Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 28 reacties

De standalone-versie van de zombiegame DayZ is sinds het beschikbaar is op Steam twee miljoen keer verkocht. Dat heeft hoofdontwikkelaar Dean Hall bekend gemaakt op Twitter. De alfa-versie van de game is momenteel beschikbaar via Steam Early Access.

DayZDe standalone, die voortkomt uit de DayZ-mod voor ArmA II: Combined Operations, belandde vanaf de eerste dag meteen op plek één van best verkopende games op Steam. Het werd in de eerste maand één miljoen keer verkocht. Momenteel staat de game op de derde plek van best verkochte games. Doordat DayZ twee miljoen keer is verkocht, zou ontwikkelaar Bohemia Interactive er zo'n 50 miljoen euro op mee hebben gehaald.

DayZ is momenteel beschikbaar via de vroegtijdige toegang-optie van Steam. Hall liet eerder al weten dat de game, die nu nog in testfase verkeert, nog tot zeker de lente van 2015 in de ontwikkelingsfase zal zitten. Tijdens de testfase zal er nog veel veranderen aan de game waardoor de uiteindelijke versie op veel punten zal verschillen van de versie die twee miljoen gamers nu bezitten.

Aan het eind van dit jaar zal Hall Bohemia verlaten. Hij keert dan terug naar Nieuw-Zeeland. Het succes van de DayZ-mod leverde hem een contract bij de Tsjechische ontwikkelingsstudio Bohemia Interactive op.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (28)

2 Miljoen keer een spel verkopen dat nog niet af is.. Ik hoop niet dat dit een trend gaat worden bij ontwikkelaars..

Ik zie het al gebeuren inderdaad. Eerst cashen, en dan uitstellen. Daarna afzwaaien..
Ik vrees dat het al zo ver is. Kijk maar eens op steam hoeveel spellen er niet staan op status: "Early access now available"... Ik ben ook van het principe: breng het uit als het af is. Maar blijkbaar is hier wel een markt voor.
Dit was natuurlijk niet alleen sinds Steam Early Access, dit principe gebeurt al heel, heel lang. Game uitbrengen die nog vol bugs zit, features mist, etc. De stempel van menig AAA titel...

Zelfde geld voor veel MMOs en F2P titels. In het geval van MMOs zijn er zelfs games die vele jaren in een eeuwige staat van beta/alfa hebben gefunctioneerd (en zelfs nu nog volgens velen die status hebben). Een voorbeeld hiervan is EVE Online, maar toch een aantal jaren met veel interesse gespeeld...

Omdat iets nog niet af is en vol met bugs zit betekend nog niet dat het niet interessant is voor een hoop spelers...
Het gebeurt ook al heel lang dat je kunt 'pre-order' (dus game kopen die niet af is) in ruil voor beta acces of extra items omdat je er op tijd bij bent (early adopter).

Dacht dat guildwars 1 en WoW dit ook al hadden, dus dan heb je het al snel over een 10 jaar oud betalingsmodel - game verkopen voordat die af is in ruil voor digitale extratjes.
ja en nee, je kan dit principe ook zien om de verdere ontwikkeling te financieren. Al moet ik wel zeggen dat als je zoveel binnenhaalt je denk ik wel wat meer ontwikkeling erin kan stoppen. Je kan immers uitbreiden etc.

Aan de andere kant, iedereen die nu de alpha koopt heeft dadelijk ook de volledige game, dus dan verdienen ze er al niet meer aan.
" Ik hoop niet dat dit een trend gaat worden bij ontwikkelaars.."

De trend is er helaas al, dit is alleen toevallig een game die veel heeft verkocht.
...moet het even opnemen voor BIS

1.
Bij Bohemia Interactive:
- is een spel haast nooit " af ", continue support met patches e.d.
[uiteraard nooit zo snel als de community wil, maar beter laat dan niet].
- ze releasen regelmatig gratis content voor hun spellen
- zorgen zelf voor no-CD patches e.d. na verloop van tijd.
- Lite versies van DLC gratis, zodat je online mee kunt doen zonder bij te betalen.

