Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 159 reacties

Blizzard overweegt om in een komende patch een systeem te introduceren waarin spelers game-time-tokens kunnen kopen van het goud dat ze in World of Warcraft verzameld hebben. Met die tokens kunnen spelers hun abonnement betalen.

Blizzard maakt melding van de optie in een opsomming van de plannen die het voor het nieuwe jaar heeft met de inmiddels 10 jaar oude mmog. Het idee is dat spelers in World of Warcraft een game-time-token kopen en die vervolgens kunnen verkopen aan een andere speler. Op die manier kunnen spelers die veel tijd in de game stoppen, en daarmee veel goud bijeen sparen, het verzamelde kapitaal gebruiken om het maandabonnement te betalen dat voor het spelen van WoW nodig is. Blizzard maakt niet duidelijk of het via dergelijke game-time-tokens mogelijk is om WoW geheel gratis te spelen. De ontwikkelaar maakt ook niet bekend of en wanneer de nieuwe optie getest gaat worden.

Verder heeft Blizzard allerlei kleinere uitbreidingsplannen. Zo wil de studio de Garrisons uitbreiden die in de game zijn opgenomen sinds Warlords of Draenor, de uitbreiding die in november op de markt kwam. Blizzard wil een optie toevoegen waarin spelers samen speciale Garrison-quests kunnen doen. Verder wil Blizzard de flight paths in de game verbeteren en een onderdeel in de interface van de game inbouwen voor de verzamelde Heirlooms. Tot slot wil de studio spelers de optie geven om vanuit de interface van de game een eigen toernooi te starten. De nieuwe opties zullen eerst getest worden op de Public Test Realm, de speciale server waar geïnteresseerde spelers nieuwe content kunnen uitproberen.

Introvideo Warlords of Draenor

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (159)

Denk dat het een hele slimme manier is om weer wat geld te laten verdwijnen uit WoW.
Extra credits heeft er een aardig filmpje over: https://www.youtube.com/watch?v=W39TtF14i8I
beetje apart om dit nu nog toe te voegen denk ik. begrijp me niet verkeerd, goed dat ze het doen maar zitten nu wel wat haken en ogen aan. De diehard spelers die het nu al heel veel spelen zullen het nu gratis of een stuk goedkoper kunnen gaan spelen maar het helpt nog niet echt direct om nieuwe spelers te lokken aangezien je in het begin waarschijnlijk moeilijk genoeg tokens kan verzamelen om echt een verschil in prijs te maken.

snap ook niet dat ze het nog zo lang blijven uitmelken. maakt een nieuwe mmo met een nieuwe engine en innovatie, dat zou ik veel meer waarderen.

[Reactie gewijzigd door Eternal Sidus op 19 december 2014 10:32]

WoW zal uiteindelijk naar een free 2 play model overgaan. Dit lijkt mij een eerste stap in die richting: mensen met weinig tijd (die veel werken) betalen, mensen met veel tijd krijgen het gratis.
Dus eigenlijk doen ze het dan verkeerd om. Ze laten de mensen waarvoor het spel veel waarde heeft gratis spelen, en de mensen die het spel toch amper kunnen spelen omdat ze een druk leven hebben mogen wel vol betalen. Ik speel dit soort games niet omdat ik het te duur vind voor die paar uur per maand die ik er in kan steken. DAT moeten ze juist oplossen. Bijvoorbeeld door ook een soort pre-pay systeem in te voeren voor een X aantal uur spelen voor een vaste prijs, waarbij het niet uit maakt hoe lang je er over doet om die gekochte uren op te maken bijvoorbeeld.
Dat iemand meer tijd in WOW steekt dan anderen wil niet zeggen dat het spel meer waarde heeft dan voor iemand die dit niet kan/doet. Verder is dit juist goed, mensen die veel tijd besteden worden beloond met een manier om gratis te kunnen spelen. En ik neem aan dat je meer dingen kunt kopen met gold. Is het dan ook oneerlijk dat die hard spelers zoveel meer verdienen en dus ook meer en duurdere dingen kunnen kopen?

Ik weet dat in Eve Online ook de mogelijkheid zit om speeltijd te kopen met ingame currency. De speeltijd is zelfs vrij goedkoop als je ziet hoe veel faction modules en grote/dure ships kosten.

