Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 87 reacties

Het team achter de Nostalrius World of Warcraft-server heeft besloten om de broncode en de database met spelersgegevens toch niet vrij te geven. Het Nostalrius-team had aangekondigd dit te doen, toen Blizzard opdracht gaf om de server offline te halen.

Het team laat in een forumbericht weten dat een van de redenen voor deze beslissing is dat er binnenkort een ontmoeting plaatsvindt met Blizzard, waarbij de broncode een belangrijke rol kan spelen. Het is niet duidelijk wat het precieze doel van de ontmoeting is, er wordt alleen aangestipt dat het om een 'discussie' gaat waarin het team uitleg geeft over de Nostalrius-community.

Blizzard liet onlangs weten dat het overweegt om een zogenaamde 'pristine realm' in te voeren. Die lijkt in veel opzichten op de vanilla-versie van World of Warcraft, die op de Nostalrius-server werd gedraaid, totdat deze offline werd gehaald. Blizzard verdedigde deze zet door te stellen dat het niet optreden tegen inbreuken op zijn intellectuele eigendom schade kan toebrengen aan zijn rechten. De Nostalrius-beheerders leggen uit dat het vrijgeven van de broncode niet nodig is, als er in de toekomst toch een officiële Blizzard-server komt.

Het Nostalrius-team licht in het forumbericht verder toe dat er nooit plannen waren om de broncode van het anti-cheatsysteem te publiceren. Daarmee moet voorkomen worden dat de makers van cheats en exploits betere software kunnen schrijven, die moeilijk of niet te detecteren is. Ook zegt het team zich niet meer alleen te zien als beheerders van een privéserver, maar als ambassadeurs van een community die de geschiedenis van games wil herstellen.

Wow Vanilla

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (87)

Sorry maar hetgeen dat pristine realms op vanilla (private) realms leken is helemaal niet waar. Je bent nog steeds gebonden aan de "nieuwe" content welke na cataclysm is gekomen. Het enige wat verschilt is de snelheid van levelen. Alle XP reducties zijn terug gedraaid. Geen LFG, LFR, recruit a friend etc.

Uiteindelijk level je nog steeds met een overpowered character, nieuw talent systeem en als end game heb je nog steeds WoD en straks Legion als end game.

Zodoende zie ik dit persoonlijk niet als vervanger van legacy servers maar een goedkope en gemakkelijke vervanging voor legacy servers.
Het is juist de CONTENT die ik terug wil zien.

Gewoon ouderwets naar je dungeon lopen, pre-cata lore in Eastern Kingdoms/Kalimdor, guards waar je nog een beetje voor op moet passen, world-pvp niet dat halfbakken " rush for the king and be done with it" is :9 Daar waar Alterac Valley een lange battle kan zijn, de torens belangrijk zijn en Lokholar the Ice Lord in alterac valley soms gespawnt werd.

die "pristine realms" slaan naar mijn mening de plank volledig mis. LFR/LFG weg is een goede zet, maar I'm longing for more! :D


edit: typo

[Reactie gewijzigd door ..Kevin.. op 2 mei 2016 11:47]

Ondertussen zijn we ook 10 jaar verder, en iedereen is ook een stuk ouder zover ik weet is Vanilla best wel een Time sink. Daarnaast kan ik me nog heugen in guilds flinke guilt trips betreft niet aanwezig kunnen zijn voor raids of wat dan ook.

Ook al zeg je het ver van te voren.

Dus die 10 jaar later en iedereen die dit nog graag vanilla wil spelen?! hebben ze daar de tijd nog wel daadwerkelijk voor?
Deels wel mee eens. Denk inderdaad dat de Hardcore/DieHard spelers uit die tijd nu wat meer casual zullen gaan spelen.

Tot op de dag van vandaag is die stiptheid nog een heikelpunt. LFR en LFG halen wel een deel weg, maar voor de Heroic/Mythic moet je toch nog steeds je groepje bij mekaar sprokkelen.

Lijkt me juist heerlijk om vanilla casual te raiden / gearen / farmen. soms wel soms niet. Prik een datum, kijk of er genoeg accepten, zo niet dan andere keer of wat pugs. Aangezien men wat ouder is, zal het ja zeggen nee doen wel wat afnemen neem ik aan? :) of hoop ik hier te veel }>
Dit is precies wat ik dacht toen ik hoorde over Pristine Realms.

De reden dat zoveel spelers terug willen naar Vanilla is omdat ze juist de oude content leuker vinden, niet omdat ze een "te hoog" level hebben of omdat er een LFG systeem is toegevoegd.

Ik zou graag eens terug in de tijd gaan door middel van een Vanilla server om eens hard te werken voor je gear en de raids te doen op de manier van toen. Dat heb ik namelijk gemist, ik ben ingestapt aan het einde van TBC.
Mja, dat het zo enkel met de cata content is, is wel jammer voor de mensen die vanilla willen ervaren.

Maar... in het huidige spel kan je je XP gain gewoon stop zetten. Wil je een groep enthousiatelingen maken die oude endgame willen maken, zou zoiets wel mogelijk zijn op een pristine realm.

Ik kan me dus wel voorstellen dat er guilds zouden ontstaan die zo "de tijd stopzetten" bij elke expansion die je wil. Misschien beter dan én een apparte vanilla én een apparte TBC én een apparte WotLK server te maken?
Het probleem bij het stopzetten van je progressie is dat Blizzard er geen probleem mee heeft oude raid-content te hergebruiken of zelfs te verwijderen. Denk aan bijvoorbeeld questlines in Plaguelands of de Naxxramas raid. Dat zijn de dingen die mensen willen herbeleven, je progressie daarbij stil leggen helpt niet.
Ja klopt. Zoals ik al zei: je kan niet alle content herbeleven zo... Vanilla questing steekt er met kop en schouders boven uit. Alle content herbeleven met zo'n pristine realm kan niet.

Ik merkte maar even op dat de endgame niet per se de huidige endgame hoeft te zijn in de huidige WoW.

Als je dan toch gaat vertrouwen op een server waarop een oldschool community voor endgame moet ontstaan, kan je wel die guilds zien ontstaan die bij hun favorite content stoppen met levelen. Een volwaardige vervanger voor een legacy server is het uiteraard niet.

