Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 35 reacties
Submitter: iketot

Een start-up poogt op Kickstarter voldoende geld in te zamelen voor de nieuwe Zrro Android-console met in plaats van een normale controller de zogenaamde Zero Pad met touchpad mee. Zo moeten vrijwel alle Android-games op de televisie speelbaar worden.

De Zrro-console is voorzien van een niet nader gespecificeerde quadcore ARM-soc met een kloksnelheid van 2GHz. Verder is 2GB werkgeheugen en 16GB interne opslag beschikbaar. Via een microsd-kaartje kan de opslag vergroot worden met maximaal 32GB. De hdmi-uitgang zou 4k-beeldschermen kunnen aansturen, terwijl er ook twee usb 2.0-aansluitingen aanwezig zijn.

De Zrro-console komt met een controller in de vorm van de Zero Pad. Dit touchpad combineert mutual capacitance-technologie, waarbij individuele aanrakingen met de vinger nauwkeurig geregistreerd worden, met self capacitance. Deze laatste technologie kan vingers vlak bij het touchoppervlak detecteren maar is minder nauwkeurig. Door deze technieken te combineren wordt volgens de makers ghosting voorkomen en reageert de controller nauwkeuriger op aanrakingen.

Een ander voordeel van de Zero Pad zou zijn dat gamers hun blik niet meer richten op de smartphone als deze als controller wordt ingezet. Ten opzichte van traditionele controllers is het voordeel dat vrijwel elke beschikbare Android-game speelbaar is op het televisiescherm, in plaats van de beperkte hoeveelheid games die losse controllers ondersteunen.

De makers willen voor de Zrro 200.000 dollar, circa 175.000 euro, ophalen om de Android-console op de markt te kunnen brengen. Op moment van schrijven is ruim 50.000 dollar opgehaald met nog 41 dagen te gaan. Volgens de huidige planning zou de console in oktober op de markt moeten komen. De instapprijs voor de Zrro samen met een touchcontroller is voorlopig vastgesteld op 149 dollar, ofwel omgerekend en zonder btw rond 130 euro.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (35)

Ik heb al vrij zware hardware in m'n telefoon.
Dus wat mij betreft is het 'spiegelen' van het scherm interessanter. Ook dan heb je touchscreen bediening met input van meerdere vingers.
Dat is precies het issue dat ze willen aanpakken, op moment dat je je scherm gaat spiegelen blijf je uiteindelijk toch maar naar je telefoon kijken omdat je anders niet weet waar je moet drukkken. Hun controller heeft ook gewoon multitouch ondersteuning, maar het renderen gebeurt op een apart kastje. Het kastje dat je aan je TV hangt en niet streamt. Hierdoor hoef je alleen nog maar de input van de controller naar dat kastje te sturen. Dit is minder data en zorgt dus voor een lagere input lag dan wanneer je het hele scherm zou spiegelen. Plus het scherm van de Zrro controler toont geen beeld dus er is niets om naar te kijken. Hoe weet je dan waar je moet drukken? Doordat het kastje dat aan je TV hangt visueel laat zien waar je vingers zich op (en boven) het scherm van de controller bevinden.
De Android API staat ook toe dat apps extenden naar een ander scherm, je hoeft niet altijd te spiegelen. Hierdoor kunnen apps aparte interfaces tonen per scherm, helaas zijn er nog maar weinig apps die hier gebruik van maken.
Hmm van die mogelijkheid heb ik nog niet eerder gehoord, maar is dat dan iets wat enkel werkt met Chromecast? Of bedoel je net als met Youtube dat je die Youtube app op (bijvoorbeeld) Samsung televisies hebt en dat je die dan vanaf je mobiel in de Youtube app kunt bedienen? Want dat is niet echt een vorm van extenden (naar mijn mening), dat is UPNP met UPNP controller.

