Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 143 reacties

Vanaf 2 september kunnen spelers hun vliegende mount gebruiken in Draenor, het nieuwste werelddeel in World of Warcraft. Voordat spelers kunnen vliegen, moeten ze aan een lange reeks voorwaarden voldoen.

Op 2 september geeft Blizzard patch 6.2.2 vrij voor World of Warcraft. Na release van de patch kunnen spelers vliegen in Draenor, het werelddeel dat met Warlords of Draenor aan het spel werd toegevoegd. Oorspronkelijk was Blizzard niet van plan om het gebruik van een vliegende mount in Draenor toe te staan, maar op die beslissing is het teruggekomen. In tegenstelling tot in voorgaande delen van de game, heeft Blizzard dit keer een lange reeks voorwaarden opgesteld waaraan spelers moeten voldoen voordat ze kunnen vliegen in het nieuwe werelddeel.

Spelers moeten het Draenor Pathfinder-achievement behalen, een achievement dat bestaat uit vijf delen. Zo moeten spelers 100 van de 200 schatten vinden die in het werelddeel verborgen zijn en moeten ze de verhaallijn uitgespeeld hebben in alle vijf de zones van Draenor, aangevuld met zes speciale dagelijkse groepsquests. Daarnaast moeten spelers de Revered-status behalen bij drie groeperingen binnen de zone Tanaan Jungle en het continent tot in de verste uithoeken verkennen. Wie het achievement behaalt, krijgt van Blizzard als beloning een vliegende mount cadeau. Het is de eerste keer dat Blizzard zulke strenge voorwaarden stelt aan het verkrijgen van de optie om te vliegen. In voorgaande uitbreidingen was het behalen van een bepaald level met het spelpersonage en het betalen van een hoeveelheid goud, de valuta die in de game gebruikt wordt, genoeg om te kunnen vliegen.

Naast de optie om te vliegen introduceert Blizzard de nieuwe Mercenary Mode. Daarmee krijgen spelers die aan player versus player-gevechten willen meedoen de optie om zich in te laten huren door de vijandige factie. Spelers die behoren tot de Horde kunnen dus meestrijden met de Alliance en andersom. Daarmee wil Blizzard spelers tegemoetkomen, die lang moeten wachten voor een plek bij hun eigen factie tijdens Ashran-gevechten of andere Battlegrounds.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (143)

Zo lastig als Paul het doet voorkomen is het nu ook weer niet.

Het vinden van de 100 schatten kan al tijdens het levelen van 90 tot 100 gedaan zijn. Mocht dat niet gedaan zijn tijdens het levelen kan je speciale kaarten kopen in het spel die alle schatten aangeven op de kaart, of een speciale addon hiervoor installeren: http://www.curse.com/addons/wow/handynotes_draenortreasures (gelijk ook de locatie van alle rare monters). Al met al niet echt een challenge door het bestaan van de maps / addon en in veel gevallen zelfs een "freebie" omdat veel spelers deze 100 treasures al zullen hebben.

Het verkennen van alle gebieden zal je ook tijdens het levelen al voor +- 80% klaar hebben: de rest zal misschien een uurtje werk kosten. Ook deze achievement is niet moeilijk te behalen, en ook hier in veel gevallen een "freebie" op dit punt van de expansion.

Dan moet je nog 12 quests gecomplete hebben, dit had een lastige geweest kunnen zijn, daar deze quest eerder daily quests waren die random spawnded (2 per dag waarvan je er 1 kon doen). Echter sinds patch 6.1 kan je gewoon items kopen om deze quests te starten waardoor de randomness eruit is. De enige Quest die nog random is omdat je het item ervoor niet kan kopen, is geloof ik assault on the pit. Sommige van deze quests zijn inderdaad gelabeled als Groupquest, echter zijn ze allemaal makkelijk te soloén. Al met al ook vrij simpel te doen, als je vanaf het begin van de expansion regelmatig je dailies gedaan hebt is dit zelfs een "freebie"

Verder moet je inderdaad de loremaster achievement hebben, voor het grootste gedeelte zal je ook deze tijdens het levelen al voltooid hebben. Op max level zal je mogelijk nog enkele uurtjes nodig hebben om de laatste benodigde quests en bonus objectives af te maken. Ook dit is niet lastig, kost enkel een beetje tijd. Tevens zal op dit punt van de expansion voor veel spelers dit een "freebie" of bijna "freebie" zijn.

De enige nieuwe 6.2 content die nodig is voor de achievement is de 3 reputations in Tanaan tot revered brengen. Ook hier geldt weer dat dit niet lastig is, en dat iedereen die serieus met rep's bezig is dit allang gedaan heeft. Vanaf de patch release kostte het ongeveer 1,5 weken om deze revered status te behalen met alle factions als je al je dailies dagelijks gedaan hebt. Ook hier zullen veel spelers dus al klaar mee zijn.

Iedereen die graag op 1 september zal willen kunnen vliegen kunnen dit dus makkelijk voor die datum behalen.

Al met al is het iets meer werk dan in voorgaande expansions, maar zeker niet lastig. Ook is de achievement account wide, dus op alts zal je de achievements niet opnieuw te hoeven behalen om te kunnen vliegen.

Wat je wel ziet is dat veel spelers de achievement nog niet direct voltooid hebben, veel spelers zullen mininaal 1-2 van de achievements die nodig zijn voor Draenor pathfinder nog missen. Laatst was er nog een onderzoek op MMO-Champion (ik geloof een week of 2 geleden) waar uit bleek dat op dat moment zo'n 15% van de spelers op dat moment Draenor Pathfinder al behaald had.

[Reactie gewijzigd door Dennism op 21 augustus 2015 19:42]

Echter sinds patch 6.1 kan je gewoon items kopen om deze quests te starten waardoor de randomness eruit is.
Kijk! Zo ken ik Blizzard weer! Niks moeilijk doen, gewoon dingen te koop aanbieden! Waarom zouden spelers nog moeite moeten doen in het spel? Geef ze gewoon de mogelijkheid om alles te kopen. Dat is toch veel leuker?

Precies dit is de reden dat ik gestopt ben met WoW. Alles. Is. Kapot. Gemaakt. Met. Nerfs.
Misschien niet in de letterlijke zin van het woord, maar dit (bovenstaande quote) is precies wat er mis is met WoW. Alles is zo ontzettend noob-friendly gemaakt dat er gewoon geen uitdaging meer in zit. Alles moet makkelijker en sneller bereikbaar zijn.
Want zo maak je het spel speelbaarder voor veel mensen en zullen zij het spel willen gaan spelen. Daarmee trekken wij meer spelers aan als het spel zo simpel is dat een 5-jarige het kan (overdreven, but you get the point).
(Tenzij je naar het aantal maandelijks betalende spelers kijkt, maar dat schijnt Blizzard zich niet te realiseren.)
Niets mis met het te koop aan bieden van items om de quests mee te starten (te koop voor een redelijke hoeveelheid Garrison Resources).

Ik zie niet direct wat de uitdaging is c.q. wat er leuker aan is om iedere dag naar een Quest tafel te moeten lopen en te hopen dat de quest die je toevallig nodig hebt die dag er op staat.

De uitdaging zou moeten zitten in de lastigheid van het voltooien van de quest (niet dat die echt lastig zijn) maar niet in het verkrijgen van de quest zelf. Zeker niet daar het verkrijgen van deze quests enkel het lopen naar een tafel betreft en niet bijv. een drop van een lastiige mob of een low droprate quest start item.

Ik snap je punt, en op andere punten in de game ben ik het er zeker mee eens, maar juist op dit punt vind ik het zelf wel redelijk dat de randomness eruit is gehaald.

Daarnaast is questen (buiten mogelijk vanilla) nooit echt uitdagend geweest maar meer een time sink. Als je uitdagingen wil moet je Mythic gaan raiden, PVPen op +2700 rating of iets in die richting of gaan voor Server / Region / World best Challenge mode times e.d. Daar zit nog genoeg uitdaging in voor zelfs de meest hardcore spelers en is zeker niet "kapot generfed".
Het gaat mij meer om het feit dat Blizzard er ontzettend veel (te veel, naar mijn mening) aan doet om alles maar makkelijker en makkelijker en makkelijker en makkelijker en makkelijker en makkelijker en makkelijker (oké, ik stop al) te maken. En dat ze daar de gedachtegang bij hebben (zo lijkt het) om het spel daarmee toegankelijker te maken voor nieuwe spelers. Er zullen hierdoor ongetwijfeld nieuwe spelers bij komen. Maar zoals uit de cijfers blijkt, verliezen ze meer spelers dan dat er nieuwe spelers bij komen. Dit heeft allicht ook te maken met het feit dat WoW tegen haar einde aan loopt, dat weet ik niet.

Het iedere dag naar een quest tafel moeten lopen en dan vervolgens de quest niet kunnen vinden/krijgen (zeker meerdere dagen achter elkaar) is natuurlijk niet leuk. Waar het mij om gaat (zoals ik hierboven ook zei) is het feit dat Blizzard alles maar makkelijker en toegankelijker maakt. Natuurlijk moeten dingen niet onmogelijk te halen zijn. Maar tijd, energie en moeite mag best weer eens nodig zijn om dingen te bereiken/halen.

Zoals je zelf ook al aan geeft zijn de Quests dan ook weer "niet echt lastig". Daarnaast kan je de benodigde quests dan ook nog eens activeren met een item. Doe dan een van de twee, maar niet beide.

