product van Blizzard, en als de content niet meer in de huidge versie voor zou komen.

Beide zijn alleen wel het geval, dus vind ik dat Blizzard in dit geval gelijk heeft.

Het zou natuurlijk een stuk sympathieker zijn geweest als ze het project hadden overgenomen en zelf legacy-servers in de lucht hadden gehouden, maar goed...
Ja het is natuurlijk vooral een probleem dat ze zelf een aardig verloop hebben (al lijkt de vaart er een beetje uit), en ze tussen Q2 en Q3 2015 ongeveer dit aantal aan klanten verloren hebben.

Ik denk dat het een slechte keuze van Blizzard is om het zo op te lossen.

Nu staat Legion nog wel op stapel, maar als andere expansions een voorbeeld zijn is dit maar een plijster op de wond. Geen enkele na 2010 heeft voor meer subsribers weten te zorgen. Het kwartaal na de release waren ze weer meer mensen kwijt dan ze er voor hadden.

Als er alleen al 150K op deze servers speelde, denk ik dat het geen slecht idee was om legacy servers te hosten. Er is blijkbaar een grote vraag, en er waren genoeg mensen die betaalde voor de hosting.

Ik denk dat het een teken aan de wand is bij Blizzard als hun oude product direct concurreert met de huidige versie.
Ach, teken aan de wand - laten we eerlijk zijn: het blijft bij elke expansie eigenlijk hetzelfde spel, alleen met andere monsters en andere dungeons in een andere setting, en deze keer je eigen dorp.

Je moet nog steeds 10 x [monster A] afknallen, of 10 x [item B] verzamelen wat alleen kan door [monster C] af te knallen, daily quests doen voor resources of reputatie, en materialen verzamelen voor je professions. Of je dat nu op level 20 of op level 100 doet maakt in feite weinig uit.
De content komt niet meer voor. De quests, gebieden en meer is wisselend extreem tot licht aangepast...
Kun je op deze servers aanmelden met een "illegale" versie van de game?
De reden dat ik van deze server hoorde was door twitch streamer sodapoppin. Hij bracht in mijn ogen de private server ontzetten onder de aandacht (meerdere malen genoemd in zijn stream hoe geweldig hij het vindt, met ontzettend veel kijkers). Denk jij dat dit invloed heeft gehad op het feit dat blizzard de server nu offline wil hebben?
Dit zal zeker invloed hebben gehad. (Sodapoppin en andere WoW streamers hadden het hier inderdaad vaak over. Helaas mochten ze dit van hun Twitch partner nooit streamen op Twitch omdat het natuurlijk nog steeds illegaal blijft) Nostalrius was de snelst groeiende private server in tijden. Er zijn tientallen grote private servers online op het moment. Maar deze zijn tot nu toe nog altijd de dans ontsprongen (Molten-WoW is hier ook een voorbeeld van, deze hebben al meerdere malen cease and desist brieven gehad, maar door de locatie van hun servers kan Blizzard niets doen.

Stiekem hoop ik dat dit een actie van Blizzard is geweest omdat ze zelf binnenkort Legacy servers willen gaan aanbieden. De kans is enorm klein maar de kans is er natuurlijk altijd :)

Ook een reden dat Nostalrius zo groot werd is omdat hun server gemakkelijke een populatie van 15.000 personen aankonden. Andere private servers maken gebruik van 1 enorm sterke server, maar Nostalrius had een methode om meerdere slaves te gebruiken als instance servers. Hiermee was de server bijna gelijk aan de methoden hoe Blizzard dit nu doet met cross realm functionaliteiten.
Als je die mening nou iets vriendelijk verkondigd wordt-ie niet naar -1 geschopt :)

Ik ben erg benieuwd naar Overwatch. Ik zie dat spelmakers toch wel vast blijven houden aan formules. Jarenlang gezien met C&C, later CoD en WoW. Het blijft toch dezelfde formule in een nieuw jasje.

Overwatch is een cooperatieve tactische FPS, en dat heeft Blizzard nooit eerder gemaakt. In het verleden heb ik zeer veel lol beleefd aan tactische/cooperatieve FPS. O.a. Enemy Territory (ET) en CoD4 met een tactical mod waardoor je silent moet spelen. Blizzard heeft wat dit betreft nog de speelde vrijheid in dit genre, net zoals ze met HotS en Hearthstone ook hadden. Het mooie is dat je ze ook dezelfde fouten ziet maken als voorgangers. En da's prima, zolang ze er maar van leren!

