Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 58 reacties

Een indicatie van de releasedatum van de nieuwste uitbreiding voor de bekende mmorpg World of Warcraft is uitgelekt via Blizzard zijn eigen webserver. De ontwikkelaar verwacht dat de uitbreiding op of voor 21 september 2016 verkrijgbaar is.

De afbeelding stond op Blizzard zijn eigen webserver, maar is inmiddels offline gehaald. Oplettende Redditgebruikers hebben echter voor die tijd al een backup gemaakt van het plaatje. Daarop is een advertentie te zien voor de pre-orderbonus die gebruikers kunnen krijgen als ze de game vooraf bestellen. In de kleine tekst onderaan valt te lezen dat Blizzard verwacht de uitbreiding op of voor 21 september 2016, oftewel het einde van de zomer, uit te brengen. De pre-orderbonussen bestaan uit een enkele boost naar level 100 voor een personage en vervroegde toegang tot de nieuwe Demon Hunter-Hero-klasse. Blizzard maakt deze informatie en meer waarschijnlijk officieel bekend tijdens BlizzCon, de fanbeurs die vrijdag in de VS van start gaat.

Legion introduceert een demonische vijand van zowel de Horde als de Alliance genaamd de Burning Legion. Daarnaast komt er een nieuw continent en klasse-specifieke wapens genaamd artifacts bij en gaat het maximumlevel omhoog naar 110. De nieuwe Demon Hunter-klasse is beweeglijker dan de bestaande klassen en kan een double jump uitvoeren. Legion kost volgens de afbeelding 49,99 dollar, omgerekend 46,50. De Digital Deluxe Edition kost 69,99 dollar, oftewel 65 euro. De europrijzen die Blizzard aanhoudt, zijn nog niet bekend.

Eerder lekte ook al de releasedatum van Overwatch, een andere Blizzard-game, uit. Die verschijnt in de lente van 2016.

Update, 13-11, 13:09: inmiddels is bekendgeworden dat de game 44,99 euro gaat kosten en de Deluxe Edition 59,99 euro.
 

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (22)
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (58)

In het artikel staat “De europrijzen die Blizzard aanhoudt, zijn nog niet bekend.”

Het is inmiddels mogelijk om een pre order te plaatsen op EU battlenet
Standard Edition: ¤49.99
Digital Deluxe Edition: ¤59.99

Met huidige koers is de Digital Deluxe Editon goedkoper dan US.

Bron: https://eu.battle.net/sho.../world-of-warcraft-legion
Ik lees op de pagina die je linkt toch écht:

EUR 44,99 Standard Edition
EUR 59,99 Digital Deluxe Edition

Da's toch 5,- euro minder voor de standaard editie.
Toen ik hier had gepost was het echt ¤49,99
Ze dachten waarschijnlijk "het mag wel ¤5 goedkoper" :D
Ik zou dit direct niet als verwachte release datum zien, maar als aankondiging als release van de pre-order mogelijkeheid die waarschijnlijk. kort na of tijdens Blizzcon (dit weekend) live gaat. Voor zover ik weet moeten ze tegenwoordig in de USA bij een Pre-Order een uiterste release date noemen, waarna mocht die verstrijken de Pre-Orders wettelijk gezien geannuleerd mogen worden. Deze zal natuurlijk een flink later liggen dan de release date die ze intern voor ogen hebben om te voorkomen dat ze in een situatie komen dat Pre-Order gecancelled kunnen worden (althans in de USA, volgens mij is het in de EU sowieso makkelijk(er) om een Pre-Order te annuleren).

Bij Starcraft 2: LOTV hebben ze dit principe ook gehanteerd, deze stond ik hem Pre-Orderde op "Release on or before 20/3/2016", terwijl de uiteindelijke release data uit mijn hoofd 10/11/2015 is geworden waardoor SC2: LOTV komende week beschikbaar zal worden en dus niet pas in maart 2016.

[Reactie gewijzigd door Dennism op 6 november 2015 18:23]

Ik was al van plan om een hiatus te nemen. Dit bevestigt het. Zojuist mijn subscription stop gezet. 11 maanden nutteloos Garrison doen zie ik niet.
Daarnaast heeft Blizzard helemaal niet gezegd "Uiterlijk 21 September". Ze hebben gezegd "Zomer 2016". En het concept "zomer" heeft administratieve waarde "tussen 22 Juni en 21 September" dus maakt "de grapevine" er van dat Legion aangekondigt is voor 21 September......
Er is helemaal geen datum genoemd.

