Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 46 reacties

Volgens hoofdontwikkelaar Dean Hall zal de uiteindelijke versie van overlevingsspel DayZ nog tot de lente of zomer van 2015 op zich laten wachten. Hall, die ontwikkelstudio Bohemia Interactive na 2014 zal verlaten, verwacht dat DayZ in de winter toe is aan de bètatestfase.

Hoewel DayZ nu al te koop is via Steam, duurt het nog tot zeker de lente van 2015 voordat het spel in zijn uiteindelijke vorm te spelen zal zijn. Hoofdontwikkelaar Dean Hall verwacht dat het spel in een groot deel van 2014 de alfastatus behoudt. Hall hoopt dat DayZ in november de bètatestfase bereikt of anders uiterlijk in januari of februari van 2015, zo verklaarde de ontwikkelaar tegenover Eurogamer.

Tijdens de alfafase verandert Bohemia nog veel aan het spel. Hierdoor zal de uiteindelijke versie van het spel op diverse punten flink verschillen van de game die nu al te spelen is, denkt Hall, die wijst op diverse recente toevoegingen als voorbeeld voor de veranderingen die hij voor ogen heeft. "We hebben er onlangs voor gezorgd dat kapotte voorwerpen in het spel ook echt niet meer werken. Dat verandert de manier waarop mensen het spel spelen." Hall noemt verder een aantal nog toe te voegen elementen, zoals een diepgaander medisch systeem, evenals de mogelijkheid om barricades te bouwen en voertuigen te besturen.

Deze elementen moeten voor de start van de bètatest toegevoegd zijn. Hall hoopt in november met de bèta te kunnen starten, maar zegt erbij dat dat zomaar januari of februari kan worden. Doordat er in de bètafase geen nieuwe content wordt gemaakt, maar de focus op het bugvrij maken van bestaande content ligt, moet die fase veel korter zijn dan de alfafase. Wanneer DayZ de bètafase bereikt, is het spel ongeveer een jaar als alfaversie verkrijgbaar geweest.

De positie die Hall zelf zal innemen bij dit proces is onduidelijk. Maandag kwam naar buiten dat Hall van plan is om Bohemia na dit jaar vaarwel te zeggen en terug te keren naar zijn geboorteland Nieuw-Zeeland. De ontwikkelaar heeft aangegeven dat hij het ontwikkelteam achter DayZ niet in een cruciale fase zal verlaten, maar blijft voornemens in 2015 te verhuizen. In gesprek met Eurogamer houdt Hall de optie echter open om daarmee te wachten tot de ontwikkeling van DayZ is afgerond.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (46)

Ik volg de ontwikkelingen van dit spel al een tijd, en op YouTube zijn er behoorlijk lange filmpjes met alle mogelijkheden die er in de loop van een jaar ontwikkelen al zijn bijgekomen (en afgegaan).

Ik zie daar best veel progressie in, eerlijk gezegd...

Zie het kanaal van FRANKIEonPCin1080p en dan de playlist voor Dayz.

Ik las trouwens hierboven de opmerking dat, hoewel het een "Zombie survival game" is, je meer te duchten hebt van medespelers... Laat dat nou net de boel realistisch maken :)

Ik ben er van overtuigd dat je in een SHTF situatie meer te duchten hebt van andere overlevenden van whatever het probleem is...

Samenwerken klinkt logisch, maar is het niet altijd: zie b.v. het prisoners dilemma.

Btw: Left4Dead heeft coop mode waarin samenwerken wel handig is..

[Reactie gewijzigd door hgoor op 25 februari 2014 17:12]

Bij dat prisoners dilemma dacht ik eerst dat je suggereerde naar TWD ;).
Daar is het net zo goed van toepassing! En ja, ik ben enorme TWD fan ;-)
Tja tijd zat, wat de de concurrentie laat zien in het Zombie survival MMO genre is tot nu toe alleen maar zeer bedroevend. DayZ staat nog altijd eenzaam aan de top.
Zombies zijn juist een irritatie in DayZ, net als in Arma 2. DayZ is amper een zombie survival te noemen, je moet gewoon mensen op zicht afknallen en een lootgoblin worden. Er valt niks te overleven aan zombies die je met je vuisten neer kan maaien.
Probleem is dat de engine het niet aan kan om zombies zoals in Left 4 Dead te hebben.
Let wel: ik zeg niet dat DayZ zulke zombies nodig heeft, maar de zombies in hun huidige vorm zijn wel erg beperkt.

