Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Elysium-project heropent WoW-server Nostalrius op 17 december

Door , 119 reacties

Het Elysium-project heeft aangekondigd dat het de Nostalrius-server op 17 december voor spelers beschikbaar maakt. Op de server is zowel pve als pvp mogelijk. Het team achter de 'vanilla' World of Warcraft-server had zijn code onlangs aan Elysium overgedragen.

Het Elysium-project geeft geen uitgebreide informatie over de opening van de Nostalrius-server. Het laat alleen weten dat zowel pvp als pve op hetzelfde moment beschikbaar komen en dat er volgende week een aankondiging met meer informatie volgt.

In de voorbereiding op de herintroductie van Nostalrius heeft het Elysium-team verschillende stress tests uitgevoerd om verbeteringen aan de server door te voeren en een groter aantal gelijktijdige spelers te kunnen ondersteunen. De laatste test vond op 4 december plaats in de vorm van een 'King of the Hill'-evenement, maar het is niet bekend hoeveel spelers daarbij betrokken waren. Aan een eerdere test deden achtduizend spelers mee.

Het team achter Nostalrius had de broncode van hun World of Warcraft-versie in november overdragen aan het Elysium-project, dat al langer zogenaamde legacy-servers beheert. In eerste instantie had Nostalrius besloten de code niet te openbaren, toen het er nog op leek dat het samen met Blizzard tot een oplossing zou komen. Blizzard had de onofficiële Nostalrius-server in april laten sluiten en zei later over een zogenaamde 'pristine realm' na te denken, deze verschillen echter van klassieke servers. Tijdens Blizzcon maakte de studio bekend dat er geen nieuwe informatie over het onderwerp te melden was, waarna het Nostalrius-team de broncode aan Elysium overdroeg.

De zogenaamde 'vanilla'-server van Nostalrius draait een oude versie van World of Warcraft van voor de eerste uitbreiding in 2007. Omdat Blizzard zelf geen mogelijkheid biedt tot het spelen van het spel in zijn 'oorspronkelijke' staat, kwamen er door de community opgezette servers. Blizzard heeft nog niet officieel gereageerd op de aankondiging van de heropening van Nostalrius. Het is mogelijk dat het bedrijf ook deze versie laat sluiten.

Reacties (119)

Wijzig sortering
Tweakers blijft dezelfde fout maken en herhalen. Blizzard heeft geen 'klassieke' server overwogen. Een 'pristine realm' is een type server waar met de huidige expansion/patch wordt gespeeld maar waar zaken als leveling boosts an bind-on-account leveling gear zijn uitgeschakeld. In het vorige artikel over Nostalrius van Tweakers werd er ook weer geclaimed dat pristine en klassieke servers praktisch hetzelfde zijn.
Blizzard liet namelijk weten dat het overwoog om een 'pristine realm' te creŽren, wat praktisch hetzelfde zou zijn als wat Nostalrius bood.
Dit is nooit gecorrigeerd, in dit geval valt het mee, maar deze fout is te vaak gemaakt.

[Reactie gewijzigd door Soru op 5 december 2016 13:52]

Eigenlijk is wat Blizzard zou kunnen doen heel simpel: verplicht maken dat de speler een WoW subscription heeft. Dan krijgt Blizzard toch geld voor hun IP. Een deel van dit geld kunnen ze vervolgens doneren aan Elysium.
Naast de andere reden waarom dit niet kan, kan blizzard ook de schending van hun IP niet negeren. Wanneer dit te lang gebeurd is het namelijk mogelijk dat ze de hele rechten over dit IP verliezen.
Dan kunnen ze nu al inpakken. Er word sinds het begin al op grote schaal schending gepleegd. van Vanilla servers tot Legion server. Ze zijn er in aan vormen en maten.
De schending plegen is het probleem niet direct, het probleem is dat er in de US (en mogelijk ook andere landen) wetgeving is dat wanneer jij de IP niet verdedigd (en dat hoeft niet te betekenen iedere schending aan te pakken, maar bijv. C&D sturen naar de grootste overtreders) je later geen aanspraak meer kan maken op het IP. Blizzard zal dus altijd een soort van papertrail van C&D moeten hebben, en mogelijk een rechtzaak hier en daar enkel en alleen om hun IP te beschermen.
Dat is alleen met trademark schending zo en niet zozeer met IP of copyright schending.
Dit werd toen door Blizzard als reden aangedragen als ik het me goed herinner, om hun IP te beschermen. Zie deze destijds geplaatste Blue post http://eu.battle.net/forums/en/wow/topic/17611300963#

Misschien dat het wettelijk niet zo is maar dit is wel wat Blizzard als reden aangaf.
Geef ze een licentie voor $ 1,- ... fixed
De vraag is eigenlijk in welke mate dit hosten van een server schending van Blizzard IP is. Mensen hebben het spel (nemen we even aan) al reeds gekocht. De mensen die de vanille servers hosten hebben de code zelf geschreven, het gaat hier dus niet om code die gestolen of gelekt is.
Het gaat dan denk ik 'officieel' ook om de data die in de database staat. Alle tekst (en dat is echt een hoop) is geschreven onder IP. Het verhaal, zit in de database. Zelfs de pathing, spellnamen en damage values zouden er onder vallen denk ik.

Ik ben het wel mee eens dat als ze het eigenlijk wel zouden willen gedogen, maar juridisch niet mogen, dan kan je ze een symbolische licentie aanbieden, zoals Delgado2011 hierboven ook schrijft.

Dan zou je moeten eisen dat er een authenticatie API moet komen dat 'gegarandeerd' dat de client gelicenceerd/subscribed is.
En naar mijn mening geen geld doneren, een onderdeel van de afspraak moet zijn dat de makers er geen geld aan mogen verdienen. (IMO)
World of Warcraft heeft al geruime tijd last van een vors dalende hoeveelheid subscribers, tot op het niveau dat Blizzard heeft besloten om het aantal subscribers niet meer tijdens de quarterly earning calls met investeerders te delen.