[Reactie gewijzigd door soulcrusher op 19 december 2014 10:47]

Bij ons op de server wordt gametijd de hele tijd aangeboden in de tradechat, 30/60/90 voor gold, zal dus idd tegen de illegale handel zijn.
De in /trade aangeboden gametime, store mounts en pets zijn vrijwel zonder uitzondering allemaal scammers die op je gold hebben voorzien.
Scammers maken gebruik van gestolen PayPal en CreditCard gegevens.
Na jouw transactie komt de scam aan het licht, wordt de betaling teruggedraaid en Blizzard ontneemt je gewoon de spullen die je gekocht dacht te hebben.
Je gold krijg je natuurlijk nooit meer terug, dat is al lang weggesluist en Blizzard geeft nooit refunds uit handelingen die tegen de spelregels ingaan. (je mag geen out of game producten kopen met gold)

Ze kunnen er beter voor zorgen dat niet iedere verse level1 advertenties kan maken in tradechat, dat zou al een hele boel schelen.

[Reactie gewijzigd door Madshark op 19 december 2014 14:29]

Dat is toch altijd al zo geweest? Mensen die meer spelen hebben altijd meer value for money gehad ... Dat wordt nu niet echt anders. (Voor mij ook de reden om te stoppen met WoW, te veel tijd investering nodig om op hoog niveau te kunnen blijven spelen)
Dat lijkt mij geen slim idee, omdat je mensen dan motiveert om niet online te zijn (kost immers geld).

Ik breng in de week makkelijk 3-4 uur afk door, even eten maken of naar de winkel etc. Ik zou me er niet lekker bij voelen als ik daar op afgerekend zou worden.

Overigens is dit best een interessant idee, al is het maar om de inflatie te drukken. Hoewel je je kan afvragen hoe lang het duurt voordat goldsellers het goedkoper gaan aanbieden.
Ze kunnen het toch als extra aanbieden? dan betaal jij lekker per maand, en de personen die minder uren spelen kunnen dan best een wat hoger bedrag betalen (zou ik geen probleem vinden) en er gewoon een beetje om moeten denken dat ik niet heel lang AFK ga staan.

Ik laat nu het hele spel links liggen, terwijl ik voor bijv 0,1-0,3 euro per uur het best eens zou willen proberen. Maar aangezien ik bijna niet aan gamen toe kom ga ik zeker niet (wat is het? 12 euro per maand ofzo) betalen voor die 2-3 uurtjes dat ik het mischien speel per maand. Dat is het gewoon niet waard.

Ik ben tijden terug begonnen met de starter edition, en ben afgehaakt omdat ik aan het max level zat. Maar zoveel betalen voor die 2X per maand dat ik het eens besluit op te starten was gewoon te duur om te doen. dan koop ik wel gewoon een ander spel waar ik zo lang over kan doen als ik wil.
Ik ben al sinds vele jaren een "casual" speler; heb eigenlijk alleen in Vanilla serieus raids gedaan. Ik vind het ook wel enigszins oneerlijk dat ik evenveel betaal als spelers die zowat in het spel wonen.

Van de andere kant is de opmerking van thetrueman2 terecht dat als je de prijs hangt aan gespeelde minuten, je dan mensen wegjaagt uit het spel.

Ik begrijp niet precies wat Blizzard met deze actie probeert te bereiken: de spelers die zoveel gold binnenhalen dat ze korting op hun abonnement kunnen krijgen, die zijn zo hard-core dat ze anders ook wel bleven spelen. De spelers die af en toe inloggen om een instance te doen, zullen zich afvragen hoe rechtvaardig het is dat zij wel de volle mep betalen.

Ik zou wel iets zien in een "light" abonnement, waarbij je bijvoorbeeld geen toegang tot raids hebt en een beperkt aantal karakters kunt maken en dan minder abonnementskosten betaalt.
Maar zolang als mensen zoals ik gewoon braaf blijven betalen om een paar uurtjes per week te spelen, gaat Blizzard dat natuurlijk nog niet invoeren.
Compleet agreed, ik speel enkel games in het weekend, ik zou graag WoW eens legaal testen, maar om 15 euro per 2 maand te betalen om maar 10 keer online te komen, dat is het ook niet waard. Ik denk dat je beide opties kan combineren, zowel pre-pay tijd als pay per maand. Dat zouden ze alvast aan mij kunnen verkopen.