Ik hoop enkel dat BI (de studio) wat extra geld in DayZ pompt zodat de engine vlotter gaat lopen en meer aan kan.
Ik hoop ook dat ze op tijd gaan beseffen dat, als ze de engine niet kunnen verbeteren ze beter het eiland Chernarus gewoon even halveren en er een kleinere wereld van gaan maken, al dan niet optioneel, zodat het vlotter zal werken.
Ik vind het anders raar, dat er zoals Dean zegt 50 mensen aan de game werken, maar de updates echt minimaal zijn.

Nu je zo'n berichten krijgt dat hij het project wil verlaten kan ik me van de ene kant wel in vinden (denk aan Notch met Minecraft), maar aan de andere kant, hij is er nu al een jaar of 5 mee bezig, en dan ga je er opeens gewoon goeiedag tegen zeggen.

Reken maar, uit: 1.500.000 * 24 euro = 36.000.000 miljoen euro, ik DENK dat je daar wel een aantal personen voor kunt aannemen, en wat ze nu doen kan met 4 mensen ook, al kan ik daar natuurlijk geen oordeel over geven, maar een gemiddeld persoon denkt hier denk ik hetzelfde over.
Het begint idd sterk op een hit & run aktie van Dean te lijken. Zo was ook al duidelijk toen DayZ standalone op Steam verscheen de beveiliging nog steeds ruk was.

Dean en zijn team hadden een jaar nodig om een client/server interface te bouwen waarbij al het scripting serverside zou gebeuren, vervolgens komt de alpha online en blijkt alles nog bijna hetzelfde te werken als in de mod, op een paar extra anticheat features na maar vrijwel alles gebeurt nog steeds door clientscripting.

Waar Dean vooral druk mee bezig was was zichzelf promoten. Gamescon bezoeken, E3 etc en ondertussen nog andere uitstapjes zoals het beklimmen van de Mount Everest maar progressie was er amper en momenteel is de mod een stuk verder, of ik moet zeggen speelbaarder dan de standalone.

Ik geloof echt nooit dat er 50 mensen aan DayZ werken. Misschien is dat alles bij elkaar met de boekhouder en koffiedame erbij maar 50 programmeurs? No way gezien de hoeveelheid updates zou je zeggen misschien 2 programmeurs en iemand voor de map maar echt geen 50.
Ik denk dat je de hoeveelheid werk zwaar onderschat. Een MMO shooter die zo realistisch werkt als Day Z met zoveel gebouwen, items en straks ook voertuigen vereist zoveel testcases. En ja je hebt players die testen, maar hoeveel daarvan maken ook daadwerkelijk goede bugreports?
Nou dat valt toch wel mee? Genoeg updates. Alleen niet elke versie komt naar de stable branch, wat logisch is: http://dayz.gamepedia.com/Changelog
Als je wilt weten waarmee ze bezig zijn, volg de devblog. Dan krijg je een beeld van het soort problemen waar ze tegenaan lopen en de tijd die ze spenderen om alles goed te testen voor het live gaat.

De laatste devblog vind je hier: http://www.youtube.com/watch?v=19ehC8kwoWE

Zo zie je dat ze bijvoorbeeld ragdoll en physics toevoegen, geen kleine update lijkt me.
Zombies zijn juist een irritatie in DayZ, net als in Arma 2. DayZ is amper een zombie survival te noemen, je moet gewoon mensen op zicht afknallen en een lootgoblin worden. Er valt niks te overleven aan zombies die je met je vuisten neer kan maaien.
Het idee achter van 'multiplayer survival spellen' klinkt leuk, maar veel (alle?) spellen missen een essentieel element: 'survival' waarvan? Tot nu toe zijn de grootste bedreiging altijd medespelers. Daarvoor kan je ook een ander multiplayerspel pakken.

