Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 42 reacties

DayZ, de open world zombie survivalgame van Dean 'Rocket' Hall en Bohemia Interactive, gaat mogelijk dit jaar nog de bètafase in, krijgt Steam Workshop-ondersteuning voor mods modders kunnen straks hun creaties ook uitgebreid testen in een singleplayermodus.

Dit alles werd bekendgemaakt door Brian Hicks, een van de ontwikkelaars van DayZ, tijdens de E3 PC Gaming Show in Los Angeles. DayZ is op dit moment nog in de alfafase op Steam Early Access.

Naast de nieuwe features zullen 3 nieuwe voertuigen geïntroduceerd worden en krijgen spelers straks de gereedschappen in handen om hun eigen DayZ-servers te draaien. DayZ begon als mod voor ArmA 2, de militaire simulator van Bohemia Interactive. Dean Hall, de oorspronkelijke bedenker van DayZ, werkt inmiddels aan andere games.

DayZ

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (42)

Het engiste wat ik jammer vind aan dayz is de shoot first ask questions later mentaliteit van de gemiddelde speler.
en het ergste nog is dan wordt je neergeschoten en al je loot (of in ieder geval merendeels) is dan onbruikbaar voor die gene dus je hebt er niks aan. Er wordt ook geen score bij gehouden hoeveel kills je hebt die CoD mentaliteit is erg jammer binnen DayZ.

Verder vind ik de game wel tof met de juiste groep mensen je eigen Walking Dead achtige verhaal opbouwen :P Hoop met mod support op maps zoals Namalsk
Tja, het is simpelweg beter om iemand neer te knallen, want als jij niet eerst schiet, dan doet die ander het waarschijnlijk wél - anders gezegd, als je de ander NIET neerschiet loop jij het risico, terwijl er geen nadelen aan het doden van de andere persoon zit, dus, waarom niet? :)

Dat het niet goed is voor het spel, de setting en het spelen alleen maar saaier maakt is een ander verhaal - de zombies van DayZ zijn nou niet echt een uitdaging, het spel moest het hebben van de dynamische verhalen die ontstonden uit toevallige ontmoetingen tussen spelers.
Ben het wel eens dat de zombies geen bedreiging zijn (hopelijk in latere updates wordt dat andersom zombies bedreiging en een levend persoon positiever moment in de game :P)

DayZ moet het inderdaad hebben uit de verhalen die ontstaan door de ontmoeting van players, jammer genoeg worden dat soort verhalen ontzettend zeldzaam omdat bij de eerste ontmoeting al meteen de trekker wordt overgehaald. I.p.v. de VOIP toets of chat :P

Er is jammer genoeg nog weinig alternatief voor het PvP gedeelte (al heb ik een aardig grote farm gemaakt en genoeg voedsel heb om iedereen in de server te voorzien :9 )
Dat is precies de reden dat ik geen enkel spel wil spelen met deze opzet.

De spellen zelf trekken me altijd gigantisch aan, maar in de werkelijkheid is het gewoon zwaar frustrerend als je meteen neer geknald word.
als je de ander NIET neerschiet loop jij het risico,
Ik vind het anders erg opvallen dat de meeste mensen dit voor het plezier doen, ze denken echt niet jij of ik, ze vinden de gedachten dat iemand zit dood te ergeren achter hun pc veel mooier
shoot first ask questions later mentaliteit is toch alomtegenwoordig bij alle multiplayers? Dit betreur ik ook sterk, multiplayer speel ik enkel met vrienden en is echt de max!
Zou het niet mogelijk zijn om een bepaalde optie in stellen die deze mentaliteit verdrijft?
Mja, wellicht komt het in alle multiplayer games voor, maar DayZ is toch een ander soort spel. Respawn is een stuk minder snel en je bent al je gear kwijt.

Om het tegen te gaan zouden facties misschien een optie kunnen zijn gecombineerd met reputatiescores o.i.d.

Solo het spel spelen heeft nu iig vrij weinig zin, tenzij je graag dood gaat...
Solo spelen is meer hoe die persoon zijn instelling is,
ik speel zelf regelmatig solo en ben zeer voorzichtig.
Je kan een stad naar binnen rushen aandacht trekken van de zombies
en players terwijl jij in een rap tempo aan het looten bent. De kans dat je dan snel dood gaat is vrij hoog.