[Reactie gewijzigd door Jerie op 7 april 2016 16:52]

Dit probleem zie je steeds weer terug komen; mensen kopen een product dat geheel of gedeeltelijk afhankelijk is van een server en dan verandert de leverancier iets aan de server waardoor het product niet meer werkt zoals het was toen het uit de winkel kwam.
Soms is dat ten goede (zoals bij bugfixes), soms is dat ten slechte (zoals het uitzetten van een multiplayer-server) en soms is het een kwestie van smaak (aanpassing aan de spelregels).

Of het nu goed of slecht is, gebruikers worden er mee geconfronteerd dat hun favoriete speeltje opeens niet meer werkt zoals ze willen. Zelf kunnen ze daar eigenlijk niks aan doen. Soms is een handige programmeur die zelf een oplossing bedacht (zoals hier) maar dat is meer de uitzondering dan de regel.
In sommige gevallen zou je je kunnen beroepen op garantie, het werkt immers niet zoals beloofd, maar meestal is dat in de gebruikersvoorwaarden afgedekt.

Daarmee wil ik niet zeggen dat iedereen alles maar tot in den eeuwigheid moet onderhouden en er nooit iets mag veranderen, dat werkt ook niet. Gebruikers toestaan om zelf een server te hosten als er geen commerciele aanbieder meer is lijkt mij een aardig compromis, al weet ik niet hoe dat hier zou uitpakken want er zijn nog steesd WoW-servers maar die draaien een andere versie.

Voor bibliothecarissen, geschiedkundigen en andere wetenschappers is het ook een ramp. Ze kunnen hun materiaal niet vastleggen of archiveren. Alles is voortdurend in beweging en de toegang kan op ieder moment worden ingetrokken. Over 100 jaar zal niemand meer weten wat World of Warcraft is, alles zit opgesloten op die servers en zonder medewerking van Blizzard kun je niks.
Naast een Nationale Bibliotheek voor boeken moet er ook een Nationals Bibliotheek voor softwrare komen (als die er nog niet is) die zoveel mogelijk applicaties vastlegt voor de toekomst, bv door er VMs van te maken.
Spijker... kop!

Grote uitdaging is het speelbaar houden van games. Neem mijn favoriete game: Quake 3 Arena.
Die game zou ik nu nog kunnen spelen, online, als ik zelf een server op zou zetten. Content kon vrij worden gemaakt en gedownload.

Neem je andere games als voorbeeld zoals de Call of Duty series (alles na de eerste Modern Warfare) zijn voor mij onspeelbaar, omdat er simpelweg geen spelers zijn en matchmaking niet meer werkt. (behalve natuurlijk de laatste versies.)

Dit is het probleem met veel games: De boel gaat uit of wordt zodanig verandert dat het niet meer de keuze was van de gebruiker. Games zijn nu zeer tijdelijk geworden.

Na 2 jaar is het al lastig een CoD game te spelen. Q3A heb ik zeker 5 jaar, zo niet langer gespeeld.
Grote uitdaging is het speelbaar houden van games.
Het probleem is eigenlijk nog veel groter dan games. Het geldt net zo goed voor applicaties, websites en services. Ooit gaat iTunes offline, ooit verdwijnt gmail, ooit stopt Youtube, ooit is er geen Google Maps meer. We hebben talloze applicaties en apparaten die dan ook niet meer werken.
Op kleinere schaal worden gebruikers regelmatig geconfronteerd met applicaties met belangrijke die niet meer ondersteund worden zonder een alternatief.

De beste oplossing die ik ken is vragen om open standaarden, open protocollen en vrije software. Ik kies waar mogelijk voor applicaties en diensten die hun data opslaan en communiceren volgens goed gedocumenteerde en breed ondersteunde standaarden. Bij software geef ik altijd de voorkeur aan vrije software zodat ik toegang heb tot de broncode. Op die manier ben ik het beste voorbereid op de toekomst. Als er iets wegvalt, verandert of kapot gaat kan ik het in principe (laten) vervangen omdat ik weet hoe het werkt.
Ben het helemaal met je eens dat het een mooie, en zeer redelijke middenweg is als het toegestaan is om servers te hosten als er geen commerciele aanbieder is. Maar inderdaad: wat te doen als er voor een andere versie wl een commerciele aanbieder is, is wel een issue. Want concureer je dan met de commerciele versie? Waarschijnlijk wel - als het goedkoper is (en daar ga ik vanuit) dan zijn er misschien genoeg mensen die zeggen "ik zou liever een nieuwe versie spelen, maar voor minder geld vind ik het niet erg om een oude versie te spelen", en dan loopt Blizzard dus inkomsten mis.

