Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 157 reacties

Blizzard gaat voor 60 dollar, omgerekend 44 euro, personages in World of Warcraft naar level 90 opwaarderen. Ook iedereen die de nieuwste uitbreiding, Warlords of Draenor koopt, mag gratis één personage naar level 90 opwaarderen.

Blizzard motiveert de beslissing door te stellen dat de kans aanwezig is dat mensen verschillende level 90-personages in WoW wilden hebben, terwijl ze de gratis upgrade van de komende uitbreiding al gebruikt hebben en geen tijd hebben om zelf een hoger level te bereiken. In die situatie zou de gebruiker verplicht zijn om nog een exemplaar van Warlords of Draenor te kopen. Iets wat 'ontzettend raar en ongemakkelijk' zou zijn, aldus Ion Hazzikostas van Blizzard tegenover Eurogamer. De uitbreiding verhoogt het aantal levels tot honderd.

Veel World of Warcraft-spelers klagen dat er straks niemand meer is die daadwerkelijk hogere levels bereikt in de game. Er zijn soms immers honderden uren nodig om een personage naar level 90 te brengen. Blizzard gebruikt dat juist als motivatie voor de hoge prijs van de upgrade. "We wilden de prestatie van het bereiken van levels niet devalueren. Als we zoveel mogelijk upgrades wilden verkopen, hadden we de upgrade wel 10 dollar gemaakt. We doen dit niet om veel omzet te realiseren", voegt Hazzikostas toe. Hoeveel de upgrade in euro's gaat kosten, is nog niet bekend. World of Warcraft: Warlords of Draenor is wel officieel aangekondigd, maar de release date staat nog niet vast.

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (22)
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (157)

En toen waren de chinese level-up-services aan de kant gezet.
Er is immers een hele business ontstaan van gold verkoop en leveling services.
Waarom zou je nu een chinees het werk (onveilig) laten doen als je nu het makkelijk en (net zo duur) via Blizzard kan laten doen. Deze diensten waren officieel een inbreuk op de Terms of Service.
Je kon gebanned worden voor gebruik van deze on-officiele diensten.

Nu Blizzard het zelf aanbied is het natuurlijk geheel OK .. (beetje hypocriet als je er over nadenkt)

Nu houd Blizzard het zelf in de tuck..

Mij persoonlijk ontgaat de lol van het gebruik van zulke services.. immers is het levelen vaak juist het leukste .. maarja sommige mensen hebben / nemen er geen tijd voor.

//edit spelVouten :P

[Reactie gewijzigd door a.prinsen op 25 februari 2014 15:49]

Levellen van je char is -naast endgame-content- inderdaad leuk maar ik ben het levellen van die professions wel he-le-maal beu!
Voorkomen is beter dan genezen. Dat was de rol die Blizzard had moeten nemen...
En wie zegt dat die Chinezen dan niet goedkoper zijn. Dit zou alleen zorgen voor een kleine concurentie.

[Reactie gewijzigd door witkop525 op 25 februari 2014 17:02]

Ik zou liever een boost van 90 naar 100 kunnen kopen.
Ik heb al een zwik level 90 karakters, maar ik zie er tegenop dat ik die dadelijk weer allemaal naar 100 "moet" levellen.

Juist de eerste 60 levels zijn nog wel afwisselend, omdat je uit veel verschillende zones kunt kiezen om te levellen. Daarna zijn de keuzes toch veel beperkter, waardoor je voor de zoveelste keer dezelfde quest zit te doen.

Vroeger (opa spreekt) had je ook nog enkele class-specifieke quest-lines, waardoor er toch steeds iets nieuws te ontdekken was met een nieuw karakter, maar in de expansions overlappen zelfs de alliance en horde questlines grootdeels.
Dit haalt wel alle fun van het spel.
Waarom? Je HOEFT het niet te doen, je kan nog steeds lekker zelf levelen.
En het is niet zo dat deze mensen ineens een oneerlijk voordeel hebben.

