Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 133 reacties
Submitter: thunderlight

De vijfde uitbreiding in de WoW-franchise, World of Warcraft: Warlords of Draenor geheten, zal op 13 november uitkomen. Dat heeft Blizzard op de Gamescom-beurs bekendgemaakt. Met de release hoopt Blizzard de daling van het aantal WoW-spelers te keren.

Warlords of Draenor speelt in de wereld Draenor. WoW-spelers kunnen een garrisson ofwel een fort bouwen waarna computergestuurde karakters grondstoffen of items kunnen gaan verzamelen. In de nieuwe uitbreiding kan een maximale level van 100 worden behaald. Tevens kunnen nieuwe spelers al starten met een karakter dat beschikt over level 90.

Blizzard hoopt met de vijfde uitbreiding van World of Warcraft het dalende aantal spelers te keren. WoW telt momenteel een kleine 7 miljoen spelers, terwijl op het hoogtepunt 12 miljoen spelers actief waren in de virtuele werelden.

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (19)
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (133)

Ik denk niet dat de mens tegenwoordig nog maandelijks wilt betalen. Vandaar de daling in spelers. Naar mijn mening moet Blizzard dat los laten.
Als het een eenmalige purchase was, dan had ik het al lang gekocht! Het lijkt me echt een heerlijk spel, maar om er maandelijks voor te betalen? Dat heb ik er niet voor over..
Je bedoelt zoals bij SW:TOR? Waar je gratis kunt spelen maar dan met half zoveel XP en als je een raid wilt doen moet je per raid avond betalen?

Of bedoel je net als bij andere "Free" to play spellen waar je zelfs moet betalen om berhaupt de abilities van je hogere levels te kunnen gebruiken?

Geen enkel spel is gratis te spelen. De meeste "Free" to play spellen zijn duurder dan spellen met een abonnement als je ze een beetje serieus wilt spelen. Blizzard heeft keihard vast gehouden aan het concept van "Je betaalt per maand en hoeft daarnaast geen cent uit te geven" waar anderen het pad van "Pay to win" ingeslagen zijn (waarbij dat in veel gevallen zelfs doorgeslagen is naar "Pay to play any kind of decent")

De daling van spelers heeft helemaal niets met abonnementen te maken. Alle spelers die weg gaan vanwege de maandelijkse kosten komen heel hard terug gerend als ze er achter komen dat het elders nog veel meer geld kost. De daling is een gevolg van de "end of expansion" exodus gecombineerd met het feit dat WoW wel enige commitment vraagt (in tegenstelling tot je iPod/Facebook spellen). Maar realiseer je wel dat het n, op het laagste punt sinds tijden, nogsteeds de meeste abonnees heeft van alle MMOs op de markt, n nogsteeds meer betalende spelers dan vlak na het uitbrengen van The Burning Crusade.

Blizzard hoeft helemaal niets te doen aan de daling van het aantal spelers. Ten eerste levert het huidige aantal spelers nogsteeds meer geld op dan iemand ooit had kunnen dromen en ten tweede ga ik er rustig van uit dat er in December weer meer dan 10 miljoen zijn. Wie dan leeft, die dan zorgt.
Blizzard heeft keihard vast gehouden aan het concept van "Je betaalt per maand en hoeft daarnaast geen cent uit te geven" ooh nee waar komt de mount/pet shop dan vandaan??

en rift kan je die hard spelen zonder 1 cent uit te geven. en kan zelf kiezen waar je voor betaalt bij WoW moet je maar slikken wat ze met je geld doen.

ja in december komen er weer een paar bij die in jan/feb weer weg gaan omdat ze door de content heen zijn. en er zijn vrijwel geen p2w games in het westen. de enige die ik ken is perfect world. maar de andere zijn meer een vorm van pay2skip. iets heel anders. en ik ben tijden 5.4 weg van WoW en hoef ook niet meer terug hoor en zo zijn er genoeg.

[Reactie gewijzigd door loki504 op 15 augustus 2014 13:26]

Blizzard heeft keihard vast gehouden aan het concept van "Je betaalt per maand en hoeft daarnaast geen cent uit te geven" ooh nee waar komt de mount/pet shop dan vandaan??
Daarom zeg ik ook "HOEFT daarnaast...."
Pets en mounts zijn nogsteeds vanity items, hebben geen enkele effect in het spel (geen enkel effect wat je niet op een andere manier ook kunt krijgen zonder veel moeite)
en dus moet je ens goed naar de rift cashshop kijken. kan daar alleen een paar exp/rep/currensie boosters en 8 nieuwe souls vinden. voor de rest is het ook allemaal vanity items. en die hoef je niet te kopen.
Bedankt voor het bevestigen van mijn punt.... Wil je Rift meespelen met de "echte" spelers dan zul je geld moeten uitgeven aan souls en exp/rep/currency boosters. Doe je dat niet dan blijf je achter....
LOL nee want in rift zijn de extra soul NIET nodig. je kan ze halen maar zijn niet OP. als een healer cleric heb je helemaal niets aan de extra soul. als ranged dps of tank of melee dps als rogue heb je niets aan de extra souls. dit is bij elke soul zo. en exp/rep/currency is helemaal niet nodig om met de "echte spelers" mee te doen. bij de laatste world first boss in hun raid had de helt geld uitgegeven. en toch bij de world first group horen. ooh er zullen vast nog echtere spelers zijn die een bosses downen nog voor de world first groep dat heeft gedaan.
F2P heeft z'n nadelen en voordelen. Voor de mensen die minder serieus een MMO spelen is het F2P model van SWTOR prima, je verdient overigens 75% xp en je kunt daar nog 5% bij doen door een authenticator toe te voegen aan je account. Daarnaast geven de storyline quests alleen al genoeg XP om over level 50 heen te levellen en gaat levellen in SWTOR relatief snel.

