Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 105 reacties
Submitter: Zeror

Het Nostalrius-team, de mensen die de bekende onofficiŽle World of Warcraft-legacyservers beheerden, hebben hun broncode en database overhandigd aan een andere groep legacyserverbeheerders, genaamd Elysium. Zij gaan het werk weer oppakken.

Nostalrius was een reeks onofficiële World of Warcraft-servers, die de game draaiden op versie 1.12. Dat is zoals de game was vlak voordat de eerste uitbreiding, The Burning Crusade, in januari 2007 uitkwam. De content was beperkt tot wat er in de base game te vinden was en de servers hadden een hechte en enigszins grote community. Op last van Blizzard werden de servers in april van dit jaar echter offline gehaald.

Hoewel dit een teleurstelling was voor zowel beheerders als spelers van de server, was er nog wel hoop op een officiële terugkomst van 'vanilla WoW'. Blizzard liet namelijk weten dat het overwoog om een 'pristine realm' te creëren, wat praktisch hetzelfde zou zijn als wat Nostalrius bood. Omdat de broncode waardevol kon zijn voor Blizzard en het pristine realm, besloot het Nostalrius-team deze niet vrij te geven.

Sindsdien heeft de ontwikkelstudio echter niets meer verteld over de pristine realms. Sterker nog, Blizzard liet voordat BlizzCon vorige week van start ging, al weten dat het juist niets te melden had over het onderwerp. Dit terwijl, volgens het Nostalrius-team, de beheerders van de servers wel met ideeën en voorstellen kwamen om Blizzard te helpen bij het opzetten van de pristine realms. Ze vroegen hiervoor ook geen vergoeding.

Wegens het gebrek aan communicatie van Blizzards kant besluit Nostalrius nu dus toch de broncode en database van de servers vrij te geven. Deze worden in de eerste instantie naar Elysium gestuurd, een groep die 'dezelfde passie en vrijwilligheid deelt, als die wij hadden'. Een deel van de voormalige crew van Nostalrius zou al actief zijn bij Elysium. Waarschijnlijk gaat Nostalrius zelf niet meer met de vanilla-servers aan de haal, omdat Blizzards advocaten hier al eerder een stokje voor gestoken hebben. Dat is wellicht ook de reden waarom distributie van de broncode naar verschillende ontvangers in de planning staat. Op die manier wordt het lastiger voor Blizzard om deze activiteiten te dwarsbomen.

Elysium maakt op zijn beurt op Reddit bekend dat de Nostalrius-servers zoals spelers die kenden, in dezelfde staat terugkomen. Toch wil de groep zijn bestaande spelers niet in de kou laten staan, dus is ook besloten om de database van zijn servers samen te voegen met die van Nostalrius. Dit betekent wel dat die spelers te maken krijgen met een voortgangsstop, totdat de transitie volbracht is. Daarnaast zullen er wat wijzigingen in items en andere stats plaatsvinden om alles op het Nostalrius-niveau te krijgen. Elysium zegt binnenkort met een tijdlijn en een releasedatum voor de nieuwe server te komen. Hoe de server of servers gaan heten, is nog niet bekend.

Blizzard heeft nog niet op de zaak gereageerd. Tijdens een interview afgelopen week liet een medewerker nog weten dat het ontwikkelteam zich momenteel volledig richt op de ontwikkeling van World of Warcraft: Legion.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (105)

Blizzard liet namelijk weten dat het overwoog om een 'pristine realm' te creŽren, wat praktisch hetzelfde zou zijn als wat Nostalrius bood.

Dit is niet waar. Pristine Realm zijn casual-unfriendly servers in de huidige game, niet in die van tien jaar terug.
Inderdaad. Pristine servers zijn het huidige spel, maar met bepaalde regels zodat het moeilijker wordt, bijvoorbeeld het ontbreken van heirlooms etc. Oude raid content etc blijft nog net zo outdated als nu, en ook de spelwereld blijft hetzelfde als nu.

