Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 73 reacties

Blizzard breidt met patch 6.1 voor World of Warcraft de mogelijkheden uit voor spelers die kampen met kleurenblindheid. Zo is het kleurgebruik in de game aan te passen. De ontwikkelaar houdt daarbij rekening met verschillende vormen van kleurenblindheid.

Nadat patch 6.1 is vrijgegeven, kunnen spelers van World of Warcraft de kleurweergave van menuonderdelen aanpassen aan de vorm van kleurenblindheid die ze hebben. De game houdt rekening met drie vormen van de aandoening: protanomaly, deuteranomaly en tritanomaly. In een dropdownmenu kunnen spelers een van de drie vormen kiezen en daarna kan vervolgens de intensiteit van het effect aangepast worden. Blizzard probeert met het systeem spelers de optie te bieden om kleuren die problemen opleveren zoveel mogelijk uit menu-items te filteren.

Als de optie wordt ingeschakeld, komen er ook tekstuele indicaties. Zo wordt de kwaliteit van voorwerpen in de game aangegeven doordat de naam van het voorwerp in een bepaalde kleur wordt weergegeven. Blauw staat voor 'Rare', paars staat voor 'Epic'. Met de nieuwe optie ingeschakeld wordt de kwaliteit ook in tekst weergegeven en staat de kwaliteitsaanduiding in tekst voor de naam aangegeven.

Patch 6.1 wordt op 24 februari vrijgegeven. Andere wijzigingen die in patch 6.1 worden doorgevoerd zijn de optie om vanuit de game tekst en screenshots te tweeten, verbeteringen aan de antialiasing, een nieuw uiterlijk voor de Blood Elves in de game en een nieuw systeem om heirloom-voorwerpen te beheren.

WoW helpt kleurenblinden

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (73)

Volgens mij zat dit er al in vanaf 2005 met de introductie van WoW , je moest t wel altijd via een commandline het er in zetten maargoed, het zat er wel in.
zowiezo als je een WoW fan bent en een kleurenblind, dan verwacht ik toch wel dat je al lang de forums of wowwiki hebt afgezocht en de opties hebt gevonden
Was destijds behoorlijk fan, en kleurenblind (rood/groen). Wel last van gehad, nooit opgezocht. Sorry :)
Dit zat er inderdaad al in, volgens mij is de slider voor de sterkte wel nieuw. En de locatie waar deze opties gevonden kunnen worden is veranderd.

Grappig dat redelijk wat mensen termen gooien als 'schandalig dat dit er niet al in zat' of 'werd tijd'. Hoeveel andere games kennen jullie waar deze feature in zit? Voor zover ik weet is dit een van de weinige games waar dit in zit.
Goed dat ze dit eindelijk invoeren.

Alle spellen zouden deze optie moeten hebben aangezien een groot deel (schattingen gaan uit van ongeveer 10%) van de bevolking last heeft van deze aandoening (met name mannen).

[Reactie gewijzigd door EnigmaNL op 18 februari 2015 11:40]

http://www.oogartsen.nl/o...etvlies/kleurenblindheid/ 1%
http://nl.wikipedia.org/wiki/Kleurenblindheid 7% (alle soorten samen)
http://mens-en-gezondheid...ver-kleurenblindheid.html 8%
http://www.news-medical.n...lindness-%28Dutch%29.aspx 5-8%

Even sites zonder bron vermeding (op oogarten.nl na) weggelaten.
Dus ik zou zeggen 8%. Niet dat het een heel groot verschil is, maar met dit soort dingen is het altijd handig even te "fact" checken aangezien mensen dingen snel als waarheid aannemen.

Maar wel erg goed dat ze dit doen. Mijn familie aan vaders kant (ik heb het dus niet*) is voor het grootste deel (40% van de mannen) groen/rood kleurenblind en dat kan echt ontzettend vervelend zijn. Wat we allemaal al meegemaakt hebben hier, van afgewezen worden voor de marine tot aan hele rare kledingcombinaties.
Halo spelen met mijn neven was daardoor wel echt leuk. :D

* Het is X-chromosomaal (geslachtchromosoom) linked, aangezien vader-zoon een Y doorgeeft moet het in dit geval altijd man->X aantal vrouwen -> man doorgegeven worden. Waarbij X gelijk aan- of groter is dan 1.

