Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 87 reacties

Uit de jaarcijfers van uitgever Activision Blizzard blijkt dat het aantal betalende spelers van World of Warcraft een lichte groei vertoont. Het aantal is aan het einde van 2013 met 200.000 gestegen naar 7,8 miljoen betalende spelers.

Toen Activision Blizzard in november 2013 voor het laatst liet weten hoeveel betalende spelers het inmiddels negen jaar oude World of Warcraft heeft, stond de teller op 7,6 miljoen. Uit de jaarcijfers van de uitgever blijkt echter dat er sindsdien groei zit in het aantal betalende spelers. Blizzard sloot het jaar af met 7,8 miljoen betalende spelers. Het hoogtepunt van het aantal spelers lag in 2010. Nadat uitbreiding Wrath of the Lich King verscheen, had de mmog 12 miljoen betalende spelers.

Een reden voor de groei geeft de uitgever niet, al kondigde ontwikkelaar Blizzard Entertainment begin november wel de vijfde uitbreiding aan voor de mmog, die Warlords of Draenor gedoopt is. Wanneer die op de markt komt, is onbekend.

In een telefoongesprek met aandeelhouders maakte Bobby Kotick, directeur van Activision Blizzard, verder bekend dat er inmiddels 15 miljoen exemplaren van Diablo III verkocht zijn. Dat aantal is bereikt nadat de uitgever in het najaar een versie voor de Xbox 360 en PlayStation 3 op de markt heeft gebracht. De rpg verschijnt ook voor de PlayStation 4, al is niet bekend wanneer. Blizzard brengt in maart bovendien een uitbreiding voor Diablo III op de markt; Reaper of Souls. Kotick was ook zeer te spreken over de verkoopaantallen van de Skylanders-serie. Er zijn wereldwijd inmiddels 175 miljoen Skylanders-poppetjes verkocht en de serie was goed voor een omzet van 2 miljard dollar.

Voor 2014 verwacht Kotick vooral veel van gratis speelbare games. Het bedrijf hoopt er dit jaar drie op de markt brengen. Blizzard werkt aan Hearthstone: Heroes of Warcraft en Heroes of the Storm, en daarnaast brengt Activision Call of Duty Online op de markt.

Aankondiging World of Warcraft: Warlords of Draenor

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (30)
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (87)

Jammer dat je voor sommige servers nu moet wachten op in te loggen. Wel knappe prestatie dat ze zo veel spelers weten te behouden, na zo veel jaar succes blijven ze goed bezig.
Das altijd al een probleem geweest - volle servers worden voller - lege worden nog leger. Vandaar dat realms geconnect gaan worden en dat er free char migrations zijn. Geen idee of het het juiste resultaat heeft :D
Net 2 weken weer subscription gekocht. Bleek dat mijn oude realm (Skullcrusher) compleet leeg was. 4 mensen in Stormwind, en de Auction House was al helemaal leeg.

Direct een transfer gedaan naar Wildhammer omdat daar wat vrienden spelen, een gemiddeld drukke server is toch wel leuk :)
Ik was gewoon opnieuw begonnen en ben begonnen in Chamber of Aspects, een belachelijk drukke server.
Vriend van mij speelt ook op CoA, er zijn geen queues toch? Ik zie wel Population "High". Speelt wel een stuk leuker en maakt de AH ook goedkoper. Het kan alleen soms wel behoorlijk druk zijn op Timeless Isle, sommige rares zijn al dood voordat ik ook maar in de buurt ben.
Ik speel ook op Wildhammer, opzich wel een okť realm. Niet te druk niet te rustig
Heb hetzelfde probleem op skullcrusher. Ben nu 3 weken bezig , maar er is echt niets te beleven. Vroeger was het echt zo druk.
Ik speel zelf nog dagelijks World of Warcraft, en veel realms zijn al geconnect. Het heeft voor mijn realm een goeie en een slechte bijwerking.
De goeie: De realm is voller dan ooit zonder wachtrijen.
De slechte: Ze hebben mijn realm Grim Batol samengevoegd met Aggra

Aggra is een Portugese realm die ze ooit gemaakt hebben om alle portugezen van Grim Batol af te vangen. Deze hebben ze nu dus weer gewoon terug gegooid waardoor je weer een 2 talige realm hebt.