Zelf heb ik gespeeld in de tijd van WotLK en Cataclysm, daarna niet meer. Mij is het ook opgevallen dat het questen een heuse 'time sink' is. Destijds geleveld in de tijden dat de LFG voor Dungeons er nog niet was en dat het voornamelijk op questen aan kwam. Alle quests oppakken die je kan vinden, uitvoeren en completen, alles weer inleveren en weer door. Daar gaat aardig wat tijd in zitten, maar dan zie je ook vele gebieden wel direct. (Destijds nog veel moeite gestoken in het behalen van 'The Explorer' titel, omdat er kort sprake van was (een gerucht?) dat deze zou verdwijnen met Cataclysm en het vliegen in Outland. Echter bleek dit niet het geval te zijn.)
Hetzelfde geldt voor Dual Talents, destijds 1.000G (toen ik het ook kocht), tegenwoordig slechts 10G. Like, what?
Hetzelfde geldt voor Expert Riding Skill: van 600G naar 250G;
Hetzelfde geldt voor Cold Weather Flying: van 1.000G naar 500G.

Uiteraard zitten er logische verklaringen achter deze 'nerfs', punt dat ik wil maken is dat dingen tegenwoordig niet meer exclusief zijn. Je hoeft er minder moeite voor te doen. Veel dingen worden tegenwoordig voorgekauwd en aangeboden, zonder dat je er tijd en moeite in moet steken om iets exclusiefs te hebben.
Kon je niet met geld omgaan? Jammer, geen Cold Weather Flying of dual talents. Tegenwoordig? Pfffft.

Met raiden was het precies zo. Op een gegeven moment ook kapot generfed en de fun was ver te zoeken. Damage debuff voor bosses was zo groot dat we destijds (10-man) een healer minder nodig hadden en een extra DPS mee konden nemen...


TL;DR: ik vind WoW niets meer aan omdat alles zo simpel en behapbaar wordt gemaakt. Je hoeft niet ergens meer echt moeite in te steken en veel dingen zijn ook niet meer zo exclusief als dat ze ooit eens waren.
"Het gaat mij meer om het feit dat Blizzard er ontzettend veel (te veel, naar mijn mening) aan doet om alles maar makkelijker en makkelijker en makkelijker en makkelijker en makkelijker en makkelijker en makkelijker (oké, ik stop al) te maken."

Wel opvallend dan dat Mythic raids veruit de moeilijkste zijn sinds WoW bestaat. En de tier sets in Mythic zijn anders en niet op een andere wijze te verkrijgen.Of ga voor een top ranking in PvP voor de mount. Dus als je een hardcore special snowflake wil zijn dan ligt daar je uitdaging.

Als er één ding slecht is aan WoD is het wel dat er voor degenen die niet zo goed zijn of veel minder tijd hebben om te spelen veel te weinig te doen is buiten het raiden en pvp.
Je kan Mythic gear met follower missions verkrijgen zodra je een X aantal bosses op heroic hebt gekilled. Gear is dus beschikbaar, alleen is het maar een uiterst klein percentage dat Mythic daadwerkelijk uitspeeld ( meeste mensen komen niet verder dan 1 á 2 bosses ).

@Vickiieee:
Maar dat een groeiend aantal mensen klaagt dat WoW te makkelijk is vind ik persoonlijk nogal bizar. De game is toegankelijker voor verschillende soorten mensen, dat is waar, maar voor de hardcore speler is het eigenlijk juist moeilijker geworden. Men klaagt dat de game te makkelijk is omdat ze raidfinder steamrollen, maar je klaagt toch ook niet dat Skryim op easymode te makkelijk is? Je kiest er toch écht zelf voor zou je zeggen.. het aantal klagers dat het té makkelijk vind staat niet gelijk aan het aantal mensen die mythic uitgespeeld hebben, dat zijn op dit moment slechts 33 guilds ( dat kunnen nooit meer dan 700 spelers zijn ).

Sterker nog, slechts 1426 guilds hebben meer dan 2 mythic bosses down gekregen. Dit zijn +/- 28.540 spelers ( op pak en beet 5.6 miljoen subs ). Toxic community klaagt veel, cijfers bevestigen de argumenten echter niet. Maarja, wederom de vocal minority...

Zie:
http://www.wowprogress.com/

[Reactie gewijzigd door quintox op 21 augustus 2015 15:36]

De tier gear kan je niet met follower missions krijgen en in HFC kan je alleen gear uit je huidige tier krijgen. Mythic HFC gear zit er niet in als je niet ook bosses in Mythic HFC kan doen.
Ah didn't know that, maar ik doelde meer op het verkrijgen van transmog gear ;) Tier zit er niet in, maar wel non-tier met dezelfde models. Ben overigens niet bekend met de wijzigingen die shipyard bracht, ben pas net lvl2. Via de "oude" follower missions was het n.l. relatief eenvoudig om mythic gear te scoren.

Maarja, ook Heroic ga je een keer clearen en dan krijg je dus wél weer mythic gear zonder daadwerkelijk bosses te killen.
Je krijgt alleen nog maar Mythic gear van shipyard als je ook mythic bosses killt, niet meer als je garrison dat je een niveau hoger kreeg.
Kan het hier niet helemaal mee eens zijn. WoW is wel degelijk 'makkelijker' geworden.

Kijk maar naar de progression duur van top guilds op bazen. Waar bijvoorbeeld Kael'Thas 3 maanden lang niet werd gedowned en andere bazen vaak 60+ dagen aan progression kostte, zijn alle mythic bazen na een week al down.

Kan misschien wat te maken hebben met dat spelers beter worden, maar ik geloof niet dat dat de enige factor is.

Maar die content is voor mij persoonlijk niet relevant en waar de klachten meer door ontstaan is vermoedelijk door de 'casual' content. De casual content wat vrijwel iedere speler speelt is echt té makkelijk gemaakt. Dat het content voor iedereen is, betekent niet dat het simpel hoeft te zijn. Ik vraag mij bijvoorbeeld ook af waarom LFR niet gewoon iets meer damage doet dan op 't moment, maar de bosses en mobs minder hp hebben. Momenteel voelt het net alsof je een zandzak met 400 miljoen hp staat te klappen en voelt dat ook als de enige mechanic die je tegenhoudt. (De mechanics die er nog in zitten kan je volledig negeren, aangezien de damage lachwekkend is)

Ook overige questing content of dailies zijn zowel niet uitdagend (zelfs met low gear) of spannend.

Ik kan me niet indenken dat een 'casual' speler niet zoiets heeft van : "Ik speel geen 24 uur per dag, maar het mag best nog wel uitdagend zijn." Zo denk ik er namelijk zelf als casual speler over.

En het grootste probleem is nog dat dit een spiraal is, aangezien het ook de perceptie van spelers veranderd in hoe snel ze content zien en verslaan.
WoW is makkelijker geworden en niet makkelijker geworden, "vroeger" (vanilla en TBC) was er 1 raid optie, die voor veel spelers te lastig was, maar ook het questen was lastiger, was je in vanilla 4-5 mobs aan het pullen (of bijv. slecht 2 casters in moonbrook) zonder de content te overgearen ging je dood. Doe je dat zelfde nu, overleef je het makkelijk. Maar de raids van nu zijn qua mechanics veel en veel lastiger dan in eerdere expansions, zeker op Mythic difficulty.

Juist door dit soort zaken hebben ze vanaf Wrath meerdere moeilijkheden in gebouwd, en vanaf eind Cata LFR (aka Story mode) LFR is gewoon niet om lastig te zijn, die content moet te doen zijn voor 25 spelers zonder enige coördinatie of balance in de raid qua classes zodat ze het verhaal kunnen volgen. Dat het daarnaast een een catch up mogelijkheid is voor o.a. alts is een 2de. LFR lastiger maken werkt niet, de laatste keer dat ze dat probeerden in MoP (o.a. Garalon) leverde zo'n shitstorm op dat die speciaal voor LFR generfed hebben.

Vind je het net zoals ik niets, doe het dan ook vooral niet, of zo min mogelijk. LFR is er alleen voor de super casuals die wel het verhaal willen afmaken, maar absoluut geen challenge willen hebben. Dat is de doelgroep.

Val je daar niet in, ga dan normal / heroic / mythic doen op de diffculty die wel voor jou gebalanced is., al dan niet in Pugs of met je guild. Beide mogelijkheden zijn er te over.

Dat je zegt dat een boss al Kael'thas "3 maanden" (het was zelfs 130 dagen) heeft overleeft voor een eerste kill klopt, echter houd er wel rekening mee dat deze timers zijn begonnen te lopen op het punt dat een boss theoretisch beschikbaar was. In het geval van Kael'thas is dat vanaf launch day geweest, dus ook geteld. Maar mensen vergeten al snel dat je om daadwerkelijk toegang te krijgen tot The Eye je eerst een lange attumenent chain moest doorlopen met meerdere raid en non raid quests / kills. Maar vergeet ook niet dat deze boss doordat deze niet getest is op de PTR in het begin unkillable was (o.a. een bug waarbij de P1 adds na het doodgaan in P1 healing aggro bleven krijgen, waardoor het eerste was dat ze P3 deden alle healers killen). Deze bug heeft er enkele weken voor gezorgd dat de boss gewoon weg niet te killen was. Tevens waren de raid guilds destijds een stuk minder serieus, o.a. Nihilum had destijds een raid schedule van 5x 5 uur wat al erg hardcore was.

Nu raiden de top guilds 12 tot 14 uur per dag tijdens progress, 7 dagen per week, op bosses die behalve de end boss allemaal op de PTR getest zijn. In die zin is het dan ook niet vreemd dat Archimonde "maar" 2 resets + een paar dagen overleeft heeft (bijna 3x zolang als jij doet voorkomen).