Momenteel speel ik GW2 net om die reden, je kunt er perfect casual in gamen, en toch genieten van een 3*A MMORPG.
Een beginnende speler kan juist tokens met echt geld kopen en op die manier een aardige kickstart maken in-game doordat hij meteen een paar duizend gold heeft.

Ik ben benieuwd wat de ingame prijs ongeveer gaat zijn. Als ik nu op de goldsellers prijslijst kijk dan is 10 euro ~ 10k gold, dus ik verwacht dat die tokens ingame ook voor ongeveer die prijs gaan. Daarmee maaien ze wel weer het gras weg onder de voeten van de goldsellers.
Ik kan je in ieder geval vertellen dat EVE Online ook zoiets heeft (PLEX) en dat je daar in principe wel met enige investering van tijd het spel gratis kan spelen, maar dat de tijd die je daar in moet steken voor een groot deel van de spelers toch echt te hoog is om het de moeite waard te maken. Persoonlijk koop ik heel af en toe een PLEX als ik een financele meevaller heb gehad en het niet ergens anders voor nodig heb, maar om mijn account 100% via PLEXen te subben voel ik niks voor, dat is te veel werk, en dan kan ik beter gewoon IRL werk doen en voor dat geld mijn account subben :)

Maar ik vind het een mooi systeem. De prijs van de PLEXen varieert en er wordt ook mee gespeculeerd, dus je kan door ze te verhandelen ook wat bij verdienen zonder ooit echt geld te gebruiken.
Ik denk ook dat ze wel een beetje zullen moeten. Er komen steeds meer free2play games bij en of dit nou directe concurrentie in de vorm van bijvoorbeeld Wildstar of indirecte in de vorm van World of Tanks is het zijn allemaal games die er voor kunnen zorgen dat mensen geen world of warcraft meer spelen.

Nu gaat het op zich vrij goed met World of Warcraft gezien ze weer 10 miljoen subs hebben (t.o.v. 6 ~ 7 vorig jaar meen ik) maar stilstand is achteruitgang en het pay2play model is eigenlijk ook sterk veroudert aan het worden.

Verder denk ik dat het qua inkomsten wel mee zal vallen. Als ik even EVE online er bij pak. Je moet in EVE zo gigantisch veel grinden om een PLEX te kunnen betalen dat je eigenlijk alleen maar de game speelt voor die Plex en echt leuke dingen (zoals roamen in een stealthbomber :P) moet laten liggen. Of je moet al zo ver gevorderd zijn in het spel dat geld geen issue meer is. Wat ik zelf vaak zie uit eigen ervaring is dat ook de hardcore gamers vaak toch een subscription nemen omdat deze graag dure schepen willen kunnen betalen (denk aan mounts of gear in WoW) en gewoon het maximale uit het spel willen halen. Dan heb je de casual spelers die vaak ook betalen omdat zij anders bijna letterlijk alleen maar bezig zijn met grinden en de lol van het spel er zo snel af gaat.

Maar goed, dat laatste is natuurlijk pure speculatie en observatie binnen de kringen waarin ik EVE en WoW heb gespeelt :). Het blijft wel interessant om te zien hoe dit soort games zich ontwikkelen en veranderen met de markt mee.
Ik weet niet of pay2play een verouderd model is, ik denk dat de implementatie mss wat verouderd is, maar mocht WoW free2play met ingame shop worden, dan denk ik dat ze hun doodskist alvast kunnen klaarzetten.
Dat denk ik ook niet idd, de meeste free2play zijn dikke oplichterij games ze maken een hele community , dan komen er ineens pay2win items bij en melken ze de boel uit, nee doe mij maar pay2play, ook als je weinig speelt heb je nog wel waar voor je geld bij wow, vooral met deze expansion...
Free-2-play is meestal Pay-2-Win. Elke MMO met ingame shop met meer dan allťťn cosmetische veranderingen vermijd ik per direct. Zo zullen er wel meer zijn.
Persoonlijk betaal ik daarom liever per maand, zodat ik weet dat ik overal toegang tot heb en gelijk ben aan elke andere speler.
XP en credit boosts ben ik op zich nog niet zo op tegen en vind ik ook niet echt pay2win maar meer pay2advantage. Om even een goed voorbeeld te nemen: In WoT kon je in het verleden premium ammo kopen welke alleen met echt geld te verkrijgen was. Deze had meer penetratie en kon net dat kleine beetje extra damage betekenen waardoor je een battle wint. Dat is dus pay2win. Tegenwoordig (is al vrij lang zo) hebben ze die premium ammo ook voor credits beschikbaar gesteld en is het dus meer pay2advantage want ook zonder er echt geld in te steken kun je het krijgen. Aan de andere kant is het natuurlijk ook maar weer net hoe hoog de lat wordt gelegd. In sommige games is het pay2advantage weer zo extreem (zoals battlefield 3/4 met de unlocks) dat het gewoon weer op pay2win komt. Een cash shop zou idd zoals jij zegt voor cosmetics moeten zijn en hooguit om mensen een duwtje in de rug te geven die niet veel tijd hebben. Een balans daarin zien te vinden is vaak ook een hele opgave want een bedrijf wil natuurlijk ook gewoon winst maken, maar aan de andere kant wil je het spel ook niet pay2win en onaantrekkelijk voor de community maken.