Geef een indrukwekkende vijand waarbij je wel moet samenwerken om als groep te overleven. Natuurlijk hoort verraad onder spelers hier ook bij, maar beloon niet alleen dit aspect (schiet speler dood -> toegang tot zijn spullen). Samenwerking kan er ook voor zorgen dat je met zijn allen een dagje langer overleeft voor punten/betere gear/whatever, waar spelers die vanaf het begin al op medespelers schieten niet zomaar gebruik van kunnen maken. Als je ervoor zorgt dat de vijand nieuw blijft of door evolueert, dan hou je ook motivatie over om als team sterk te staan in plaats van in je eentje maar door te blijven knokken.

Een idee, vrij om op te pikken door iedere ontwikkelaar (als mijn naam maar ergens genoemd wordt ;) ): neem STALKER en maak er een multiplayer survival game van. Spelers beginnen aan de rand van 'the zone' en kunnen een aantal startattributen kiezen voor elk karakter. Het gaat hier voornamelijk om alledaagse vaardigheden als genezen, kleding maken, eten voorbereiden, etc. Specifiek gaat het niet om offensieve vaardigheden. Alle vaardigheden zijn verder te trainen door ze succesvol toe te passen, maar degenen die gekozen zijn bij de start van het spel krijgen een kleine boost bij verdere training. Na verloop van tijd gaat het trainen van vaardigheden ook progressief langzamer, zodat specialisatie aangemoedigd wordt.

Laat spelers vrij om één of meer fracties met basissen op te richten (elke fractie één basis). De basis moet op gezette tijden ('s nachts?) verdedigd worden tegen alle rotzooi dat uit het midden van the zone komt. Op rustige momenten (overdag?) is er iets meer vrijheid en minder risico voor spelers om rond te lopen en ook om outposts te maken, maar het midden van the zone overwinnen (het uiteindelijk doel) is een taak waarbij spelers goed samen moeten werken. Om spreiding van spelers toch aan te moedigen is het bijvoorbeeld nodig om outposts te verdedigen/bemannen, om zo benodigde grondstoffen binnen te halen.

Door het karakter van the zone kunnen steeds nieuwe en andere monsters komen. The zone is niet alleen goed in het uitspugen van monsters, maar ook het manipuleren van spelers door bijvoorbeeld hallucinaties. Je kan een hallucinatie hebben dat je een speler van je fractie als die van een vijandelijke fractie ziet, of dat je je eigen even beeld ziet en wanneer je deze dood, dat je bijvoorbeeld jezelf schade aan doet of dood.

Fun ensues, en spelers moeten echt met elkaar communiceren om hierin te overleven omdat ze vertrouwen op elkaars ogen. Om een langzaam opkomend gevaar te maken kan je elke in-game dag het midden van the zone (het gevaarlijkste gebied) zich steeds verder uit laten breiden. Dit geeft spelers bij een nieuw potje aan de rand van the zone ademruimte.

[edit]
Het gebied rond Pryp'yat' en de reactor is zeker groot genoeg om zoiets mee te doen met een 1 op 1 schaal. Misschien niet met het epicentrum in het exacte midden. ;)

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 25 februari 2014 16:48]

Een soort Evolve/Nether/Dayz/Rust game dus. Als een bedrijf zoiets goed uit weet te balanseren, zou dat wel eens een erg tof spel kunnen worden.
met de engine van the last of us !
Geweldig idee! Meteen een crowd-funding gaan starten zou ik zeggen. Ik zou meteen hierin meegaan. :)
Geef hierbij de keuze mogelijkheid om ook als rogue/loner in rond te struinen, met natuurlijk de bijkomende voor en nadelen. (Minder bescherming, maar ook minder aandacht van bv zombies) En je hebt mij iig binnen =).
Mee eens daarnaast verbaasd het mij ook dat de hoeveelheid zombies die je tegen komt niet in extreme maten zijn. Een grote stad waar waarschijnlijk rond de 10000-50000 mensen hebben geleefd maar nog niet eens 10 zombies aanwezig zijn.