[Reactie gewijzigd door Dennism op 22 augustus 2015 04:17]

Maar.. waarom speel je dan LFR? Je hebt 4 difficulties. Het is niet LFR óf Mythic. Je kan met de dungeon finder ook normal of heroic groups zoeken, één van de twee moet de uitdaging/voldoening geven die je zoekt ( ook als casual ). Dat vroeger 3 maanden werd gedaan over de end-boss verandert nog niks aan het feit dat in 2015 slechts 1% van de userbase mythic cleared, zelfs heroic is nog pittig genoeg voor velen.

Waarom zou een casual gebonden zijn aan enkel LFR? De dungeon finder maakt het juist makkelijk voor casuals om de uitdaging op te zoeken in zowel normal als heroic. Niemand dwingt je om LFR te doen, zeker niet in Warlords en je hoeft niet hardcore te raiden om de extra uitdaging op te zoeken in de vorm van pugs.

quest/dailies zijn sinds 2004 nooit écht uitdagend geweest, hier is naar mijn idee niet veel aan verandert over de jaren.

Ze hebben overigens ooit geprobeert LFR iets moeilijker te maken en toen kregen ze een shitstorm aan klachten dat mensen alleen maar dood gingen, groepen uit elkaar vielen en niemand er beter van werd.

[Reactie gewijzigd door quintox op 21 augustus 2015 21:50]

En nog minder hebben er 5 mythic :D *Proudmode!* @ 2days/week! Dus dat veel minder tijd klopt ook niet meteen Omega Supreme!

:)
Het gaat mij meer om het feit dat Blizzard er ontzettend veel (te veel, naar mijn mening) aan doet om alles maar makkelijker en makkelijker en makkelijker en makkelijker en makkelijker en makkelijker en makkelijker (oké, ik stop al) te maken. En dat ze daar de gedachtegang bij hebben (zo lijkt het) om het spel daarmee toegankelijker te maken voor nieuwe spelers.
Tijdje geleden eens een gratis maandje gespeeld, mijn vriendin wou het spel proberen (ik had zelf al jaren niet meer gespeeld), dus samen quests gedaan met nieuwe characters. Eén van haar eerste opmerkingen was: "Het questen gaat te makkelijk, we zijn veel te sterk." (Aldus een beginner!)

En dat is inderdaad wel een probleem als je een beetje een verhaallijn wil volgen. Ver voordat je klaar bent in een zone, zou je al naar een volgende moeten, om het questen een beetje interessant en uitdagend te houden.
Het questen is inderdaad te makkelijk. Je krijgt geen rode quest meer aangeboden. Die heb ik vroeger best veel geprobeerd. Onzinnig, maar wel leuk. Ik zou graag voor questen de moeilijkheidsgraad in kunnen stellen, of eigenlijk te moeilijke quests kunnen doen. Want nu is het vaak best wel saai: bonk, bonk, next.
Misschien omdat jij eenvoudigweg het doelpubliek niet bent?

De "hardcore" mmo spelers hebben zich jaren geleden al verspreid over andere MMO's. Het huidige WoW publiek ziet hun game vooral als een sociale tool om fun te hebben met guildmembers. Blizzard beseft dat donders goed.
Ik weet van Vanilla nog wel quests dat tegen de tijd je die voltooid had (meerdere landen/instances voor items bezoeken) was je al uit het blauwe item geleveld.
Speel al jaren niet meer maar vond sommige questlines van Vanilla erg goed en uitdagend.
Vanilla had zeker mooie en uitdagende quest chains, denk aan bijv. de Onyxia attunement questline, de grote chains in EPL, de Tier 0.5 questline. Maar ook bijv. als warlock de quests om je pets te verzamelen en om de mount te bemachtingen, idem voor de paladin mount.

En nu vergeet ik nog veel en veel te mooie chains te noemen.

[Reactie gewijzigd door Dennism op 21 augustus 2015 13:32]

de onyxia chain is wel een uiterste. Zeker die escort gedeelte in de black rock depths was onzettend irritant.

En als warlock mocht je alsnog 37 man gaan summonen in onyxias lair

Vanilla is voornamelijk nostalgie. En lang niet altijd beter.
Jailbreak was geweldig! De UBRS key was helemaal geweldig, heeft me epic mount op al mijn characters opgeleverd :-)
Je vergeet ook dat je als warlock voor iedere raid 2 uur shards moest farmen anders kon je niet raiden... of als paladin dat je 40 man om de 10 mins moest buffen :) 1 voor 1!!!! sommige dingen mochten ook echt gemakkelijker :) 2 maanden farmen voor mijn ground mount te kopen..... gelukkig wist ik niet beter toen!

Wow is veel beter geworden qua raid niveau, vooral boss tactics.... het is echt ontzettend jammer dat ze garrisons en garrison 2.0(shipyard) zo door je strot duwen......
Dat vergeet ik zeker niet, deze reactie ging enkel over memorabele questlines, daar zou ik shards farmen niet snel mee in verband brengen, al had je er voor de lock quest wel flink wat nodig.

Dat er in vanilla ook veel mis was met de game is zeker waar, zeker als je achteraf terugblikt, destijds wist je echter niet beter :)
De Epic bow van de hunter die je kon beginnen met de leaf van molten core was de beste. Daar moest je laten zien dat je jouw character onder controle had. Veel naab hunters kregen het ook niet geregeld. Heb vaak die boss bij AQ in de buurt moeten killen voor anderen.
Dat waren ook wel epische gevechten van soms 20min en heel lastig op een pvp server . De mijne ook toen gehaald om 04:00, speciaal wekker voor moeten zetten Oo
De questchains waren t/m Burning Crusade actief. Toen kwam er op een gegeven moment de beslissing om de attunement chain voor SCC en TK weg te halen. Volgens mij zijn er verder nooit echt meer attunements geweest.

Behalve wellicht voor legendary wapens.
Élke MMO is eigenlijk wel een time-sink m.b.t. quests, de betere MMO's brengen echter een diep twinking/grading-systeem in plaats van dat ze per expansion naar een steeds meer voorgedefinieerd patroon gaan mbt 'viable character builds'.

In de oude wow had het nog zin eigen 'fits' te bedenken, nu is het systeem zo eenrichting dat op basis van klasse/race eigenlijk al redelijk duidelijk is wat je endbuild wordt.
Dít heeft de daadwerkelijke diepte uit WoW gehaald ,alle dingen die normaliter tijd kosten om te verdienen die nu (zeker m.b.v. de goldfarmers) te koop zijn zijn in vergelijking daarmee nog een kleine factor te noemen.

En ik vind daarmee het naarst dat ik van Blizzard eigenlijk had verwacht dat ze net zogoed game-balance hadden kunnen bewaken zonder builds enorm voorspelbaar te maken...

The Burning Crusade vond ik tof, Wrath of the Lich King ook, maar daarna is de neerwaardse spiraal die toen al ontstaan was zich alleen maar rapper gaan voortzetten... jammer, WoW vanilla en TBC heb ik vooral nog met veel plezier gespeeld.
Cataclysm heb ik ook nog gespeeld, maar kwam er toen achter hoe erg het wel niet versimpeld was allemaal.
Een mmo hóórt "inzet" te kosten (inleren in de lore, bekend worden met de gear in de game, etc.), probeer dat te vermijden als publisher en dan had je ook net-zo-goed géén game in het rpg-spectrum kunnen plaatsen, laat staan een mmo-variant... Als ik vervolgens naar Diablo III kijk durf ik me dan ook af te vragen hoe ze daar zo verschillend tegenaan kunnen kijken.
Tjah zo herinner ik me nog die lange quest chains om attunements te halen voor bepaalde raids en dungeons, en dat begon al in scarlet monestary (die ze helemaal verbouwd hebben helaas) en zo ook de attunements voor SSC en Karazhan etc, of herinneren jullie je Zul'Aman nog? Die raid wordt door blizzard nergens meer genoemd en het zou me niks verbazen als het tegenwoordig gewoon een quest area is geworden.

Dat blizzard voor een breder publiek kiest is niet meer dan een logische stap en ieder wel denkend bedrijf zou het doen, dat wow eenvoudiger is geworden is maar net hoe je het bekijkt, en veel simpeler is het niet geworden (zie mythic raids), maar het is wel eenvoudiger geworden om bepaalde zaken uit te voeren (zoals een groep vinden voor dungeons, wat in vanilla en tbc ooit lang kon duren, laat dan staan hoe lang het ooit duurde om een fatsoenlijke 40 man raid bij elkaar te krijgen).

Ik denk persoonlijk dat het niet de versimpeling van het spel het spel minder leuk maakt, maar eerder het feit dat veel mensen het spel al lang hebben gespeeld (en iets te vaak doen haalt de lol er ook van af) en het feit dat bij iedere expansion al je tijd en moeite die je gedaan hebt direct in het niets verdwijnt. Zo waren dingen veel duurder en in Dalaran had je zo'n leuke ring die meer dan 10k gold kostte, waarmee je dan kon teleporten naar Dalaran. In die tijd was gold veel schaarser dan nu en dan is het zuur om bij de expansion te zien dat het item useless is geworden. Evenals de Ambassador titel waar ik wekenlang voor gefarmd heb en runecloth voor heb moeten inleveren, maar toen kwam de argent tournament en kon je die achievement gewoon met tabards halen.
Dat is de reden waarom ik en veel vrienden van me gestopt zijn, maar niet zo zeer omdat het te makkelijk zou zijn geworden, want idd bepaalde dingen zijn makkelijker geworden, maar bepaalde dingen ook zeker moeilijker.
PvP kan ik weinig over zeggen, ben nooit echt verder gekomen dan 1500 rating, maar met PvE is het wel zo saai geworden. Omdat iedere moeilijkheidsgraad een andere lockout heeft, is het voor 'actieve' spelers ongeveer een must om alle moeilijkheidsgraden te spelen. Dus op normal, dan op heroic en dan begint het echte werk met mythic pas. Hierdoor doe je sommige bosses meer dan 30x. Raiden werd voor mij 'werk' in plaats van dat ik het echt leuk vond.