Edit: Dat de realm nu heel vol is heeft trouwens ook te maken dat ze Free realm changes geopend hebben vanaf Outland naar Grim Batol.

[Reactie gewijzigd door lagonas op 7 februari 2014 09:59]

Lol twee talen - naja moeten die gasten maar engels leren spreken. En dat een realm vol is is op zicht niet erg - goed voor de economie. Heb een paar chars op twisting nether zitten en op slechte dagen moet je daar gewoon een uur wachten - queue van 1500 niet leuk.. Ben ook een wow-junkie :-) Paar keer geprobeerd te stoppen maar ben maar gestopt met stoppen :+

[Reactie gewijzigd door shades op 7 februari 2014 10:06]

das is de grap.. ze gaan geen andere taal spreken. /2 /4 vol met portugezen, is heel vervelend :)

Ik heb heel lang op dunemaul gespeeld ook wel Turkmaul genoemt, omdat er zoveel turken zaten. Die vertikten het ook om engels te spreken. Maar die server schijnt nu leeg te zijn.
Op het begin was het voornamelijk 50% Portugees en 50% Engels, nu merk ik dat het 95% engels is en 5% portugees. Maar mensen van Aggra spreken zelf de portugezen er op aan dat ze Engels moeten praten omdat ze weer samengevoegd zijn. (Ik ben zelf half protugees dus ik versta het een beetje).

Dus het is er wel op vooruit gegaan!
pluim voor de portugezen dan :). Het zal wel een invloedrijke portugese Guild zijn die ze er op aanspreken.
pluim voor de portugezen dan :). Het zal wel een invloedrijke portugese Guild zijn die ze er op aanspreken.
Kan natuurlijk ook komen door minder Portugezen die spelen of die nog op die server spelen. :)
Fransen, Spanjaarden, Portugezen, zeg maar alles buiten Duitsland en Engeland (en Nederland/Belgie) blijft heel stoicijns in eigen taal spreken, al staat de hele chat vol met Engels of Swahili. Wij Nederlanders zijn best uniek in onze talenkennis.
Mwah, scandinaviers spreken normaal ook erg goed Engels. Heel noord Europa eigenlijk wel. Mijn server wordt gedomineerd door een mix van Noren, Zweden, Finnen en Latvianen (naast de Nederlanders en Britten).
Het enige niet-engels dat voorbij komt op publieke kanelen als /general en /trade zijn advertenties voor taal-specifieke guilds. En daar heeft niemand dan ook problemen mee.
Klopt inderdaad, die was ik vergeten. In het noorden zijn ze erg netjes wat dat betreft, ook zij realiseren zich dat Engels de handigste voertaal is :)
Dat geneuzel met talen loop ik in World of Tanks ook constant tegenaan, maar dan met oostblokkers. En te eigenwijs om iets anders te spreken, heel vervelend.

Toen ik Guild Wars 2 ging spelen ben ik maar op een amerikaanse server gaan zitten, wat een verademing :)
Elke gek heeft zijn gebrek. Zo leuk hoeven amerikanen helemaal niet te zijn namelijk. Sterker nog, zit ik liever met een zootje oosterblokker, Brazilianen en Portugezen dan Amerikanen. Dat almighty MURICAA en het ge "godbless you!" kan ook enorm vervelend zijn. Dan nog niet te spreken over het tijdsverschil en de latency.
En dat laatste verwachtte ik dus ook maar ik ben eigenlijk nog geen enkele Amerikaan tegen gekomen die een dergelijke instelling had. Oostblokkers daarentegen lijken zichzelf Goden op aarde te vinden, en zijn ongelooflijk vol van zichzelf en voelen zich direct benadeeld als hun land niet door iedereen opgehemeld wordt.
Ik vind het vooral bijzonder dat er voor het eerst sinds tijden weer groei is. Zeker zo aan het einde van een expansion, waarbij er meestal een daling in het aantal spelers is.

