Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 129 reacties
Submitter: Rainbow

World of Warcraft heeft in de afgelopen drie maanden 800.000 abonnees verloren. Het aantal abonnees komt daarmee op 6,8 miljoen; het laagste aantal sinds halverwege 2006. Blizzard verkocht Diablo 3 en de expansion set Reaper of Souls 20 miljoen keer.

World Of Warcraft logoBlizzard maakte de statistieken bekend bij de presentatie van zijn kwartaalcijfers. Eind maart had WoW nog 7,6 miljoen abonnees; een jaar geleden waren dat er nog 7,7 miljoen. Op zijn hoogtepunt, begin 2011, had WoW twaalf miljoen betalende abonnees. Vooral in Aziatische landen verloor de game abonnees.

Blizzard verwacht dat het aantal spelers weer zal stijgen met de introductie van de nieuwe expansie Warlods of Draenor later dit jaar. Op dit moment hebben al 1,5 miljoen gamers een pre-order geplaatst voor de uitbreiding.

Diablo 3 en zijn expansion set Reaper of Souls zijn samen twintig miljoen keer verkocht, waarbij het gaat om zowel digitale als fysieke verkopen en de versies voor de pc en de consoles. Blizzard verwacht dat de verkopen nog verder zullen stijgen met de introductie van Reaper of Souls voor de consoles.

De winst van Activision Blizzard, zoals de uitgever heet sinds de fusie van beide games-uitgevers in 2007, daalde: van 324 miljoen dollar een jaar geleden naar 204 miljoen dollar in het afgelopen kwartaal. Dat komt neer op 152,6 miljoen euro. Opvallend is dat 73 procent van de omzet uit digitale verkopen kwam.

Diablo 3

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (129)

't Is grappig dat zoveel mensen hier beweren dat WoW zoveel makkelijker is geworden in de tijd... Toch zou ik dat zelf niet zeggen. De game is zeker wel toegankelijker geworden, maar het niveau van de uitdagingen in het spel worden ook steeds hoger.

We zitten inderdaad al bijna een jaar met dezelfde content, toch heeft momenteel nog maar 5% van de spelers die aan (hardcore) raiding doen heroic Garrosh neergehaald. En dat is een percentage dat word berekend door WoWProgress, die houd enkel rekening met spelers die iets gekilled hebben in de laatste raid tier. Geloof het of niet, maar een groot aantal spelers heeft nog niet eens in LFR (de onwijze dumbed-down versie van het normale/heroic raiden) iets neergehaald in de laatste raid tier. Het totaal aantal mensen ligt dus percentueel nog lager dan 5%.

En zelfs als het percentage voor de hele playerbase 5% zou zijn, dan hebben dus maar 340.000 van de 6.800.000 spelers het spel op PvE niveau uitgespeeld.

Dan hebben we nog niet gepraat over het niveau waarop de high-rank arena's en rated battlegrounds worden gespeeld, dat is gewoon niet te vergelijken met hoe het vroeger was.

De echte (top)end-game content is gewoon moeilijker geworden.

10 Jaar is gewoon lang, het spel gaat daar op een gegeven moment aan kapot gaan. Ik speel zelf al sinds vanilla, maar je merkt gewoon dat je op een moment komt dat de game gaat vervelen. Soms komt dat door een gebrek aan content, maar 10 jaar hetzelfde spel spelen en verwachten dat het blijft verassen is gewoon idioot.
Dat is misschien nog wel een ernstiger probleem - een slechte moeilijkheidscurve. Als 95% van de content te facerollen is, en 5% van de content is alleen weggelegd voor de absolute top, wat is er dan aan uitdaging in het midden ? Want dat is waar de grootste groep spelers per definitie zit. Kijk niet naar de extremen, daarvoor blijven de huidige spelers niet.
't Is misschien makkelijker om te kijken naar http://www.wowprogress.com/. Voor heroic Garrosh is het percentage 5%, maar op normal Garrosh zit het op 66%. Dat is niet echt moeilijk, maar toch is er nog 34% die er nog niet aan toe gekomen is om dat neer te leggen.
Het is ook niet echt vreemd dat er weer zo'n enorme crash met abonnees is. Ten eerste is het weer zo'n typische 'in between expansions' tijd zoals je ook tussen Wrath of the Lich King en Cataclysm zag. Daarnaast is Blizzard nu ook wel -heel erg- in het niet uitbrengen van content tussen expansions. De laatste content update is al bijna een jaar geleden. In de tussentijd is er dus bijna 0 nieuwe content uitgekomen. Oftewel, alle abonnees hebben in de tussentijd betaald voor een MMO in maintenance mode. Mensen nemen dit feit Blizzard vooral kwalijk aangezien men een jaar geleden had gezegd dat een dergelijke periode niet meer zou voorkomen. Helaas, het is de langste 0 nieuwe content tijd in de hele geschiedenis van WoW. Blizzard moet toch echt eens hieraan gaan werken: Oftewel, het zeggen en het dan vooral ook gaan -doen-.

Ten slotte begint WoW nu wel heel erg oud te worden. Gelukkig worden de character models ge-update maar ik hoop eerlijk gezegd dat men eens aan de formule gaat werken om het allemaal wat minder hot-key MMO te maken maar meer een soort hybride als Guild Wars 2. Maar dat laatste is mijn persoonlijke mening. :)

[Reactie gewijzigd door Harsh Critic op 6 augustus 2014 11:05]

Vooral het ontbreken van iets nieuws is wat voor veel spelers een gevoel geeft van "been there, done that". Waardoor spelers afhaken. Zodra er iets nieuws aankomt of aan gaat komen, komt een aantal altijd wel weer terug om voor te bereiden op het nieuwe of te genieten van het nieuwe.