Maar ja, zelfs als het 22 Juni wordt heeft Blizzard hun belofte om content korter op elkaar te laten volgen alwéér keihard gebroken. Tussen de laatste raid van Pandaland en de Draenor expansion zat bijna een jaar en iedereen wist dat dat veel te lang was. Tussen HFC en Legion zit minstens 15 maanden terwijl beloofd was dat de tijd korter zou zijn (een belofte die al 3 expansions lang gemaakt wordt)

Onze casual guild heeft al 7 kills op Heroic Archimonde. We gaan waarschijnlijk nooit 20 man bij elkaar krijgen en dus waarschijnlijk nooit Mythic kunnen doen. Wat gaan we dan tot Juni/September volgend jaar nog doen?.....
Ik zie ze de belofte ook niet of nauwelijks halen, zelfs als ze eind juni halen zitten ze net onder de 1 jaar (uit mijn hoofd kwam HFC de 24ste juni uit dit jaar). Het is dan wel wat korter dan de 14 maand (uit mijn hoofd) van SoO maar echt veel beter is het inderdaad niet. Het enige wat zou kunnen (maar me vrij onlogisch lijkt omdat ze al summer roepen) is dat ze net bij SC2 vrij ver voor komen te lopen en toch een Mei launch gaan halen, maar ik verwacht eigenlijk dat ze het samen willen laten vallen ongeveer met de film (half / eind juni daar de film geloof ik de 10de uitkomt).

Cross Realm mythic in de komende patch is denk ik de enige optie voor kleine guilds om het raiden "levend" te houden op langere termijn tot Legion.
Daarnaast heeft Blizzard helemaal niet gezegd "Uiterlijk 21 September". Ze hebben gezegd "Zomer 2016". En het concept "zomer" heeft administratieve waarde "tussen 22 Juni en 21 September" dus maakt "de grapevine" er van dat Legion aangekondigt is voor 21 September......
Er is helemaal geen datum genoemd.
Uhm jawel, dat hebben ze wel. Kleine lettertjes ;).

"Expected game releaseon or before September 21stt, 2016."
Verwachte game release, waarbij ze dus insinueren dat hij uiterlijk 21 september gereleased gaat worden. Blizzard kennende zal dit eerder zijn, want wie wil zijn community (van een al bestaande game) nu mede moeten delen dat de release-datum naar achteren bijgesteld moet worden.. Niemand.

Naar mijn mening is het veilig er van uit te gaan dat hij uiterlijk, doch eerder dan, 21 september 2016 gereleased wordt. Zie ook de reactie waar je op reageerde ;).
Als we nog 11 maanden met deze content moeten doen zullen er niet veel mensen overblijven tot de release date van Legion denk ik. Het is allemaal wat magertjes met WOD.
Gisteren is ook het nieuws naar buiten gekomen dat Blizzard stopt met het bekend maken van het aantal subscribers. Daarnaast krijg ik tegenwoordig veel mail van Blizzard of heartstone en HotS. Dat moet al een beetje aangeven dat world of warcarft, ondanks de nog steeds hoge subscribers, niet echt hun belangrijkste game meer is.

En ik moet ook eerlijst zeggen dat volgens mij Blizzard ook niet meer weet wat er moet gebeuren om de game weer actief te maken. Cataclysm, MoP en WoD zijn drie expansies die het niet gelukt is. En het is echt de schuld van Blizzard. één maand na de introductie van WoD had wow weer meer dan 10 miljoen subscribers. In een jaar zijn er ongeveer 5 miljoen mensen gestopt.

WoD heeft veel problemen: Raarste einde van een expansion ooit, geen uitdagende dungeon's, PVP wat nog steeds niet van de grond af komt (wat mij betreft veruit de grootst gemiste kans), het te makkelijk maken van de content (ik weet dat de laatste raidbosses moelijk zijn) enz, enz. Waar ik vroeger uren lang kon rondlopen in sommige gebieden voor de sfeer, loop ik nu elke gebied af te rushen en te grinden. Lvlen doe je tegenwoordig zo snel mogelijk en de meeste uitdaging hierbij ligt in het zo snel mogelijk XP ontvangen. Ben je één maal max level dan loop je tegen een grote "wall" aan van grinden, farmvile spelen en dezelfde dungeon's spammen. Waar ik vroeger meerdere keren op mijn mobiel keek om te kijken of ik iets via AH verkocht heb interesseert met de hele actionhouse niet meer, want ik heb genoeg char's met maxed profession. Wat was ik vroeg trots op mijn shaman. Nu maakt het gewoon niet meer uit met welke char je inlogt.

Ik zeg nu wel dat ik legion voorbij laat gaan, maar dat gebeurt toch niet... Maar naast mijn 5 collector's boxen komt er in iedergeval geen 6de bij. Legion wordt voor mij de goedkoopste expansion.