Heb je toevallig nog een paar voorbeelden van dergelijke apps die je bedoelt, ben hier wel benieuwd naar.
Ik ken nog geen apps die er gebruik van maken, maar het wordt ondersteund sinds Android 4.2: http://developer.android.....2.html#SecondaryDisplays

Dit zijn displays die via Miracast (WiFi) of MHL (HDMI) zijn aangesloten, maar ik weet niet of chromecast ook wordt ondersteund. Een smart TV aansturen met de Youtube app is echter iets heel anders.

Ik zou graag zien dat media spelers op Android dit gaan ondersteunen. Als ik mijn tablet via MHL heb aangesloten op mijn TV aansluit heeft het niet de juiste resolutie omdat er gespiegeld wordt. Als de Secondary Display API wordt gebruikt kan de media speler de volledige resolutie van de TV gebruiken en van de tablet een afstandsbediening maken.

[Reactie gewijzigd door Armada651 op 20 februari 2015 11:35]

Is dat niet precies wat UPNP nu al doet. BubbleUPNP (bijvoorbeeld) spreekt de UPNP/DLNA mogelijkheid van de televisie aan en streamt hier vervolgens de video naar toe. De interface van de app dient vervolgens alleen nog maar als afstandsbediening. Hier treedt geen spiegeling bij op, maar maakt ook geen gebruik van de Second Display API.

Op dit moment zie ik alleen nut in Second Display API wanneer dit als een soort Wii U controller wordt gebruikt. Maar omdat je niet zoals de Wii U fysieke knoppen hebt zou je dan gelijk niks meer hebben om het spel mee te bedienen (omdat de touch input dan nodig is voor de app die op je telefoon draait. Tenzij je hier een soort toggle voor gaat inbouwen die switch tussen die 2 modi. Dit zou echter ontzettend veel van je device vragen, vooral wat betreft de batterij (tenzij je screen off input gaat accepteren zoals bijvoorbeeld Oppo doet met screen off gestures), dat je deze in no time leeg speelt. En spelen met een oplaadkabel, die veelal zeer vervelend gepositioneerd is, vind ik dan ook niet echt een oplossing.
Lijkt me ook een leuk alternatief voor een chromecast als je net iets meer wilt dan alleen streamen
Sterker nog, hoe is dit anders dan chromecast? Met chromecast kan je je screen casten naar je TV. Heb het geprobeerd met games spelen, maar ik kan nou niet zeggen dat dit heel erg lekker werkt. Je zit al snel weer naar je telefoon te kijken omdat je de positie van je vingers een beetje kwijt bent..
kijk naar de video en je ziet het verschil wel
Is best leuk, maar er zijn HEEEEL wat meer Spellen die werken met GamePads dan 50 stuks, als je een MOGA Controller neem heb je helemaal veel spellen.

Als Console is een Android TV BOX perfect, maar als Media player nog niet, heb er meerdere gehad en geen een werkte 100% goed als ik films af speel met 5.1 Dolby Digital en DTS geluid op een versterker, en dan meerdere Video codecs niet goed werken.

En daarom heb ik mijn eigen Mini-ITX PC gemaakt, want een PC heb geen problemen met Films en meerdere Video codecs, alles speeld een PC af in heerlijke 5.1/7.1 Dolby Digital/Dolby HD en DTS/DTS HD Master.
Ben het met je eens dat een htpc beter is maar volgens mij speelt mx player gewoon dts en dd af als je de codec van xda haalt.
Klopt maar dan nog werkt een Android TV Box nog niet goed, micro stutters in films en ga maar zo door, dus was het zat en maakte mijn eigen Mini- ITX PC, en was van alle problemen af.
daarbij :

Als je het beeld streamed is het veel meer load op het netwerk en je hebt toch te maken met vertragingen (gezien bij kennissen van mij) , als je alleen de input verstuurd is de vertraging een stuk minder waardoor je dus snellere reactie krijgt en vloeiendere responsiveness van games .