Maar op een gegeven moment raak je verzadigd en lijkt alles wel op iets dat al eerder is geweest (is ook niet gek voor een spel dat al zolang actief wordt gespeeld).
Het is heel erg, maar mijn account loopt op dit moment alleen maar om elke dag cloth te maken, zodat ik de volgende expansion met de grootst mogelijke tassen begin :X

Ik heb ervoor gekozen om geen SoO heroic te doen (Door omstandigheden drie keer normal SoO opnieuw moeten beginnen, toen was ik het zat) Dus heel veel valt er ook niet meer te doen.

Ik zit inmiddels in de WoD beta en de wijzigingen bevallen mij prima, ik speel dus nog wel even door.
Opzich raar, want ten tijde dat ik nog speelde (WoW vanilla, 2004-2005) gebeurde dit nog volop. Als ik nu terug kijk op de patch notes destijds, dan had ik niets te klagen. Mooie tijden waren dat (als in: ik speel al een hele tijd niet meer, dus geen idee wat er nu allemaal is). :)
Mee eens, Vanilla was voor mij de leukste tijd ik heb er toen heeeeel wat uurtjes ingestoken, daarna werd het geleidelijk minder (ik zat bijna 6 jaar ziek thuis dus je moet wat he...) Tijdens TBC nog een break gehad en later toen er 'spellpower'? kwam ipv 50%spelldmg van je healing oid weer begonnen, geraid tot Ilidan? En door naar WotLK welke ik wel weer leuk en mooi vondt.

Toen Cataclysm uit kwam was het levelen leuker dan de dungeons/raids uiteindelijk gestopt toen ik al mijn Horde chars naar het toen 'max level' had gebracht en de helft van mijn Alliance chars guild viel langzaam uit elkaar groepen vinden duurde in het begin te lang... ik was meer aan het wachten/chatten ingame dan dat ik aan het spelen was.

Een paar maanden geleden kreeg ik D3+RoS en zag ik dat er een 7day MoP trial was, WoW geinstalleerd bleek dat mijn account geblokkeerd was... welke dus waarschijnlijk gehacked was nadat ik gestopt was... Aangezien het meer dan een jaar geleden was kon Blizzard mijn account met geen mogelijkheid meer restoren.. alles weg.. toen had ik het wel weer gehad en het hele zooitje er af gegooid..

Nee voor mij geen WoW meer, ik denk geen enkele MMO meer eerlijk gezegt... Weinig tijd en ben er misschien overheen gegroeid, TES:online viel ook tegen.
Blizzard lijkt bij alle games updates steeds langer uit te stellen zodat ze langer kunnen teren op de verkopen van de al uitgebrachte games. Zo hadden ze StarCraft II: HotS al eerder uit kunnen brengen en duurt het nu ook weer erg lang voor SC II: LoiV wordt uitgebracht (en hierna zal er vast weer 10 jaar niks gebeuren voordat ze aan SC III beginnen). Dit alles onder het mom dat ze nog niet tevreden zijn (ze zijn erg perfectionistisch, maar het is onderhand wel duidelijk dat ze ook bewust niet alle resources inzetten om de game op tijd af te krijgen).

[Reactie gewijzigd door Blizz op 6 augustus 2014 14:03]

WoW heeft zijn tijd gehad. het is niet meer de WoW waar ik van ben gaan houden toen het net gereleased was. 5 man dungeons die een sheep / sap combo nodig hadden en waar CC dus een element van het spel was.

als ik nu WoW hoor denk ik oh.. die mmorpg waar public 25 man content gecleared wordt door 15 man en de andere 10 tv zitten te kijken en hopen op loot zonder enige vorm van communicatie tussen spelers? nahh. i think ill pass.

p.s. bedankt carbine! Wildstar geeft met dit gevoel weer 100% terug!

[Reactie gewijzigd door Flghter1982 op 6 augustus 2014 13:01]

Dan speel(de) je WoW op een te laag niveau. CC is nog steeds een belangrijk element in het spel (misschien zelfs in PVP wel te belangrijk), maar ook in bijv. 5 man Challenge modes zal je zeker hard CC nodig hebben in je eerste gold runs (het kan zonder hard CC als je voor record tijden wil gaan, maar dan moet je wel iedere pull kennen en exact weten wat te interrupten en wanneer te stunnen e.d.). Een paar Challenge mode record houders zaten in mijn guild en 200+ tries voor een record tijd zijn geen uitzondering.

En tja, LFR, daar zit inderdaad geen serieuze gameplay in, echter als je de vorige tiers op niveau afgesloten hebt, dan hoef je ook geen LFR te doen in de nieuwe tier. Ik vind LFR persoonlijk ook niets, maar voor de spelers die niet kunnen raiden in een raidguild is het imho wel een leuke feature om de verhaallijnen af te maken. Maar ik kan inderdaad ook niet zeggen dat ik LFR ooit met plezier gedaan heb, gelukkig zitten er nog een paar raid niveau's boven waar je met AFKérs en slackers niet ver komt.
Het kan niet ontkent worden dat WoW vooral gericht is op de "lowest common denominator". Als de grootste megool WoW kan spelen, dan kunnen alle andere speler dat ook.

Normal-mode raiden van SoO vereist enige kennis en kunde.
Heroic-mode raiden van SoO vereist dat je vrij goed bent.

Alle andere elemenenten in WoW vereisen slechts tijd. En weinig kennis, weinig skill. Je hoeft zelfs geen Engels te kunnen lezen om toch tot 90 te kunnen levelen. Questen en levelen is supermakkelijk. Kost weinig tijd. Heirlooms maken het helemaal gemakkelijk. Zelfs de beste pvp-gear kost enkel tijd. Alleen als je voor een hoge pvp-arena-rating gaat, dan moet je enige skill hebben. Maar eerst en vooral gear. Professies zijn makkelijk. Er is betaalde naar-90 service. Dungeons, scenarios en heroics zijn makkelijker dan je schoenen strikken. Alles is super-makkelijk. Maar dan echt ook alles. Behalve heroic raiding.