[Reactie gewijzigd door grote_oever op 6 november 2015 19:37]

het te makkelijk maken van de content (ik weet dat de laatste raidbosses moelijk zijn) enz, enz
De raiding content is tegenwoordig moeilijker dan vroeger, zelfs 5 mans zijn met "mythic" 5 mans weer op het niveau van voorheen.
Er is gewoon veel concurrentie van oppervlakkige games/consoles tegenwoordig, dat maakt het lastig om tegen te concurreren.

Probleem met wod is de focus op het farmville/garrison gebeuren, dit haalt mensen uit de wereld en door het verplicht te maken hebben ze veel mensen van zich vervreemd.
Tel daarbij de belachelijke datum die nu is uitgelekt, zelfs als Legion in het eerste kwartaal van 2016 komt zijn ze al te laat, ik ken veel mensen die nu maar besluiten om door het gebrek aan PVE content (want veel mensen zijn al behoorlijk gevorderd in mythic HFC) hun abo op te zeggen, het voelt toch alsof activision het gewonnen heeft van blizzard.
Het is weliswaar moeilijker wanneer je op mythic etc. speelt maar dat is eigenlijk niet van belang in deze. Ik was in Vanilla vrij veel bezig met raiden en vond het vooral erg leuk om op plaatsen te komen waar niet iedereen kwam. Nu kan je met slechte gear gewoon de raiddungeons doen via raidfinder etc. op een heel laag niveau. Je hebt dan dus vrijwel alle content al gezien. Natuurlijk zijn de beloningen hiervoor minder maar heel veel gamers boeit dat helemaal niet zo veel. Er is voor deze grote groep dus vrij snel na een patch helemaal niets om naar uit te kijken.
Ik was in Vanilla vrij veel bezig met raiden en vond het vooral erg leuk om op plaatsen te komen waar niet iedereen kwam. Nu kan je met slechte gear gewoon de raiddungeons doen via raidfinder etc. op een heel laag niveau. Je hebt dan dus vrijwel alle content al gezien.
Als we naar de andere kant van de medaille kijken van "content zien waar niet iedereen kwam" kom je uit op het beste voorbeeld waar dit niet wenselijk is in de WoW-geschiedenis: Naxxramas. Toen Naxxramas uit kwam was deze zo ontoegankelijk dat slechts 1% van de gehele playerbase de instance te zien kreeg. Ok, de timing was niet zo goed: guilds waren immers nog bezig met andere content, maar het gevolg was uiteindelijk dat al het werk van de devvers nauwelijks gebruikt werkt. Daarom werd Naxxramas opnieuw gelanceerd in de 1e expansion TBC want als ontwikkelaar wil je wel dat mensen je content te zien krijgen.

Dat iedereen de content dus kan zien op een scaled level (LFR/Normal/Heroic/etc) is helemaal niet zo'n probleem. Raidfinder is daarbij ook nauwelijks een issue - alleen hadden ze de Guildwars hattrick nooit moeten toepassen waarmee je direct naar een instance geport werd. Hierdoor werd de wereld opeens een stuk kleiner en toen later iedereen zijn garrisson begon te campen verergerde dit nog. Nee, LFR is wel degelijk een aanwinst, maar het porten had er nooit in mogen zitten. Mensen weten niks meer te vinden en dat zie je ook als je nu een dungeon doe: gaat een player dood en moet deze "corpse runnen" (het terugvinden van je lijk om daar als geest weer in te kruipen) dan kunnen ze, tenzij de ingang direct bij de begraafplaats staat, de ingang niet eens meer vinden.

World of Warcraft is enorm veranderd sinds vanilla en hoewel ik destijds actief aan het raiden was en met nostalgie terugkijk naar die tijd is WoW echt niet 'slechter' of 'saaier' geworden. Mensen verzamelen naast mounts nu immers ook battlepets / toys / achievements en heirlooms. Het levellen van meerdere characters wordt nu ook echt aangemoedigd middels achievements en de "power boosts" en je kan door het 'battle token' nu ook ervoor kiezen om gratis te spelen. (grind tussen de 50.000 en 65.000 gold en krijg 30 dagen gametijd voor niks). Genoeg manieren om je bezig te houden dus - voor casual spelers en voor de hardcore raiders. Dat was vroeger wel anders: toen had je casual spelers die uiteindelijk in Orgri zich stonden te vervelen (jah ik ben Horde) en de hardcore raiders die niks anders deden dan grinden/farmen om hun volgende raid te bekostigen.