PS: ik speel al sinds patch 1.7 en speel nog steeds actief ook. Met dezelfde guild als in vanilla... Gebeurd zelden dat er guilds van 9 jaar oud zijn als de onze. :)

[Reactie gewijzigd door Elmir op 2 mei 2016 13:08]

Lijkt mij een verstandig stap, ook als deze onder druk van Blizzard genomen is. Zodra Nostalrius hun code zou vrij geven zou geven zou ieder willekeurig persoon die MangOS kan compilen een vanilla server draaien. Op die manier zal de vanilla community nog verder gesplitst worden.

Veel mensen waren erg teleurgesteld vanwege deze aangkondiging. Ze zouden samen met Blizzard in gesprek gaan kondigden dus een "announcement" aan op Twitter dat er iets groots aan zat te komen. Helaas bleek dit alleen te gaan om een fork van BunnyEMU in combinatie met een replay systeem.

Dit replay systeem werkt wel erg tof, ze hebben interessante evenementen opgenomen en verpakt in een formaat die door een emulator gelezen kan worden. Hierdoor kan je zelf door de wereld heen lopen terwijl je live het evenement ziet gebeuren.

Ik ben benieuwd of er nog iets van de discussie samen met Blizzard. Op het moment zou ik niets liever zien dat Blizzard hun eigen legacy server zou uitbrengen.

[Reactie gewijzigd door Zenety op 2 mei 2016 12:53]

Het team van Nostralius had nooit aangekondigd dat er iets groots aan te komen in samenspraak met Blizzard. Ze zeiden dat ze in gesprek gingen met Blizzard in een korte tijd en dat ze iets groots zouden vrijgeven.
Kan iemand uitleggen hoe je aan de serverside code raakt van een spel als dit en er dus in slaagt om een private/pirate server te hosten?
https://github.com/mangos/MaNGOS

Nostalrius draaide op een zwaar gemodificeerde mangos zero variant waarbij veel bugs zijn gefikst en features zijn toegevoegd. het was dus de bedoeling de source hiervan open te stellen maar dat gaat voorlopig niet gebeuren.

[Reactie gewijzigd door Flaat op 2 mei 2016 12:58]

Heel veel werk en wat reverse engineering. Je begint eigenlijk met het kijken wat de Client verzend en wat deze verwacht te ontvangen op berichten en bouwt dit steeds verder uit. Het is natuurlijk niet gemakkelijk, maar zeker niet onmogelijk.
Blizzard gaat echt geen vanilla servers draaien. Als ze dat wel doen, dan is de eerstvolgende petitie: TBC servers. Daarna volgt de vraag om WOTLK servers.

En ik denk dat pristine servers een goed antwoord zijn. Wat mensen die zo hard roepen om vanilla servers echt zoeken is de nostalgie van de community. Wie jij was op de server, je reputatie, het socializen met andere spelers. En dat is allemaal kapot gemaakt op het moment dat LFG en LFR kwamen. Servers met de huidige content zonder LFR en LFG? Ja heel graag!

Ik snap die vraag naar vanilla servers niet. Ik heb vanaf dag 1 gespeelt, hardcore geraid in vanilla. Ja, het was tof, maar na 3 jaar Molten Core, BWL en AQ had ik het wel gezien. Maar wat het tof maakte was omdat een MMO op deze schaal nieuw was. Die ervaring was episch. De community en het sociale was zeer sterk. Maar dat ga je niet meer terugkrijgen. Ik kan me niet voorstellen dat er echt mensen zijn die interesse hebben om de komende jaren alleen die vanilla content te spelen. Diezelfde vanilla quests waren er ook nog in TBC en WOTLK, alsof die mensen toen nog steeds die content dag in dag uit bleven herhalen. Tuurlijk zal een vanilla servers voor eventjes weer leuk zijn om een toon op de oude manier te levelen, maar verwacht nou echt niet dat dat epische "nieuwe" gevoel van 2004 terugkomt.

Vanilla servers is een beetje zoals sex met je ex denk ik dan maar ;)

[Reactie gewijzigd door Kaap op 2 mei 2016 12:34]

Kan dus geweldig zijn, mits je ex maar goed genoeg was in bed.

Maar wat is het probleem van patch/expansion specifieke servers maken?
Maak er desnoods een opstartoptie van in de launcher. Kan daar gelijk gekeken worden welke patchdata ingeladen moet worden. Omzeil je nog eens gelijk het probleem van overlappende data ook.
Je Wow folder wordt alleen nog absurd veel groter dan die al is.
Je Wow folder wordt alleen nog absurd veel groter dan die al is.
Op zich niet zo veel. Artwork hoef je maar 1x op te slaan.
Zat een heel verhaal te typen, maar komt neer op één simpel ding.
Heb geen idee hoe ze heel de boel programeren, wat waar loopt en hoe ver de zaken met elkaar verweven zijn.

Klinkt als heel simpel uit te voeren voor mij (simpel oude instellingen gebruiken), maar neem aan toch wel iets ingewikkelder als ze er niet gelijk aan tegemoet kunnen komen (levert ze potentieel toch weer een hoop mensen op die terug komen, dus neem aan dat er wel een wens is er iets mee te doen)
Nou ja, ik heb er wel een beetje verstand van. We hoeven er ook niet alle details over te weten.

Er staan pre rendered plaatjes in die "27 GB" (of hoeveel het nu ook is). Dat is voor het overgrote deel artwork. En die kun je gewoon hergebruiken. Dus die bestanden met alle artwork van "Legion" (dwz _t/m_ Legion) wordt gebruikt om ook "Vanilla" (dwz _t/m_ Vanilla, dus maar "1" versie) te spelen. Misschien hebben bepaalde plaatjes een update gekregen (dat is zo met de update van Cataclysm).

De Cataclysm update vind ik een interessante discussie omdat 1) die de Vanilla experience in de weg staat 2) relatief niet veel is gespeeld omdat men makkelijk met boosts, LFG, ed. de boel kan skippen 3) die ervaring eigenlijk refereert naar een expansie met een slechte naam die er niet meer toe doet (Vanilla heeft geen slechte naam).

Ik denk trouwens niet dat zo'n nostalgie realm lang populair zou blijven. Ik ben namelijk wel 'ns oude spelletjes gaan spelen zoals Dune 2, Wolf3d ("3D", haha), Doom, Warcraft 3. Je bent ouder geworden, hebt minder tijd, het verrassingselement is weg. We moeten accepteren dat het verleden het verleden is. Me vader is bijvoorbeeld vorig jaar overleden, die is er nu niet meer, en als ik zo'n oud spelletje speel dan komt hij daardoor ook niet terug.