2.
Je bent er zelf bij als je een spel in "alfa" fase koopt.

3.
Als je nu bijv. Arma 2 koopt krijg je echt heul veul vur heul weinig.
[en kun je DayZ als mod spelen]
Als je Arma 3 koopt weet je dat er nog de nodige patches en etc. aan zit komen.

Er zijn, denk ik, niet veel ontwikkelaars die hun produkt zo veel en lang supporten als BIS.
Zij hebben zelf ook niet gerekend op al die cash die nog extra binnenkwam dankzij DayZ.
Ze zijn serieus aan de gang gegaan om een standalone te maken, want dat was een
"vraag" van de consument, BIS' core business is "open world war-sim."
Of het een trend wordt light aan de consument.
Ze mogen aanbieden wat ze willen, als mensen het kopen is er blijkbaar een markt voor. Ik zelf heb bij Arma 3 gewoon gewacht tot ie in de winkel lag. Zaten altijd al genoeg bugs in op het moment van release, dus totaal geen reden het te willen spelen voor de release. BF4 heb ik ook nog niet aangeschaft dankzij de ervaring van BF3 in het begin. En ik kan nog prima BF3 spelen mits er genoeg servers/spelers zijn. Heb ook nog maar 225 uur BF3 gespeeld. Kan me voorstellen dat als je over de 1000 uur zit je wel toe bent aan wat nieuws.
Ik vind zelf de snelheid waarmee nieuwe features worden gepresenteerd bijzonder onder de maat en denk dat ze ook wel players zullen verliezen aan het nieuwe H1Z1.
Mij leek in eerste instantie H1Z1 een soort "Dayz-destroyer" vanwege alle features. Echter, na wat gameplay vind ik het er toch nog niet echt geweldig uitzien. Ben erg benieuwd in welk tempo beide games zich gaan ontwikkelen. Dayz heeft tot nu toe nog mijn voorkeur, maar de mod vond ik vele malen leuker door de voertuigen en building bijvoorbeeld. (Ja, ik snap dat de SA in Alpha zit)

Slightly off-topic: Zelf vind ik 7DaytoDie wel een toffe game. De nieuwe features worden ook in een redelijk rap tempo uitgerold en het zijn geen kleine aanpassingen zoals enkel een kampvuurtje o.i.d. Erg benieuwd hoe de game zich verder gaat ontwikkelen, want de combinatie van building en survival vind ik in deze game erg sterk uitgevoerd.

edit: typo

[Reactie gewijzigd door MisterChaoSs op 2 mei 2014 14:48]

"De nieuwe features worden ook in een redelijk rap tempo uitgerold en het zijn geen kleine aanpassingen zoals enkel een kampvuurtje" dayz is een tof spel vind ik.. maar zelfs DAT weten ze nog te verleppen met uitrollen omdat 'het niet goed functioneert OF het 'langer' duurt als verwacht om te programmeren.. verder leuk spel.. alleen tja zoals al eerder genoemd.. het tempo is dr een beetje uit.. en ze zeggen zelf al: t tempo waar we nu mee 'ontwikkelen' en de kant die we opgaan is goed.. vind je van niet? heb je alle recht om 'weg te lopen' dat staat vrij.. aldus Brian Hicks (mede hoofd ontwikkelaar dayz/bohemia interactive)
Hmmm, zou dat met of zonder refund zijn :+
quick guess xD ik gok zonder xD ik wil die koelkast!! xD
H1Z1 lijkt vrij verdacht veel op WarZ/huidige Infestation: Survivor Stories.

We worden de laatste tijd omgeven door zombie games, en dan voornamelijk FPS met MMO/multiplayer focus. Maar tot nu toe heeft geen van alle hun vooruitblikken werkelijkheid weten te maken door een volledige en stabiele game af te leveren.