RAIDs uitvoeren gebeurt veelal op een hoger level, kortom je hoeft tegen die tijd niets te betalen. Heb je dat level eenmaal gehaald? Dan kun je f subben f je koopt een booster. Simpel toch?

Bij een spel waar een abonnement aan hangt ben ik sowieso verplicht om te betalen voor content wat ik nog niet kan spelen. Bij een F2P MMO kan ik zlf bepalen wanneer ik ga betalen voor iets wanneer ik er klaar voor ben of er tijd voor heb.

Dat de daling bij WoW niets te maken heeft met abonnementen zuig je zomaar uit je duim omdat jij het niet geloofd. Niet omdat je daar harde feiten tegenover kan zetten. Er is een zee van redenen waarom iemand zijn abonnement uitzet. Juist om het feit dat er binnenkort een nieuwe expansion uitkomt kunnen mensen besluiten: "Ik stop mijn sub, zodat ik kan 'sparen' voor de expansion en dn ga ik weer betalen" daarnaast is WoW al een aardige tijd op de markt en beginnen sommige spelers weer verzadigd te raken. Dus 'helemaal niets' is een beetje voorbarig. Als je de commitment niet meer kan opbrengen stop je met betalen en dalen de subs, kortom, het kan wel degelijk te maken hebben met het abonnementsgeld, wellicht had men wl doorgespeeld als het spel een F2P model heeft.

Daarnaast moet je F2P ook niet zien als een liefdadigheid, je kunt de core game makkelijk spelen, maar voor meer functies, toegang of items zul je moeten betalen, net als subs. De keuze of je dit los wil doen of hier een vast bedrag p/m voor wil betalen is een keuze die je geheel zelf maakt. Zo is het een win-win voor iedereen. Dat F2P duurder is dan een sub, dat kan, net als dat een telefoonabonnement mt toestel duurder is dan alleen het toestel.
Dat de daling bij WoW niets te maken heeft met abonnementen zuig je zomaar uit je duim omdat jij het niet geloofd. Niet omdat je daar harde feiten tegenover kan zetten. Er is een zee van redenen waarom iemand zijn abonnement uitzet. Juist om het feit dat er binnenkort een nieuwe expansion uitkomt kunnen mensen besluiten: "Ik stop mijn sub, zodat ik kan 'sparen' voor de expansion en dn ga ik weer betalen" daarnaast is WoW al een aardige tijd op de markt en beginnen sommige spelers weer verzadigd te raken. Dus 'helemaal niets' is een beetje voorbarig. Als je de commitment niet meer kan opbrengen stop je met betalen en dalen de subs, kortom, het kan wel degelijk te maken hebben met het abonnementsgeld, wellicht had men wl doorgespeeld als het spel een F2P model heeft.
Hier heb je absoluut, zonder meer gelijk in. Ik kan me zonder meer voorstellen dat er mensen zijn die hun abonnement tijdelijk stop gezet hebben vanwege te weinig content of zelfs vanwege de zomervakantie (heck, de combinatie maakt het alleen maar sterker).
Dat betalen voor speeltijd maakt het voor mij ook langer niet meer interessant. Eerder hoog drempelig zelfs. Het zelfde geld voor de nieuwe concurrent Wildstar.
Een game zoals dit is ontworpen om langer onderhouden,uitgebreid en gepatched te worden en betalen voor deze patches is logisch, maar inderdaad niet meer van deze tijd. Als het systeem zo word aangepakt zodat je net zoals Diablo, een nieuwe uitbreiding, kan halen voor nieuwe gameplay en missies, maar vervolgens er niet extra voor hoeft te betalen dan koop ik al die uitbreidingen wel!!

Misschien dat Blizzard kan gaan werken met DLC-packs oid.

Met het vrij speelbaar maken en desnoods de expansions (die altijd bomvol gameplay en altijd van nog hogere kwaliteit zijn) iets duurder maken is denk ik veel meer winst te halen en krijg je VEEL meer spelers erbij.
fans van Blizzard zijn namelijk wel loyaal en spelen vaak ook andere BATTLE.net games zoals hearthstone, SC of Diablo. Ikzelf ook.
Met het vrij speelbaar maken en desnoods de expansions (die altijd bomvol gameplay en altijd van nog hogere kwaliteit zijn) iets duurder maken is denk ik veel meer winst te halen en krijg je VEEL meer spelers erbij.
DIT! Ik zou het meteen aanschaffen, gegarandeerd!
Euh, jij denkt dat dat 7 miljoen maandelijks betalende spelers gaat compenseren?

Sorry maar als ik kijk wat er aan pay2play en free2play mmos is dan zie ik toch duidelijk dat de free2play versies of met minder endgame content updates komen, of allerlei beperkingen die je dan weer met een maandelijkse betaling (en dan ben je weer bij pay2play) ongedaan kan maken.