Edit: Mensen, niet zo hard op elkaar ingaan. Ik geef duidelijk aan dat het verschil in deze inderdaad niet relevant is. Ik geef wel duidelijk aan waarom ik in dit geval een bron zou geven. Dit onderwerp gaat totaal buiten de scope van tweakers om en past meer in het biologie hoekje thuis. Als je praat over een onderwerp maar mensen minder in ingelezen zijn is het altijd goed om het een en ander even op te zoeken of de gegeven getallen en/of uitspraken juist zijn. Mensen die minder kennis hebben over een onderwerp zijn eerder geneigt dingen op basis van hear-say als waarheid aan te nemen. Daar heb ik zelf ook gewoon last van, vandaar de bronnen.

[Reactie gewijzigd door Thekilldevilhil op 18 februari 2015 12:49]

Niet geheel correct, maar dekt de lading.

Niet alleen het x of y chromosomaal, maar ook de hormonen tijdens de zwangerschap spelen een rol.
Er zijn namelijk ook x-x mannen en x-y vrouwen.

Natuurlijk een klein deel van de bevolking. Aangezien de "fout" verwerkt zit in het y-chromosomaal is daardoor ook bij vrouwen mogelijk om kleurenblind te zijn. Echter in een veel kleinere groep dan bij mannen.

Maar ja, dat zijn meteen ook de vrouwen die wel kunnen parkeren 😃
Er zijn namelijk ook x-x mannen en x-y vrouwen.

Nee, dat zijn XX met fenotype man en XY fenotype vrouw. Genotypisch zijn dat nog steeds respectievelijk vrouwen en mannen. Het probleem zit hem in de activatie van 1 enkel gen op het Y chromosoom, SRY, waarna de differentiatie tot fenotype plaatsvind. Dat lijkt een klein verschil maar het is in de praktijk een enorm verschil omdat deze mensen ontzettend veel problemen hebben in hun hormoon huishuishouding en verdere ontwikkeling (vanaf de puberteit vooral). Kleurenblindheid is de minste zorg van die mensen. Laten we die mensen even buiten beschouwing want uitzonderingen zijn er altijd.

"Aangezien de "fout" verwerkt zit in het y-chromosomaal is daardoor ook bij vrouwen mogelijk om kleurenblind te zijn. Echter in een veel kleinere groep dan bij mannen."

Dit is niet correct, er zitten geen genen die coderen voor kegels op het Y chromosoom. Hier een lijstje van de loci voor de kegels:
http://www.color-blindnes...olved-in-color-blindness/
Het probleem is dat mannen maar 1 X-chromosoom hebben waardoor een defect gelijk dominant uit. BIj vrouwen is kleurenblindheid dus altijd recessief, of het nou X-chromosomaal van oorsprong is of autosomaal. Ook is de defect frequentie die zorgen voor Deuteranomaly en Protanopia hoger dan de rest waardoor het verschil in aantal kleurenblinden mannen en vrouwen eigenlijk van 2 kanten komt.

[Reactie gewijzigd door Thekilldevilhil op 18 februari 2015 15:08]

Jezus. Ik ben te lang uit het vak.

20 jaar maakt dat ik nog wel kan begrijpen wat je schrijft, maar toont vooral aan dat er hyaten zijn ontstaan in mijn kennis.

Bedankt voor de les
8 of 10%, maakt voor mijn punt niets uit, het is nog steeds een aanzienlijk deel van de bevolking. Ik heb 10% meerdere malen voorbij zien en horen komen op websites en op TV maar heb daarbij geen dagboek bijgehouden met URL's of namen van TV programma's :/

Daarnaast lijkt het me niet per se noodzakelijk om elke reactie te voorzien van links naar wetenschappelijk bewijs.

Ga jij bij alles wat je zegt eerst het internet doorzoeken?

[Reactie gewijzigd door EnigmaNL op 18 februari 2015 12:03]

Dit is een site over hardware, software en alles wat er aan vast hangt. Ik vind dat je bij uitspraken over onderwerpen waar de meeste mensen wat minder ingelezen in zijn wat kritischer naar je uitspraken moet kijken. Immers, ontwetendheid maakt minder kritisch.
Als ik hier foutieve informatie over een onderwerp gerelateerd aan de tweakers communitie roep, krijg ik vanzelf tegengas. Maar doe ik dit op een zorg-en-welzijn forum dat is de kans erg klein en zullen mensen het eerder als waarheid aannemen.
Ik zie het dagelijks in mijn eigen veld. Mensen buiten mijn gebied houden er meningen op na die zelden op basis van feitelijkheden zijn en vaker op basis van hear-say.

Overigens was het 2 minuten werk dus ik zie het punt niet zo.

[Reactie gewijzigd door Thekilldevilhil op 18 februari 2015 12:35]

Je kiest ervoor om te focussen op dat ene getalletje terwijl het voor mijn reactie niets uit maakt. 8 of 10% is een groot deel van de bevolking. Voor het gemak zou je kunnen zeggen 1 op 10 en dan zit je er niet ver naast. Het exacte percentage is niet relevant.

