Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 46 reacties

Op woensdag 29 maart komt update 7.2 voor World of Warcraft: Legion uit in Europa. De gratis contentuitbreiding staat ook bekend onder de naam The Tomb of Sargeras en belooft een van de grootste patches voor de mmorpg aller tijden te worden.

Blizzard maakt de releasedatum op vrijdag bekend en voegt daar ook nog een trailer toe die de opening cinematic van de patch bevat. In The Tomb of Sargeras kunnen spelers afreizen naar de Broken Shore-zone, waar de gebeurtenissen die leidden tot het begin van de Legion-verhaallijn zich afspeelden. Daar kunnen ze deelnemen aan het Assault on Broken Shore-evenement, dat uit meerdere fases bestaat. In de loop van dat evenement kunnen spelers een uitvalsbasis op het eiland opzetten.

Daarnaast is er de mogelijk om de nieuwe Cathedral of Eternal Night-kerker te verkennen en om mee te doen aan speciale evenementen genaamd Legion Assaults, waarin spelers een Legion-oorlogsschip aan moeten vallen in teams van drie. Verder zijn er nieuwe mogelijkheden op het gebied van pet battles en wordt het tweede deel van de quest line die leidt tot de mogelijkheid om naar de Broken Isles te vliegen, ontsleuteld.

Blizzard heeft eerder deze maand een uitgebreide preview van Patch 7.2 gepubliceerd. Voor deze content is World of Warcraft: Legion vereist. Hoewel Blizzard spreekt van een release op 28 maart, geldt dat Europa dergelijke patches altijd een dag later krijgt. Naast het onthullen van de releasedatum van The Tomb of Sargeras heeft Blizzard deze week ook besloten de prijzen voor bepaalde operaties in World of Warcraft, zoals naams- en rasveranderingen, per 5 april te verhogen. Tot die tijd geldt op veel van deze operaties juist een korting van 25 procent.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (46)

Merk op dat de raid-instance die "Tomb of Sargeras" heet niet tegelijk met de patch uitkomt. Deze komt op een nog nader te bepalen datum in de toekomst. De nieuwe Broken Shore zone heeft een quest-line die 11 weken duurt die het verhaal achter de nieuwe raid opbouwt, dus het is aannemelijk dat het nog minstens zo lang duurt voordat de raid open gaat.
De huidige raid is pas 9 weken geleden gereleased. Ze kunnen nu dus of 11 weken niets doen en dan de Tomb of Sargaras raid releasen. Of alvast nieuwe content releasen die leidt tot die raid zodat mensen wel alvast wat nieuws te doen hebben. Ik denk dat de meeste spelers toch de voorkeur hebben voor het eerste.
Mijn punt is niet dat het 11 weken duurt voordat de nieuwe raid komt, maar dat de questchain 11 weken duurt voordat je m af mag maken.

Denk een beetje ME:Andromeda en dat je maar 1 planeet mag unlocken per week. Ja, WoW is een multiplayer game, maar de quests zijn vrijwel allemaal single-player georienteerd.

Overigens vind ik het raar dat ik gedownvoted wordt, het is on-topic kritiek wat ook nog eens op waarheid berust. Want andere content gates waren in het verleden vrijwel altijd korter. Denk aan de warzones voordat Siege of Orgrimmar uit kwam of de "stages" van Throne of Thunder. Ook de content gate voor Heart of Fear was een stuk korter en zo kan ik er nog wel een aantal opnoemen.

Jammer.

Bijna 3 maanden voor een ~6-8 uur durende quest chain is echt rekken van content, het maakt niet uit hoe je het wendt of keert.
Blijft me verbazen hoe een game uit 2004 nog steeds zo populair kan zijn.

Wel knap van Blizzard dat ze deze content gratis aanbieden. Elke expansion die ik zie passeren denk ik toch wel vaak van "zou ik?" maar ga er niet opnieuw aan beginnen. Te grote timedrain als je te competitief bent ingesteld. Het is gewoon een feit dat het een echte grind is als je de echte high-end gear wil, heeft in mindere mate met skill te maken en meer met wie ofwel heel lucky is ofwel wie er het meeste tijd in stopt.
Ik blijf mij ook verbazen hoe een OS uit 1985 zo populair kan zijn ;)

WoW is niet "een game uit 2004"; de huidige game komt uit 2016. Er worden de hele tijd verbeteringen en meer content uitgebracht. Waar andere spellen (ik noem maar een GTA of CoD) de hele tijd nieuwe versies uitbrengen doet WoW/Blizzard dat ook. Alleen borduren ze wel voort op dezelfde basis. Maar de originele game uit 2004 is bijna niet meer te vergelijken met de huidige game.
Buiten wat optimalisaties is dit toch nog gewoon dezelfde engine die ze gebruiken?