Dit is niet wat de private server community zoekt; men wil de tijd van voor cataclysm herbeleven; dat betekend level caps op 60, quests uit de tijd voor cataclysm, weg met alle makkelijke features zoals LFR, LFG etc. Gewoon ouderwets grinden en oude content herbeleven
Pristine realms zijn niet praktisch hetzelfde als wat Nostalrius boodt. Deze Pristine realms zouden namelijk over de content van vandaag de dag gaan (Legion dus), maar met enkele beperkingen zoals die er vroeger waren (geen cross-realm, geen heirlooms etc). Maar dat is natuurlijk niet wat spelers die een 10 jaar oude versie van het spel spelen nou eigenlijk willen. Dus dat idee werd ook niet echt warm onthaald op de fora.
Cataclysm was de derde uitbreiding hoor hahaha. Ik mis TBC en WotLK nog ;)

Maar verder altijd leuk als de klassieke versies weer terugkomen. De makers van Runescape hebben dit gedaan, Dofus sinds kort ook en van WoW het zien terugkeren is ook niet "shabby". Er is nou eenmaal een groep spelers die al vanaf het begin actief is en langzamerhand geen puf meer heeft voor alle zinloze extra's voor het melkmodel.
Melkmodel is nieuw game maar zelfde content of gerefurbishte content. WoW is alles behalve dat maar goed.. Ik ben met WoW gestart zo'n twee weken voor the shattering. Ik heb me tot nu toe niet verveeld (oke, soms zijn de dailies vervelend) - Er er te veel te doen in tegenstelling tot CoD bijvoorbeeld. CoD vanaf "versie 1" gespeeld t/m MW3 maar bij MW2 had ik "mm weer meer van t zelfde" DLC met oude mappen en weinig vernieuwend. Beetje klooien met nieuwe perks maar dan houdt het wel op . CoD kan je onder het melkmodel plaatsen maar WoW toch echt niet.
Misschien is WoW helemaal jouw type game niet maar het is zeker niet uitgemolken.
Sorry hoor, maar een wow expansion vergelijken met een CoD map pack is wel een beetje een scheve vergelijking. Het is wel duidelijk uit je reactie dat je geen idee hebt waar je het over hebt.
Waarom niet gewoon hosten vanuit een land waar blizzard advocaten niets kunnen doen? Lijkt mij makkelijker.
Gaan ze ook doen, de servers van Elysium worden gehost in Rusland volgensmij.
Kijk. Dat is het betere werk.
Dus om iets minder legaal te doen ga je naar het buitenland om buiten de greep van het recht te vallen?
Omdat het om "onschuldige"software gaat vind ik het nog niet zo'n probleem, maar er zijn zaken die in het buitenland plaatsvinden om buiten de greep van een echte rechtsstaat te vallen:Terrorisme, uitbuiten van mensen door geld te vragen, oproepen tot haat, ransomware, botnets, etc etc

Is dat dan ook een goeie zaak?

een kortzichtige reactie uit eigen belang in mijn ogen.
Ransomware en Botnets komen ook gewoon in de vs en EU voor hoor. En worden ook gewoon in het geheim gebouwd. Net zoals Terrorisme. Tevens worden oproepen tot haat ook redelijk vaak in de VS gedaan(Black Lives Matter). En mensen uitbuiten worden in die landen vaak genoeg door de overheid zelf ook gedaan. En dan vinden onze politiek leiders ook prima zolang ze iets leveren wat wij als Westen nodig hebben.