Maar dat neemt niet weg dat zoals jij al zegt inderdaad erg veel MMO's helaas een pay2win element hebben. Daar moet ik wel bij zeggen dat veel bedrijven er vaak op terug komen omdat de community dit vaak niet accepteert (zoals je bij WoT zag).
In BF4 ben je als level 2 met betaalde unlocks geen haar beter als iemand level 140. Dus hoezo Pay2Win?
Zelfs op level 80 zou je met goed spelen eigenlijk alles al unlocked kunnen hebben.(ik ben 105 ofzo en moet nog ~15% aan meuk unlocken, sniper/shotgun voornamelijk, maar is lelijk om mee te spelen). Zonder (buiten premium) bij te betalen.

Oh en heb je die prijzen gezien van die unlocks? Unlocks zijn duurder dan het spel zelf, en geen idee of het nu nog zo is, maar het was ook duurder als Premium. Ken ook helemaal niemand die dat koopt, en zie ook nooit iemand ingame die met level <5 een volledig uitgerust wapen en pistol heeft. Of een level 2 met een mortar :)

[Reactie gewijzigd door batjes op 19 december 2014 15:19]

Dus als ik een goede vriend zou hebben die ontzettend veel speelt en mij dat ook gunt, dan zou ik gratis WoW kunnen spelen? Waar verdient Blizzard dan hun geld nog aan?
Omdat die vriend jou niet gratis WoW laat spelen omdat hij veel waarde hecht aan zijn ingame gold. Reken maar dat de prijs een hap uit je ingame cashflow gaat zijn.
Daarnaast krijg je zo weer meer speler die uiteindelijk toch liever dat item van de auction hall willen kopen ipv ingame hun abbonement verlengen en dus gewoon gaan betalen voor hun account.
Aan de mensen die de game tokens kopen van Blizzard en verkopen aan jou.

Ik vind het niet echt duidelijk in het artikel geschreven, maar de opzet van Blizzard is dat mensen een token kunnen kopen van Blizzard met echt geld en deze dan verkopen voor in-game goud aan andere spelers.

Dit is eigenlijk exact hetzelfde als ze bij EVE Online al jaren doen.
Aan de vriend die blijft spelen (en betalen) omdat jij ook speelt. Dat vermenigvuldigd met x aantal dezelfde gevallen zorgt dat de playerbase constant blijft en dus blijft hun business model werken.

Een leeglopende server zorgt voor een sneeuwbal effect en dan is het gedaan...
[edit]

Na het lezen van de opmerking van Puc van S. 19 december 2014 10:35 heb ik de tekst herlezen en kwam tot de conclusie dat de Engelse tekst die hij aanhaalt de Nederlandse tekst hierboven iets helderder maakt en mijn opmerking daardoor niet meer klopt.

[Reactie gewijzigd door MrE op 19 december 2014 12:23]

En dan nog zorgen dat andersom ook mogelijk is. Dus een game-token kopen met echt geld en vervolgens ingame traden voor gold.
Dan heb je precies het mechanisme wat in EVE online al jaren geleden ingevoerd is. Daar het het PLEX volgens mij.
Weet niet of ik dat idee zo denderend vind, voor mij komt het dan wel weer meer over als pay2win. zeker ook nu de games meer en meer om ingame geld draaien, en je steeds meer game bepalende items met ingame geld kun kopen.

In rift hebben ze het ook, en ik vind het zelf niet echt een vooruitgang.

weet niet wat dit te maken heeft met ongewenst? Het is gewoon een response op gehakt en gaat volgens mij gewoon verder in op de discussie.