Kan zijn dat ik het gewoon niet tegen gekomen ben en dat het er wel is, maar dat mis ik wel aan dit spel...
Server moeten nog geoptimaliseerd worden. Het doel is absoluut om meer zombies in het spel te krijgen. Maar op dit moment zou het de servers teveel belasten.
Ik vind dat ze voor het geld wat ze binnen halen tijdens de alpha release best wat meer ontwikkelaars mogen inhuren voor wat meer vorderingen.. Ik heb het spel ook, maar er gebeurt niet echt veel qua ontwikkeling :/
Mee eens ik vind het eigenlijk ook een schande dat je een product in alpha status mag verkopen. In principe zouden ze er deadlines aan moeten verbinden. Mij krijg je iig nooit zo gek om voor een alpha product te betalen.
Ik zie het probleem niet. Het is niet zo dat je betaalt voor de alfa, je betaalt voor de volledige game en krijgt nu gewoon al toegang.
Als je een game pre-ordered, soms maanden op voorhand, kan je er nog helemaal niets mee en je betaalt de volle prijs. Nu kun je voor een zacht prijsje alvast beginnen spelen en je helpt mee aan het bespoedigen van de ontwikkeling.

Er wordt ook niemand verplicht om de game nu al te kopen, als jij wilt wachten tot de game af is en de volle prijs dan wilt betalen gaat niemand je tegenhouden. Ik vind dit in ieder geval een prima alternatief.

Mensen die er voor kiezen om de game onder de huidige vorm te spelen worden ook zeer uitgebreid geïnformeerd en weten erg goed wat ze kopen.
Mensen die er voor kiezen om de game onder de huidige vorm te spelen worden ook zeer uitgebreid geïnformeerd en weten erg goed wat ze kopen.
Als dat het geval is heb je mij overtuigd.
In het geval van Dayz krijg je elke keer dat je het spelt opstart een melding dat het spel nog in een vroeg ontwikkelstadium zit en eigenlijk nog niet gespeeld zou moeten worden. :)
En op Steam:

“DayZ Early Access is your chance to experience DayZ as it evolves throughout its development process. Be aware that our Early Access offer is a representation of our core pillars, and the framework we have created around them. It is a work in progress and therefore contains a variety of bugs. We strongly advise you not to buy and play the game at this stage unless you clearly understand what Early Access means and are interested in participating in the ongoing development cycle.”
http://store.steampowered.com/app/221100/

Kan niet duidelijker toch?
Ze geven er dan gewoon een uitleg aan dat je eigenlijk gewoon early access tot de full game koopt. Het heeft wel z'n voor- en nadelen natuurlijk. Zo vind ik het wel leuk dat je minder betaalt voor de early access versie terwijl je uiteindelijk ook de full versie krijgt als die uit is. Nadeel is inderdaad dat je eigenlijk betaalt om tester te spelen.
Gelukkig verplichten ze niemand om de early access versie te kopen, dus iedereen staat nog vrij te kopen of niet.
Als mensen er zelf geld voor willen neerleggen, wie ben jij dan om dat een schade te vinden? Met de alfa help je de developers zelf door input te geven. Zo gek is het niet. En de prijs valt ook wel meee vind ik zelf.
Beetje naief om nu te gaan klagen, er staat duidelijk op de steam pagina do not buy this game unless you want to support the development of the game... Had je moeten wachten tot de beta uit was of de final release.
Er zijn wekelijkse updates? En het ontwikkelingsteam is al gegroeid naar meer dan 50 man blijkbaar. Ze doen nogal wat back-end werk op het moment, meer content komt er gestaag bij.
Eigenlijk wel ironisch:

WarZ (nu Infestation: Survivor Stories) was een ripoff van DayZ en kreeg ontzettend veel kritiek op het feit dat het spel idee gestolen was en dat de Art Work van WarZ ook gewoon van het internet was afgeplukt.
Hierdoor kreeg het spel ook een slecht cijfer en bleef iedereen bij DayZ.

Nu, een jaar later, is WarZ nog steeds in ontwikkeling en worden er regelmatig patches uitgebracht die veel inpact hebben op het spel. Er wordt dus nog druk voor ontwikkeld en de ontwikkelaar geeft de indruk dat ze er echt wat leuks van willen maken.

Als ik dan lees dat de ontwikkeling van DayZ zowat stil staat krijg ik het idee dat WarZ, ondanks dat het een rip-off was, het een stuk beter doet. Had ik nooit verwacht eigenlijk...
Mooi dat ze het spel zolang in development status laten staan. Het lijkt nu echt nog veel te veel op de Mod versie voor ArmA 2, en dat is geen compliment.(Al die cheats overal |:( )

[Reactie gewijzigd door BJ_Berg op 25 februari 2014 15:57]

Cheats? Waar heb je het over?