Als je dat niet ziet, dan heb je tauren-uitwerpselen in je ogen.
Helemaal gelijk dat alles tot 90 makkelijk is.
Maar op max level heb je meer dan genoeg uitdagingen hoor, als je dat niet ziet dan heb je ook tauren-uitwerpselen in je ogen.

Jij benoemt alleen de makkelijke zaken, terwijl je met Proving Grounds en Brawler's Guild en zeer zeker Challenge Mode allemaal klein schalig maar zeker zeer uitdagende dingen kan doen.

Solo oude bosses doen is voor mij bijvoorbeeld een leuke ( en uitdagende ) hobby.

En wat dacht je van PvP? Dat is verre van makkelijk om mee in de top te komen.

[Reactie gewijzigd door sjaak88 op 6 augustus 2014 17:03]

Goed, Proving Grounds en Brawler's Guild en Challenge Mode zijn inderdaad moeilijker. Was ik vergeten. Helaas is Blizzard het ook vergeten, want de beloningen zijn nooit meer aangepast. En de zijn niet gebalanced naar klasse. (Voorbeeld: Proving Grounds zijn een makkie voor warlocks, maar moeilijker voor rogues).

Challenge modes gaan over snelheid. En snelheid is niet hetzelfde als moeilijkheidsgraad. Ik hou niet van snelheid. Het is een van de redenen dat ik de huidige heroics echt verschrikkelijk vind. Geef mij maar de oude Black Rock Depths, waar je 2 tot 4 uur of langer bezig was om het een of ander te doen. Ik wil avontuur, ontdekking, gevaar. Geen autoracen op de snelweg met een bulldozer.
Ik kan je even niet volgens in de beloningen, welke zijn er niet aangepast? Brawlers guild geeft je een stuk of 11 unieke shirts, een title en een mount, Proving grounds een tltle en CM's een Title, mount en transmog set. Ik zie even niet wat daar aan te passen is.

Misschien bedoel dat je de Brawler guild bosses niet aangepast zijn, dat is inderdaad jammer. Want nu in SoO gear is het een stuk minder lastig dan dat het was in Hof/ToES of later ToT gear. Voor challenges en Proving grounds telt dit echter niet daar in die setting je gear gescaled wordt naar 463 ilvl, waardoor betere gear maar beperkt werkt (enkel meer gemslots helpen, items uit de legendary quest en setbonusses werken niet).

De snelheid is juist wel wat challenge modes lastig maakt, BRD was vroeger ook niet lastig wanneer je eenmaal de weg kende, enkel verdomd lang, maar dat maakt het nog niet moeilijk.

[Reactie gewijzigd door Dennism op 7 augustus 2014 01:59]

Sorry, ik dacht dat je een surprise-bag met een ilvl-518 item kreeg van CMs. Maar dat is de reward van de weekly heroic scenario. Mijn fout.

Niks in WoW is lastig, wanneer je eenmaal weet hoe en wat. Inderdaad. Maar ik vond het leuker om door BRD te zwerven, dan om bij iedere dungeon in CM precies te weten wanneer je je invis potion moet nemen, of welke groep trash je kunt omzeilen. Ik hou van rustig, voorzichtig, precies. Niet van snel snel snel. Zeker niet meer sinds "go go go" het mantra van de LFD-heroic runs met vreemden is geworden.
Vlak voor deze cijfers waren uitgebracht had blizzard mails gestuurd naar iedereen die niet meer gesubscribed was, met een aanbod voor 7 dagen gratis speeltijd.

Gegarandeerd dat deze ook mee worden gerekend als active subs. Ongeacht verbaast het me niet. Sinds het team achter vanilla, BC en WOTLK (tot ulduar) weg is gegaan is de kwaliteit sterk achteruit gegaan.

Ongeacht lijkt blizzard wel een stevige stap de goeie richting in te gaan met WoD, die er veelbelovend uit ziet. Ik blijf er wel bij dat het MoP thema een volledig verkeerde keuze was voor een expansion.
Ongetwijfeld. Echter moet je ook rekening houden met de periode waar we nu inzitten, die weer een te negatief beeld van de cijfers kan geven. Iedereen zit namelijk al een tijd te wachten op WoD expansion, en velen zijn tijdens het wachten ook gewoon niet langer gesubscribed.

Ik denk dat er zodra de expansion is aangekondigd (datum) en dichterbij komt weer een aardige stijging inzit.
Ik heb zelf toevallig gister mijn account un-frozen :D.
Even wat toons naar 90 brengen in voorbereiding op WoD. Gaan we gelijk wat oude WotLK en mss Cata raids clearen for lulz en 'good ol times'.

We kijken met onze vriendengroep in ieder geval enorm uit naar WoD en zijn daarom nu met een groepje van 6 allemaal weer begonnen met spelen.

MoP was echt een aanfluiting om van te huilen. En met een heleboel changes die ondertussen gebeurd zijn ben ik het ook totaal niet mee eens (de game is echt keihard dumbed down skill en talent-wise).
Ik speel de beta atm, en de game wordt wel heel cool, maar veel skills gaan weg reforgen weg hit en expertise gaat weg.

Het wordt een Diablo mmo.
Klinkt als nog een stap richting een dumbed-down WoW. Jammer.
Het uitgebreide Theorycraften was juist een van de dingen wat ik erg leuk vond aan WoW. En het experimenteren met de uitbereide talent-tree's (toch die ene talent pakken en die rotation iets anders doen om net 1k meer DPs te krijgen).

Dat mis ik nu erg in MoP :(
Theorycraften is in princiepe al weg sinds Wrath (denk ik, kan ook TBC geweest zijn). Dit heeft ook niets met Dumbed-down te maken. In Vanilla en TBC kon je goed het verschil zien tussen een speler die goed was met Simcraft en o.a. Excel werd dit verschil later bijna nihil omdat voor iedere class de beste builds/gear/gemming en later reforges voorgekauwd op Internet stonden, er zat ook totaal geen variatie in de oude talent tries, 1 spec was de cookie cutter en dat was het.