Ik heb zelf in een guild gespeeld waar we gingen raiden als level 60 en level 70 en 80 (tijdens WotLK liep die guild dood). Dankzij nerfs, en class verschillen en lack of class balance gaat dat helemaal nergens over. Destijds was SV hunter en frost mage op level 60 is een grote grap. En dat is ook logisch. Maar het enige probleem van oude WoW versies is de bugs die gesquashed zijn in nieuwere versies. Wat wel interessant zou zijn, is als de mensen achter Nostalrius worden ingehuurd door Blizzard om een Vanilla experience te maken inclusief bug fixes van de nieuwere WoW clients. Maar dan heb je het wel over een grote mate van vertrouwen.
Je hebt er dus geen verstand van. Ik ken geen enkel spel dat uit plaatjes bestaat. Er zijn wellicht 100en plaatjes voor in het menu en loading schermen.

De wereld waarin je speelt bestaat voor 99% uit rendering models. Dit zijn voorgecompileerde models, daarom duurt installeren ook erg lang. Zou je dit niet doen dan zouden we nu nog Mario 1 spelen omdat realtime renderen absurd zwaar is.

Met vrijwel elke expansion zijn graphics opgeschroefd, de models zijn dus groter en ingewikkelder. Daarvan ga je geen 6 versies van bewaren zodat je terug kan naar een vorige expansion. Dan kom je snel richting de 6x27GB.

[Reactie gewijzigd door Hielke Hoeve op 3 mei 2016 20:07]

Dat is een goeie kanttekening, maar dat betekend nog niet dat ik er niets van af weet. Bovendien is je kanttekening onvolledig.

Vroeger, Hielke, bestonden spelletjes volledig uit 2D plaatjes. Dan speelde je Wolf3D en was alles 2D. Het soldaat poppetje ziet er vanuit alle kanten hetzelfde uit. Dat is deels nog steeds zo in WoD, en dat was in het originele World of Warcraft des te meer het geval.

Bovendien waren de modellen vroeger van veel minder goede kwaliteit dan nu (ze zijn diverse malen gepimped). Bovendien is alles dat in instances zit niet aangeraakt, Kalimdor en Eastern Kingdoms is replaced met Cataclysm leveling content, Outland is niet gepimped, en Northrend ook niet.

Je komt dus om diverse redenen niet bij 6x 27 GB:

1) Het gaat alleen om vanilla, TBC, en WotLK. Dus hoogstens 3x 27 GB. Maar die artwork voeg je samen in 1 file (je gaat het niet dubbel distributen zoals jij betoogt, dat is oerdom).
2) Artwork wordt hergebruikt.
3) TBC en WotLK content zit er nog (vrijwel) 1:1 in aangezien landscape content niet is gepimped, en instances ook niet.
4) Vanilla leveling experience (Kalimdor en Eastern Kingdoms) is een volledig andere ervaring ivm Cataclysm pimping.
5) Maar een klein deel van die 27 GB gaat over specifiek die uitbreiding. Je rest hoef je niet te distributen.
6) En sommige artwork is gewoon 2D.

Het gaat dus hoogstens over enkele GBs (en dat is nog een conservatieve schatting), but thanks for playing.

@ Hielke, Bedoel je: "Als je niet kunt lezen [...]"? :) doei

[Reactie gewijzigd door Jerie op 3 mei 2016 23:23]

Als je niet kan lezen en spellen is het geen inhoudelijke reactie waard. Je haalt veel andere aspecten erbij om een punt te maken. Jammer.
Als speler zou ik het ergens wel toejucihen als blizzard dergelijk realms gaat maken, dan kunnen ze stoppen met het beperken van de gameplay op de "normale" servers (dus gewoon weer kunnen vliegen nadat je maximaal level bereikt hebt) en kunnen al die mensen die menen dat grinden zoveel leuker is lekker naar de pristine servers :P win-win situatie voor beide spelerskampen (het zou imho ook een boost zijn voor de community op normale servers)

Ik speel al sinds de beta en vanilla was zeker speciaal, niet vanwege het masochistische grinden maar meer vanwege de community en het het feit dat het mijn eerste mmo was, eigenlijk het enige wat ik mis is is de beperkte community op een server: maar de nadelen daarvan zijn dermate groot dat ik ook wel snap dat we tegenwoordig steeds meer cross-realm interactie hebben.
Exomna/Trollbane ftw ;)

Zodoende denk ik juist dat die pristine servers wel een optie zijn. Current content in alle glorie, alleen dan zonder die verdome LFG/LFR zodat het community gevoel weer kan opbloeien.
Vanilla servers is een beetje zoals sex met je ex....die sex duurde dan 6 maanden tot max lvl :*)

dat is nu 2 dagen max lvl { leuk spelen he }
Als je de vergelijking dan toch anders wilt toepassen dan zoals ik hem bedoelde: die 6 maanden is dan het voorspel en vervolgens blijft het bij missionaris met het licht uit :+
hahaha.... _/-\o_
Er is nu al veel meer bereikt dan eerst verwacht werd. Dat Blizzard überhaupt al het gesprek met ze aan wilt gaan is bijzonder, en betekent dat er in ieder geval mogelijkheden zijn. De eerste stap in het overleg en de onderhandeling is bij deze genomen.

Het is dan ook een logische keus om de code & database nog niet vrij te geven, want dit geeft ze een betere onderhandelingspositie en houdt de spelers die graag op legacy / private servers willen spelen attent.

Als ze het nu vrij zouden geven, zouden ze een slechte indruk maken op Blizzard, zouden andere private servers met hun code aan de haal zijn gegaan, en verliezen ze dus ook de troefkaart om later zelf als private server te herstarten indien de onderhandelingen niet slagen.
Als je het mij vraagt is Nostalrius erg goed en diplomatisch bezig om officiele legacy servers voor elkaar te krijgen!

Zelf kan ik niet wachten om weer op officiele legacy servers vanilla te spelen, ik was net begonnen op Nostalrius, en het gaf echt dat gave gevoel van vroeger! :)

[Reactie gewijzigd door paoper op 2 mei 2016 11:05]

Er komen geen officiële legacy servers, de pristine servers gaan niet vergelijkbaar worden, ze halen versneld levelen, LFG, LFR en dergelijke dingen eruit maar ze houden de nieuwe talents systeem en de end game blijft WoD en binnenkort Legion.
Ik ben geen veteraan in de WoW community, Ik ben pas echt ingestapt sinds WoD. Toch zou ik pristine servers voor mezelf interessant vinden. Ik ben inmiddels weer gestopt hoor, maar Ik kwam al snel achter dat het unlocken van de dungeon finder de methode is om max level te raken.