Ik heb bijvoorbeeld SW:TOR gespeeld vanaf launch, het kon mij echter niet veel boeien. Heb later nog eens geprobeerd of het inmiddels beter was via de free2play optie en dat was een drama. Je krijgt standaard niet eens genoeg buttons om alle abilities te gebruiken.
Ik zou eerder zeggen laat de expansions juist geen geld kosten net zoals ze dat bij EVE Online doen. Maandelijks een bedrag betalen en dan alle content updates inclusief expansions gewoon gratis voor iedereen. Dat werkt voor hun prima en die eenmalige boost in geld hebben ze ook niet nodig als ze toch al 91 miljoen euro de maand krijgen van betalende spelers?
ja maar ze krijgen geen 91mil per maand. korea betaalt VEEL minder dan eu/us. en dan zijn er nog mensen die per jaar betalen.

maar blizzard is alsnog niet om geld verlegen hoor. krijgen nog genoeg per maand.
Het is ook een ruwe schatting geweest, US betaald sowieso in dollars dus dat is ook nog eens lager.... het gaat om het principe. Ze krijgen zo ontzettend veel geld binnen per maand puur alleen door betalende WoW spelers dat ze best voor elkaar kunnen krijgen om content gratis uit te brengen, en dan inclusief uitbereidingen.
klopt. helaas blijft blizzard een geld wolf.
welk groot bedrijf niet? *zucht*
geen. maar voor dat het ging samen werken met activision was het minder op geld gebaseerd.
Praktisch alle content in eve is pvp/user-generated dus dan is het makkelijk om er geen geld voor te vragen.
Nee, op dit moment (misschien wel nooit) is het niet mogelijk om een free2play mmo in de markt te zetten die genoeg endgame pve (en pvp) content heeft.
De enige die nog in de buurt komt is rift, maar ik vermoed dat zoiets bij wow op dit moment niet werkt zonder content te snijden.
Hoe bedoel je alle content is pvp/user-generated... Er zitten toch gewoon programmeurs bij CCP te werken aan nieuwe wapens/schepen/features die om de zoveel tijd uitgebracht worden.
Natuurlijk is het wel zo dat de content updates tegenwoordig kleiner zijn, maar wel (1 - 2) maandelijks uitgebracht worden.

Free2play mmo's van hetzelfde kaliber als WoW zullen nooit werken, dat kost gewoonweg veel te veel geld om te onderhouden en levert niks op. Dat is financieel voor geen enkel bedrijf te behalen. Wel mogelijk om goedkopere bedragen per maand te vragen, waardoor het voor veel mensen minder moeilijk is die stap te zetten om maandelijks te betalen.
en hoeveel van die 7 mil zijn er uit de us/eu? korea etc betalen maar weinig. en hebben vaak ook echte timecard waar je voor minuten online betaalt. zolang er nog tijd op staat zal blizzard het zien als een actieve active account. terwijl die er niet meer voor betalen.
Dan valt de terugloop financieel dus ook erg mee, aangezien ze aangaven dat dit vooral aziatische accounts betrof.
klopt weet niet of deze lading veel Aziatische account betreft.
Bij iedere daling word dat gezegd 8)7 Sinds WotLK hoor ik het al dat het alleen de Aziatische deel is. Terwijl de Aziatische deel niet veel is verandert. Behalve een drop van spelers in China een lange tijd terug(gold markt).

Terwijl Blizzard toch iedere keer duidelijk zei dat het door Diablo kwam of dat de markt verandert(f2p games) en dat het later weer recht trekt.

Ik zelf denk ook dat het door de F2P games komt. Betalen per maand omdat voor iedere loot een week cooldown op zit is opgegeven moment pure tijd rekken en dus profit.

De legendary quest in MOP bijv* is gewoon een schaamteloze manier van tijd rekken. Het is niet moeilijk, iedereen kan het halen. Het kost alleen tijd, en das met alles helaas in WoW. En dat gaat ten kosten van tevredenheid en uitdagende mechanics.

[Reactie gewijzigd door 291608 op 15 augustus 2014 17:52]

Klopt helemaal. Ben nu met de bta weekend van archeage bezig. En was vergeten hoe leuk tab en click mmos kunnen zijn. Nu maar hopen dat trion het niet verkloot
Liever maandelijks 12 euro dan elke maand 60 euro voor een nieuw spel :)

t'is maar hoe je het bekijkt..
Maandelijks 12 dan moet het spel hen 5 maand boeien. En 1 x 60 is direct in de pocket ;)
En ben je meestal klaar na < 8 uurtjes :)
Multiplayer bestaat ook nog?
Kan me de laatste keer niet herinneren dat ik een multiplayer de moeite waard vond van een spel, wat in eerste instantie bedoelt is voor singleplayer.

Dan ga ik liever ECHTE multiplayer games spelen :)
Waar baseer je dit op? Tegenwoordig moet je voor zoveel dingen maandelijks betalen dus ik zie het probleem niet echt.

MMORPG's hebben enorm veel onderhoud nodig, vele servers en personeel (gamemasters, klantenservice, server beheerders, continue nieuwe content enzv.) Zo betaal je ook voor XBLive en PSN. Dit is geen reden voor dalende subs. Reden is vooral de laatste 2 expansions die erg matig waren.

Dit gaan ze allemaal rechtzetten met WoD waardoor ikzelf een stijgende lijn verwacht in de aantal subs.