Waar ik in TBC in totaal 3-4x een respec gedaan heb op mijn Lock (Affliction bij voldoende gear > Destro Sack en bij de wrath pre patch heb ik 2 builds getest), spec ik nu met de nieuwe talents in MoP iedere raid verschillende keren een ander talent omdat dat talent in die situatie beter is. Nog steeds een vorm van Cookie cutter speccen, maar al een stuk meer dynamisch dan in het oude systeem.

Hit en Exp zijn juist stats waar totaal geen flexibiliteit in zit. Je moest exact xx% hebben anders verloor je DPS en ieder stat punt boven xx% doet niets omdat beide stats een hardcap hebben. Al met al 2 stats die niets doen voor de gameplay behalve gearen lastiger te maken.

Vergeet ook niet dat er 3 nieuwe stats bijkomen op gear, die theoretisch wel verschil gaan maken in theorycrafting, maar uiteindelijk zullen deze ook weer voorgekauwd op de diverse sites komen te staan.
Dumbed down? Ik denk niet dat je een briljant speler hoeft te zijn om hit en expertise te cappen. Wat de talents betreft: er waren er niet veel die zelf een talenttree in elkaar zetten. De builds waren simpelweg afgekeken van icy-veins of Wowhead, waar de optimale build weergegeven stond.
Het enige wat ik kan zien als dumbing down is het te makkelijk verkrijgen van epics. Ik denk ook dat dit een reden is waarom oude raids veel moelijker leken. Je had geen full epic set, voordat je überhaupt voor de eerste keer een raid instapte. Nu..... heel ander verhaal.
Wat betreft het gebruiken van default (cookie-cutter) builds die online staan en niet zelf experimenteren: Dat mag voor een gemiddelde speler misschien gelden. In onze guild was het niet meer dan normaal om te experimenteren (wotlk pre-icc).

Ik herinner me nog goed, de eindeloze discussie tussen MM en Surv hunter builds. MM was toentertijd volgens 1001 'pro-sites' de beste DPS spec. En toch out-DPSde ik mening MM hunter met vergelijkbare gear in mijn Surv build.

Het enige wat ik momenteel (verder vanuit een hunter perspective) een leuke verandering vindt is de pet diversiteit. Je kunt nu als hunter in bijna alle belangrijke buffs voorzien door het juiste pet mee te nemen.
Maar de rotations en uitgebreidheid van spells is nog verder achteruit gegaan (en het was al 'easy' als hunter zijnde)
Ze hebben de blue's van vroeger ook een paars kleurtje gegeven om beginnend spelers niet direct een minderwaardigheidscomplex te geven.
Ja want meer knoppen is zo intelligent. Niet iedereen is een Aziaat die 35 keybinds feilloos weet te gebruiken. Ik hecht zelf meer waarden aan gameplay elementen als tactiek, inschatten van tegenstander, overzicht houden vooruit plannen ect. Meer knoppen is niet hardcore.

[Reactie gewijzigd door echtwaarisdatzo op 6 augustus 2014 22:41]

Heeft niks met meer knoppen of hardcore te maken. Ooit van macro's gehoord? De gemiddelde gamer heeft 3 a 5 knoppen op zijn muis, iedere knop kan op één skill dmv macro's een andere spell casten.
Hetzelfde geldt voor ALT-, CTRL-, SHIFT-combinaties.

Ik heb nooit spelers die van Vanilla tot en met WotLK gespeeld hebben horen klagen dat er 'teveel' knoppen, spells of talents waren.
Wat ik wel hoor is dat bijna iedereen die ik via WoW ken het jammer of zelfs tot vervelendst toe vindt dat alles zo ingekort en beperkt wordt.

Ik snap dat Blizz nieuwe spelers erbij wilt hebben en het aantrekkelijker wilt maken voor nieuwe spelers die het spel niet kennen. Maar als je 100 'nieuwe' spelers binnen krijgt die van een 'simpeler' WoW houden en je daarvoor 150 spelers die je al jaren steunen verliest ben je gewoon verkeerd bezig.

WoW heeft een alsmaar dalende lijn in active playerbase meegemaakt sinds Cata. En goh, sinds Cata is het spel aan de spelers-kant alsmaar 'simpeler' aan het worden.

[Reactie gewijzigd door Darkfreak op 7 augustus 2014 09:32]

Er zijn genoeg spelers die het verwelkomen. Blizzard wil af van het world of macrocraft. De game mechanics blijven hetzelfde toch.
Nu kun je straks overal aan de slag. Geen addons, macros, keybinds meer nodig.
En ja ik speel met macro's, anders is t niet te doen in arena.
Daarom is het een beta kijken of iets goed of slecht uitpakt
Dan heb ik die mailing gemist zeker? Mijn rogue staat inmiddels al ruim 11 maanden te idlen op lvl 88 in pandaland, enige char en toch kon pandaria me niet lang genoeg boeien om zelfs maar naar lvl 90 te gaan.

Inmiddels zijn mijn guildmates uit elkaar gedispersed over verschillende realms dus das ook weg, er zijn er een hoop gestopt en degene die nog een abbo hebben hoor ik alleen maar klagen dat het verveelt en gemaakt is voor 4+ zo simpel dat het is geworden op wat bossfights na
Ik geloof dat je 12 maanden geen abonnement moet hebben om in aanmerking te komen voor een10-day free trial. Dus nog een maandje geduld ! Je hoeft niet te wachten op een email. Gewoon na 12 maanden even naar de account-page op de eu.battle.net website te gaan. Er zal ergens een optie zijn om je 10 gratis dagen uit te proberen. En 12 maanden later kun je dat weer doen.
Geloof me, ik zit er niet meer zo om te springen. Ik heb het PTR gestart nog eens in de kraamtijd van mijn vriendin, maar was er eigenlijk met 15 minuten weer op uitgekeken. Wilde eigenlijk een SoR pakken van een vriend van mij, maar ergens in Lich king tijd had ik er al een keer 1 gehad en Blizz wil ook meer centjes dus een 2de SoR mocht niet :(
7 Dagen subs tellen niet mee, alleen betalende accounts doen dat, daarnaast is dit de subscriber call van Q2 (April, Mei, Juni). Een actie die vlak voor deze shareholder call zal dus sowieso geen invloed gehad hebben op deze call.