Ik vind het ideaal, prijstechnisch ook. Als je met een vriend op een andere realm dan je eigen wilt spelen maar geen zin of tijd hebt voor levelen, tel je een keer 60 dollar neer en je kan gelijk aan de slag. Ik ben het echt wel zat inmiddels om met name burning crusade of barrens weer door te moeten als ik een nieuwe character wil hebben om mee te spelen.

[Reactie gewijzigd door Oraijon op 25 februari 2014 15:52]

Nou ja het heeft wel impact, Als jij de enige bent die nog op eigen kracht van 1 naar 90 levelt, dan is de wereld om je heen wel heel leeg. Als je niemand tegen komt om een quest mee te delen, een dungeon te doen of af te slachten (pvp), dan mis je toch wel een significant deel van de lol van het spel.
Ja in theorie zou dat kunnen, maar ik betwijfel dat het zover gaat komen. Als het een tientje zou kosten zie ik dat misschien nog wel gebeuren maar @ 60 dollar per character is dat volgens mij te duur om opeens alle levelers te laten stoppen met zelf levelen.
Dit brengt de fun juist weer terug. Iedereen die vanwege de nieuwe expansion weer wil spelen heeft nu de mogelijk om snel een level 90 char te hebben om gelijk bij vrienden aan te sluiten en de nieuwe expansion in te duiken.
Anders had je eerst nog een character moeten lvlen tot level 90, maarja dan zijn je vrienden alweer level 100.

[Reactie gewijzigd door Zeror op 25 februari 2014 16:08]

bij WoD krijg je zoiezo al 1 lvl 90 char om gelijk met je vriende te spelen. de reden dat het via de shop gaat is zodat je niet meerdere accounts met WoD gaat kopen en de lvl 90 chars naar je main account verplaatst. om die reden hebben ze het gedaan. makkelijker voor jou en voor blizzard
Welke fun? Het grootste gedeelte van die spelers die ik ken zien levelen niet als fun, maar als noodzakelijk kwaad na het levelen van hun zoveelste alt, daar zo vooral op endgame PVE en PVP spelen. Een aantal van hen zal blij zijn met een service als deze.

De paar altoholics die ik tevens ken zullen deze dienst echt niet gaan afnemen, die spelen juist voor het levelen en de alts.

Voor ieder wat wils straks wanneer dit live gaat.
Ben ik een altoholic?
Ik heb nu rond de 20-25 lvl 90's over 3 realms. Het gaat super snel als je weet wat je doet.
Mijn best is een prot warrior 1-90 in 3 dagen game tijd en ik ben een casual player.
End game kan ook boring zijn dus lekker levelen is afwisselend.

Enige dat nu zal gebeuren is gold sellers koop een lvl 90 en grind een hoop gold. 44 euro hebben ze zo terug verdiend.
Je hebt uiteraard ook tussenvormen, maar het gros van de mensen die ik mijn 8.5 jaar wow heb leren kennen speelt of voor PVE endgame of voor PVP endgame en dan vaak met een klein aantal alts of ze spelen voor de alts om een zo breed mogelijk speelveld te hebben, maar dan vaak (niet altijd) met minder progressie per alt dan dat degenen hebben die zich op max 1-3 characters richten.

Gold sellers lijken (iig op de realms waar ik speel) een uitstervend ras, spam zie ik bijna niet meer, een ook het aantal farmbots is enorm afgenomen. Wie ze hiermee wel deels (vind ik terecht) pakken zijn de chinese sweatshops die leveling aanbieden voor +- 100 tot 250 dollar per character (afhankelijk van hoeveel gold, achies, gear je wil hebben wanneer ze klaar zijn).
Tja, maar als mensen dit kopen dan hebben ze dat zelf in de hand. Ik zou het ook nooit doen.
Het is maar goed dat het spel niet om levellen draait.
Pay to win, of zie ik dat verkeerd? Jammer, elke MMO graaft altijd zijn eigen graf.