Deze trend heeft er ook tot geleid dat Blizzard tijd en moeite heeft moeten investeren om game realms bevolkt te houden door middel van technische zone en city merges. Hoe minder mensen spelers tegen komen hoe sneller mensen ophouden met spelen. Het laatste wat Blizzard wilt is een andere tak die spelers van de main-line game overneemt, ongeacht of ze betalen of niet. Daar naast blijft het onderhouden van verschillende en een oude code-base een lastig aspect. Ze kunnen niet zomaar zeggen dat de developers van Nostalrius hun gang kunnen gaan, omdat ze voor de eigen reputatie en die van de franchise een bepaald niveau van kwaliteitsgarantie moeten kunnen geven.

Ik ben het er niet mee eens dat Blizzard er niets mee wilt doen, maar er zit wel een redelijke gedachtegang achter.
Subscribers is ook nooit een handige metric geweest eigenlijk, zeker niet nadat China en Korea erbij kwamen met hun aparte systemen. Bijv. iemand in die in een internetcafe China die een uur speeltijd verbruikte in een bepaald kwartaal op zijn timecard (daar verkochten ze timecards met bijv 30 uur netto speeltijd tot dit jaar) was een "subscriber", terwijl die vele malen minder opleverde dan een subcriber in EU of NA. Aangezien ze deze "subscribers" net verder specificeerden was het dus geen nummer waar bijv. een investeerder echt op kon sturen want een investeerder kon nooit echt opmaken op een subscriber +- 36 euro of $35 per kwartaal opleverde, of dat dit maar een dollar of 5 was voor een chinese "sub". Ik durf eigenlijk niet eens te zeggen of deze keuze wel gemaakt is vanwege teruglopende sub aantallen. Ik denk dat ze bijv. de huidige sub nummers (Release kwartaal Legion) graag hadden willen publiceren, daar de enige metric die ze wel hebben prijsgeven, namelijk dat player concurrency op het hoogste niveau zit sinds Cataclyms niet bepaald verkeerd is.

Je ziet ook dat het aantal subs sinds de piek in Wrath met golven op een neer gaat, maar je kan ook heel duidelijk een ander patroon zien bij veel spelers, waar veel spelers "vroeger" langere tijd een sub hadden, zie je nu veel meer dat er bij een grote release (Expansion of (raid) patch) er ineens weer heel veel mensen spelen, dit daarna weer naar beneden loopt en in de aanloop naar de volgende release weer oploopt. Dat het niet meer de drukte is van Wrath is zeker, maar echt rustig (zoals in WoD) is het momenteel ook zeker niet.

Vanilla servers blijft denk ik iets dat ze wel willen doen, maar als ze het doen, het ook goed willen doen. En dat is gewoon verdomd lastig daar de huidige tech die ze gebruiken voor o.a. Battle.net totaal niet ontwikkeld is om met een Vanilla versie te kunnen werken, en een Vanilla versie niet zal werken met Battle.net zoals het nu is.

Ook zal inderdaad het concurreren van beide versie's ze niet echt blij maken. Waardoor ze ook daar een oplossing voor moeten zoeken.
Ik denk dat het prima met battle.net kunnen laten werken. Echter is hun engine zo vaak op de schop gegaan dat het "er uit slopen" van bepaalde zaken te lastig zal zijn. Ze kunnen wss niet eens meer het oude Orgrimmar en Stormwind laten werken zonder het in een instance te gooien en allerlei custom npc's te gaan maken.
Ook de stat-squish van cata (of panda) zal er weer uit moeten.
Een echte Vanilla zal het wel niet meer worden. Tenzij er nog ergens een rack-server ligt (die hebben ze op een gegeven moment zelfs verkocht) die te gebruiken valt.
Leuk puntje is dat WoW inmiddels alweer 12 jaar oud is, en nog steeds meerendeels op de eigen servers van Blizzard wordt gespeeld. Er is een gigantische community met conventies, kunst en zelfs Private Servers ontstaan, die het beheer van het moederbedrijf al lang is ontglipt. Om dit alles in hun eigen tuin te kunnen laten afspelen zou Blizzard veel meer geld erin moeten steken dan het oplevert, en dat is gewoon niet realistisch.

Het internet maakt veel verschillende dingen in 12 jaar...
Leuke post, maar niet echt een tegenargument. Want op het moment dat je een sub verplicht stelt bij gebruik van een dergelijke private server, dan krijgt het WoW team toch geld binnen voor verdere development. Dat staat ook zeer zeker niet 1:1 gelijk met 'Nostalrius kan zijn gang gaan' of 'private servers zijn OK'; nee, een enkele private server wordt legaal gemaakt, en wel alleen wanneer men al een sub heeft. Dat laatste kan men makkelijk implementeren via SSO.
World of Warcraft heeft al geruime tijd last van een vors dalende hoeveelheid subscribers, tot op het niveau dat Blizzard heeft besloten om het aantal subscribers niet meer tijdens de quarterly earning calls met investeerders te delen.
En daardoor weten we al geruime tijd niet meer hoe het echt zit met de subs. Maar we weten wel hoe druk de servers zijn. En die waren tijdens de launch van Legion behoorlijk druk. Aangezien Blizzard nu regelmatig nieuwe content released, en ook een systeem heeft ontwikkeld waarmee blijven spelen beloond wordt (artifacts & legendaries), denk ik dat het relatief gezien wel goed zit met de subs.
Klopt als een bus. Blizzard zal nooit de klant geven wat zij wil: Oude content op de officiele servers kunnen spelen, met de limieten die de spelers toen hadden. Dus niet een level 80 Wrath of the Lich King raid solo'en met je level 100, maar de daadwerkelijke uitdaging aangaan die spelers toen ook hadden.

Pristine realms zijn een slap aftreksel waarin Blizzard een soort van Hardcore ervaring wil verkopen, het is echter overduidelijk dat Blizzard met WoW geen echte verbeteringen meer weet neer te zetten. Om dan toch te blijven verkopen zul je de oude (betere?) content om zeep moeten helpen.
Classic wow beter te noemen is wel heel erg door roze glazen er naar te kijken
Dat dachten veel van m'n guildies ook toen we besloten om Vanilla te gaan spelen op Nostalrius, na 2 maanden riepen zelfs de hardste anti vanilla gasten dat het toch echt wel leuker was.