Ik begon in een non-pvp realm, en zat in feite alleen maar in de main capitals te zoeken naar een nieuwe dungeon. Ik werd eigenlijk niet gedwongen de wildernis in te gaan. Na wat forums te spitten kwam ik erachter dat PVP realms juist zo leuk zijn omdat je altijd op de hoede moet blijven wanneer je aan het questen bent. Echter door de dungeon finder kom je geen hond tegen, wat ik persoonlijk erg jammer vind.

Wanneer zon pristine server komt, zullen er geen dungeon finders / raid finders meer zijn waardoor men alsnog gedwongen wordt om of naar de dungeon te lopen, of gewoon simpel te gaan questen. Wat voor mij ( even los van de vanilla wow experience ) al een betere experience van WoW zou geven dan wat het op dit moment voor mij doet.

Maar dat is natuurlijk mijn mening...
Eigenlijk denk ik er ook zo over. De gamers van tegenwoordig willen namelijk erg veel. Als er al te weinig content is in een nieuwe MMO, dan is het al gelijk van: "Deze andere game of MMO doet dit veel beter". De eisen van gamers worden steeds groter, en persoonlijk vindt ik dat terecht. Als je een nieuwe game wilt spelen, dan wil je graag dat deze game meer biedt dan de game die je voorheen speelt.

Als ik video's terug kijk van Vanilla dan geeft dit toch zeker een ander gevoel dan dat ik nu heb in Warlords of Draenor. Zelfs als ik kijk naar de area's, ondanks dat deze er grafisch minder uitzien, dat deze toch meer dan voldoende genoegdoening geven. Ook ben ik zelf af en toe oude Raids aan het doen voor Transmogs, en ik moet zeggen dat ik deze Raids echt een stuk mooier en leuker vindt dan die je nu in WoW hebt. Niet dat ik de huidige Raids slecht vindt, maar persoonlijk heb ik het gevoel dat Pandaria, WoD en Legion dezelfde stijl hebben qua Raids. Want sinds Pandaria gaat de story al richting het verhaal van een "common" enemy. Gisteren deed ik nog een Raid uit Wrath of the Lichking, Ulduar. In deze Raid heb je niet alleen het standaard "ik moet een Boss verslaan", maar je krijgt ook een stukje lore over de Titans te zien. Er zit een stukje "serieusheid" in, maar op een gegeven moment moet je tegen een robot vechten waarmee een uitstapje wordt gemaakt naar een meer "grappig" gevecht. Aan het einde kom je nog in een grote kamer met iemand die wat verteld over de titans en over het willen vernietigen van Azeroth. Ik zou 10x liever zo'n Raid terug zien, dan dat ik moet vechten tegen een common enemy. (Kan zijn dat ik bepaalde dingen niet goed heb verteld. Ben zelf na Lichking begonnen).

Daarom snap ik erg goed dat mensen Vanilla terug willen. En ik denk dat Blizzard ook moet snappen dat WoW vroeger is gemaakt voor die 10-15 miljoen mensen wat destijds WoW speelde. Door deze mensen is het spel groot geworden, niet door de mensen die Blizzard nu tevreden wil houden door het levelen etc. sneller te maken.

Maar de vraag is natuurlijk, zou WoW nu nog steeds zo groot zijn geweest als Blizzard de game had gelaten zoals in Vanilla? Sommige mensen zouden ja zeggen, want wie wil nou stoppen met zo'n mooie game. Maar er zijn natuurlijk genoeg mensen die op een gegeven moment zeggen: "Ik ben ouder geworden, ik heb een baan en misschien wel een vrouw en kinderen, ik heb geen tijd meer voor WoW". En misschien hebben sommige een klein beetje tijd om WoW te doen. Maar de progress was vroeger een stuk trager, dus de zekerheid dat iemand dan nog het spel blijft spelen, is een stuk kleiner. Stel er stoppen heel wat mensen met het spel, en er komen nieuwe spelers in Azeroth. Dan snap ik best dat deze nieuwe spelers zeggen, het duurt mij te lang. Ik moet maandenlang grinden om max. level te worden, eenmaal max. level geworden moet ik nog veel Raids doen om gear te krijgen, dus ik ga wel een andere game doen. Moeilijke keuzes die Blizzard heeft moeten maken, en ik snap 100% dat hun er voor hebben gekozen om bepaalde functionaliteiten zoals Dungeon/Raid finder te implementeren. Als ik kijk naar Final Fantasy XIV, ik ben begonnen voor de laatste expansion, maar voordat ik uberhaupt van deze content kan genieten, moet ik eerst de max. level cap halen (die er voor de expansion was), en dan moet ik de gehele questlijn nog uitspelen. Maar eigenlijk wil ik dit niet, want ik wil van de nieuwe content genieten en ik wil graag een flying mount. Als het levelen in Vanilla van 1-60 al enkele maanden kan duren, hoelang gaat het dan wel niet duren van level 1-100.

Als laatste ben ik benieuwd hoe mensen het hele Vanilla proces zien. Als er alleen Vanilla wordt gereleased, en stel na 6 maanden zijn er (veel) mensen die al de end-game content hebben gedaan, hoe moet dit verder? Moeten deze mensen 5 jaar dezelfde content gaan spelen? Of 5 jaar lang gaan PvPen? Persoonlijk zou ik graag de "Vanilla" content willen doen, maar ik ben bang dat ik er op uitgekeken raak. Misschien niet in de komende maanden, maar misschien naar een half jaar.

Daarom vraag ik mij af, hoe erg zijn Pristine servers? Je hebt alle nieuwe (persoonlijke goede) features in WoW zoals het transmoggen van items, erg veel mounts, items, gear, graphics etc. Maar hierdoor zou je wel meer interactie krijgen met andere spelers doordat je naar een Dungeon dient te lopen. En door de jaren heen kan Blizzard natuurlijk gaan ontwikkelen voor Pristine servers. Dus dat het langzamerhand steeds meer richting Vanilla gaat. Of dient Blizzard te beginnen vanaf scratch (Vanilla) en vanaf daar weer alles opnieuw op te bouwen. En dat op een gegeven moment expansions wel naar de Vanilla servers gaan, maar op de manier zoals de community dit wil?