Ik mis de oude FlyFF zo erg, prachtige tijden...

Edit: Blijkbaar zijn jullie het niet mee eens, maar ik vind dat het 'kopen' van levels wel degelijk pay 2 win is.

[Reactie gewijzigd door YungTosti op 25 februari 2014 19:49]

Wat is hier 'pay to win' aan? Je hebt alleen een char op level 90, op niveau van MoP dus, dan moet je nog steeds naar 100 levelen en daarna nog gear verdienen. Pay to win is in mijn opvatting dat je alle endgame gear kan kopen inclusief alle skills en reputaties.
Niet eens.

WoW heeft geen vastomschreven doel. Het is wat je er zelf van maakt. Je kunt jezelf verschillende doelen stellen.

1) Max-level bereiken.
2) Zo veel mogelijk max-level characters hebben.
3) Een character met Best-In-Slot pve-gear. Heroic raiden dus.
4) Een character met de beste PvP gear. Arenas dus.
5) Alle bosses op heroic killen.
6) Hoge arena rating.
7) Alle mounts verzamelen.
8) Alle pets verzamelen.
9) Zo veel mogelijk achievement points verzamelen.

Nu zullen er spelers zijn die zeggen dat alleen doel 3) een echt doel is. Ik ben het daar niet mee eens. Alle voorbeelden die ik hier noem zijn voorbeelden hoe iemand kan "winnen".

Hoe is WoW pay2win ?
Wel, doel 7) en 8) waren mijn eigen doel. Gear is tijdelijk, een pet en een mount zijn voor altijd. Echter, Blizzard heeft de lol er vanaf gehaald voor mij. Door pets en mounts in de real-money-store te stoppen.

Levelen was ook al bedorven. Met alle hulp (Recuit-A-Friend, heirlooms, shared mounts/achievements/etc) is het nu wel erg makkelijk om naar 90 te gaan. Maar met deze nieuwe "pay2level90" wordt het wel heel makkelijk.

Deze nieuwe feature is weer een voorbeeld hoe Blizzard constant bezig is om zijn eigen spelers uit te melken. Ik ben van mening: 1) je maakt een game die leuk is, en 2) je verkoopt die game, of een abonnement, incluis alles wat je kunt doen en krijgen in-game, 3) developer maakt gezonde winst. Dit lijkt niet meer genoeg. Als Blizzard het voor elkaar zou krijgen om mij 1000 euro per maand afhandig te maken via "micro-transacties" dan zouden ze dat doen. Zonder wroeging. Smeerlappen.
Ik denk dat het principe 'pay to win' niet van toepassing is op mounts, je kan ze wel verzamelen maar je haalt er geen voordeel uit. Dat is met gear -ondanks dat het tijdelijk is- wel het geval. Uiteraard ben ik het met je eens dat dit geen goede wending is, maar als je kijkt naar de Chinese leveling business dan is dit een zet om daar de angel uit te halen.

Aan de andere kant is een bot om te levelen zoals honorbuddy ook goedkoper, maar een ook risico natuurlijk. Verder ben ik het ook met je eens dat het uitgemolken wordt, als de content goed is heb je dit niet nodig. Al begrijp ik ook wel dat er mensen zijn die het levelen helemaal zat zijn. Ook kan je het niet te goedkoop maken vanwege de economie, als een grote groep niet meer gaat levelen dan heeft dit effect op de hoeveelheid materiaal in de auction house.