Daarnaast zei ik ook ongeveer. Als iets 8cm lang is en je zegt het is ongeveer 10cm is daar niets mis mee. Als iemand zegt dat hij er om ongeveer 13:00 uur is en er dan om 13:05 is heeft hij niet gelogen.
Je kiest ervoor om te focussen op dat ene getalletje terwijl het voor mijn reactie niets uit maakt. 8 of 10% is een groot deel van de bevolking. Voor het gemak zou je kunnen zeggen 1 op 10 en dan zit je er niet ver naast. Het exacte percentage is niet relevant.

Daarnaast zei ik ook ongeveer. Als iets 8cm lang is en je zegt het is ongeveer 10cm is daar niets mis mee. Als iemand zegt dat hij er om ongeveer 13:00 uur is en er dan om 13:05 is heeft hij niet gelogen.
Als je het hebt over 7 miljard mensen, dan is 2% een aardig groot aantal.. het verschil tussen "ongeveer 10 cm" en 8cm is nihil.
Ze hebben die 7 miljard mensen echt niet allemaal gevraagd of ze kleurenblind zijn. De 8 of 10% is een benadering op basis van steekproeven. Of het nu 8 of 10% is valt dus niet echt te zeggen. het verschil tussen 8 of 10 cm kan je heel precies meten. Of het 8 of 10% van de bevolking is valt niet echt heel goed te meten en is dus ook niet significant.

[Reactie gewijzigd door jaapzb op 18 februari 2015 15:02]

8 of 10 cm maakt niet uit? Soms niet nee, maar soms ook wel:
Als een antenne 8 cm moet zijn en daadwerkelijk 10 cm is of omgekeerd, gooi je bijna de halft van je vermogen weg.
"Dus ik zou zeggen 8%. Niet dat het een heel groot verschil is, maar met dit soort dingen is het altijd handig even te "fact" checken aangezien mensen dingen snel als waarheid aannemen."

Nergens zeg ik dat het verschil belangrijk is. Ik geef ook aan waarom ik het in wel zou fact checken. Jouw reply is met de gedachte dat het getal in deze belangrijk is maar ik zeg heel duidelijk dat het me daar niet om gaat. Ik heb prima uitgelegd waarom ik in dit geval waarde hecht aan fact checken, als je het daar niet mee eens bent prima natuurlijk. Maar je kan het ook van de andere kant bekijken, ik bevestig jouw getal met een bron. Waarom je daar een probleem van wilt maken weet ik niet.

Maar lees mijn post nog eeen keer, want nu reageer je vanuit de verkeerde aanname over de reden achter mijn vorige posts.

[Reactie gewijzigd door Thekilldevilhil op 18 februari 2015 12:54]

Je snapt z'n punt heus wel. Hoe vaak zie je in de reacties wel niet de reactie "Bron?" staan? Zomaar een percentage noemen is leuk, maar zo'n factcheck is zeer zeker nuttig.
Ik begrijp z'n punt maar het is in dit geval misplaatst. Het percentage is namelijk niet het onderwerp van mijn reactie, het is meer om aan te geven dat het een groot deel is. Of het nou 8 of 10% is maakt weinig uit.

Wat Thekilldevilhil hier doet is gewoon mieren neuken. Hij had ook gewoon kunnen zeggen "Het is niet 10% maar 8%" en dan was het ook goed geweest. Als ik alleen had gezegd "groot deel" dan was er wel een ander bijdehandje geweest die zou zeggen "hoeveel is een groot deel?" want zo werkt het hier schijnbaar.

Daarnaast geven sommige sites wel degelijk 10% aan:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmedhealth/PMH0001997/
http://wearecolorblind.co...ction-to-color-blindness/
http://accessibility.psu.edu/colorblindness
Je 2e link geeft 8% lol
Als je alleen de eerste regel leest wel ja,

Lezen:

About 8% to 10% of the male population is colorblind. Colorblindness is most present in males due to the way genetics work (see footnotes). Only an estimated 0.5% of the female population is colorblind. Tritan-type colorblindness is not gender specific, women and men are equally affected.