Waarom kijken we dan met zoveel nostalgie terug naar vanilla WoW? De playerbase! Bijna iedere speler zal beamen dat zijn eerste raiding guild zijn beste ervaring ooit was. Als WoW-speler was je een nerd - en niemand begreep dat je liever een avond aan het raiden ipv naar een of andere film met je vrienden te gaan. Men was dedicated en je guildleaders zorgden daar ook voor - het was een grote familie. Iedereen op een realm kende elkaar en als je ging PvP'en dan vloekte je als weer die ene infameuse allied weer bij je tegenstanders zat. Dat gevoel is WoW kwijtgeraakt door het meer casual te maken - door spelers direct naar dungeons te porten, door het crossrealm en door het garrisson. Spelers kennen elkaar niet meer - je hebt geen reputatie meer op een realm: waarom zou je jezelf dan nog vriendelijk opstellen? Al je sociale daden in een dungeon hebben geen enkele invloed op je volgende dungeon.. niemand weet wie je bent. Dat gevoel moet Blizzard terug zien te vinden en dat is het enige imo dat nu mank gaat... de wereld van warcraft is momenteel meer een solo-spel geworden waarbij andere spelers net zo goed als NPC (non-player characters) kunnen worden beschouwd.
Amen! Precies het gevoel dat ik er ook bij heb. De eerste keer Moltencore WoW! En op je flikker krijgen van je guild leader als je een dungeon "niet aardig" was geweest of je gear niet op orde had. Samen met andere guilds afspreken om World Bosses down te halen, Horde steden raiden, lang farmen voor reputatie en unique dingen, als je goede gear had dan was je hier ook lang mee bezig geweest en kon je hier ook een lange tijd echt mee vooruit.

Ik blijf het spelen want ik vind het WoW sfeertje nog steeds leuk al is het wel minder geworden. En met de komst van een vriendin zijn er ook andere "IRL Quests" xD
oke ik kom wat laat achteraan maar mijn 5 cents; in de start was het *moeilijker* omdat we het spel zelf ook nog moesten leren. maar we hielpen elkaar. wat voor mijn overgebleven is vooral na mop is dat er runs verkocht werden voor die ene raidmount gear etc die je graag wilde of gewoon moest hebben wilde je erbij zijn. raids werden gewoon *verkocht* Hierdoor diegenen die het spel speelde voor de fun etc van het ontdekken en en zo naar de raids toe werkend hebben of kregen niet eens altijd de mogelijkheid om mee te doen, Heb kicks gezien alleen omdat vriendje van die of die ook mee moest en het hun beter uitkwam.. daarvan zie ik nu gasten pochen ze het zo goed deden want hun hebben vull maar in. Het spel word niet meer gespeeld zoals het bedoeld was Samenwerkend . Hierdoor loop ik liever dan maar in uppie rond men eigen doelen afwerkend dan steeds te moeten uitleggen waarom ik dit of dat niet heb/had . Ik jaag nu relax achies etc en bevalt me goed ilvl? zal me worst wezen hoe hoog je springt het zegt me niets meer over je kwaliteiten als teamspeler.. btw goldsellers ? er zijn spelers die volgens mijn alleen nog maar in de AH leven. whoa kijk ik heb goldcap... . ik geef en gaf regelmatig dingen cheap of free weg. gold telt en telde voor me niet zo mee. Ik kijk Legion af maar aleen zolang ik men targets bereik in vriendschap of in uppie ga ik nog wel ff door .. ik speel het spel ik laat het spel niet mijn spelen :-) Groetjes Siusha.
Mijn reactie betrof het ge-herkaude argument als zou de content "makkelijker" zijn geworden: dat is dus gewoon niet waar, er zit meer uitdagende content dan ooit in het spel.
Er is voor deze grote groep dus vrij snel na een patch helemaal niets om naar uit te kijken.
In Vanilla en BC was veel van die content gated achter saaie grinden of geestdodende attunements, voor de groep mensen waar je het over hebt was er in vanilla en BC dus nog veel minder te doen aangezien die niet mee (mochten) doen.
Ik was in Vanilla vrij veel bezig met raiden en vond het vooral erg leuk om op plaatsen te komen waar niet iedereen kwam
Hier komt inderdaad duidelijk naar voren waar het over gaat, veel mensen hebben het vreemde idee dat hun spelervaring minder wordt als andere mensen het ook kunnen ervaren: die mensen zijn zelf het probleem,dat heeft niets met het spel te maken.
Er is ook een naam voor: het special snowflake syndroom.