[Reactie gewijzigd door Dubbeldrank op 25 februari 2014 18:27]

Je doel 7, zoals jij het noemt, kan je nog altijd volbrengen. De mounts die in de store te kopen zijn (nog géén 10 mounts), waren nooit in-game verkijgbaar. Alle mounts die je krijgt bij bepaalde achievements komen nooit in de in-game store terecht. Zelfde voor de pets.
Totaal mee eens. Ze melken hun spelers uit. Blizzard, the milking company. Dit is algemeen bekend. De grootste reden waarom ik weinig tot geen Blizzard games speel. Heb het eerlijk gezegd wel gedaan en heb er geen spijt van. Nu weet ik hoe het is en zal ik het dus niet nog een keer doen. Ik vond de spellen wel leuk alleen je wordt helemaal uitgemelkt. Dat heeft de lol voor mij uit al hun spellen gehaald. De 3 standpunten die je opnoemde, ik denk dat dat wel voor de meeste van ons hiero wel geld.

Wat betreft deze quote:
Nu zullen er spelers zijn die zeggen dat alleen doel 3) een echt doel is. Ik ben het daar niet mee eens. Alle voorbeelden die ik hier noem zijn voorbeelden hoe iemand kan "winnen".
Oneens. Veel mensen die ik ken gaan eerder voor de PVP dan PVE. :/ Ik vind persoonlijk beide leuk.
Eens. Blijft natuurlijk wel het feit dat je even 44 euro neer tikt, want 'lui'. Blizzard gaat hier veel geld aan verdienen, maar ik kijk hier toch met een diepe frons naar.
An sich maak je een goed punt, aan de andere kant..

Ik kan me voorstellen dat er een groep mensen is die liever fysieke of betaalde arbeid verrichten, in plaats van 'digitale' arbeid te verrichten. Wat ik hiermee wil zeggen is dat er zeker weten mensen zullen zijn die met behulp van een betaalde baan de prestatie zullen leveren.

Nu maakt blizzard hier handig gebruik van, maar bovendien heeft dit ook een heel ander belang, namelijk het laagdrempeliger maken van de content. Dingen die ik veel heb gezien door de tijd heen zijn mensen die een bepaalde class gaan levelen doordat die class in die patch gewoon het meest gangbaar is. Vervolgens zullen mensen deze class blijven spelen doordat ze gewoon niet opnieuw willen gaan levelen, terwijl ze misschien wel die class in de end-game willen spelen
Wat je dan dus gaat krijgen is dat een gedeelte van die mensen weer andere classes gaat spelen, wat resulteert in een betere class diversity.

Enerzijds dus een vieze maatregel om geld te 'farmen.' voor anderen een mogelijkheid om onmogelijke dingen te bereiken in het spel.
Zie je verkeerd, je kunt een lvl90 kopen maar dan heb je nog geen gear. Het spel begint pas op 90. Daarnaast moet je in de volgende expansion alsnog naar 100 lvlen.

Pay to win zou zijn als je gear kon kopen

[Reactie gewijzigd door FotW op 25 februari 2014 15:51]

Je krijgt er wel een basis setje bij hoor.
Dat kreeg je met de scroll of resurrection ook op 85, maar daar hoorde je toen niemand over omdat de gear niks voorsteld
Ik denk niet dat hardcore spelers er op zitten te wachten door 90 level's van noobs heen te ploeteren. Nee, dit zouden ze juist met meer spellen moeten doen. Ik als casual gamer wil gewoon spelen, niet als een of andere labaratorium rat 4000 achievements halen voor ik goede wapens of auto's heb. En ik erger me altijd kapot aan die online games waar je als beginner ook nog eens de handicap krijgt dat je zwakkere wapens hebt. Als je op deze manier een hoop ergernis kunt wegnemen en er ook nog geld mee binnenhaalt dan zeg ik.. doen!
speel het al een jaar of twee niet meer maar als je een random dungeon/raid begon begon je bij sommigen je al af te vragen of het bought-accounts waren... max level karakters die totaal niet weten hoe die class te spelen is .. dit gaat zo te zien nog veel erger worden... ik kan me nog herinneren dat wow echt om de kunde ging voordat er jaren van nerfs aan te pas kwamen (iemand die zich de originele hunter questline voor Rhok'Delar kan herinneren wist wie de beste spelers op de server waren)
Niet echt Pay to Win. Meer Pay to Beat. Je ontneemt alleen jezelf de ervaring, niemand anders heeft er last van.
pay to progress, vreemd dat blizzard dit concept gebruikt, omdat het ook vaak in de f2p markt gebruik, alleen dan in de vorm van 'double exp' dus bij die games moet je wel zelf trainen, maar gaat het wel veel sneller, hier is het gewoon instant 90, wel krijg je wss geen level 90 gear enzo
Ja, het is namelijk iets wat je met voldoende tijd ook kan bereiken. Het is ook niet meer het maximale level, dus het is alleen om je snel in de nieuwe uitbreiding te krijgen.