Voor de rest is alles meer 'klik en ga er heen' dan dat er uitdaging in zit. Dit komt door de scheve verhouding van item lvl van questing gear en 2de raid mythic gear (tijdens deze raid ben ik ermee gestopt). De uitdaging zit er dan zeker niet meer in, alles is binnen 1 seconde dood.

Daarbij komt nog dat de Garrison meer 'chores' waren uiteindelijk dan dat het echt leuk was, iedere dag minen, herbs pakken en de followers weer op pad sturen. Het was gewoon saai. Alles wordt al voor de uitgekauwd, er is niets meer om zelf te ontdekken.

Nu ben ik begonnen met TES online en ik vind het geweldig. Geen lvl zones meer aangegeven, veel betere grafische kwaliteit (het oog wil ook wel wat) en alles heeft een voice over. Misschien komt het ook omdat het spel voor mij nieuw is, maar bij WoW ontbreekt mij dat gevoel juist. Het was niet leuk om als latere beginnende speler vanilla nog door te lopen, je had er immers niks aan behalve dat je een level moest hebben om weer naar een andere expansion te levelen. Ook zijn door de Garrisons, group finder en dungeon finder (LFR) het hele sociale aspect uit WoW gesloopt. Je hoeft voor het spel met niemand meer te praten, mensen vinden het bijna raar worden als je spreekt.

Ik vind MMORPGS geweldig, maar WoW vind ik wel zo saai. Ik heb daar het gevoel dat alles geen nut heeft om te doen, omdat het later toch wel toegankelijk en makkelijk wordt gemaakt voor latere (nieuwe) spelers.

Dit is geen echte reactie op de post hierboven maar meer dat WoW wel naar het einde toe gaat. Het lijkt mij dat met een WoW 2, dus weer starten met vanilla gewoon veel beter is dan zolang doorgaan met expansions.
Als je uitdagingen wil moet je Mythic gaan raiden, PVPen op +2700 rating of iets in die richting of gaan voor Server / Region / World best Challenge mode times e.d. Daar zit nog genoeg uitdaging in voor zelfs de meest hardcore spelers en is zeker niet "kapot generfed".
Dit is 100% correct!

Ik heb me ook blind gestaard op de statement : "Vroeger was alles beter" maar eigenlijk als je totaal plaatje bekijkt is het echt nog wel OK.
(Ik moet wel eerlijk zijn, moest er ooit een dedicated TBC of WOLK server komen van blizz zelf, ik twijfel geen moment :9 )
En jij zou wel weer gaan spelen als alles zo tijdrovend was als tijdens Vanilla of TBC? Misschien tijd om je nostalgische bril eens af te zetten
Das dus mooi mislukt sinds ze nog maar 1 mil actieve subs hebben, prutsers..
WoW was nooit een moeilijk geweest.
Wat vind je van de Mercenary mode? Naar mijn mening is dit geen goede toevoeging aan de game. Dit haalt het "oorlogsgevoel" tussen de Alliance en Horde weg.
Mits goed uitgevoerd vind ik het geen slecht idee daar de queue's echt een stuk lager moeten, ik heb het zelf niet getest, maar als ik het goed begrijp veranderd je character in de BG echt in een Horde (of Alliance) character en is het ook alleen aan te zetten voor unrated instanced PVP waardoor het mijn inziens het "oorlogsgevoel" ook niet echt weghaalt, daar je waar het lorewise van belang is nog altijd je eigen factie zal spelen.
Dat "Oorlogsgevoel" was sowieso al onzin, iets wat bepaalde mensen naar voren brachten (inclusief BLizzard trouwens) om zo het spel zo weinig mogelijk veranderingen te moeten ondergaan. Het heeft hele verhaallijnen van culturen naar de knoppen geholpen, dat maakt voor de PVPer niet uit, maar elke echte Blood Elf fan die ik spreek (en nee dat is niet zo'n fangirl die gewoon op legolas geilt) zit met het probleem dat het een totaal ongeloofwaardige factie geworden is als je het wilt RPen.

En sorry hoor er had allang iets soortgelijks in gemoeten inclusief een werkend repuatie systeem, inplaats van de grinding for items dat reputatie nu is. Op PVP servers mag je van mij het zo houden als het is, maar geef mensen die wat anders willen ook eens een keer hun zin. En nee dan heb ik het niet over makkelijker maken.

Helemaal het woordje "Lore" is een belediging. Waar het woord volkomen verkeerd gebruikt word en we eigenlijk in WOW niet echt meer over een overligend mythology/history meer kunnen spreken (gezien hoe het afgeslacht is).

En ja RPers waren nooit echt populair, maar verdorie zeg, de laatste tijd word er wel heel erg veel aan de PVPer en de LOLRPer (I R DEMONHUNTARD!) gegeven. Dat "oorlogsgevoel" zat er ook al niet meer in toen ze de BG"s in tijdsdruk veranderden. Man AV ging van 4 uur tegen elkaar meppen naar 15 minuten "GAUW GAUW GAUW!".

Ook zijn de twee zijden, zoals ze nu zijn, iets wat het spel achter houdt. Alles moet twee keer gemaakt worden en door "fangirls" aan beide kanten elkaar niks gunnen moet je heel erg oppassen wat je zelfs in verhaallijn aan een kant geeft. Wint de Horde een keer wat is het gelijk janken en vice versa bij die figuren (terwijl het toch leuker is om te verliezen zodat je verhaal technisch terug kunt knokken, maar goed). Alles, tot design aan toe gaat op de weegschaal, en als kleine kinderen word er gekrijst als er ook maar een HINT is dat Blizzard een kant iets meer geeft dan de ander. Voor mij begint het danig te irriteren, en dat is niet iets wat Blizzard nog kan helpen maar de Fangirls van de twee kanten wel, dat mensen er zo over te keer gaan.

Verdorie zeg, begin als Orc speler heel goed te begrijpen waarom die Dwergen zo'n kut hekel hebben aan Elven. Je word strontzat van dat verongelijkte gezeik waarin ze dan de Hele Horde als schild gebruiken. Ze krijgen Alleria en nog niet tevreden!
Overgrote gedeelte van de playerbase boeit het niets, die willen gewoon snellere queues. Inclusief ik overigens.
Ik denk dat het bedoeld is om mensen tegen te gaan die alleen maar powerlevelen met raids. Om quest-grinders eerder te belonen.
Tja, als het omgekeerd zou zijn (dus voor solo pve content mensen te dwingen alle raids op minimaal normal mode te doen) dan zou de wereld te klein zijn.
Ik speel al 10 jaar en ik raid primair dus al die verplichte en gated content komt een beetje mn strot uit :P
Voelt net als attunemens, gewoon timesinks om te verbergen dat men te weinig content heeft gemaakt, hetzelfde geld voor de legendary ring waarbij je als raider allerlei facebook games (garrison/shipyard) moet doen die aan elkaar hangen van bugs en rng.

Voor mij tot nu toe ondanks goede raids de slechtste expansie.
Totaal met je eens!! Zodra je door de gate loops van HFC Mythic is het top... alles eromheen... jammer :)
Het vinden van de schatten kan alleen gedaan zijn tijdens het levellen van 90 naar 100 aangezien het hier gaat om Draenor treasures (met uitzondering van Tanaan Jungle)
Het is theoretisch mogelijk om er tijdens het levelen geen enkele op te pakken (praktisch er lastig aangezien er 200+ in de zones liggen). Maar je zou ze best alle 200 na het levelen van 90 tot 100 kunnen oppakken, het is niet zo dat ze na het bereiken van lvl 100 niet meer te behalen zijn.
Jij schreef in het begin dat de schatten gevonden worden tijdens het levelen van 1 naar 100, ninja hierboven bedoeld dat dit pas kan vanaf lvl 90, eerder kom je niet in Draenor.
het vervelende is gewoon dat rep echt stront vervelend is om te halen en dat Blizz eerder heeft aangegeven niet meer terug te willen naar het 'reputation' model.

wat ze nu dus wel doen.

Quest is één ding
Treassure.. al ververvelender..
Rep? .. rot op zeg.

Ik zeg toch ook net dat pve's minimaal 250.000 HK moeten hebben voordat ze een voet in Ashran mogen zetten en dus conquest gear halen?

Er zijn ongetwijfeld mensen die dit helemaal leuk vinden, fijn.. been there done that.. got the Tshirt 7 jaar geleden met het grind.
Als je een beetje ruim in je gold voorraad zit kan je ook eenvoudig in de AH Medallions of the Legion kopen (http://www.wowhead.com/item=128315/medallion-of-the-legion), je zal er, afhankelijk van hoeveel quests je gedaan hebt in Tanaan, een kleine 20 nodig hebben.