[Reactie gewijzigd door huntedjohan op 19 december 2014 11:19]

Je wint niks met goud in WoW, dus pay2win gaat hier niet op.
Ben er gelukkig al tijdje mee gestopt, maar kun je met ingame geld niet gewoon als beginnend max level behoorlijke goeie gear kopen zodat je ineens wel gelijk de heroic dungeons, en raids kunnen doen waar je normaal gesproken hard voor moet werken?

Natuurlijk weet ik dat skills nog altijd bepalend zijn voor een speler, maar als je met gold de gear binnen heb, heb je via LFR en LFG wel de kans om zonder skills in high lvl raids te komen, ook zonder skills of ervaring.
Je kan idd (max 3 stuks) gear kopen van normal raid niveau als je dat zou willen.
Maar daarmee kan je alleen sneller max level content doen (raids, hc dungeons); je bent niet ineens best of the best qua gear. Je koopt alleen tijd, en dat vind ik geen pay2win.
Als je met je gekochte gear een heroic of een LFR kan doen is mooi. Maar denk maar niet dat je zo maar even een normal/heroic/mythic raid binnen wandelt. Een pug normal misschien maar dan houdt het ook op.
nee mensen berijpen P2W term niet helemaal. P2W betekent dat je dingen met echt geld kan kopen die je sterker maken dan de rest en niet te verkrijgen zijn met in-game gold. bv stat tomes en BoP gear met een hogere ilvl als de beste bosses droppen. en WoW heeft geen van beide. als je het een term wil geven noem ik dan Pay2Skip. want je kan ook raid gear krijgen via payed boost.
Ligt eraan of in WoW geld == winnen betekent; in Eve Online is dat zeker niet zo, en er zijn meerdere mensen die dat wel dachten, een klein fortuin uitgegeven hebben aan PLEX, verkocht voor ingame geld, en enorm dure schepen met de beste equipment gekocht hebben. Ha. Die werd geganked, vervolgens benaderd door iemand en overtuigd om hem een 2e, vergelijkbaar uitgerust (en duur) schip te geven om "veilig te vervoeren", lolololol.
Dan nog is het ook in eve toch een vorm van P2Win of zie ik dat fout? je zeg het zelf al, je koop met echt geld items, verkoop je ingame voor ingame geld, je koop duurste schepen met beste equipment. Dat hij er niet mee overweg kan, of dat een groep hem gaat ganken zodat hij het kwijt raakt is leuk, maar het P2W gedeelte is er dus wel degelijk.
In EVE werkt een PLEX niet als pay-2-win doordat de economie compleet door de spelers gerunned wordt. In andere woorden: die fancy uberschepen worden door en voor spelers gemaakt. Dus als iemand een setje PLEX verkoopt voor veel ISK en daarmee zo'n schip koopt is het eerder een goede verkoopstunt dan echt P2W.

Daarnaast, niemand kan echt in zijn eentje winnen. PvP gaat vaker in de richting van hele veldslagen dan strakke individuele acties. Een individu is erg zwak zonder een squadron ter ondersteuning. Net zoals een echt leger, en niet je COD style warfare. :P
Je kan helemaal niets met die dure mooie spullen als je de bijbehorende skills niet hebt of op de minimale eisen zit. In Eve helpt echt geld, tuurlijk. Maar de belangrijkste factor is niet te koop. Dat is namelijk tijd, trainingstijd.
Je kent het spel blijkbaar niet.

Er zit een leer systeem in welke direct gekoppeld is aan tijd. Niet aan speeltijd maar gewoon aan duurtijd.

Dus om een cruiser te kunnen vliegen moet je een skill leren die 8 uur kost. Om een cruiser goed te kunnen vliegen moet je daar meer dan een maand aan tijd in pompen. Ondertussen kan je geen andere skills leren. Keuzes maken dus. Verder heb je skills nodig voor je wapens, je schilden, je armor, je (verzin het verder maar, er is zoveel).....

Dus dat je iets kan gebruiken wil niet zeggen dat je iets goed kan gebruiken. Verder is de skill lijst zo groot en zo divers dat je altijd wel een competitief kan zijn na ongeveer 3 maandjes spelen.

Het is bijvoorbeeld ook niet zo dat een mega schip elk schip wat kleiner is zomaar kan verslaan. De guns tracken daarvoor simpel weg te langzaam en een klein fightertje kan je dus alle kanten van de galaxy laten zien als hij de juiste counter-skills heeft. Niets is wat het lijkt in de wereld van Eve.