Ik zie het ietwat anders dan bij een OS. Denk dat de enige reden dat het zo populair blijft is dat er gewoon nooit een goed alternatief gekomen is. Ook leent de lore rond het warcraft universum zich zeer goed.

Ik persoonlijk zou een Mass Effect MMO wel weten pruimen. Je hebt dan niet echt magic maar met die tech skills gaan ze ook leuke dingen kunnen doen.
Ik weet niet of je het zo kan stellen. In de basis is het inderdaad dezelfde engine, maar daar is inmiddels zoveel aan veranderd dat je imho niet kan spreken van "wat optimalisaties", het is echt een wereld van verschil van wat er mogelijk is. Niet alleen qua graphics, die natuurlijk wel een stuk beter zijn dan dat ze in 2004 waren maar ook de andere zaken die ze nu kunnen toepassen qua ingame mechanics zijn een stuk uitgebreider.
Ik zal het je wat mooier vertellen, WoW is gebouwd met een omgebouwde versie van de WC3 engine die gedurende WoW haar levensjaren grandioos is uitgebreid. tot wat die nu is.

[Reactie gewijzigd door lagonas op 25 maart 2017 19:32]

Naar mijn weten hebben ze sinds cataclysm die oude wc3 engine vervangen door iets vergelijkbaars maar wat minder gelimiteerd is. Maar goed dit is wat ik me herinner of het echt zo is daar zou ik me dan even in moeten verdiepen.

Ik vind het ook nog steeds een geweldig spel, maar zoals iemand hier ook al aangaf, het kost te veel tijd als je competitief wilt spelen en daar ga ik niet meer aan beginnen haha.
Wel knap van Blizzard dat ze deze content gratis aanbieden.
De maandelijkse abonnementskosten helpen natuurlijk om dit soort dingen te financieren :)
inderdaad - er is helemaal niets gratis aan - ze hebben notabene de prijzen van div. services zoals name change, realm change en faction change enzo verhoogt...
Zodra mijn monthly sub afloopt ergens in mei verleng ik deze ook niet. Deze expansion is qua lore helemaal top maar die Artifact Power grind is niet met leuk.. Ik had 3 "mains". 3 characters die ik van voor tot achter levelde maar nu heb je door dat achterlijke wapen niet eens echt meer tijd om je tweede spec (je "off spec") te levelen. Is gewoon niet leuk meer. Als je als raider wilt rerollen naar een andere class moet je echt je best doen (je kan wel een heel eind komen door Artifact Knowledge te kopen voor een andere toon maar dat helpt je eigenlijk niet). Sinds deze expansie voel ik met echt een slaaf van het spel. In vorige expansies had je wel een grind maar die was niet echt verplicht. Misschien dat ik terugkom als ik mij 6 legendaries kan equippen - dan maak het level van je wapen minder uit.

Edit: net de trailer gekeken. Misschien moet ik toch maar met een maandje verlengen alleen maar voor de questline :D

[Reactie gewijzigd door shades op 25 maart 2017 20:50]

Inderdaad, je kan uiteraard alles proberen te maxen maar met een lager Artifact Power kom je ook al ver. Voor de huidige raid op Heroic te spelen is een AP van lvl 40 gewenst. Dit is niet heel moeilijk om te krijgen. Zeker nu dat je van iedere raidbaas gegarandeerd een AP token krijgt.
Als (semi)hardcore raider ontkom je er niet aan maar als casual is dat inderdaad veel minder van belang. Ik heb daarom ook besloten om in ieder geval te stoppen met 3x week raiden. Gelukkig heeft mijn guild op vrijdag zgn. "drunk-runs" en da's best lachuh..
Ik denk dat het vooral zo populair blijft door de de gameplay: er blijft humor in zitten. Er blijven leuke specials in zitten rond feestdagen. Het is niet alleen maar bloedserieuze dramatische epic battles, maar het is vooral gewoon leuk.

Bovendien, juist doordat de graphics niet het toppunt zijn, heb je geen retesnelle machine nodig ervoor.