Mij verbaast het trouwens ook niet, ieder jaar zie je vanaf +- mei mensen breaks nemen (examens, zomervakantie) en nu is het doordat MoP "klaar" is natuurlijk een extra dip.

Dat de kwaliteit omlaag is gegaan ben ik trouwens volledig niet met je eens. Al met al vind ik MoP van een veel hoger niveau dan Cataclysm en misschien zelfs wel Wrath. Ulduar en ICC waren misschien iconisch in Wrath en erg goede content. Maar over het algemeen zijn de Raids in MoP van een hoger niveau dan in Cata en MoP en ze zijn zeker niet makkelijker. Verder is content als challenge modes, brawlers guild, de 2 quest eilanden, pet battles voor de liefhebbers ook een stuk leuker dan de content die we bijv. in Cata gekregen hebben.

Vanilla en TBC vind ik lastiger vergelijken omdat de game toen heel anders gespeeld werd en je ook niet de extra moeilijkheidsgraden had in bijvoorbeeld de raids.
7 Dagen subs tellen niet mee, alleen betalende accounts doen dat,
Wie zegt dat, waar staat dat ?

Al sinds WoW in Azie is uitgebracht (2006 ? 2007 ?) worden de getallen van Azie, Europa en Amerika gepresenteerd als een getal. Terwijl de subscripties in Azie compleet anders zijn. Dat is express. Blizzard is verplicht, als beurgenoteerd bedrijf, om zijn cijfers te publiceren. Echter, er staat nergens welke cijfers dat precies zijn. Daarom zal Blizzard, net als ieder ander beurgenoteerd bedrijf, zijn cijfers zo presenteren dat ze er het rooskleurigst uitzien. Ook al betekenen ze misschien niet wat je denkt dat ze betekenen.

Wat ik zie is: tientallen en tientallen europese servers met hele lage spelers-aantallen. En constante server-mergers. En nog steeds weinig spelers in Shrine of the Two Moons. Minder dan ik in WLK, TBC of Vanilla zag in Orgrimmar. Het is duidelijk dat er veel en veel minder gespeeld wordt.

De werkelijke getallen zullen we nooit weten. Die beschouwt Blizzard als staatsgeheim. Ook de aandeelhouders zullen ze nooit te horen krijgen.

Zolang de winst maar omhoog gaat !
Lang leve server-transfers en glitterende ponies !
Dit is al zo vaak voorbij gekomen in talloze discussies over deze shareholder calls. Blizzard ziet iedere klant die in een periode besproken in een shareholder call betaald heeft voor gametime (in welke vorm dan ook, daar Azië inderdaad op een andere manier werkt dan in EU/US) als subscriber. Ik kan het artikel zo niet terug vinden, maar o.a. mmo-champion en Wow-insider hebben hier in verleden een aantal artikelen aan besteed.

Verder heb je trouwens helemaal gelijk dat de nummers lang niet alles vertellen. Iemands sub die op 1 april 00:01 zou aflopen, die zal in deze call zijn meegenomen, net als iemand die om 30 juni 23:59 zijn sub weer geactiveerd heeft, net als de "subs" in Azië die per uur betalen en misschien maar een paar uur gekocht hebben, en dan heb je ook nog spelers die wel betalen maar amper inloggen tot WoD.

Dat het een stuk rustiger is klopt ook zeker. Er is gewoon minder te doen voor veel spelers doordat de SoO patch al 10 maand draait. Tel daarbij op dat het een zeer mooie zomer is, een (klein) deel van de gestopte spelers ESO/Wildstar speelt tot WoD komt, er een aantal mensen (iig die ik ken) op dit moment alleen WoD beta spelen en het is volkomen logisch dat het op dit moment op veel servers erg rustig is.
Als ik mij niet vergis, dan wordt onder active subs alleen verstaan mensen die minstens een maand betaald hebben.

Dus de gratis speeldagen zouden hier niet onder mogen vallen. (Tenzij ze het nu ineens hebben veranderd).
De gepubliceerde cijfers van ActivisionBlizzard gaan over kwartaal Q2 2014. Deze loopt van 1 april tot en met 30 juni 2014. Juli en augustus zijn deel van Q3.

Het is niet heel eenvoudig jaar/kwartaalcijfers samen te stellen, zeker niet voor beursgenoteerde ondernemingen. En al helemaal niet voor Amerikaanse bedrijven - de Amerikaanse toezichthouder SEC is nogal streng. Daarom is het niet mogelijk cijfers direct na het einde van een kwartaal te publiceren, al was het alleen omdat een beëdigd accountant de gehele cijferstapel moet doorspitten, en goedkeuren.
Dat er mensen na verloop van tijd afhaken is niet vreemd: Mensen zijn ouder geworden... Als je 14 was toen je begon met WoW met je nu 22, het kan dan zijn dat je werk is veranderd, of dat je bent gaan werken, je hebt een vriendin gekregen of vrouw en kind, je motorrrijbewijs gehaald en je speelt nu buiten. Talloze dingen gebeuren in die 8 jaar. Ik zie iemand nu ook niet echt snel beginnen met dit spel, er zijn immers talloze nieuwere andere spellen, ook in dit genre.