[Reactie gewijzigd door xavento op 15 augustus 2014 10:54]

Maandelijks betalen voor een game is geen probleem voor de meeste, het eindeloos wachten op content is wat de meeste mensen doet vertrekken uit WoW. Ik zelf werd ook weer eens uitgeblust, Garrosh verslagen.. niets meer te doen, geen uitzicht op nieuwe content in the near future. Nu met de nieuwe expac zal ik vast wel weer wat maanden gaan subben en het een kans geven, echter blijven die down periods er een beetje inzitten.

Misschien zouden ze ook iets met de subscription fee kunnen doen. bijvoorbeeld in geen content maanden de fee halveren ? Het is maar een idee, maar dan had ik waarschijnlijk nog een subscription lopen nu.
Waar baseer je dit op? Tegenwoordig moet je voor zoveel dingen maandelijks betalen dus ik zie het probleem niet echt.

MMORPG's hebben enorm veel onderhoud nodig, vele servers en personeel (gamemasters, klantenservice, server beheerders, continue nieuwe content enzv.) Zo betaal je ook voor XBLive en PSN. Dit is geen reden voor dalende subs. Reden is vooral de laatste 2 expansions die erg matig waren.

Dit gaan ze allemaal rechtzetten met WoD waardoor ikzelf een stijgende lijn verwacht in de aantal subs.
vele servers die onderhand niet zo veel meer kosten. en het personeel is flink uit gedund en helemaal niet meer de beste. toen ik trion mailde met een probleem had ik binnen 1 uur een persoonlijk oplossing. bij blizzard moet je soms 2 a 3 dagen wachten voor een copy/past oplossing die totaal niet werkte. continue nieuwe content? sorry maar WoW zal ong 14 maanden zonder content zitten.. noem dat niet echt continue nieuwe content.. en tuurlijk de volgende sub release info zal inderdaad positief zijn. alleen verwacht de 2 en 3 en 4 minder positief. dit omdat mensen dan toch weer uitgekeken zijn op WoW.
WoW is net als CoD en BF. iedereen klagen we dat het slecht is. er komt een nieuwe trailer uit en we zijn de vorige problemen allemaal vergeten. steeds meer mensen zijn klaar met WoW. en als ik de beta van archeage bekijk zullen veel meer mensen stoppen met WoW. zoals als vele uit Asi het al hebben gedaan(de meeste sub tijden cata/mist komen uit Asi) en dat is ook logische omdat daar al veel beter mmo's zijn als her in het westen.
Ik begrijp dat ze veel onderhoud e.d.g. nodig hebben. Enig idee waarom Guild Wars dit dan wel lukt, en WoW niet?

Persoonlijk, ik heb het er ook niet voor over om voor PSN te betalen. Misschien ben ik zelf wel te gierig! 8)7
Over Guildwards 2 hoor ik weinig postiefs, hier en daar voegen ze wat episodic content toe geloof ik, maar end game content schijnt er op wat PVP totaal niet te zien. Dan is het natuurlijk ook een stuk makkelijker om zo'n spel te onderhouden. Verder logt eigenlijk niemand die ik ken en GW2 heeft nog regelmatig in die game.
https://www.guildwars2.com/en/the-game/releases/

guildwars brengt ong 1 a 2 keer per maand content uit. tuurlijk zijn het kleine updates/ nieuwe content. maar het is nieuwe content. en end game is niet waar guildwars voor gegaan is. het is gegaan voor casual gameplay. en bij WoW ligt vrijwel ALLE focus op raids. terwijl dat niet het enige is wat een MMO kan bieden. maar wel mega veel tijd/geld kost.
Ik zou in dit geval geen vergelijking maken met bv. Guild Wars 2, die game heeft het nog geen 3 maanden volgehouden :9

Dit komt vooraal dat er weinig content is en het PVP systeem wat ik begrepen heb nou niet ideaal is. Daarnaast hebben ze ook (naar mijn mening) te weinig gedaan aan promotie voor de game. Zo zie je bijvoorbeeld ook bijna nooit iemand het streamen laat staan veel viewers heeft.

WoW heeft dat t.o.v. de meeste mmo's (los van Wildstar) beter voor elkaar.

[Reactie gewijzigd door xavento op 15 augustus 2014 11:20]

guild wars 2 loopt nog steets hoor. en brengen nog steets nieuwe content uit. als volgens jouw beredenering guild wars 2 na 3 maand dood was. is WoW ook allang dood.
Ik denk dat mensen best maandelijks willen betalen, maar alleen als een bedrijf ook echt een service bied, iets dat Blizzard niet doet. Als je ziet wat andere subscription MMO's tegenwoordig doen qua updates is het echt een schande dat Blizzard al een jaar geen updates uitgebracht heeft, terwijl het een van de duurste MMO's is (15 voor game, 10 voor Pandaria, 45 voor Draenor en dan nog eens 13 per maand).
Je bedoelt 5 voor game met 4 expansions, 10 voor Pandaria, 30 voor Draenor. Totaal: 45. Dat is minder dan willekeurig welke A-level game.

Als je dan toch klaagt, zorg er dan voor dat je je feiten op een rijtje hebt.
er zijn genoeg A level games die echt geen 45 euro meer kosten watch dog is 22 euro CoD ghost kost je 20 euro. als je toch webwinkel prijzen gaat verglijken zorg dan ook dat je de A-level game prijzen van webshops neemt en niet gelijk van 60 euro uitgaat.
Oh, sorry, ik was vergeten dat je spellen tegenwoordig niet meer in n keer koopt....