En niet te vergeten de peer pressure, als je eenmaal in een gilde zit, om er dan ook in dte blijven, en samen coole dingen te doen. Na verloop van tijd krijg je ook contact met de mensen achter de personages, en dat geeft dan weer extra diepgang.
Ik denk dat het vooral zo populair blijft door de de gameplay: er blijft humor in zitten. Er blijven leuke specials in zitten rond feestdagen. Het is niet alleen maar bloedserieuze dramatische epic battles, maar het is vooral gewoon leuk.
Vergeet ook niet de typische Blizzard-afwerking. De game voelt gewoon af, gamebreaking bugs komen zelden tot niet voor en bijvoorbeeld animaties zijn echt vloeiend. Persoonlijk is dat ook laatste iets dat echt meer erkenning verdient imo. De reden dat ik nieuwe MMOs vaak links laat liggen zijn de animaties. Of ze voelen houterig, of chars glijden net iets te veel etc. Uiteraard is balance tussen classes iets dat vaak ter discussie komt, maar dat doet niets af aan de gameplay.
Ander groot probleem is dat Blizzard al meer dan 10 jaar na de release aan de game kon werken en daarom ook bulkt van de content, elke nieuwe mmo voelt dan ook super leeg aan.
Bulkt van de content? Het meeste van een oude expansion word verwaarloost wanneer er een nieuwe is... sommige dingen komen in de core game terecht maar het meeste zie je niks meer van.
Yep. Voornamelijk de vloeiende animatie is ook de reden dat ik tot eind cata heb gespeeld. Tot halve verwaarlozing van mijn gezin aan toe. Als ik nu naar bv revolation online kijk. Voelt het gewoon niet lekker. En ben ook naar 3 uur gestopt.
het is inderdaad iets wat Blizzard erg goed doet. zelf heb ik geen ervaring met WoW, maar Overwatch en Hearthstone blijven altijd leuke spellen. de games hebben geen specifieke eigenschappen of bijzonder goede gameplay(vooral Hearthstone heeft de laatste wat vaak problemen), maar de games voelen gewoon heel erg af. bijvoorbeeld de animaties, lore en geluidseffecten in Hearthstone vallen perfect samen.
Dat het grafisch geen toppunt is heeft niet alleen te maken met de leeftijd maar ook met de cartoony look. Dit is echter juist de kracht van het spel op grafisch gebied. Een cartoony look is veel tijdlozer en blijft er langer 'geloofwaardig' uitzien. Spelen die er zo levensecht mogelijk proberen uit te zijn zien er maar voor even levensecht uit. Na 2-3 jaar zie je als snel dat het helemaal niet meer zo mooi is vergeleken met de grafics van nieuwere spellen waardoor het er 'oud' uitziet. Cartoony spelen hebben hier niet zo'n last van.
En met die Cartoony look blijven ze ruimschoots aan de veilige kant van de Uncanny Gap. :-)
Het is de enige MMO dat goed is.
Ik heb jaren hiervoor andere MMORPG gespeeld of er is geen content meer en de game zit vol met bugs dat niet word verholpen en buy to progress (P2W).
Ik kan zo doorgaan World of Warcraft blijft nog steeds de beste

[Reactie gewijzigd door DarklordLelouch op 25 maart 2017 19:56]

Ik heb zo een 7 jaar WoW gespeeld en het speelt erg fijn weg, veel content en een hoop leuke dingen mee gemaakt. Tot op lader stadium heb ik toch afscheid genomen van WoW omdat het mij niet meer zinde. Daarna ben ik Final Fatnasy XIV ARR gaan proberen en dit is een van de beste mmo\s naast WoW dat ik heb gespeeld. Ik heb een hoop p2p.b2p en f2p gespeeld.
Dus voor mensen die op zoek zijn naar een goede mmo met een actieve community, veel content, degelijk verhaal, en goede raids dan raad ik FF aan.
GW2 heeft anders aardig wat content. Zo heeft ESO ook meer dan genoeg content. En hebben beiden geen last van P2W.

Alleen ook blizzard wil aardig wat bugs die niet verholpen worden.
En zo zijn er een hoop bugs in WoW die jaren lang blijven hangen. Puur omdat ze of geen tijd hebben. Of hoe ze het moeten fixen. Want ze herkennen het probleem alleen doen er niets mee.

Nu wil ik niet zeggen dat WoW slecht is hoor. En is de beste old school tab target mmo die er is. Maar er zijn zeker genoeg mmo's waar je wel een jaar non stop in kan steken.
Die laatste zin klopt niet hoor. Wil je de echte high-end gear dan heeft dat wel degelijk met skill te maken en niet louter tijdsinvestering. Mythic raids kun je echt alleen maar doen door de mechanics uit je hoofd te kennen, fouten worden genadeloos afgestraft en je moet je cooldowns optimaal benutten.
Dit is dus precies wat ik ook wilde gaan zeggen op de uitspraak van JacobsT. _/-\o_
Inderdaad Croqy, met de laaste mechanics word je meteen afgestraft als je de mechanics niet weet en bepaalde abilities niet ontwijkt.
Het is ook geen game uit 2004, maar een game uit 2016. Vrijwel niets is nog te vergelijken met de originele game. Het enige wat je steeds behoud zijn je karakters, maar met iedere expansion en patches zijn er QoL updates die de game totaal hebben weggeëvoleerd van het origineel.