Kortom, veel vragen die beantwoord dienen te worden. Het hierboven is een mening van iemand die nog nooit Vanilla heeft gedaan, maar alleen verhalen heeft gelezen/gezien/gehoord. Als er Vanilla servers komen, hoe zien we dit dan in 5 jaar qua ontwikkeling? Of moet er uberhaupt iets ontwikkelt gaan worden? Als er namelijk alleen een "Vanilla" server wordt geïmplementeerd zonder enige ontwikkeling, dan weet ik niet of ik hier dan op wil gaan spelen terwijl ik van de nieuwste content in regulier WoW kan genieten. Als laatste wil ik RuneScape nog benoemen. Ik ben zelf een veteraan die vroeger veel RuneScape heeft gespeeld. Jagex heeft erg grove fouten gemaakt in het verleden (en zelfs "recent" zoals met het combat systeem). Toen hier de Legacy servers weer terugkwamen was ik wel even gehyped, maar naar een korte tijd ben ik hier gestopt. Voor mij hoeft het geen 2e keer omdat er genoeg andere spellen zijn waarin ik meer plezier kan hebben. Een andere reden is omdat ik een paar ontwikkelingen toch in de Legacy servers van RuneScape had gezien, die in de realiteit een korte tijd later waren gereleased. En dit zal zeker weten met WoW niet anders zijn. Door de expansions heen zijn er vast en zeker wel goede ontwikkelingen gedaan, en deze ontwikkelingen zullen niet (gelijk) in Vanilla zitten.

En Blizzard moet dit wel willen natuurlijk :P, ze willen veel maar ze zullen niet zomaar iets gaan doen.
Ik ben in ieder geval erg benieuwd hoe dit allemaal gaat lopen, dus als één van de vele zal ik rustig gaan afwachten :).
Als het levelen in Vanilla van 1-60 al enkele maanden kan duren, hoelang gaat het dan wel niet duren van level 1-100.

dat is de rede ook waarom het geen bal aan is!!! van lvl 1 tot 100 { pro speler ...2 dagen } ...... {amateur 1 week tot 2 weken }

rede van spelen is ook naar mijn mening dat het lang duurt om te lvlen anders ben je zo uit gespeeld en motivatie is dan pleite.

LFR is ook gamekiller.
Ik ben recent weer WoW gaan spelen. Ik heb vrouw en twee jonge kinderen, dat mag de pret in de avonduren niet tegenhouden natuurlijk :P

Het ligt ongetwijfeld aan persoonlijke voorkeur maar ik snap niets van je argumentatie mbt snelheid van levellen. Ik heb een nieuw Blood Elf character aangemaakt en ben alle questlines aan het volgen. Jammer is dat levellen te snel gaat zodat ik regelmatig quest in areas die eigenlijk te laag level zijn waardoor alles nogal makkelijk is. Maar de story lines, humor, cutscenes, omgevingen en phasing maken het allemaal ruim de moeite waard. Ik doe af en toe dungeons, noodgedwongen via de group finder. Maar alleen voor dungeons in het gebied waar ik aan het questen ben en waar ik dus in 5 minuten heen kan lopen. Daarin vind ik het jammer dat mijn instance group als een razende alle bosses afwerkt en ik amper de gelegenheid krijg om de bonus quests af te werken. Bovendien krijg ik regelmatig commentaar als ik eerst quests wil inleveren bij de quest givers voordat ik de instance group verlaat (want nadat ik die verlaten heb kan het natuurlijk niet meer), omdat zij graag zsm door willen naar de volgende dungeon.

Ik vond het jammer om te zien wat Cataclysm vernietigd heeft, maar ervoor in de plaats zijn ook wel weer briljante andere quests / story lines teruggekomen, zoals Thousand Needles en het bezoek van Deathwing aan Badlands.

Als ik uitgeleveld ben met mn Blood Elf ga ik waarschijnlijk overnieuw beginnen met een Alliance character om ook daar alle questlines door te kunnen lopen. Om het nog maar niet over Death Nights en Pandarens te hebben. Ik ben nog wel even zoet en kijk iig absoluut niet uit naar het bereiken van lvl 100, het gaat mij om de weg ernaartoe en die mag van mij best wat langer duren zodat niet haast noodgedwongen areas en dungeons moet overslaan.

Ik kan mij heel goed voorstellen dat dat voor veel gebruikers van Nostalrius ook geldt. Sowieso ben ik naar een RP-realm gegaan, daar is de sfeer wat minder op end-game gericht. Helaas trekt de dungeon group finder zich daar niets van aan.

[Reactie gewijzigd door MadEgg op 2 mei 2016 17:32]

Pristine servers kunnen zeker wel een succes zijn, dat kan ik nu niet voorspellen, maar de groep mensen die nostralius speelden zullen voor grootste deel niet mee willen doen aan deze pristine servers. Het is gewoon niet vergelijkbaar met echte legacy servers.

Ik kan niet veel zeggen over de dungeon finder, ik heb vroeger WoW gespeeld maar dat duurde niet lang omdat ik weinig mensen kenden die het ook speelden en degenen die ik kende speelden ook niet lang. Ik heb wel meegedaan de promotion voor Hearthstone maar daar waren mijn dungeon finder ervaringen ook niet echt geweldig. Ik vond het questen leuker dan de dungeon maar nadat de dungeonfinder was unlocked kwam ik geen hond meer tegen.

[Reactie gewijzigd door separhim op 2 mei 2016 11:43]

Pas op dat je niet te veel aanneemt omtrent de zekerheid dat pristine servers komen. Blizzard heeft er zelf slechts twee zinnen over gezegd, en noemt daarnaast dat het slechts ideeën zijn open ter discussie omdat ze toegeven niet zeker te weten of daar de interesse ligt.
Tegelijkertijd gaat het team achter Nostalrius nu het gesprek en overleg met ze aan over wat er dan wel kan gebeuren, en ik heb er vertrouwen in dat zij ons het beste kunnen vertegenwoordigen en snappen wat Legacy leuk maakt, en dat pristine servers dat totaal niet zijn.