Aan de andere kant hebben we dit soort dingen vaker zien gebeuren, ook bij spellen waar overduidelijk geen commercieel alternatief voor is. En dan is het gewoon heel zuur en onsympathiek dat bedrijven het niet toelaten als er vanuit de community initiatieven komen om de boel overeind te houden.
Voor mijn beeldvorming: wat is er dan zo speciaal / anders aan Vanilla WoW ten opzichte van de tijd er na met uitbreidingen? Ik ben zelf op WoW binnen gerold toen BC er ook al was en van daar uit ook wel gewoon verder gaan spelen met nog een aantal uitbreidingen.
Nostalgie. Mensen willen terug naar vanilla om dezelfde redenen dat je oude spellen nog wel eens op wil starten. Alleen een MMO evolueert, het is allemaal anders dan in het begin en je kan dus niet op een normale manier terug naar het oude.
Maar de oude versie in de lucht houden kost manuren aan support, het kost servers, je moet een manier maken om een server te kiezen, allemaal resources die je voor de nieuwste expansion wil gebruiken. Plus dat mensen die dan de oude versie spelen, niet je nieuwste expansion gaan kopen. Een oude versie supporten gaat dus ten koste van de nieuwste versie, en daarom is Blizzard er op tegen.
Het is eigenlijk gewoon een heel ander spel geworden. Het is momenteel een lineaire grind naar level 100 waar je automatisch van quest naar quest word geleid. De quests zelf vereisen nu 0 mentale capaciteit. Gewoon het pijltje volgen, je hoeft niet eens meer de description te lezen.
Als Blizzard nu eens zelf een paar Legacy-servers uit zou rollen...
Misschien is Blizzard wel zoiets van plan. Dat zou een logische verklaring kunnen zijn.
Blizzard heeft in het verleden al meerdere keren aangehaald dat het draaien van extra 1.12 servers (en support verlenen, en developers toewijzen, ...) niet binnen hun interesses ligt omdat ze de kosten niet zouden kunnen recupereren.
Erg jammer dat hier de stekker uit word gehaald! ik heb zelf een aantal weken erop gespeeld en dat gevoel dat je had toen WoW zo'n 12 jaar geleden uitkwam was weer helemaal terug.

De Nostalrius server was echt gewoon GOED. In vergelijking met andere private WoW servers had het een aantal dingen die het mijlenver boven de concurrentie lieten uitstaken:
  • Het was goed bevolkt op vrijwel alle tijden van de dag. Iets wat voor een MMO natuurlijk erg belangrijk is, je wilt niet op een server zitten en dat er maar 10 andere mensen ook op dat moment aan het spelen zijn. Nostalrius had (toen ik speelde een paar maanden geleden) op elk moment minstens 3000 mensen online.
  • Het was niet pay-to-win. Iedereen die wel eens op een private WoW server heeft gespeeld weet dat er servers zijn waar je voor echt geld bijvoorbeeld Gold in het spel kan kopen, of bijvoorbeeld 16x experience meer kan krijgen dan normaal. Nostalrius had niets van dat en werkte voornamelijk alleen op donaties van de gemeenschap.
  • De server zat (zeker in vergelijking met andere private WoW servers) goed in mekaar. Plugins werkte over het algemeen goed, en de hoeveelheid bugs in het spel was ongeloofelijk laag. Als je bijvoorbeeld voor een hek stond en een NPC schoot aan de andere kant van het hek dan zou de NPC om het hek heen lopen om je aan te vallen. Bij andere private WoW server zou zo'n NPC gewoon door het hek heen lopen alsof het niet bestond, zichzelf "teleporteren" naar achter het hek, of het zou de game gewoon laten crashen zodra hij bij het hek komt....
Al met al ERG jammer dat Blizzard hier een stokje voor steekt zonder zelf met een alternatief te komen.... :/
Als ze het al zouden willen dan hadden ze beter kunnen wachten met het offline halen totdat ze zelf het alternatief kunnen bieden. Nu komt er waarschijnlijk weer een ander alternatief op de proppen.
Als die zo populair is waarom maakt blizzard niet gewoon zelf een vanilla server?