Geeft maar weer aan dat deze game voorlopig nog niet ten einde is :)
Ik vind het vooral bijzonder dat er voor het eerst sinds tijden weer groei is. Zeker zo aan het einde van een expansion, waarbij er meestal een daling in het aantal spelers is.
De truuk is dat in de huidige expansion de exodus al veel eerder begonnen is. Volgens mij is de huidige "groei" vooral spelers die de nieuwe uitbreiding er aan zien komen en nu vast willen gaan voorbereiden.
maar dat hoeft helemaal niet. iedereen krijgt 1 gratis level 90'r zodat ze meteen van start kunnen in The Old Outlands(Draenor) :)
maar dat hoeft helemaal niet. iedereen krijgt 1 gratis level 90'r zodat ze meteen van start kunnen in The Old Outlands(Draenor) :)
Dat je een level 90 karakter hebt betekend niet dat je ook weet hoe je hem moet spelen. Ik ben zelf terug aan het spelen gegaan om opnieuw te leren omgaan met m'n priester zodat ik met de nieuwe uitbreiding weer een vliegende start kan maken.
Dat je een level 90 karakter hebt betekend niet dat je ook weet hoe je hem moet spelen. Ik ben zelf terug aan het spelen gegaan om opnieuw te leren omgaan met m'n priester zodat ik met de nieuwe uitbreiding weer een vliegende start kan maken.
Terwijl een expansion vaak ook gameplay wijzingen met zich mee brengt, waardoor je vaak toch weer net even iets anders moet doen. Wellicht moet je daardoor respeccen bijvoorbeeld.
Terwijl een expansion vaak ook gameplay wijzingen met zich mee brengt, waardoor je vaak toch weer net even iets anders moet doen. Wellicht moet je daardoor respeccen bijvoorbeeld.
Bij WoW zelf zijn dat soort wijzigingen altijd al een paar maanden voor de expansion in het spel verwerkt.

Voorbeeld: Patch 4.0.1 kwam op 12 October uit en bevatte alle game-play veranderingen die onderdeel waren van "Cataclysm". Cataclysm zelf kwam grofweg 2 maanden later.
De aankondiging van de nieuwe expansion heeft daar wellicht mee te maken. De nieuwe plannen voor de expansion zijn namelijk erg goed. Een aantal features zijn toch wel dingen waar vanuit de community al jaren vraag naar was.
Had ik niet verwacht dat de populatie nog zou groeien. Ik ben zelf sinds 2 dagen gestopt.

Ben wel benieuwd of het aantal abonnees met wod gaat stijgen

[Reactie gewijzigd door iMasterspy op 7 februari 2014 10:00]

Dat verwacht ik zeker. Je ziet bij elke expansion een opleving, hoewel die opleving logischerwijs met elke expansion wat kleiner en wat korter is omdat het spel toch ouder wordt. Het zou zelfs kunnen dat WoD een grotere opleving creŽert dan Mists deed, omdat de nieuwe expansion positiever ontvangen lijkt te worden dan de vorige.

Maar deze opleving van 200.000 zo laat in de cyclus is wel opvallend. Ik denk dat het een gevolg is van Blizzcon en de aankondiging van de nieuwe uitbreiding. Hoewel die pas later in het jaar uitkomt (nog geen datum bekend), is de buzz alvast gaande. Dat is mijn verklaring althans, maar de groei kan ook (deels) uit opkomende markten komen.
Nou. met de patch SoO (5.4 geloof ik) zijn er echt veel meer mensen gaan spelen heb ik het idee
Ja, maar die 200.000 groei is ten opzichte van november. Toen was die patch al 3 maand oud.
Zoals ik het begrijp, zijn deze nieuwe cijfers van 2013Q4, en is de stijging ten op zichte van 2013Q3.

Met andere woorden, in Juli+Augustus+September had WoW zo'n 7.4m spelers, en in Oktober+November+December hadden ze er 7.6m.