[Reactie gewijzigd door blouweKip op 9 november 2015 18:48]

Beetje laat, maar ik wilde nog wel even reageren want dat is dus niet wat ik bedoel. Ik vind het helemaal niet erg dat andere mensen er ook kunnen komen. Ik vind het vervelend dat ik zelf nu binnen een week na een content patch alles al heb gezien. Er is dan verder niets om naar uit te kijken behalve een moeilijker niveau. Het verhaal gaat me zo gewoon te snel.
Dat is wat mensen wilden. Content zien.
Verder ben ik van mening dat mensen die kort na een patch niet meer weten wat ze moeten doen, vrij weinig andere activiteiten in de game doen. Er is zoveel te doen maar het gros mensen durft er niet aan te beginnen lijkt het wel.
Ik zal de finger maar op de zere plek leggen. Het zijn ook ' jullie', de die-hards, de hardcore gamers die het spel zelf voor een groot gedeelte kapot hebben gemaakt. Op zijn piek in WotLK had WoW 13mil. actieve subs. De content was voor de casual en de hardcore gamer.
Alleen de hardcore kon het niet hebben dat content makkelijk werd en dat het pugbaar was en iedereen relatief makkelijk aan gear kon komen, etc. De ene na de andere klaag post op de fora en toen beloofde Blizzard alles moeilijker te maken met de volgende exp. Dit hebben ze ook gedaan. Zo moeilijk dat heel veel casuals wegbleven. Vervolgens hebben ze in een patch geprobeerd dit te herstellen maar toen was een groot gedeelte al weer weg. MoD was ook casual friendly maar was al veel te laat.

Wat ook heel erg speelt is dat de meeste die WoW vanaf dag 1 gespeeld hebben ouder geworden zijn en waarschijnlijk nu kinderen hebben en hier geen tijd voor hebben. Wildstar was een fail before launch. Zo vaak op de fora met andere gevraagd het casual friendly te maken, en direct een diarree van spam van de ex WoW vanilla lovers op je dak vol haat dat het zo moeilijk als vanilla wow moesten maken. Alleen vanilla wow was echt NIET leuk. Uren grinden voor pots en potions en vervolgens in twee uur wipes alles kwijt zijn. De gemiddelde gamer speelt nu twee uur per dag...

Net de nieuwste cinematic Legion trailer gezien. Ik krijg daar gewoon nog kippenvel van. Als ik je stuk lees weet ik dat je enorm geniet van wow. Maar zeg achteraf eens eerlijk, wat heb je overgehouden van al dat geraid 3-4 x per week...? Ik totaal niets |:(
Snap niet dat ze geen aparte talent tree's en dergelijke voor PVP hanteren. Dan was het ooit iets geworden.. ipv elke classe uit je kop leren. Een goed geheugen kom je verder mee dan skill en tactics, niet echt serieus te nemen dus.
Inclusief dat pillar hugging verhaal.. echt te lame voor woorden.

[Reactie gewijzigd door echtwaarisdatzo op 6 november 2015 20:05]

Ik heb van 2005 tot 2010 WoW gespeeld en was 5 jaar gestopt. Voor de gein had ik WoD gekocht maar na een maandje was ik er al flauw van.

Het spel is wel enorm ver ontwikkeld en er zijn ontzettend veel nieuwe handige features. Maar de dungeons waren veel te eenvoudig en slechts een schim van wat ze waren. Qua content vond ik het ook allemaal maar matig, als was de verhaallijn met quests wel prima.

Het spel voelde voor mij wat oud aan en ook het combat systeem is toch wat gedateerd. Uiteraard is de officiële game uit 2005 alweer dus veel meer kon ik ook niet verwachten. Ik kon alleen erg weinig customizen aan mn characters mbt talents en skills.

Ik weet niet of Legion echt mensen zal overhalen weer te spelen.. Er is nog wel een trouwe achterban die doorgrinden maar voor mij is de koek op helaas
Probleem voor mij was dat ik graag in een online ' wereld' speel.
Exploration etc.
Ik vond het fantastisch om een bepaald gebie din te gaan wat bekend stond als heel gevaarlijk. In welk MMO dan ook.
Als je dan WoW ging spelen, -ik ben trouwens gek van pvp- dan was het fantastisch om te questen in een regio waar pvp kon gebeuren.

Later kwamen daar overal vliegroutes, daarna vliegende mounts, portals naar een dungeon. Instanced dungeon lobbies etc etc etc.
90% stond gewoon stil in een stad te wachten op een instance window zodat ze weer een dungeon konden doen.