Of het ze gaat lukken is wat anders, maar daar valt nu nog niets over te zeggen, dit soort onderhandelingen kosten gewoon tijd. Het laatste woord is er in ieder geval nog niet over gezegd.
De vorm die ze aangeven in de post zou inderdaad niet in de smaak vallen bij veel van de spelers die verlangen naar oude versies. Ik ben benieuwd wat eruit komt met de bespreking met het team van Nostralius. Ik geloof dat Blizzard nooit legacy servers wilden omdat de community zou opsplitsen maar ik heb geen bron voor dus het kan fout zijn. Ik vraag me af of ze ooit echte legacy servers gaan lanceren of een andere vorm met input van het nostralius team.
Servers met huidige content maar zonder versneld levelen, LFG en LFR? Ik denk dat populairder zullen worden dan de gewone servers en die pirate servers. LFG en LFR zijn de dooddoeners van de community geweest.
Zo bijzonder is het niet, ze zien veel potentiële betalers, die het niet erg vinden om geld neer te leggen voor een vanille server. Nu ze met deze half bakken oplossing komen bereiken ze helemaal niets.
Die "Pristine Realms" onzin is gewoon een smoesje van Blizzard om op hele goedkope wijze de onrust een beetje te kalmeren.

Ik ben extreem benieuwd naar de uitkomsten van de gesprekken tussen het Nostalrius team en Blizzard zelf. Wellicht dat het bedrijf eindelijk in gaat zien dat World of Warcraft helemaal de verkeerde kant op gaat, maar dat het een gigantische kans is voor het bedrijf om de vraag van de Vanilla spelers te kunnen voorzien met nieuwe, unieke servers. Dus niet aanpassen van de huidige fouten, want daar is al een nieuwe playerbase voor gekomen.

Nogmaals: extreem benieuwd.
Gigantisch zal denk ik eerder vertalen naar dat 90% na een paar weken terug is naar hun huidige server. Het klinkt allemaal leuk dat nostalgische, maar het gros is er vast al snel op uitgekeken verwacht ik.

En dan volgen natuurlijk de TBC en WOTLK servers.
Dat mensen snel stoppen, wordt door meerderen gedacht. Maar uit de praktijk blijkt het tegendeel. Veel leden komen even kijken voor de nostalgie en vertrekken dan weer, maar uitzonderlijk veel mensen (ik heb geen statistieken hierover) blijven voor de end-game. Zij ervaren dus het hele spel zoals Blizzard het ooit bedoeld heeft dat het gespeeld wordt.

Reken maar dat veel mensen het spel daadwerkelijk blijven spelen. En van die mensen ben ik overtuigd dat zij dit compleet anders ervaren dat de retail servers van Blizzard nu. Het is dus voor hen ook geen keuze tussen twee varianten van het spel, maar een keuze tussen twee compleet verschillende games.

Blizzard kan hier gigantische winsten mee behalen, zowel op sociaal als financieel vlak.
Uit ervaring kan ik je zeggen dat die endgame echt niet zo heel bijzonder was. Naxx was moeilijk, misschien zelfs overtuned voor die tijd, maar verder stelde het allemaal niet zoveel voor. Vanaf WOTLK is Blizzard echt begonnen met complexere encounters te verzinnen.

Vanilla kwa endgame content was echt niet zo bijzonder.

Mensen die raid encounters van de afgelopen expansions gewend zijn, raken snel bored met vanilla endgame. Het was echt niet zo spannend. Ik blijf erbij dat de nieuwigheid en het sociale aspect van 11 jaar geleden het zo goed maakte. 2 factoren die er nu niet meer zijn. Vergeet niet dat er na Naxx niets meer was.

Zoals ik zei, diegene die echt de vanilla experience willen omdat ze het originele niet meegemaakt hebben, zullen het wel even spelen, maar ik denk dat het vrij snel uitgestorven zal zijn op een handjevol mensen die vooral uit statement blijven na.
Ben ik totaal niet eens met jou. Heb zelf tot en met cata wow gespeeld, en geraid. Een klein jaar geleden hoorde ik van Nostalrius, en ben ik daar begonnen. 40 man op TS die het uitschreeuwt als Nefarian eindelijk voor de eerste keer neergaat is iets dat ik enkel in vanilla meegemaakt heb. 40 man raids is voor mij nog steeds de beste game-ervaring die ik ooit gehad heb.
Ik zou mijn reactie nog eens grondig begrijpend lezen. Vanilla endgame was inhoudelijk echt niet zo bijzonder in vergelijking met latere expansions. Vrijwel het meeste was tank en spank werk met een enrage timer. Encounters waren zeer zelden tactisch moeilijk als je het vergelijkt met de koers die vanaf WOTLK is gevaren.

Ik zeg verder nergens dat vanilla geen geweldige ervaring was, maar ik benoem juist dat dat grotendeels kwam doordat MMO's op deze schaal nieuw waren, en het sociale aspect, de communities, sterk waren. Die zaken droegen er aan bij dat het goed was.

En ik heb net als jou vanaf het begin gespeeld hoor, en nog steeds ;)
Pristine realms zijn geen enkel opzicht vergelijkbaar met het spel van toen, vanilla. Dat is iets wat Blizzard jou wilt doen geloven.
Qua content geeft ik je 100% gelijk.

Wat de pristine realms echter wel enigszins vergelijkbaar maakt is het feit dat er weer veel meer interactie zal plaatsvinden tussen spelers wanneer de LFG/LFR tool niet aanwezig zijn. Ook zal het door de afwezigheid van de tools weer nodig zijn om je personage "fysiek" te verplaatsen naar de ingangen van dungeons etc. Dit zal er voor zorgen dat de wereld (van Warcraft) weer veel levendiger lijkt in tegenstelling tot de huidige situatie waar iedereen maar in een stad staat te wachten tot de LFG tool een groep heeft gevonden.
Dat is zeker waar, de community zal een flinke boost krijgen. Dat zou de grote kracht moeten zijn van een MMORPG (met nadruk op MMO...). Tevens vind ik het spel "nu" (laatste keer dat ik retail heb gespeeld is alweer eventjes terug) saai, je levelt té snel (zelfs zonder heirloom + bonus xp) en je bent té overpowered. In retail heb je geen moeite je eigen level elite te verslaan, in vanilla is het soms met twee man nog onmogelijk (class specifiek uiteraard). Ik vond het spel leuk toen het nog niet voor de "casual-gamer" bedoeld was.
Ook het "versnelde levelen" zoals het nu gebeurd zal geen deel uitmaken van een eventuele pristine realm. Dus geen heirlooms, bonus xp, etc. (http://www.mmo-champion.com/content/5649-Official-Reply-to-Vanilla-Servers-and-Nostalrius)

Hoewel er naast het versnelde levelen nog meer dan genoeg zaken zijn die ik liever anders zou zien in WoW, zou ik er echter al gelukkig zijn met een server waar alle "casual-friendly" tools zoals LFG verdwenen zijn zodat de community op een server weer echt een rol gaat spelen. Voor mij zou dus een pristine realm zeker een uitkomst zijn.