De grote vraag is natuurlijk: hoe tellen ze die spelers nu precies ? In Europa en de US zijn het spelers die een abonnement hebben. In Azie zijn het spelers die minstens een maal hebben ingelogd in die tijd (en daar een minimaal bedrag per uur voor betalen). Hoe liggen de verhoudingen ? Tellen de free-to-play-till-level-20 accounts ook mee ?
Dit is de definitie van een subscriber:

World of Warcraft subscribers include individuals who have paid a subscription fee or have an active prepaid card to play World of Warcraft, as well as those who have purchased the game and are within their free month of access. Internet Game Room players who have accessed the game over the last thirty days are also counted as subscribers. The above definition excludes all players under free promotional subscriptions, expired or cancelled subscriptions, and expired prepaid cards. Subscribers in licensees’ territories are defined along the same rules.

Spelers die dus niet betalen omdat ze < level 20 zijn of omdat ze een gratis gametime van Blizzard hebben gekregen (wat je soms krijgt als je x aantal maanden geen gametime meer gekocht hebt) tellen dus niet mee als subscriber.

[Reactie gewijzigd door ryderb op 7 februari 2014 13:11]

Dus ze vergelijken andere kwartalen, waarbij 1tje de kerst heeft... Hoeveel spelers zouden voor de kerst een account gekregen hebben?

(als tegenargument: Alleen spelen in de zomervakantie zou dan weer een daling moeten geven)
Ik denk ook dat het komt omdat het weer een 'serieuze' uitbreiding is. Ik heb zelf WoW (casual) gespeeld tot Cataclysm, maar ik vond de panda uitbreiding niet interessant (en veel te veel gericht op de Aziatische markt), dus ben ik helemaal gestopt. En voor iedereen die ik kende is dat het geval geweest (dus mijn vrienden waren ook weg). Het verhaal is wel degelijk belangrijk bij een spel als dit.

Dit vind ik dan wel weer een interessant verhaal dus misschien wel leuk om een paar maandjes de nieuwe uitbreiding te doen.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 7 februari 2014 11:35]

Call of duty online?
Hmm, dat zie ik niet zo zitten. ik heb altijd betaald voor COD en vind het jammer dat ze dit gaan ontwikkelen :/
Die betaalde CoD-games blijven voorlopg wel komen hoor, maak je daar maar geen zorgen over ;) Die free to play-versie is meer een aanvulling, vooral voor landen waar het kopen van een full priced game voor wat minder mensen is weggelegd (AziŽ, Zuid-Amerika).
haha nee ze zullen wel meer uitbrengen idd! Met waarschijnlijk weer een onderwater map en zelfde genre guns :P Hoewel ik het spel wel leuk vind :)

Maar ja zo heb ik er niet naar gekeken!
Ik weet niet wat het is. Ik speel inmiddels ruim 3 jaar geen WoW meer, maar op de een of andere manier blijft het je wel interesseren... Moeite met stoppen had ik niet. Ik had geen zin meer om te raiden of uren te stoppen in pvp. WoW verloor bij mij de strijd om mijn tijd van voetbal, studie en vrienden. Bovendien kon ik er niet tegen dat je op een bepaald tijdstip online verwacht werd. Ik bepaal liever zelf wanneer ik een potje ga game. Ik zou er nooit meer voldoende tijd in kunnen stoppen om wekelijks 2 keer te raiden oid, maar ergens kriebelt t toch altijd...
Ik ben gestopt in voorjaar 2010. Toen ik Arthas in WLK een paar keer gedownd had. Anderhalf jaar niet gespeeld, en toen Cata geprobeerd (2x 1 maand). Nu had ik 22 maanden niet gespeeld, en ben met Kerst weer begonenn. 10 Dagen gratis MoP uit proberen. MoP was eigenlijk wel aardig (1000x beter dan de ramp Cataclysm). Dus maar een maandje subscription gekocht. (MoP-expansie zelf was maar 10 euro in December, dus dat kon ik nog wel trekken).

