Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 32 reacties

Dean Hall, de hoofdontwikkelaar achter de DayZ-mod voor schietspel ArmA II en de stand-alone versie van DayZ die nog in ontwikkeling is, heeft aangekondigd ontwikkelstudio Bohemia Interactive na dit jaar vaarwel te zeggen. Hij keert terug naar Nieuw-Zeeland.

Dean Hall is de hoofdontwikkelaar van DayZ en zal dat voorlopig nog blijven. Hall is voornemens zijn dienstverband bij Bohemia Interactive aan het eind van 2014 te beëindigen. De ontwikkelaar gaf in een interview met Eurogamer aan het niet eerlijk te vinden tegenover Bohemia als hij plotseling zou opstappen. Aangezien hij altijd voornemens is geweest terug te keren naar zijn geboorteland Nieuw-Zeeland heeft hij besloten zijn vertrek nu alvast aan te kondigen.

Hall kwam bij Bohemia Interactive werken nadat hij de DayZ-mod had gemaakt voor ArmA II, dat door de Tsjechische studio gemaakt was. Het succes van de mod, die de speler uitdaagt om te overleven tijdens een zombie-apocalypse, leverde hem een contract op bij Bohemia, waar hij leiding geeft aan het ontwikkelteam dat nu werkt aan de standalone-versie van DayZ. De alfa-versie van het spel is al te koop via Steam, en geeft consumenten ook direct toegang tot de uiteindelijke versie zodra deze beschikbaar is.

Als Hall en Bohemia de ontwikkeling van DayZ hebben afgerond zal Hall op de achtergrond wellicht betrokken blijven bij het project. De ontwikkelaar denkt niet dat hij het spel zomaar los kan laten. Desondanks zal Hall zich in Nieuw-Zeeland vooral richten op een eigen, nieuw op te richten studio waarmee hij de 'perfecte multiplayer-game' wil gaan maken.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (32)

Quote van Dean Hall van het forum van DayZ:
Yes I can work from home.
But I cannot lead a fifty++ person project from home :)
However, in a year's time the game will be mostly feature complete and it could be very unfair to whoever leads the development from this point if I am heavily involved, even just at a PR level - because I will eclipse that person."
edit: typo

[Reactie gewijzigd door SuperFrits op 24 februari 2014 14:27]

We zullen em missen

Hall was ook lange tijd actief in het leger, z'n nieuwe studio zal zich dus vast bezig gaan houden met militaire simulatie of combat achtige gameplay zoals battlefield of cod. Ik ben benieuwd, zou wel leuk zijn om een derde grote naam te hebben in dit genre.

[Reactie gewijzigd door MrHankey op 24 februari 2014 13:44]

ipv wiel opnieuw uitvinden; http://www.gritengine.com/
hopelijk gaat ie daar iets mee doen
Heb nog geen games gezien die daarvan gebruik maken, dus waarschijnlijk is die engine best crap / niet af.

Sowieso moet je niets over de kwaliteit van een game engine zeggen als je er nog nooit gebruik van hebt gemaakt (of je moet er genoeg verstand van hebben om te weten welke problemen in een game engine gerelateerd zijn).
of gewoon onbekend en onbemind.
Sowieso moet je niets over de kwaliteit van een game engine zeggen als je er nog nooit gebruik van hebt gemaakt (of je moet er genoeg verstand van hebben om te weten welke problemen in een game engine gerelateerd zijn).
De graphics-kern van de engine is aardig 'geavanceerd', maar met maar een enkele blijvende ontwikkelaar die dit als bijproject naast een aardig veeleisende baan bij Google (voorheen IBM) doet is er niet veel aan gameplay/networking gedaan... ik heb zelf voornemen gehad netcode te implementeren voor deze engine, maar heb nog geen passend ontwerp gevonden :)

(note: ben zelf de originele ontwikkelaar van de beperkte audiocode gebruikt in deze engine, en volg deze al sinds 2010 :) )
Volgens die theorie draaide we ook allemaal nog op de engine van Doom :p
Eh nee. Dean zij dat hij op het moment meer interesse heeft in het ontwikkelen van een game over bergbeklimmen. Hij is meer een survival-junkie dan een militair in dat optiek.
We hebben al wel Red Orchestra (Rising Storm) van Tripwire als steeds bekender wordende shooter. Alleen is het wel hardcore niveau en onvergevend. Maar inderdaad een 3e speler zou veel leuker zijn, kijk maar naar de mobiele OS markt
Je zal hem niet hoeven missen.
Desondanks zal Hall zich in Nieuw-Zeeland vooral richten op een eigen, nieuw op te richten studio waarmee hij de 'perfecte multiplayer-game' wil gaan maken.
Ik ben benieuwd. :o Meer van dat soort mensen nodig in deze wereld.
Is zijn dienst in het leger bedoeld als hint naar het type game dat hij wil gaan maken? Want de markt is redelijk verzadigd en heeft tevens een erg hoge lat direct. Om zomaar even een concurrenten te maken voor Battlefield en consorten moet je van goede huizen komen.
Is zijn dienst in het leger bedoeld als hint naar het type game dat hij wil gaan maken? Want de markt is redelijk verzadigd en heeft tevens een erg hoge lat direct. Om zomaar even een concurrenten te maken voor Battlefield en consorten moet je van goede huizen komen.
Een FPS met voertuigen zonder heel veel bugs en een goede hitreg/netcode en je bent al behoorlijk op de goede weg.
Gooi er ook nog wat mooie graphics en destructie bij en je hebt kans dat iedere Battlefield speler direct overstapt want die spelen nu tenslotte ook een early access game waar ze helaas wel het volle pond voor hebben betaald.
Lat en hoog.
BIS maakt sinds heugenis militaire simulatoren. (de ontwikkelaar waar hij nog voor werkt)
En dat is dan een stuk uitgebreider dan BF en/of COD serie (want die twee hebben immers ook niks met realiteit te maken)