Maargoed, dat is natuurlijk persoonlijk, :)
Even voor de volledigheid ik bedoelde dat zélfs zonder enige vorm van bonus xp je alsnog té levelt. Vaak hoef je chainquests van zones niet eens af te maken en je bent al "uitgelevelt" in die betreffende zone. In vanilla is het zelfs zo dat je ook nog quests moet doen in andere zones die voor hetzelfde level speler bedoelt is! Met als voorbeeld Thousand Needles, Barrens, Stonetalon Mountains. Maar ook chain-quests die je moet voorbereiden voor dungeons... Class specific quests, zoals mounts voor Warlocks en Paladins. Rogues quests (poisons), Shaman voor totems, ga zo maar door.

Hmm twijfel, ik denk wel dat ik het zou proberen, maar ik heb mijn twijfels erbij... Een echte vanilla server in huidige graphics zou bij mij een no-brainer zijn :D Ik ben benieuwd! Ik geniet wel een beetje van het feit dat Blizzard onder vuur ligt :P
Deze "ambassadeurs van een community vind ik moraalridders die géén recht van spreken hebben, maar wel hun harten hebben verloren aan een een bedwelmende nostalgie. Alsof ze uit een gifbeker van Gul'dan hebben gedronken om koste wat het kost hun vanilla-rijkdom te preserveren en te verdedigen.

Heb dan ook geen sympathie voor deze community die inbreuk maakt op het intellectuele eigendom van Blizzard. Ja, vanilla was leuk en ja, officieel heb je geen toegang meer tot dat gedeelte van wow waar het naam en faam maakte, maar is het dan ok om je als een piraat te gedragen onder het mom van cumminity member of wow purist? Nee.. een wolf in schaapskleren heet dat.

Blizzard wilt luisteren en misschien onderhandelen. De ambassadeurs mogen hier dankbaar voor zijn.
Ik mis een onderbouwing voor je antipathie! Wat is het 'wolf in schaapskleren' aspect?
De community members zijn hier de bad guys, maar doen alsof zij de gebeten hond/wolf zijn.
Nee ik bedoel, waarom zijn ze bad guys? Hebben ze kwade intenties? Proberen ze geld te verdienen met het werk van anderen? Oid? (Oprechte vraag hoor, ik ben nl. niet thuis in deze situatie en ben benieuwd waar je negativiteit vandaan komt. Als buitenstaander zie ik namelijk geen kwade intenties :) )
Blizzard is in eerste instantie een bedrijf. Deze investeerde geld en geld om world of warcraft te maken. De eerste uitbreidingen waren zo populair en vol lof ontvangen waardoor de expansions die volgden kwalitatief het niet meer waar konden maken (subjectief). Nu zijn er mensen die deze tijd willen herleven en zo ontstonden er servers buiten Blizzard waar je zonder te betalen oude tijden kon herleven. Zonder de nieuwe uitbreidingen, zonder Blizzards toeziend oog en dus zonder te betalen. Als bedrijf wordt je daar uiteraard niet vrolijk van. Ik bekijk het dan ook met pragmatische ogen zonder het besef te verliezen waarom deze community members hun heil in de vanilla servers zochten.
Ik snap wel dat Blizz hier niet vrolijk van wordt, BMW vind het ook leuker als je naar hun dealers gaat in plaats van een generic dealer. Game subscriptions zijn altijd een lastig onderwerp. Je koopt de game (WoW) en daarnaast betaal je maandelijks voor het gebruik maken van hun realms. Als je vervolgens op een andere realm (een niet Blizz realm) gaat spelen heb je nog steeds wel die game gekocht.

Goed neemt niet weg dat de wet nu eenmaal zo is dat het niet mag, en daar dien je je aan te houden. Het punt hierin is alleen wel dat een supergroot deel van deze mensen, misschien wel tot 90%, Blizzard graag de 12 euro p/m zou betalen als ze een Vanilla Realm zouden opzetten.

Ik vraag me trouwens sterk af hoeveel probleem Blizz dit echt vindt. Een deel van deze spelers zijn ook gewoon subscriber. Het punt is vooral dat als ze dit toelaten, dit ervoor zorgt dat de volgende partij die dit doet veel moeilijker aan te pakken is. Het argument: "zij doen het ook en daar doen jullie niets tegen" is gewoon een argument waar je een rechtszaak mee kan winnen. Zou jij als miljarden bedrjif de gok durven te nemen dat een rechter het verschil snapt tussen een vanilla en een legion server? Los van of Blizz deze specifieke server dus een probleem vind moeten ze hun IP beschermen.
Het gaat er mij niet om hoe goed de vanilla tijd was of hoe slecht de bestaande wow expansions zijn. Ik vind het een principe kwestie dat je je niet als een parasiet moet opstellen en winstderving veroorzaakt door gebruik te maken van andermans eigendom.

Je kan blizzard van slecht management of een slecht zakelijk inzicht betichten door niet te luisteren naar hun community, maar blizzard blijft eigendom van hun creatie en rechten. Overigens koop je een spel, het blijft eigendom van Blizzard en je betaalt voor de diensten die daaraan verbonden zijn. Als je geen gebruik maakt van deze diensten en hun wereld re-creëert dan ben je alsnog in overtreding.

Het zou een groot gebaar zijn van Blizzard als ze jouw idee in praktijk omzetten en tegen betaling een authentieke pristine server neerzetten. Persoonlijk maakte ik met wow kennis tijdens Cataclysm dus zo'n server zou ik ook verwelkomen.
Winstderving is er alleen als mensen eigenlijk op de officiële servers zouden spelen maar omdat er een gratis variant is dit niet doen.
Als die 'legacy' of private servers er niet zouden zijn, gaan deze mensen echt niet op de live servers spelen. Want daar is deze ervaring simpelweg niet meer te vinden.

Het verschil tussen live en private servers zit hem namelijk niet in het maandbedrag, maar in de content die heel verschillend is. Tenzij je praat over de private WoD servers, maar in dit geval gaat het over vanilla.