Dus is mijn reactie kortzichtig? Nee
En al zouden er alleen zwaar illegale dingen in bv Rusland worden gedaan. Dan nog gaat dat om Zwaar illegale praktijken. En niet om een private server.
Kijk nu is je reactie niet meer zo kortzichtig.
Als je deze onderbouwing bij je eerste korte reactie had gevoegd had ik niet eens hoeven te reageren.
Rustig maar. Hij noemt toch alleen de WoW servers in dit specifieke geval.
Vergeet niet dat als jij in de USA of EU woont en je bent verdachte als eigenaar dat wanneer je een keer "ssh root@server.met.illegale.troep.in.rusland.domain.ext" je alsnog de sjaak kan zijn. Dat de server in Rusland staat betekend niet direct dat je niet vervolgt kan worden, zie ook de beheerders van Silkroad die door dit soort foutjes zijn opgespoord en ook berecht gaan worden, ondanks dat de server totaal ergens anders staat. Je zou dus zelf ook naar Rusland moeten verhuizen om dit "veilig" te kunnen doen.
Uiteraard bedoel ik daar wonen en je leven veder op bouwen.
als de broncode publiekelijk gemaakt word zou ik dat wel willen draaien om thuis tijdens een lan party even met alle vrienden de oude nostalgie naar boven te halen ^^
weet niet in hoeverre dat mogelijk is, maar als het inderdaad mogelijk is om een server thuis op te zetten is lijkt me dat ook echt wel gaaf.

denk niet dat het er voorlopig in zal zitten, maar wel iets om te blijven volgen
Met cmangos is het redelijk simpel een eigen server op te zetten.
Ze leveren je bijna alle bestanden aan, je moet alleen nog de WoW client ergens vandaan halen.

Op deze pagina staat het project
https://github.com/cmangos
mangos en de opvolger cmangos (de c staat ook voor continued) is aardig uitgestorven. Op basis van die code is er op dit moment een actieve maar kleine groep genaamd TrinityCore (https://www.trinitycore.org/).

Deze serversoftware is zelf te compileren. Het inregelen van C++, SSL 1.01, Boost 1.62 en andere zaken is nodig om te compileren. Hier zijn guides voor. Je moet echter wel een tweaker zijn, dit is niet voor de leek.

Voor de leken die het even willen proberen zijn er diverse groepen die repacks uitbrengen. Repacks zijn gecompileerde pakketten met alles er op en er aan. Simpelweg starten en je server draait. Een van de meest bekende repacks komt van http://devapexteam.com welke met mist of pandaria ťťn van de weinige waren met een vrij complete ervaring. Deze repack is gebaseerd op TrinityCore maar is closed source (deelt haar servercode ťn MoP-database niet terug met TrinityCore)

Het draaien van een server is grijs gebied. De code is 100% zelf geschreven en daarmee legaal. De kern van de server is het ontvangen van zogenaamde OPCodes welke door de game cliŽnt worden gestuurd. Het goed verwerken van deze OPCodes is essentieel voor de basiswerking; het inloggen, traden, cutscenes starten, etc. Een poos geleden is er officiŽle broncode gelekt waardoor een hoop OPCodes zelfs heel makkelijk waren bij te werken of aan te maken.

Het downloaden van de cliŽnt kan ook legaal. De laatste versie van Trinity, de 6.x branch, is compatibel met de nieuwste officiŽle Legion client. Ook al is de server versie 6 eigenlijk voor Warlords of Draenor (vijfde expansie, maar zesde server). Het is belangrijk om de juiste client tezamen met de juiste server te gebruiken. Je kunt geen Wrath of the Lich King server (3.3.5) gebruiken met een recente Legion game client. Het downloaden van game clients uit andere bronnen is niet legaal. Het gebruik van een game cliŽnt tezamen met eigen server software zoals TrinityCore is dus grijs gebied.

Het grote probleem met deze server software is het volgende; geen enkele is compleet. Om lekker met vrienden aan de slag te gaan heb je 3 componenten nodig: de server, de game client en een database met world content. Deze laatste is bij TrinityCore onderdeel van de server. Bij repacks ook natuurlijk. Maar bij andere en het oudere (c)mangos vaak niet. De database is een set van tabellen in MySQL met grofweg alle accounts, npc's, quests, items, etc.

Sommige projecten zoals TrinityCore streven er naar om "Blizz like" te zijn. Kortom, om echt zuiver en gelijk aan het echte spel te blijven. Sommige slechte repacks komen echter met een database waarbij het een bij elkaar geraapt zootje is van diverse databases of zťlfs zelfverzonnen\half complete gegevens. Doordat TrinityCore "blizz like" will blijven is de ontwikkeling traag, zeker omdat er tegenwoordig weinig programmeurs bijdragen aan het GitHub project. Maar dus ook omdat de paar kernleden enkel en alleen geverifieerde code toelaten die bewezen overeenkomt met het echte spel. Fijn, maar traag en frustrerend.