Idem met AV, ik was gek van pvp, urenlange pvp in AV was voor mij fantastisch.
Toen kwam de resource patch. Nu is het van "hurry hurry hurry, win or lose fast otherwise I am not reaching my honor/hour quotum."
Het WAS leuk voor me, maal als casual MMO liefhebber is dit teveel een instance game geworden zonder enig risico.
ik ben blij dat er wel iets (klein iets) van is terug gekomen mbt tot niet vliegen tot later in de expansion. Op sommige servers voel je je dan wel iets ongemakkelijker om bepaalde gebieden te verkennen. Toegegeven op mijn eigen server laten de alliance zich niet tot nauwelijks zien vanwage 3000:1 Horde:Alliance. Tis geen Southshore vs Tarren Mill meer. Of 14 uur of langere AV's. Memories.
Ik kon alleen erg weinig customizen aan mn characters mbt talents en skills.
Die klacht hoor je iedere keer. De vraag die dan altijd komt is: En wat kon je vroeger dan customizen?
- Skills kon je zowieso niets mee doen, die waren afhankelijk van level. Dat zijn ze nogsteeds alleen hoe je ze niet meer zelf te gaan halen aan de andere kant van de wereld.
- Voor Talents was er altijd een keuze die simpelweg beter was dan de rest. In feite had je dus ook daar geen keuze; je koos het beste of je ging níet mee met raids.

Die illusie van keuze is verwijdert. In plaats daarvan heb je nu échte keuze omdat er geen "beste talent" meer is; dit is veel situationeler geworden.
Dat is niet helemaal juist wat je daar verteld. Als het op talenten aan kwam waren er inderdaad "best builds" om het maximale uit je karakter te halen, maar die best builds waren niet in iedere situatie ideaal. Kijk naar bijvoorbeeld de shaman class - je kon al je punten in de restoration tree gooien, maar je kon er ook voor kiezen om punten in de elemental of zelfs enhancement tree te gooien. Met raidvolumes van 40 man kreeg je dus situatues waarin je dus shamans met verschillende restoration-specs nodig had. Dan hebben we het nog niet eens over totems gehad - deze waren niet raidwide, maar partywide - wat betekende dat je een shaman in de melee groep gooide voor windfury en healingstream en een andere shaman met manatide en tranquility in de caster groep. Kortom: er waren verschillende customisations van shamans nodig in een enkele raid. Nemen we daarbij de professions onder de loep dan stond bijvoorbeeld engineering bij de casual spelers bekend als de fun-profession, maar als je aan het raiden was dan voegde het wel degelijk dingen toe die je een boost gaven in raids. (denk aan bv. de rocketboots) . Daarnaast had je voor bloodlust een shaman nodig en was een diversiteit aan verschillende classes / specs gewoon een vereiste om te raiden.

Met de komst van de 25man instances en 10 man werd dit alles echter lastig om te bewerkstelligen. Spelers klaagden over het feit dat ze door hun guild niet voor een bepaalde instance in aanmerking kwamen omdat ze voor een bepaald gevecht niks konden toevoegen. Om iedereen gelijk te maken voor de vereisten van een raid betekende dat dus dat er moest worden gehomoniseerd. De horde kreeg paladins (en de allieds shamans) in het begin en in de loop van de tijd konden zelfs hunters middels hun pets bloodlust oproepen. Het voordeel was dat iedereen nu altijd gewild was in raids - het nadeel is dat de classes niet meer uniek aanvoelen.