Win/Win, goed concept en een zeer leuk filmpje , go goat ! behhhhck it up :D
Uit mijn ervaring werken Android TV Boxen nog niet goed, en duurt het nog jaaren tot het pas volwasen is, en alles wel werkt naar behoren.

Ze zijn goedkoop en vragen weinig stroom, maar uit mijn ervaring werken Android TV Boxen gewoon nog niet goed.
Deze console werkt autonoom. Net als de ouya.
Hoe dit anders id dan chromecast?
In plaats van het beeld, cast je nu de input.
Interessante android console (specs en controller gezien) maar ik durf het nog niet aan sinds mijn laatste aanvaring met OUYA, wat een drama was dat. Overigens wel een te gekke video _/-\o_
Leuk, maar wat een omweg eigenlijk allemaal. Touch games die voor smart phones zijn bedoeld op je tv die dan weer worden bediend met een controller met touch... Juist :)
tja, ik zie hier niet zo de nieuwigheid van in, een simpele app voor je smartphone kan dit ook bereiken, dus waarom dan een hele aparte android console met losse controller.....
Een simpele app op je telefoon laat je vingers niet op de TV zien.. (hover of down state)

Dat is nu juist hetgene waardoor dit apparaat zo inventief zou moeten zijn.
Echt een super goed idee. Het is eigenlijk precies een Ouya, die al het al erg goed deed als Android console. Maar dan hebben ze er nu een touchscreen controller bij ontworpen, geniaal! Heerlijk zo'n controller zonder fysieke feedback en met input lag.
/s
Leuke clip! De controller lijkt me echt super! ik heb zeker interesse. Net alleen om te gamen, maar ook andere zaken zoals netflix te streamen.
Heb smakelijk gelachen over het stukje 0:30-0:45
Ik heb zo'n ding, een OUYA, een special backer edition zelfs, m'n slechtste 'kickstarter aankoop' tot nu toe.

Hoop voor Zrro dat dit een wat groter succes word, het idee (telefoon games op tv) is nog steeds goed, als die controller een beetje werkt zoals geadverteerd hebben ze denk ik een mooie oplossing gevonden voor het probleem van de ouya (controller support nodig en vrijwel verplicht tot een eigen store)

Wat ik me wel afvraag en waar ze vrij weinig over zeggen is de multitouch, je ziet in de video steeds 2 punten, maar er zijn genoeg spelletjes die meer punten ondersteunen, nou staat er ergens op die kickstarter pagina wel de term 'multi-finger hover & touch' maar hoeveel vingers dan? de hardware van de meeste telefoons vandaag ondersteund ook ~10 touch punten tegelijk, en hoewel ze er nou ook weer niet heel veel zijn, zijn er zeker wel games die in ieder geval meer dan 2 punten gebruiken, tot aan extreme gevallen waar er 10 worden gebruikt
Ik heb ook een backer edition van de OUYA en heb me daar heel erg in vergist. Het idee van een 'hackable' android console stond mij zo erg aan dat ik echt het idee had dat het een succes zou worden. Zelfs een 2e controller aangeschaft om met mijn maten te kunnen spelen. Wat een blamage is dat ding. Controllers hebben input lag 4 life, OUYA loopt geregeld vast, games zijn ondermaats of lopen gewoon slecht op de tegra 3 soc en echt heel hackable was hij in het begin nou ook niet echt.

Zrro is een andere opzet in het idee dat je dus alle games van de play store zou kunnen spelen en i.p.v. een controller met fysieke knoppen heb je nu dus een touchpad vast. Zie jij je hier al fruit ninja mee spelen? Ik niet...

Het hele multitouch verhaal wat jij beschrijft kan ik me ook wel in vinden en vraag me dan ook af hoe ze dat 'hover' gaan implementeren bij bestaande games. Ik zie zo al tal van games niet werken op de Zrro omdat je (naar mijn idee) niet de precisie hebt om ineens de juiste positie 'aan te raken' in de game.