Dus of hij een BF wilt maken? Nee. heeft niks met realisme te maken
Hij wil zich meer focussen op het overlevingsaspect. Niet zo zeer rambo uithangen
Ik ben benieuwd naar wat dan de 'perfecte multiplayer-game' is, in zijn ogen...
Dit betekend gewoon dat hij gaat meewerken aan starcitizen :P
Dit wordt me nog niet helemaal duidelijk uit het artikel, mikt Dean er nou op om eind 2014 het spel klaar te hebben en daarna de development over te laten aan Bohemia?
Daar lijkt het op ja. Gezien de huidige staat niet ondoenlijk maar wel vooruitstrevend...
Ah, duidelijk.

Ja, laten we zeggen dat dat ambitieus is.... (Zeker gezien de release date die uiteindelijk een heel jaar opgeschoven was) Moet overigens wel zeggen dat het een slimme zet is, als je ziet waar Notch nu is, ik krijg van zijn Twitter de indruk dat het niet zo goed met hem gaat, om het licht uit te drukken.
Ik denk niet dat je het in dit geval hebt over iets dat 'klaar' is. Volgens mij blijft Bohemia hier lang aan doorontwikkelen. Speelbaar is het al (soort van). Nu moet er nog een hoop content bij, en er moet nog veel werkend gemaakt worden. Als dat gedaan is, dan heb je denk ik een eerste officiele versie, maar daarna zal er nog wel meer worden toegevoegd. Ik denk dat Hall het rond de release van die eerste officiele versie voor gezien zal houden, en dat moet dus ergens eind dit jaar op zijn laatst gerealiseerd zijn.
Meer het idee van minecraft, waarbij steeds nieuwe features worden toegevoegd zonder dat je een deel 2 of dlc hoeft te kopen :)

* Standeman is groot voorstander van dat soort concepten..
Ja, daar doelde ik ook op. Maar gaat me er om dat het niet ineens stopt ofzo.
Dat lijkt me sterk, gezien ze dingen als dit op de Early Access-pagina zetten:

“DayZ Early Access is your chance to experience DayZ as it evolves throughout its development process. Be aware that our Early Access offer is a representation of our core pillars, and the framework we have created around them. It is a work in progress and therefore contains a variety of bugs. We strongly advise you not to buy and play the game at this stage unless you clearly understand what Early Access means and are interested in participating in the ongoing development cycle.”
lijkt me sterk aangezien er in all caps staat :

"WARNING: THIS GAME IS EARLY ACCESS ALPHA. PLEASE DO NOT PURCHASE IT UNLESS YOU WANT TO ACTIVELY SUPPORT DEVELOPMENT OF THE GAME AND ARE PREPARED TO HANDLE WITH SERIOUS ISSUES AND POSSIBLE INTERRUPTIONS OF GAME FUNCTIONING."
Los van Dayz in het algemeen verwacht ik wel dat dit jaar een nieuw fenomeen gaat opkomen: gefaalde crowd funded games. Zoveel early access en CF games, daar moeten er een aantal gaan miskleunen. Zie Godus als eerste teken. Bohemia zal niet zo snel failliet gaan, maar andere devs die puur afhankelijk zijn van de kickstarter/early access zullen niet allemaal een kant en klaar spel gaan halen.

PS als iemand van de drie weledelgestrengde mensen mij kan uitleggen wat er ongewenst of trolling aan mijn eerdere post is zou ik daar zeer erkentelijk voor zijn. Of bent u een facebook leeghoofd? In dat geval ben ik al tevreden dat u in staat bent een andere website te bereiken.

[Reactie gewijzigd door bstard op 24 februari 2014 17:07]

Wat heeft Facebook nou weer met deze subject te maken? No offense maar ik snap wel vanwaar de -1.
Ik heb het idee dat het allemaal niet echt wil lukken met dayZ. Ik heb beide de mod en sa, maar de mod blijft tot nu toe veel uitgebreider. De sa heeft wel steeds kleine updates maar dat is meer in de vorm van het fixen van een animatie en dergelijke. Echte nieuwe feautures zijn er al lang niet meer bij gekomen en het blijft maar een beetje een dooie boel. Je komt in de sa versie vaker players tegen dan zombies en de zombies zijn lang niet zo moeilijk als in de mod. Ik krijg een beetje het gevoel dat hij de handdoek in de ring gooit nu.
Dat is juist de hele bedoeling...
Eerst de bugs eruit en daarna? Add je content.
Zolang ze er maar mod support in gooien. Ik heb het meeste vertrouwen nog in de community met de mods op de DayZ mod gezien te hebben; Origins, Epoch,...kan niet wachten tot die in de standalone zitten.
Als je in NZ bent geweest snap je wel waarom hij terug gaat :P
Desondanks zal Hall zich in Nieuw-Zeeland vooral richten op een eigen, nieuw op te richten studio waarmee hij de 'perfecte multiplayer-game' wil gaan maken.
Ik ben zeer benieuwd...

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True