Om "blizz like" te ontwikkelen zijn er mensen in het project actief welke de echte versies draaien en door middel van sniffer-software luisteren naar de data tussen hun cliŽnt en de echte blizzard server. Quest teksten, NPC locaties, items en OPCodes worden op deze manier verzameld en toegevoegd aan de eigen database. Een tijdrovend klusje.

WotLK (3.3.5) is de meest populaire versie, vrij ver af ook betreft database en server. Alles erna, zoals Cataclysm, MoP, WoD & Legion zijn echt nog in alpha fase. Niet speelbaar eigenlijk, er ontbreekt content en je komt bugs tegen die behoorlijk naar zijn.

edit: typos

[Reactie gewijzigd door ExIT op 8 november 2016 03:55]

Correctie, de 6.x branch is hernoemt naar master branch. Master branch zal altijd de up to date versie zijn met wow retail (aka 7.x momenteel).

[Reactie gewijzigd door V0gelz op 8 november 2016 10:03]

Je hebt gelijk V0gelz, ik zie dat de master nu 7.1.0 is genoemd en de oude 6.x branch behelst. Scherp van je. Voor de andere; onthoud dat de 3.3.5 branch (WotLK) de meeste aandacht krijgt en dat deze 7.1.0 branch (Legion) zeker wat betreft database in kinderschoenen staat (quests ontbreken, bugs in de fightpaths en party mechnanics, etc) zoals gezegd.
Ik zit in het team, enigste reden waarom ik het weet ;) maar tof dat je er over schrijft!

[Reactie gewijzigd door V0gelz op 8 november 2016 13:23]

Gaaf. Ik heb zelf bijgedragen met bugfixes voor de, toen nog, 6.x branch en tools om de world database up to date te houden :)
Moet je wel effe 39 vrienden uitnodigen om de raids te kunnen doen ;).
Als je je eigen vanilla-server draait tijdens een LAN-party moet je wel even je best doen om op een level te komen om grote raids te doen. Ik weet niet hoe lang jouw LAN-parties duren, maar ik denk dat dat vrij onhaalbaar is. De low level dungeons zijn voor 5 spelers, dat moet goed te doen zijn op een LAN-party :)

Mij lijkt het ook wel wat eigenlijk!
Als je zelf de server draait, dan moet het ook wel mogelijk zijn om wat te sleutelen aan de karakter-tabel in de database om zo een kant-en-klare set van max-level karakters te maken.
Dit ja, ik heb ooit een cmangos server gerund voor wat vrienden puur omdat ik het interessant vond hoe ze de server emuleerde etc. Daar kon ik als admin mezelf ieder level maken, item geven en zelfs veranderen in een draak of konijntje.

Leukste was dat je ook loop snelheid en character model grootte kon aanpassen. Liep er opeens een 30 meter lange shaman door het bos of zette ik even de loopsnelheid op max wanneer een maat ergens langs een ravijn liep. Woesh, waren ze opeens 100m verder in een halve seconde.
De low level dungeons zijn voor 5 spelers, dat moet goed te doen zijn op een LAN-party
Gnomeregan was een raid. (10-man denk ik?) ook leuk op een LAN party.
Gnomeregan is een 5m dungeons. Rond lvl 30. Ze wouden wel de zone gnomeregan(nu de startingzone voor gnomes) ooit gebruiken als raid. Maar is er nooit van gekomen.
In vanilla kon je gnomeregan doen met een 10-player raid (vanaf 1.3.0, daarvoor was het zelfs max 40 man iirc).
Als ik bij wowwiki kijk. zijn sinds patch 1.3.0 alle 5m dungeons gecapt tot 10 spelers. Waarschijnlijk kon je daar voor elke dungeon doen met 40m als je wou.