Hopelijk wordt het een succes zoals jij zegt, maar deze jongen slaat deze kickstarter over. Iets in mijn hoofd zegt stiekem toch dat dit een soort gelijke OUYA situatie gaat worden. Iedereen enthousiast en dan is het hem toch net niet.
Iets in mijn hoofd zegt stiekem toch dat dit een soort gelijke OUYA situatie gaat worden. Iedereen enthousiast en dan is het hem toch net niet.
Ja zo'n vermoeden heb ik ook wel, maar ik hoop voor ze dat ze het beter doen :)

Wat ik trouwens zelf vooral jammer vond aan de OUYA was dat als je dan eenmaal besloot er wat anders mee te doen (bijv xmbc erop zetten, wat ondertussen trouwens ook via OUYA store kan) dat bleek dat dat ding eigenlijk nergens genoeg rekenkracht voor heeft :(
Dit is dus wat Apple tv al heeft met games.
Everybody knows about AirPlay Mirroring. It lets your show your iPhone or iPad’s display to your HDTV via an Apple TV. But not everyone knows that Apple has an SDK for dual screen mirroring from iOS device to Apple TV. Yes, dual screen AirPlay! Basically, it helps to output different content on your iDevice and Apple TV. For instance, take a look at the AirWeb browser. It shows the webpages on your TV while you can use your iPhone or iPad as the touch pad and keyboard, to browse.


This setup is particularly useful for games. Imagine the game getting displayed on the 1080p screen and your iPod has all the controls. Your iPhone/iPad/iPod touch + Apple TV combo can very well replace your console. And the advantages of this over plain mirroring of games
http://www.appletvhacks.n...or-apple-tv/#.VOR8a4btSnM

Edit omdat mensen de link niet lezen en denken het een bash post is.
Daarom een stukje inhoud van de link gequote

[Reactie gewijzigd door xbeam op 18 februari 2015 14:52]

Dat is wel interessant ja. (wist niet dat dit al kon).

Tja wel leuk weer zo'n console, maar die touch controls zijn nog steeds niet zo fijn in gebruik als een echte controller zoals de xbox of playstation hebben.
Of nog beter; muis/touchpad&keyboard :+

Er zijn al bluetooth mini-keyboards van ongeveer 20 cm breed voor 20-30 te vekrijgen.

[Reactie gewijzigd door Tweaker Sebas op 18 februari 2015 14:12]

De Wii controllers kan je via bluetooth gebruiken En als je de iPhone USB connector hebt kan je de Xbox controllers gebruiken.

http://www.makeuseof.com/...e-controller-to-your-ipad

En

http://m.instructables.co...-idevice-with-a-Wiimote-/

[Reactie gewijzigd door xbeam op 18 februari 2015 14:41]

Al die controllers zijn leuk, maar wat nou als het spel alleen maar onscreen buttons heeft of support? Ik kan je vertellen dat die controllers wel goed werken met emulators door ze zelf te mappen, maar i.c.m. native applicaties is dat vaak waardeloos.

Het is trouwens ook mogelijk om playstation 3 controllers te laten connecten met je telefoon (al is dat meer werk dan bij de xbox controller).

Ik kan mij nog herinneren dat ik een snes emulator op een xperia x1 had en die telefoon had een full size qwerty toetsenbord en dat werkte best goed en nu zijn er alleen nog maar full screen android telefoons verkrijgbaar :'(.
Een Ander spel uit zoeken ;-)

Het ging er op dat wat die jongens bouwen eigenlijk gewoon Apple tv voor Android is. iOS games ondersteunen duel screen allang.
Controllers op de iphone/iPad en game beeld op de tv.
TOTAAL niet want? 1 lag is gigantisch in game terms. dat is ook het nadeel van de chrome cast
en wat ze al zeggen je ogen staren naar het toestel omdat je de vingers niet op het scherm kan zien.
Lag valt ruze mee.
Dan zit er iets niet goed in je netwerk.

Speel regelmatig zo op mijn iPhone
ik vind het een hele leuke clip.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True