Ga je voorzichtig te werk heb je meer kans om langer te leven en goeie loot te vinden.
Met een groep spelen is wel het leukst omdat je dan rollen kan verdelen.

Zo heeft mijn groep tegenwoordig 2 goeie snipers die vanaf de heuvels te boel in de gaten houden en waarschuwen op verdachte activiteiten.
Een field medic die de meeste belangrijke medical supply's bij zich draag
en 2 soldiers / looters met grote backpacks en protector cases en die looten de steden.

Een faction systeem met reputatie scoren heb ik me twijfels over.
Het zou kunnen werken maar kan ook het PvP promoten.
Faction member A ziet faction member B en gaat een gevecht aan. iets wat nu eigelijk ook al gebeurd. resultaat onnodig pvp (en als dat mooie loot kapot :P )
Aan de andere kant als ze het basebuilden uitbreiden kunnen factions punten scoren door bijvoorbeeld steden zombie vrij te maken en te houden en het maken van voedsel ect. Het kan dus wel werken als het PvP Element iets meer wordt getweaked naar een meer roleplay element.

Zo heb je spelers die eerst waarschuwen (ik ben er zelf 1 van) als jij je zelf overgeeft wordt je gehandboeid en wat er wat gear afgepakt maar je gaat niet dood. (zou weer punten kunnen opleveren in het bedachte faction rep systeem) Wil je niet luisteren of ga jij de strijd aan is het natuurlijk je eigen schuld :P
Er zijn uiteraard altijd wel PvE servers, Ik vond het idee dat de kill on sight mentaliteit aardig gestraft werd omdat de gear gewoon kapot gaat van je doelwit dus het levert je niks op maar dat weerhoud ze er nog steeds niet van om meteen te knallen. Maar helaas doen ze nog steeds meteen knallen en hopen dat er nog een aantal dingen heel blijven.

Zou mooi zijn als er een middel in komt dat mensen die graag kill on sight doen of doelloos iedereen overhoop knallen negatieve effecten ondervinden (bijvoorbeeld dingen beginnen te zien hallucinaties ect. zeg maar langzaam door draaien :P zeg maar beetje door draaien als die lui in telltale's TWD game om niet al te veel te spoiler )
Als het goed is komt er ook een survivor en bandits aanduiding zodat je weet dat iemand een bandit is of niet.

Ze mogen dan wel gaan opschieten met die nieuwe renderer eens in de alpha te gooien.

Shoot first ask questions later komt omdat er nu ook vrij weinig anders te doen is nog. Geen tenten, survivallen van het land is ook maar zo zo nog, gardens kun je nog niet gebruiken dus je kan ook niks kweken nog.

Zodra ze de grote update doen met nieuwe renderer, persistence voor alles en alles lastig maar niet onmogelijk te vinden maken, dan komt er wat balans in gok ik.

Al blijf je de kos bandits houden, die horen erbij om de spanning voor elke ontmoeting hoog te houden.
Lees dat meer mensen dit jammer vinden, ik vind dit zelf ook erg jammer, wat de leukste dingen gebeuren toch als je samen met vreemde op "avontuur" gaat.
Mischien een leuk idee om een server op te zetten voor de Dayz spelende Tweakers , met wat regels ( norme / waarde) die PvP wat moeten verminderen.
Daar zie ik wel wat voor, jammer genoeg moeten servers op het moment nog voldoen aan de naam conventie van DayZ zelf tot de server tools released worden
Ik heb het spel zelf. Het is inzettend leuk bedacht, maar ik mis toch enig doel en verhaal om lang geïnteresseerd te blijven.
Het toffe aan DayZ vind ik juist dat er ruimte is voor je eigen verhalen om te ontstaan. Mensen zijn vaak aan het roleplayen als allerlei bizarre personages. Op de YouTubekanalen van spelers als Mr. Moon en The Austin Experience staan echt ontzettend gave DayZ-video's bijvoorbeeld.
Ik dacht dat iedereen speelde als een hufter...? Shoot on sight en zo. :/

Ik heb het spel zelf nooit gespeeld, maar heb wel veel video's gezien van o.a. Frankie. Zijn Day-Z video's vind ik echt fantastisch! Maar hij speelt dus vaak met mensen samen waardoor je wel een leuk verhaal kan spelen.
Als je solo speelt, wordt je voor het mogelijke blikje cola nog omgelegd door de eerstvolgende hufter die je tegenkomt...