De standalone heeft vrijwel geen hackers en cheaters die actief zijn.
Inderdaad dat valt reuze mee, ik heb er zelf nog nooit 1 gezien in de SA. En er is echt veel veranderd in vergelijking met de mod. In 1 van de mods kon je misschien in 60% van de gebouwen, in de SA in meer dan 90%. Er zijn nieuwe gebouwen en hele dorpjes toegevoegd. Het hele movement system en de animaties zijn aangepast en soepeler gemaakt. Wapens waar je vanalles op en af kan halen. Heel veel verschillende kledingsstukken die je aan kan trekken. Performance wordt geoptimaliseerd. Lighting is aangepast. Bijna alles is anders, te veel om op te noemen eigenlijk. De hele engine en code wordt opnieuw geschreven met de makers van arma2. Kijk maar even wat ze op het Dev Blog te zeggen hebben over wat je te wachten staat.
Heb er genoeg gezien. Mensen die 10 meter per stap warpen bijvoorbeeld. Heb er een stuk of 3 neergeschoten maar zeker 10 gezien.
Dat was geen rubberbanding? (aka, lagg)
Nee zeker niet. Bijvoorbeeld een keer op de bergen langs Kamyshavo komt er iemand op me af gewarped en blaft me neer met een m4. Ik spawn in elektro en nog geen minuut later zie ik diezelfde gozer op me af warpen en me weer afblaffen.

Gisteravond nog iemand die in een muur in elektro zat en mij en mn vrienden dwars door muren heen afschoot.
Jammer om te horen, heb zelf alleen de DayZ mod gespeeld tot een jaar terug ongeveer wat ik al geweldig vond. De stand alone lijkt mij zeer koel met de volledige support. Hopelijk is met de release het spel cheatvrij. Ze hebben nog bijna een jaar dus zal ook wel. Maar ga iig nog niet mijzelf in de alpha/beta inkopen. Speel op dit moment MWO, dat is wel Beta genoeg.
Op zich wel jammer dat tegenwoordig elk spel wat "uitkomt" in alpha/beta fase zit. En daarmee bedoel ik eigenlijk de prijs. Als beta "tester/speler" zou je eigenlijk minder moeten betalen omdat je een project financierd en vanzelf aan gratis marketing doet voor het spel door mensen er enthousiast over te maken.
Het probleem wat ik zie met dit soort dingen, founder packages en kickstarter projecten is dat je door de grote voorfinanciering niet krijgt wat ze beloven. Dit kan bijvoorbeeld zijn omdat ze zo veel meer geld krijgen dan dat ze verwachten geld gaan verspillen en het te kort komen of dat ze te veel extra features ineens willen implementeren waardoor je vertraging krijgt als een malle.
Het gaat wel een beetje de verkeerde kant uit met DayZ vind ik. Er zijn nog steeds geen fietsen en autos, maar ze hebben het wel over hartaanvallen en ziek worden van natte kleren etc. Hoop geneuzel.
Als je van de laatste 2 trede van een trap afglijd breek je ook regelmatig je poot waardoor je alleen maar prone kan kruipen totdat je medicatie vind.

Maarja, het enige dat ik momenteel doe is met een groep vrienden elektro terroriseren, meer kan je ook eigenlijk niet.
Vind het persoonlijk erg jammer dat het spel zo vroeg ge-released is. Er is op dit moment ontzettend weinig te doen en het feit dat er nog steeds geen voertuigen zijn is ook erg frustrerend. Had liever nog even gewacht om dan uiteindelijk achter een jaar oid het afgewerkte product te spelen, zonder alle frustraties die er nu te vinden zijn.

Early access is niet echt mijn ding, tbh.

[Reactie gewijzigd door Unique93 op 25 februari 2014 16:17]

Er staat duidelijk in de steam store :

WARNING: THIS GAME IS EARLY ACCESS ALPHA. PLEASE DO NOT PURCHASE IT UNLESS YOU WANT TO ACTIVELY SUPPORT DEVELOPMENT OF THE GAME AND ARE PREPARED TO HANDLE WITH SERIOUS ISSUES AND POSSIBLE INTERRUPTIONS OF GAME FUNCTIONING.