Vind het nog steeds wel raar though, je zou het spel maar gaan spelen...
Hoewel ik geen fan ben van de service, is max level zijn niet echt "winnen".
Je moet nogsteeds zelf een fatsoenlijke uitrusting bij elkaar vinden, en daar zijn de meeste spelers nooit klaar mee.

[Reactie gewijzigd door XanaduNL op 25 februari 2014 15:48]

Is niet pay to win, je moet nog steeds zelf naar 100 levelen en gear verzamelen.
Snap niet wat mensen hier pay to win aan vinden je krijgt een level 90er met begin level gear. Hier kan je nog geen dungeons niks mee doen aangezien hier ook een requirement voor komt dat je eerst silver moet halen in proven grounds.

En de meeste mensen hebben geen ¤40 over om een altje naar level 90 te boosten.
er zou eerder een term bij moeten komen p2s.

pay 2 skip. meer is het niet.

het is verre van pay2win
Pay2win in mmo's heeft vooral betrekking op het kopen van voordeel tov andere spelers, daarvan is hier absoluut geen sprake.
Zoek eerst maar eens de definitie van pay2win op.

Ontopic: 60 dollar / 44 euro vind ik persoonlijk veel te duur. 20/25 euro is toch wel de max.
Je bent toch makkelijk 3 maanden kwijt om te levellen naar 90, dat is 3*15euro=45euro (afhankelijk wel WoW abbo je hebt). Als je het 25euro maakt gaat iedereen het doen, want zo snel kun je dat niet zelf.
sorry maar binnen 1 maand casual spelen kan iedereen lvl 90 worden. als je al 1 char heb kan je makkelijk heirlooms farmen en die cross realm/faction sturen. en zeker met de op enchants kost level tussen de 70/80 uur. als jij in 3 maanden even voor het gemaak 12 weken maar 70/80 uur speelt kom je op minder dan 1 uur per dag. als jij maar 7 uur per week aan het gamen bent is wow zoiezo niets voor jou. en als je 80 uur naar lvl 90 weinig vind kan je altijd van 120 uur uit gaan. dan kom je als nog op 10 uur per week. de prijs is niet op hoelang het levelen duurt. het is gebaseerd op hoe blizzard het beeste geld kan verdienen.
Even nog wat onderzoek gedaan en dat klopt, je kan inderdaad sneller levellen. Iemand met ervaring kan het in zo'n 90 uur gedaan hebben. Deze mensen zullen het dan ook niet waard vinden om hun karakters voor geld op te waarderen. Mensen die minder snel spelen (ik blijkbaar) zullen dit aanbod misschien interessanter vinden, maar ik vind het doel juist (gezellig) spelen. Direct op level 90 starten zou je dan alleen doen als je een periode niet gespeeld hebt en geen zin hebt om alle 'oude' quests nog een keer opnieuw te doen.
Tijdje geleden dat ik nog gespeeld heb maar je moet samen met een vriend spelen die al even speelt. Dan kan je via een friend request samen spelen.
De ervaren speler levelt dan een nieuw character en speelt samen met jou. De ervaren speler krijgt nog een extra mount maar bovenal als je samen speelt krijg je dubbel experience. De ervaren speler kan je ook helpen met gear en vooral met spullen die experience nog verder boosten. Tevens krijgt de ervaren speler nog extra xp die hij op character naar keuze kan loslaten. Dit om de ervaren speler aan te sporen de nieuwe speler goed te helpen. Alles bijeen level je allebei razend snel. Je komt wel in de problemen met crafting, je levelt veel te snel (je komt bijvoorbeeld constant ores tegen die je niet kan minen omdat je al in een te hoog level gebied zit voor je mining level)
Let wel, kan zijn dat dit systeem aangepast is ondertussen.
Dit is veiliger dan een chinees je character laten leven. Die hacken na 3 maanden je account.
Ik mis het wel hoor. Vroeger was het spel geweldig. Dat spel is ook helemaal uitgemelkt.
Aan de ene kant snap ik dat ze dit willen doen om de Chinese levelshops tegen te gaan, maar aan de andere kant is het ook weer te extreem.