Het toevoegen van facties lijkt mij wel een leuke aanvulling. Daarmee krijg je ook meer samenspel.

Maar hij komt als het goed is ook naar de PS4! Zal 'm dan zeker aanschaffen...
Ik heb zelf enorm veel DayZ (mod) gespeeld toen het vrij nieuw was (2011/2012). Ik speelde met wat "vrienden" en we hebben echte leuke avonturen beleeft van het vinden van een blikje mountain dew (Zeer zeldzaam in die tijd) tot het eindeloos zoeken naar een heli (als je er 1 had was je dik the king).

Het was de tijd wanneer ik speelde wanneer er veel newbies (bambi's) waren. mensen die gelijk met een makarov (schatig handpistoltje) zombies probeerde te vermoorden en gelijk een horde zombies achter zich aan :9 . Vaak gingen de nieuw gespawnde mensen/newbies naar de grotere steden zoals Cherno of Elekro om daar naar de supermarkten, kroegen en ziekenhuizen ging en de volgende stop naar de NW airfield via stary sober. In Stary Sobor waren er barakken waar je leuk een ak of m16 kan vinden. Probleem was wel dat er veel zombies waren en andere spelers (vooral bandits). Als de newbie het heeft overleefd gingen ze naar het wallalha namelijk de noord west airfield. Vaak waren daar de dikste wapens zoals een DMR (sniper), een M4 of heeeeeeeeeel soms een heli of vliegtuig. Na het looten en het ontwijken en neerknallen van zombies en spelers gingen die mensen naar een "sniper heuvel" waar ze andere newbies neerknallen om te laten zien hoe baas ze zijn 8) (waardoor ze vermoord worden door frankie ;) )

Ikzelf en mijn vrienden speelde het anders. Vaak ging ik naar een klein plaatsje (vaak vlakbij mijn/hun spawnpoint) en probeerde elkaar te ontmoeten. Vaak namen wij hele andere routes dan de bambi route (Elekro/Cherno > Stary > NW airfield). Nee wij gingen naar kleinere plaatjes om eten en drinken te looten en een (werkende) voertuig te vinden (Voertuigen zoals een GAZ, VAZ, URAL, ATV, Pick up en heel soms een miltary offroad) om vervolgens het land te verkennen om zo ook dikke loot te kunnen krijgen. Vaak vonden wij een neergestorte heli waar je andere wapens en medische loot kon krijgen. Dingen zoals antibiotica, bloedzakjes, M16's,M4's, AKM's en heel soms een AS50's (het beruchte wapen wat iedereen (behalve ik :+) wou) . Veel mensen die we tegen kwamen was het wel slikken. Friendly of een vieze bandiet? Vaak via de lokaale voice chat vragen of hij/zij friendly was en als hij/zij shoot was het wegrennen of terug kanllen.

Een stukje van de talloze sesies die ik speelde met hun:
Ik: "Flooris en Jan! Ik zie iemand op de supermarkt van Palona!" Jan:"Ik heb hem in het visier. Gaan jullie 2 erop af" *Flooris en ik naar de supermarkt* Flooris: "Dude, are you friendly?" *Onbekende speler rent weg* Ik: "Jan hij peert hem. hou hem in visier zodat wij de supermarkt kunnen looten met wat blikjes cola en bonen". "By the way. Heb jij nog wat kogels nodig voor je CZ550 en je M9?" Jan: "Nee man. Ik heb nog genoeg. Ik zie dat onze kleine vriend weg is" Flooris: "Ah nice een mountain dew! Die drink ik als we een heli vinden :) " . En na het looten van de supermarkt gingen we veder met ons kleine UAZ waarbij ik rij. Vlakerna zien we een rookpluim. Het blijkt een neergestorte heli te zijn. Snel gingen we erop af en vinden we van alles. Een antibiotia, bloedzakkjes, een DMR, een AKM voor mij en wat kogels. Na het looten hoorde we sniperschoten. We proberen de sniper te vinden maar te laat. Het scherm werd donker en er stond: "You are dead".