Gek genoeg is het leuker omdat het minder goed gedaan is, alle streamlined content maakt het eigenlijk een beetje saai op retail denk ik.
Het gaf een heel andere ervaring. De WoW van vandaag is tť gestreamlined. Je wordt van quest naar quest gefunneld, het regent epics als je niest, een stap zet of een boss aankijkt en er is weinig echte keus meer over voor wat je eigenlijk wilt doen. Het is 'my baby's first MMO' geworden.

Vanilla was buggy en ongeorganiseerd, maar je werd veel meer in rust gelaten wat betreft wat je wilde doen. De spontaniteit van sommige events was ook veel leuker - Zoals de gigantische raids van/naar Tarren Mill of de verschillende arena's in de wereld.

Dungeons en raids waren ook echt avonturen. Niet zo afgesloten als nu, zo rechttoe-rechtaan. De eerste keer naar Uldaman, Dire Maul, of zelfs Wailing Caverns of Stratholme waren best episch.

Content mag geen indruk meer maken, het moet vooral snel geconsumeerd worden, of kunnen worden. Snel door naar de volgende quest, het volgende gebied, de volgende dungeon of raid en dan alles maar over and over doen tot de volgende patch.

Klinkt misschien een beetje vaag, maar progressie werd niet met bakken naar je gegooid zonder dat je er iets voor hoeft te doen, maar het was ook niet onmogelijk om als casual te bereiken. Er was een balans getroffen die de mensen toen zeer aantrekkelijk vonden - Het is niet voor niets dat de game zo een succes is geworden.

De correlatie tussen het extreme streamlinen en de dalende subscribers ligt wel voor de hand, waar veel mensen om de zoveel tijd eens terug komen kijken maar niet meer lang blijven...
Heb tot begin naxxramas geraid in classic wow maar wat was ik blij dat burning crusade er kwam. Dungeons waren leuk maar had ze ook wel allemaal gezien aan einde van expension.
Dank, ik pas het aan.
Hehe, ze draaien gewoon cMaNGOS, dat door www.VengeanceWoW.com en de hele community developed wordt.
Het zal mij benieuwen hoe lang het duurt voordat Blizzard aan hun deur klopt, ze hosten het weer in Frankrijk, en die zijn best wel hard aan het slaan op piracy, ook al is de MaNGOS emulator legaal. Effe verhuizen van server zal de rechtszaak tegen degene die het host, niet stoppen.

Alle fixes die Nostysium toepast, zijn afkomstig grotendeels van de cMaNGOS community:

https://github.com/cmangos

Nost is dus gewoon een samen raapsel van fixes, en ik begreep dat ze door gingen met hun Clustering code, die ze welliswaar inhouse maakte, maar nog behoorlijk onstabiel was.

Even ter verheldering, Nostalrius en OVH kregen beiden een C&D brief gestuurd, waardoor ze overwogen hadden om maar te stoppen, maar ondertussen waren ze proberen om via Blizzard Entertainment aan de slag te kunnen om een classic server aan te kunnen bieden.
Dit is helaas op de klippen gelopen (gezien Blizzard er uiteindelijk niks in zag), en hebben ze uiteindelijk besloten om met een niet noemens waardige provider (Elysium) hun code te geven.

Elysium draaide een stock Hellground core, wat een MaNGOS server was waar veel aan geprutst was om zoveel mogelijk werkend te krijgen, hetzelfde wat de meeste WoW server providers gebruikt, ondanks dat het een onstabiele zooi was.

Waarom Nostalrius voor Elysium gekozen heeft, is nog onduidelijk, gezien een aantal dev's van Nostalrius aangaf dat Elysium developers, echt slecht waren, maar dat dit blijkbaar binnen hun groep gekozen voor was.

Wat Tweakers weg laat, is dat er vooral hier gesproken wordt over de WoW emulator scene.
Hier vind je ook meer informatie over het Elysium/Nostalrius debakel:

https://www.reddit.com/r/wowservers/

[Reactie gewijzigd door Power2All op 5 december 2016 15:37]

Dat is zeker niet helemaal waar, de anti cheat systemen op nostalrius zijn nog niet geŽvenaard en komen zeker niet uit cmangos. En 5k+ spelers op een stock mangos server gaat al helemaal niet lukken.

Daarnaast zijn er heel veel kleine maar zeer belangrijke zaken gefixt op nostalrius die op veel andere servers nog steeds niet werken. Zaken zoals speciale debuffs in van dungeon trash.
Dat is zeker niet helemaal waar, de anti cheat systemen op nostalrius zijn nog niet geŽvenaard en komen zeker niet uit cmangos.
Helaas is dat andersom, VengeanceWoW heeft juist de anti-cheat volledig werkend gekregen, inclusief extra checks die Nostalrius nog niet hadden. Deze anti-cheat was nog niet gemerged in de public branch van cMaNGOS, en is dus al overheen gegaan.

Begreep dat zelfs Kronos een volledig VPN ban hebben staan.
Daarnaast zijn er heel veel kleine maar zeer belangrijke zaken gefixt op nostalrius die op veel andere servers nog steeds niet werken. Zaken zoals speciale debuffs in van dungeon trash.
Die zijn ondertussen op cMaNGOS gefixed, en een hele boel andere dingen ook.
Kronos heeft een volledige VPN ban om de Chinese gold sellers van de server te weren, dit kan ook als een form van racisme gezien worden eerlijk gezegd. Niet dat ik het er volledig mee oneens ben, gold sellers zijn extreem vervelend, maar er waren ook echt goede en behulpzame Chinese guilds op de server.

Je weet zelf genoeg ervan om te weten dat de anti cheat van Vengeance ongeveer een jaar na de release van Nostalrius is geweest, die zaken waren dus zeker wel custom op release.

https://www.youtube.com/watch?v=itSWRzHMcXE

meer dan 2 jaar geleden inmiddels.
Kronos heeft een volledige VPN ban om de Chinese gold sellers van de server te weren, dit kan ook als een form van racisme gezien worden eerlijk gezegd. Niet dat ik het er volledig mee oneens ben, gold sellers zijn extreem vervelend, maar er waren ook echt goede en behulpzame Chinese guilds op de server.
Dat zal vast, maar dit is een keuze die het Kronos team gemaakt had.
Eerlijk gezegd, hebben die Chinese goldsellers zelfs gedreigd, waardoor Kronos deze keuze gemaakt heeft.
Je weet zelf genoeg ervan om te weten dat de anti cheat van Vengeance ongeveer een jaar na de release van Nostalrius is geweest, die zaken waren dus zeker wel custom op release.
En laat nu de hele developer team op VengeanceWoW ook gewerkt te hebben aan de originele MaNGOS... Warden draaide gewoon prima in het verleden, alleen een hele boel server providers hadden niet de juiste module checks in hun systeem staan, gezien deze standaard niet mee gegeven werden. cMaNGOS is een fork sowieso van MaNGOS zelf, gezien de originele coders van MaNGOS bijna tot geen patches meer afgeeft. VLAD, een van de vaste mensen daar, heeft sowieso een boel andere projecten, dus MaNGOS is iets waar hij zich niet geheel meer op focused, waaronder een aantal andere developers ervan.