Zelf ook zo gedaan, 85k gold en 1 min later Pathfinder binnen (had alle andere achievements al tijden).
Ben het volledig met je eens. Als de spelers gewoon hun dagelijkse (gevraagde) activiteiten doen in het spel, dan haal je de achievements binnen een week. Bovendien kunnen de gevraagde Quests inderdaad gekocht worden met Garrison Resources.
Zo moeilijk is de achievement niet te halen. Als je alle quests in Draenor hebt gedaan voor de storyline en toch wat dagen de dailies in Tanaan Jungle hebt gedaan ben je zo klaar. Je hoeft gelukkig alleen maar revered te worden en niet exalted. Voor de treasures kun je bij NPC: http://www.wowhead.com/npc=88253/srikka treasure maps kopen van alle gebieden in Draenor waardoor die 100 treasures vinden ook een eitje is.

En op deze pagina kan je bekijken hoever je al bent met de achievement: http://www.wowhead.com/flying

Ik heb er weinig voor hoeven doen, het ging redelijk automatisch en heb een hekel aan de dailies maar ik heb de achievement al gehaald. Enige wat even irritant was is de achievement Securing Draenor met de daily assaults. Maar die is tegenwoordig ook makkelijk door dat je de daily assaults kan kopen voor Garrison Resources bij NPC: http://www.wowhead.com/npc=88228/sergeant-grimjaw

Daarnaast is de Achievement Account-wide waardoor je het alleen maar op je Main Char hoeft te doen waarbij je neem ik aan toch vaak het meeste al wel gedaan hebt.

Als laatste krijg je ook nog een mooie mount als je de achievement gehaald hebt: http://ptr.wowhead.com/item=128706/soaring-skyterror

[Reactie gewijzigd door Soinar op 21 augustus 2015 10:51]

Moeilijk is het inderdaad niet, tijdrovend wel. En zeker veel meer tijdrovend dan even 5000 gold overhandigen aan een NPC en dan mag je nog blij zijn dat ze die kosten omgedraait hebben. Vroeger was de training namelijk goedkoop en waren de mounts duur.

Overigens is dat relatief, ik kan mij herinneren dat op een nieuwe server (in vanilla) niemand meteen de 1000 gold had voor een epic mount en dat je daar voor moest lenen of lang moest sparen en dat sparen/grinden was uiteraard ook tijdrovend. En dat het uiteindelijk kopen van zo'n mount toch nog best een prestige boost was.

[Reactie gewijzigd door Kees op 21 augustus 2015 10:57]

^ Dit inderdaad. Vergeleken met de eerste mounts is dit peanuts.

Verder begrijp ik ook het bezwaar niet. Tijdrovend... is dat een nadeel in een MMO? WoW is vanaf level 1 een hele lange dikke grind, ik weet niet hoor...

[Reactie gewijzigd door Vayra op 21 augustus 2015 11:08]

Epic mount in vanilla was 200g.
Nee, was eerst 1000G voor de faction discounts
Bron: http://wowwiki.wikia.com/wiki/1.12.1
Apprentice riding will cost 80g (undiscounted) and allow you to ride regular mounts. Journeyman riding will cost 900g (undiscounted) and allow you to ride epic mounts.
De verandering toen was dat voorheen de skill iets van 100G was en de mounts zelf 1000G waren. Bovendien waren de mounts BoE waardoor mensen dus, dankzij faction discounts, mounts konden kopen voor 800G en die weer door konden verkopen voor 800-999G.

Overigens was de Paladin mount quest zo mogelijk nog duurder aangezien een Pristine Black Diamond vrijwel nooit dropte en je makkelijk meer dan 2000 gold aan die quest kon uitgeven.
Ah ok duidelijk.

Dan heb ik het verkeerd in mijn geheugen staan.
Nope, epic mount was weldegelijk 1K of 800G als je exalted was met je eigen faction. Paladins en warlock hadden een "gratis" mount als je de tijd niet mee rekent die nodig was voor requirements met instance runs en dergelijke. Als ik het me goed herinner bestond de epic mount in Vanilla zelfs niet eens, er waren 60% en 100% mounts waarbij de laatste vooral door de spelers epic mount genoemd werden wat in de loop der tijd door Blizzard overgenomen is.
De Paladin epic mount heb ik nog gehaald voordat ze de droprate van de pristine black diamond een klein beetje bijstelden (zodat er meer dan 1 per maand op de server gevonden werd zeg maar). Dat ik het haalde was redelijk uniek, bijna niemand kreeg de kans want die diamonb was rare.

Bovendien waren de overige spullen voor die quest ook niet goedkoop, en ook al was het dus in the end een 'gratis' mount, je was al snel 1000G kwijt aan mats, en dan moest je nog de diamond hebben (die op mijn server voor 1000-2000G in de AH ging)...
Zoals vroeger in wow, bijna onmogelijk als je het spel maar een uurtje / anderhalf per dag speelt. Jammer, zeker omdat er daar gelevelled moet worden met alts en je na je 4e alt echt geen zin meer hebt in traag transport...
Eindelijk weer eens wat hardcore. Wat doen voordat je wat krijgt in plaats van kopen met gold.

[Reactie gewijzigd door rafler op 21 augustus 2015 10:08]

Ik vind het niet tof. Het is absoluut tof dat er weer iets komt waar hardcore spelers hun tanden op stuk kunnen bijten, maar ik vind dit niet het juiste doel. Flying is voor iedereen tof, niet alleen voor hardcore spelers. Dat ene super elite PvP-wapen of die ene hele bijzondere mount of titel; allemaal leuk voor hardcore spelers, maar dit is iets dat je ook voor niet-hardcore spelers bereikbaar wilt maken, zou ik zeggen.
Elite spelers? Kom op zeg..

1.) Treasures -> Pak addon, done! en als je beetje normal levelled zit je al op >50
2.) Reputations -> Dailies doen
3.) Exploration -> Heel makkelijk
4.) Quest completion -> Wat is hier precies hardcore aan?

Dat het tijd kost wil niet gelijk zeggen dat het moeilijk is. Groot verschil, de gemiddelde casual (zoals ik, paar uur per week gamen) zit al vaak aan de achievements behalve de rep.
Het is zelfs simpeler, de reputations wat het meest tijd in beslag neemt kan je zelfs kopen met gold op auction house (medaillons) als je een beetje reputation buffs hebt van darkmoon fair enzo ben je redelijk snel revered voor wat gold.
4000 gold voor 1000 reputation, niet voor iedereen weggelegd dus.
Dat het tijd kost vinden de casual spelers juist leuk omdat het hier om een flying mount gaat. Casual spelers krijg je niet "hooked" met het grinden van gear voor de nieuwste heroic raid.
1) leuk
2) Ik pas al tijden op reputatie drops omdat ik het teveel gedoe vind. Voor je het weet ben je keer op keer hetzelfde aan het doen. De anderen in de groep zijn daar wel blij mee (casual 4p groepje). Ik ga echt niet alsnog beginnen aan het grinden van reputatie.
Dailies doe ik niet, vanwege dezelfde reden: ik ga niet keer op keer hetzelfde doen.
3) leuk
4) leuk (ik loop wat achter, maar dat komt wel weer)

Ik ga dus niet kunnen vliegen.
Vandaag weer wat geleerd. Quests, dailies en exploring zijn hard core.

Goed, even serieus: Het is al maanden bekend dat flying met deze achievement unlocked zal worden. Als je een half uur tot een uur per dag hier voor uittrekt had je al 4 keer klaar kunnen zijn. Ik vond het ook niet leuk om te doen en had flying ook liever op een andere manier geïntroduceerd zien worden, maar om het moeilijk, tijdrovend of hard core te noemen gaat wel heel erg ver. Als je geen zin hebt om het te doen mag je het ook gewoon eerlijk zeggen.

En wat de Elite PvP gear en titel betreft: Misschien is het je ontgaan maar het heet "Elite" PvP gear. Dat betekend dat het alleen voor de betere spelers is weg gelegd. Daar komt ook nog eens bij dat Elite gear en de titel puur cosmetisch is en jij er geen last van hebt als iemand die dingen heeft behaald. Als er geen beloningen zouden zijn voor de spelers die beter zijn of meer tijd in de game steken zou er geen reden voor veel spelers zijn om na een bepaald punt te spelen. Vroeger had je als iemand die ontzettend veel tijd en moeite in de game stak daadwerkelijk een voordeel in PvP. Tegenwoordig zijn alle belongingen voor de betere spelers puur cosmetisch, en kan iedereen door 1 uur per week PvP te doen het beste PvP gear in het spel halen. Als dat te moeilijk, tijdrovend of te hard core is dan is elke game tegenwoordig dat wel.
Is er nog een elite in WoW dan...? Die is toch onderhand wel weggenerfd?

Als je het huidige WoW naast Vanillla legt is het gewoon een speeltuin. Als je nu nog spreekt over elite in WoW.... dan is het tijd om wat rond te gaan kijken.
Zelfs in vanilla was het al niet echt super moeilijk. Het duurde vooral lang omdat je eindeloos moest grinden en tegen bugs aan liep (AQ was bijv. echt een bugfest, niet zozeer echt moeilijk).

Het is wel een stuk toegankelijker gemaakt voor mensen die minder tijd hebben. Wat alleen maar prima is m.i.
Vanilla was in die zin moeilijk dat de bossfights de enige echt goede plekken waren om qua gear progressie te boeken, en die bossfights waren (zeker zonder goede gear) toch echt wel aan de taaie kant.

Die progressie is vanaf Wotlk steeds verder gestroomlijnd en verfijnd, en er zijn meerdere niveaus aangebracht in de content, dus zelfs met nul skill kun je gear verzamelen en progressie boeken. Dat was in Vanilla echt niet zo. In TBC begon dat overigens al maar was de skillcap nog steeds vrij hoog. Tier 6 en Black Temple finishen was niet niks...