Wat de winst betreft zet ik nog een kanttekening: De 73% inkomsten uit de digitale bronnen hebben natuurlijk een veel hogere winstmarge dan die uit de fysieke bronnen. Er is immers geen retailer en distributie, noch een drukkerij voor de covers/handleiding.
Ik verwacht dat ondanks de nieuwe uitbreiding je toch een terug lopende trend zal blijven zien. Maar zo gek is dat natuurlijk ook niet. Het spel gaat al heel lang mee. De engine is inmiddels ook wel een beetje veroudert. En de gameplay is nog wel wat verandert maar in de basis is hij hetzelfde. Op een gegeven moment zijn mensen ook een keer aan iets nieuws toe.

Ik vind het knap dat er nog zo veel mensen spelen in een tijd van Free to Play games. Voor WOW moet je en betalen voor de uitbreidingen welke toch snel 30-50 euro kosten afhankelijk van hoe snel je ze na launch koopt. En dan ook nog eens een bedrag per maand (in het verleden iets van 15-17 euro)

In vergelijking met diabo betaal je een keer en kun je onbeperkt spelen.

Begrijp me niet verkeerd. Ik heb ook 2 jaar lang genoten van WoW. Maar ik ben de interesse zelf verloren tijdens TBC. WOTLK heb ik nog wel even gedaan maar heb nooit max level gehaald. Ik vond zelf Vanilla wow het leukste.
Je geeft als punt aan 'gameplay verandert maar basis is hetzelfde' en dat 'mensen aan iets nieuws toe zijn' voor de dalende playerbase.
Vervolgens geef je een vergelijking met Diablo aan, een game die een en al grind-and-repeat is?

Diablo heeft nou vele malen minder afwisseling en dynamiek dan WoW in welke staat dan ook :|
Ja dat ben ik allemaal met je eens. Ik heb ook minder uren in Diablo 3 zitten dan in WoW. Maar al met al gezien de kosten is WoW nog steeds erg duur.

Zeker vergelen met LoL of bv SC2. Vooral in SC2 heb ik veel uren geklockt voor een fixed price game. Net als Warcraft III.

Maar om het helemaal te relativeren. Andere hobby's zoals bv Auto racen of Airsoft is velen malen duurder dan jaar in jaar uit WoW spelen. Dus het is allemaal relatief.

Persoonlijk vind ik de Grind and repeat van D3 leuker dan dat in WoW op dit moment.
40 man raids vond ik wel erg leuk. Maar dat bestaat niet meer. Er zijn gewoon een aantal dingen verandert die het voor mij minder leuk gemaakt hebben. Op dit moment vind ik D3 leuker.

Maar ik ga binnenkort wel weer een keer WoW proberen (scroll of resurection) Ik ga er niet voor betalen ook geen nieuwe uitbreidingen kopen. Maar het idee is om met nog 2 andere gewoon een level 1 te beginnen. High level game play heb ik nog wel een keer geprobeerd maar dat vond ik niets. Solo spelen is ook niet leuk. Met een groepje spelen heb ik altijd leuker gevonden ook in D3 (ik speel D3 ook 98% multiplayer). Dus ga eens kijken of ik WoW nog leuk genoeg kan vinden om het op die manier weer een tijdje te gaan spelen. Misschien koop ik dan wel 1 maand gametime of zo.
Klopt inderdaad. Ook zie je steeds meer F2P games opduiken met gewoon een goede ingame store.

Zie:

Rift
Warframe
League of Legends

en zo zijn er wel meer :)
Het ligt er denk ik aan wat je verouderd vind, de engine gaat al jaren mee, maar is ondertussen zo verbouwd dat deze weinig meer lijkt op bijv. de engine zoals deze in vanilla was, en voor WoD lijkt er weer een betere versie te komen.

F2P MMO's trekken mij (en veel spelers waarmee ik speel) totaal niet. Vooral de end-game waarvoor ik voornamelijk WoW speel is in geen enkele F2P MMO die ik gespeeld heb op het niveau van WoW. Ik denk dat dit voor veel spelers een afknapper is in F2P MMO's, tenzij je geen intresse hebt in end-game.

Qua kosten zit je ook vrij hoog, ieder Expansion pack was op release dag met een beetje zoeken te vinden voor 30-35 euro, MoP zelfs voor 27,99 en qua maandelijkse kosten heb ik nooit meer betaald van 13 euro per maand (begin vanilla met time cards, 26 euro voor 2 maand), als je voor meerdere maanden ineens besteld kan je zelfs voor ik 10,99 per maand spelen.
slim inkopen van game time scheelt inderdaad veel. Ik betaalde volgens mij wel iets meer voor de uitbreidingen. maar 40 zou goed kunnen kloppen. Al met al is het wel aanzienlijk meer dan Free 2 Play of fixed prices games. Maar goed als je daar veel plezier aan beleeft is dat ook niet erg.

Mij trok het in ieder geval niet meer zo omdat het zo goed als hetzelfde was al toen ik begon met spelen. Alleen dan toch net wat minder leuk omdat ik de nieuwe aanpassingen niet goed kan waarderen. Maar ik kan me voorstellen dat voor de meeste mensen WoW leuker is geworden na Vanilla. (het niet kunnen vinden van raid groups enz. Ik had daar zelf geen last van)
Vreemd dat er nog niemand WildStar heeft aangehaald.
MMORPG, gemaakt door o.a. ex-Blizzard medewerkers en qua stijl zeer gelijkend op WOW.
Daar zijn ze sowieso wel wat spelers aan kwijt gespeeld :+
Klopt, ik speel WoW ook (met ingelaste pauzes) sinds de beta, maar moet zeggen dat sinds ik Wildstar in huis heb gehaald toch redelijk wat meer tijd daar in heb gestoken. Zeer vermakelijke game en eigenlijk de eerste MMO die me weer een beetje hetzelfde gevoel geeft als WoW deed in zijn beginjaren.