[Reactie gewijzigd door loki504 op 7 november 2016 20:29]

Nee, UBRS was max 15 man, Scholo (en paar anderen?) waren 10 man. Geen 40 dus.
hey de laatste duurde een week :+ moet lukken + wat voorbereiding via internet
dan maar geen raids. kan genoeg verzinnen in vanilla wow om daar heel waanzinnig veel plezier aan te beleven. alleen al het grinden voor T 0,5 zou me voldoening geven :P
Een leuk idee, dat wel :P , maar t enige probleem wat ik hierbij heb is dat ik niet 100% verzekerd er van kan zijn dat mn gespeelde uren er blijven , gaat de server offline dan is t bye..bye character, alle progressie , reps.. weg! da's nou niet echt het punt van een MMORPG

Daarom blijf ik liever bij de officiŽle servers, dan kan ik iig nog altijd op mn 2005 gecreŽerde char inloggen als ik me verveel ofzo :P
Ook officiele servers gaan een keertje dicht, zal in geval van Blizzard nog lang niet zijn, maar in mijn gameleven in MMO's heb ik behoorlijk wat accounts, characaters en games vaarwel moeten zeggen.
jah tegen de tijd dat dat zal gebeuren , zullen ze wel een download optie aanbieden, zodat je t altijd offline of kunt hosten, er zullen er uiteindelijk nog wel een paar duizend dit spelen, genoeg voor een servertje in de achterhoek van blizzards server ruimtes.

Er zullen mensen op Mars landen voordat WoW definitief dood is ;)
Maar d'r is altijd een troonopvolger ;)

[Reactie gewijzigd door shades op 8 november 2016 10:54]

Yep. En vergeet ook niet dat ze een hoop dingen nog niet kunnen doen omdat de engine gewoon niet mee overweg kan. En zal mij ook niets verbazen als Ze al bezig zijn met WoW 2.0.
Alleen daarom al al zou ik er niet spelen. Kan elk moment afgelopen zijn.
https://valkyrie-wow.org (Het nieuwe mangement van de nostalrius server, simpel gezegd) bestaat al 6 jaar en draait nogsteeds op ovh hosting (dezelfde host als nost had) dat nostalrius down ging was uit hun eigen keuze om te proberen om blizzard zover te krijgen zelf legacy servers te maken. Nu het niet lijkt te gebeuren stellen ze te hosten todat blizzard het zelf doet.
Ben benieuwd wat de reactie van Blizzard gaat zijn. Ik vind het een behoorlijke stunt van Nostalrius om de broncode te verspreiden naar derden. Echter wekt dit wel de volgende vraag op:

Tot in hoevere is het verspreiden van zo'n broncode legaal als de game licentietechnisch in bezit van Blizzard is, en maakt Nostalrius zich op deze manier niet schuldig aan verdere aanklachten?
Niet. De emulator is grijze zone, maar de datapacks zijn duidelijk illegaal.De database in theorie niet, gezien dat eigen werk is, echter daar moet een rechter over beslissen hoeveel van die database eigen werk is, en hoeveel er vanuit een wiki gecopy-paste is.
De code die ze doorgeven hebben is van hun, niet van blizzard, ze hebben de emulator immers zelf geschreven. Hoewel gebaseerd op open source werk van anderen is het een compleet originele code. De database die gebruikt wordt door de server ook. Het enige wat illegaal is is dat de namen en wereld in die database copyright van blizzard hebben. En aangezien die servers non profit gedraaid worden en blizzard zelf die content niet meer aanbied kan er zelfs gesproken worden over fair use van content die de spelers ooit gekocht hebben. Je kan er rustig vanuit gaan dat 70+% van de spelers vanilla, tbc or wrath gekocht hebben.
Al met al is het een zeer lastige zaak legaal gezien en zou het blizzard heel veel kunnen kosten om dit te verdedigen, in een zaak die ze in Europa, en zeker Duitsland of Engeland wellicht wel zouden kunnen verliezen.
Hoewel dit een teleurstelling was voor zowel beheerders als spelers van de server, was er nog wel hoop op een officiŽle terugkomst van 'vanilla WoW'. Blizzard liet namelijk weten dat het overwoog om een 'pristine realm' te creŽren, wat praktisch hetzelfde zou zijn als wat Nostalrius bood.
Volgens mij was het idee van een pristine realm net niet hetzelfde wat Nostalrius bood. Het hele gesprek ging er juist om dat Blizzard hun oude code/databases niet meer terug kon halen en die van Nostalrius niet aansloot op hun idealen aangezien daar teveel gok/herberekenwerk was gedaan wat Blizzard niet live wou zetten, omdat ze niet meer dezelfde experience kon garranderen als een vanilla server. Pristine realms was daarom een alternatief wat van toepassing was op huidige content.