Bij DayZ vind en vond ik het altijd jammer dat je zo megamakkelijk dood kunt gaan & de ongelofelijke randomheid qua spullen (speelde toen je geen pistool kreeg en waar je door 20 huizen moest sluipen om een wapen te vinden). Bij WarZ had ik zelf interessante momenten dat je elkaar ziet, benadert en dan eventueel kijkt of je iets kunt ruilen. Desondanks blijft L4D1 & L4D2 voor mij de toppers voorlopig. Ik kijk momenteel uit naar de zombie RPG Dead State (http://www.deadstate.doublebearproductions.com/).
Ja, het lijkt bijna een virus dat zich snel verspreid :+

Het snel doodgaan in Dayz(mod) vond ik juist wel wat spanning toevoegen, meer een survival gevoel. Uiteraard is het flink &*#$ als je al je gear kwijt bent, maar ik vind het wel passen.

Het MMO achtige vind ik juist wel tof, maar ben het met je eens, L4D1 & 2 blijven de beste zombieshooters (maar geen MMO's) en een stabiele, goede en leuke Zombie MMO laat nog op zich wachten. Hopelijk brengen ze snel voertuigen en base-building voor Dayz SA uit. :?
Ja dit; als je nagaat dat ze al 50 miljoen omzet gehaald hebben (evenveel als veel AAA games) zou je denken dat ze er een top-team ontwikkelaars op hebben te zitten.

Maar de cynicus in mij denkt dat pre-release games kunnen kopen puur een manier is om geld binnen te harken zonder de ontwikkelingskosten. Ze zijn vzwiw niet verplicht om het spel verder te ontwikkelen. Natuurlijk verkopen ze nooit weer iets als ze er de stekker uit trekken, maar vooruit.
Ongeloofelijk, een game die nog lang niet af is en draaiende op een ongelooflijke prut engine... De project leider smeert hem natuurlijk nu het geld al binnen is.
Ontwikkeling gaat te langzaam ondanks 2 mil spelers(waarvan nog niet bekend is hoeveel echt actief zijn?!)
Zelf al uren in zitten en vind het geweldig ondanks vele bugs, :+
ben van de SA naar de mod gegaan en heb er absoluut geen spijt van! ik ga weer de SA spelen als het even ver is als de mod (base building enz... )
Heb het ook uren gespeeld, maar ondertussen alweer een maand of 2 gestopt, vondt er nog te weinig aan.
Doordat DayZ twee miljoen keer is verkocht, zou ontwikkelaar Bohemia Interactive er zo'n 50 miljoen euro op mee hebben gehaald.
Is natuurlijk niet waar. Spel kost ¤23,99 oftewel ¤19,83 ex. BTW. Das een kleine ¤40 miljoen. Die is ook nog eens niet opgehaald door Bohemia, maar door Valve/Steam. Een onbekend bedrag wordt afgedragen aan Bohemia...
Yup, zal eerder richting de 25M gaan.
niet elk land heeft 21 % btw he en dit gaat niet over alleen nederland
Persoonlijk find her niet echt relevant is of get spell as is of niet. Bijvoorbeeld bij minecraft was de overgang van Alfa naar beta naar released niet echt merkbaar. Get Warren gewoon updates als iedere anders update. In denk dat de vraag of her spel in zijn huidige form get held waard is veel relevanter is. Hoeveel spellen zijn er niet uigekomen die in gun final versie gewoon slecht speelbaar waren.

Overigens Heeft naar mijn mening Rust meer potentieel, maar goed ieder zijn eigen smaak.
Bij rust schiet het ook al voor geen meter op. Veel beloftes maar steeds minder updates.
klopt maar de nieuwe models zien er wel goed uit
Geweldig bedrag! Als het klopt...
Lijkt mij niet. Maar dat terzijde het is een super leuke game.
Vindt het wel jammer dat Hall weg gaat.
Vraag me af hoe de updates zullen lopen.
We gaan het wel zien.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True