Custom of niet, alle private servers hebben customizations, daar hoef je geen expert voor te zijn om dit te weten, maar dat Nostalrius een geweldige Warden beveiliging hebben, is gewoon een kwestie van toepassen van de juiste checks, daar is ook niet zo heel veel voor nodig.

En dank je, dat je denkt dat ik alles weet, ik weet niet alles, want ik was er ook een tijdje gekapt in 2009, tot ik weer terug kwam in de emu scene.
Ik weet een boel, en probeer op de hoogte te blijven, en er zijn ook bepaalde zaken waarvan ik nog niet op de hoogte ben, maar dit weet ik dus nog wel ;)

[Reactie gewijzigd door Power2All op 6 december 2016 14:04]

Snap dit initiatief, zelf nooit Vanilla gespeeld. Moet zeggen dat me de laatste expansie vrij goed bevalt, heb me in de uurtjes die ik erin heb gestoken niet verveeld, wat bij voorgaande expansies wel zo was.
Er zijn vrij veel grote verschillen tussen vanilla WoW en de huidige staat van het spel. Momenteel is het spel veel beter te spelen door een groter publiek. In de tijd van vanilla waren er veel meer opties wat betreft character building waardoor je veel meer verschillende talent builds had. Hierdoor kon je soms builds maken die uiterst slechte DPS hadden en daardoor niet te gebruiken waren bij Raids.
Het is echter zo dat veel spelers dit juist wel wilde doen omdat ze veel meer van hun eigen identiteit in hun characters konden steken door interessante builds te maken die effectief waren in zeer specifieke situaties.

Natuurlijk zijn er ook nog andere redenen waarom mensen graag vanilla spelen.

Dit filmpje laat ook een publieke houding van Blizzard zien die wellicht bij veel spelers, die proberen via de juiste route hun wensen proberen te uiten, in het verkeerde keelgat schiet.

Of het daardoor OK is om dan maar zelf aan de slag te gaan zal ik mij verder niet over uiten.
Het is het zelfde nostalgiegevoel waarom sommigen de jaren 80 of 90's "terug willen".
Maar het zijn geromantiseerde selecties. Grenzen zijn opgerekt, smaakvermogens vernietigd en in werkelijkheid worden we gewoon oud en sterven.

Dan kun je a la mid-life crisis, 2e jeugd, of hoe je het wilt noemen, weer even die blasts from the past proberen te herleven, en de ideŽen er van najagen, maar als WoW nooit veranderd was, was de wereld van Warcraft al veel eerder leger of misschien al helemaal leeg. Met andere woorden je dood de magie van je herinneringen door de nieuwe beleving er van die niet aan je verwachtingen kan blijven voldoen.

Met andere woorden het word en is gewoon oud, vroeg of laat erkent men die realiteit en blijft alleen het gemis zelf, die krachteloos gemaakt is door de herbeleving, en de frustratie daarover over, terwijl je genoegen had kunnen nemen met het oorspronkelijke idee, de kleur en de geur, van je herinneringen.

Concreet voorbeeld:
Als ik nu een peuk opsteek terwijl ik al jaren niet meer rook,
puur om het idee wat ik er van heb,
dan bevalt hij mij stukken minder dan vanuit de herinneringen als roker.

Als ik nu een hubba bubba eet vanuit kindsherinneringen die ik er aan heb,
voldoet het er ook totaal niet aan en zal de behoefte ook minder zijn en heeft het nieuwe inzicht de oude herinnering weerlegt en de onbereikbaarheid er van bevestigd.

Als ik nu frietjes eet en een flesje (kinder-)cola drink is dat ook vele malen minder spectaculair als dat ik dat feestelijk iets herinner van het kind zijn.

Etc.

[Reactie gewijzigd door new.hope op 5 december 2016 15:04]

Mensen vergeten ook dat ze een dagje ouder zijn, mijn beste herinneringen van World of Warcraft zijn niet van de game zelf, maar van het samen spelen met mijn vrienden en de gehele dag (op school) er over te praten. We omzeilde zelfs de firewall van school om in de tussenuren te kunnen spelen. Ik hen zelfs vrienden gemaakt in de trein van school en naar huis omdat ze met merchandise van World of Warcraft aanhadden.

De sociale wereld die er toen was is niet meer, World of Warcraft is niet echt meer hip. Daarnaast ben ik te oud geworden en kan ik niet meer al mijn vrije tijd wegzetten voor een spel. De tijd die ik wel over heb kan ik niet altijd spelen met mijn vrienden omdat ze zelf op dat moment druk zijn.

Dit laatste is ook de reden waarom World of Warcraft casual is geworden in de afgelopen jaren. Niet direct om nieuwe spelers te trekken, maar ook om de bestaande spelers te kunnen houden. De doelgroep voor World of Warcraft wordt ouder en Blizzard verandert wijs met de wensen van deze doelgroep mee. Zelf ben ik er blij mee, hoe hard ik ook hunker naar vroeger en al die tijd die ik had. Tegelijkertijd probeert Blizzard hard-core veteranen die wel veel tijd/vrienden hebben binnen de boot te houden. Een lastige tweestrijd lijkt me.
Daar zit zeker een kern van waarheid in, en nostalgie is een nasty beast wat bij veel zaken de kop op steekt. Echter hoeft nostalgie niet de enige beweegredenen te zijn.