CoD Ghost kost 20 euro voor de engine. Wil je Het Spel hebben dan betaal je nog eens 60 euro extra voor alle DLCs.....
Watchdogs kost 22 euro. Wil je Het Spel hebben dan betaal je nog eens 20 euro voor DLCs.....

Ergo: Zeggen dat COD:G 20 euro kost is hetzelfde als zeggen dat WoW 5 euro kost... Ja, je kunt spelen maar wil je alles hebben dan moet je de uitbreidingen ook kopen.
wat bied ghost dlc is mij. 4 maps 2 guns en deel van de Extinction?

niet echt te verglijken met echte expension packs.
Eh, als je op de goedoopste key seller kijkt dan kom je inderdaad goedkoop uit. Die willekeurige AAA game kost ook geen 156 per jaar.
Ja zeker, Blizzard moet jou in dienst nemen. Ze weten daar echt niks! Waarom zouden ze in godsnaam kiezen voor 7mil * box prijs + 10 euro elke maand als ze ook kunnen kiezen voor ?mil * box prijs! Want jij weet zeker dat ze dan een kleine 100 mil extra account zullen verkopen om het verlies aan abbo inkomsten te compenseren.

En zoveel extra spelers ondersteunen kost natuurlijk niets extra's.

8)7
Ik denk dat Blizzard, in een al verzadigde markt zonder zelf echt spectaculaire aanpassingen te doen op hun eigen concept, toch moet overwegen bepaalde standaards aan te passen.

Zo nu met wildstar, nieuwe space-mmo's die uitkomen... en andere mmo-shooters die eraan komen (Destiny, die niet uitgesloten is voor pc,Borderlands pre-sequel, Final Fantasy, The witcher en andere mmo's of RPG's die in hetzelfde kader komen te vallen) en meer afnemende spelers zal toch een andere aanpak nodig zijn. want op Wildstar en Final Fantasy na, zijn de andere games alleen (tot zover) de aanschafprijs.

Je hoeft geen bedrijfseconoom te zijn om te zien dat deze dingen allemaal meespelen en afschaffen/aanpassen pay-to-play toch een factor zou zijn om nieuwe spelers aan te trekken..

True in sommige gevallen van alleen de kosten van aanschaf en expansions gaat het "voordeel" ten koste van kwaliteit maar in de meeste gevallen niet.
En als minder mensen de game uberhaubt spelen, is er ook minder budget voor een game vaak.. (bij Blizzard zal dat wel meevallen)

WOW is een fantastische game! Ik heb het zelf gespeeld tot de Pandaria expansion. Het zou zonde zijn als het spel zou doodbloeden door (te )weinig verandering..
Hoe haal je geld binnen met mensen die niets willen/kunnen betalen?

Als ik een restaurant run, dan kan ik zeker meer klanten binnen halen door het eten gratis aan te bieden. En dan?

Tuurlijk zijn er variaties mogelijk maar tot nog toe doet Blizzard het heel goed met dit model. Waarom zouden ze dat op spel zetten in ruil voor veel minder geld?

Zie het falen van groupon, gierige mensen zijn geen goede klanten. Het heeft geen zin om een product gratis weg te geven in de hoop dat de klant in de toekomst misschien ergens een keer voor iets gaat betalen.

Zie de standaard reactie op cash shops, gratis spelers zeggen of "dat is pay2win" of "ik koop lekker niets en speel gratis".

Stel je voor dat je een zwembad gratis runt en probeert geld te verdienen met toegangsprijs voor het WC. Hoe lang voor paupers in het zwembad pissen en je betalende klanten weg zijn?

Jij zegt dat pay-to-play een barriere is. Inderdaad, een barriere tegen mensen die weigeren te betalen. Misschien denk ik te simpel maar ik zie geen business case in het cateren voor klanten zonder geld.
Je hoeft geen bedrijfseconoom te zijn om te zien dat deze dingen allemaal meespelen en afschaffen/aanpassen pay-to-play toch een factor zou zijn om nieuwe spelers aan te trekken..
Ik bedoelde hiermee, net als wat ik voorheen zei;
Met het vrij speelbaar maken en desnoods de expansions (die altijd bomvol gameplay en altijd van nog hogere kwaliteit zijn) iets duurder maken is denk ik veel meer winst te halen en krijg je VEEL meer spelers erbij.
fans van Blizzard zijn namelijk wel loyaal en spelen vaak ook andere BATTLE.net games zoals hearthstone, SC of Diablo. Ikzelf ook.
En daarmee niet dat WOW free to play moet zijn, want dat gaat ten kosten van de kwaliteit, maar dat de expansions in mijn ogen best wat mogen kosten en geen maandelijkse kosten. Dat is ouderwets..
en jij denkt dat ze iedere maand 7mil x 10 euro krijgen? lol ooit gehord van Korea etc.? daar betalen ze echt geen 10 euro per maand.
Ze zouden eigenlijk de vorige uitbreidingen niet mandatory moeten maken,
Stel als ik als nieuweling zou moeten beginnen, heb ik 5 uitbreidingen nodig.
Blizzard heeft bij de afgelopen 2 of 3 uitbreidingen een maand of 2 na de release de vorige uitbreiding gratis gemaakt en toegevoegd aan alles accounts (als ze die nog niet hadden). Het zou me niets verbazen als ze dat nu weer doen. Op die manier ben je dus rond de 50 euro kwijt om alle content te hebben (exclusief speeltijd)
Kortom, ik voel mij na twee maanden genaaid. (wat ook zo was)

Ja, ik kan het eerder spelen. Met al die lag en groepen wachtende op die ene mob die iemand anders nt iets eerder afmaakt.
Dan nog voel ik mij ...
de vrige uitbreiding....