Later kwamen er nieuwe leuke maps zoals Taviana <3 , Celle (echter onbekend maar wel leuk IMO), Panthera island, Lingor island en Namalks (voor de die hards was die map) Ook kwamen er nieuwe mods die de DayZ gameplay erg veranderen. Mods zoals DayZ origon was echter heel anders dan de vanila game. Er was meer suvival en er waren nieuwe content zoals omgebouwde bussen en auto's, helicopers dat vliegende stoelen waren en houten muren en vloeren om een echte huis te maken waar je loot kon storen en maar hopen dat niet een gek langs kwam en je huisje kapot maakte en alles steelde. Those where the times....

Helaas waren die tijden over toen de mod snel populairder wer en ook CoD mensen er kwamen en het concept negeerden en iedereen die voor hun neus was te killen. Ik had na dat Shoot on sight het spel niet meer gespeeld omdat het niet meer survivelen was maar een CoD zombies met een grote map :'( . Zo'n mooi spel met een heerlijke role play verkloot door CoD spelers. DayZ (mod) was echter de beste zombie survival ooit die ik gespeeld heb.

Zelf zou ik het spel ook een keer willen spelen (de standalone of de mod) op een server die de oude mentaliteit nog heeft van friendly's en een paar bandieten met wat newbies :) .

[Reactie gewijzigd door MarcRvB op 17 juni 2015 09:44]

Zou zeggen speel eens met mijn groep mee :9 , op een drukke server zijn we bezig een farm /base te maken op green mountain. gezien de ingang maar aan 1 kant zit en je de grote toren daar hebt is het ideaal om een goeie base of operations op te zetten. het is een steenworp afstand van een militair base en iets verder zit de NWA. :9

Maar klopt inderdaad wat je zegt , CoD zombie's op een hele grote map.
Helaas is het niet alleen in de standalone zo , op de mod zie ik het ook heel veel gebeuren.
Ik ben eventueel wel geïnteresseerd. Speel voornamelijk op low-populated servers maar heb wel af en toe eens op een high-populated server (voornamelijk op de Experimental) gespeeld. Toch vraag ik me een ding af, hoe bouwen jullie momenteel een base/farm dan? Zover ik weet is persistence momenteel uit of is dit enkel voor loot en niet voor tenten, backpacks, etc.?

Moet er eerlijk bij zeggen dat ik nog nooit echt samengespeeld heb. Voornamelijk omdat je niemand kunt vertrouwen en er inderdaad veel kill on sight wordt gedaan. Het ergste vond ik nog dat ik door twee landgenoten gewoon kei hard genaait werd.

Dus ja, de meesten zijn niet te vertrouwen in DayZ en je komt maar weinig friendly survivors tegen. Meestal zorg ik ervoor dat men mij niet ziet en zorg ik ervoor dat ik hun eerst zie of hoor, vooral op high traffic area's. Aanspreken helpt overigens ook niet echt, dit heeft mij namelijk al vaker de kop gekost. Ik moet wel erbij zeggen dat "put your hands up" waarschijnlijk geen goede aanpak is. Wellicht eens heel vriendelijk mensen proberen aan te spreken. :)

De plaats waar jullie de base/farm bouwen is wel bekend bij mij. Ben er pas nog geweest waar ik 3 survivors van een clan tegenkwam toen ik op het punt stond om weg te gaan. Ze gaven mij in ieder geval de impressie dat ze friendly waren. Ze vroegen namelijk aan mij of ik friendly was. Uiteraard heb ik daar zo snel mogelijk de benen genomen want ik wou geen risico's nemen.

Jullie nemen overigens wel een groot risico omdat er in de jailhouse en de guardhouse veel goede loot spawned. Toen ik er een of twee dagen later nogmaals aankwam had iemand een brandende flair op de grond gegooit. De plek wordt dus regelmatig bezocht.

[Reactie gewijzigd door IMT op 17 juni 2015 11:03]

De farm is makkelijk gemaakt met een schep(kleine of grote schep) krijg je een plot van 6x3 geloof ik. daarin doe je met een zak mest en water en zaadjes en eigen farm maken, omdat persistence er niet is is de farm wel weg na een server herstart(soms niet maar dat is rare) dan na 15 minuten ofzo heb je een farm waar je eten van kan halen. en extra seeds. Tenten laten we links liggen (al is wel grappig als je een tent vind die op te zetten als trap voor nieuwschierige players)

Ik kan je zeggen dat de groep waar mee ik speel goed te vertrouwen is.
Mooie momenten gehad met de groep. Speelt toch fijner dan solo. Ik speelde erg voorzichtig solo door veel te scouten met verrekijker en dan me plan maken om te looten :P Met een groep spreek je duidelijke rollen af, een scout/looter een medic een sniper ect.
Belangrijkste dan is wel om eerlijk de loot te verdelen ;)

Ben in de nieuwe update nog niet geweest bij die base, maar in de vorige versie was er bijna nooit goeie loot te vinden. mogelijk is dat dus nu aangepast dat maakt die plaats wel wat gevaarlijker.