Zelf nog nooit teruggegaan naar een vanilla wow server, maar ik heb het wel ervaren bij Counter-Strike. Behoorlijk tijdje CSGO gespeeld en volg ook de e-sport scene fanatiek, echter speel ik het zelf niet meer, ik heb weer een leuk community CS1.6 servertje gevonden waar ik lekker casual kan knallen met oude CS-Vets. Net zoals vroeger is dit een hecht dagelijks terugkerend groepje dat elkaar kent zonder een friendslist.
Moderne games met "quickjoin" en "p2p lobbies" hebben het community aspect vernietigd. Ja het is sneller om een game te joinen, maar communities zijn verleden tijd. Vroeger kende iedere speler de community "Muppets on Weed", nu weet de helft niet eens meer wat een dedicated server is :<

Vanilla WoW is niet veel anders dan mijn CS voorbeeld. Geen teleports, moeilijke raids (arguably), moeilijkere zones, geen dungeon finders, geen questhelpers.. je werd niet aan het handje gehouden waardoor solo-play best wel een uitdaging was. Doordat je sneller hulp zocht bij medespelers, guilds of online-communities zoals thottbot/wowhead ontstond er een hechtere scene. Iedereen (her)kende ook de top spelers van een server en kon je zowel een goede als een slechte reputatie opbouwen die gevolgen had voor je ervaring binnen het spel. Al deze zaken zijn tegenwoordig niet meer van toepassing.. er zijn geen consequenties meer als je je als een klootzak gedraagt.

Dus... portie nostalgie? Zeker! Roze bril? zeker weten niet!

[Reactie gewijzigd door quintox op 5 december 2016 15:04]

Een boel klopt zeker, vooral Solo play mist al een tijdje in veel gevallen de uitdaging en server community is ook niet meer wat het geweest is (verre van, maar gelukkig zijn er nog guilds), maar moeilijkere raids, voor die tijdsgeest en de ervaring die spelers hadden zeker. Maar vergelijk je een Mythic Archimonde of bijv Blackhand met bijv. een Vanilla Ragnaros of Nefarian of zelfs C'thun of Kel'thuzad dan zijn die bosses toch echt een flink stuk lastiger qua mechanics en vereisten op je raid dan de vanilla raid bosses.
Oh uiteraard, vandaar dat ik "arguably" toevoegde. Daar waar hedendaags Mythic de challenge is ( wat ťcht wel pittig is, slechts 2% van de playerbase cleared immers alles op mythic ), was dat destijds guild/raid management. Het aanwezig krijgen van 40 spelers die allemaal fatsoenlijk functioneerde, dat was destijds een groot onderdeel van raid difficulty.

Naxx pre-wotlk was bijv. een raid die al erg pittig van zichzelf was wat betreft boss mechanics, moeilijker dan mythic wil ik niet zeggen, maar in combinatie met de hoeveelheid players? Dat was brutal!

De mechanics zijn wellicht lastiger geworden, maar het mmo stukje en het managen van mensen was destijds veel meer aanwezig. Dat mis ik heel erg in WoW momenteel ( speel het nog steeds graag ), dat is meer dan een simpel verlangen naar "vroegah" :P

[Reactie gewijzigd door quintox op 5 december 2016 18:12]

Dank je, zeer goede reactie die de kern van het probleem goed belicht.
Niet alleen dat, maar fouten hadden ook serieuze gevolgen.
Verkeerde pull? whipe.
Niks ervoor als healer tegen zo'n fout in te kunnen healen zonder zelfs OOM te gaan. Een van de eerste commando's wat ik als healer leerde was /oom ("My mana is exausted")
Quest als holy priest niet kunnen doen zonder te teamen met een andere speler, maar als shadow een glas canon zijn. Er was niet voor niets een gezegde dat er maar 2 manieren om een schadow priest te doden :

1) Overleef de klappen zodat de priest OOM gaat
2) Doe zoveel schade dat je de priest in defence duwt.

En shadow-warlocks uitlachen omdat je immuun was voor hun shadow-bold }> :9~

[Reactie gewijzigd door hackerhater op 5 december 2016 15:13]

De bosses true, maar per ongeluk een groep trash pullen resulteerde toch echt in een whipe hoor.
Je tank kon dat niet hebben en de healer kon niet snel genoeg healen om de tank in leven te houden.
Of net wel kunnen healen en dan oom gaan en dan ging de groep alsnog.
Hoe vaak ik wel niet door zo'n domme pull-actie heen heb moeten healen de laatste paar jaar. Dat kon ik bij de eerste delen toch echt vergeten. Dat hield mijn mana-pool niet vol.
Dat dacht ik ook. En toch is er blijkbaar een markt voor. 12k clients live (op peak, dus niet eens totaal) is toch 120k+ EUR per maand. Voor dat geld kun je vast wel een paar aapjes regelen die de vanilla server code uit de VCS halen (de bewering dat die niet bestaat is te idioot voor woorden).

Of denk je dat het leeuwendeel van deze 12k clients niet zouden willen betalen? En dat ze het gewoon spelen omdat ze geen 10+ EUR p/maand willen betalen? Maar toch werkt het donatie systeem blijkbaar wel. Zie ook TPB ed.

[Reactie gewijzigd door Jerie op 5 december 2016 14:15]

Er zijn obviously mensen die het toch gewoon proberen en dat moet iedereen zelf weten.
Maar het haalt wel de magie uiteindelijk weg voor velen omdat je er met je huidige ogen en maatstaven naar kijkt.
Kan de "you don't really want to" uitspraak ook wel begrijpen.

En als deze private server statisch zou blijven dan wordt het vroeg of laat gewoon ook ouderwets saai. Tuurlijk heb je mensen die komen en gaan maar het worden er met verloop van tijd minder en minder.

Om de cash in dat geval dan, doen ze wel de veel spectaculairdere memories dood uiteindelijk.
Een tweede definitieve dood zou je heel poetisch kunnen zeggen en daarmee doen ze een klein beetje de 'onsterfelijkheid' van WoW geen goed mee aan.
Want vanaf dat punt is de waardering definitief weg en de herinnering krachteloos gemaakt.

Bovendien heeft Blizzard er ook belangen in om op de honger voor hun geuren, kleuren en smaken palette door te bouwen.