[Reactie gewijzigd door Vayra op 21 augustus 2015 16:45]

Vanilla en TBC raiding was (op het grotere aantal bugged bosses) een stuk makkelijker dan nu.

Nee, wat raiding betreft staat het spel nu echt op een hoger niveau, de enige mensen die het niets vinden zijn diegene voor wie schaarsheid van gear het enige e-peen doel was/is.
bugfest
Volgens mij was dat by design ;-)
Och, over 2 maanden worden de questlines voor het behalen van vliegen korter, dan minder rep en over een half jaar koop je het bij een trainer. Althans, zo is het met veel dingen gegaan. Toen ik begon was volgens mij level 40 het minimum voor het gebruik van een mount, dat is ook alweer level 20 geworden.
OT: Je kunt zelfs al vanaf lvl 1 op een motor met chauffeur rondrijden op de heirloom mount.
Mee eens,

Maar zoals ik hierboven al aangaf, er zit geen echte uitdaging in deze opdracht. Het zijn tijdrovende opdrachten.

De echte hardcore opdrachten zijn het neerhalen van een baas met een speciale tactiek o.i.d. end aar een titel of mount uit vissen.

Dit is gewoon doen wat er gezegd word, al neemt het wat tijd. Ook degene met wat minder tijd zullen deze achievement halen, maar dat zal dan wat langer duren.
Het idee bij Blizzard is gewoon domweg dat mensen niet gaan grinden voor hun dingen, maar echt de verhaallijn volgen en alles uit de area's halen.

Je hebt natuurlijk genoeg gekken die met een uitbreiding gewoon zo snel mogelijk het max level willen halen om dingen te doen voor end-game content.

Ik persoonlijk vind het leuker om alles te ontdekken aan een uitbreiding voordat ik end-game content ga doen ( Ik had dan ook de achievements behalve de reputation al binnen voordat Tanaan Überhaupt werd vrijgegeven. )

Waarom zou het slecht zijn dat mensen alles uit het spel moeten halen? ;)
Ben er heel erg blij mee!

Eindelijk iets wat waarmee ik direct aan de slag kan ipv eindeloos geld grinden.

Ik had altijd zoveel moeite om aan dat goud te komen. Ik als casual player ben er erg tevreden over. :Y)
Op dit soort uitdagingen hebben we lang moeten wachten inderdaad.

Al vraag ik me wel af of "moeilijk" de goede term is. Ik denk dat "tijdrovend" hier beter bij past.

Het Revered worden, is een kwestie van tijd ( daily quests ), main story lines spelen is ook voor de max lvl speler een kwestie van tijd, zoeken van schatten en verkennen van draenor eveneens.

Al met al toch een leuke uitdaging !

[Reactie gewijzigd door ..Kevin.. op 21 augustus 2015 10:13]

Al vraag ik me wel af of "moeilijk" de goede term is. Ik denk dat "tijdrovend" hier beter bij past.
Iets wat tijdrovend is valt onder het kopje "moeilijk", bekijk dit maar eens:
difficult
[dif-i-kuhlt, -kuh lt]
adjective
1.
not easily or readily done; requiring much labor, skill, or planning to be performed successfully; hard:
a difficult job.
http://dictionary.reference.com/browse/difficult?s=ts
Een van die definities is dat het veel labor, dus werk/tijd/moeite vergt.
Als iets tijdrovend is, is het per definitie gelijk moeilijk :)

[Reactie gewijzigd door kaluro2 op 21 augustus 2015 10:16]

Ik definieer moeilijk toch als het halen van een Realms first achievement ( mijn broertje toevallig :P ) of het doorlopen van een raid met speciale doelen.

Tijdrovend vind ik niet per definitie moeilijk.

edit: Maar je hebt een punt :)

[Reactie gewijzigd door ..Kevin.. op 21 augustus 2015 10:19]

Mooi dat je de definitie heb gevonden.
Toch denk ik dat het de gemiddelde mythic raider een veelvoud (lees 100x meer op z'n minst) meer tijd kost om door brf/hfc te progressen dan om deze meta achievement te halen.

Voor WoW terminologie is dit geen tijdrovende prestatie.

Zoals al door meerdere mensen is aangegeven zijn de meeste objectives al op 70% door het levelen van je character naar 100 (er van uitgaande dat je die niet met heirlooms, 20 procent exppots of 300% exppots heb geleveld). Alleen het vinden van 100 treasures kost dan nog wat tijd.

Daarnaast zijn de Tanaan Reputations een grind. Maar zijn we met zijn alle vergeten dat we een MMORPG spelen? Er mag toch wel iets van een grindelement in zitten ;)
Ligt er aan. Als jij 12 uur per dag kan gamen(dus genoeg tijd) maar alles met 1 hand moet doen. Dan is tijdrovend niet moeilijk. Maar ga je met je 1 hand skills een heroic raid in wens ik je veel plezier met doodgaan.

Ook iets wat in je definitie staat.
skill, or planning to be performed successfully; hard:
a difficult job.

Het kan beide en in dit geval is het tijdrovend ipv vaardigheden nodig hebben.
Een trui breien is dus moeilijk, net zoals oud worden.
Sorry, maar daar staat niets over tijd. Ga labour maar eens opzoeken. Iets wat moeite kost is enkel dat en betekent niet meteen dat het tijdrovend is.
Inmiddels totaal Off Topic, maar waarom hebben we het over moeilijk en tonen we de definitie van difficult? Moeilijk kan volgens onze woordenboeken betekenen dat iets moeite of inspanning kost. En inspanning is iets wat energie kost of kracht. De taken hierboven kosten mentale noch fysieke inspanning. Naar een scherm kijken en hier en daar muisklikken waar de tijd verstrijkt is niet moeilijk.

Maar als je lekker in de role playing zit, dan kost het je personage rete veel moeite ;)

On Topic: De achievement heb ik al (eitje) en die mercenary optie lijkt me erg geinig. Je kan niet kiezen in welk "gevecht" je komt, dus klinkt eerlijk en als een oplossing voor de lange wachtrijen.
Omdat de engelse taal een stuk simpeler is en difficult de variant van moeilijk is, die hier besproken wordt.

https://www.google.nl/#q=difficult+english+to+dutch
Je snapt toch wel dat je niet de betekenis kan gebruiken van een Engelse vertaling van een woord? In die vertaling verlies en/of wint het betekenis en is daardoor niet geschikt om te gebruiken om een Nederlands woord uit te leggen.
En daarnaast... als je 'tijdrovend = moeilijk' gebruikt dan is zelfs slapen moeilijk.
Grinden bedoel je, daar is niets hardcore aan.
Hardcore? Sorry, maar 100 treasures verzamelen en reputation farmen is totaal geen uitdaging. Het kost alleen tijd. Helaas worden simpele tijdrovende taken in MMOs vaak gezien als 'hardcore', terwijl deze term gebruikt zou moeten worden voor uitdagende content.
Precies... lekker hard werken voor je spullen... het kriebelt weer...
Het kopen met gold konden ze nu niet meer doen nu gold zo makkelijk aan te komen is, en daarnaast wordt dit nu gebruikt om tokens van te kopen. Dus weer iets anders verzinnen hè.. Maargoed, over een maandje een dikke nerf op de eis en iedereen vliegt weer. :)
Als het aan mij ligt hadden ze dit niet hoeven doen. Vliegen in Draenor is helemaal niet nodig. Je kan het continent prima verkennen zonder. Er zijn genoeg flying masters om een ritje naar de andere kant van Draenor te pakken. Je kan een Mage Tower maken in je Garrison om tot 3 teleport locaties te hebben verspreid over Draenor.
Ik vind het daarom wel terecht dat ze zulke zware eisen aan stellen om toch flying te kunnen hebben. Dan is het een extraatje wat je kunt gebruiken (iets wat het altijd al had moeten zijn). Maar nogmaals, je hebt flying NIET NODIG op Draenor!!!

Ik hoop dat Blizzard deze constructie bij de nieuwe expansion Legion weer gaat doen. Gewoon flying pas introduceren in de laatste content patch. Geen flying betekent meer mensen op de grond. Dat betekent dat er meer interactie is tussen spelers ipv dat iedereen elkaar hersenloos voorbij vliegen.

[Reactie gewijzigd door Zeror op 21 augustus 2015 10:45]

Het is heel fijn om zonder flying Dreanor te doen. Echter heb ik op dit moment 13! lvl 100's (en er volgen er nog) en het flying kost gewoon minder tijd om dingen te doen. Je hoeft geen tijd te wachten tot je bij een FP bent aangekomen of als je ziet dat je naar de verkeerde bent gevlogen dat je opnieuw ergens naar een ander punt moet vliegen. Verder moet ik nu telkens ergens terug heen lopen omdat de FP te ver was of omdat ik onderweg wat gezien heb wat ik nog moet doen.

Nee Flying hoort bij WOW en dus ook bij de wod. Ben wel van mening dat het fijn is dat je minimaal met 1 char alles (zo goed als) gezien moet hebben voordat je kan vliegen. Bij vorige uitbreidingen was het veel te simpel.

EDIT: Wat een onzin over interactie met spelers. Alsof je elkaar elke keer begroet als je ze voorbij loopt?