Het is dus meer dan alleen maar weten op welke knoppen je moet drukken op welk moment. Dit is het mooie maar ook het vervelende van Eve. Probeer het eens zou ik zeggen.
Een vraagje betreft dit. (Ik heb nooit EVE gespeeld dus weet het werkelijk niet)

Als 2 spelers beide de skills hebben geleerd ingame van een bepaalde type schip en deze 2 gaan head-to-head in hetzelfde type schip, de conclusie van de battle is dat een heeft gewonnen maar dat ze toch beide redelijk kapot zijn en ik neem aan een soort "downtime" hebben om te repareren.

Kan de persoon die verloren heeft dan met geld via het PLEX systeem een nieuw schip kopen en direct weer het gevecht ingaan? Of is die andere dan beschermd op een of andere manier?
Een vraagje betreft dit. (Ik heb nooit EVE gespeeld dus weet het werkelijk niet)

Als 2 spelers beide de skills hebben geleerd ingame van een bepaalde type schip en deze 2 gaan head-to-head in hetzelfde type schip, de conclusie van de battle is dat een heeft gewonnen maar dat ze toch beide redelijk kapot zijn en ik neem aan een soort "downtime" hebben om te repareren.

Kan de persoon die verloren heeft dan met geld via het PLEX systeem een nieuw schip kopen en direct weer het gevecht ingaan? Of is die andere dan beschermd op een of andere manier?
Direct een nieuw schip kopen is er gewoon niet bij. Logistiek is een belangrijk onderdeel bij Eve Online. Je zal buiten de market hubs niet zomaar een heel schip + uitrusting kunnen kopen. Het specifieke gevecht waar je in zat zal dus al over zijn tegen de tijd dat je alles weer hebt geregeld.

De uitzondering is als je vlak buiten een station vecht waar je al een schip klaar hebt staan, maar dan is er geen direct voordeel van ingame geld kopen.

Overigens is er ook geen reparatietijd of iets dergelijks, het schip dat opgeblazen is dat is gewoon weg, met gedeeltelijke loot drop. Je kan wel gedeeltelijk beschadigd worden en als het je lukt om uit het gevecht weg te vluchten kan je dat wel repareren natuurlijk.
Nee, want zoals al gezegd is moet je skills hebben. Je skills bepalen hoe goed je schip is. En met een simpele frigate kun je soms al een Battlecruiser uitschakelen. Zo kun je bijvoorbeeld met een simpele hawk van 20 miljoen een een battleship van 100 miljoen uitschakelen puur omdat je de skills beter hebt. Eigenlijk zou je een ship haast als een stukje cosmetica kunnen zien omdat een Titan van een paar biljoen niets kan in de handen van iemand met weinig skills. En met skills heb ik het hier dus niet over hoe goed iemand is maar de tijd die iemand in getrainde skills heeft zitten.

EVE is echt een heel apart spel, ze hebben economen aan het werk om de economie binnenin het spel te analyseren. Je zou in princiepe zonder ooit een cent aan het spel uit te geven (oke, misschien 1x een maandabo omdat plexen met isk de eerste 2 maand bijna onmogelijk is) de rijkste speler ooit in het spel kunnen worden alleen maar door te snappen hoe de marktwerking in het spel is. Je zou ook piraat kunnen worden en mensen die plexen kopen met echt geld kunnen beroven (wat veel mensen doen :P) en dus zo geld verdienen. Er zijn zelfs spelers die gewoon 10 plexen of meer in 1x kwijt zijn geraakt puur omdat ze tijdens het vervoeren hiervan naar JITA zijn gegankt.

Sorry als ik onduidelijk klink maar het spel zit behoorlijk complex in elkaar.
In WoW kan je op legale wijze geen full geared characters kopen, zelfs helemaal geen gear. Het enige was je kan kopen in een Character boost naar level 90, deze character krijgt inderdaad gear, echter is dat gear zo'n beetje het minimale dat je kan krijgen qua kwaliteit. Een gear voordeel kun je er dus niet mee behalen, enkel een tijdswinst van +-2 dagen op iemand die tegelijkertijd een nieuw character start zonder boost doordat je 1-90 niet hoeft te doorlopen.
Dit is weer een nieuwe vorm van Pay 2 Win in vermomming. Namelijk de spelers die juist weinig tijd in het spel steken kunnen dus hun tijd verkopen aan andere spelers, oftewel ze kopen indirect ingame geld door middel van echt geld.