Mij zou het een veel betere middenweg lijken als ze je een levelboost geven naar niveau 80 (bij wijze van), dan hoef je met het nieuwe karakter niet eerst tientallen uren onderpowered te zijn, maar moet je nog wel strijden om de laatste levels er doorheen te krijgen op een redelijk gelijkwaardig niveau als je laatste level 90.
Dat doen ze ook, in de nieuwe expansie is 100 het maximale level en niet 90.
Juist, dat had ik dan even gemist haha! Thanks voor de bevestiging dan. Dan let mij niet veel anders dan het eens te zijn met wat WoW aanbied. Vooral als je bedenkt dat ze al zolang bestaan dat er waarschijnlijk niet extreem veel nieuwe mensen bijkomen, maar vooral mensen die het al lang spelen en opzoek zijn naar een andere ervaring door middel van een ander soort karakter.
Ik vind het een interessante toevoeging en ik snap ook de redenatie. Vooral als je zelf al een character naar level 90 hebt gehaald met bloed, zweet en tranen, dan kan ik begrijpen als je geen zin hebt om dezelfde tour met een andere character te maken.

Aan de andere kant, kostentechnisch gezien wordt de keuze nu wel erg makkelijk. Volgens het artikel kan het honderden uren in beslag nemen om een character naar een dergelijk hoog level te brengen. Voor ongeveer 45 euro bereik je hetzelfde in nog een enkele minuten tijd, terwijl je die uren die je normaliter zou spenderen aan het levelen, kan gebruiken om te werken waardoor je veel meer overhoudt.
Honderderden uren? Binnen een dag of 3 ben je lvl 90, sneller als je heirlooms hebt.
Dat is wel erg optimistisch. Zelfs met RaF en Heirlooms duurt het nog wel enkele weken om lvl90 te worden. Er even vanuit gaande dat we ook allemaal nog naar ons werk ( of studie ) moeten, en we hooguit 4 uur per dag effectief kunnen spelen. Dan lukt je dat niet in 3 dagen.

Ik ben geen 14 meer en helaas is mijn "vrije tijd" nog maar zeer beperkt tegenwoordig. De tijd van dagen hardcore levellen, nachtjes doortrekken op een kratje redbull en schijt hebben aan school en verplichtingen is passé ;) Ik denk dat dat voor veel spelers geldt die 9 jaar geleden begonnen zijn met WoW en dus liever eenmalig 45,- neerleggen om die meuk wat we allemaal al kennen over te slaan.
als je een beetje kan levelen kom je op ong 3 dagen /played uit. of terwijl 3x24 uur.

er van uit gaan dat iets langer over doet en inp 72 uur er 80 uur over doet.

ik vind 80 uur wel even wat anders als honderden uren.
Ah, als je het zo bekijkt dan moet ik je uiteraard gelijk geven. Puur op uren gezien ben je binnen 3 dagen klaar, maar zoals ik zei zullen de meeste maar ongeveer 4 uur effectief kunnen spelen per dag. Dan ben je nog steeds 20 dagen achter elkaar aan het spelen.