Toen MoP uit kwam kregen alle WotLK en lager accounts gratis Cata, niet gratis MoP. Er is dus helemaal niks genaaid.
Das is niet meer correct :)

Als je begint kan je gewoon 1x de game kopen en tot level 85 spelen voor nog geen 15,--
https://eu.battle.net/shop/en/product/world-of-warcraft

[Reactie gewijzigd door Iusedto op 15 augustus 2014 11:21]

Dan moet je dat natuurlijk wel binnen 30 dagen doen :)
Eigenlijk maar 1 op dit moment, en na het uitkomen van WoD 2. Vanilla en de eerste 3 uitbreidingen zitten nu in de battlechest, die je regelmatig voor 5 kan kopen in de aanbieding, MoP kost 15 gemiddeld, komt dan nog +-30 bij voor WoD bij release en voor de prijs van een normale AAA game heb je ook WoW met alle uitbreidingen.
Ze zouden eigenlijk de vorige uitbreidingen niet mandatory moeten maken,
Stel als ik als nieuweling zou moeten beginnen, heb ik 5 uitbreidingen nodig.
Als je nu als nieuweling wilt beginnen kun je voor 5 euro WoW, TBC, WotLK en Cata kopen (niet per stuk, totaal) en voor nog eens 10 euro heb je MoP er bij. Dat is 15 euro voor het origineel en de eerste 4 uitbreidingen of 45 euro voor alles bij elkaar.
Ik zie graag het spel wat dat kan zeggen: 45 euro voor een spel + 5 uitbreidingen.....
Waarom dus zo moeilijk doen. Koop gewoon MoP of de aankomende uitbreiding en je bent klaar.
Waarom moeilijk doen? Simpel: Keuze!

Je kunt nu kiezen om 30 dagen volledig gratis te spelen. Kost je helemaal niets maar je bent wat beperkt.
Dan kun je kiezen om voor 5 euro extra ng eens 30 dagen te spelen maar dan met de enige beperkingen dat je geen Pandas kunt spelen en je maximum level is 85.
Dan kun je kiezen om voor nog eens 10 euro tot level 90 te gaan en pandas toe te voegen.

De verwachting is dat een paar maanden nadat WoD uit komt ook MoP toegevoegd zal worden aan die battlechest van 5 euro. Daarna is het dus 30 dagen gratis, nog eens 30 dagen voor 5 euro zonder beperkingen en dan alleen WoD kopen.

Het is geen moeilijk doen, het is mensen keuzes geven. En dat voor een totaal prijs die lager ligt dan de meeste spellen die je die keuzes net geven.
Dat is niet moeilijk doen, dat is de enige manier waarop het werkt.
Je kunt niet alleen MoP kopen en dan spelen, je hebt sowieso voorgaande edities nodig om MoP te kunnen gebruiken/spelen.
Vorig jaar ben ik weer begonnen met spelen (was oude accountgegevens al zo'n 8 jaar kwijt) en dat viel reuze mee. Eerst de trial geprobeert, kreeg ik in-game een aanbieding om de volledige game voor 1 te kopen + de eerste 2 uitbreidingen. En net toen ik bijna level 80 was merkte ik dat ineens Cataclysm ook was toegevoegd aan deze deal, gratis. Vervolgens voor zo'n 15 Pandaria gekocht bij de eerste sale die ze deden.
En toch kan een spel als DOTA 2 wel free 2 play blijven en MEGA succesvol zijn ....
Kan WoW wel wat van leren....

Nu ik werk etc gewoon geen tijd meer om het veel te spelen en voor die paar keer per maand die ik kan spelen ga ik geen subscription betalen.
Dus dan maar zoiets als DOTA 2 :)
Is ook echt een best vette en verslafende game.....
Vergelijk je nu serieus een MOBA met 3 mappen met een MMO met honderden uren lore, gigantische area's qua exploration en graphics samen met 1000-en quests?

Dan kan je ook zeggen dat maandelijks betalen voor het gebruik van mijn fiets ook niet hoeft en dat blizzard daar een voorbeeld aan moet nemen...

En overigens neemt Blizzard al een voorbeeld aan DOTA2: http://us.battle.net/heroes/en-us/

[Reactie gewijzigd door Ryceck op 15 augustus 2014 11:38]

Zeker dat ik dat doe.
Ja het is een ander type game en ja WoW is veel uitgebreider.
Maar daar betaal je dan ook EUR 35,- + je maand abbo voor :)
Als je een jaar maand abbo's in de aanschafprijs zou stoppen, zit je aan 220e voor een game.
Zou toch voldoende moeten zijn niet?

Ik zou het overigens ook nog doen als je voor 15 EUR een maand aan speeltijd zou krijgen, dus 730 uur.
Maar per maand betalen, komt voor de meeste werkende mensen niet uit. (niet alle ... i know)
Wat een stomme opmerking over dat ze een voorbeeld moeten nemen aan Dota 2, dat is een totaal andere game en niet te vergelijken. Overigens is je argument al ontkracht door Blizzard zelf aangezien ze Heroes of the Storm (een MOBA) maken die wl gratis te spelen is. Als ze daar nou een maandelijks bedrag voor zouden vragen heb je een punt.