Dat is Pay 2 Win, net als de betaalde character boosts.
Je kan het ook van de andere kant bekijken, en die vind ik persoonlijk veel kwalijker, en dat is dat spelers die veel spelen dus eigenlijk geen echt geld meer hoeven te betalen voor hun abbonement van het spel. En daarbij vallen mensen die weinig spelen eigenlijk naast de boot, want voor hun zou de game dus in verhouding veel duurder worden daardoor.
...

Alsof een speler die 14 euro per maand betaalt dit als onrecht ervaart als iemand anders die veel meer speelt het "gratis" kan spelen.

Tijd = geld.
...

Alsof een speler die 14 euro per maand betaalt dit als onrecht ervaart als iemand anders die veel meer speelt het "gratis" kan spelen.
Ik zou dat in ieder geval wel zo ervaren. Het is net alsof je als je via een sportkanaal de voetbalwedstrijden live en in hun geheel kijkt, dat dat dan gratis zou zijn, maar dat je moet betalen om de samenvatting te zien.

Als je het spelen van een spel als werk gaat zien, dat beloond moet worden, dan kun je er misschien beter maar helemaal mee stoppen.
Voor de meeste mensen is gold farmen een klus ipv fun/ontspannend. Mensen met weinig tijd gaan niet de klusjes doen, die gaan alleen de fun/ontspannende content doen.

Je analogie werkt niet met een mmo als wow. Wow kun je op meerdere manieren spelen, met een tv abbo kun je slechts 1 ding doen, en dat is het programma kijken.

Overigens draait het hele spel om "de beloning", dat is wat mmos zo verslavend maakt. Maar dit is een andere discussie.
Dit is gewoon keihard optreden tegen goldsellers, niets meer en niets minder.

Veel gold van de goldsellers komt van spelers die hun ingamegold verkopen. Hiervoor krijgen ze zo'n $4 per 10k gold. Een gametime kaart van 60 dagen kost 24 euro. Eventjes heel los omgerekend naar ingame gold zou je dus 60k gold moeten geven aan een gold seller elke twee maand om gratis te kunnen spelen.

Als een speler echter 60k gold wil kopen dan vraagt de goldseller echter zo'n 10 euro per 10k gold, en dat kost je dus 60 euro.

Nu is er echter nog een manier. Voor 24 euro koop jij een gamecard. Hiermee had je ook 24k gold kunnen kopen. Deze gamecard verkoop jij voor, laten we zeggen, 40k gold aan een andere speler. Voor deze 40k gold had die speler maar 16 euro gekregen.

Door de goldseller er tussenuit te halen en direct een ingame alternatief te bieden krijgt de ene speler dus voor meer gold voor zijn euro's en de andere speler krijg veel meer euro's voor zijn gold. Geen van beide zal dan nog naar de goldsellers gaan. En voila, dat is wat blizzard wil bereiken.
Nou en? Dat vind ik juist niet erg, zie het meer als een soort reward van dedication, dat je het spel zoveel speelt krijg je het gratis van hun. Naast de boot vallen slaat nergens op, het spel kost nu ook gewoon geld, je bent niet verplicht om het te spelen dus als je het te duur vind stop je toch gewoon?

Het Pay 2 Win element is het kwalijke en brengt schade toe aan het spel zelf.
Bij die logica is iedere MMORPG Pay2Win, hoe meer tijd je erin steekt, hoe meer items je kunt craften, hoe beter de gear, dus dan kun je betere raids doen en dan kun je daar weer geld op verdienen.
Dit is geen Pay2Win, veel van de beste items ingame kun je namelijk helemaal niet met gold kopen .
Het is Pay2ProgressFasterInTheEarlyEndgame. Pas als ze Best in Slot gear zouden gaan verkopen die je op geen andere manier kan krijgen is het Pay2Win.
Ik snap de Pay2Win opmerking niet helemaal? Het speelt draait toch niet om wie het meeste gold heeft?
Ik snap wat je bedoeld, maar ben het niet met je eens. Als je extra betaald win je niet direct, het zorgt er wel voor dat je ook op hoog niveau kan meedoen als je een fulltime baan hebt en een sociaal leven.
Ik begrijp niet zo goed waarom ze dit zouden doen. Lijkt een beetje een killer voor je eigen businessmodel... Verder lijken de wijzigingen me wel leuk, met name een aparte interface voor heirlooms scheelt veel gesleep met items naar allerlei characters!
waarom zou dit een killer moeten zijn voor je businessmodel ? effectief gaan ze hier mee mee verdienen gezien (kijkend naar andere games) game-time tokens (zoals game-time kaarten) vaak duurder zijn dan normaal rechtstreeks game-time te kopen via een subscription.
Uiteindelijk moet alle game-time gekocht worden bij blizzard.