[Reactie gewijzigd door new.hope op 5 december 2016 15:44]

En als deze private server statisch zou blijven dan wordt het vroeg of laat gewoon ook ouderwets saai. Tuurlijk heb je mensen die komen en gaan maar het worden er met verloop van tijd minder en minder.
Dit is volgens mij de voornaamste reden dat Blizzard een vanilla server niet ziet zitten. Het is inderdaad zo dat als je WoW-veteranen gaat vragen of ze het leuk zouden vinden om weer eens in een vanilla omgeving te spelen, een groot deel hier positief op zou antwoorden.

Maar dan spelen ze een paar maand, en dan? De niet-raiders zullen snel zijn uitgekeken, want er blijft eigenlijk enkel PvP over. En na de zoveelste TM/SS raid heb je dat ook wel een keertje gezien. Gebrek aan enige diepgang in de PvP content was een veel gehoorde klacht in de tijd van vanilla WoW. Je kon grinden om een hoge PvP-rang te behalen, maar dat was vooral een kwestie van tijd en minder van skill. Daarnaast was PvP-balans vaak ver te zoeken (denk aan Mortal Strike Warriors met een traag wapen).

En de raiders zijn gebonden aan de beperkte hoeveelheid content die er voor hun is. De eerste raids (MC, BWL) waren destijds eigenlijk alleen moeilijk omdat men niet echt een goed idee had over wat de beste manier van spelen was. Als je een ervaren raid-groep met L60 karakters en redelijke uitrusting nu in MC neerzet, zullen ze dit moeiteloos clearen. Dan blijven enkel de latere raids (AQ, Naxx) over. En die zullen niet eindeloos vermaak leveren.

Dus een officiele vanilla server zou in eerste instantie veel spelers zien, maar deze zal daarna vrij snel leeglopen wanneer spelers over hun nostalgie-high heen zijn. Natuurlijk blijft er een harde kern over, maar zal die groot genoeg zijn om het bijhouden van een aparte code-branch, het mergen van stabiliteits- en veiligheids-updates uit de main branch, het opleiden en actief houden van een customer support team met kennis over de vanilla-server, waard te maken?

Ik denk het niet.

Ik snap dat spelers vanilla-servers willen uitproberen vanwege nostalgie. Ik snap ook dat Blizzard geen zin heeft om dit officieel te ondersteunen. Daarnaast zijn ze vanuit Amerikaans IP-recht gedwongen om hun IP actief te verdedigen.
Volledig met je eens. De leden van de guild waarin ik zit zijn allemaal WoW-veteranen die retail niets vinden en liever terug vanilla spelen. Zelfs al is er een gratis private server, 99% zou met plezier betalen voor een officieel alternatief.

Ook het argument dat het maar nostalgiegevoel is, is compleet fout voor vele mensen. Ik had op mijn warlock op Nostalrius bv. 32 dagen played bij de sluiting, da's echt niet even "rose-tinted-glasses" opgezet, maar voor mij gewoon veel leuker dan wat retail nu biedt.
Hoe werken raids en bosses eigenlijk tegenwoordig op private servers heb het ooit een blauwe maandag geprobeerd, maar geen enkele private server had toen fatsoenlijk werkende dungeon en raid mobs en bosses die 100% overeen kwamen met Vanilla (sterker nog, zelfs de meeste world mobs kwamen niet 100% overeen met Vanilla), wat voor mij toch erg veel afbraak deed aan de ervaring. Zaken als Lucifron die geen curses caste, Magmadar die helemaal niets meer behalve melee attacks e.d.
Dat was juist het sterke punt van Nostalrius. Bijna perfect gescripte encounters. Natuurlijk is er altijd wel ergens een bug te vinden, maar die wordt dan ook gepatched. Over de dungeons en raids kan ik eigenlijk niets slecht zeggen. Ik heb ze allemaal gedaan tot en met Blackwing Lair.

Persoonlijk wel even last gehad van een bug: Een priest deed mind control op mij, ik kreeg een disconnect en toen ik wou inloggen kreeg ik de melding dat ik gebanned was. Een foutje in hun anti-cheat. Natuurlijk allemaal na een weekje weer terug kunnen spelen, maar zo miste ik wel onze eerste Nefarian kill :(

Edit: World bosses heb ik ook geen ervaring mee, maar kijk even op youtube, een gigantische veldslag. Je hebt een raid group nodig voor de boss, en dan zeker nog een volledige om de vijandige factie van de main group te houden.

[Reactie gewijzigd door Oz. op 5 december 2016 15:37]

Het is het zelfde nostalgiegevoel waarom sommigen de jaren 80 of 90's "terug willen".
Maar het zijn geromantiseerde selecties. Grenzen zijn opgerekt, smaakvermogens vernietigd en in werkelijkheid worden we gewoon oud en sterven.

Dan kun je a la mid-life crisis, 2e jeugd, of hoe je het wilt noemen, weer even die blasts from the past proberen te herleven, en de ideŽen er van najagen, maar als WoW nooit veranderd was, was de wereld van Warcraft al veel eerder leger of misschien al helemaal leeg. Met andere woorden je dood de magie van je herinneringen door de nieuwe beleving er van die niet aan je verwachtingen kan blijven voldoen.

Met andere woorden het word en is gewoon oud, vroeg of laat erkent men die realiteit en blijft alleen het gemis zelf, die krachteloos gemaakt is door de herbeleving, en de frustratie daarover over, terwijl je genoegen had kunnen nemen met het oorspronkelijke idee, de kleur en de geur, van je herinneringen.

Concreet voorbeeld:
Als ik nu een peuk opsteek terwijl ik al jaren niet meer rook,
puur om het idee wat ik er van heb,
dan bevalt hij mij stukken minder dan vanuit de herinneringen als roker.

Als ik nu een hubba bubba eet vanuit kindsherinneringen die ik er aan heb,
voldoet het er ook totaal niet aan en zal de behoefte ook minder zijn en heeft het nieuwe inzicht de oude herinnering weerlegt en de onbereikbaarheid er van bevestigd.

Als ik nu frietjes eet en een flesje (kinder-)cola drink is dat ook vele malen minder spectaculair als dat ik dat feestelijk iets herinner van het kind zijn.

Etc.
Samenvatting van dit overdreven lang bericht:

Nostalgie
"Stay away from the Voodoo."
"Be cool mon!"