Ik bedoel, zo moeilijk kan dat toch niet zijn om te realiseren?
"ouwe" client laten installeren - vmtje draaien :P

1 euro per maand voor een abbo ivm die server up te houden oid ...
Dono....
Als die zo populair is waarom maakt blizzard niet gewoon zelf een vanilla server?

Ik bedoel, zo moeilijk kan dat toch niet zijn om te realiseren?
"ouwe" client laten installeren - vmtje draaien :P

1 euro per maand voor een abbo ivm die server up te houden oid ...
Dono....
Omdat Blizzard geld moet verdienen. Technisch is het allemaal vrij eenvoudig, maar bedrijfstechnisch gewoon niet slim.
Volgens mij hebben ze een hele hoop spelers verloren toen ze naar burning crusade gingen.
Vanilla was wel gewoon erg nice om te spelen.
Betere keuze uit talent trees bijvoorbeeld.

Honor system was leuker, als wordt dat met Legion ook goed aangepakt.
Het is allemaal zo dubbel xD!
Het aantal spelers is tot en met WotLK alleen maar gestegen:
http://i.imgur.com/EB2Tzyh.png

[Reactie gewijzigd door Blitzdoctor op 7 april 2016 15:18]

Spelersaantal is alleen maar toegenomen bij TBC+WOTLK pas vanaf cataclysm is het aantal spelers blijven slinken met hier en daar een piek tijdens de release van expansions.
En ze kunnen in 1 keer de hele private server sectie dood maken door gewoon even een Vanilla server te maken, iets wat elk persoon zelfs zonder enig verstand van computers is gelukt(cMangos) :P echt zooo dom van Blizzard.
Jammer dat Blizzard zoiets zelf niet aanbiedt.
Zeker een gemiste kans.

RuneScape doet dit wel sinds 2 jaar, en deze 'oldschool' versie heeft nu meer dan de helft van de actieve spelers van de originele versie. (Op het moment van typen 27k spelers online op oldschool en 52k op de traditionele versie)

Gemiste inkomsten voor Blizzard.
Zou dat ook de reden zijn dat Blizzard het niet wil? Als meer dan de helft van de spelers de oldskool versie blijft spelen dan kopen ze geen expansions
Wat een domme zet is, want dit zijn spelers die de nieuwe dingen toch al niet kopen ... maar wel zouden betalen om het spel te spelen wat ze willen spelen: vanilla WoW.

Dus ActiBlizzard loopt nu gewoon geld mis door NIET vanilla WoW aan te bieden.
Ik denk dat dat wat kort door de bocht is. Er zijn vast genoeg mensen (blijkt wel uit de populariteit van de server) wiens hart bij vanilla ligt maar nu geen keuze hebben behalve de huidige WoW te spelen. Geef je ze een keuze dan hoeven ze de expansions niet aan te schaffen.
Klopt. Ik speel sinds een weekje weer WoW na er 8 jaar uitgelegen te hebben. Heb toen nog net TBC meegepakt en daar was het wel mee gebeurd.

Een aantal wijzigingen zijn wel handig, maar met name de grootschalige landscaping changes van Cataclysm vind ik doodzonde. Ik zou denk ik wel gebruik maken van een TBC-server (of WotLK) als die er zou zijn.

Blizzards redenatie is waarschijnlijk dat er al een krimpende community is en dat ze die niet nog meer willen uitspreiden over meerdere versies. Bovendien betekent dat dat bugs ook in meerdere versies van de server en de client opgelost moeten worden.

Zelf merk ik ook al op een server die toch aangemerkt wordt als 'High Population' dat het lastig is om groepen te vinden voor quests omdat het overal vrij rustig is. Zal in de high-level gebieden wel beter zijn (speel lvl30 atm), maar dat hoeft niet nog verder uitgedund te worden.

Maar desondanks toch jammer dat Blizzard niet aan de duidelijke vraag naar een vanilla WOW-server tegemoet wil komen.

[Reactie gewijzigd door MadEgg op 7 april 2016 17:28]

Everquest 2 doet het ook al een tijdje.
Ze zijn begonnen met de orginele game op die server.
Democratisch bepalen de spelers of en wanneer ze een expansion uit willen laten rollen.
Dit gebeurt ook voor OldSchool RuneScape inderdaad.