[Reactie gewijzigd door D.Ramakers op 21 augustus 2015 10:55]

Nee, flying moet gewoon een extraatje zijn. Iets wat je niet perse nodig hebt. Daarnaast zou tijd ook geen reden mogen zijn om flying in het spel te zetten.
Ik heb in vanilla WoW niemand horen klagen omdat er geen flying was. Flying was toen enkel een tof idee. Toen kon je ook al prima rondreizen door Azeroth dmv portals en flying masters enzo.
Vanilla is voorbij, leer er mee leven. Tijd heeft zeker zijn plaats in dit spel. Speel het spel sinds Vanilla, veel is minder veel is beter. Het is dan ook verdorie bijna 14 jaar geleden. Dat het spel innoveert is nodig! Tijdsbesef is nodig in dit soort spellen. Kan ik mijn daily's doen op 1 char omdat ik maar 1 uur speel tijd heb of kan ik het met 2 chars doen omdat flying het zoveel makkelijker maakt.

Niet iedereen kan 4 uur speel tijd vrijmaken per dag om het op alle chars even veel te doen en of nog iets anders...
Leer er mee leven dat sommige dingen langzamer gaan! Dat jij vele characters wilt hebben en daarom flying vereist omdat je dan 'sneller klaar bent' is jouw keuze. Ik hoef dat niet door m'n strot geduwd te hebben, omdat ik daar niet voor gekozen heb. En dat is ook gelijk het grootste probleem van WoW. Een paar spelers bepalen voor de hele community hoe er gespeeld moet worden. Doe je dat niet hoor je er niet bij en wordt je gemarkeerd als n00b ofzo. Dat is zeker niet hoe Blizzard het spelletje bedoeld heeft. Het grootste gedeelte van de WoW community zijn allemaal copycats.
Want speel jij veel characters omdat jij dat leuk vind of omdat je guild dat vereist? Kom vaak genoeg tegen dat het laatste heel erg meespeelt namelijk. Mensen gaan dan extra chars beginnen omdat ze vinden dat hun medespelers die class niet goed genoeg doen ofzo dus pikken ze de rollen maar af. Op die manier creëer je kloven tussen spelers. Is niet tof, niet sociaal en Blizzard wil dat niet. Dat zijn de parasieten van WoW.
Beste

Mijn main zit in een raiding guild. De rest speel ik in een eigen guild, zitten maar liefst 15 chars in, 12 van mij en 3 van mijn vriendin. En nu jij. Mijn guild voor te raiden vraagt enkel participatie tijdens raiden. De rest boeit hun geen zak.

Heb nooit gezegd dat het vereist was... leer eens lezen. Er staat dat het makkelijker is als het zou kunnen. Ik moet nu gewoon kiezen met wie ik speel ipv dat ik ze allen kan spelen.

Ik vind levelen leuk om te doen... daarmee dat ik er veel heb. Kan mij niet indenken dat je het leuk vind om in je garrison te staan te wachten op een raid... of farmen van ores etc... Ieder zijn keuze ik lvl graag :)
Voor jouw hadden ze een ander spel moeten maken dat geen MMO was en alleen maar raid instances. Zeg maar World of Diablo. Want jij hebt niet echt een persistent ingame world nodig. Je gebruikt hem niet eens.

Nu si de hele ingame world afgeslacht in faveure voor een groep die er toch eigenlijk geen gebruik van zou maken. Mensen die 15 euro per maand betaalden om maar daar in rond te lopen zijn dik genaaid over een alsmaar simpeler worden de wereld waar je steeds minder RPG elementen kreeg en meer raid elementen. Ik geef toe het balans is moeilijk te vinden, maar in dit geval hadden ze bepaalde dingen (zoals group finders en flying) beter uit de wereld kunnen laten en een aparte server voor raiders moeten starten waarin die dingen gewoon aan stonden.

Dankzij crossrealms is bijvoorbeeld het hele gevoel weg man als je op een RP server speelt, de guilds hebben geen controle meer over de events, de LOL(E)RPer regeert en elk event dat je probeert te plannen kan in de soep worden gegooid door een paar idioten die je niet kunt uitnodigen tot een guild dus geen enkele loyaliteit hebben naar jouw server/guild toe.:S.
Flying hadden ze nooit moeten introduceren, het maakte de wereld onnodig klein en mensen gingen mythische beesten behandelen alsof het niks was in Roleplaying communities.

Maar buiten Roleplaying, was gewoon al het gevoel van een wereld weg toen je kon vliegen, alles was nu ineens zo binnen hand bereik dat je nergens meer bang voor hoefde te zijn (mobs vloog je gewoon overheen). Dat en dat het snachts niet meer echt donker werd, eerst wel waardoor je minder zag en je nog voorzichter moest zijn ik dacht dat dag nacht cyclus iets van 4 uur achterliep op CET, waardoor je genoeg tijd had om voor het donker je dingen te doen, maar weet dat niet helemaal zeker.

Die twee dingen maakten het tot en "LOL PWNED!" principe van levelen en rare items/creatures farmer. Zelfs inworld PVP ging volledig over tot ganking vanuit de lucht en daar blijven hangen tot dat iemand respawnde. Of heel irritant gauw mining points pakken zodat een ander het niet kon, door te vliegen kreeg de klootzak een gigantische dikke tool tot zijn beschikking die de normale speler gewoon niet zo gebruikte. Zowel PVP als PVE.
Ik ben het zeker met je eens, het reizen door de wereld is prima te doen en het brengt meer interactie tussen spelers. Echter, voor wat betreft interactie tussen spelers is het wel of niet hebben van flying veruit het minste probleem. Actief WoW spelen doe ik allang niet meer (heb wel aan het begin van Draenor wat gespeeld), maar sinds een tijdje zit ik met een paar vrienden op een TBC private server wat te klooien. Dit was in het begin weer flink wennen, maar geeft wel een leuk vergelijk tussen de oude en nieuwe stijl van WoW.

Het kan natuurlijk aan de slag mensen liggen die op zo'n private server rondlopen, maar het voelt weer veel socialer aan dan de laatste paar expansions. Redenen:
- LFR en LFG* bestaan niet, je moet zelf groepen vormen. LFG bestaat alleen in de eerste rudimentaire vorm, waarbij je alleen kunt aangeven dat je een bepaalde instance/quest wilt doen. Inviten moet je nog handmatig doen. Het kleine subtiele verschil dat je iemand zelf moet vragen of hij mee wil naar instance X geeft al een heel andere/betere sfeer.
Door het ontbreken van LFR zijn guilds een stuk belangrijker. In LFR kan je je waardeloos gedragen, die mensen zie je daarna toch niet meer, je queued opnieuw zonder consequenties. Doe je dat bij een guild raid dan wordt je niet meer meegenomen of je wordt uit de guild getrapt en zijn je kansen op raiden zowat 0.
- Groupquests bestaan nog. Het gebeurt tijdens het levelen zeer regelmatig dat iemand voor een groupquest even in de zonechat vraagt om een groepje te vormen voor een groupquest. In de laatste paar expansions ben ik dit al niet meer tegengekomen.
- Threat, CC en agro ranges: vooral in instances, zelfs in Deadmines, moet je weer verdomt goed opletten hoe en wat je pulled en waar je loopt. Dit in combinatie met het feit dat threat echt een issue is (zeker op low level) betekent dat je onderling moet communiceren wat je pulled, welke mob eerst te killen, hier en daar een mob te CCen enzovoorts.
- Enchanting scrolls bestaan niet: iets waar ik vooraf niet bij stil stond, maar qua sociaal aspect toch best wel een rol speelt. In de huidige vorm van WoW kan je al geruime tijd enchants op een scroll zetten en deze op de AH verkopen. Ergens wel makkelijk, maar alle vorm van interactie tussen spelers is op dit gebied weg. Op die TBC server moet je even rondvragen wie enchant X kan zetten, je babbelt even met de persoon die de enchant zet, bedankt hem enzovoorts.

Al deze zaken en nog tal van anderen dingen hebben heel veel meer invloed op het interactieve aspect van de game dan het wel/niet kunnen vliegen. Als ik geen flying mount heb dan zet ik mij voor langere afstanden wel op een flightmaster gryphon en ga AFK om koffie te halen, dus veel verschil is er niet. De kans dat Blizzard de bovenstaande punten weer terugdraait/herintroduceerd schat ik zeer laag in, wat de kans dat ik weer actief ga spelen ook erg klein maakt. WoW lijkt op dit moment net zo goed een singleplayer game met bots, met als nadeel dat in dit geval de "bots" lopen te schreeuwen/ragen, de groep leaven na 1 wipe enzovoorts.

Die mercenary mode lijkt mij op zich wel grappig, afhankelijk van de implementatie. Als het enige verschil is dat je bij een battleground in het andere team gegooid wordt, dan is het wat magertjes. Als ze er een soort van missies aan verbinden, of iets van rep/status, of dat het zijn van een mercenary een bepaald risico met zich meebrengt, dan kan het wel leuk zijn.
Kan ik mij wel in vinden. Blizzard heeft laatste jaren zoveel features toegevoegd, zodat spelers niet meer sociaal hoeven te doen en daardoor gewoon asociaal en egoïstisch geworden zijn.
Helaas wel ja. Nu moet ik toegeven dat ik ook wel dingen mis/minder goed vind vergeleken met tegenwoordig. Geen dual-talent spec is echt iets wat ik flink mis bijvoorbeeld. Daarnaast merk ik bij de warrior die ik speel (prot spec) dat je zeker op low level echt rage problemen hebt; je krijgt veel te weinig rage om fatsoenlijk te tanken.
Ook quests zijn wisselend. Over het algemeen ben ik wel positief over de meer complexe, langere questchains waar je vaak van regio A naar B moet, daar paar quests, terug reporten naar een NPC in regio A etc. Alleen in sommige gevallen is het wel irritant, als het pure "loop en inlever" quests zijn (ga naar NPC A, complete quest, accept nieuwe quest, loop naar NPC B, complete quest zonder wat extra's hoeven doen, repeat).