Lijkt me niet echt 'ge-released'.. Waarom je het dan koopt terwijl je van jezelf al weet dat het frustratie gaat opleveren is me een raadsel :)

Heb de game 2 maanden geleden gekocht en inmiddels ook al een maand niet meer gedaan.
De game in huidige status vond ik al prima te doen, nu nog de extra content zoals vehicles en meer zombies en ik ben tevreden.

Ben groot Arma fan dus ik hoop dat ze wat nuttig met mijn 25 euries gaan doen (vooral op Arma 3 gebied :9).

[Reactie gewijzigd door m0nkm0nk op 25 februari 2014 17:03]

als ze eerst nog even wat aan alle cheaters gaan doen
Je rent de hele tijd rond om maar eten en drinken te vinden, meestal ga je dood voordat je dat gevonden hebt of nadat je weer eten en drinken nodig bent, dit duurt niet lang, als je al mensen tegenkomt wordt je meestal neergeknald. Saai en slecht uitgewerkt. Zombie survival game? Nee meer zoek eten en drinken game, lukt het je om eindelijk wat gear te vinden ga je dood of door honger of dorst....
Valt reuze mee hoor. In het begin moet je erg weinig risico nemen en zoveel mogelijk spullen verzamelen. Eten en drinken is er genoeg te vinden. Het systeem van voeding, maaginhoud en hydratatie is behoorlijk ingewikkeld. In de praktijk komt het erop neer dat je zoveel mogelijk moet eten en drinken totdat er gezegd wordt dat je vol zit o.i.d. Zodra je Energized, Hydrated en Healthy bent hoef je niet zoveel meer te eten en drinken of die status te behouden. Het vergaren van spullen kost tijd en het is niet handig om zonder goede gear een airstrip te bestormen. Geduld en tactisch spelen zijn belangrijk. Bij mij duurde het even voordat ik een goede manier vond om met medespelers om te gaan. Ik heb mijn natuurlijke vriendelijkheid tweemaal moeten bekopen met de dood. Nu ben ik buitengewoon waakzaam, hetgeen ervoor zorgt dat ik vaker een medespeler spot dan een medespeler mij, zodat ik deze op afstand kan inschatten. Mijn tactiek is om vervolgens heel directief te zijn en de andere speler instructies te geven en daarbij te vermelden dat als ze daar gevolg aan geven hen niets zal overkomen (wat ik ook meen overigens). Volgen ze de instructies niet op, dan zijn ze een bedreiging en schakel ik ze uit (indien mogelijk). Op die manier geef ik iedereen een kans, maar blijf ik wel aan de veilige kant. Als ik dat niet zou doen, moet ik de meeste encounters met de dood bekopen en dat is wel zuur als je uren hebt besteed aan hetperfectioneren van je gear.

Maar goed, ik zie erg uit naar het implementeren van basebuilding en de introductie van voertuigen en meer zombies. Ook mag de hoeveelheid echt goede loot (b.v. wapens) wel wat minder. Als er meer spelers rondlopen zonder gun, dan zal het neermaaien van anderen wel minder worden. Aan de andere kant zijn degenen die wel guns en rifles hebben wel heel erg in het voordeel en wordt je als beginner ontmoedigd. Ik ben in ieder geval erg benieuwd hoe het met de verdere intwikkeling zal gaan.
[Offtopic]
Is dat de stem van FrankieonPC die "Pegi 18" zegt in het begin van het filmpje?
De tag 'walking simulator' op Steam heeft mij een behoorlijke glimlach bezorgd.

Wat mij opvalt, nu ik wat meer uren in de standalone heb zitten, is dat ik heel erg gauw naar een bepaald gebied op de map toe trek. Eigenlijk zonde, daar ik de eerste paar uur verwonderd rond heb gelopen door bossen, dorpjes en verlaten steden. Dit wordt volgens mij voor een groot deel veroorzaakt door de spawn locaties. Wat mij betreft mag je best over de gehele map spawnen. Waarom niet? Kompas zoeken en gaan! Of als je een beetje verstand hebt ga je op andere manieren proberen te bepalen wat Noord, Oost, Zuid en West is. Zo leert men nog eens wat! :P
Ik kijk gewoon altijd naar de zon.
Mag toch hopen dat Rust sneller komt... Dit jaar nog haha .. Is imo ook een betere spel.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True