Voor elke updates komt een poll, en 75% moet ja stemmen om het door te laten gaan.

De meeste spelers speelde de traditionele versie toch niet meer, dus het is niet zo dat die versie nu 1/3e van zijn spelers is kwijt geraakt.
Ik neem aan dat je voor die servers geen betaald abonnement nodig had en dat de reden is waarom Blizzard er over valt of?
Ik denk dat als ze er een betaald abonnement ervoor vroegen dat Blizzard als buiten partij veel sneller er over zou vallen. ;)
Nee, ik bedoelde dat je Blizzard dan niet meer hoefde te betalen, niet of die community er geld voor vroeg. Dat was me al duidelijk vanuit de context. ;)
Juridisch staan ze in hun recht.
Maar zou het niet mogelijk zijn om bijvoorbeeld de rechten voor de legacy wow te huren/kopen voor laten we zeggen $1 miljoen?
Blizzard geeft zelf aan dat het teveel zou kosten qua tijd/geld om dit te kunnen doen.
Op deze manier verdient Blizzard aan een deel van het spel wat ze zelf niet meer willen uitbrengen/doen en wint het natuurlijk aan goodwill bij de legacy spelers.

Dan komt er een legale legacy server gerunt door fans.

Volgens mij zou zo'n bedrag via crowdfunding snel bij elkaar gepakt kunnen worden.

Baal hier echt van. En niet eens omdat het gratis is. Heb mn normale sub er ook nog naast lopen.
Wat ik het mooie vond toen ik voor het eerst op Nostalrius kwam was dat ik direct het gevoel van old skool wow terug had.
Ik wilde weer de wereld verkennen al ken ik die volledig en bijna uit mn hoofd.
Dat is het gene wat ik bij Nostalrius terug kreeg.. en voor mij is dat onbetaalbaar.
Puik plan, maar veel te innovatief voor het Activision-gedeelte van Blizzard. :'(
Ik hoop heel erg dat Blizzard Legacy servers gaat opzetten voor vanilla, tbc en WotLK.
Dit zouden ze gewoon beschikbaar kunnen stellen met het huidige subscription model.
Je betaalt gewoon je 13 euro maar je kan ook op de legacy servers spelen, en op de huidige WoD servers.


Op de PVP server van Nostalrius waren minimaal 8000 tot 12000 man tegelijk online. Op de PvE server waren dit er rond de 2000/2500. Als je ook nog de andere private servers meetelt die ook een soortgelijke publiek aantrekken (Kronos, Emerald Dream) dan heb je het echt over duizenden spelers, waarbij echt een groot deel die subscription wil betalen om weer het WoW gevoel te herleven.

Hopelijk gaat Blizzard hier nog wat mee doen, men zou kunnen zeggen dat hier een markt voor is als je het zo bekijkt. Ondertussen tekenene die partitie!

https://www.change.org/p/...unity?recruiter=522873458

De partitie is al door ruim 20.000 mensen getekent. In de tijd van vanilla wow waren de realms vol als er 2500-3000 man ingelogd waren. kun je nagaan dat zijn 8 realms van wat er getekent heeft.

[Reactie gewijzigd door -Mach!- op 7 april 2016 15:46]

25k bijna aangetikt :)
Ben pas in 2010 begonnen met PC gamen dus vind het altijd wel jammer dat ik WoW nooit echt heb meegemaakt.. nu spelen veel ex-Runescape/WoW spelers League, maar WoW lijkt me een leukere ervaring

[Reactie gewijzigd door TheMaurice op 7 april 2016 15:33]

Wat let je om WoW te kopen en te gaan spelen? Servers zijn nog gewoon online, er komen nog steeds updates en er zijn genoeg andere, actieve spelers.
Omdat er geen vanilla meer is, het spel is keihard verkracht met die updates en expansions.
Leuk.. maar de WoW ervaring van nu is echt niet meer hetzelfde als in vanilla. Zijn veel redenen voor maar het blijft een feit.
Er zijn nog zat servers die het gevoel enigzins naar boven weten te halen. Emulators van patches 2.4.3 (TBC) en 3.3.5 (WotLK) zijn goed, alleen even zoeken naar een host met een redelijke populatie en weinig aanpassingen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Nintendo Switch Google Pixel Sony PlayStation VR Samsung Galaxy S8 Apple iPhone 7 Dishonored 2 Google Android 7.x Watch_Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True