Als ik kijk naar mijzelf speel ik al lang niet meer op de live server maar wel op een private TBC (2.4.3) server. Als deze weg zou vallen om wat voor reden dan ook, dan ga ik nog niet terug naar de live servers. Dus hoe je het ook wendt of keert, tot de dag dat Blizzard een gelijkwaardige optie biedt zijn ze mijn centen toch al kwijt. Dus dat winstbederf vind ik een vrij sterke term, tuurlijk geldt het voor een deel van de spelers maar ik gok dat het merendeel speelt om de reden waarom ik het ook doe: verschil in content/gameplay en niet om onder die maandelijkse kosten uit te komen. Want ik betaal graag voor een Blizzard TBC server als deze er zou zijn.
De enige parasiet in dit verhaal is Blizzard. Vergeet niet dat de spelers hebben gezord voor het succes van WoW. Zonder spelers was WoW niets. Wil Blizzard niet buigen voor de huidige vraag? Dan gaan mensen een alternatief zoeken.

Supply and demand, het is simpel.

Je laatste zin verklapt veel en geloof me, al had je Vanilla of TbC meegemaakt dan is er een serieus grote kans dat je het een GEWELDIG idee zou vinden om de oude tijd te herleven.

Jij hebt uiteindelijk ook helemaal niets om terug naar te kijken als je kijkt naar wat voor FLOP Cataclysm was. I don't blame you for that, maar om mensen parasieten te noemen om een van hun favoriete tijden te herleven dan zegt dat meer over jou dan de community die daar heil in zoekt.
de rede daarvan is...dat blizzard niet luisterd !
daarom zijn er ook prive realms
wij spelers maken de game populair en kunnen er ook voor zorgen dat blizzard niks meer verdient.
dat zie je terug dat er steeds meer spelers stoppen met de game.
Wolf in schaapskleren? Dan zou het dus betekenen dat die "pirates" iets duisters van plan waren. Volgens mij verdienden zij hier totaal niet op en deden ze er alles aan om een zo legitiem mogelijke spelervaring op te leveren, als het uit eigen gewin zou zijn dan was ik het wellicht met je eens.
Dat valt alles mee hoor, net zoals bij RuneScape het geval was, waren er laten we zeggen 60K spelers actief op elk moment, toen kwam Oldschool (Vanilla) uit en verdween er 20K spelers uit het nieuwe spel, nog maar 40K spelers, die druppelden na een tijd vanzelf weer terug, nu zit de nieuwe game weer op 60K spelers maar heeft Oldschool (Vanilla) er 65K. Winstverderving is dan ook een term die niet op zijn plaats is. De spelers die nog speelden in WoW zijn over het algemeen niet de spelers die weg zijn gegaan, dat is juist het hele concept van quitten omdat de game poep is geworden.
Er is geen sprake van Winstderving.

De spelers die op de Legacy Server spelen zouden zonder die server helemaal geen World of Warcraft meer spelen. Ze zijn uitgekeken op de nieuwe content en de richting waarin World of Warcraft gaat.

Daarnaast is World of Warcraft al veel te groot geweest om nog nieuwe spelers te trekken, iedereen heeft er al van gehoord en iedereen die het spel wil proberen heeft het al eens geprobeerd.
Je kunt inkomen dat je nooit hebt gehad ook niet verliezen. ;)

Ik preek overigens niet voor iedereen maar ik kan me wel inleven in de speler zijn positie, empathie noemen ze het.

Vanuit mijn eigen point-of-view, ex-WoW speler en niet actief op pirate servers, weet ik goed genoeg wat ik er van vind en wat een groep spelers denkt.

[Reactie gewijzigd door Wahloh op 2 mei 2016 15:01]

*groepje

250K petitie ondertekeningen. Zoals usual roept een groot deel wel ja, maar doen ze uiteindelijk niets,

Een gemiddelde WoW server heeft tussen de 200K en 300K characters. Laten we zeggen dat ze 1 server kunnen openen, die zal, doe es gek, high pop zijn bij start. Na een weekje nostalgie snuiven heeft de gemiddelde WoW-veteran genoeg en gaat terug naar zijn main. Na een jaar heeft de rest endgame wel gezien. Vanila duurde slechts 2 jaar, korter dan een huidige expansion. Dan blijft er uiteindelijk low pop server over met een handjevol mensen die dan wel gaan klagen dat het zo moeilijk is om iets te ondernemen omdat er geen hond speelt.

En vervolgens begint de vraag om TBC servers ;)
Ik geloof erin dat een Vanilla server een hele groep mensen terug haalt die momenteel geen subscriptie meer hebben. Je zult zien dat er opnieuw races worden gedaan om opnieuw de end-content raid bosses neer te halen.

Uiteindelijk zal het wel weer inkakken, natuurlijk dat gebeurd nu ook. Wat hebben ze nu te verliezen? Een groep oude spelers opnieuw betrekken bij World of Warcraft, opnieuw 1 jaar lang (misschien meer of minder) de subscriptie kosten binnen harken voor content die ze al hebben.

Ik hoop in ieder geval dat ze het aandurven en dat het een succes wordt. Zou zelf graag eens terug in de tijd willen.
Het is dan wachten tot de volgende groep gaat vragen om TBC servers, want zei krijgen ook vanilla. En daarna krijg je absoluut een groep die WOTLK servers wil.

Ik wil eigenlijk wel een server met alleen Warriors. Maar dan alleen Blood Elfs.
Kaap .... tot WOTLK yup daarna .....NEEE
wat erna komt is en was voor meesten slecht.
Ik ben geen WOW speler maar moet ik me hierbij voorstellen dat een andere partij dan Blizzard het mogelijk maakte een oude(re) versie van WOW te spelen dan Blizzard op hun servers op dit moment aanbiedt zonder alle uitbreidingen etc.?
Exact.

WoW ( lees Blizard ) heeft zelf alleen servers met uitsluitend de laatste content.

Er is vaker gevraagd naar legacy servers maar Blizzard hield de kaken stijf op mekaar. Tot nu dan.. De petitie voor official legacy servers heeft een kwart miljoen signs. Dit kan Blizzard gewoonweg niet negeren, vandaar dit "kenismakingsgesprek"

Ben benieuwd wat eruit komt..
Dezelfde discussie die een jaar geleden gevoerd is tussen Daybreak en Project1999 over de Classic Everquest server. Deze is ook al jaar en dag online en er is ook spraken geweest over het offline halen van deze community.

Uiteindelijk is het uitbrengen van de Velious expansion 5 maanden uitgesteld omdat Daybreak met een progressie server kwam op de live servers. Gelukkig is hierdoor Project1999 kunnen blijven bestaan.