Dus dan ben je nog steeds 3 weken aan het spelen om lvl90 te worden, voor iemand die alleen maar wilt PVP'en of speelt voor het raiden is dat tijd die je liever niet kwijt bent aan het levellen. Zeker niet voor content die je de afgelopen 9 jaar al tientallen keren gezien hebt. Hence vind ik 45,- goed te doen, zeker aangezien de gametime net zo duur is over die weken.

Daarnaast ga ik dus écht niet meer 4 uur per dag gamen, ik moet tegenwoordig mijn game, serie en film tijd inplannen om het allemaal gedaan te krijgen binnen een dag :P Er moet immers ook brood op de plank komen!
RaF + lvl 85 Looms is in minder dan een dag /played te doen. Zelfs aan het begin van MoP lagen de eerste monks niet ver achter, juist door RaF boost naar 80, dan powerlevelen naar 90.
Voor ongeveer 45 euro bereik je hetzelfde in nog een enkele minuten tijd, terwijl je die uren die je normaliter zou spenderen aan het levelen, kan gebruiken om te werken waardoor je veel meer overhoudt.
Je kan ook gewoon uberhaupt niet spelen en die tijd besteden aan werken. ;) Je hebt het hier niet om een noodzakelijk goed, het gaat om een game. Onderdeel van het spel is om te levelen, iets wat inderdaad tijd kost. Je betaald dus eigenlijk om een deel van het spel niet te hoeven spelen. What's next, een race-simulator waar je niet hoeft te sturen, maar alleen maar gas hoeft te geven/remmen?
15 euro betalen om te kunnen levelen..
Vervolgens nog eens 45 euro betalen om je 15 euro door de plee te spoelen..

Levelen hebben ze kapot gemaakt door bij elke expansie een fucking groot continent er bij te bouwen..
Je komt nagenoeg niemand meer tegen op je pad naar level 90 omdat alles te uitgespreid is.
Je speelt/quest dus ook minder met andere spelers en maakt minder nieuwe vrienden.
Dit zorgt weer voor versplintering van guilds omdat expansie van guilds nagenoeg alleen via recruitment mogelijk is waardoor loyaliteit over het algemeen ver te zoeken is..

IMHO
Lvl 1-90 is met 24uur spelen te doen.
Ik heb laatst voor de funn een horde poppetje aangemaakt op een andere server dus zonder hulp middelen. En toen ik lvl 90 aan tikte stond ik op 24 uur en xx min played.
Nu is het wel zo dat het niet nieuw is voor mij maar denk dat je max 30 uur nodig hebt van 1-90.
Dus tja 30 uur vs 44 euro das 1,46¤ per uur.
Het valt dus best mee,al zou ik het er zelf niet voor over hebben.
Maar das voor ieder voor zich denk ik dan.
Dat is niet te doen voor mensen die een normaal leven hebben en ook eten, slapen, werken/school, socialisen
Wellicht heb je het niet goed begrepen. Hij heeft het over 24 uur speeltijd. Dat kan ook verspreid over een week of maand of ... zijn.
Ik heb een normaal leven ik werk en heb een gezin etc
zei ook niet dat het 3dagen van 8 uur was maar een week of 2 telkens als ik er tijd voor had 30 tot 60min spelen.
soms iets meer soms iets minder.
echt casual zeg maar.
Reken je de tijd van alle bans ook mee die je met je exploiting hebt gekregen?
Mischien voor die lui die dat op day-1 gebruikten bij uitkomst van een expansie. Tegenwoordig met increased xp in outland, northrend en cata + heirlooms en evt. een +xp buff van een world event is dat prima te doen.
Voor mijn eerste level 60 has ik 18 dagen (18x24 uur) /played nodig ... :z
Is het grootste plezier van WoW niet juist je character levelen tot het hoogste level om zo je class en talents tot in de puntjes te leren kennen?
Tijdens het levelen, is het zeker in de eerste 50 levels echt niet nodig om je class uberhaubt te begrijpen. Dus ik snap zeker wel dat er mensen zijn die dit geen 2e keer willen doen..
Dat is voor iedereen verschillend. Ik heb 6 chars op 90 en ben bezig met 7 en 8 maar dat levelen heb ik echt een hekel aan. Elke keer weer dezelfde dungeons en questen, ken ze allemaal dromen. Vindt de optie om 1 char gratis te upgraden naar 90 daarom ook heel handig..kan ik de laatste 10 levels halen en vervolgens gearen etc.