Ondanks dat kijk ik nog wel erg uit naar WoD, denk dat als die uit komt de cijfers ook wel weer omhoog gaan. Daarnaast nog steeds zeer indrukwekkende cijfers voor een spel dat al zo lang mee gaat.
Wilstar het zelfde als WoW qua stijl? Totaal niet . In mijn ervaring is Wildstar een leuk idee, maar niet meer dan dat. Het is ontzettend chaotisch, de besturing is niet prettig (met die rare dingen op de grond dus), en de art is zò afwijkend (niet negatief of positief bedoeld) dat veel mensen snel hun interesse in dit spel verliezen. Ik had in mijn sociale kring toch zeker 10-15 man die Wildstar speelde, en er is er nog welgeteld 1 over, vanwege de redenen die ik net genoemd heb. Het is geen slecht spel, zeker niet, maar ik denk dat een groot deel van de WoW spelers toch bij WoW blijven, en de Wildstar spelers bij Wildstar. de 2 games zijn in mijn ogen totaal niet compatibel.
Ik denk dat het aantal spelers heel erg tegenvalt. Mijn WoW guild had Wildstar in de beta al afgetest, waarbij bleek dat Wildstar eigenlijk alleen iets bood voor ons Raidteam en niet voor onze casual spelers en de PVPers waren ook niet bijster onder de indruk van Wildstar PVP. (wij zijn een guild met veel WoW veteranen, die graag samen spelen, maar wel met verschillende invulling, de een speelt alleen casual met alts, we hebben een heroic raidteam, ons PVP squad is het hoogste geranked in RBG van de realm, veel diversiteit dus).

Een 10tal spelers die ik ken hebben Wildstar wel gekocht, en ik zou wanneer ze het leuk vonden de zomer vakantie met een aantal van hun gaan spelen, echter van deze mensen speelt er welgeteld nog 1 aktief Wildstar. De rest is afgehaakt om verschillende redenen, maar de grootste is wel dat de servers leegs zijn, hun guilds massaal uit elkaar gevallen zijn en end-game alleen te bereiken is in een paar selectieve guilds.

Nu zegt bijna niemand van hun dat het een slechte game is, veel zijn/waren zelfs erg positief over de gameplay an sich. Echter hebben ze eigenlijk ook allemaal het gevoel dat Wildstar te vroeg en op een verkeerde manier gereleased is waardoor Carbine de hype en het momentum dat de game in de beta had niet kan vast houden en dat wanneer Carbine niet snel iets doet de Wildstar zal doodbloeden als Carbine blijft volhouden aan de "hardcore" mentaliteit van Wildstar.
Ja..want Wildstar loopt ook zo enorm goed!

...Alle servers in de EU staan op low population en iedereen die ik ken die Wildstar heeft gespeeld is inmiddels al weer gestopt. De forums van Carbine lopen over met klachten dat servers leeg zijn en balance issues.
Lees de topic van Wildstar eens door.
Het is vermakelijk inderdaad maar ze moeten snel het één en ander aanpassen want de servers lopen nu al weer snel leeg.

Wat WoW betreft toch mooi om te zien dat er toch nog zoveel spelers zijn en dit al jaren lang volhoud ondanks dat het aantal terug loopt.
Ik hoop als er ooit een vervolg van Bliz komt deze net zo goed zal zijn ;).
Gezien de leeftijd van het spel en de staat van de MMO markt (waarbij vele games met abonnementsvormen het moeilijk hebben zelfs maar uit de startblokken te komen). Vind ik dat ze nog verbazingwekkend veel abonnees hebben.
Ergens in 2009 is een omslag gekomen.

Alles moest makkelijker.
Alles moest bereikbaar zijn voor iedereen.
Alles moest minder inzet en tijd vereisen.

De focus ligt nu op mensen die *geen* WoW spelen. Omdat dat potentiele nieuwe klanten zijn. De mensen die al wel WoW spelen (de betalende klanten) zijn niet meer belangrijk. Die betalen toch al. Marketing logica. Er moesten kosten worden bespaard. Vooral in development van nieuwe content. Cataclysm was het eerste resultaat (de allerallerslechtste expansie ooit).

Allemaal maatregelen om de korte-termijn winst te vergroten.
Maar niemand die keek naar het lange-termijn resultaat.
WoW had een ongelofelijke naam, reputatie en marktwaarde.
Daar is nu het grootste deel van weg.
Gecannibaliseerd door upper-management met korte-termijn denken.
WoW had zo veel beter kunnen zijn.
Na vanilla ben ik hoofdzakelijk afgehaakt. Op het moment dat je niet actief bent binnen een guild in WoW, gaan de haken er vanzelf uit. Het moeilijke, onbereikbare wow dat veel inzet vereiste ging ook bijna op een part-time baan lijken. Waarbij het leeuwendeel van de nieuwe content dat gemaakt is slechts door een handvol spelers/ hardcore raiding guilds bereikbaar was.

Zat je in zo'n guild, dan zat je qua uitdaging inderdaad goed. Hoewel ik me ook de luttele uren grinding kan herinneren op voorbereiding voor die ellenlange raids. Ik moet wel toegeven dat ik hierbij hoofdzakelijk over Vanilla kan praten omdat ik bij TBC ben gestopt toen ik een tijdje 70 was en hier nooit echt aan het raiden ben gegaan (ook niet met lich of cata, slechts levelen).

De keuze om het wat makkelijker/bereikbaarder te maken met minder inzet en tijd, lijkt me in dat opzicht dus geen slecht idee en getuigd juist van lange termijn visie. Niet één die met jouw visie overeenkomt, maar korte-termijn canibalisering kan ik er niet achter vinden. Dat zou het juist zijn als het nog langer zou gaan duren om iets te kunnen bereiken in WoW, ook als de content er niet echt voor is.