[Reactie gewijzigd door EnigmaNL op 18 februari 2015 12:33]

Ik snap echt niet waarom jij nou gedownmod wordt. Je hebt volkomen gelijk dat de 'ongeveer 8%' of 'ongeveer 10%' discussie mierenneuken is. Was het nou in werkelijkheid 40% ipv 'ongeveer 10%', dan is de reactie van Thekilldevilhil nog enigszins van toegevoegde waarde, maar 8% of 10%? Kom op nou jongens...
Daar gaat het ook helemaal niet over. Lees even de edit (die er ook al onder stond) over waarom is het zei. Het verschil is niet relevant maar het ging ook meer om het waarom. Als je het daar niet mee eens bent, prima. Maar een hoop mensen zijn dat blijkbaar wel dus zit er blijkbaar wel enige nut is voor een deel van de mensen hier.
Omdat mensen er dol op zijn om van een mug een olifant te maken. Als iemand een klein foutje maakt komt het vaak voor dat de hele discussie ontspoort en dat men het alleen nog maar over dat kleine foutje heeft.

Waarom dat zo is weet ik ook niet, het is wel vervelend.
Jij gaat er zelf weer verder op in, daardoor gaat het 'mis'. Prima dat Thekilldevilhil wat percentages opzoekt, toch? Hier doe je ook al een utispraak zonder bron, waar naar een bron wordt gevraagd. Ik neem aan dat je liever hebt dat iemand met nuttige informatie komt (broncheck bijvoorbeeld), dan de enige reactie die je daarop kreeg, nietwaar?
Ik ga er vanuit dat personen die Tweakers bezoeken zelf ook in staat zijn om een zoekmachine te gebruiken.

Daarnaast heb ik in een andere reactie over hetzelfde onderwerp wel een bron opgegeven en later is er nog een artikel op Tweakers geplaatst (naar aanleiding van een tip van mij).

nieuws: Ubisoft: geblokkeerde keys waren gekocht met frauduleuze creditcards
Tsja, je kan pissig worden dat iemand je stelling aanvult met bronnen. Ik denk dat het slimmer is om de persoon in kwestie te bedanken voor de aanvulling en gewoon lekker door te gaan waar je mee bezig bent.
Waarom dat zo is weet ik ook niet, het is wel vervelend.
Deze is wel leuk. Als ik zo vrij mag zijn om jou te citeren:
het kwam bij mij over als mieren neuken
Omdat mensen er dol op zijn om van een mug een olifant te maken.
Heb je zelf wel door dat je precies dat doet wat je zelf vervelend vindt?
(no flame intended, oprecht benieuwd)
Vooral schandalig dat dit nu pas een feature wordt.

Als een indie game met 0 playerbase (en dus funds) dit kan bereiken, waarom heeft het almachtige blizzard met haast oneindig funds voor WoW dit pas na 10 jaar gerealiseerd?
Omdat het een bedrijf is, en die zijn vooral geïnteresseerd in omzet. Na het terug vallen van de omzet van wow, en een aantal economisch gezien gefaalde projecten, is men zich nu aan het focussen om de al betalende gebruikers gerichter te cateren, zodat ze blijven betalen.

Waarom proberen een nieuw product te ontwikkelen dat overlap heeft kwa user base met hun bestaande klanten, als ze zich ook kunnen focussen op hun huidige producten en die verbeteren zodat men blijft betalen en nieuwe gebruikers aantrekt. De rek is nog lang niet uit WoW.

Geef het gewoon weer een volledige grafische overhaul en gooi er weer een nieuw continent met nog meer opties en nog meer variatie in en ze kunnen blijven cashen.
Het zit er "al" in sinds 2011, ze verbeteren het nu en breiden het flink uit.
vaak als een indie game dit heeft is omdat 1 van de developers zelf daar last van heeft en er dus bij begin meteen rekening mee houd..
Lekker overdreven om meteen het label "schandalig" erop te plakken zeg. Het is en blijft een stuk entertainment waar je prima zonder kunt leven en het is vrij aan game developers / publishers om wel of niet te investeren in dit soort features - om daarmee hun eigen doelgroep te vergroten, niet om het leven van mensen te verbeteren.
Het OS zou dit eigenlijk moeten afhandelen. Android doet dit ook. Windows dus.
Ik ben aan het kijken voor zulke filters voor Websites. Echter is dat nogal lastig. Je moet echt actief namelijk elke pixel gaan shiften met een soort mask. -_-

[Reactie gewijzigd door Texamicz op 19 februari 2015 07:42]

Als iedere game dit (moet?) gaan introduceren, zou het dan niet handiger zijn dat zoiets in de videodrivers verwerkt wordt? Kun je het in één keer voor alle games en applicaties oplossen en heb je erop de desktop ook nog wat aan.
Wel slimme opmerking ja; dat zou in principe wel mogelijk moeten zijn om alle output in 1x te tunen. Grappig is is dat er al wel een patent voor is neergelegd door Intel (http://www.google.nl/patents/US6931151) dus ik denk dat het daarom hardware matig nog niet is doorgedrongen tot de AMD's en NVidia's
Ik heb dat altijd een bizar (in de zin van interessant) fenomeen gevonden. Ik bedoel; hoe ervaren die mensen dat? Ik kan me daar niet echt een voorstelling bij maken.