[Reactie gewijzigd door new.hope op 5 december 2016 17:11]

Hebben het er al jaren over, hoeveel we zouden willen betalen om weer Vanilla te kunnen spelen. Natuurlijk wel een ver geromantiseerd idee aangezien de spelers ook zijn veranderd (veel asocialer) maar weer gewoon moeite hebben met lvlen en grinden tot je je lvl40 paard eindelijk kan hebben.
UBRS met 25man, scholomance voor de baron-mount... krijg er steeds meer zin in tijdens het typen ;)
UBRS was eigenlijk 20 man voor een bepaalde tijd gedurende vanilla periode. Na een bepaalde patch werd dit 10. Uiteraard is dit op Nostalrius en menigt private servers (patch 1.12) gewoon 10 man inderdaad.

[Reactie gewijzigd door SKdragon op 5 december 2016 13:59]

Blackrock Spire, Stratholme en Scholomance waren 10-15 man raids. Zelfs met dit aantal spelers werden deze dungeons/raids als te moeilijk ervaren en werden ze opnieuw gebalanced voor 5 spelers, met de uitzondering van UBRS voor 10.

[Reactie gewijzigd door Soru op 5 december 2016 14:02]

Dat is niet geheel waar, Scholo en Strat waren eigenlijk altijd al 5 man dungeons sinds release (alle quests in die dungeons waren bijv. alleen in 5 man groepen te doen, en alle dungeons in het spel hadden bij release een 10 player cap zelfs bijv deadmines of Ragefire chasm behalve URBS die had een 15 of 20 players cap), echter deed bijna niemand de 5 man runs (of 10 man in het geval van URBS), maar werden er eigenlijk alleen maar "loot runs" gedaan met 10 man of meer man in het geval van URBS. Uitzondering waren uit mijn hoofd Diremaul en Mauraudon die in een latere patch zijn gekomen en nooit een 10 player cap gehad hebben.

In 1.10 (en volgens mij al eerder voor de andere release dungeons) zijn toen URBS, Strat en Scholo gecapped op 10 en 5 man respectievelijk.
Nee, het begon als 15-20 (niet 100% zeker). Dat het later 10 is geworden maakt het geen 10 man raid :D
Of de Warlock Dreadsteed quest. De warlock lvl 60 mount was in het begin alleen te krijgen na een lange quest reeks, wat ook flink wat gold kostte, meen ik me te herinneren. In de beginperiode was iedereen verbaasd en jaloers als je op een dreadsteed voorbij kwam.

En de eindeloze veldslag tussen Southshore en Tarren Mill. Good times.
Ik kreeg als warlock altijd commentaar van mijn mede guildies over mijn "free epic mount". Ik farm dan toch liever 1000g, gaat volgens mij ook sneller dan de hele questline. De mount is het echter meer dan waard!

Was in mijn Nost guild ook de enige warlock die de moeite had gedaan om de Infernal en doomwalker quests te doen. Altijd leuk om tijdens een bossfight even een infernal op de healers te laten slaan.
Episch inderdaad, mooie herinneringen aan. Vooral die Dreadstead summon in Dire Maul :D
Ik heb World of Warcraft al enige tijd niet meer gespeeld. Ik ben gestop na de Wrath of the Lichking.

Wat ik heel erg jammer vind is dat het "discover" gedeelte van WOW weg is gevallen.

Ik weet nog goed dat ik een Level 5 Troll was in the Barrens, en dat als je te ver van je pad ging je in zeer hostile terrortory kwam waar alles je wilde vermoorden.
Een tripje te voet door de Barrens koste je toch al snel een kwartier.

Orgrimar was een drukte van jewelste. En de zeppeling naar het andere continent werkt daadwerkelijk gebruikt.

Toen kwam Outland waarbij die neutrale city het uitgangspunt werd. Teleports naar alle steden maakten vervoer overbodig.

Ik ben toen even gestopt en weer gestart tijdens de Lich king (ik denk dat het zo heette).

WOW was toen al veranderd in een Filthy Casual game waarin iedereen kon meedoen met the big boys.

Wat ik nu begrijp is dat iedereen legendarys krijgt, levels te koop zijn en alles volautomatisch verloopt.

En dat was nou juist de charme van WOW. Het grinden voor je eerste mount. De megagrind voor je EPIC mount. Het grinden voor een REP status omdat je dan een epic kon halen omdat je geen Guild had.

Nefarius voor de eerste keer downen met je guild. 40 man helemaal loco op de vent server! :)
Grinds zorgen dat spelers een reden hebben om terug te komen, mits er content achter staat. Maar heb er teveel, en spelers gaan wat anders doen voor makkelijkere instant-gratification. *jump on a mushroom and it dies*
Het mooie is dat dat 'nostaligsche' gevoel wat vanilla wow oproept meestal overwegend positief is, en natuurlijk hadden de vele bugs en het grinden een charme maar ik denk dat de focus van wow gewoon verschoven is en dat is (voor mij persoonlijk) alleen maar goed. Iedereen kan nu de raids zien, maar meedoen met 'de big boys' zoals je het noemt is er zeker niet bij voor iedereen. Mythic raiding is moeilijker dan ooit en 3 weken na het uitkomen van de laatste raid hebben nog steeds maar 18 guilds de laatste boss neergekregen en hebben daar honderden tries voor nodig. Zeker niet voor iedereen dus. Het verschil is alleen dat je wel alle content kunt zien met de raid finder als je een casual bent.
Je kunt een spel als WoW nog steeds via een discover manier spelen. Ik zelf heb vrijwel niets opgezocht over Legion en ben gewoon een DH gaan lvlen zonder min max. Zonder optimaal AP path. Zonder te weten wat er op 110 te wachten staat. Vliegen is er niet bij; je zult dus moeten lopen, ground mount, of gliden. Ook heel leuk op een PvP server omdat de 110s in dezelfde zone bezig zijn als de lvlers.

Deze speelwijze loopt spaak zodra je: 1) enigzins competitief wilt gaan spelen 2) in groepsverband gaat spelen (end-game; dungeons, raids, pvp, enz).

Dan zul je toch research moeten doen, en moeten grinden. Dat laatste moest je ook in vanilla doen, maar het eerste kon je wegkomen dmv het zelf uit te vinden. En dat is er tegenwoordig met de huidige communities op het internet waarbij MMO Champion 1 minuut achter loopt op live BlizzCon nieuws helaas niet meer bij.