ZIt nu in mijn tweede maand. Item-level 540. Alle raids gezien en gedaan. Professies gemaxed. Weer een hoop facties exalted. Ik ben er eigenlijk al wel weer klaar mee. De quest-lijn voor de legendary cloak duurt zo'n 3 maanden. Ben halverwege. Ik vraag me af of ik em nog af ga maken.

Thief 2 komt er aan.
Dark Souls 2 komt er aan.
Die zijn misschien een stuk interessanter dan weer een week wachten op mijn lfr/flex/normal raids in Siege of Orgrimmar.
Moet eerlijk zeggen, ik ben een tijdje gestopt met WoW en ik vond MoP geen reet aan(persoonlijk).

Maar de terug keer van de outlands en de nieuwe patch doet mij wel weer kriebelen:D.
Als ik het op mezelf baseer is het wel logisch. Bij elke expansion krijg je toch weer een soort interesse boost en start je de game weer op. Ik vermoed dat dit bij meer mensen zo werkt.
Het blijft een game die je op een of andere manier pakt en er zit ontzettend veel lore en verhaal in.

(Is natuurlijk ook persoonlijk maar zelf kunnen weinig games van tegenwoordig me boeien en dan stiekem maar weer een paar maanden WoW)

Mijn guesstimate is dat er straks weer een daling plaatsvind tot net voor de release -> stijging; twee maanden na release zal het ook weer afnemen. Die cijfers zullen we wnslk nooit weten :)
ben sinds kort weer begonnen doordat Warlords of Dreanor mij wel gaaf lijkt.
hopelijk zit daar wat meer van de originele lore in. dat is wat mij juist interesseert.
Mists of pandaria interesseerde me niet, maar nu dus toch maar ff gekocht om mn characters klaar te maken voor warlords of dreanor :)
Ik ben in 2012 gestopt met spelen omdat na zoveel jaar spelen ( vanaf de Beta) toch nu echt wel de verveling toe sloeg. Heb dan ook niks meegekregen van MoP, al sta ik af en toe wel in de verleiding om me weer aan te melden, doe ik het toch maar niet. Ik weet dat ik het na 2 weken weer een grind vind.

Jaren gespeeld op the Maelstrom, altijd veel plezier gehad maar de laatste jaren was de horde side wel echt dood.
Ik ben in 2012 gestopt met spelen omdat na zoveel jaar spelen ( vanaf de Beta) toch nu echt wel de verveling toe sloeg. Heb dan ook niks meegekregen van MoP, al sta ik af en toe wel in de verleiding om me weer aan te melden, doe ik het toch maar niet. Ik weet dat ik het na 2 weken weer een grind vind.

Jaren gespeeld op the Maelstrom, altijd veel plezier gehad maar de laatste jaren was de horde side wel echt dood.
Zelf ook op TM gespeeld t/m TBC. Purepwnerer undead mage. You? :)
Bokkie, Human Warlock en later UD warlock :)
Die opleving komt vast door de Tweakers guild die vorig jaar December is gestart! :P
Is voor mij wel de reden geweest dat ik het de laatste tijd weer vaker opstart ja.Sinds oktober kwam ik nog maar 1x in de week online ivm doodbloedende guild,nu zit ik toch al snel weer aan 3 avonden minimaal (al is het soms maar een uurtje)
Het verrast mij dat de populatie weer enigszins groeit. Aan de andere kant bevestigt het wel mijn vermoeden dat WoW steeds meer en meer voor de casual player wordt. En nee, ik ben niet zo iemand die graag terug wil naar vanilla (dat was wel leuk, maar ook verschrikkelijk saai en een groot grindfest), maar zoals ze bij Blizzard de afgelopen jaren bezig zijn met WoW kan mijn goedkeuring niet wegdragen. Ik speelde WoW vnl voor raiden, op het moment dat de LFR werd toegevooegd, ging mijn speelplezier drastisch omlaag. Ik voelde mij verplicht om aan LFR raids mee te doen om het beste gear te krijgen aan het begin van een nieuwe raid instance. Op deze manier is het gevoel van een raid helemaal om zeep geholpen. Het gevoel om met 19 idioten, afk'ers etc. door LFR heen te lopen, heeft ervoor gezorgd dat ik alweer 6 maanden gestopt ben. Ook was MoP in mijn ogen de slechtste uitbreiding ooit en alleen maar zo gemaakt om goodwill te kweken bij de oosterse WoW aanhang.