Ook heb je geen kaas gegeten van hoe het bedrijfsleven in elkaar steekt, want Blizzard is een bedrijf, en die proberen de prijs te zoeken waar het meeste verdiend kan worden. Niet te duur, want dan lopen er te veel mensen weg en verliezen ze geld, en ook niet te goedkoop, want dan wordt er niet genoeg terug verdiend aan de extra mensen die zijn aangetrokken omdat het goedkoper is.

Overigens heb ik altijd het gevoel als die game geen maandelijkse kosten zou hebben, bijna iedereen die het spel op dit moment speelt gillend weg zou lopen. WoW heeft altijd wel wat ontevreden in de chat maar zonder maandelijkse kosten zou het gezeur in die wereld ondraaglijk zijn voor velen. En dus gaan daardoor ook weer minder mensen spelen. Blizzard heeft er heus wel genoeg over nagedacht maar redenen als dit zijn genoeg voor Blizzard om de maandelijkse kosten niet te schrappen. En trouwens, de enige mensen die klagen over de maandelijkse kosten zijn de mensen die minder geld voor de game over hebben dan de huidige spelers, oftewel de chte fans. Naar wie zouden ze moeten luisteren denk je?

Ook vind ik de 220 euro per jaar vergezocht. Je hoeft niet het hele jaar door te willen spelen. Mensen vergeten vaak dat het een keuze is om te betalen, geen verplichting. Als je het niet meer waard vindt om geld voor te betalen, betaal je simpelweg niet meer. Mensen die wel 220 euro in een jaar betalen aan de game hebben waarschijnlijk een jaar lang gespeeld en hebben de uurtjes er dubbel en dwars uit, geloof mij maar.
Jammer dat het nog meer kost van de vorige uitbreidingen... Ik twijfel hierdoor nog.

Weet iemand wat de garrison ingame gaat kosten eigenlijk? Het lijk mij erg leuk, maar vaak gebruikt Blizz dit voor goldsinks. (zoals multi-user mounts)

Edit:
Door hieronder aangegeven: (29,99 mt boost)
https://www.g2a.com/world...-key-preorder-global.html

Interessant. Is dit betrouwbaar?

[Reactie gewijzigd door Triblade_8472 op 15 augustus 2014 11:54]

Garrison is momenteel een essentieel onderdeel van de leveling experience, niet een leuke toevoeging waar je mee kan pronken dus lijkt mij dat het (initieel) niet als Goldsink ingezet gaat worden.
Wellicht dat er later wat pracht en praal voor de rijken bijkomt, maar de basis is momenteel voor iedereen bereikbaar.
De gebouwen binnen de garisson hebben 3 levels. Het eerste level unlock je tijdens het questen. Als je de gebouwen wilt upgraden naar level 2, dan moet je, in de huidige beta, blueprints kopen:
  • 750g voor kleine gebouwen
  • 1000g voor medium gebouwen
  • 1500g voor grote gebouwen
De upgrade van level 2 naar level 3 vereist nog eens een blueprint van 1000g en een bepaalde achievement. Aangezien je 11 gebouwen kun neerzetten+upgraden, is dit een aardige goldsink. Naast de blueprints heb je inderdaad nog currency nodig (garrisson resources) om de gebouwen ook daadwerkelijk te bouwen.

Nogmaals: deze info komt uit de huidige beta en kan nog veranderen
Al kun je maar een aantal gebouwen plaatsen toch? 5/6 oid
Klopt, je mag op 7 plaatsen zelf een gebouw neerzetten (3 small + 2 medium + 2 large), upgraden en eventueel vervangen. De andere 4 plots staan vast en kun je alleen upgraden, niet vervangen.
Ah, thanks! Klinkt inderdaad als een leuk ding, waar je later van gaat balen als je meer wilt maar niet kan betalen. :Y)

De beta zal vast een aardige richtlijn zijn :)
Ik ben benieuwd of die perks die Garrisons gaan brengen wel echt zo uitnodigen om dit te spenderen. Ik zie mezelf geen 100k uitgeven voor iets dat alleen deze expansion nodig is.
Is dat wel zo? Ik zie prijzen van 29 op het net... maar dan heb je geen boost.

Als je bij Blizzard zelf koopt is het idd duurder, maar dat is altijd zo geweest...
Er zit altijd een boost bij. Alleen bij die digitale keys kun je boost pas gebruiken als je daadwerkelijk de key activeert. En die krijg je pas 1 dag van te voren, of soms pas op 13 november.

[Reactie gewijzigd door junglebeast op 15 augustus 2014 11:14]

ik heb mn key via een shop voor 32 waar expliciet bij stond Bonus (boost dus).
De andere keys krijg je idd een dag voor de release.
Ah dat wist ik niet. Ik heb een paar maanden geleden voor 23 euro de key gekocht bij g2a.com en ik zie wel wanneer die key in de mail verschijnt.
De bonus is niet de boost. De bonus is toegang tot de beta. Dat is wat anders.
Dit is mogelijk een scam aangezien de boost er standaard bij zit.
Garrisons hebben een eigen currency, welke te verdienen valt via o.a. quests. Sommige blueprints om gebouwen te kunnen maken kosten wel gold.
Ja ik heb al vaker dingen bij G2A.com gekocht, enigste nadeel is dat je regelmatig spammail krijgt (In je ongewenst map), verder is het een goede en goedkope site voor games
Eindelijk! Een releasedatum...