Zoals Blizzard het over liet komen ging het eerder om een hardcore variant van de huidige expansion, waar je veel meer XP nodig had om te levelen, waar geen flying beschikbaar was, en waar je geen zaken zou hebben als LFD/LFR.
Volgens mij was het probleem niet dat Blizzard het niet terug kon vinden (dat zou wel een epische faal zijn, daar heb je VCS voor natuurlijk), maar dat Blizzard het niet wilde onderhouden. Dat zouden twee divergerende codebases worden en ik kan me op zich wel indenken dat ze daar geen zin in hebben. De pristine realms zouden de codebase delen, maar dan gewoon een hele hoop 'features' die later toegevoegd zijn uitschakelen. Zoals het versneld levellen op lagere levels.
15000 spelers, dat kost meer geld dan dat het opleverd.
15000 spelers die elke maand alleen maar §1,- betalen levert al genoeg inkomsten op om minstens twee man full-time op die vanilla codebase te zetten. En er hoeft natuurlijk weinig te gebeuren: het idee van de vanilla server is nu juist dat hij vanilla blijft. Dat houdt dus hier en daar wat bugfixes en kleine tweaks in, maar niet veel meer.

De extra servers zelf kosten wel wat maar kunnen natuurlijk gewoon door het reguliere systeembeheer-team onderhouden worden, die zijn er immers al.

En dan te bedenken dat een WoW-account §13,- per maand kost per speler. Dat levert dus meer dan genoeg financiele ruimte op om het rendabel te houden. Wellicht willen ze er een lager prijskaartje aan koppelen omdat het nou eenmaal niet verder ontwikkelt wordt (en slechts onderhouden), maar ook als ze er §5,- per maand van maken kan dat uit. En het zal amper ten koste gaan van spelers die anders een regulier WoW-account gehad zouden hebben; de meeste mensen die een WoW-vanilla server willen hebbne hun account al lang geleden opgezegd.

15000 spelers is misschien niet heel veel in vergelijking met het totaal aantal spelers maar ik vind het wel enorm arrogant en ondankbaar om daar de neus voor op te halen.
Dat is zoals de game was vlak voordat de eerste uitbreiding, Cataclysm, in december 2010 uitkwam.


eerste uitbreiding was TBC :)
Oef, idd een kleine vergissing... :Y)
en was released on January 15, 2007 als we dan toch bezig zijn.
Mooi om te lezen dat het nu eindelijk duidelijk is wat er gebeurd met de Nostalrius gegevens. Ik heb voor de sluiting met veel plezier op de overvolle servers van Nostalrius gespeeld en vond het dan ook jammer dat dit voorbij was. Blizzard heeft daarop een real-life meeting gehad met het Nostalrius team waardoor er online de hoop kwam dat Blizzard de "Legacy" servers relatief snel zou gaan aanbieden. Het is jammer, maar Blizzard lijkt op korte termijn niets te gaan doen met dit idee.

Elysium heeft dan ook gezegd dat ze de "Vanilla experience" aan blijven bieden totdat Blizzard dit zelf gaat doen. De servers van Elysium staan vermoedelijk in Rusland, en volgens mij maken ze zich daar niet zo druk om eventuele C+D's van Blizzard :)


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn



Nintendo Switch Google Pixel Sony PlayStation VR Samsung Galaxy S8 Apple iPhone 7 Dishonored 2 Google Android 7.x Watch_Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True