Verder trekt dit extra spelers aan :
- spelers die geen geld willen/kunnen betalen voor de monthly subscription maar die het wel bij elkaar willen/kunnen grinden.
- spelers die geen tijd hebben om voor end-game te grinden, maar hier wel geld voor over hebben om het zo te kunnen omzeilen.

Verder helpt het tegen gold sellers als er ook een legale manier is.
Het is niet echt killend voor hun business model. Of speler A nu 10 euro uitgeeft aan een gametimekaart en die voor 10k gold doorverkoopt aan speler B of dat speler B die 10 euro aan blizzard geeft maakt hen niet echt uit; ze hebben in beide gevallen hun geld en in beide gevallen 1 actieve speler.

Ik denk dat het voornamelijk een move is om legaal aan ingame gold te komen.
@Kees en @Nightwing: Ik las het artikel verkeerd. Ik las dat er een in-game vendor zou kopen die voor gold gametime tokens zou verkopen. Maar dit is natuurlijk van speler naar speler, dus de speler koopt een token met § en verkoopt deze aan een andere speler met gold. Jullie hebben dus allebei gelijk. In dit geval lijkt het mij inderdaad een legale gold-selling methode, waarbij Blizzard dus ook niet-verzilverde game-time gaat verkopen. Dit zal waarschijnlijk in de eerste paar maanden na de release voor extra opbrengsten bij Blizzard zorgen, hierna zal het wel levelen doordat de game-time dan verzilverd zal gaan worden.
Dus ik koop van mijn gold tokens om mijn subscription van te betalen, maar ik kan de tokens ook voor ingame gold weer verkopen? Hier zit toch geen markt in.. waarom zou iemand voor meer of minder een token weer verkopen?
Zoals ik het lees kan je de tokens niet met gold kopen. Deze koop je met euro's en kan je ingame weer verkopen aan anderen voor gold. Oftewel als je deze tokens met gold wilt kopen ben je afhankelijk van anderen die de game-time-tokens verkoopt in game. Komt erop neer dat Blizzard geen verlies lijd, subscription van iemand met veel gold word betaald door iemand met veel geld ;)
Aah ok dan zit er meer logica achter ;) ik las eerst : "spelers game-time-tokens kunnen kopen van het goud dat ze in World of Warcraft verzameld hebben" en vervolgens "en die vervolgens kunnen verkopen aan een andere speler"
Dit is gewoon een indirecte vorm van goldselling.
Player A koopt pass voor echt geld
Player B koopt pass van Player A
Player A heeft nu ingame geld.

1. Er wordt geen geld gecreerd.
2. Blizzard verdient net zo veel.
3. Je kan nu alles dat met ingame geld te koop is kopen met echt geld.
Dat is juist het doel van dit systeem, reguleren en beheren van goldflow en goldsink.
Dit is helemaal geen goldsink.
Het enige wat verandert aan het goud is de eigenaar.
Het artikel dat tweakers heeft is niet helemaal duidelijk hierin.
We’re exploring the possibility of giving players a way to buy tradable game-time tokens for the purpose of exchanging them in-game with other players for gold. Our current thought on this is that it would give players a way to use their surplus gold to cover some of their subscription cost, while giving players who might have less play time an option for acquiring gold from other players through a legit and secure system.
Erg interessante optie, ben benieuwd of dit ook rendabel is en niet 10k per dag.
Uit ervaring weet ik dat Blizzard ook zo nu en dan 'Free game time' van 7 of 10 dagen weggeeft naar aanleiding van een grote patch of update. Dit vind ik zo nu en dan leuker dan het 'traden' van gold voor game-time.
Concept heeft in aantal MMO's aan aardig succes behaald, Perfect World heeft hier een aardige greep gekregen in de goldsink en goldtrades en het komt weer netjes terug op de basis: geld is tijd, tijd is geld :)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True