De content is natuurlijk niet gratis, daar betaal je maandelijks een bedrag voor. Ook wat je een 'feit' noemt is helemaal geen feit. Er is juist enorm veel verbeterd in de game om het gearen allemaal een stuk minder een grind te maken.
GRATIS?? dit spel kost 13eu per maand!
Dat is precies mijn reden om het niet meer te spelen. Ik mag er gewoon niet aan beginnen van mijzelf. Loop nu 3 expansions achter en als ik dat wil inhalen mag ik mij wel 6 maanden afzonderen. Ik kan dat niet af en toe een paar uurtjes spelen en daarom blijf ik er maar bij weg en hoop stiekem en keer op "WoW2" om dan misschien toch nog een keer een poging te wagen haha.
Dit valt natuurlijk erg mee, de game is zo opgezet dat je uiteraard wel iets achterloopt. maar zelfs op een character dat je een jaar of 6 niet aangeraakt hebt zul je met een paar uur spelen bezig zijn met current content uit de huidige expansion. Uiteraard kun je dan op eigen tempo bijv. de lore event e.d. uit andere expansions checken, maar nodig om te haken is het zeker niet. Je krijgt zelfs bij aanschaf van de laatste expansion een character boost gratis om direct met de nieuwe content te kunnen beginnen als dat de voorkeur heeft.
Nee dat snap ik wel, maar het is meer dat ik alles wil hebben gezien en hebben gedaan en dat kan ik niet in een rustig tempo. Wanneer ik hier weer aan begin kan ik beter 1 maand vakantie opnemen en de telefoon uitzetten haha!
Ik dacht dat het op de 29e in Europa uit kwam?
Updates en patches komen in US altijd op dinsdag uit. en EU patch dag is Woensdag ;)

Dus de update zelf komt op de 28ste uit. Wij krijgen hem op de 29ste ;)
https://worldofwarcraft.com/en-gb/
De website geeft inderdaad 29 maart aan.
De trailer is wel echt super vet!
Ja dat is toch iets waar Blizzard altijd al vrij goed in is :)
Naast het onthullen van de releasedatum van The Tomb of Sargeras heeft Blizzard deze week ook de prijzen voor bepaalde operaties in World of Warcraft, zoals naams- en rasveranderingen, verhoogd.
Nog niet, pas op 5 april (in de EU). Tot die tijd is het juist 25% korting.

Dus: nu -25% tov de afgelopen weken, en op 5 april: +25 tov de afgelopen weken.

Als je slim bent, ga je dus juist nu even kijken of je nog zo'n service af wilt nemen.

Aan de andere kant kun je ze in de toekomst ook met WoW tokens financieren.
Gefikst, dank!
Cathedral of Eternal Night-kerker
kerker... :+ :X

om maar vervolgens toch maar weer de engelse termen te gebruiken want ws klonk "diergevechten" en "opdrachtenlijn" nog een stuk debieler...

Maar ik ben blij dat ik van WoW af ben, WoD was de laatste welke ik gespeeld heb...mocht ook wel als ik mijn /played ingame bekeek :+

[Reactie gewijzigd door vhal op 26 maart 2017 10:36]

Legion was op zich een zeer goede uitbreiding. Heb het gekocht en met veel goesting terug gespeeld. Wat m'n goesting echter als sneeuw voor de zomer zon deed verdwijnen was de cultuur ingame. Je moet achievement X hebben, je moet ilvl Y hebben wat meestal hoger was dan de loot van de dungeon. Je moet perfect op de hoogte zijn van alle tactics want bij de eerste fout wordt je zonder pardon gekickd.

Als specifiek class/spec combinatie kan je maar beter een gewillige vrienden groep hebben om je mee te nemen op Mythics want via de group finder kan je dagen/weken wachten op invites. En als je dan zelf een groep start dan leaven mensen direct wanneer ze je class/spec combo zien. Er wordt veel te veel gekeken naar DPS/Tank/healing charts om te proberen te min-maxen. Iets wat uiteindelijk enkel zin heeft in hoger end raid content, niet Mythics 1 of 2. En dan begint de miserie van achievements pas echt. Als je aan mythics begint.

Dit ziet er leuk uit, maar ik ga toch passen.
Ik ben blij dat ze dat niet doen. De engine krijgt weldegelijk updates en vorige jaar zijn alle classes voorzien van betere kwaliteit grafics en dat heeft heel goed uitgepakt. De huidige expansion heeft ook veel meer detail maar als je fotorealisme verwacht moet je niet bij Warcraft zijn. Ik zou het persoonlijk vreselijk vinden als ze dat zouden doen.
Wat ook meespeelt: Ik kan wow zonder al te veel moeite spelen op mijn game-laptop uit 2009. Ik vind het fijn dat je geen high end gamerig nodig hebt voor wow. Zelf overwatch draait als een tierelier op hardware van bijna 10 jaar oude terwijl het er toch goed uitziet.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Nintendo Switch Samsung Galaxy S8+ LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One (Scorpio) Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*