Ook de nieuwe uitbreiding doet mij nog niet veel moet ik zeggen. De instant level 90 geeft mij wel aan dat ze nog meer de casual player willen behagen. Pas op het moment dat een raid instance weer in 1 enkele moeilijkheidsgraad komt zal ik weer overwegen om WoW te gaan spelen. Gewoon 1 versie, die best moeilijk mag zijn, maar dan heb je tenimnste het gevoel een raid echt te hebben gedaan ipv eerst LFR dan FLEX dan NORMAL en uiteindelijk HEROIC (of mythic nu ?).
/rant
is het niet mogelijk om afk of idioten te blocken?
ik speel zelf geen wow, maar met tera is het mogelijk om mensen te blocken en ernaast een memo zodat je weet waarom je die blockt.
en mensen die ik block weet ik zeker dat je niet mee moet gaan spellen en als meer mensen die personen blocken hou je een leuk speel ervaring over. :)
Je kan mensen *ignoren*. Een memo erbij weet ik even niet uit me hoofd.
Je kan mensen kicken die afk zijn of echt lopen te kloten. probleem is dat je eigenlijk een fullgroup moet hebben en moet je dus weer "requeuen" en dat duurt laaaanngggg. Soms kan je dus beter iemand juist niet kicken. Vaak worden onervaren tanks gekickt. Persoonlijk vind ik dat niet handig omdat ze het dan nooit leren en wachten op een nieuwe tank kan zo een uur duren. Sta je daar.... Om het moment dan zo'n newbie tank niet wil luisteren of geen poging wil door het te begrijpen dat mag die gekickt worden van mij
Ik heb bij LFR's precies hetzelfde. Maar waarom je eigen speelplezier laten bederven door voor LFR's te queue? Ten eerste zijn ze niet verplicht en ten tweede mag het van jou ook best moeilijk zijn een raid. Ga dan gewoon met zijn alle met pre-raid gear naar normal en maak er een leuke avond van waarin je het gevoel krijgt dat je een echte raid hebt gedaan. Je hebt gewoon de keus en heb je je moeilijkheidsgraad zonder die 19 idioten. Ik heb zelf in het laatste half jaar 1x LFR gedaan gewoon om een keer gedaan te hebben (voor het groene balkje) daarna niet meer gedaan.

Ik ben zelf erg blij dat ze het doen zoals nu. Vind het in de volgende expansion goed dat ze Flex geheel verder doorvoeren. Het is nu in veel guilds toch een drama om mee te kunnen omdat je vaak/altijd meer mensen hebt dan er mee kunnen. Ik speel liever dan dat ik ergens sta te wachten tot ik mee mag. Moet zeggen Flex is mij goed bevallen de afgelopen tijd en ook bij ons in de guild. Gewoon weer lekkere gezellige avond met 15 man en rustig progress maken met veel lol. Jammer dat nu nog niet in Normal (Straks HC) is doorgevoerd maar dat komt ook en maakt het wat mij betreft nog leuker. Ik kijk in ieder geval wel uit naar de volgende expansion.
Ik speelde WoW vnl voor raiden, op het moment dat de LFR werd toegevooegd, ging mijn speelplezier drastisch omlaag.
Gewoon geen LFR doen dan? Je bent niet verplicht om het te doen, de ilevel verschillen met flex en normal zijn dermate dat lfr doen je geen voordeel geeft voor nieuwe tiers.
Ik speel sinds de beta maar mop is (afgezien van het aziatische/panda theme) kwa gameplay en mogelijkheden gewoon de beste expansie, normal raiding is lang niet meer zo casual als vroeger.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True