Dus de keuzes zijn wel degelijk beperkter geworden en dat is dus een direct gevolg van de kleinere raids waarin kiezen tussen chars / talentspec etc. veel te moeilijk werd zonder hele groepen buiten te sluiten.
Dat is niet helemaal juist wat je daar verteld. Als het op talenten aan kwam waren er inderdaad "best builds" om het maximale uit je karakter te halen, maar die best builds waren niet in iedere situatie ideaal. Kijk naar bijvoorbeeld de shaman class - je kon al je punten in de restoration tree gooien, maar je kon er ook voor kiezen om punten in de elemental of zelfs enhancement tree te gooien.
Nonsense. Een healer shaman had specifieke punten in Restoration en specifieke punten in Elemental. Er was geen andere keuze mogelijk omdat dan je healing dusdanig hard omlaag ging dat je niet meer welkom was.
Dan hebben we het nog niet eens over totems gehad - deze waren niet raidwide, maar partywide - wat betekende dat je een shaman in de melee groep gooide voor windfury en healingstream en een andere shaman met manatide en tranquility in de caster groep.
En iedere shaman had al die totems beschikbaar dus was er, wederom, niets te kiezen in skill/spec land.
Nemen we daarbij de professions onder de loep dan stond bijvoorbeeld engineering bij de casual spelers bekend als de fun-profession, maar als je aan het raiden was dan voegde het wel degelijk dingen toe die je een boost gaven in raids. (denk aan bv. de rocketboots)
Rocketboots hadden een enorm risico; een misfire zorgde voor zo'n beetje een auto-wipe en dus waren die niet welkom in een raid. Nope, ook daar geen keuze. Nog sterker; buiten Herbalism en Enchanting waren er geen zinnige end-game professions aangezien de rest niets leverde wat beter was dan wat je in raids oppakte.
Met de komst van de 25man instances en 10 man werd dit alles echter lastig om te bewerkstelligen.
"de komst van"?
In de eerste patch zat al een 10-man instance; UBRS. Dat die later naar 5-man gezet is doet daar niets aan af. Vervolgens kwam al vrij snel de 20-man Troll instance.
Spelers klaagden over het feit dat ze door hun guild niet voor een bepaalde instance in aanmerking kwamen omdat ze voor een bepaald gevecht niks konden toevoegen.
Nooit iets van gemerkt.
Dus de keuzes zijn wel degelijk beperkter geworden en dat is dus een direct gevolg van de kleinere raids waarin kiezen tussen chars / talentspec etc. veel te moeilijk werd zonder hele groepen buiten te sluiten.
Nogmaals; de keuzes zijn niet beperkter geworden. In specs had je niets te kiezen en in professions ook niet. Je hebt tegenwoordig veel meer te kiezen; alle professions hebben end-game potentieel en alle talents zijn zinvol in bepaalde situaties. Je hebt nu dus échte keuzes in plaats van de illusie van keuze die er vroeger was.
Nonsense. Een healer shaman had specifieke punten in Restoration en specifieke punten in Elemental. Er was geen andere keuze mogelijk omdat dan je healing dusdanig hard omlaag ging dat je niet meer welkom was.
Nonsense terug naar jou - dat lag volledig aan de skills van de shaman. Ik heb nooit een volledige resto tree gehad noch enkel punten gespendeerd in elemental en toch deed ik met elke raid mee. Toendertijd moest je niet eens als shaman meekomen met de healingmeter: je was supportive healer en je was meer een "redder" of aux voor de priests en voornamelijk "aanwezig" voor je totems en bloodlust.
En iedere shaman had al die totems beschikbaar dus was er, wederom, niets te kiezen in skill/spec land.
Nee dat lag af van je spec - was je zo'n shaman die volledig resto moest gaan om een manapot te spelen in de vorm van manatide dan was je gewoon een kuddedier. In de tijd van Molten Core / ZG was ik zelfs balanced en toch in een top endgame guild zitten en een raid attendency van 100%. Dat een andere shaman met manatide in een caster party werd gegooid en ik bij de melee lag toch echt aan mijn keuze niet voor manatide te gaan.. en daar gaat het hier toch om? Keuze?!
Rocketboots hadden een enorm risico; een misfire zorgde voor zo'n beetje een auto-wipe en dus waren die niet welkom in een raid. Nope, ook daar geen keuze.
Alle engineering perks waren bij introductie failproof in raids. Buiten de raids om kreeg je failures, maar in raids werkte het gegarandeerd. Dat Blizzard daar ruim een jaar later verandering in bracht doet niets af aan het feit dat je die keus wel had... ergo.. verleden tijd.
"de komst van"?
In de eerste patch zat al een 10-man instance; UBRS. Dat die later naar 5-man gezet is doet daar niets aan af.
Dungeons en raids vergelijken? Waarom?
Nooit iets van gemerkt.
Hele grote problemen bij SWP omdat bepaalde classes obsolete waren en daar heb je niks van meegekregen? Wat voor guild zat je?
Nogmaals; de keuzes zijn niet beperkter geworden
Ik ben het met je eens dat we het niet met elkaar eens zijn. Laten we het daar op houden :)
De impact van die knutsel en hybrid specs was maar zelden significant, uiteindelijk liep iedereen rond met een cookie-cutter spec, tegenwoordig is grappig genoeg de keuze tussen talents veel significanter en met dualspecs en (enigzins) meeveranderende stats en bonussen de flexibiliteit oneindig groter.

Er is minder ruimte om te slacken in progression raiding maar voor die mensen is er LFR, ik weet nog goed hoe vervelend het kon zijn om 15 van de 40 mensen in zo'n raid op sleeptouw te moeten nemen omdat ze vonden dat ze een unieke spec hadden (die natuurlijk niet werkte), niet geheel toevallig stond die groep ook vaak het hardste te schreeuwen dat ze betere gear nodig hadden om die "superspec" tot zijn recht te laten komen :P

Ik geef toe dat er meer homogenisatie is gekomen, met name sommige van de keuzes mbt tot het weghalen van bepaalde skills zijn lastig te begrijpen, maar het spreiden van bepaalde raidbuffs over verschillende classes was juist een goed idee: take the player not the class is een veel betere insteek.

Het was als raidleader vroeger een ramp om een raid te optimaliseren, nu neem je gewoon de beste spelers en ben je (meestal) klaar (mits het niet allemaal melee betreft)
Je zegt het zelf al "zelden" significant dus er waren uitzonderingen die de regel bevestigden - dat de keuzes tussen talents nu veel significanter zijn ben ik op mijn beurt ook niet in alle gevallen met je eens. De zogenaamde cookie-cutter specs zoals je het zo mooi noemt, bestaan daarnaast ook nog steeds getuige alle best builds die je op het internet kan vinden.