Hopelijk komt hierna er snel meer nieuws over Titan...
Ze hebben Titan voorlopig in de ijskast gezet, dit werd vorig jaar voor de Blizzcon bekend gemaakt.

edit: typo!

[Reactie gewijzigd door Kenneloth op 15 augustus 2014 12:43]

Niet in de ijskast, maar terug naar de tekentafel voor de tweede keer. Als dat succesvol was dan zullen ze er na WoD wel een wat groter team op zetten.
Of ze moeten overstappen op wat EVE-Online nu doet. maandelijke bedrag; en nu wel erg regelmatig extra (gratis) uitbreidingen/toevoegingen.
Je bedoelt zoals ze nu al doen? Met elke paar maanden extra dungeons/raids/scenarios/gebieden/content?

En eerlijk; de uitbreidingen die er voor EVE geweest zijn, zijn nog kleiner geweest dan de patches van WoW.

Dus ja, WoW heeft hetzelfde model maar dan ook nog eens ns in de twee jaar een enorme gigantische uitbreiding erbij.
Vind ik ook, veel beter concept. Maandelijkse inkomsten zijn toch veel beter dan eenmalig een boost erbij, van hooguit 2-3 maanden abo...
Agreed. Werkt fantastisch denk ik. Kunnen zo ook nog eens meer spelers vast blijven houden.
Ik kijk er wel weer naar uit! Mijn main character begint op Arthas te lijken (Account is al een tijdje bevroren).

Ik zie wel dat de developers niet op ieder gebied even veel hun best (lijken) hebben gedaan. Zo oogt Nagrand bijv. nagenoeg hetzelfde als op Outland. Dit zal wel wat oude herinneringen terugbrengen. The Burning Crusade was tenslotte de eerste echte expansion met een geheel nieuwe wereld.

Lopen rotzooien met de tijdlijn geeft de developers ook een hoop ruimte om een paar interessante patches uit te brengen, want je hoeft niet zo strikt meer aan de lore te houden.
Zo oogt Nagrand bijv. nagenoeg hetzelfde als op Outland.
Niet zo heel erg raar natuurlijk... Het is hetzelfde gebied alleen iets minder verwoest. Daarbij was Nagrand al nauwelijks verwoest.

Dit is geen teken van minder hun best gedaan, dit is een teken van nagedacht en consistent gebleven.

(overigens wel met reden; Nagrand werd door de meeste spelers, mijzelf incluis, al het mooiste gebied van TBC genoemd dus dan moet je dat gewoon vasthouden ;))
De trailer is awesome. Ik vind ook dat het verhaal weer terug gaat naar een periode en scenario dat leuker lijkt. Ik vond Northrend geweldig maar Dathwing en Pandaria deed mij niets.

Toch ben ik bang voor een commend wat ik las op Youtube; je begint je eerste missies als vrije orc weer met zoiets als 'verzamel zes konijnenpootjes' ofzo en ik denk dat daar ook wel het zwakke punt licht van WoW tegenwoordig. Enfin; we shall see.
Er is niet zoiets als "vrije orc". De orcs die je in de film ziet zijn De Grote Vijand (tm) van WoD. Die zijn niet speelbaar. Aan de factions verandert niets (behalve dat de Horde weer een nieuwe leider hebben. Ergo: de flavour verandert een klein beetje0.
Is er ook bekend gemaakt wanneer pre-patch 6.0.x komt?
Het is nog niet bekend, maar ik gok dat het oktober zal zijn. Over het algemeen duren de pre-expansion patches ongeveer een maand.
Ehh.. nieuwe spelers kunnen een karakter krijgen van lvl 90? Wat een raar iets want dan hoef je maar 10 leveltjes te halen en zit je alweer op max level. Of zit hier een bepaalde gedachte gang achter?
De achterstand op de spelers die al paar jaartjes spelen kan je toch nooit inhalen zelfs niet al begin je op level 90.
Iedereen begint in principe weer schoon bij elke nieuwe expansion.

Gear van de vorige expansion is zo goed als nutteloos. Vergis je niet, 10 levels is veel, daar ben je wel even mee zoet en het spel begint elke keer pas echt op max level (in dit geval 100). Het levelen zelf kun je meer zien als de nieuwe lore tot je nemen en kennis maken met de nieuwe skills/mechanics (soort tutorial).
Thanks voor de info.
Echter ben ik wel blij dan dat ik geen WoW speel. Heb je veel uren in je character gestoken en ben je "TopNotch" en dan kan je eigenlijk weer helemaal opnieuw beginnen. Wel eerlijk voor andere mensen en nieuwe uitdagingen zijn altijd leuk. Maar het komt wel een beetje over als time waste over qua uren die je hiervoor aan je character hebt besteed als alles zo goed als nutteloos is door de nieuwe expansion?
Ook voor de balans uiteraard.

Als het niet nutteloos zijn dan zou de content voor de veteranen minder moeilijk dan voor nieuwe spelers, en geloof me maar als ik zeg dat voor de mensen die veel spelen de uitdaging het belangrijkste aspect is. :)

De gear is slechts een hulpmiddel om alle uitdagingen aan te kunnen gaan.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True