Maar goed... het feit dat Blizzard flying niet cadeau geeft in Draenor kan ik begrijpen. Ze waren het eerst niet van plan toe te voegen en willen niet helemaal omslaan, dus zeggen ze oke je kan vliegen, mits je dit en dat doet. Mijn inziens prima, dan voelt het (hopelijk) enigszins alsof je wat bereikt hebt (als een achievement). 95% van de ingame Achievements krijg je bij een pakje boter heb ik het idee :P
Ach, er komt wel een addon waardoor je het waarschijnlijk binnen een weekendje kan doen ;). ... Jammer genoeg...
Hier heb je wel een sterk punt. Op sociaal gebied vind ik ook de garrison wat minder. WoW is een open world maar toch kan je je ergens terugtrekken waar niemand komt. Op zich een goed idee. Er zitten leuke opdrachten in en het ziet er gelikt uit. Maar je kan zoveel in je garrison doen, dat men misschien wel iets te weinig buiten komt :P

edit: Typo

[Reactie gewijzigd door ..Kevin.. op 21 augustus 2015 12:08]

Je hebt het vliegen niet nodig maar het maakt het levelen (van alts) wel prettiger.

Het is trouwens onzin dat er meer interactie op de grond zou zijn. Het enige verschil is dat men nu elkaar hersenloos voorbij loopt in plaats van vliegt. Meer World PVP is er ook niet door gekomen omdat de meeste mensen gewoon hun dailies willen doen een geen zin hebben in vertraging.

In TBC kon iedereen ook vliegen en er was genoeg interactie en world PVP op de grond omdat er PVP objectives verspreid waren over de wereld. Draenor heeft dat niet of nauwelijks.
Het staat je vrij om lekker op je ground mount rond te rennen, ik snap niet waarom zoveel mensen zo graag andere spelers hun manier van spelen willen opdringen.

De interactie tussen spelers is een excuus, als dat zo belangrijk was voor blizzard dan zouden we nu geen garrisons en shipyards hebben en zou men gathering professions niet overbodig hebben gemaakt.

[Reactie gewijzigd door blouweKip op 21 augustus 2015 19:43]

Moeilijk? Nee. Langzaam? Dat wel. Het enige waar je echt een aantal dagen mee bezig bent is de rep grind, de rest gaat heel vlug.

Heel erg jammer dat het op deze manier moet, in vorige expansion deden ze het toch beter. Het levelen van alts is in Draenor al geen pretje en zonder vliegen is het alleen maar erg.

Vliegen had er al een half jaar geleden in moeten zitten. Ik speel graag op alts en als ik de questline twee keer gevolgd heb vind ik dat wel genoeg. Daarna wil ik gewoon snel levelen en daarbij helpt vliegen gewoon.

Mede door het ontbreken van vliegen heb ik mijn abo al maanden niet meer verlengd.
Op zich is hoe ze het doen ook goed te verklaren, ze willen dat mensen Dreanor vanaf de grond helemaal meekrijgen. Je zal dus alle gebieden helemaal moeten doorkruisen, of dat nou met een alt of main is maakt niet uit. Ik hou wel van deze manier van het behalen van de mount. Want eerlijk is eerlijk, ik heb nog nooit iets gezien van Cataclysm omdat ik er met mijn flying mount overal doorheen vlieg met 310% speed.
Dit zouden ze op kunnen lossen door deze achievement account wide te maken. Zodra je de achieve behaald hebt op een van je characters, dat je het voor alle geldt. Op die manier zie je alles minstens 1 keer in totaliteit, alleen kun je je alts wel gewoon snel levelen.
De achievement is ook account-wide. Je zal alleen alle acties op 1 karakter moeten doen. Je kan dus niet exploren op de een, en questen op de ander. Maar als je hem eenmaal hebt kunnen je alts er ook van meegenieten.
Het is te begrijpen maar een half jaar ground-only is wel genoeg. In een half jaar tijd heb ik Draenor helemaal gezien en hoef ik niet elk detail te te zien, helemaal niet op alts. We zouden bij de eerste grote patch (6.1 dus) al kunnen vliegen en nu is het er nog steeds niet...

Dat je niets van Cataclysm gezien hebt is natuurlijk je eigen schuld. Ik kon ook vliegen maar tijdens het questen heb ik genoeg van de gebieden gezien.
Als ze dat echt zouden willen dan zouden ze geen garrisons in het spel gestopt hebben.
Het verwijderen van vliegen heeft een simpel doel: het uitrekken van de levensduur van content en het zou ze sieren als ze dat gewoon zouden toegeven ;)
Het is een extreem makkelijk 'eis' om heel eerlijk te zijn. 9 van de 10 mensen die met hun main hebben geleveld zullen zowat al klaar zijn met de Loremaster, zelfs ik was al vanaf dag 1 er al klaar mee, heb je het nog niet, dan is je gear vaak al boven de 630 waardoor mobs gewoon zeer snel dood gaan, alleen nieuwe spelers zullen het langzamer ervaren, en die zijn ver in de minderheid..

Reputatie had ik persoonlijk in een week af, tja, alts... heb je die niet, dan is het misschien pas over een week of twee, drie klaar, maar je hoeft er amper tot niks voor te doen, LFG openen, zie een groep, join het, 20 min later ben je klaar voor de dag..

Exploration en treasures hoef ik niet eens te noemen.

Ik weet bijna zeker dat de meeste mensen de simpelen achievements nog mee hebben gewacht, omdat men niet weet wanneer flying kwam/komt. Als MMO die nummers weer gaat draaien een dag voor release van flying, zweer ik je dat het VEEL hoger zal zijn.

Dan over het flying zelf, tja, leuk, nu kan ik vliegen over een wereld waar niks meer te doen is... leuk voor een dag om op plekken te komen zonder de Feather, thats about it...
Nou, Reputations in 1 week is wel erg snel. Order of the Awakened kreeg je 1800 voor per dag (Daily) en je moest toch echt naar Revered (=3000+6000+12000 rep). Met 1800 per dag duurt dat toch +/- 2 weken als je het ELKE dag doet (Unseen influence).
Tenzij je tokens hebt gekocht natuurlijk.
Ik moet helaas zelf alleen nog "Assault on the Pit" maar deze wordt niet veel aangeboden en er zijn geen groepen voor. Solo'en kan je echt rustig vergeten heb ik gemerkt :)
Geen tokens gekocht, gewoon alts en de 4 'Champions' :+
Pit is makkelijk te soloén, je moet alleen goed opletten en enkel de juist mobs / items pakken.

Zie o.a. de eerste post hier: http://www.wowhead.com/qu...sault-on-the-pit#comments

Houd er ook rekening mee dat met bepaalde buffs je een stuk meer rep kan pakken, Op mijn Human lock main is het al 1800 + 10% (human racial) + 20% (Tradepost) maakt al 2340 rep per Quest en dus nog maar 9 dagen nodig.

Volgens mij kan je bijv. tijdens de Darkmoon faire nog een 10% buff erbij krijgen en vast op meer manieren die ik nu even niet paraat heb.

[Reactie gewijzigd door Dennism op 21 augustus 2015 13:17]

Die Mercenary Mode klinkt goed. Ook in andere MMOs mogen ze zoiets gaan toepassen. In SWTOR heeft de dark side ook meer spelers, waardoor ze langer meoten wachten voor de pvp que. Gelukkig heb je daar zoiets als practice matches (of hoe het ook heet), waarbij je dark side tegen dark side speelt.
In SWTOR zijn ze ook wat liever naar de RP community toe, waardoor je rustig (nadat je een bepaald level gehaald hebt) een ras aan de andere kant kunt maken. Of interfactie events kunt organiseren (en daar maakt de RP community danig gebruik van heb ik vernomen van vrienden (ben zelfs niet zo'n Star Wars Fan :S).

Hele oorlogen vechten ze uit, inclusief POW's interogations, hostages, etc. Ook is Nar Shada een interfactie cesspool van criminelen.
Kleine verbetering, het was altijd al het plan geweest om het "op een gegeven moment" toe te staan. Initieel noemden ze de "first major patch". (Zie http://www.wowhead.com/ne...ying-in-draenor-until-6-1).

Al met al vind ik deze oplossing wel een hele mooie, zo voelt flying weer daadwerkelijk als een "beloning" zoals het ooit deed in TBC (waar het een zodanig grote hoeveelheid gold was dat veel mensen niet konden betalen).
In TBC was flying voor iedereen wel te betalen. Het was alleen de snelle (epic) mount die heel duur was.
Destijds was 1kg (800g met rep) alsnog een flinke som om te betalen, net zoals Journeyman Riding (600g, 480g met rep) dat was.
Niet voor iedereen.

Als je dat vergelijkt met nu, de 5kg (4kg met rep) is verwaarloosbaar voor praktisch iedereen.
Het was een flinke som maar na een tijdje kon bijna iedereen vliegen.
Moeilijk? Absoluut niet. Addon voor de treasures, quests zijn even doorhuppelen, enige timesink die er is, is die reputation.

Blijf het belachelijk vinden dat ze elke keer maar weer een manier vinden om niet te mogen vliegen, moet je voor de grap eens doorrekenen (incl inflatie) wat vliegen heeft gekocht sinds vanilla..
Sheldon: Three thousand hours. Three thousand hours clicking on that mouse, collecting weapons and gold. It’s almost as if it was a huge waste of time!

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True