Dat er minder te slacken valt in raids omdat er minder man in zit dat is dan weer wel 100% waar, maar hybride specs waren daar geen hoofdreden van en iedere guild had afspraken op hun fora staan mbt tot loot - dus loot-issues waren er eigenlijk niet.

Als laatste was het wellicht voor jou destijds een ramp om raids te organiseren, maar in een gestructureerde guild met class-officers, raid-officers en een raidcalender waar men zich op moest inschrijven was het organiseren van een raid niet zo'n hassle - tenzij er natuurlijk iets gebeurde waardoor tanks en/of healers op het laatste moment noodgedwongen moest afzeggen. Nee, het was absoluut niet zo makkelijk als nu, maar was dat niet onderdeel van de charme destijds? Een belangriijk onderdeel van een raid was juist de perfecte balans verkrijgen in een raid - sommige classes laten respeccen voor een raid (toen was er nog geen dual-spec). Een stuk uitdagender zoals nu, want je zegt immers zelf: nu neem je gewoon de beste spelers en ben je (meestal) klaar (mits het niet allemaal melee betreft)".
Wordt het niet eens tijd een nieuwe engine te maken voor WOW2? Of een compleet andere serie te starten? Ik bedoel ja er zijn genoeg spelers nog maar als je CoD games herhalend vind dan is dit volgens mij echt een stapje hoger nog van in herhaling vallen, paar extra features erin doen, lvl cap met x lvl omhoog en hoppa weer 50 e armer. Naast de maandelijkse kosten. Ik zie mij dit iig nooit spelen daardoor.
Teveel inhoud in het spel welke te makkelijk is en waar vervolgens iedereen in 2 maanden of minder doorheen jaagt. Ik heb ook geen oplossing, maar op deze manier duurt elke uitbreiding niet langer dan 3 maanden voor de meeste mensen.
Legion introduceert een demonische vijand van zowel de Horde als de Alliance genaamd de Burning Legion.
We hebben niet echt een introductie aangezien de Burning Legion altijd al een vijand is geweest in het spel, alleen zijn invloeden zijn verschillend geweest per expansion.

Voorheen was "The Burning Crusade" toch echt een Burning Legion expansion.
Wrath of the Lich King / Warcraft 3: The Frozen Throne, The Lich King is een fusie tussen Arthas en Ner'zhul, en Ner'zhul was al een volger van de Burning Legion.

Zie meer:
http://wowwiki.wikia.com/wiki/Burning_Legion
http://wowwiki.wikia.com/wiki/Ner%27zhul
Even de nieuwe hero class uitproberen.. en dan zien we wel weer hoe lang het leuk blijft.
Wss gaat de game de digitale prullenbak in wanneer ik de eerste daily quests tegen kom. World of warcraft character manager 3000.

[Reactie gewijzigd door echtwaarisdatzo op 6 november 2015 20:07]

Ach joh, de reden voor mij om te stoppen met dit spel was dat ik er gewoon klaar mee was. Ik denk niet dat ze iets hadden kunnen doen om mij te houden. Gewoon geen zin meer in de tijd die spellen als deze vergen als je een beetje bij wil blijven, en het repetitieve karakter waaraan imo gewoon weinig te doen is. Ieder spel wordt repetitief na enige tijd, en dan is het gewoon goed geweest.
Word nu ook al groots aangekondigd in de battlenet app (PreSale Available) en op http://eu.battle.net/en/int?r=wow

Extra link: http://us.battle.net/wow/...or-pre-purchase-11-6-2015

[Reactie gewijzigd door Xino op 6 november 2015 21:53]

Man man man, altijd weer die hoeveelheid klagers die weer even komen bashen hoe, wanneer en waarom ze gestopt zijn. Lekker relevant dat je jaren geleden gestopt bent en het spel niet meer leuk vind om reden X. Maar wel op WoW nieuws klikken, zet er dan helemaal een punt achter.
En zoals gewoonlijk is iedereen weer salty as hell omdat ze de 21/9 datum letterlijk nemen hoewel er duidelijk staat ON OR BEFORE 21/9, dus kan ook Maart 2016 zijn of April or Mei.

Ik weet dat ze wettelijk verplicht zijn om een soort release datum te zetten om pre orders te kunnen nemen maar dit gooit gewoon weer olie op het vuur voor iedereen die salty is over WoD :')
Die "on or before" zit in het geruchten circuit. Blizzard heeft gewoon gezegd "Summer 2016" en dat betekend in de boeken "tussen 21 Juni en 21 September".

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True