Hij heette trouwens Nefarian, die baas die jij met 40 man hebt gedowned.
Omdat Blizzard zelf geen mogelijkheid biedt tot het spelen van het spel in zijn 'oorspronkelijke' staat, kwamen er door de community opgezette servers
Private servers waren er al toen World of Warcraft net uit was (voor de eerste expansion). Dat had niets te maken met het ontbreken van mogelijkheden maar des te meer met het maandelijks bedrag dat Blizzard vraagt voor het spelen van de game.
Sinds het aan Elysium wordt overgedragen, is het Nost project wat mij betreft dood. Ik heb niet het vertrouwen in Elysium om Nosts werk goed door te zetten. In Crestfall wel (althans wat ik van dat project tot nu toe heb gezien, inclusief het dev team achter dat project). Dan maar opnieuw beginnen. Bij Crestfall zijn ze actief aan het werken aan een meer nog meer "Blizz-like ervaring" dan Nost bood, en hebben ze ambities om na vanilla, spelers de optie te geven om door te gaan naar TBC, en vervolgens de overige expansies in chronologische volgorde.
Ik speel op dit moment weer Legion als casual en ik snap de hang naar vanilla WoW. Het spel is nu natuurlijk 100x beter, maar het is nu eenheids worst en veel te makkelijk. Vanilla WoW was moeilijk en als je een raid had gehaald was je iemand en had je guild echt iets bereikt. Alt levellen? Succes daarmee, alles weer opnieuw halen. Je moest echt een reputatie opbouwen met je character. Als je een stad in kwam als ironforge of orgrimmar werd je gewoon gewhispered als je coole gear had. Nu heeft iedereen epics en legendaries. Alliance was de vijand en er waren regelmatig grote gevechten op de server. Nu boeit het niet. Je klikt LFG aan, doet een instance en uur later gooi je je pc uit. Je epic Mount halen duurde gewoon weken. Attunement voor naxx was echt heel lang voor mijn gevoel.
Ik heb het idee dat dit uberhaupt in de mmo scene geldt.

Als ik mezelf vraag: wat vond ik nu zo leuk aan mmorpgs?

Antwoord is altijd: gezelschap.

Hoe komt die gezelschap tot stand?

Gedwongen party's moeten vormen en gedwongen zijn je contacten te onderhouden.

Waarom gedwongen?

Die ene healer, tank, dps die je net nodig hebt.

Samenwerken is nog steeds in iedere mmo. Maar het gaat tegenwoordig zo makkelijk dat ff een party vinde easy peasy is. Geen noodzaak om die ene healer te vriend te houde.

En dan de finale killer: gewoonweg challenge. Moeilijke uitdagende quests en npcs.

Challenge + holy trin

Bovenstaande mis ik eerlijk gezegd een beetje in mmo's van tegenwoordig.

Iig dat is mijn perceptie uiteraard, aanvullend op jouw betoog waarin ik absoluut je mening deel.

[Reactie gewijzigd door IngamerX op 5 december 2016 18:00]

Deze servers waren vooral populair omdat je er gratis op kon spelen. Natuurlijk waren er best mensen wie het echt om vanilla ging. Maar het merendeel zat er gewoon op om niet per maand te hoeven betalen.
Onze guild ziet het alvast weer helemaal zitten! Na de sluiting van Nost nog even geprobeerd op Kronos 2, maar veel mensen hadden toch geen zin om weer opnieuw te moeten levelen en gearen. Nu kunnen we mooi verdergaan met farmen voor AQ en natuurlijke de wekelijkse BWL farm.

Ik heb retail WoW gespeeld van TBC tot de release van Cataclysm. Vanilla is naar mijn mening echt veel beter. Flying mounts hebben de world PVP helemaal kapot gemaakt, en 40 man raids zijn zoveel vetter dan 10 - 25 man.
Je hebt dus MoP, WoD en Legion niet eens geprobeerd. Dus kun je ook niet zeggen dat Vanilla beter is.
Ik zeg ook niet dat Vanilla beter is dan MoP, WoD en Legion. Ik had het over de eerdere expansions. Ik hoor tegenwoordig inderdaad vaak positieve dingen over legion, maar ik kan mij niet voorstellen dat het weer voelt zoals vroeger. In vanilla moest je samenwerken, kon je niet gewoon in een queue wachten voor een raid, daar moest je voor afspreken. Zo leer je ook mensen kennen.

Ik ben met wow gestart aan het begin van TBC, en heb ik alle jaren dat ik retail gespeeld heb nooit zoveel plezier gehad als vorig jaar op Nostalrius.
Dat kan wel degelijk. Na WotLK is de aftakeling van Wow voor heel veel spelers begonnen.
De charme van Wow verdween. Het werd veel te toegankelijk en elke idioot kon in full epic gear rondlopen.
Onze guild ook, maar dan op de PvE realm. De wekelijkse MC en Ony farm ;)
Vraag is alleen; voor hoelang?
Indien de servers weer in Frankrijk komen te staan, zoals hierboven beweerd, vrees ik dat het voor korte duur zal zijn.
Hoe was de population op de PVE realm eigenlijk? En hoe ver stond de progression? Was bv. ZG al gereleased op de PVE realm? Da's nu eens een raid die ik niet mis :p, veeeel te veel gedaan vorig jaar.

Hopelijk kunnen we weer een jaar of langer door, maar ik vrees er eerlijk gezegd ook een beetje voor.
Op peak hours 6k man online. We zaten ongeveer een maand voor de ZG release.
Maar ach, we kunnen weer een tijdje spelen. Met retail ben ik al jaren klaar!
Is ook best een mooi aantal spelers. Ik dacht dat retail realms rond de 2.5k zaten. Op de PVP server was het tegen het einde soms echt niet meer te doen van het volk.
Pve realm was de coolste server waar ik ooit op heb gespeeld. Community was gewoon perfect, je hoorde zelfs geen racisme in Barrens chat om maar wat te noemen.
Elysium draait al 6 jaar op OVH. Mensen vergeten dat nostalrius de server niet sloot omdat OVH dat deed/wilde maar om de kaart bij Blizzard te leggen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Nintendo Switch Google Pixel XL 2 LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*