Mocht je mee willen doen , stuur maar een PM (de groep is helaas niet meer zo groot omdat GTA 5 uit gekomen is :'( )
Is dit nog steeds in beta?

Dacht dat dit ondertussen wel eens gereleased zou moeten zijn...
Sterker nog, het is nog officieel in Alpha!

Valt me mee dat ze de beta voor dit jaar nog hebben aangekondigd, gezien de roadmap die de devs hebben gepubliceerd waar ze nu al lang op achterlopen!
Ik snap er niets van. Iedereen speelt het al zo lang dat als het officieel uit is dat de interesse allang weggevaagd is. Bij mij staat de game al maanden in ieder geval niet meer op mijn interesse. Gespeeld, leuk, op naar iets nieuws.
Dat is imo echt een probleem met Early Acces, je speelt het al zoveel dat op het moment het spel echt uitkomt je al totaal uitgekeken bent op het spel (kugh Starbound)
Erg jammer, ik speelde DayZ destijds als Arma II mod en was dus ook blij verrast dat ze een stand-alone van zouden maken. Helaas gaat het development in hele kleine stappen. Ik zit er zelfs aan te twijfelen om hem te proberen refunden. Ik had hier zo veel meer van verwacht!
Met de huidige patch die vorige week woensdag live is gegaan op de stable zijn er toch heel wat veranderingen aangebracht. Vooral veel nieuwe features op het gebied van survival. Het is nu zelfs mogelijk om te overleven zonder gespawnde loot aan te raken.

Denk wel eraan dat dit nog altijd een alpha is. Je moet de early access zien als een privilege. Daarbij heb je DayZ Standalone nu redelijk goedkoop kunnen kopen en heb je de mogelijkheid om genoemd te worden bij de credits als je hun actief helpt.

[Reactie gewijzigd door IMT op 17 juni 2015 11:10]

Ik speel het niet meer tot de nieuwe renderer released is. Het is zo slecht geoptimaliseerd, het maakt niet uit wat voor hardware je hebt.
Dat hebben ze met de laatste patch steeds beter gedaan. Mijn 4790k trekt het karretje prima vooruit
Het is ondertussen al niet meer de dream game van dean hall en is hij dacht ik al weg bij bohemia.

http://www.eurogamer.net/...ep-down-as-leader-of-dayz
je link is anderhalf jaar oud.
Maakt niet uit, Dean Hall werkt nu aan een totaal andere game.

http://www.pcgamer.com/de...n-emergent-narrative-mmo/
Hoe zien ze de singleplayer voor zich? Puur overleven?
Ik heb een haat-liefde verhouding met dit spel. Voor weken lang kan ik het uren achtereen spelen (mede Tweakers :D). Ik heb nog maar weinig spellen gezien waar de gameplay zo spannend kan zijn.

Heb je er net 2 dagen over gedaan om goede gear te verzamelen, kom je er achter dat in dezelfde stad als waar jij bent, een x aantal anderen zijn. En na al die tijd ga je je spullen natuurlijk niet zomaar afgeven }> Zeker het samenspelen met anderen vind ik top in dit spel. Met een team de map verkennen, van stad naar stad trekken. Paar aan de rand, in de heuvels, terwijl anderen de stad uitkammen voor loot. En heel, heel soms kom je nog vriendelijke mensen tegen!

En dan kom ik er achter dat het spel (jaja, nog alpha) nog vol bugs zit. Na elke patch verdwijnen er een paar, en komen er weer nieuwe bij. Soms zulke erge dat het imo geen zin heeft om er veel tijd in te steken.

Ik ben daarom vrij sceptisch over deze betafase.
Werd tijd dat ze verder gingen. En nu nog is de game nog niet zo ver in development.
dat werd tijd, heb DayZ al lang niet meer gespeeld, de game is neergezet als zombie survival game, maar het is kill on first sight geworden, jammer had veel potentie.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True