De class en de talents tot in de puntjes leren kennen heb ik geen lange tijd voor nodig. Nadat je lvl 100 bent gelvld vanaf 90 heb je het ook wel onder de knie lijkt mij.
honderden uren voor nodig om een personage tot 90 te krijgen ? Welke slakken spelen dit wel niet? Je bent tegenwoordig binnen een week al 90 zonder al te veel te spelen. laten we er 2 weken met een paar uur per dag van maken voor het gemak. Tevens vind ik dit soort pay 2 win ontwikkelingen erg kwalijk en dit doet afbreuk aan de magie van het spel. Al die mooie gebieden waar je doorheen kan lopen gaan zo verloren.

Mensen die van mening zijn dat ze geen zin hebben om continu te levelen kan ik begrijpen maar dan ben je misschien iets te fabrieksmatig personages aan het levelen. dit kan nooit te bedoeling zijn van World of Warcraft.
Wat is hier Pay2Win aan dan? Een geboost character is niets sterker dan een geleveled character in dezelfde gear. Daarnaast is de boost gear zo laag dat je niet instant kan mee doen aan de laatste tier van content. Je zal eerst moeten gearen in LFR/Flex voordat je kan gaan raiden op enigszins niveau, idem voor PVP, alleen dan gearen met Honor gear.

Het enige waar dit voor zorgt is dat je niet hoeft te lvlen (of straks in WoD minder).
Pay 2 win is in mijn ogen elke vorm van betaling met een bestaande valuta, een dienst kopen die wordt aangeboden door het bedrijf zelf, dat ervoor kan zorgen dat jij een voordeel geniet ten opzichte van de andere speler die ervoor kiest geen betaling te doen. Dit heeft namelijk niets met gear te maken, (je kan altijd hoger en beter worden ongeacht het punt waartoe ze je heen boosten) maar met het voordeel. Als ik als level 1 start en iemand instantly level 90 is na betaling zou ik wel willen zeggen dat hij een groot voordeel geniet, in dit geval een paar weken voorsprong. Wel degelijk pay 2 win dus, nu hij veel sneller zijn einddoel kan bereiken (betere gear/raiden/pvp)

[Reactie gewijzigd door Rabbitto op 25 februari 2014 17:36]

Groot voordeel valt heel erg mee, die paar dagen die je wint. Lvlen duurt echt geen weken, eerder dagen voor een geoefende speler, record binnen onze guild is minder dan een dag (realtime) op een zaterdag door 2 van onze powerlevelers, dacht iets van 16 uur /played met RaF en top end heirlooms, en over de duur van een expansion 1,5-2 jaar is het verschil helemaal nihil, zelfs binnen 1 raid tier / pvpseason denk ik niet dat het een verschil op zal leveren wanneer beide spelers een gelijk skill level in pvp/pve hebben. Ik zie het meer als een quality of life feature voor iemand met weinig tijd, maar wel geld of iemand die gewoon niet van levelen houdt.

Ik zie pay2win toch echt als een systeem waarbij iemand die betaald een voordeel kan halen dat door iemand die niet betaald nooit te halen is.

[Reactie gewijzigd door Dennism op 25 februari 2014 19:08]

Kan sinds kort ook weer (tijdelijk) in LoTRO, naar level 50 levellen (van de 95), zodat je alle "beginnersgebieden" over kan slaan.
En die zijn nu juist het leukst... Of is dat nostalgie?