Dit simpele testje is wel leuk, en er komt een vrij beknopte, maar goeie uitleg over de verschillende vormen na de test.
http://enchroma.com/test/instructions/
Ikzelf ben vrij van dit fenomeen. :)
Zelf heb ik een lichte vorm van groenblindheid (deuteranomaly), en omdat ik er mee geboren ben is het vrij lastig om precies te duiden wat er mis gaat.

Om in de context van het spelletje te blijven: wanneer ik een groen/bruinachtig voorwerp moet oprapen dat per toeval tegen een boom ligt of in een grasveld is het goed mogelijk dat dit voorwerp gewoon opgaat in het decor. Ik ga er van uit dat ik minder tinten groen/bruin kan waarnemen.

Voor de rest heb ik eigenlijk vrij weinig last van mijn 'aandoening' in het spel. Wat ik wel lastig vind op sommige momenten is uitmaken van waar/wie/wat welke animatie komt die zich afspeelt onder de voeten van mijn avatar. Dat is vaak een heuse lichtshow.

*edit* ik ben wel sceptisch over die site in jouw post. De kleurentest klopt ongeveer, maar de brillen die ze verkopen vind ik dubieus. Kleurenblindheid draait rond het niet (genoeg) kunnen waarnemen van bepaalde frequenties wegens het ontbreken/slecht werken van de nodige receptoren in het oog. Dat kan je niet corrigeren met een bril of lenzen, de informatie is er gewoon niet.

[Reactie gewijzigd door Kapoen op 18 februari 2015 12:21]

Mooi voorbeeld rood/groen kleurenblindheid de 'groene' bal bij een pooltafel die ik onder een beetje gelig licht echt voor niks anders aan kan zien als 'grijze' bal.

En bij sommige CAPTCHA's moet ik even een printscreen qua tint verschuiven.
Aha, wanneer ik pool speel refereer ik meestal naar de cijfers op de ballen en of ze al dan niet gestreept zijn :) An sich kan ik alle ballen wel onderscheiden, alleen de groene en bruine zijn wat lastiger wanneer er weinig licht is.
Ik kan ze ook prima onderscheiden alleen moet ik bij het horen van 'groene' (best) vaak op zoek naar de 'grijze'. ;)
juist, en als je niet precies kunt aangeven wat er mis gaat, hoe moet iemand die er totaal geen last van heeft dus rekening houden met hoe die een game maakt.. Dus rekening houden met kleurenblindheid is helemaal niet zo simpel als sommige mensen denken..
Net zo min dat er maar weinig (moderne) applicaties rekening houden met blinden en slechtzienden (terwijl als je daar vanaf het begin er rekening mee houdt het zeker bij moderne applicaties weinig moeite kost)...
Zelf ben ik kleurenblind en kan zeggen dat die brillen werken. Nee je gaat kleuren niet zien zoals anderen die zien maar je kan de kleuren hierdoor wel onderscheiden. Het is alleen vervelend dat de brillen één ontzettend duur zijn vanwege moeilijke metingen, twee er niet uitzien vanwege 2 verschillende kleur glas.
Er zijn ook websites waar je een plaatje kunt uploaden (kan zo gauw geen goede link vinden...) en dan laat hij zien hoe een kleurenblinde dat plaatje zou zien.

We hebben dat eens op een kleurenblinde collega getest. Een plaatje met felle kleuren genomen en door de convertor gehaald. Die maakte alles wat rood of groen was een soort dof bruin, best deprimerend. Toen de collega gevraagd of hij verschil tussen de plaatjes zag en hij gaf aan dat ze voor hem zo goed als hetzelfde waren. Ik had best medelijden met die man...
Medelijden is niet echt nodig, ik weet uit eigen ervaring dat je prima door het leven kan. Soms levert het wel eens lachwekkende situaties op met klanten ("Waarom zeg je groen, dat is geel") of thuis ("even mijn bruine shirt pakken", "schat, die is groen")

Verder valt het allemaal wel mee. Fijn dat rood bovenin zit in een stoplicht :P
Vooral als het erg mistig is zoals vanmorgen 😊 heb het weer overleefd. (zo herkenbaar dit)
Voor dat de stoplichten met LED waren ingericht kon ik 's nachts niet bepalen of het rood of groen was bij het fietsers stoplicht. Bij auto stoplichten kon dit wel vanwege de witte rand.