Daarnaast kun je een MMO die na 10 jaar nog bijna 7 miljoen spelers heeft ook niet direct afschilderen als iets wat kapot is gemaakt door korte-termijn winst te willen vergroten. Misschien is de rek er nu gewoon een keer uit. En het kan ongetwijfeld beter zijn, de vraag is of het realistisch is dat het beter kan zijn op de fundamenten die 10 jaar geleden zijn gelegd. Dit zou beter te doen zijn met een echte WoW2.
Raiden in vanilla was tegelijkertijd fantastisch, en de hel. Ik denk dat een hoop raiders van toen er gemengde gevoelens over hebben. Raiding is sindsdien er flink op vooruitgegaan. Leukere gevechten. Maar veel toegankelijker. Niet makkelijker, maar toegankelijker.

LFR, Flex, Normal en Heroic. Voor elk wat wils.
10 man of 25 man. Dezelfde loot. Je hebt de keuze.
Meer flexibel qua classes. Geen enkele class heeft iets unieks meer. Alle tank classes kunnen tanken.
Niet te veel consumables meer nodig. Drie/vier flasks, en een paar dozijn potions. Goedkoop.
Je bent niet meer gelocked in een instance-id. Je kunt vandaag de eerste wing met groep A doen, en morgen de tweede wing met groep B.
Veel meer loot. Geen 2 items per boss voor 40 man. Maar 2 voor 10, of 6 voor 25.
Misrolled, misclicked, foutje, spijt ? Je kunt loot 2 uur lang ruilen met je mede-raiders.

Dat is raiden nu. Dat was ontoegankelijk voor velen. En is nu veel beter. Vooruitgang.

Maar de rest van het spel ?
Doodgaan tijdens het levelen zal je nooit meer overkomen. Of je moet per ongeluk van een berg flikkeren.
Nergens meer elites in de buitenwereld.
Nergens meer groep-quests in de buitenwereld.
Nooit meer zoeken naar iets voor een quest, alles staat op je map en minimap.
Nooit meer zoeken naar een volgende quest. Quest hubs on rails.
Noem maar op. Alles is ge-streamlined.

Vroeger was Azeroth een fantasie-wereld waar je avonturen beleefde en nieuwe landen ontdekte.
Nu is WoW gewoon een spelletje.

[Reactie gewijzigd door gryz op 7 augustus 2014 01:15]

Klinkt dan inderdaad alsof alle charme van het ontdekken er uit gepolijst is.
Persoonlijk vondt ik de groupfinder nog altijd de grootste achteruitgang. Hoewel ideaal om snel een groep te vinden voor een dungeon (zeker die minder in trek zijn/ met levellen), maar het breekt een beetje de sociale samenhang op een server. Voorheen kende je iedereen, of in ieder geval het guild. Hoewel frustrerender om een dungeonrun te beginnen, de community bleef er sterker om.
Verkopen van D3 zal volgend jaar weer omhoog gaan met de release van de nieuwe expansion Sword of Wisdom.
Het is altijd een golfbeweging. Zodra er iets nieuws is stijgt het aantal en als de nieuwigheid er vanaf is zakt het weer wat in.
Die aankondiging is fake volgens Blizzard.
Ik blijf het ongelofelijke aantallen vinden voor een meer dan 10 jaar oude game.
Je kunt het natuurlijk niet echt een 10 jaar oude game noemen. World of Warcraft is in de tussentijd zo veranderd dat er weinig elementen van het origineel terug te vinden zijn in het heden.
Was de game nog zoals het 10 jaar geleden was, dan hadden er waarschijnlijk niet veel spelers meer geweest. Vernieuwen is onvermijdelijk. Content toevoegen is onvermijdelijk. Dat de game dan uitgroeit naar iets anders dan wat het aanvankelijk was is ook onvermijdelijk, wil je gamers tevreden houden. Het geheel blijft WoW, of het nu geëvolueerd is of niet.
of je speelt op private servers zoals molten-wow. daar kun je zowel Wotlk-Cata-Panda servers vinden..
Een kritische noot is wellicht ook, realistisch gezien, dat men in bijna elk land wel in een economische malaise verkeerd. Dan is die maandelijkse abo wellicht voor mensen toch teveel gevraagd. Pleur dat maar eens naar beneden. Of gewoon als test een half jaar lang 7,99 p/m. Zou dat ook niet een beetje een opleving kunnen creëren?
Dat lijkt me niet. Verschillende grote en kleine markten (Duitsland, Japan, België, grote delen van de VS, Canada, Australië,...) hebben eigenlijk geen malaise gekend.

En belangrijker: in door de crisis hard getroffen gebieden bleek thuisentertainment zoals gaming en film het opvallend goed te doen. Ten eerste omdat mensen plots veel tijd hadden (ze werden gedwongen halftijds te werken, of werden gewoon ontslagen), maar ook en vooral omdat mensen vooral bespaarden op dure uitjes naar de kroeg, het theater en dat soort dingen. MMO's bieden goede value for money als je doel is om voor weinig geld tijd te doden.
WoW spelen is zo'n beetje de goedkoopste hobby die je hebben kunt.
Als je tenminste een redelijke PC hebt, die niet stuk gaat.

13 Euro per maand. Voor 20 tot 200 uur speelplezier per maand.

Probeer dat maar eens in de kroeg.
Dan moet je wel hele fantastische borsten hebben om het 20 uur in de kroeg vol te houden voor 13 euro.

Voor 13 euro koop je nog niet eens sportsokken om te voetballen of hardlopen of whatever.
Jij gaat er vanuit of iedereen die 13 Euro heeft. Dat is wat ik bedoel :) Die vlieger gaat gewoon niet meer voor iedereen op.
Bijstand voor een alleenstaande in Nederland is 680 euro. Da's niet veel. En je hebt waarschijnlijk veel vaste lasten. Maar voor 13 euro heb je wel vermaak voor een heleboel uren per maand. Ik denk niet dat je dat ergens anders vind voor die prijs. Tenzij je thuis zit en niks doet.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True